
الفصل الاول 1
بقلم هايدى الصعيدي
نرجع بالزمن 8 سنين ف حي من احياء القاهره ف بيت يخيم عليه الغضب والقهر والصدمه
جلال بغضب : انا راسي بقت ف الطين ي نور انا لو اطوله هقطعه حتت ابن الكلب هرب وخد اهله
ومشي برا القاهره ساب البنت قبل فرحها باسبوع
عزمنا الناس وخلصان كل حاجه اعمل اااايه
نور : اهدي ي خويا عشان ضغطك وكل حاجه هتتحل متقلقش ربنا كبير قادر ينتقم منه
نعمه مرات جلال : ونعمه بالله يابو مالك بس دي مصيبه ووقعت ع راسنا
بدر الاخ الكبير : انا ولادي كلهم اتجوزه واله كنت خليت واحد فيهم كتب عليها ولم عرضه
نجوي مرات بدر بخبث: مااحنا فيها ي ابو مصطفي
بتجوزها مالك ابن عمها
مالك رفع عنيه بصدمه وجلال ونعمه بأمل
سلوي : بس ابني لسه عنده عشرين سنه وبعدين منه اكبر منه
نور : خلاص ي سلوي مفيش حل غير كده اتوكل ع الله ي خويا فرح بنتك ف معاده ع ابني مالك
منه خرجت من اوضتها وعنيها ورمه من البكاء : لا انا مش موافقه انا مش هقبل بيه انا اصلا خلاص
مش عايزه اتجوز
جلال وقف وضربها بالقلم : انتي تخرصي خاالص
مش هو ده الي بلتيني بيه وفضلتي متمسكه
بيه رغم رفضنا وكنت هتموتي نفسك عشانه
وبص لمالك..بكره كتب كتابك ع ابن عمك والفرح ف معاده خلص الكلام ..
منه دخلت اوضتها وفضلت تضرب علي وشها وبتكلم نفسها ..ي مصبتي ي مصبتي منك
لله ي خالد منك لله
خلص الاسبوع ومالك كتب ع منه وعملو الفرح ف معاده ودخلو اوضتهم
منه : اوعي تفكر اني ممكن اعتبرك زوج ف يوم من الايام انت كان ممكن ترفض وانا لا يمكن اوافق
ان طفل زيك يكون رجلي
مالك ضغط ع اسنانه : معلشي ي استاذه منه الموجود والله وبعدين بدل ما تحمدي ربنا
اني وقفت جمبك بعد ما حبيب القلب
سابك وخلع وانا كان ايه يجبرني
ع واحده الفرق بنها وبين امي
مش كتير ده واجب ي حلوه مش اكتر
منه اجهشت ف البكاء وفتكرت حببها الي فضلو سنتين يحبو بعض ف السر بعدين جيه خطبها
بحد الحاحها عليه وف الاخر هرب ..
مالك قرب منها بعد ما شفق عليها : خلاص ي منه اعذرني انتي الي عصبتيني ولكن اوعدك انك هيكون ليكي مني كل الاحترام والموده
منه رفعت عنيها وهيا مش عارفه تقول ايه : تمام لكن انت مش هتلمسني
مالك : والله اولا انا مش ميت ع حضرتك ثانيا ده واجب ولبد منه وابوكي وابويه مصرين ع كده
اني يكون جوزنا عاادي
منه وبعدين ف الطفل ده بقا اعمل ايه بس منك لله ي خاالد ..
وقرب منها مالك : اعذريني ده لازم يحصل حتي لو مش عايزين كده
منه حولت تتهرب منه وتبعدو عنه لكن برغم صغر سنه بس سيطر عليها وخلاها تشتهي وتنسا نفسها
ف حضنه
مالك قام من عليها وبص ع السرير وع انوثتها موجدش اي شيء يثبت انها عذراء
مالك بعصبيه : انتي مش بنت
منه ببجاحه : لا ده انت بس الي مش عارفه تعمل حاجه
مالك مسك شعرها : احنا هنستعبط ي روح امك ده انا داخل عليك وزياده حبتين اوعي تفكري تشككي ف رجولتي عشان مهنكيش انا لحد دلوقتي محترمك
منه بتوتر : معرفش معرفش
مالك : بسيطه يلا بينا ع دكتورة نسا وهيا تفهمنا ي حلوه
منه بخوف : هاا لا لا مش هينفع الناس هتقول ايه
مالك بهدوء يخوف : لا مالكيش فيه انتي قومي البسي
منه لبست وهيا بتفكر تعمل ايه والخوف مالي قلبها
مالك شالها وخرج بيها
نور : ف ايه ي مالك ورايح فين بمراتك دلوقتي
مالك : معلشي ي بابا لازم تروح لدكتورة اصلها بتنزف عن اذنك وخدها ونزل وقف تاكسي
وطلع ع اقرب مستشفي ودخلو كشف
لدكتورة نسا.
مالك : لو سمحتي ي دكتورة كنت حابب اعرف اذ كانت المدام غشائها مطاطي ولا لا
الدكتورة : طب ممكن تتفضل برا
مالك ببرود : لاا دي مراتي وهتكشفي عليها قدامي وحالا
منه بخوف : خلاص ي مالك اطلع انت
مالك سفها وبص للدكتورة : اتفضلي شوفي شغلك
الدكتورة كشفت عليها : لا ي فندم المدام غشائها مفضوض من فتره اصلا لو مطاطي كنا عملنا
عمليه وفضناه
منه جسمها بقا يتنفض من الخوف ومن نظرات ماالك الي موتتها بالحياه وف بالها مالك سهل مقدور عليه ي رب بس ميفضحنيش قدام باقي العيله انا هحاول اقنعه يستر عليا ما هو ده الي خلاني
اوافق انزل معاه للكشف اصلا انا مش بنت من قبل
ما اتخطب ولولا التهديدات الي هددتها لخالد مكنش جيه ولا اتقدملي وف الاخر اهو سبني
وهرب ..
منه وقفت وعدلت هدومها ومالك خرج قدامها وعنيه بتقدح شرار
منه بتمثيل : مالك ارجوك استر عليا انا بنت عمك اخواتي ولا عمامي لو عرفه هيقتلوني ماالك هو عمل معايه كده وضحك عليا باسم خطيبك وقرب هكون جوزك مالك عشان خطري ونبي انا مكنتش
اعرف انو هيغدر بيا ارجوك اعتبرني ماليكه
مالك بصلها بغضب : انتي تخرصي خااالص سمعه واسم ماليكه ميجيش ع لسانك دي انقي من ان وحده زيك فرطت ف شرفها تجيب سيرتها
حقو انه يهرب من وحده رخيص زيك
باعت نفسها بالسهل وضيعت كرمتها
ودفنت راس اهلها ف الطين
لكن انا اكرامنا لعمي مش ليكي انا هستر عليكي سنه وهنطلق وكل واحد يروح لحاله انا لا يمكن
اقبل وحده زيك تكون ع اسمي سمعه
منه اومأت ..اوووه لا طلعت منك فايده ي طفل انت طفل ايه بس اتنيل ده فيه رجوله
مش ف راجل تلاتيني المهم عدت ع خير ..
مالك وقف تاكسي ورجعو ع البيت كانت امه ف انتظره
سلوي بقلق : خير ي ابني طمني حصل ايه
مالك : خير ي امي متقلقيش اتفضلي نامي انتي مفيش داعي انك تسهري لدلوقتي
سلوي بحب : انا مقدرش انام ي قلبي غير لما اعرف انك مرتاح ف فرشتك ربنا يخليكم ليا
مالك قرب باس دماغها : ويخليكي لينا ي قلبي تصبحي ع خير وبص لمنه الي وقفه بستياء
منه : تصبحي ع خير ي طنط
ودخلو اوضتهم ومالك خد مفرش حطه ع الارض وحط مخده ولحاف عليها
وقرب من الدولاب خرج غير ودخل خد دوش وغتسل ونام ف الارض : من انهارده ده مكاني
ولا تيجي جمبي ولا اجي جمبك لحد مااخلص منك
امي ثم امي ثم امي الغلطه معاها بفوره اختي ملكيش دعوة بيها حجتي متلمسيهاش الاكل
لو عرفت انك حطيتي ايدك فيه انا مش
هدوقه ..
منه بقرف : احسن برضو ريحتني وبعدين ايه الي انت عمله ده كلو
مالك بستهزاء : كمان مش عجبها الشر**** يماما انتي تحمدي ربنا اول وتاني ي بنتي وحده غيرك كانت نزلت باست رجلي بس هقول ايه البجاحه
ليها ناسها وحده زانيه مستني منها ايه
وتغطي ونام ..طفي النور ونامي ي حلوه ده لو عرفتي ..
عدت الايام ومالك مستني السنه تخلص بفارغ الصبر عشان يتخلص من الزرعه الخبيثه الي
في بيته لكن يشاء القدر ومنه تطلع حامل
من اول ليله ليهم مع بعض ولكن كان الشك
بيغزو قلب مالك لحد ما وداها لاكتر من دكتور
واكد ليه اليوم الي تم فيه الحمل
مالك بغضب : بصي ي بنت الناس انا متطر اخليكي ع زمتي مش حبآ فيكي لاا ده بس عشان خاطر
الطفل الي فبطنك لكن هنفضل زي مااحنا
ولا ليكي دعوة بيا ولا ليا دعوة بيكي
هتعيشي عشان خاطر ابنك وبس
منه وفقت مش عشان خاطر هيا بتضحي وده جزتها لاا خالص ده هيا بس مالك احلو ف عنيها
من بعد اول ليله ليهم وبعد ما عاشت معاه
وعرفت طبعه واسلوبه وشخصيته القوية
وزي ما بيقولو الممنوع مرغوب هيا
بتحاول بكل طاقتها انها تقربو ليها
وتحاول تغريه بكل الطرق
عدت الايام ونور الدين اتوفي ومالك بقا مقسوم مابين الشغل والكليه والمسؤليه الي زادت عليه
ومبين منه والطفل وكرهو ليها لا مش بينتهي ..
ومنه ولدت ولد زي القمر نور مالك نور الدين
وكان حيات وروح مالك وقلب جدته وفرحت
خاله وخالته ..
نقدم بالزمن خمس سنين تاني كان مالك عمره 25 سنه جت ليه دعوة فرح من مكتب محامي العيلة واب صديقه من ايام الثانوي رائف شعيب وحضر الفرح
هو واولاد عمه واعمامه بدر وجلال
واثناء الفرح مالك قام يعمل تلفون
ال دي جي : ممكن كل الأنيسات تتفضل معانه ع الاستيدج عشان العروسه هترمي البوكيه ..
قامت غرام تجري من عند البوفيه وشفيفها مليانه شكولاته من الجاتو الي كانت بتكله وخبطت ف مالك وهيا بتبص ع الاستيدچ
غرام شهقت لكن مالك كان الاسرع ومسك ايدها قبل ما تقع النور كان ضارب ف وش غرام مشفتش
غير شب طويل بعيون بتنور ف الضلمه من حلاوتها
مالك : انتي كويسه مش تخلي بالك ي حلوه
غرام : انا اسفه انا اسفه بس ممكن تسبني بقا عشان الحق اخد بوكيه الورد
مالك بضحكه : طب هو قالي الانيسات انتي بقا رايحه فين ي صغنن
غرام بعصبيه : افندم وهو انا مش انسه ولا ايه حضرتك وبعدين ايه صغنن دي انا عندي 15سنه

مالك ضحك : طب اهدي ي انسه ومسحي الشكولاته دي بس الاول ي بسكوته وقرب ايده يمسح خدها
راحت غرام ضربته بالقلم ع كف ايده : اوعي ايدك عيب كده وبعد بقا لو سمحت هييييييييق وبصت
لمالك بغضب ينفع كده اهي حدفت بوكيه الورد وعنيها دمعت بزعل
مالك : طب خلاص اهدي حقك عليا وخد ورده من شجره قريبه جمبيهم ..وادي يستي احله ورده لاجمل بنبونايه
غرام خدتها وبتسمت : شكرا ي ..وسمعت ف مكبر الصوت رهف بتقول تعاله ي غرام يلا عشان صورت العيله انتي فين ..
غرام : ايوة انا جيه اهو فرصه سعيده يابو عيووون زرقه ومرسييي ع الورده يابو طويله هههههههههههههههههه..
مالك ضحك ع ضحكتها الذيذه وتفصيلها وشكلها وعيونها وحركت ايدها وهيا بتتكلم عصبيتها
حزنها برأتها ضحكتها شقوتها جمالها وف باله غرااام اسمها لذيذ شبها .. طفله عندها 15 سنه وضربت ايدي الي فكرت تلمسها وانا مراتي كان عندها 25 سنه وفرطت ف نفسها وضحك بتهكم وبيحاول يطرد غرام من باله ..
نوصل لوقت ما غرام بقا عندها 16 سنه وبقت ف سنه اولي ثانوي عام
كانت كل العيلة متجمعين بعد المغرب
غرام : وبعدين بقا ف الماده المقرفه دي انا مش بفهم من مدرس المدرسه وانا اصلا بكرهه
رهف : احنا لسه بدأنا عشان تقولي كده وبعدين خلاص نخلص اولي ثانوي وندخل ادبي ولا علمي
ونهرب من الرياضه خالص ..
رائد : انتو بتهربو من الماده كده يعني المشكله مش ف الرياضيات المشكله فيكو انتو ي جوز الباهيم
غرام : نينينينينينن حوش حوش ي فالح سته ف سته بكام ي رائد
رائد : ستك قرعه
كل الي قعدين ضحكو
شعيب : مين القرعه ي بن القرعه
لمياء : وانا مالي انا طيب
شعيب : تربيتك ي حبيبت قلبي
رائف : خلاص ي روما انا هقدملك عند مدرس حبيبي وصحبي من زمان ف سنتر المحاضرات
بتاعه
غرام : اسمه ايه الاستاذ ده ي رائف
رائف : مالك نور الدين
غرام ورهف شهقو من الصدمه وقفو : بجد ي رائف هتقدم لنا عند استاذ مالك طب ازاي ده بالحجز واول ما العدد يكمل لايمكن حد يدخل مجموعته
ده استاذ مشهور جدا ع السوشيال ميديا
رائف : دي حقيقه بس سبيها عليا
رهف بهمس لغرام : ي نهاري هنروح عند الاستاذ المز ده طب ازاي هههههههههههه
رائد سمعها وقرب منها : اهدي ي بقبوظه محدش هيبصلك اصلا
رهف عنيها دمعت لكن عملت نفسها عبيطه ولا عبرته
رائد بتهكم : قال مز قال
غرام : وانت مالك انت وبعدين انت قاعد جمبينا ليه اصلا يلا قوم
رائد : تؤ مش قاايم
غرام : ي باباااااااه
رائد : خلاص الله يحرقك قومت قومت
رائف : انا هتصل عليه دلوقتي ونشوف الدنيا ورن ع مالك رنة والتانيه ورد عليه
مالك : رائف باشا عامل ايه ي كبير
رائف ابتسم : حبيبي ي استاذنا اخبارك ايه
مالك : تمام الحمدلله ف نعمه
رائف : ربنا يدومها عليك ي غالي المهم
مالك : اتفضل
رائف : والله كان فيه حد كده عايز يبدأ معاك دروس اولي ثانوي
مالك : والله ي رائف غالي والطلب رخيص لكن انا قفلت المجموعات ومكتفي بالعدد
غرام ورهف حسو باليأس وحزنه ده كان املهم
رائف : اسمع بس ده غرام اختي وبنت عمي وو
مالك قطعو وهو ف باله ي تارا هيا غرام الشقيه ولا لا : خلاص ي رائف هعمل لهم مجموعه صغيره
كده ع قدهم وهبدأ معاهم الاسبوع الجاي
لكن هيكون مره ف الاسبوع لمدة ساعتين
تماام
رائف بصلهم وهما وفقوا : تمام ي لوكه تعبناك معانه
مالك ابتسم : ولا تعب ولا حاجه وفكك بقا ي روووفي من لوكه دي انت مش عشقتي ي جدع
رائف ضحك وقفلو مع بعض ..
رائف : تمام كده ي كتاكيت عايزكم ترفعو راسي
غرام قربت وباست خده ورهف برضو : حبيبي ي جوز اختي ي عسل ..اخوي روفي المسيطر هههههههههههههههههه
خلص اليوم وكل واحد راح اوضته ورائد خرج مع اصحابه ورائف خد يارا وطلعو شقتهم
وراحت غرام اوضتها ومعاها رهف
غرام نامت ع السرير وفتحت درج الكمدين وخدت الورده بس كانت مجففها وعملتها زي برواز كده بالريزن او الايبوكسي وحتفظت بيها

رهف : انت هتفضلي محتفظه بالورده دي كتير
غرام وهيا مغمضه عيونها : ااه اول هديه يعتبر من شخصيه ولا ف الخيال اكيد انا مش هشوفه تاني وحته لو شوفته انا معرفش غير عيونه الزرقه وبس
رهف : انت بتعلقي نفسك بحاجه مستحيله فوقي ي روما احنا لسه ف اول الطريق
غرام فتحت عيونها : متقلقيش عارفه عنيه اصلا بتحفزني طيفه ديما ف بالي يجي يقولي لا ده صح وده غلط ابعدي مش عارفه ازاي بس اناا اناا..
رهف حضنتها : خلاص ي حببتي اهددي وخليكي ف فارس احلامك ابو عيون زرقه هههههههههههههههههه
غرام ابتسمت : بس ي زفته مالكيش دعوه بفرعوني الطويل هههههههههههههههههه وربنا اسمها ايه عز دي
عايزه رائد يعملها قضية طلاق للضرر
رهف سمعت اسم رائد وبسمتها اختفت غرام مسحت ع شعرها : متزعليش هيجي يوم ويندم
ع كلامه وع افعاله وصدقيني هننفخو
رهف : فكك منه ده عيل للوح
غرام ضحكت : ده لو سمعك ههههههههههههههه هيعلقك ع باب الاوضه المهم خليكي بايته
معايه انهارده
رهف : انا اجيب سرير وعايش معاكي بقا ونريح
غرام وقفت : طب والله فكره لذيذه بكره هقول لبابا يعملنا اوضه كبيره لينا احنا الاتنين
رهف ضحكت : طب اقعدي ي مجنونه احنا كده كده اصلا مش بنسيب بعد يلا سيبي الي ف ايدك ده وطفي النور
خلص الاسبوع وجيه معاد درس الرياضيات ورائف وصل البنات لحد السنتر ومشي وهما طلعو
مكنش موجود غير السكرتيره
قعدت رهف وغرام وهيا فضلت وقفه معاهم حضرو كام بنت وتعرفو ع بعض وحبو شخصيه غرام المرحه ورهف الكيوت ورتاحو لبعض ومعاهم
السكرتيره لحد ما
رهف : لا وبتغني كمان وصوتها حلو
غرام : بس ي فضيحه بلا حلوو طب انتو اهلي وبتجملوني وحقي عليكم تستحملو طب ودول ذنبهم ايه ..
البنات : لا لا غني غني يلا ع ما المستر يجي
غرام : انتو الي اخترتو ..احم احم هههههههههههههههههه استنو بقا محدش يضحكني وغمضت عنيها
طول عمرى بأقول لا أنا قد الشوق وليالى الشوق ولا قلبى قد عذابه وقابلتك انت لقيتك بتغير كل حياتى
ما أعرفش إزاي انا حبيتك ما أعرفش إزاى ياحياتى
من همسة حب لقيتنى باحب وأدوب فى الحب..
وفضلت تغني لحد ما استاذ مالك وصل ولقاها مندمجه ومغمضه عنيها شور لهم بمعني هووش
وفضل يستمع لصوتها الجميل
ووصلت لحد
ياما عيون شاغلونى لكن ولا شغلونى
إلا عيونك انت دول بس اللى
خدونى وبحبك أمرونى
أمرونى احب لقيتنى باحب
وأدوب فى الحب..
وفتحت عنيها وهيا بتبتسم ورفعة عنيها للبنات

وشفتهم بيشورو بعنيهم بصت لقت مالك واقف
وساند ع الباب قامت منفوضه من الصدمه
وطلعت تجري
غرام بشهقه : هيييييق ينهار ملوون وستخبت وراه عمود ف الاوضه وسمعت ضحكت مالك وقلبها اترعش ..معقوله وهزت رسها بالنفي وخرجت رسها
وبصت عليه لما سمعتو بيقول تعالي ي لمضه

غرام وهيا بتبص عليه : متاكد ي مستر مفيش حاجه كده ولا كده
مالك ابتسم وهز راسه غرام خرجت وقربت قعدت ف مكانها بهدوء وقلبها بينبض من الخضه ..
مالك بجديه : احم احب اعرفكم بنفسي انا استاذ مالك نور الدين من انهارده كل الي اخدته حاجه
والي هندرسه مع بعض حاجه تاني خاالص
ركزو معايه ومشو ع طرقتي ونشالله
هتبقو توب ف الماده مستعدين
نخلص لحد تالته ثانوي مع بعض
البنات هزو دمغهم زي المغيبين من حلاوة الاستاذ
مالك : طب يلا بسم الله نبدأ وقعد يشرح لهم جبر وغرام مركزه معاه ودي المشكله الي وترت مالك عيونها الي متبعاه اخد منديل ومسح جبينه
ورقبته ..كده نكون انتهينا من حصة انهارده ونتقابل الاسبوع الجاي ..
البنات خرجو ومالك واقف لحد ما غرام جايه تخرج
مالك بهدوء : غراام تعالي عايزك
غرام قربت بتوتر : خير ي استاذ مالك
مالك خد نفس ع مالك الي طلعه زي العسل : لا خير ي بسكوته انا مش عايز الي حصل انهارده يتكرر احنا جين ندرس مش نغني ماشي ي غرام
غرام : انا اسفه ي مستر وانشالله مش هتكرر وببتسامه بس صوتي حلو صح
مالك ضحك : ايوة ي لمضه هانم حلو
غرام شردت ف ضحكت مالك وعيونه الي الشمس جت عليها
غرام بشرود : عيونك ي مستر ..