×

رواية غرام المالك الفصل الثاني 2 بقلم هايدى الصعيدي


رواية غرام المالك 
الفصل الثاني 2
بقلم هايدى الصعيدي



غرام بشرود : عيونك ي ميستر 

مالك ببتسامه : مالها ي صغنن 

غرام شهقت بزهول وطلعت تجري وهي ايدها ع قلبها ومش مصدقه ان ممكن يكون هو هي ممكن متعرفش شكله لكن مستحيل تنساه عيونه الكلام الي دار بينهم بسمته وهو بيقول صغنن رجعتها سنه 
لوراه وحست انها كانت وقفه قدامه تاني 

خرجت ومالك ضحك عليها وهو بينكش شعره وهو مش عارف ليه كل ما بيشوفها بيبقا فرحان 
وف باله ..يمكن عشان روحها حلوه وفتكر لما طلعت تجري هتفضلي تظهري وتختفي زي العفريت كده كتير ي بسكوته 

غرام وقفت جمب رهف الي بصت لها بستغراب : مالك ي روما 

غرام : ها لا مفيش انا بس كنت بجري عشان متستنيش لوحدك ي رهوفا

رهف : المستر كان عايزك ف ايه 

غرام بصت ع البنات الي وقفين جمبهم : ده كان بيسالني اذا كان الشرح تمام ولا لا 

رهف فهمتها وسكتت : تمام رني بقا شوفي مين هيجي يخدنا بدل مااحنا وقفين كده وكله مشي 

لسه غرام هترن لقت رائف بيرن ردت عليه ..خلاص ماشي ي رائف احنا هنوقف اي تاكسي دلوقتي 
متقلقشي ماشي بااي 

رهف : في ايه 

غرام : قالي انه مش هيقدر يجي يخدنا ورائد فونه مشغول وعزام معاه قضيه دلوقتي 

ووقفو منتظرين اي تاكسي يعدي من المكان الي هما فيه لانه مكان هادي ومختصر 

قربت منهم عربيه السائق نزل القزاز : ايه ي قمرات محتاجين توصيله 

غرام ورهف سفهو ورجعو لوراه 

مالك شافهم وقفين مرضيش يمشي غير لما يتاكد ان حد جيه خدهم واول ما شاف عربيه وقفت قدامهم دور العربيه ولسه هيمشي بيها استغرب انهم مطلعوش معاها وقرب بعربيته شاف واحد غريب نزل ورهف رجعت لوراه وغرام اتكلمت 
وتعبير وشها غضبانه داس بنزين وخبط العربيه 
ونزل : اووبس لمؤخذه بقا ي شبح فدايه ..يلا ي بنات ع اركبو انتو 

السائق : لا يابرنس شوف غيرهم البنات دي هتيجي معايه انا ورجاله 

مالك قرب منه بغضب ومسكه من تلابيبه : انت عبيط يااض ولا شارب حاجه يلا من هنا بدل ماا ساوي وشك بلاسفلت ..وانتو بتتفرجو ع ايه يلا ع العربيه جت غرام تمشي الواد مسك ايدها ونزله 
صحابه من العربيه مالك ضربه بالدماغ بكل غضب 
الواد وقع ع الارض وصحابه قربه مالك نزل 
ضرب فيهم بايده ورجليه ورئدهم ع الارض 

مالك بصق عليهم : الحساب مش خلصان ي ك* امك منك ليه وهجبكم 

ولف عشان يركب العربيه والبنات بيبصه عليه بزعر 

غرام بصريخ : حاسب ي مستر ماااالك وراك وراك 

مالك لف كان واحد من الي وقعين طلع مطوة وقر من مالك وعايز يضربه من ضهرو مع لفت مالك الجرح جيه ف بطنه جرح عميق مالك رفع رجله 
وضرب بيها ايد الواد المطوه وقعت منه ومسك 
دماغه بين ايديه وبكل عنف نزل بيها ع ركبته 
منخيره وبقه جابو دم وقع مغمي عليه 

مالك ركب العربيه وايده ع الجرح وغرام طلعت جمبيه بعد ماكنت قعده وراه جمب رهف 

غرام بدموع :انت كويس انا اسفه ده كلو حص هييييييق ايه الدم ده ي نهار اسود انت بتنزف جامد 

مالك : اهدي يا غرام انا بخير متقلقيش ده جرح بسيط وبعدين ما كان نهار ملون من شوية 

غرام : بسيط ايه بس وبعدين انت سايق ع فين كده اطلع ع المستشفي الاول ارجوك 

مالك : تؤ هوصلكم الاول بعد كده هروح المستشفي 

غرام فكت الاسكرف الي كان ع رقبتها وحطته ع الجرح وضغطت عليه براحه بايدها وعماله تشهق
براحه ودموعها نزله ..انا اسفه بجد الي حصل ده 
بسببنا

مالك بهدوء : متقوليش كده وبعدين انتو ملكمش ذنب حتي لو حد غريب انا كان لازم ادخل ويلا 
بقا امسحي دموعك دي ي بسكوته قولتلك انا تمام 

وبص ع رهف المصدومه لحد دلوقتي : عنوانكم لسه زي ما هو ي رهوف صح 

رهف : ايوة ي مستر العنوان ..

مالك : تمام ي حببتي متقلقيش دقايق وهنوصل 

غرام سمعت رهوف وعضت ع شفتها بغيره وكانه مش من حقه يدلع غيرها واول ما مالك ابتسم وقالها حببتي ضغطت ع الجرح غصب عنها 

مالك ابتسم بوجع : اااخ خفي ايدك ي كوكو انا مش ادك ههههههههههههههههه

وصل مالك ونزل معاهم واول ما وقف دهمته دوخه 
غرام مسكته : اندهي ع بابا بسرعه ي رهف بسرررعه ميستر انت كويس ارجوك اتفضل
معايه عشان لازم نهتم بجرحك انت نزفت كتير 

مالك : لا يا غرام انا هروح اي مستشفي قريبه من هنا يلا انتي ع جواه 

غرام : انا لا يمكن اسيبك وانت كده وبصت ع ابوها وعمها الي جين يجرو من جواه بعد ما رهف بل
غتهم ..الحقو ونبي ي بابا احسن عايز يمشي وهو كده ..

شعيب : اهدي ي بابا اتفضل ي مالك ي بني معايه طه اتصل ع دكتور وهيوصل حالا انا مش هسيبك 
تسوق وانت ف الحاله دي مالك لسه هيعترض 
بص ع غرام الي عنيها كلها رجاء وهمست له 
عشاان خطري مسك ايد شعيب الي مداها ليه 
ودخل معاهم وكانت اقرب اوضه هيا اوضة غرام الي جريت فتحت الباب : تعاله ي بابا سعده ينام هنا عشان جرحه 

دخل مالك وهو بيتفرج ع اوضتها الي ماليانه صور ليها وكلها الوان ورسومات وحياه جميله زي صحبتها نام علي سريرها الي غرقان ف عطرها وريحتها الي كلها برائه وغمض عيونه وهو مستمتع بريحتها الذيذه 

دخل الدكتور ونضف الجرح وبنجه وخيط عشر غرز وخرج بعد ما علق ليه محلول وكتب له ع علاج يمشي عليها كلهم خرجو مع الدكتور وغرام راحت المطبخ وحضرت ليه عصير 

ودخلت الاوضه بهدوء : الف سلامه عليك ي ميستر مالك انا مش عارفه من غيرك كنا عملنا ايه 

مالك : الله يسلمك ي بسكوته متقوليش كده تاني 

غرام : طب يلا بقا اشرب العصير لحد ما الاكل يجهز 

مالك اتعدل براحه والغطي نزل من ع جزئه العلوي العريان غرام وشها احمر من الخجل ونزلت عنيها ف الارض مالك ابتسم ع خجلها ورفع الغطي ع جسمه 
وخد منها العصير 

غرام : حلو الچوس ولا اعملك غيره 

مالك ضحك : لا ي كوكو جميل تسلم ايدك ولفت نظره الروسومات المتعلقه ..بس ايه الرسومات 
الجميله دي انتي الي رسماهم 

غرام بكسوف : ااه انا تحب تتفرج ع الاسكتش بتاعي 

مالك : احب اووي غرام فتحت درج الكمدين وخدت الاسكتش ولفت نظر مالك الورده المتربوزه 
..ايه البروز ده ي غرام 

غرام خرجت الورده ومدتها لمالك الي عرف انها الورده الي قطفها ليها من سنه وعجبته الجمله الي 
مكتوبه جمبيها 

غرام : دي انا عملتها حبيت احتفظ بالورده تقدر تقول كده الي هداني الورده حد عزيز ع قلبي 

مالك خد الاسكتش وفضل يتفرج ع الرسوماات وتفاجئ بعنيه المرسومه بدقة ف نص الورقه
وحوليها ظلام بالوان مبهجه 

..ف الطريق ماليكه كانت رجعه من المول وبتفتح الشنطه عشان تخرج الفون بتاعها وفجأة عربيه 
فرملت بعنف 

عزام رما الفون من ايده ونزل يجري من العربيه بفزع وقرب من ماليكه الوقعه ف الارض والناس قربت منها 

عزام بخوف : انت كويسه انا اسف والله طمنيني عليكي 

ماليكه بزعر : انا انا تم.مام انا عايزه ارو..واغمي عليها 

عزام شالها من ع الارض واخد حجاتها وطلع بيها ع طريق جانبي وحاول يفوقها وهو بيمسح وشها 
بمايه ومفيش فايده خد البرفان بتاعه الي ف التبلوه ورش ع منديل ومشاه ع وشها ماليكه 
بدات تفوق واول ما فتحت عنيها شهقت ورجعت لوراه من قرب عزام منها بالشكل ده 

عزام : متخفيش متخفيش اهدي طمنيني عليكي 

ماليكه : انا كويسه بخير 

عزام دور العربيه : متاكده ولا هيغمي عليكي تاني ع العموم انا اسف

ماليكه بحذر : لا حضرتك انا الغلطانه متعتذرش ممكن تنزلني ع جمب 

عزام : لا انا هوصلك عشان مش يغمي عليكي تاني 

ماليكه : لا انا اسفه مش هقدر ممكن تنزلني هنا بقا وبعدين انا بقيت كويسه خلاص 

عزام : طب ممكن اعرف هتوصلي ازاي

ماليكه : هركب تاكسي او اتصل ع حد من اخواتي 

عزام : تمام اعتبريني تاكسي او حد من اخوتك وسبيني اوصلك بالله انا قلقان عليكي 
ومش مطمن ..اركبي وراه يلاه بقاا 

ماليكه اومأت وركبت وراه وقالت ل عزام ع العنوان 
لحد ما وصل قدام البيت 

عزام : ايه ده مش ده بيت استاذ مالك نور الدين 

ماليكه : ايوة ده اخويه انت تعرفو 

عزام : اله اعرفه ده صاحب ابن عمي وصحبي كمان 
انا عزام طه عمي يبقا محامي عيلتكم 

ماليكه : ايوة ايوة انكل شعيب ..ع العموم مرسي ع التوصيله وحصل خير ي استاذ عزام عن اذنك 

رجع عزام ع البيت بعد ما طه بلغه وبلغ رائف ورائد 

...

مالك : ممكن اعرف مين الشخص ده وليه غالي ع قلبك 

غرام : لو ع مين ف هو قدامك اهو انا معرفش غير عيونه ولو غالي ليه ف انا مش عارفه الصراحه برضو غير ان كلامه ف قلبي لحد دلوقتي عيونه 
طيف ملزمني ف كل مكان بيقول ده صح ولا ي غرام ده غلط ارجعي تقدر تقول ده فارس احلامي 
هههههههههههههههههه 

مالك : بس ده غلط ي غرام وبتعلقي نفسك بوهم ممكن ي كون بيحب مرتبط او حتي متجوز ممكن متتقبلوش تاني او حتي تعرفيه لو شفتيه انتي بتعلقي نفسك بخيال 

غرام : وانا مش عايزه اكون معاه غير ف خيالي انا راضيه .. عن اذنك هجبلك الاكل 

مالك : لا لا متتعبيش نفسك انا بس عايز فنجان قهوة من ايدكي الحلوه دي احسن البنج لعب 
معايه الدنيئه 

غرام : تؤ انت نزفت كتير انا هجبلك الاكل بعد كده اعملك النسكافيه ع زوقي اشطا 

مالك : اشطا ؟! اطلعي براه ي غرام وانا عمال قال اقولك بسكوته وكوكو وبتاع وانتي طلعتي واحد صحبي واقف ع الناصيه 

غرام ضحكت ع كلامه وخرجت ومالك ابتسم وهو مغمض عيونه .. لا لا فووق ي مالك انت متجوز ومعاك طفل وبعدين دي صغيره اووي مينفعش مينفعش انت استاذها 

دخلت غرام المطبخ وكانت يارا ورهف بيحضرو الاكل وقعدت ع الكرسي بشرود 

يارا : الاستاذ كويس ي غرام 

غرام : ايوة كويس 

رهف : اسكتي ي يارا انا لحد دلوقتي قلبي واقع ف رجليه لوله تدخل استاذ مالك كان زمانه مخطوفين والله 

يارا : اهو يختي استاذ مالك انقذكم يبختكم يخربيت حلاوة امه 

رهف ضحكت : ده انتي لو رائف سمعك ههههههههههههههه وبعدين عندك حق استاذ مالك قمر اووي 

غرام غمضت عيونها وزفرت بحزن وحطت ايدها ع عيونها يارا ورهف قربو منها 

رهف : مالك ي غرام ف ايه 

غرام بدموع : هو ي رهف هوو 


                    الفصل الثالث من هنا 

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات