الفصل السابع عشر 17
بقلم هايدى الصعيدي
غيث رفع وجهه بغضب وجاسم عمر الفرد وصوبه
نحيته كانت فيروز طلعت تجري وراه ووقفت بينه
وبين غيث وهيا فتحه ايديها بتحمي غيث ليالي اتفزعت وصرخت باسم غيث وبدر كان هيدخل
وغيث منعه
فيروز بخووف : اوووعه ي جاااسم سمع اووعه
جاسم بغضب اعمي : بعدي احسن لك ويلا غوري
خشي چواه ايه طلعه ادفعي عن حبيب الجلب
غيث مسح شفته بعنف : اوعي انتي ي فيروز ملكيش دعوة انا هتفاهم مع التور ده
ولف وقوته كلها نزل بالبنيه ع وش
جاسم منخيره نزفت
4
فيروز صوتت : يالهووي جووووزي وقربت من جااسم .. والله غيث جوز بنتي اهدي
بس فين بقا جاسم بقا عامل زي التور الهايج الي شاف لون احمر نط ع غيث ووقعه هما الاتنين
ع الارض ده يضرب والتاني يرد عليه
14
جاسم بنرفزه وهو فوق غيث : هتكلم فيروز ليه ومالك بيها
2
غيث قلبه بغضب : وانت مال امك هتعمل عليها راجل ليه
جاسم ضربه برجله : مرتي وانا حر فيها ي بن العر*..
غيث بستغراب : مراتككك ..حماتي اتجوزت من غير مااعرف
5
جاسم بصدمه : حمااتك
1
غيث بنفس عالي : ايوة انا جوز ليالي اهي وراك ي تور ..
جاسم بص ع ليالي الي حضنه فيروز وشها غرقان دموع : ك**ك ده انت عمها ودي بت اخوك
2
غيث بسخريه : ايه ده انت حافظ مش فااهم ايوة انا اخوي بدر الي اتبناها ..
جاسم عنيه طقت نار ومسك غيث من تلبيبه : اتچوزتها كيييف ااه ي بن الكلب بصيت للي
كانت بت اخوك ونزل بالبنيه ع وش غيث
اتچوووزتها ليه ..
3
غيث : وانت مال ك**ك ات
6
بدر قرب بهدوء : خلصت المسرحيه ولا لسه ..بطله مراهقه وقومو اتفهمو زي اي راجلين عقلين
6
جااسم زق غيث وغيث ضربه بالرجل وكل واحد قام نفض هدومه
قرب من فيروز وبصلها بغضب وبص ع خديجه الوقفه مصدومه وعنيها مبرقه وكتم ضحكته
بالعافيه وبص ع ليالي وبتسم
جاسم بحب : تعالي ي جلبي تعالي ي ليله متخفييش
4
غيث بصلها بتحذير وهو بيمسح منخيره جاسم بصله : تعالي سيبك منه ده بوج ميجدرش
يعملك حاچه هنا
3
غيث اتصدم مين الي بوق انا بوق ليالي ابتسمت ليه وقربت منه بتوتر اتصدمت شايفه واحد
قد دلفت الباب طول بعرض وطالع بالجلابيه
الصعيدي الي زدته هيبه وهجم ع غيث
بكل غضب لكن دلوقتي عنيه كلها حب
وحنان لمس قلبها...
1
قربت منه مدت ايدها بكسوف جاسم صحب ايدها وباس دماغها وحضنها بحنان ليالي حست بالامان ف حضنه كانه ابوها ...
1
غيث شافه حضن ليالي وتعفرت قرب منهم
بغضب : ليااالي
جاسم حط ليالي ورا ضهرو : ارچع مكاانك يااض
2
غيث شخرر : يااض
جاسم سفهه : اتفضل ي بدر بيه لمؤخذه ي دكتور حجك ع راسي ع الاستجبال اتفضلي ي مداام
5
بص لفيروز بطرف عينه : خودي الچماعه ع فوج
فيروز بحراج : تعالي ي ليل اتفضلي ي خديجه انا اسفه ع الي حصل
خديجه : لا لا ولا يهمك ي فيروز
جاسم : اتفضل ي دكتور اتفضل
وجاسم دخل : اعملي طريج ي مرا منك ليها
الحريم كل واحده هربت ع مكان
جاسم : اتفضل ي دكتور اتفضلوو
بدر دخل بهدوء وغيث دخل وراه وهو بيتنحنح
وطلعه كلهم وسط استغراب الاهل مين دول والراجاله الي خداها جاسم ع شقته دي مين
عمرها ماحصلت استقبال الرجاله ف المضيفه
قعده كلهم ف الاستقبال ف شقة جاسم وفيروز
قامت تجيب عصير
فيروز : عن اذنكم ي جماعه البيت بيتكم
جاسم دخل وراها بنزعاج : روحي غير الملون الي انت لبساه ده
2
فيروز تجهلته وجاسم سبها وخرج دخل غسل ايديه ووشه وغير الجلبيه المتبهدله وخرج
طلع شاف فيروز بتقدم العصير وسفهت كلامه خالص قبض ع ايده : احم مرحب بيك ي دكتور
بدر : مرحب ي عمده
وقعد قصاد غيث الي بصله بستفزاز : عن اذنك ي روزه عايز اروح الحمام
2
جاسم بصله برفعة حاجب : ام ليالي ي لووح ..جوم معايه وملكش صالح بمرتي واصل
غيث : طب وانا اقدر دي حمااتي القمر
فيروز كتمت ضحكته ع غيث وجاسم بصلها بغضب
فيروز اتعدلت
غيث وقف وجاسم زقه : طب عدي ي روش
غيث ببرود : طب بس براحه متزوقش اوي كده
غيث لقا الي يقفله اخيرا 😂💔
7
دخل الحمام وغسل ايديه ووشه ومسح ع شعره ونفض هدومه وبص ع الجرح والي كان شادد عليه بسبب البنزينه وبسبب الخناقه
وخرج شاف جاسم واقف يدخن بشرود وراح عنده بهدوء : ممكن سجاره
جاسم ايده العلبه ول ولاعه وخد نفس من سجارته غيث ولع ووقف جمبيه ف البرانده
غيث : ممكن اعرف كنت متعصب ليه وانا ولا اعرفك ولا تعرفني
جاسم ببرود : مليكش صالح
2
غيث بسخريه : ازاي ده انت ف مقام بابا دلوقتي هو انت اتجوزت فيروز امته صح
1
جاسم بقرف : باباه اتنيل بس وجول اسمها تاني وانا هجص لسانك وتجوزتها ميته تاني يوم
ما رجعت من المستشفي
غيث : انا بقا اتجوزت ليالي قبل ما تدخل العمليات بنص ساعه وده كان طالبها بعد ما عرفتها اني عايز اتجوز ليل
جاسم بهدوء : اتچوزت البت ليه
1
غيث : نفس السبب الي خلاك تتجوز امها تاني يوم رجعها من عمليه كبير ..انا عارف انك بتحب ام ليل وفهمك و عارف ومتاكد برضو انك هتفهمني ليل
دي ملكي ومراتي حلالي ومش مستعد اي حد يقولي ليه عشان مفيش حد لي الحق فيها
غيري امووت ف سبيل ضحكتها ولي
يرشها بالميه ارشه برصاص انا
جبتها وجيت عشان فيروز
طلبت كده غير كده انا
مش هسمح لاي مخلوق يبصلها بطرف عينه بصه متعجبهااش ليالي كعبها عالي ع اي حدد
جاسم ربت ع كتف غيث بقووة : عداك العيب ي بو عمه ..مشكرين ع وجفتكم مع ام ليالي
2
غيث ابتسم : متقولش كده ي كبير عيب عليكك
وخد غيث ودخله الاستقبال وهما بيضحكه فيروز ابتسمت هيا وكل الموجودين
بدر ببسمه : ايووة كده ده انتو ف الاول وف الاخر اهل برضو
جاسم : والله كلمة شكرا متوفيكمش حجكم ي دكتور ع الي عيملتوو
بدر : ليالي دي بنتنا وحطها جواه قلبي وعيني كماان
جاسم : تعالي ي ام ليله عايزك البيت بيتكم ي چماعه
غيث قعد جمب ليالي الي مسكت ايده : انت كويس
غيث بصلها بهدوء ومقدرش يقاوم نفسه وبس شفيفه برقه : انا كويس ي قلبي
3
خديجه بصدمه : هيييييق اه ي سافل
2
بدر ضحك ع منظر خديجه وبعصبيه مزيفه : ما تحترم نفسك ي حيوان وحدف ع غيث تفاحه
غيث مسكه وقطم منها : حبيبي تسلم خد نفس ي ديجه الشهقه دي غلط ع صحتك وحضن ليالي
تحت دراعه الي وشها احمر من الخجل
جاسم : مجولتيش ليه انه چوز بتك
فيروز بحزن : وانت كنت سالت اصلا غير سحلتني وراك زي البقره
جاسم : وانتي كتي عايزاني اعمل ايه وانا سمعك ي جلبي وعيونك ووحشني ومحن انتي تحمدي ربك انا مشكتش فيكي نسبة واحد ف الميه ولاه كنت هفرغ فيكي سلاحي
2
فيروز بغضب : كل ده ومشكتش اومال ده كان ايه انشالله
جاسم : كان غيرة ع غضب ع حرجت دم جصره احكي كل الي حصل يلا ..
فيروز حكتله كل حاجه وزاي سبتها مع غيث وليه وطبعا مجبتش سيرة ان غيث كان معجب بيها
طبعااا ولما رجعت اسكندريه وشفتها وحب غيث
ل ليالي وشرطها انه يدخل عليها بعد سنتين
3
جاسم اومأ بتفهم : تماام تعالي عشان تحضري غدا للناس چين من سفر
والباب خبط فتح شاف اخت فيروز شيله صنيه كبيره وعليها غدا
&: چدتي هتجولك غدا لضيوفك
جاسم ببسمه : جوليلها عاشت يدك ي كبيره
وحط الاكل قدام الضيوف : يلا ي چماعه مدو يدكم البيت بيتكم كولي ي ليله ي جلبي
ليالي : شكرا ي ابيه
غيث قرص فخدها ليالي اتنفضت وقرب منها
بهمس : قولي لاي حد ي ابيه تاني وانا هفشخك
3
ليالي ابتسمت ع المنفصم الي معايه واومأت ليه بهدوء
وكلو وخلصه وفيروز شالت الصنيه وعملت شاي
وقعدو مع بعض
جاسم : احمم ع العموم ي حظابط ليالي هتفضل حدانه لحد ما السنتين يخلصه وتعملها فرح
وتخدها ع بيتكك
ليالي برقت وخديجه وبدر حزنو وغيث 😂💔
غيث سحب شخره طلعت من معدته : نعم مين دي الي تقعد عندكم لمؤخذه وانت شيفني مركبهم ولا ايه
جاسم ببرود : اعتبرهم سنتين خطوبه انت كده كده مش هتدخل عليه غير بعد سنتين
غيث بوقاحه : خطوبة مين ودخلت ايه انا مراتي قربت تولد اصلا ..ده انا لسه مستحمتش
من اخر واحد
14
ليالي غمضت عنيها وتمنت الارض تبلعها خديجه بصت لبدر بصدمه الي كان مبتسم بفخر هههههههههههه وفيروز شهقت وجاسم
بصلها بغضب وقام وقف
بعصبيه : ااه ي معر* ولسه هيقرب من غيث بدر وقف ف النص
بدر : استهدي بالله ي جاسم بيه
جاسم : اهدي كييف وهو هيجول دخل ع بتنا سكييتي كيفها كيف العامل عامله
غيث وقف : والله مراتي والناس دي شهدا وهيا راضيه وانا عايزها ايه الي يمنع انا مصدقت
بقت حلال احرم نفسي من حلالي ليه انشالله
2
جاسم : كنت احرم نفسك لاچل وعدك وعد الحر دين ع رجبته بتني مش هترچع معاك
ليالي مسكت ايد غيث بهدوء غيث بصلها وكانه بيطمنها وبهمس : متخفيش انا اسيبك ع جوثتي
ي ليالي
ليالي وقفت وقربت من فيروز : حقك عليا انا الي طلبت منه انا الي خليته كسر وعدك انا الغلطانه
جاسم سمع اعتراف ليالي وقعد : خلصنه عشانك خاطرك ي ليل المهم بكرا يتحضر لها فرح كبير
وتدخل عليها وي كانك معملتهاش ي بن الرفضي
وتخدها وتتوكل ع الله ايه رايك ي ام ليالي
2
فيروز اومأت بفرحه ...وبتنا ي بدر بيه هتزورنا كل شهر مره ولو حصلت ظروف احنا نيچي نزروها
ومش هتتجطع منا تاني واصل ..حلو ي ليله
ليالي اومأت بسعاده ..
غيث بصلها وبتسم : كل يهون فدا عيونك ي ليل احله فرح ي قلب غيث عشان خطرك
جاسم : تحضرلت فرح ليله عليا
غيث : احاا بقا انت مصمم ترفعهملي
4
بدر ادخل : خلااااص بس انت وهو كل واحد يشل النص مفيش كلام تاني
جاسم : زغرطي ي ام ليالي فيروز وخديجه فتحوها ع الراابع
نزل جاسم واهل ليالي تحت وجاسم جمع العيله كلها
جاسم بفخر خد ليالي تحت دراعه وهو واقف : دي ليالي بت فيروز وف مجام بتي ودول الناس الي ربوها من وهيا صغيره وده المجدم غيث المحمدي خطيبها وبص لمروة من فوق لتحت
اكبر فرح هيتعمل ليها هناا وچوزها
هيخدها ويرجع لبلدهم
كل هنا وبارك ورحب بالضيوف
الجده : تعالي ي جلب ستك تعالي ي نورتنا
ليالي قربت منها : ازيك ي تيته
الجده بستها بحب : يختيي عليكي حلوه وتتكلي وكل
ام فيروز قربت بدموع : تعالي ي ليالي انا ابقا جدتك ام امك ..
ليالي قامت حضنتها : الله انا كان نفسي يبقا ليا جده اووي بقا عندي اتنين هههههههههههههههههه
غيث فرح لفرحتها وكلو كان مبسوط بليالي وروحها الحلوه
مروة بغل : يلاا چت ع بت الحرام مااحنا عملنا فرح لامها الهربانه من جبل سابج
5
غيث بص لجاسم بعيون حمرا دم وليالي عنيها اتملت دموع وفيروز قربت حضنتها بوجع
جاسم قرب منها بهدوء ونزل ع وشها بكف مظبوط
وبفحيح : عارفه ي مروة انا اتچوزتك من اچل اميي غير اكده انا مكنتش بصيت ف بوذك اصلا
ان جلبي كان لفيروز من وهيا عيله الي هيا
مش عچباكي دي هيا الي ملكت جلب
بس خلاصكك معدتش طايجك
ونفسي ارتاح عاد مع حبيبت
جلبي رووح وانتي طااالج بتلاته
4
مروة : بووووووووه طلجتني ي ود خالتي عشان ربايت الشوارع وبتها
جاسم بغضب : وكلمه تاني هفرغ فيكي السلاااح يلا غورري من وشي وعياالك هيفضلو هنا
ويزروكي كل اسبوع يلا بسلامه حاچتك
هتوصلك بيت ابوكي ...
جاسم بصوت عالي : زغرطي ي مرا منك ليها عندنا فرح ونزاح الهم من وشي فرحتي فرحتين
وقرب من ليالي وباس دماغها وحضنها
هيا وفيروز المصدومه وفرحانه
كانت شيله هم ازاي جاسم
هيلمس مروة وهيا ع زمته
ومحصلتش الحمدلله
غيث : احم طب ممكن تبطل تفعيص ف مراتي
كل الموجودين ضحكه
جاسم بضحكه : انسه انك تشوفها غير يوم فرحكم
وقعدو يتفقو ع الحاجه وغيث حجز لها فستان فرح وفستان رقيق للحنه وفريق تجميل هيوصلو بكره مع اسما الي هتروح هيا وامها واخوها ومصطفي
وجميله الي اتحيلت عليه تحضر
معاه
وغيث عزم اغلب زمايله ع الفرح الي بعد بكرا
وجاسم عزم البلد كلها وجاب الدبايح
ورتب الدنيا هو وغيث وكل واحد
شال النص ف التكليف
اليوم خلص وكل حاجه اترتبت
بدر وغيث قعدو ف المضيفه وجاسم طلع لهم قفطين جديده وشكل غيث ف القفطان كان يهبل
وبدر كان طويل عليه ي عيني ههههههههه وخديجه وليالي طلعو مع فيروز الي جابت لهم غيرات عشان مش عملين حسابهم وقعدو ف اوضت الاطفال
وقعد جاسم وغيث خدو السهرا مع بعض وجاسم لف سجاره حشيش فااخر هههههههه وتكيف
هو وغيث وبقو حبايب بعد لقائهم
4
عشان شبه بعض وكل واحد فتح قلبه للتاني وجاسم حكالو سوء التفاهم الي حصل
غيث بضحكه : حدالله انت تور فكرتني بمصطفي اللوح
1
جاسم ضربه بالرجل : انت هتشمت فيا ي عر*
ووقف .. يلا هسيبك انا تعد النچوم ويخلص ليلك من غير لياليك هههههههههههه وهروح انا اصالح روزه سلام ي جلبي
غيث بشخره : ده انت راجل مستفااااااز بس عاادي هو انا هغلب ممكن تصحا الصبح تلقيها ف حضني
1
جاسم ضحك: هنشووف
جاسم رن جرس الباب الاول عشان وميسببش احراج
فتحت فيروز : تعاله خديجه وليل نامو من بدري
جاسم دخل ع اوضة النوم ع طول وفيروز وراه
طلعته غيار وجاسم دخل الحمام
فيروز قربت من الباب : انا طلعتلك غيار ع السرير عايز حاجه تاني
جاسم : ليه يعني
فيروز : رايحه انام جمب بنتي وع فكره انا هرجع معاهم تصبح ع خ
كان جاسم فتح الباب وشد فيروز للحمام وو