الفصل الحادي عشر 11
بقلم نجلاء فتحي
بعد مكالمة زينب مع نرمين دخلت غرفة نوم زوجها مدت إيدها لكى تصحية وهى تبكى ،،لكنها خرجت برا الغرفة تبكى وتقول:- مدام تعرف عليا واحدة أتجوزتنى لية أكيد مش طايق شكلى مش عارفة لية وافقت تقرب منى وتخلف لحد أمبارح كنت بتقرب ياترى شكلك أية يا نرمين وكمان بتقوليلة بأسمة وعايزة تطمنى علية ،،،أنا غلطانة من الأول بصيت للعالى ،هو السبب علقنى بية ،،هو إللى طلب إيدى لازم أروح لأبويا لازم أةةةة على حظك المايل يا زينب جوزك ضاع منك 😭😭
__________
دخلت الملكة شقتها وأغمضت عيونها حين نظرت للصالة تذكرت ضعفها ألامها بمفردها وولادتها لكنها رجعت لهيبتها تانى شمت ريحة نوح بالمكان برفانة طيفة أبتسمت فرغم زعلها منة تشتاق لة ،دخلت غرفتها وفكت حجابها ورمتة بأهمال وكمان عبايتها وحررت شعرها من التوكة ثم فتحت الدولاب وأخذت قميص نوم أبيض ستان طويل وبحمالة رفيعة ثم خرجت من الغرفة ودخلت الحمام وبعد ١٥ دقيقة خرجت بهذا القميص وشعرها تنهمر منة نقاط المياة على زراعها وهى تجففة بالمنشفة ،،نوح ضربات قلبة سرعت فهو شافها أول دخولها ولم يكلمها وهى لم تنتبة لة ،،،جلست على كرسى فى الصالة ومازال تنشف شعرها وزراعها وقالت:- ياختى أية الجو دة الماية على جسمى والجو نارررر أوووووف دة أحنا بالليل الرحمة يارب ،،أتى فى بالها تشرب شيشة أعتدلت فى وقفتها لكى تذهب للمطبخ وهنا لمحت نوح أمامها ينظر لها ،مفاجأة لم تتوقعها ،،ثبتت على وضعها وهو جلوسها ،،،تقدم لها نوح مسلوب الإرادة وهى تنفست بسرعة وأشتياق أقترب ،،، أنحنى هو بجزعة أنفاسه الساخنة لمست رقبتها ،غمضت عيونها طمعآ فى شئ خاص يحدث ،، وهنا رن الهاتف أتنفضوا هما الأثنين ،بلع نوح ريقة وحاول ينظم أنفاسه وفتح الخط وقال ألو،،،،،،،،فى نفس الوقت لوت هى فمها بضيق ثم أنتبهت على كلامة فى الفون وقالت بتكلم مين ،،،،شاور لها بمعنى تسكت وهى مصممة تعرف ،،تركها ودخل الغرفة وأغلق الباب على نفسة وهذا التصرف جننها ،،جلست على الكرسى تتوعد لة ،،،،
_______
[داخل الغرفة]
بطلى عياط بقا أكيد فى سوء تفاهم
زينب/ بعد إللى قولتلة ولا علشان صاحبك بتدافع عنة
نوح/ أخص عليكى، أنتى أختى فى الله وهو صاحبى أنا أكلمة وأشوف الموضوع دة
زينب بتسرع/ لالا ،،أخاف يزعل لو عارف
أبتسم نوح/ أول مرة تزعلى وعايزة تغضبي فى بيت أبوكى من يوم جوازكم
تنهدت زينب/ عقلى وقف مش لاقية حد أفضفض معاة
نوح/ تعالى بكرة زيارة لأمى تفضفضى معاها
زينب/ أجازة منتصف بكرة هو مقليش ،،،الدكتورة هى إللى قالتلى شوفت خبا عليا أزاى
نوح/ طيب أهدى وروحى نامى دلوقتى والصبح لينا كلام تانى
زينب/ مش هاين عليا أسيب بيتى وأروح لأبويا
نوح/ الست الشاطرة تعالج أمور بيتها بحكمة مش تغضب وتروح بيت أهلها وبقولك أهوة متأكد فى حاجة غلط ،،،دة منتصف صاحبى واثق فية زيك ،،،تصبحي على الخير يا زينبو
زينب/ وأنت من أهله
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
خرج هو من غرفتة وجد حالتها لا تبشر بالخير
الملكة/ بتكلم مين
نوح/ ملكيش فية ،،،كنتى فين لحد دلوقتى بقينا وش الفجر
الملكة/ أنت مالك
نوح/ أنا جوزك
الملكة/ ضحكة ضحكة خليعة،،،،،، جوزى سلامات يا جوزى ،،،،جوزى إللى سابنى ولا سأل فيا جوزى إللى غاب عنى أزيد من ٣ شهور كنت بموت يا نوح ،،
دار نوح حزنة فهى محقة فى كلامها فقال:- مش عارفة قيمتى ،،
جلست الملكة على كرسى مصدومة ،،،،،،نظر نوح لحمالة القميص التى عليها تنزل من على كتفها دون قصد ويظهر جزعها العلوى بسخاء بلع ريقة جلس بجوارها وعيونه تأكلها يريدها فهى حب حياتة وأسير لها ،،،نظرت هى لة بعتاب وقالت :- مش عارفة قمتك ربنا العالم ،،رغم إللى عملتة قلبى مهانش أدعى عليك دعوة ،،
نوح مكنش مركز فى أى شئ غير حاجة واحدة وهى يريد زوجتة الأن 🤭،،،مد أنمالة بطول زراعها يتحسسة حتى أستقر على رقبتها وقال برغبة :- سيبك من أى حاجة دلوقتى وحشتيني، ،،تنهدت شمس حاوطت رقبتة نسيت الخلاف رجعت رقبتها للخلف ،،،،أقترب نوح وتوقف عند مقصدة،،،بيد مرتعشة جذبتة لرقبتها وهنا كتمت أنفاسها أستعدادآ لعاصفة سوف تحدث فقالت برجفة/ نوح،،،أتنفض وبعد عنها عند سماع آذان الفجر ،فاق لنفسة وقال بتسرع :- مينفعش الصلاة أهم وتركها وذهب الحمام يلتقط أنفاسه ويؤنب نفسة ،،،أما هى وضعت إيدها على صدرها تحاول تنظم أنفاسها من شدة تأثرها للوضع ،فقالت:- هو لحق كنت بوس بوسة واحدة أوووف ثم أنتبهت لنفسها وفهمت لماذا زوجها كان بهذا الوضع ،،رفعت حمالة قميصها لأعلى ثم نظرت للحمام
___________
فى صباح اليوم التالى
أستيقظ منتصف من نومة وجد زينب تجلس شاردة فى الصالة
منتصف/ صباح الخير
زينب/ صباح الخير
منتصف/ شكلك منمتيش
زينب بكذب/ نمت وصحيت بدرى ،،،،،عندك شغل النهاردة
منتصف بكذب/ أيوة وأجى على طول
حزنت هى لأنة كذب عليها / أحضرلك الفطار
منتصف أمسك كف إيدها ورفعة لفمة وقبلة/ صباحك سكر ،،،،،جريت للمطبخ حتى لا يرى دموعها فهى أقنعت نفسها غشاش،،أما هو لم يهتم وفسرة كسوف فهو متعود عليها هكذا
___________
صحيت الملكة من نومها الظهر فقد غلباها النوم غصب عنها على الكنبة وجدت نفسها عليها شرشف خفيف أبتسمت أكيد نوح هو إللى فعل ذلك ،،، أخر مرة شافتة حين أبتعد ودخل الحمام وبعدها نزل يصلى الفجر فى المسجد ،،،قامت تبحث عنة لم تجدة وجدت صنية الفطار، أكلتها كلها فهى وحشتها هذا الفعل منة ثم ألتقطت الفوطة وذهبت للحمام لكى تستعد وتباشر عملها ،،،
_________
أتى وقت الظهر ونوح مختفى أبتسمت الملكة بسخرية وقالت لنفسها:- أختفيت تانى يا نوح أعمل فيك أية وربى لو مظهرتش النهاردة تكون إللى بينى وبينك وأدوس على قلبى أنت متستهلش الملكة، ،
______
فتحت زينب الباب لزوجها وهى حزينة تكاد عيونها لا تتوقف عن الدموع بسبب حزنها وجدت بوكية ورد جميل ،،،دخل هو وأغلق الباب وقال بأبتسامة:- أجمل وردة لأجمل بنوتة
تردت زينب لأول مرة يجلب ليها زوجها هدية ،،،أبتسم هو زيادة وقال :- غبت أمبارح من شغلى ولافيت على المحلات علشان أجهز هديتك والنهاردة برضو لأحد م لاقيت هدية تليق بيكى أعطها البوكية ثم أخرج من جيبة علبة قطيفة بيها سلسلة ذهب رقيقة ،،ثم أعطها شنطة الهدايا الكبيرة التى توجد بيها فستان كامل للمحجبات، ،،،،أخذت هى الهدايا وذاد الشك بيها فقالت بتوجس/ الهدايا دى بمناسبة أية
جلس منتصف بجوارها / مر على جوازنا سنتين النهاردة عيد جوازنا التانى كل عام وأنتى معايا يا زينبو بس العيد دة مختلف علشان معانا حتة مننا تربطنا ببعض عقبال السنة الجاية ومعانا العيل التانى
نظرت هى لعيونة وجدت الصدق بداخلهم نظرت للهدايا التى على رجليها، ،،تريد التحدث معة بشآن المكالمة لأنة لم يكذب وقال سبب أجازتة ثم أبتسمت بأحراج وقالت :- شكرا تعبت نفسك لية مش مخليني عايزة حاجة
منتصف/ أنتى قدم السعد عليا ربنا يقدرني وأخليكى محل ذهب ماشى على الأرض
زينب/ هو أنا لو كلمتك فى موضوع تزعل
منتصف/ أجلى أى حاجة دلوقتى المهم نحتفل باليوم دة مصدقت أخد يومين أجازة مش بتحصل يلا قومى أجهزى نطلع على أسكندرية
سارت زينب لغرفتها تجهز لم تكن فرحانة تشعر بيضحك عليها
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
أتى المساء وصل نوح الحارة وواقف أمام المحل وجد الملكة تحاسب شخص يعرفة جيدآ بيشترى منها مواشى ،،أنتظر حين أنتهت ثم قال بهدوء :- جبت غدا معايا يلا
شمس/ رايحة المزرعة أسلم طلبية
نوح بضيق/ قولت يلا على شقتنا مطلعتيش ورايا فيها كلام تانى ثم ذهب وطلع شقتهم
الملكة بضيق لنفسها/ ماشى يا نوح عامل عليا راجل ودينى وما أعبد أخذ مزاجى علشان وحشنى وبعديها ألعبك على الشناكل ثم عملت مكاملة تلفونية على السريع وأكدت على شخص فى المزرعة زراعها اليمين هناك ماذا يفعل كأنها ذهبت لهناك ثم ذهبت لشقتها وجدت نوح ٠٠٠٠٠٠٠٠
الملكة /٠٠٠٠٠