الفصل الخامس عشر 15
بقلم نجلاء فتحي
بعد تفكير فى عرض الملكة لنوح أحضر ليها الشيشة وجلس على ركبتة فى الأرض يجهزها ليها ثم أعطى ليها الخرطوم وقال:- أسحبى كدة ،،،،،ألتقطتة الملكة وهى جالسة على كرسى ووضعت رجل على رجل وأخذت تسحب الهواء وتملآ رئتيها ثم تطلقة فى وش نوح الجالس على الأرض ،،تنظر له بنصف عين كأنها تثبت لنفسها نجحت فى إخضاع زوجها لها ومع كل نفس تطلقة تاركه خلفها سحابة ضباب كانت تنشر سعادتها
نوح وهو يهوى على الشيشة/ ها قولى بقا تنقلينى أزاى
الملكة بدلع/ صوابع رجلى منملة ،،
أمسك هو قدميها ثم خلع حذائها ورفع رجليها لفمة يقبل صوباع صوباع ،،،،هذا الفعل تذل بية الرجال وتكسر نفسهم أمامها ولم تتأثر لماذا شعرت برغبة حادة أتجاة نوح ،،،،تمالكت نفسها وبعدت رجليها وزعلت من نفسها فهى تعلم يفعل معها عشق ،،،ذهبت للشرفة تنظر للاشئ، ،حاوطها نوح من الخلف وأخذ يقبل رقبتها مفتاح أنهيار حصونها ثم لفها لحضنة ومع كل قبلة لة فى أنحاء وجهها يكرر سؤالة أزاى تجعلة دكتور جامعة بدون مجهود منة،،،دابت الملكة بين إيدة لكن لسانها غير قادر على الكلام وهنا طلبت تعمل لنوح فنجان قهوة بأيدها
أستغرب فهذا لا وقت للشرب وهى لم تدخل المطبخ ثوانى معدودة وأعدت لة فنجان قهوة مخصوص ووضعت فية فى الخفاء حتة من مخدر الحشيش كما تتناولها وقدمتة لة وشربة غصب لأنة لا يطيق طعمها ولا ريحتها بعديها بدقائق أقتربت منة هى وبدأت المعركة،،،نوح مكنش فى وعية وقتها كان يشعر وقتها عدم السيطرة على نفسة معها لكن الملكة لم تمانع وتقابل هجميتة بوحشية أكثر أنبسطت هى وكانت ليلة ملوكى للملكة
__________
أتى الصباح نوح عندة صداع رهيب ، طبعآ الملكة أستقبلت الصباح بشئ مميز من الدلع فقد قطعت عهد على نفسها تسحب نوح لمزاجها ولعالمها فقط
ندهت على نجفة الخادمة وأحضرت كوب من القهوة وفى الخفاء وضعت بداخلة الأصتباحة وهى كمان داخل فنجانها ثم شربة لأنها أقنعتة القهوة تضيع الصداع وبالفعل نصف ساعة رجع نوح لطبيعتة والصداع زال ،،، عاد عليها سؤالة اللحوح الخاص بأمس،،
الملكة/ ميهمكش كلمت مين ولا مين إللى ساعدنى علشان دة سر أنت خريج سنة ***** وأحنا سنة **** يعنى شهادة الدراسات العليا والماجستير والدكتورة أتعملت ليك كأنك كملت دراسة بعد الجامعة على طول فهمت
نوح/ الترم إللى أمتحنتة
الملكة / لم يكن وأنت مقيد دكتور قولآ وفعلا فى مجلس الجامعات أزاى لعبتى أنا
نوح بتوهان/ لو حد دور ورايا
الملكة بثقة/ ورقك سليم
نوح/ أنتى مين فى البلد
الملكة/ أنا الكل فى الكل،أنا الملكة وكبارات البلد خاتم فى صباعى الصغير أنت إللى مش عارف قيمتى كويس ،،متفكرش كتير بعد بكرة السبت، جهز نفسك تدخل جامعة التجارة دكتور وتدرس وهتكون أصغر دكتور سننا بسبب تفوقك طبعآ جوز الملكة لأزم معاة تقديرات عاليا صح كدة ،،بقول تقديرات أهو مش درجات
نوح جلس على أقرب كرسى مش مستوعب إللى حدث فى غمضة عين حقق حلمة بدون مجهود وكمان يملك سيارة باهظة الثمن حديثة أقنع نفسة عادى هى زوجتة ولازم تساعدة مفهاش حاجة ولم يشكرها ،،،،
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_____
مرت شهور ونوح تحول فعلا لأستاذ جامعة ووضع وبرستيج حتى الجامعة لم تعلم أنة جوز الملكة،،،،،أهتم نوح أكثر بشكلة وأحسن أكل تناولة وملابس وتحول ١٨٠ درجة حرفيا وهذا غير مريح للملكة لأنة ينتقض حياتها ،،،والموضوع بدا فى معايرة الذات والأستخفاف بالملكة،،
نوح/ بقرتى الجميلة عاملة أية
شمس/ بخير يا نن عين بقرتك
نوح هرش فى رأسة/ آن الأوان نعزل من الحتة دى
شمس/ مش فاهمة
نوح/ أنا دلوقتى دكتور وليا وضع والحتة هنا بيئة أوووى
شمس بصدمة/ نروح فين هنا الناس طيبة كنت ممكن أعيش برا فى أى منطقة لكن الحارة هنا كيانى يا نوح
نوح/ متلقش بيكى وبيا
شمس/ صعب،،،،،،،، أسمع يا نوح إللى عايز الملكة بيجى هنا وبيتنا مساحته كبيرة حتى شقتنا من بتوع زمان الشقق الواسعة إللى يرمح فيها الخيل صعب تلاقى شقة الزمن دة بالمساحة دى وأنا فرشَها على أحدث عفش
نوح/ منكرش دى ،بس الحتة وحشة أية رأيك فى فيلا فى التجمع
الملكة بمكر / فلوسها تجيبها منين
نوح/ البركة فيكى
الملكة بضيق/ الفلوس موجودة ،،،العيب فيا رجالتى هنا
نوح/ يا شمس لازم أبننا يتربى فى حتة نظيفة ووضع وبرستيج
الملكة بسخرية/ مالها الحتة ،مطلعة دكاترة وضباط ومحامين ومهندسين ،ذى مافيها بلطجية وحراميه كل مكان فية الحلو والوحش
نوح/ يا قلب نوح أفهمينى أفرد مثلا حد من زمايلى جة هنا يقول عليا أية لا لما أسكن فى منطقة حلوة أفضل ولا عايزة يقولوا جوز الملكة عرة
الملكة بزعل/ عرة يبقا بتستعر منى
نوح أمسك أيدها وقبلها/ أبدآ ياأنتى الخير والبركة
الملكة بمكر/ ومالة أحسن فيلا فى أحسن حتة فيكى يا مصر أشتريها
نوح بفرحة / بجد،،وأكتبها بأسم أمى
نظرت هى لة / لية لما تدفع تمنها
نوح/ خلاص خليها بأسمى
الملكة/مالك يا واد مرة عايز العربية إللى جيبهالك بفلوسى بأسمك ومرة الفيلا بأسم أمك ومرة تقولى أكتبى البيت إللى أبويا المعلم سويلم بناة من تعبة وشقاة بأسمك هى أى حاجة بأسمك وخلاص
نوح بغيظ مخفى/ أي اللغة دى أنتى مش بتحبى نوح
الملكة بصدق/ نوح هو فين نوح ربنا يردة ليا بالسلامة
نوح/ أمال أنا أي
الملكة/ الله يرضى عنك مش حمل خناق معاك دماغى مشغولة لوحدها ،، وعلشان ترتاح مفيش قشة ملكى تكتب بأسمك ولا حتى أسم حد سامع يا نوح ولا أقولك يا دكتور ياريتك فضلت نوح المحاسب وبس ،،،ثم تركتة ونزلت تباشر عملها ،،،،
رمى نوح الفازة من على الطاولة بعنف،،،،،أووووف وبعدين بقا أي الصداع دة مش قادر أكيد من كلامى مع شمس ،،،شربت فنجانين قهوة فى الجامعة ومش عايز يروح ،،،ثم نزل المحل
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
__________
روحية تجلس بجوار زوجها
علشان خاطرى معلقة رز كمان
سويلم/ لا عايز سمك
روحية/ أنت إللى طالب الأكل دة
سويلم بعند/ عايز سمك
روحية/ لا حولة ولا قوة إلا بالله العلي العظيم، حاضر خد حتة اللحمة دى وكمان شوية أعملك سمك
سويلم/ ماشى
روحية/ سبحانك يا رب العقل زينة ،،، وأصبحت محتاسة بين زوجها إللى لدية زهايمر وصعب التعامل معة ،،وحفيدها التى تهتم بية ومحتاج رعاية خاصة كأن أبوة وأمة مهاجرين رغم الباب فى الباب ومحدش بيسأل فية
_____
سلطان/ يا بنت****** ،،،عدينا شهر وأنتى منفذتيش لية
البنت/ ومش أنفذ نوح ميستهلش كدة
سلطان/ هربت من السجن علشان أنتقم من شمس لازم تعرف نوح خاين دة يكسرها
البنت بصراخ/ مش بتاع الكلام دة
سلطان شدها من شعرها/ قدامك يومين وتكونى فى سريره
البنت بذل/ الملكة تد*بحنى
سلطان/ لو منفذتيش كلمتى فديوهاتك أبعتها للنيابة وأمك إللى فكراكى شريفة تعرف إللى فيها
البنت/ لا أمى لا خلاص أنفذ أدينى يومين
سلطان/ هو يوم سامعة
البنت بخوف / حاضر
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_________
منتصف/ دكتورة نرمين عاملة اي
نرمين/ دكتور منتصف، ،أهلا
منتصف/ بعد مقابلتك ليا فى الكافية أنا ومراتى كنت عايز أتكلم معاكى لاقيتك أخدتى أجازة ،،وبعديها نقلتى سبحان الله المؤتمر جمعنا
نرمين بضيق/ خير
منتصف/ ضميرى معذبني بسببك
نرمين بعدم فهم/ ليييية
منتصف/ أتكلم بكل وضوح،،كنتى فاكرانى مش متجوز ودة ظهر فى عينك ولما عارفتى عندى أسرة جريتى،،هو أنا وعدك بحاجة، ،حسستك أنك تخصينى لا معاملتى معاكى فى حدود الزمالة سواء ليكى أو لغيرك معرفش أنتى دماغك لافت لحاجة تانية ترجعلك
نرمين بثبات عكس م بداخلها/ مفيش إللى بتقول علية دة،،جريت علشان أفتكرت حاجة مهمة وبس وأنت حر تتجوز تطلق براحتك ،،أنا خلاص مرتبطة وبحبك خطيبى قوى
منتصف/ بجد مبارك إيتها الطبيبة على العموم ريحتينى لية نقلتى بقا
نرمين وهى تدارى أيدها الخالية من الدبلة حتى لا يرى كذبها/ عادى المستشفى إللى شغالة فيها دلوقتى فيها أصحابى
منتصف/ ربنا يوفقك ومتنسيش تعزميني على فرحك ،،،سلام بقا أتاخرت على مزتى وحشتنى ثم غمز ليها ورحل
أبتسمت هى بوجع وقالت:-ياريت أقدر أنسى فى يوم حلمت تكون عريسى ثم ذهبت لتباشر ما تفعلة وتلهو عقلها
_____
[فى اليوم التالى ]
لمحت الملكة نفس الفتاة التى تسببت فى غياب نوح عنها شهور وولادت من غيرة وبعد عنها وألتحق بالجامعة تانى ،،،،،قامت من مكتبها الخشبى وسارت ليها على باب المحل وقالت بضيق/ مش موجود جيتى قبل كدة وفرجت عليكى الشارع وجوزى دافع عنك المرادى جاية وأعمل إللى عملتة بس هو مش موجود علشان يدافع عنك ،أتشهدى على روحك
البنت بفزع/ أهدى جاية فى خير أنا مزقوقة على جوزك
تراجعت الملكة عما تفعلة وقالت/ يعنى أي
البنت نظرت يمين وشمال /أنا أنا تبع المعلم سلطان وهو إللى وزنى أعمل كدة ولسة فاضل حاجة كمان
الملكة/ سلطان مسجون مؤبد
البنت/ هرب من شهر عايزنى ثم سكتت
نفخت الملكة وسحبتها من معصمها لداخل المحل وأخلتة من العاملين فية وقالت:- أحكى بقينا لوحدنا
البنت نزلت على قدم الملكة تتوسل ليها / واقعة فى عرضك سلطان ماسك عليا فديوهات وحالف لو منفذتش المطلوب يوديهم النيابة
الملكة بعدم فهم/ فديوهات أي،،،،،، وحين بكت البنت فهمت الملكة، ،،،،تشدقت بفمها وقالت :- تعملوا العملة والأخر تعيطى حد يعمل فى نفسة كدة
البنت ببكاء/ النصيب بقا
الملكة/ الفيديوهات دى فيها كبار البلد
البت/ شوية منهم
الملكة/ الفيديوهات دى متفبركة
البت/ لا
الملكة/ الفيديوهات تلزمني ،،،وأعتبرى نفسك مفيش حاجة، ،،لازم تحكيلى كل حاجة
البت بخوف/ أول مرة جيت وحسستك بينى وبين جوزك حاجة دة خطة من المعلم سلطان وهو فى السجن وفشلت علشان جوزك أبن أصول ،،،،تانى مرة سافرت أسكندرية وحاولت أوقعة فى المحظور بطريقة غير مباشرة بهدلنى يومها ،،،،أعجبت بية وشهامتة ولما ضربتينى وجسمى بان هو سترنى بهدومة الراجل الوحيد إللى أتعامل معايا أنى بنت وليا كيان خدت عهد على نفسى مش أأذية،،،ودلوقتى سلطان هرب من السجن وطالب فى خلال أقصد يعتبر بكرة أخر فرصة ليا عايزنى فى سرير نوح وأنتى تشوفينا وتطلقوا وكدة ينتقم منك حتى البهايم فى مزرعتك هو إللى سمها،
الملكة/ جاية ليا لية مش خايفة مش أصدقك
البت/ كدة كدة ميتة مش فارقة جيت علشان أبلغك جوزك مش وش حرام أنا واحدة عارفة بقولك أي صدقينى مش بكذب وممكن رجالة سلطان بتكون بترقبنى وتخلص عليا وحيات المعلم سويلم أمى فى رقبتك
الملكة/ أجمدى يا بت أنتى فى حمايتى عايزاكى تنفذى إللى طلبة سلطان بالحرف الواحد وبالمرة تجيبى منه الفديوهات
البنت/ أزاى
الملكة/ ٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠وبعد ما تحدثت معاها نوح بكرة الجمعة أجازة من شغلة وهو بعد الصلاة بيروح يحلق لو معرفتيش تنفذى خطتى فى حل وخليكى واثقة معاكى فى كل لحظة ،،،أرسلت الملكة صبى لتوصيل البنت لبيتها بأمان ،،
،أغلقت المحل أخر الليل وطلعت شقتها ،،،وجدت نوح يجلس أمام اللاب توب ،،،فقالت مسكتك موقع كدة ولا كدة أستنى أغير وأجيلك
نوح بعصبية/ عمرى م شوفت الأرف دة وأنا عيل أعمل لما أكبر وأتجوز
لوت هى فمها بسخرية/ بلا نيلة ياريتك أتفرجت
نوح بربية/ كنتى بتتفرجى
غمزت هى وقالت وحياتك من عمر ١٤ سنة كنت متابعة يا قلبى
لطم نوح على وشة وقال بعلو صوتة/ بقرتى قليلة الأددددددب يا ناااااااااس،،،رنت هى ضحكتها بعلو صوتها وقالت وهى فى غرفتها تغير ملابسها/ كنت بتتفرج على اي
نوح/ دماغك قذ رة،،،،أوووووف بلقى محاضرة إلكترونية ولما دخلتى قفلت كأن النت فصل
الملكة/ أزاى دى يا كبد أمك أتاريك متشيك من فوق بدلة وكرفتة ومثبثب شعرك ومن تحت على البحر بالشورت دة
نوح/ مش وقت شرح يا جهلة ،،،،أكتمى خالص أفتح اللاب توب قدامى نصف ساعة وأخلص
الملكة بمكر/ أعملك قهوة
نوح/ ياريت مشربتش الصبح ومش مضبوط طول اليوم شربت فى الجامعة ٤ فناجين ولا أثروا شكلى أتعودت على قهوتك
الملكة بغمزة/ عنيا ،،،،،،بت يا مخفية
نجفة/ أوامرك يا ملكة
شمس/فنجان قهوة من البن بتاعى وهاتية ليا
نجفة/ حاضر
الملكة/ وهاتي الشيشة
نجفة/ والدكتور
الملكة/ نوح يا قلبى،،،،،أشرب شيشة
نوح بضيق/ براحتك وبطلوا دوشة عايز أخلص محاضرة
نجفة للملكة/ مسيطرة يا ملكة
الملكة/ أخفى يا بنت ال******
،،،،،،،ثم أخرجت من قلادتها فى الخفاء حتة حشيش وجهزتها لكى تضعها فى فنجان نوح وجهزت حتة أخرى ليها
وأنتهى اليوم على كدة
أتى صباح جديد هل يمر على خير
هل نوح يستجيب لخطة سلطان
هل الملكة خطتها تنجح أم تفشل