الفصل السادس عشر 16
بقلم نجلاء فتحي
[[أتى يوم جديد ]]
خبطت نجفة على غرفة نوم نوح ،،،،
نوح بنعاس/ مييين
نجفة/ أنا نجفة يا سى الدكتور
نوح بنعاس/ يخربيت أمك عايزة أي
نجفة بتوتر/ لامؤاخذه أمك برا عايزاك
أتنفض نوح وخرج من الغرفة / فى أي يا أما مالك أنتى كويسة
روحية/ أستر نفسك يا مفضوح ،،ثم لكزت نجفة فى كتفها وقالت:- على المطبخ يا قليلة الرباية، ،،،،ثم نظرت لأبنها وقالت بلوية بوز:- طالع بالبوكسر يا نوح هى حصلت هى دى تربيتى ليك متعود الخدامة تشوفك كدة ،،،،،،نظر نوح لنفسه وقال بصدمة/ نهار أزرق وقفز لغرفة نومة يرتدى ملابسة بسرعة ،،، حاول يصحى شمس لا حياة لمن تنادى ضربها عدة مرات بغل ببنطلونة ،،نايمة ولا كأن حاجة حصلت أقترب منها وقال بصراخ / بقررررررتى
شمس/ نايمة 💤💤💤💤
نوح/ بت يا شمس ،،لا كدة مش نافع ،بقرتى ،،،،،،المزرعة بتوللللللع
أتفزعت الملكة/ فى أي مزرعتى
نوح وهو كاتم ضحكتة/ مالك
شمس بنهجان/ أنت قولت حاجة على المزرعة
نوح ببراءة/ لا ،،،وأوعى كدة التيشيرت بتاعى نايمة علية
شمس بغيط شدتة من تحتها وألقتة فى وشة ،،ألتقتة وشمة ثم ألقاة فى وشها وقال:- ريحتة بهايم من تحت منك أي زريبة نايمة جنبى ،، أتغاظت الملكة وحدفتة بمخدة اتفادها،،وطلع ليها لسانة ،،،،ألتقطت زجاجة زجاج وحدفتها فى اتجاهة،،خرج هو بسرعة من الغرفة بعد ما سمع صوت تحطيم الزجاجة فى الباب وقال :- يا بت المجنونة مبتفكرش دة ممكن كانت تقتلنى بسهولة، ،،،
روحية/ بتجرى لية وأي الصوت دة
نوح بضحك/ عادى دة أقل صباح بينى وبين بقرة الزرايب إللى جوة
روحية/ هههههههه يخربيت شيطانك مكنش ليك الجوازة دى
نوح تنهد/ بحبها،،،،،كنتى جاية لية يا روحية على الصبح كدة
روحية شهقت / نسيت ،سويلم مش لاقياة
نوح/ أزاى
روحية/ طلعت أكل الطيور ونزلت ملقتهوش نزلت المحل مش موجود جيت هنا مش موجود
نوح بضيق/ مقلتيش لية من الصبح
روحية/ نسيت
نوح/ شكلك جالك زهايمر
روحية/ أحترم نفسك عقلى يوزن بلد مش ذى ناس دكتور وطالع على السلم بالبوكسر دة بتاع شمس
نوح / بتاعى
روحية / ومالة صغير كدة لية الله يرحم زمن الحشمة
نوح/ الزمن أتغير شكلك متعودة على أبو دكة يا روحية ،،،ثم جرى على السلم وشبشب روحية يطير وراة ،،
نوح نزل الشارع محتار يدور على سويلم فين ،،،،،وأخذ يقول :- أوووف وشى النهارة مغناطيس للحدف من أمى وبقرتى لم يكمل كلامة رجع خطوة للخلف من سكب المياة التى نزلت أمامة وقال:- أى يا أم مدحت حاسبى
أم مدحت/ لامؤخدة يا سى نوح مخدش بالى ياأخويا أبقا زمر ولا حاجة
نوح بسخرية/ حاضر المفروض أمشى فى الشارع أبص على البلكونات وأركب زمارة ،،ياولية أتقى الله فى حمام أرمى فية جرفتى إللى خلفتنى بدل الشارع إللى باظ من الماية
أم مدحت/ عيب يا دكتور أنا قد أمك ،،،،بلاش غلط ،،،الماية تسد المجارى
نوح/ لية ماية أي
أم مدحت/ عقبال عندك تنظيف عشة الفراخ
نوح/ أشوفك منقوقة فى العيشة
أم مدحت/ بتقول اي
نوح/ بدعيلك سلام
أم مدحت/ سلملى على أمك والبت شمس أقصد الملكة
نوح/ ماشى ،،،ثم قال لنفسة نفسى أعزل من الحتة بسبب إللى زيك ،،،ومازال يبحث عن سويلم
قابل أم مرفت :- السلام عليكم
أم مرفت / وعليكم السلام أبن حلال حماك شيفاة راكب مكروباص من أول الحارة وندة عليا وخد برتقانة
نوح/ رايح فين
أم مرفت/ بيقول رايح لروحية
نوح/ كتر خيرك ألف شكر ،،،،نهار أزرق مجننة الراجل يا روحية ،،وجرى لأول الشارع يبحث عن حماة ويتمنى من الله السيارة لم تنطلق من مكانها
_________
الملكة/أبويا عملتى فية أي
روحية/ لمى نفسك يا بت عاملة حساب أبنى وأنتى مراتة
الملكة بعشوائية/ ضيعتى أبويا وأسكتلك
روحية/ لا تعالى خدينى قلمين طول الليل سامعة صوت انبساطك مع أبنك ولا كأنك عندك أبن ورميهولى ،،،وساكتة
شمس/ بتحسدينى
روحية/ يا أختى أتنيلى بلا وكسة أوضة نومك جنب أوضة نومى وصوتك عالى ،،الأقصد أبوكى مخة أتلسع خرج من غير مأعرف
شمس/ أبويا لو جرالة حاجة ودينى ما أنا سيباكى يا روحية
زقتها روحية فى كتفها وقالت:- أحترمى نفسك بدل مأربيكى ذى العيل الصغير عاملة حساب لأبوكى إللى مفاصل مخة فوتت،أياكى أسمعك حسك يعلى عليا سامعة يا بتتتتتتت ،،،،،ملقيش إللى يربيكى تعالى خذى أبنك زهت منة طالع طفس زيك يأكل شيلى مسؤلية شوية وغيرى حفاظتة لو مرة بت مدلعة وتركتها
الملكة/ أوووف ولية حيزبونة ،،،معرفش لية قاعدة فى وشى كدة ،،،هو الموت إللى خد أمى مخدكيش معاها لية
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
___________
وصل نوح الموقف وسأل على المعلم سويلم ولأنة معروف الناس دلتة أنة ركب مع سائق ميكروباص ذاهب لمدينة السويس رجع نوح بسرعة لشقتة وحكى للملكة فهو أقتنع فى إيدها مفاتيح كل شئ وبالفعل أجرت هى أتصال و بعد مرور ساعتين من القلق والتوتر أحضر ضابط المعلم سويلم مع أول أستراحة على الطريق الصحرواى من القاهرة للسويس كان موجود والبوليس أحضرة، ،،
روحية بلهفة/رايح السويس تعمل أي!!!!!!
سويلم/ ليكى يا حبيبتى أخطبك من أبوكى ،،،
روحية/ عمرى مروحت هناك
نوح/ عديها يا روحية،،، ألف شكر يا حضرة الضابط تعبنا حضرتك
الضابط/ المعلم مالة طول الطريق بيدور على واحدة أسمها روحية
نوح بعملية/ عندة زهايمر ،،،و روحية دى مراتة جنبة أهى
الضابط بتفهم/ شكلة بيحبها
،،،، أى أوامر يا ملكة
الملكة /تسلم يا باشا ،،مش عايزة حد يعرف بموضوع المعلم سويلم ولا حتى موضوع الزهايمر دة
الضابط / متقلقيش ،،المهم رضاكى عنى يا ملكة
نوح بغيرة/ شكرا ،،أعتقد حضرتك أتعطلت بما فية الكفاية
الضابط بأحراج/ بتكرشنى ،،،مقدرش أمشى من غير أذن الملكة
الملكة/ جميلك فوق راسى أتفضل
وأنت ماشى فوت على المحل
الضابط/ يطولنا فى عمرك كلنا عايشين تحت ظلك
نوح بعد ما الضابط خرج/ حتى الضابط تبعك عمرها محصلت حالة أختفاء ويرجع بعد ساعتين
الملكة/ مصر فى جيبى يا بابا ،ثم نظرت لروحية ،،حافظى على أبويا
روحية/ وأنتى حافظى على أبنك وجوزك بت رخمة
شمس/ يلا يا ولية من هنا
نوح بغضب/ شمسسسسس،دى أمى ،،،صوتك ميعلاش عليها
تحكمت شمس بغضبها/ حاضر يا سى السيد ،،،،وأنت مع أمك براااااا ثم زقتهم بما فيهم أبوها وأغلقت باب الشقة ،،،،،،،تنهدت شمس وقالت لنفسها لو كنت رفضت العربية إللى أشترتها ليك يا نوح كنت تزيد فى نظرى ،،،لو كنت ترفض لقب الدكتور بطريقتى واختارت الطريق الصعب زى أى حد كنت زدت فى نظرى وساعدتك فى الخفاء ذى أمتحانات الترم الأول بتاعتك أنا إللى خلتهم يدوك الدرجات النهائية وقتها هتكون عزيز النفس ومش تستغلنى وكنت أقولك على أملاكى كلها وكل ما أملك تحت رجلك تعمل فية إللى أنت عايزة حتى المزرعة إللى محدش يعرف عنها حاجة ولا حتى أبويا مفيش غيرى ودراعى اليمين إللى عارفنها ،،كنت متوقعة تمنعنى من الشيشة والأصتباحة معملتش كدة عارفة سومتك ومزاجى أدام لقب دكتور،،طلعت أنانى ،،وغصب عنى قلبى حبك ولازم أساعدك وأنجدك من إيد سلطان،،،يارب رجع ليا نوح بتاع زمان عزيز النفس أنما دة مش جوزى دة واحد جشع عايز يأمن مستقبل أمة ونفسة بيا ، وحزنت داخليآ،،،،أتصلت على دراعها اليمين كالعادة يساعدها فى موضوع سلطان ويعرف طريق الشقة فى المنيب
،،تشدقت روحية بفمها وقالت:- أخص على الرجالة طردتك
نوح بضيق/ خلاص بقا
سويلم/ مين البنت الحلوة دى
روحية/ فين دى
نوح بسخرية/ أنا ،،الله يسامحك
روحية/ دة جوز بنتك وأبو حفيدك
سويلم/ أنا لسة صغير ومش أتجوزت لسة،،،،، خلفت أمتى
روحية بيأس/ دة حوار طويل زهقت من الكلام فية ،،يلا على شقتنا
سويلم/ لا ميصحش لأزم أتجوزتك الأول
روحية بيأس/ المأذون جوا يلا أنت عريسى يا سلومتى
سويلم بفرحة/ طب يلا ،،أسندينى أقع
روحية دخلت شقتها وأغلقت الباب فى وش أبنها
نوح أخذ ينظر يمين شمال /أروح فين أووووف هى بقت كدة ماشى يا روحية أنتى وشمس ،،،ثم ترجل على السلم ودخل القهوة أتوضى وصلى الظهر فيها لأن صلاة الجمعة راحت علية
،،ثم أتى العصر ذهب لمحل الحلاقة ،،،
وفى الطريق قبلتة الفتاة تبع سلطان ،،نفخ هو بضيق:- وقال عايزة اي،،،،
الفتاة/ أمى تعبانة ملقتش حد مجدع غيرك ألحقنى يستر عرضك وحيات الملكة عندك
نوح / حلفتينى بالغالية ماشى ،بيتك فين
البنت بتوتر/ المنيب
نوح/ وجاية كل المسافة دى كلها زمان أمك، ،،،،أقصد أتفضلى أدامى هو يوم باين من أوله
،،،،،،،،،فى نفس الوقت كان صبى يتابع نوح لصالح الملكة وبلغها مما جعلها تنزل وراهم وتسوق عربيتها الخاصة التى تتكون من عربية نصف نقل صغيرة خاصة بنقل المواشى فرغم الغناء الفاحش لم تمتلك سيارة ملاكى
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، ،وصل نوح للشقة وسأل على أمها ،دخلتة هى غرفة نوم وبسرعة البرق أتعلقت فى رقبتة وهو فهم ملعوبها،،وزقها وضربها على وشها قلم وقال بأنفعال:- أنا واحد متربي، ،لسة مصلى وعلى وضوئى أزاى أغضب ربنا
الفتاة شعرت بفرحة وكانت متأكدة لا يمكن يقرب منها لذلك كانت مطمنة من البداية/ بحبك يا نوح وشدتة على السرير ،،،
نوح بعد/ أوعى خلينى أمشى يا ******** ،،،الملكة لو عرفت تخرب بيتك
على الطرف التانى أتصل شاب تبع سلطان وبلغة أن البنت نفذت وهو داخل العمارة فى المنيب وهنا أتى بسرعة ودخل الشقة وجد صوت همهمات داخل الغرفة فرح وفتح باب الغرفة وأنجلطت عيونة مما رأى