رواية اهدأ يا نبض قلبي الفصل العاشر 10بقلم دانة الحمادى

        

رواية اهدأ يا نبض قلبي 
الفصل العاشر 10
بقلم دانة الحمادى



نعم انه هو رأته جالس يتكلم مع محمد وكان لا ينتبه لهم ودت اسيل لورجعت الي الفندق ثانيا لا تعلم لماذا تسارعت دقات قلبها عندما رأته ولا تتخيل انهم سيجلسون معا في مجلس واحد يلعبون ويتحدثون ،،، تنهدت وحدثت نفسها يالهي لم اكن اعلم انه يعرف زملائنا جيد وقفوا بقربهم

وقفوا امامهم ثم قالت شيرين :سلام عليكم ازيكم ياجماعه

انتبه الشباب لهم ورفع نظره ليجدها واقفه امامه اتسعت عينيه في فرح لم يعلم سببه وقال محمد اهلاااااا نورتوا

جلست الفتيات بجانبهم بعضهم وامامهم محمد وامجد وكريم وتامر
ثم قال كريم انتو عارفينا كلنا لكن معانا النهارده حد جديد ثم اشار الي اخيه وقال: امجد اخي
وياامجد ديه دينا وديه شيرين وكان امجد شغوف ليعرف اسمها فتابع كريم وديه بقي الرقيقه اسيل تبسم لهمو جميعا وحياهم
ثم قالت شيرين :قصدك ايه يعني احنا مش رقه برده
ضحك كريم :لا طبعا وانا اقدر اقول غير كده ياشيرين بس هي طلعت كده اصل اسيل بحسها كده صوتها واطي ورقيق وبتتكلم جوا نفسها
خجلت اسيل من اطراء كريم عليها وابتسمت في صمت

ثم قالت شيرين بتوعد:امممممم شكلك مش هتجبها البر النهارده يااستاذ كريم فضحك الجميع ثم تكلم امجد موجها كلامه الي اسيل
امجد :ايه ده احنا طلعنا معرفه وتبسم
ابتسمت دينا لانها تذكرت موقف الباص
تبسمت اسيل في خجل عندما تذكرت موقف الباص وموقفها معه فالبحر
اما هو فكان تبسم بخبث للباص والبحر وكتابتها علي الرمل عندما رأها وهي لا تعلم
كريم :ايه ده ايه ده دانتوا طلعتوا عارفين بعض بقي من ورانا
انتبه تامر ومحمد لكلام كريم ونظروا الي امجد
امجد بدء يتكلم وكانت اسيل خجله لانها لم تكن تريد ان يعلم احد عن دوار البحر الذي اصابها وموقفها مع امجد

حكي امجد موقف البحر

وكيف كانت خائفه عندما رأت الموجه وهو اخرجها من البحر ضحك الجميع بشده الا تامر احس بالحنق من كلام امجد علي اسيل

اسيل باحراج : خلاص ياجماعه بقي مكنش موقف وبعدين شيرين ودينا هما اللي غلطانين سبوني وانا قولتلهم اني بدوخ انتهي الكلام بينهم بمزاح

ثم قال محمد هنفضل نتكلم كتير ياله نلعب بقي
كان تامر يجول في خاطره افكار كثيره وكان يسرح كثيرا فيما ان كانت ستوافق ام سيقابل حبه واعجابه فالرفض فكان متوتر ومتعكر المزاج قليلا

علي عكس امجد الذي كان يشعر بسعاده انه يجلس مع تلك الفتاه شعر انه منجذب اليها وكان
ينظر اليها كثيرا ويتعجب من هدوئها ورقتها علي عكس شيرين صديقتها

بدئوا في لعب الكوتشينه وسط ضحكات ومرح من الاحكام التي كانوا يعاقبوا بها في لعبه
( الشايب ) كانت اسيل متوتره بسبب وجود تامر وتعقبها له بنظراته ولكنها قررت ان تتفادي نظراته تماما فتخلت عن جزء من توترها وقررت ان تهدء وكأنه ليس جالس اماما ،،،ثم بعد ذلك لعبو لعبه الزجاجه (الصراحه) وجاء السؤال علي محمد ليسأل دينا

محمد نظر لها في عينيها :دينا انتي بتحبي في حد فحياتك دلوقتي ؟؟؟

ارتبكت دينا من هذا السؤال ولكنها اجابت :لالا مفيش ثم ابتسمت وقالت ..انا لسه سنجل ..
فابتسم محمد وابتسم الجميع واكملوا
وكان هنا اثنان خائفان من المواجه او الاسئله هم

،،تامر واسيل،، ثم جاء السؤال علي تامر ليسأل اسيييل فشعر بالارتباك وتنازل عن دوره لانه الان لا يود ان يسألها اي سؤال تكفيه الاسئله التي تدور في عقله

وجاء دور محمد ليسأل امجد

محمد :قولي مواصفات فتاه احلامك

تكلم امجد وهو ينظر الي اسيل :انا نفسي فبنوته تكون رقيقه وهاديه وتكون مخلصه لحبيبها وخجوله ثم رسم ابتسامه جميله علي شفتيه

خجلت اسيل ونظرت الي الارض

وتبسمت وهي خجله ولكنها في قلبها فرح تخفيه بداخلها

احس تامر الغضب من امجد ومن نظراته المتتاليه الي اسيل وارد ان يتركهم ويذهب الي الفندق كان محمد يشعر بضيق صديقه لانه ايضا شعر ان امجد يوجه لها الكلام فقرر تامر ان ينسحب من هذا المجلس الذي يشعره بالضيق ولكن محمد صديقه نظر له ان يجلس لكي لا يلفت انظار الجميع اليه

ضغط تامر علي اسناسنه واكمل جلسته في صمت
كريم :استنوا بقي دلوقتي هسمعكم صوت ولا عمرو دياب

محمد بتعجب :ايه ده انت بتعرف تغني ياواد ياكيمو مش باين عليك خالص

ضحك كريم وامجد بشده ثم تحدث كريم

كريم :لالا مش انا متخفش ده الكينج امجد

محمد :هههههه ماانا بقول كده بردوا اصل انت ميطلعش منك حاجه عدله

كريم بمزاح :هنخبط فالحلل بقي وله ايه ياصاحبي بعدين انا وامجد واحد يعني مش كده ياامجد

امجد :طبعا ياحبي بس متنفخش فيه اوي كده انا علي ادي يعني

كريم :ادك ايه ياعم خلص وسمعهم ومتكسفنيش
بدء امجد فالغناء وكانت عيونه لا تفارق اسيل ويوجه لها كلامته بالغناء فهو يشعر ان كل كلمه تنطبق عليه الان وكانت كلاماته

مقدرش انا علي اللي عيني شايفاه و مجاش في بالي

الرقه دي اه يا سحر عينيه حاجه فوق خيالي

مقدرش انا علي اللي عيني شايفاه و مجاش في بالي

الرقه دي اه يا سحر عينيه حاجه فوق خيالي

داللي حلمت يون عشاني .. مش عايز حد تاني

اتعلقت في ثواني

دي حبيبي ياما صدفني قلوب كتيره ولا جرب قلبي حيره

سلمت في يوم و ليله لحبيبي

اعمل فيه ايه غيرتي خوفي عليه
دايما يزيدوو

امال بقي لو صارحت عينيه و لمست ايده

ماان انهي اغنيته حتي سفق له الجميع بحراره فهو فعلا يملك صوت جميل جدا ويصل الي القلب كان يصلح ان يكون مغني مشهور

شيرين :واااااااو انت صوتك بجد روعه انت مقدمتش فاي برنامج للغنا ليه

دينا :اه فعلا انت كنت هتغلب مغنيين كتير اليومين دول
امجد :بتحرجوني بزوقكم والله ياجماعه ،،،بس انا مش فدماغي الغنا اوي انا بغني كده فحفلات عيد ميلاد مجامله لحد او فرح اصحابي كده يعني

شيرين :بس بجد صوتك حلو ،،، محمد :اه فعلا

نظرامجد الي اسيل كان يود ان يسمع اي تعليق منها نعم هي دونا عن غيرها وتلاقت اعينهم لثانيه فخفضت بصرها سريعااكتفت بالاعجاب في صمت

ولكنها في داخلها شعرت بسعاده واحست ان هذه الكلمات كتبت لها خاصه وسرحت كثيرا في صوته العذب الجميل وكلامته التي مست مشاعرها
انهوا جلستهم وصعدوا الي غرفهم ودخلت الفتيات الغرفه وجلسوا جميعا علي سرير واحد يضحكون
ويمرحووون ورن هاتف اسيل فنظرت لهاتفها في فرحه وردت
اسيل :الوووو ازيك ياحبيي
شريف :بخير ياحبيبه قلبي انت عامله ايه

اسيل :كويسه ياقلبي اني سمعت صوتك وحشتني وحشتني اوي ياشريف

شريف :وانتي اكتر والله ربنا يعلم انت وحشاني اد ايه
اسيل :اه ماهو باين كده الغيبه ديه كلها ومفكرتش تسأل علي اختك حبيبتك

شريف :لا ياحبيبتي وانا اقدر اغيب عنك برده بس والله مشغول اوي فالشغل اليومين دووول والدنيا بايظه شويه

اسيل :ليييه ياحبيبي حصل ايه ؟؟

شريف :لا عادي حبه مشاكل كده متشغليش بالك المهم طمنيني عليكي انت اخبارك ايه

اسيل:حزر فزر انا فين دلوقتي مش هتصدق

شريف :ايه فين يااروبه قولي

اسيل :تخيل كده فين

شريف :اممممم مش عارف ،،، قولي ياله بقي مدوخنيش

اسيل : انا انا فالغرددددددقه

شريف :ايه ده يابنت اللذين روحتي ازاي؟ ومع مييين؟؟

اسيل :كان في رحله تبع الجامعه ودينا اتحايلت علي ماما لحد ماوفقت

شريف :بجدد ،،اه ماانا عارف الستتات بتفضل ورا الواحد تزن عليه لحد مايوافق غصب عنه ،،ههههههه لعبتوها علي ماما يعني

اسيل :لا ابدا ده انا غلباااانه ههههههه،، هي دينا اللي قامت بالمهمه لوحدها ،،وانا هنا انا ودينا وشيرين

شريف : طيب ياحبيبتي سلميلي عليهم كتييير وخدوا بالكم من نفسكم ماشي مش هوصيكي

اسيل بتوعد :تعرف في واحده كنت بكلمها امبارح ومستحلفالك

شريف :هههههههههههه مريم حبيبه قلبي والله انا عارف اني مقصر معاها هكلمها وارضيها بكلمتين عارفها قلبها طيب وهتسامحني

اسيل :اه والله الغلبانه ديه صعبانه عليه،، هو انتوا مش هتتجوزوا بقي ؟؟

شريف :هنتجوز ان شاء الله بس دعواتك لينا بقي ربنا ياخد بأدينا

اسيل :هههههههه قريب ان شاء الله

شريف :ماشي ياحبيبتي خدي بالك من نفسك

اسيل :متخافش ياحبيبي احنا كويسين والدنيا هنا امان اوي

شريف :عايزه حاجه مني ياقلبي

اسيل :تسلملي ياحبيبي في رعايه الله سلام

شريف :سلااااام ياحبيبتي

اسيل :شريف بيسلم عليكم كتير يابنات ،،شرين ودينا الله يسلموا

مرت ايام الرحله سريعا وفي اخر يوم كانوا جالسون علي البحر الجلسه الاخيره قبل مغادرتهم المكان وكان محمد يقف وحده امام البحر فاستغلت دينا الفرصه وذهبت لتخبره بما قررته اسيل
دينا :احمم احمم محمد
التفت اليها محمدوابتسم :اهلا اهلا دينا بنفسها جايه تكلمني انا شخصيا

تبسمت دينا : لا اصل انا جايه اقولك علي حاجه مهمه

محمد بثقه :تامر مش كده ؟؟

دينا بتعجب :اه عرفت منين ،،،، ضحك محمد :يابنتي انا بفهمها وهي طايره ،، فتكلمت معه وعرفته ماهو شعور اسيل نحوه وتمنت ان يتفهم تامر الموقف

دينا :انا ماشيه بقي
محمد : طب وانتي ؟؟
دينا باستفهام :وانا ايه ؟؟

محمد :مفيش حد معجبه بيه وعيزاني اوصله كلامك

دينا وقد شعرت بالاحراج الشديد وعصبيه:لا طبعا مفيش وبعدين ايه الكلام اللي بتقوله ده انت ليه غريب كده ومصصم تحرجني وواحنا بنلعب سألتني انتي بتحبي وفي حد فحياتك؟؟ في ايه يامحمد؟؟ وتركته وهمت للرجوع ولكنه سبقها ووقف امامها بخطوه
محمد بترجي :دينا اوعي تزعلي انا مش قصدي
فعلا ادايقك والله

صمتت دينا ثواني ثم تكلمت ،، لا بس اصل انت فعلا بتسألني اسأله غريبه وانا مش بحبها

محمد :حقك عليه انتي متعرفيش ان زعلك غالي عندي بجد

خجلت دينا من كلاماته ونظرت له وابتسمت بهدوء ،، خلاص حصل خير

محمد :بجد وله بتضحكي عليه

دينا:لا بجد خلاص مش زعلانه

محمد : طيب الحمد لله ،، دينا اصل انا،،،، ثم قطع كلامه

دينا بتعجب :اصل انت ايه !!!!

محمد:ههههههه لا مفيش حاجه اصل انا بحب سعات انكش اللي قدامي بس يعني ،،، ياله سلام عشان هطلع اجهز شنطتي
دينا :سلام

عاد الجميع الي منازلهم بعد الرحله الممتعه ولكن السفر دائما مرهق فكانوا متعبين ومنهكين
وصلت اسيل منزلها وطرقت الباب فتحت لها ندي ما ان خطتت خطوتها الاولي وجدت من يحتضنها من ارجلها نظرت اسيل لتجدهم اولاد اختها الاء
اسيل:حبايبي حبايب خااااالتو وحشتوني وحشتوني وحشتني شقاوتك يارودينه وانت يااستاذ سيف وتذكرت عندما اوقفوا لها منبه الهاتف ،،،عارفين انتوا عملتوا فيا ايه اول يوم فالكليه

سيف ورودينه بطفوله وبراءه :ايييييه؟؟؟؟؟
حكت لهم وظلوا يضحكون علي فعلتهم
جاءت والده اسيل واحتضنتها واخواتها وجلسوا سويا يضحكون وتحكي لهم عن رحلتها وكيف كانت واعطت هديه لكل واحد منهم
مررت الايام سريعا وكانت اسيل تفكر في امجد كثيرا وتبتسم وتتمني لو تراه ثانيا فهي لا تعلم

لماذا تريد ذلك ولكنها تشعر بسعاده عندما يأتي في بالها وتشعر بحنين لرؤيته ولكن كيف ؟؟ وقد انتهت الرحله اين ستراه ثانيا

وفي هذا الوقت انشغلت اسيل بدراستها وكانت تريد تعويض مافاتها من محاضرات وكانت لا تعتني بصحتها جيدا مر علي الرحله اسبوعين ولم يحملوا احداث جديده

ذهبت اسيل الي جامعتها والتقطت اصدقائها وبعد انتهاء محاضرتين كانوا في الكافيتريا

اسيل :مش عارفه ياشرين انا دايخه اووي بفكر محضرش المحاضره الاخيره واروح

دينا :انتي يااسيل مهمله اووي اووي فاكلك بجد ماانتي اكيد دايخه عشان قلت الاكل

شيرين :علي فكره يااسيل وشك شكله اصفر زي اللمونه انتي ايه يابنتي مش بتبصي علي نفسك فالمرايه

اسيل :انا عارفه اني مهمله فصحتي فعلا بس اليومين اللي فاتو كنت مشغوله فالمذاكره ومش بنام كمان كويس عندي ارق بقالي فتره ،،بس انا حاسه اني تعبانه هروح وابقي قولولي انتوا علي اللي هناخده المحاضره الاخيره

دينا :طيب ماشي احنا كمان هنطلع دلوقتي
قامت اسيل لترجع الي البيت ماان وقفت حتي سقطتت مغشي عليها

دينا بفزع : اسييييييييييل اسيييييييييل مالك ردي عليا اسسسسسسيل

شيرين بخوف :ايه يادينا حصلها ايه كانت وقفه بتكلمنا اخذوها سريعا الي العياده وكشف عليها الدكتور بعد ان فوقها وقال لها ،،، انت عندك ضعف كبير اوي ولازم تعمليلي التحليل ده بسرعه وتوريني نتيجته علي طول

خرجت اسيل وهي متعبه وتسندها صديقتيها وقرروا هم ايضا ترك المحاضره وتوصيلها الي المنزل ولاموا عليها عدم اهتمامها بصحتها ووبختها امها ايضا علي عدم الاهتمام بالاكل

وفي المساء ذهبت اسيل الي عياده لتجري التحليل ودخلت الغرفه التحاليل لتسحب عينه
جلست علي الكرسي تنتظر الدكتور
دخل الدكتور وعندما رأته صدمت واصابتها دهشه
كبييره
يتبع..



تعليقات