رواية غرام المالك الفصل العاشر 10بقلم هايدى الصعيدي


رواية غرام المالك 
الفصل العاشر 10 
بقلم هايدى الصعيدي



غرام بصت ع ابوها بدموع ومالك اتصدم رائف وعزام ورائد كلهم اتفجأو 

غرام بغصه : بس ي باباا انا موافقه 

شعيب بحده : بنت عيب كده ادخلي جوه يلاا 

غرام دموعها نزلت : ي بابا 

مالك اتدخل : غرام اسمع كلام باباكي يلا..

غرام اومأت بقهر شعيب : ولله عال ي ست غرام 
اول امبارح كنتي متخلفه عقليا ايه الي حصل 

عزام بهدوء : اهدي بس ي عمي الكلام اخد وعطي 

رائد رفع ايده : انا عن نفسي موافق جدا 

رائف هز دماغه : انا مش شايف ان فيه مشكله مالك ده واحد مننا ..

مالك : بص ي عمي انا كل اسباب رفضك ع عيني وع راسي لكن انا هاخد غرام يعني هخدها ومش 
هتكون لغيري ..

شعيب بعصبيه : بلطجه يعني ااه ماانت عملتو رباطيه وتفقتو

مالك : لا مش القصد ي عمي مقامك عالي ورأيك يهمني انا دخلت البيت من باباه وعشمت فيك 
من بعد ربنا لكن انت اسبابك مالهاش مبرر
انا عارف ان غرام غاليه عندك ودلوعتك 
انا طلقت وحياتي مش هتقف عليها 
انا اتجوزتها بسبب كلمه من والدي الله يرحمه
فرق السن يااما متجوزين في بينهم فرق 
لكن مأثرش وفي بينهم تفاهم وموده وحب 
عمي انا ميال لغرام ودي الي قلبي اختارها بلاش 
تقف ف وشي عشان انا وربي مش هتنازل 
عنها وهو سمعت بودنك موفقتها 

شعيب : دي عيله ومش عارفه مصلحتها فين 

مالك : وانا راضي بالعيله انها تشيل اسمي وتبقا ام بيتي وانا ويمين بالله عمري ما هزعلها وكل
الي نفسها فيه هيكون حاضر لاجل عيونها 
استهدي بالله كده وفكر كويس عشان 
خاطر بنتك وبعيد عن الاسباب الي 
انت قولتها انا فيا حاجه مش عجبك 

شعيب ابتسم : ده انت طلعت واقع ع بوذك ياض انت صدقت انا هلاقي احسن منك لغرام ده انت 
حتي ابني الي انا مربيك انششف يلاه مش 
كده هههههههههههههههههه

رائد بهمس لرائف : الحق ابوك بينكت ابوك بقا بيقلش ع كبر ..البت رهف كزوز خرطت عليه 

عزام فطس من الضحك ومالك خد الصتمه بقا ي جدعان لوله الحج غالي عند غرام كان بقا الله يرحمه...

رائف عمال يضحك ع منظر مالك ومش قادر يرد ع رائد ..

مالك : احم احممم الله يبارك ف عمرك ي عمي انده الجمااعه بقا عشان نقري الفاتحه 

رائف بضحكه : الاخ مستعجل 

عزام : يوووه انت شوفت حاجه 

مالك : اهدي ي عسل بدل ما تاخد سنه تاجيل تاني 

عزام : حبيبي ي بو النسب انا هنادي ع غرام...ي غرااااام ..ي روماااا 

دخلت غرام وهي بتمسح دموعها : ايوة 

شعيب بعصبيه مزيفه : اسمع ي بنت الي ف دماغك ده تنسيه جواززز من مالك مش هيحصل ابدا 

غرام شهقت : عاااااااااااا والله العظيم انا عارفه انت مش ضنايه ولا انا ابوكي عاااااااااااااا 

شعيب ضحك : اتفضل ي عم مالك البس بقاا 

مالك ضحك : احله خزوق ده ولا ايه 

شعيب حدفه بالسبحه : الملافظ سعد ي حيوان 

غرام بتشاور ع نفسها : خزوووق 

شعيب : تعالي ي غرام ي حبيبت بابا 

غرام قربت منه : نعم 

شعيب خدها ف حضنه : موفقه ع الواد الوحش ده الي هيخدك مني 

رائد : انت بتسال ي حج ده كانت ع وشك تتبري مننا عشان خطره 

شعيب : بس انت ولا انادي ع لميا وترقع بصباعه هااا غرام حبيبت بابا تعمل الي عيزاه 

غرام وهي ف حضن شعيب بصت ع رائد وطلعت لساانها بضحكه صفره مالك شفها وضحك ع شكلها وشكل رائد الي اتبكت 

شعيب : هاا ي روما 

غرام بكسوف : الي تشوفه ي بابا 

رائف : هييييييق نعم يختييي الي تشوفه ي بابا 
ده انتي ي بت عملتي محزنه عليه 

عزام قرب منه : نصييحه من اخ متقعدش مع يارا كتير بعد الشهقاا دي هههههههههههههههههه

شعيب : طب ع خيرة الله ربنا يتمم بخير نقري الفاتحه مقدما والي في الخير يقدمه ربنا 

لسه هيقرئو الفاتحه دخلت لميا فاتن يارا ورهف : ودي تيجي من غيرنا يحج 

رائد : احله حاجه انكم وقفين مشغلين الحساسات والجساسات بتعتكم ايه العيله الي طموحها مخبرين دول 

امه طرقعت بالشبشب ع الارض رائد وقف : ست الحبايب ي حبيبه ودي تيجي من غيرك وسع 
ي عم شعيب خلي الملكه لملم تقعد 

قرئو الفاتحه مالك : امين المهم ي عمي فرحي ع غرام انشالله هيكون مع عزام حبيب قلبي وتبقا 
الفرحه فرحتين ..

لميا : بس بسرعه كده ي بني احنا هنلحق نجهزها وبعدين ده لسه بتتعلم 

مالك : ي خالتي انا عايز غرام بفستنها مش بشنطة هدومها وبعدين تتعلم ف بيتي وانا ابقا اذكرلها كمان 
غراام ف عنيا متقلقوش ..

عزاام : ده ظلم انا انتظرت سنتين خليك زي بقاا 

مالك : كنا منتظرينك تب..تنضج ي قلبي وتخلص شقتك اما انا جناحي هغيرو تمااما ف مدة اسبوعين 
وكل تجهزاته عليا طبعا من غير كلام 

رائف كتم ضحكته عشان مالك كان هيقول تبلوغ 
وعوض ربنا ف اخلاق اخته : خلاص ياعم مالك 
حلالك من دلوقتي لو تحب يلا ي بابا بقا خير 
البر عاجله ويبقا شبكه وكتب كتاب ودخله 
مع بعض ...

مالك ابتسم : حبيبي ي ابو الصحااب نقفلك يوم فرحك انشالله 

يارا بصدمه : احم هو انا شفافه ولا ايه هوي 

مالك بتسليك : يوم فرحكم بابنكم يعني ي مدام يارا 

رائد : احاا بقا وانا بن البطه السوده ..لمؤخذه بقا 
ي لملم انت والحج ..

شعيب : عايز ايه يااه 

رائد : عايز اتجوز القمر الي قاعد جمبك ده 

شعيب : عايز تتجوز امك 

رائد : ايه ي حج انت بجمب واحد ولا ايه النحيه التانيه يابه 

شعيب : عايز تتجوز اختك 

رائد : يختيييي رهف رهف يحج 

شعيب : وانا لازم اسحبها من بوقك ي بن الكلب تعاله دوغري .. لا خليك انت لسه صغير 

رائد : صغير مين بس ي حجوج ده ابنك مقطع 

شعيب : ايوة عارف مقطع من شبشب لملم ريح ي ولد 

رائد : خلص بقا يابه البت هطير مني 

كل ده رهف وغرام مسكين ضحكتهم بالعافيه 

شعيب : خلاص صعبت عليا ..وهو عمك طه جيه الطيب عند ذكره ..بص ي خويا مالك طلب غرام 
مني وانا وفقت وقرئينا الفاتحه 

طه بفرحه : الف مبروك الف مبروك ربنا يكمل ع خير 

شعيب : ولطع رائد عايز يطلب ايد رهف بنتك

طه : ي شعيب ي خويا رهف بنتك والي انت هتشوفه هيكون 

شعيب : ع البركه موافقه ي رهوفة قلبي 

رهف : احم انا يعني امم مش عارفه .

رائد : يلا ي رهوفا ي قلبي ردي زي الناس
وخليكي شطوره ايه مش عارفه انتي بتنقي 
فستاان 

رهف : شوفت ي عمي بقا انا مش عارفه ليه 

رائد : خلاص ي ستي حقك عليا وطلع خاتم فضه من صباعه ونزل ع ركبه ونص ..تتجوزيني 

كل الي قعدين ماتو من الضحك عزام : عااااش ي بطل بوووقع بسسس ههعهعهعهعهعهعهه همووت 
الحق ي رائف البت رهف طلعت مش سهله ..

رهف ابتسمت وخدت الخاتم : هفكر 

رائد كان ع وشك الشخر : ااا ممم رهااااف انجزي 

رهف : اللي تشوفه ياعمي رائد وقف وهو بيضحك 

شعيب : يلا خطوبه مع عزام ومالك وفرح بعد خمس سنين يكون اتعدل 

رائد : قاقو ده عندها يابه 

شعيب وقف : عند مين ي بن الكلب 

رائد مدلو التوته : بطوتطي ي حج عند بطوتطي هو ايه الي خمس سنين 

شعيب لطشه ع قفاه وبصق عليه : تتتف ع ربايتك ي ساافل ومصدرها بلا حيا ولا اختشي كده 

رائد : اله مانا بقولك بطوتطي هو انا قولتك طي** لمؤخذه منا محترم اهو وبعدين هو ايه ي بابا 
خمس سنين ده هيكون مدة صلاحية انتهت ياعم 

وفضل رائد يقاوح مع ابوه لحد ما خفض المده لسنه مع كتب كتاب مش خطوبه خرج مالك 
وهو منشكح للحيااه ومبسووط روح البيت 
وعرف امه الي فرحت من كل قلبها ان 
ابنها اخيرا اختر الي قلبه عايزها 

مالك : الو سلام عليكم البش مهندس طارق معايه 

--------

مالك : تماام بص حضرتك انا عندي جناح عباره عن اوضتين نوم وصاله وحمام كنت عايز اغير الديكور بتاعه خالص ..يبقا اوضة نوم وحمام وصاله 
والاوضه التانيه تبقا كتشين صغير كده 
بس عايز حاجه تكون فخمه 

----------&--

مالك : تمام ف انتظرك هبعتلك الوكيشن عشان تيجي تاخد المقاسات وتبعتلي التصاميم 
ع الواتس عشان اخطار المناسب للعروسه 

--&&&&&

مالك : تمام الله يبارك فيك بس انا عايز اقصي مده من 10لي 15 يوم ف التشطيب انا سامع ان معاك 
فريق ممتاز ....خلاص ماشي مع سلامه ي بشمهندس..

بعتلو الوكيشن والبشمهندس بعتلو التصاميم كلاسيك وحديث وقديم امريكي وكلو 

مالك حولها ع الواتس بتاع غرام : اختاري الي هيجي ع هواكي ي بسكوتي ..

مالك : بس انا كده كده وش هختار الكبينه الي قدام السرير دي 


غرام : احم ايه الاحراج ده ي مستر 

مالك : مستر اه ومالو ي قلب المستر 

غرام : الي تشوفه حضرتك 

مالك : كماان حضرتك ي سيدي ع الادب 

ايه رايك ف الاوضه دي عشان اخدك ونطلع ع المجره 😉


غرام : تؤ 

مالك : طب ودي عشان اخدك ونقعد فوق النجوم 


غرام : تؤ عجبتني دي 


مالك : خلاص ي صغنن الي انتي عايزاه كده كده هخدك ونطير فوق الكوكب 😉😂

غرام : انا ليه حسه ان كلامك وقح 

مالك : وقح انتي لسه شوفتي وقاحه ي بسكوته

وقعدو يدردشو لحد الصبح وكل واحد نام وهو ماسك الفون وع وشه ابتسامه لذيذه 
بعد ما اختارو الديكورات وتفقو ع كل حاجه 
الحمام الخارجي غير الكابيه الي ف اوضة لنوم ..


باقي الجناح


خلصت الايام وعمري انا راح ع الفاضي 
🙂😂😂لمؤاخذه القفله حكمت 

وكانت غرام رهف يارا وماليكه كل يوم ف مول شكل 

غرام كانت لبسه فستان احمر سهره: هاا ايه رايكم ي بنات

يارا صفرت بإعجاب : تحفهه عليكي 

ماليكه : يجنن بس مالك مش هيخرجك بيه اصلا 

غرام : هو لازم اسهر بيه بره البيت ممكن اسهر بيه مع مالك 

يارا : هو حضرتك قعده ف العصر الفيكتوري ده في حاجه اسمها لانچري وبعدين ممكن تحطي عليه شال فورير هيبقا تحفه للخروج 

وقعدت البنات تقيس وختارو الفساتين 
وغرام وماليكه اختارت لهم يارا لانجري
كتير وقمصان نوم قصير وطويل شبكه
وخيوط جلد وحرير وكل حاجه تتخيلوها

وطلعو ع الكوافير عشان بكره حنة غرام وماليكه ..

عملو وش وحاجب وشعر بدكير ومانكير صبغه وغرام صبغة شعرها احمر ناري يارا دخلت خصل 
سوده ف شعرها الاشقر ورهف بني ماليكه
عملتو اسود خليجي وعملو تاتو حنه وكل 
واحده كتبت اسم حبيبها ف حته معينه
من جسمها هنعرف فين مع بعض هههههههههههههههههه ..

خلصو وهيكملو بكره الحمام المغربي 
والسوويت 😊

روحو كل واحده دخلت ع اوضتها ومالك مشفش غرام من يوم الفاتحه وهيتجنن عليها لكن 
صبر نفسه والجناح بتعهم خلص وتفرش
ف الايام الي عدت ..غرام دردشت 
شويه مع مالك ونامت رهف جريت 
من رائد كالمعتاد الفتره الي عدت 
ومقعدش معاها خالص وتنتهي برائد : مااشي مسيرك ي ملخيه تيجي تحت المخرطه
وهفش*ك😂 ورهف ف بالها يلا عشان تتعلم الادب ودخلت اوضتها ونامت ...

ماليكه عزام وصلها وخطف منها كام فرنشايه ف العربيه وكلها يومين ويعمل الي عايزه ..

يارا روحت لقت رائف مستنيها ف شقتهم وف ايده 
برشام منع الحمل الي كانت بتاخده ..

يارا قعدت جمبيه ورائف رفع عيونه : خلاص بقا ي لورا مفيش منه تاني اتفقنا انك تخديه اول سنتين تلاته وعده كتير وانا عايز اشوف نونو منك 

يارا : اممم الي تشوفه بس انا مش عارفه انا اتعودت عليك انت بس ف حياتي مش عارفه 
انا مستعده ولا لا 

رائف : متقلقيش ي حياتي انا معاكي وماما ومرات عمي مش هنسيبك وبعدين احنا اصلا هنشوفه
بالعافيه منهم ولا عايزه رائد الزفت يجيب 
نونو وانا لا 

يارا قربت منه وحطت ايدها ع خده بهمس : انا اجبلك عشره مش واحد بس ي عيوني 

رائف وقف وشالها : لا سيبي العشره والعشرات والعشرينات دول علياا وهو بيقرص ع مؤخرتها 

نومها ع السرير وهو شفيفه ف شفيفها وبكل رقه 
نزل ع رقبتها وايده بتقلعها الهدوم وهو هايم 
فيها ونزل لل اندر وعنيه اتفتحت بصدمه 
شاف اسمه مكتوب ع خط العانه تحت 
استك الاندر يارا : عجبك وعضت شفتها 

رائف: احيه عجبني بس ده جنني ونزل عليه بشفيفه وفضل يبوس ف منطقتها لحد 
ما قرب منها ودخل جواها ...

تاني يوم الصبح جت فرقة تجهيز المنسابات وزينه 
البيت والجنينه وعند حمام السباحه والسلم 
وكل شبر فيه بقا بينور مع دي چي وبفيه 
مفتوح ..

يارا ورهف جهزو ماليكه وغرام عملو شعرهم وميك اب سيمبل عشان يبقا ميك اب الفرح مميز وباين 
ولبسو الفساتين ..

مالك حضر هو واهله معادا عمو الكبير وعياله ..

وكان الشباب ف الجنينه والبنات ف البيت وصحاب رهف وغرام وماليكه ويارا وبعض الجيران وقريبهم 
وكانت اعداااد كبيره 

ونزله البنات مع بعض وكانه حته من القمر قعدت ست كبيره تغني والبنات ترد عليها اغاني ليله
الحنه والشباب بره مشغلين ليله عند الحبايب 
وبيضربو العاب ناريه وكان رقص وضحك 
يوم رووعه ..

غرام وقفت ترقص هي وماليكه وكل البنات بيلفو حوليهم ..

دخل رائف بمالك وعزام ورائد دخل حشريه وخلاص 

قرب عزام وباس دماغ ماليكه وغرام المصممه تجنن مالك قعدت مكانها وع راسها شال احمر مطرز 
خبه وشها ومقدمت صدرها العريانه 

مالك قعد جمبيها وقرب منها : انت مخبيه وشك مني ماشي ي غرام كلها سواد اليل 

غرام ضحكت وقلبها نبض من قربه مالك طلع طقم المااس ولبسها الخاتم والدبله و الانصيال وغرام خدت الحلق منه عشان مترفعش الغطه 

مالك وهو بيلبسها العقد قرب منها وشم ريحتها بعمق : اااه ي بسكوتي مشتقلك اوي 

غرام ضحكت بتوتر : ابعد ي مستر الناس 

مالك : قلب المستر ي كوكو انا هاكل شفيفك الي بتقول مستر دي سعاات بس عديهم ع صوبعك 
وبعد عنها لما عزام غمزه ف ضهرو 

دخل لميا وهي مسكه صنية الحنه الي عليها شمع وعنيها بتلمع بالدموع 

قربتها من عزام الاول : يلا ي عزام ي قلبي حني لوكه مبارك ي حبيبي انشالله 

عزام قرب ياخد حنه بطرف ايده رائد جيه من وراه ودخل ايده كلها ف صنيه الحنه 

عزام اتصدم ولف : ينعلللل وماليكه قفلت بوقه 

رائد وقع من الضحك ورائف كتم ضحكته بالعافيه هو وماالك عزام حنه ماليكه وباس دماغها 
وقام يغسل ايده وهو بيسب لرائد ايده بقت برتقاني بسببه

لميا قربت من مالك : يلا ي مالك حني غرامي وعنيها دمعت مالك باس دمغها و مد صباعه السبابه 
وقبل ما يقرب من الصنيه بص ع رائد : ولااه عليا الحلال من ديني اعلقك ..

رائد : ما حنا لو قولنلكم اتحنو مش هترضو ف بنحنيكم اجباري 

مالك : اعملها وانا هحنيلك ط.. وشك وبتسم بشر 

رائد مسك التوته : وشي وع ايه الطيب احسن 

غرام ماتت من الضحك ومالك قرب منها حناها 

غرام بضحكه : هات ايدك احنيك بقا ي مالك 

مالك : دلوقتي بقيت مالك وايه احنيك دي شيفناني ابن اختك ولا ايه يلا ي ماما كلي عيش وقومي ارقصي يلا قبل ما امشي 

غرام قربت منه وهمسة بكلمه 

مالك مد ايده : طب يلا دوريه بقا ف النص من غير جنحات ماشي 

كل الي قعدين ضحكوو 

ماليكه : لاااا انا عايزه اعرف سر المهنه 

مالك : اتبطي يبت انجززززي ي غرام اله 

غرام خدت حنه بطرف صبعها وعملتو حاجه بسيطه 

مالك ابتسم وقام : يلا ي صغنن نامي كويس بقا 

خلص اليوم بعد تعب البنات اتعشت وخلات غرام وخلات رهف وبنتهم بيتين عندهم 

رهف دخلت المطبخ تجيب مايه لقت رائد فاتح الباب الي ع الجنينه وقاعد يدخن 

قربت منه : بتعمل ايه رائد ..بص عليها ومردش 

رهف قربت وقعدت جمبه : مالك 

رائد مردش وهو لسه بيدخن : رائد انا بكلمك هو ف ايه 

رائد : مفيش ي رهف روحي نام 

رهف : بجد ف ايه 

رائد قرب منها بسرعه ومسك فكها : هو انا مش قولتلك الف مره متتكلميش مع عبدلله 

رهف اتخضت : هو الي بيكلمني انا ماالي وبعدين مش زوق مني يكلمني وسيبو ومشي 

رائد : احاا اومال لما بكلمك بتسبيني وتجري ليه ي ست زوق 

رهف اتوترت : عشان عشان انت قليل ادب وو و

رائد قرب منها وتكلم قدام شفيفها : وايه ي رهف هاا وايه 

رهف : بوستني 

رائد ساب فكها ومسك شعرها : ازاي كده وبسها برقه ولا بوستك كده ومص شفتها الي تحت 
مصات متتاليه ويسب شفتها ويرجع يمصها 

ورهف دايبه فيه : اب.عد 

رائد عض شفتها : ليه ورجع بسها بوسه رقيقه 

ورهف قلبها هيقف من دقاته وجسمها سخن : ااه رائد ابعدد

رائد دفن وشه ف رقبتها وباسها بوسات رطبه : اممم ليه ي رورو 

رهف بتوهان : م.معرفش ااام

رائد حط ايده ع وسطها تحت التيشرت وقربها منه اكتر لحد ما خدها ع رجليه ورجع خد شفيفها 
ف شفيفه ف بوسه عميقه امتص لسانه ودعبه 
بلسانه وبدأ يحركها ع رجولته الي انتصبت 

رهف اكان هيغمي عليه من عنف احساسها والي حصل ف جسمها والكهربا الي دبت ف اطرفها 
رهف برجفه : ااه رائد بتعمل ايه 

رائد حضنها اكتر ودفن وشه ف رقبتها وبقا بيحركها اسرع : محتاجلك محتاجلك اووي ي قلبي رائد 
مش شايف غيرك ومش عايز غيرك بموووت فيكي ي رهف من وانت لسه بنوته صغننه وحركها اسرع 
انتي الي حرمت نفسي منها كتير انت سبب 
تعبي وانتي سبب رحتي انا كل الي عملته
ده عشان معملش حاجه من الي كانت 
بتدور ف دماغي اول ما اشوفك 
قدامي وشوف جمالك قرص ع مؤخرتها وعض مقدمت صدرها ومص جلدها بعمق بين شفيفه 
بعد ما رهف جسمها اترعش وتنفضت بين 
ايده بعد ما اتأوهت بلذه وهي بتبوس رقبته 
وهو حصلها ..

رائد ضحك ورفع وشها الاحمر وجبينها عرقان وبتتنفس بسرعه وباس دماغها وخدودها 

# : ايه ي رهف كل ده بتجيبي ما ووشهقت 

رهف وقفت من ع رجل رائد : هاا معلشي ي سلمي معلشي اهي المايه يلا بيناا 

سلمي بنت خالت رائد بصتله بصه غريبه ومشيت مع رهف 

خلص اليوم ويارا بدات تصحي رهف وغرام الي كانت هتموت من الفرح اخيرا انهارده هتكون 
ل ابو عيون زرقه للابد 

لبسه وجهزو كل حاجتهم 

يارا : اطلعي ي رهف شوفي رائد يلا اتاخرنا 

رهف اومأت وهو مكسوفه من الي حصل امبارح 

وراحت عند اوضة رائد لقت الباب مفتوح شوية 
وشافت رائد واقف بالفوطه وسلمي بنت خالته حضناه من ضهرو وووو



تعليقات