الفصل التاسع عشر 19
بقلم هايدى الصعيدي
صدمه وجع فزع جنون صمت كل المشاعر اتكون جواه غيث لحظة ما سمع الجمله ليالي اتخطفت ليالي اتخطفت
غيث بصراخ : يعنييييي ايه اتخطفت انتي اجننتي ي اسمااا لياااالي فين انتو فيييييييين
اسما بدموع : احنا كنا ماشين وجت عربيه من غير نمر شدتها ومشيت بسرعه ع ما لؤي طلع العربيه من الباركنج كانو اتبخرو الحقها بالله عليك
غيث قبض ع الفون بكل قوته ورفع راسه لفووق : ااااااااااااااااااااااخ بكل جنووون بقا يصرخ بوجع وقاهر
جاسم كان واقف جمبيه ومسك البندقيه بتاعته : يلا ي رچاله ورانا طااالعه وبص ع العماال كل حاچه تمشي زي ما هيا عندنا زفة انهارده
جاسم كان واقف جمبيه ومسك البندقيه بتاعته : يلا ي رچاله ورانا طااالعه وبص ع العماال كل حاچه تمشي زي ما هيا عندنا زفة انهارده
جري غيث ووراه مصطفي وجاسم وركبو العربيه قبل ما ينطلق بسرعة الصروخ ووراه بقا الرجاله
واصحاب غيث من الدخليه
غيث وهو بيسوق : قليلي العربيه خدتها من فين بالظبط ونوعها وشكلها
اسما عرفته العنوان بالتفصيل وغيث قفل معاها
وتصل هو ومصطفي بكل ماعرفهم وطلب يقفل المداخل والمخارج بتاعت البلد كلها وكل تسجيلات الطرق المجاوره جاسم اتصل بكبير قطاع الطرق وكبير المطاريد وداهم تفاصيل العربيه ولونها والمكان الي خرجت منه
3
وصل للمكان واسما كانت منهاره ولؤي مقرفس ع الارض وماسك شعره
غيث جري عليها : طلعت من فين
اسما : من الطريق ده
غيث بص ع صحابو : كل الكاميرات ف الطريق ده تتفرز والكاميرا الي تلقطهم اشوفها يلا اتحركو
مصطفي قرب من اسما وباس دماغها : اهدي انشالله خير وليالي هتيجي ..لؤؤؤؤي يلا قوم
خد اختك ع البيت
اسما : لا لا انا هستنا معاكم
مصطفي : اسمعي الكلام خلاص الرجاله هتشوف شغلها يلاا
غيث واقف يعمل تلفونات وبيتفرج ع التسجيل وظهرت قدامه العربيه وليالي وهيا بتخبط ع قزاز العربيه الخالفي بخووف وقلبة اتقبض حاسس
انه هيطق من الغضب هيتجنن ولو طال الي عمل
كده هيقطعه حتت فكه متصلب وعنيه حمرا
وعروقه نفرا والي يشوفه هيقول ده هيرتكب جنايه
الي خطفو ليالي : تفتكر هنلحق نخلع قبل ما الخبر يوصل يخربيت فكرتك ي اخي
3
عمر : مالك ي عمي مش انت الي كنت هيجيلك انهيار ع ابنك
2
من ساعت ما دخلت العربيه وهيا بتصرخ وخايفه هتموت من الرعب وقلبها وجعه من الي غيث
هيحس بيه لما يعرف وكانت بتتحرك بكل قوتها
لكن الراجل الي مسكها لف ع ايدها لزق قوي
وقفل بوقها باحكام وهديت لما سمعت صوت تعرفه
احمد: ايوة بس مش كده ي حيوان
2
عمر شاف سكوتها وصدمتها وخلع القناع : ازيك ي ليلي متخفيش انا ابن عمك وده ابوكي الحقيقي
وغيث مش هيعرف يعملك حاجه تاني
ليالي بصت لاحمد بفزع وعيون وسعه
احمد : ايوة انا ابوكي احمد الادهم
4
ليالي غمضت عنيها بوجع ودموعها نزلت وف بالها اكيد غيث مش هيسبني
احمد : هشيل الزقه بس متصوتيش
ليالي اومأت واحمد شال الزق : انت خطفني ليه وعايز مني ايه انا معرفكش ومش عايزاك زي مانت مش عايزني انا ماليش اب غير بدر
2
احمد بتمثيل : انا ي ليالي مين قال اني مش عايزك امك خدتك مني وغيث خباكي انا فضلت كتير ادور عليكي ي حبيبت بابا كتير اووي
2
ليالي بصت ف عنيه بتدور ع الصدق ومطمنتش ليه ابدا مش زي جاسم الي اول ما حضنها حست بالامان وعنيه الي كلها حب وحنان
عمر بخوف : ايه الناس الي وقفه ع الطريق ده اكتر طريق مقطوع مفيش حد بيمشي فيه انا متاكد
2
ليالي بدات تصوت احمد لف لزق ع بوقها تاني بالعافيه ونزلها لتحت وضغط ع رقبتها من وراه
ليالي اتوجعت وحست ان رقبتها هتتخلع بطلت حركه ..
واحد من قطاع الطرق : ايوة ي جاسم بيه العربيه الي جولت عليها چايه علينا ف الطريچ
جاسم بصوت عالي : وجفوووها بسرعه بس بلاش ضرب ناار الي فيها يخصني حي
جاسم : يلا ي غيث ف ناس شافت العربيه ف طريج مجطوع انا عارفه يلا هم
غيث جري ع العربيه وجاسم الدور ده هو الي ساااق وغيث طلع الفرد عمره وفضل مسكه وهو بيهز رجله بعنف وغضب وبيعض ع شفته
الحريم الي كانت فرحانه وصلت لهم اسما بالخبر الحزين
خديجه وقفت بصدمها : ليااااالي ووقعت ف الارض مغمي عليها كل الموجودين جريو عليها
فيروز بصويت : بنتييييبي ااااااااه لا لا بينتيييي ملحقتش افرح بيه ده لسه حنتهم منشفتش
اااااااه ي بنتي وكانت بتلطم ع وشها بعنف
2
بدر وقف برا ع الباب وبيتصل بيهم محدش بيرد هيتجنن ع بنته وفرحت حيااته وسبب سعادته
وفضل رايح جاي وبياكل ف ضوفره من القلق عليها
وعايز حد يطمنه
قطاع الطرق شاورو للعربيه وواحد وقف ف نص الطريق
احمد بخوف : هنعمل ايه
عمر : ولا يهمك وداس بنزين وداس الراجل الي ف نص الطريق الي معاه مش عافين يعملو ايه ولو مضربوش نار ع العربيه هيهربو واحد منهم
طلع البندقيه وضرب ف عجلت العربيه
العربيه فضلت تلف حولين نفسيها
بعنف ولو عمر مسيطرش عليها كانت هتتقلب
1
طلعو يجرو ع العربيه وخرج عمر واحمد الي مسك ليالي وعمر حط مسدس ع دماغها
عمر بصوت عالي : الي هيقرب هفرتك دماغها
1
الرجاله وقفت ومنتظره جااسم وجايه عربيه من اخر الطريق بسرعة الصروخ عفرت الدنيا حوليها
وجيه قدام الرجاله وغيث نط من العربيه من قبل ما تقف ونزل بغضب ووراه جاسم ومصطفي بس
احمد : بلاش الشويتين بتوع الشرطه دول ي غيث بنتي انا هخدها تعمل عمليه صغننه قد كده عشان خاطر اخوها المشلول ورمهالك زي الكلبه تاني
3
ليالي بصت ليه بوجع ودموع وهيا عايزه تجري وتترمي ف حضن غيث وتصرخ باسمه
غيث بصوت جهووري : ده عند ك* امك ي احمد دلوقتي فاكر ان ليك بنت لا وكمان لما افتكرت جاي تخدها عشان مصلحتك ومصلحت ابنك ده ع قبري
غيث بصوت جهووري : ده عند ك* امك ي احمد دلوقتي فاكر ان ليك بنت لا وكمان لما افتكرت جاي تخدها عشان مصلحتك ومصلحت ابنك ده ع قبري
عمر : وانت مال ميتين اهلك انت واحد وعايز بنته
غيث بشخره : بس ي متن** انت حسابك جااي
دي مراتي ي ابن العرص
احمد وعمر اتصدمو وبصو لبعض متوقعوش ان غيث متجوزها غيث استغل الفرصه وبص لمصطفي بحركه مصطفي فهمها وف ثانيه الا ثانيه
كان غيث ضارب طلقه جت ف كتفعمر وقع ع الارض ومصطفي ضرب طلقه ع رجل احمد
2
وليالي جريت عليه بفزع وجاسم جري ع احمد وعمر زي التور كسرهم خالص
2
غيث حضن ليالي وفك ايدها وشد الزقه
ليالي بوجع : ااه
غيث بضحكه : ااه ايه بس دلوقتي
7
ليالي بصت لغيث وشفته اتلوت زي الاطفال وقت تعيط بصووت عاالي
غيث حضنها وعنيه دمعت : سلمتك من الخضه ي ليل حقك عليا انا اسف اني سبتك لوحدك ي صغنن متزعليش كفاايه عشان خطري
ليالي بشهقه : انا ان كنت خاايفه اوووي هااااااااااا
غيث بعدها عنه : ده انا هطلعلك ميتين امهم
مصطفي بسخريه : لا هما خلاص طلعو لميتينهم كلهم وشاور ع جاسم الي نازل فيهم بايديه ورجليه
2
غيث : هما كده لسه شافو حاجه وبصوت عاالي
ي رجاااله اسحلوهم ع الجبل وخدو عليهم السهره
وقرب من العربيه وخد تلت بواكي فلوس كان سحبهم لوقت الزوم وحدفهم ليهم يلا
مش خساره فيكم يتروق وهبعتلكم
قدهم مرتين ....
مصطفي : مانمشيها قنوني
غيث : ما هما هيتروق عليهم ونمشيها قنوني وائبد ميتينهم برضو ..يلااا ي ابو فاارس ورانه فرح ...
جاسم اتعدل : اتفووو عليك اب معر* ..ي رچاله ده محدش يجي چمبيه ده بتاااعي اناا وهو بيشاور ع احمد ..ااااه مغلول منه بقا ي جااسم 😂
اما العلج لبيض ده عايز اچيلكم الجيه حامل وهو بيشاور ع عمر
15
وخد ليالي تحت دراعه ببسمه : يلاا ي عروسه متنحيش ورانه دخله انهارده
ليالي بخفوت : دخلت ايه ده انا ركبي سايبه
غيث نزل ايده لوسطها بعد ما قعد جمبها ف العربيه
وبهمس : سايبه ايه بس ده انا هخليكي تنوري ف الضلمه انهارده من سرعة الاحتكااك
5
ليالي ضحكت وضربت كتفه غيث باس راسها : وقعت قلبي عليك ي ليل كنت همووت عليكي
ليالي بحب : بعد الشر عنك ي قلبي وانا والله انا قلبي وقع
غيث غمز لها : وقع فين
جاسم ركب العربيه :حمدلله سلامتك ي جلبي
ليالي : الله يسلمك ي بابا جاسم انا دلوقتي عندي انت وبابا بدر بالدنيا ومافيها
غيث بسخريه : وبالنسبه للي قاعد جمبك ده ايه
جاسم بضحكه : چردل
9
مصطفي : ههههههخههههههههههههخهخهخ جردل ي ديني
3
غيث بنرفزه : طب ريح ي حلو منك ليه وبص ع ليالي وانتي يختي مالك فشخه بوقك كده ليه وفرحاانه
ليالي ضحكت اكتررر
جاسم بسخريه : دلوجتي مش عچباك عرفه ي بت ي ليله كان ع شوية هيبكي كيف العيل الي خدو
امه ي حبت عيني صعب عليا حدلله
مصطفي بضحكه : حصل ده كان بيعيط اصلا وهو بيفرز اخر تسجيل فيديو
1
غيث بشخره : احااا بقا انت هتخدو السهرا علياا
مصطفي : عيب ي غيث معانه انثه ف العربيه
غيث بضحكه : ده امك الانسه ي روح امك
جاسم بغل : ده انت ي خو* لا ومبسوط وهو هيجولها طب حتي اختشي ع دمك
2
غيث بسخريه : لا ي قلبيي ي الي يتكسف من بنت روزه ميجبش منها عيال
1
جاسم اتعفرت بسبب روزه وفضلو طول الطريق منقره ..
1
مصطفي اتصل بالرجاله وقال لهم ان ليالي رجعت وصلو البيت ونزله
غيث وهو حاطت ايده ع كتف ليالي : مش هتقوليلي قلبك وقع فين ي ليلي
ليالي اتكسف : يوووه بقا ي ابيه
جاسم بضحكه رجوليه عاليه : هاهاهاهاهاهةهاهاهاه ي بوووووووي ي ولاد ابيه اوووووووف دي ضربت ف وشه عمته
5
مصطفي ضحك ع ضحكت جااسم
غيث : ده انا هرفع امك ي ليالي
غيث بيشتمها عاادي ميعرفش الي وقع فيه جاسم وقف وشخر بصوووت عااالي : ترفع ام مين ي ك* امك
غيث ضحك بستفزاز : اووبس لمؤخذه ي جااسم مكنتش اقصد روزه
وطلع يجري وجااسم وراه ومصطفي داخل يحجز وليالي ضحكت ع اخرها
1
بدر وقف مصدوم هما وكل الموجودين من الي بيحصل اسما وفيروز جريو ع ليالي
فيروز حضنتها وفضلت تبوس فيها : حبيبت امك ي بنتييي اااه ي قلبي انت كويس طمنيني عليكي انتي بخيرر اااه ي حببتي قليي كان هيقف
اسما بسخريه : اهدي ي طنط فيروز انتي مش شايفها دخله تضحك ولا كانها كنت مخطوفه واحنا هنا هنموت من القلق عليها
ليالي : انا كويسه حقك عليا انا كنت برضو مرعوبه لكن غيث وجاسم معايه حسيوني بالامان ونسوني الي كنت فيه
وحضنت اسما الي فرحت من قلبها وفيروز مسحت وشها وقعد ع الكرسي بهدت حيل
بدر بغضب : اقف ي تور منك ليه احنا هنا هنمووت من القلق وانتو دخلين تهزرو
جاسم : احم لمؤخذه ي دكتور واها الحمدلله چت سليمه وحبيبت ابوها بخيرر
بدر حضن ليالي بحزن : حمدلله ع سلامتك ي حببتي خديجه ..خديجه انهارت من خوفها عليكي
ادخلي شوفيها هيا ف الاوضه الي هنااك
غيث بخوف : مالها خديجه ي بدر
بدر : وقعت من طولها اول ما سمعت الخبر
ليالي جريت ع الاوضه ومعاها غيث وقربت من خديجه المغمضه عيونها بتعب ودموع نزله
ع وشها ليالي حضنتها : مااالك ي ماماتي اطمني انا كويسه والله متخوفنيش عليكي وبكت
خديجه فتحت عيونها بلهفه : ليالي حببتي كنت هموت من خووفي عليكي ي لولو انت كويسه ي قلب ماما ايه الي حصل
غيث قرب وباس راسها وقعد جمبها ومسك ايدها : اهدي ي ديجه هيا بخير ي قلبي وعدت الحمدلله وهي زي القرده قوومي يلا بقا عشان الفرح
انا هدخل ف اليله دي يعني هدخل
3
خديجه ضحكت وحضنتهم هما الاتنين : ربنا يفرحكم ي حبايب قلبي ومسكت ودن غيث
وبعدين دخلت ايه ي حيوان انت هتعيش الحظه ي ولد
بدر : ايوة كده ملصي ودنه الكلب داخل يضحك ويهزر واحنا هنا هنموت من الخوف ده انا كلت صوابعي مش ضوفري وقرب من خديجه
الي ضحكت وباس خدها .. سلمتك ي دودو
غيث بضحكه : ايوة بقا دودو وجو صغيره ع الحب يلا ي ليالي نسبهم مع بعض
ليالي : ليه
غيث بوقاحه: بطنها بتوجعها
ليالي شهقت وبدر جري وراها : امسك ي جااسم الحيوان ده
جاسم وقف : غاالي والطلب رخييص ده انا مبجوج منه
غيث بصوت عاالي : يختييي الحقيني ي حمااتي عاايز يزنقني وانهارده دخلتيييي ي رووزه
3
جاسم : دي هتبجا خرچتك ي عر*
1
فيروز مسكت جاسم : تعااله بس انا عايزاك ي جسوومتي
جاسم عنيه طلعت قلووب : جلب جسوومتك عايزه تخاوي ليالي يااك
6
واليوم خلص بفرحه بعد صدمه وكل حاجه جهزت
وليالي لبست الفستان الابيض وغيث لبس بدله بيضه من اختيار ليالي وسط احتفال يجنن اغاني وضرب نار وجاسم رقص بالحصان ع اغنيه الصعيدي ديما ريس مهما بيعلي اساسه مبينساش اصله ونااسه بيحببببب بزمهههه عليه ربطت عمممه ودي تاج ع راسه ي بوووويه 😂💔
1
ورقص هو وغيث ع اغنية لو جبنا سيرت الجدعنه اسمك لازم يتقاال
وليالي واسما فضلو يرقصو مع بعض ومعاهم بنات كتير وفيروز وخديجه وقفين معاهم والفرحه
ماليه قلبهم
غيث دخل ورقص معاها وفضلو يتصورو وينكش ف ليالي وشالها
غيث دخل ورقص معاها وفضلو يتصورو وينكش ف ليالي وشالها
غيث : يلا مشكرين ي جمااعه تعبناكم وطلع ع شقت فيروز ف الاوضه الي ليالي كلمته منها فيديو وكل تخيلاتها القذره هيحققها
غيث : يلا مشكرين ي جمااعه تعبناكم وطلع ع شقت فيروز ف الاوضه الي ليالي كلمته
منها فيديو وكل تخيلاتها القذره هيحققها ..ااه صح جااسم شفلك عشه بيت فيها انهارده وضحك وطلع يجري بليالي الي متعلقه ف رقبتها
4
نزل ليالي ودخلو الاوضة الي طلب من جاسم يقفل كل الاوض ويسيب الاوضه دي بالذات جاسم مكنش فاهم ليه بس معترضش
غيث نزل ليالي : ادخلي برجلك اليمين ي حته
10
ليالي بضحكه : حته ربنا يعوض ف الزوج الصاالح خلاص
غيث برفعة حاجب : ايه مش عجبك ي بنت فيروز ولا ايه
ليالي : ببابا جاسم
غيث بص وراه ورجع بص ع ليالي الي دخلت جري وهيا بتضحك
غيث بصوت عالي : بتركبيني الهوي ي ليل وبعدين انا غلطان بحافظ ع نفسي من ايد التور وعايز ادخل عليكي بصحتي
4
ليالي : لا ونبي وانت محتاج ده انت كنت لسه متصاب وعملت حجات قلة ادب برضو
غيث ابتسم : طب ماتيجي نلعب مع بعض عريس وعرووسه وحرك لسانه جواه بوقه زي حمدي الوزير
1
ليالي : عااااااااا ي متحرررش ومسكت الفستان ودخلت الاوضه
غيث بضحكه شريره : هع هع هع هعهاااع اليله ي شبه وقفل الباب بالمفتاح وحطه ف جيب البدله
ليالي رفعت صوبعها : غيث بلاش تهوور
غيث قرب بهدوء وزنقها ف الدولاب : احييييه ع ده احسااس الدنيا كلها عرفت انك مراتي خلاص ي ليلي ااخخ بعشقكككككك
ليالي اتشعلقت ف رقبته وحضنته بقوي : وانا بمووت فيك ي غيث وفرحاانه اووووووي
غيث همس عند رقبتها : وانا اكتر منك ولعق رقبتها ببطء يتعب الاعصااب لحد ما وصل عند عضم فكها
عضها براحه ومتص الجلد بعمق
ليالي بخفوت : غيث بلاش هنا هتباان
غيث برغبه : انا عايزها تباان ده انا هسبلك لاڤ بات ف خدودك كماان
1
ليالي : طب حااسب عشان نغير وبعدين انا جعاانه اويي
غيث بصلها بقرف : عيله فصيله برضو ف واحده ف دخولتها تقول جعاانه طب حتي اعملي مكسوفه
ليالي بضحكه : انت عايش اللحظه اووي
غيث ببسمه وقحه : اسكووتي ده فيه افكر وتخيلات ف بالي من امبارح هتوديني
الناار وقرص ع صدر ليالي
وبعد عنها مسك المنديل الابيض الي جمب السرير
وخد السكين الي جمب طبق الفواكه وجرح ايده
جرح عميق شوية
1
ليالي بفزع : هيييييق عورت نفسك لييه
غيث ابتسم : كل عشان عيونك ي ليل وبعدين ده جزاتي انا الي دخلت عليكي وانا الي لازم ارفع
راسك وسط الناس الي قعده تحت
ليالي قربت منه وحضنته بحب غيث رفع المنديل من ع ايده كان فيها كمية دم معقوله خلع البدله والقميص وطلع الشرفه
غيث بصوت عالي : ابوو فارس
جاسم رفع راسه : ايه ي عريييس سبع ولا ضبع
غيث رما المنديل : سسسبع ي روح امك
جاسم مسك المنديل وبدأ يفرح ع وكل الرجاله الي موجوده وف باله.. من اجل الورد ينزجي العليج ي فيروزي اليله فضت وكلو روح ع بيته
ومصطفي ولؤي نامو ف المضيفه وخديجه وبدر ف غرفة الضيوف وجاسم وفيروز ف غرفة برضو من بتوع الضيوف عشان فيروز رفضت تدخل شقة مروة واسما معها جميلة وكانو هيروحو تاني يوم
مع غيث وليالي ..
تاني يوم الصبح نزل غيث مع ليالي الي لبسه فستان ابيض ناعم وغيش قميص ابيض
وبنطلون تلجي ونازل ماسك ايدها
وسط زغريط فيروز وخديجه
واسما وكل الحريم
جاسم : صباحيه مبااركه ي عريس وحضن غيث وهمس ..كنت جولتلي كنا دبحنالك فرخه
بدل مانت جاطع يدك ي روميوو دريها
ي منيلل حد ياخد بالوو
1
غيث حط ايده الشمال ف جيبه : حبيبي ي حماايه متوصنيش ليل ف عيووني
جاسم بصله بقرف بسبب حمايه وسكت وقرب منهم كل الموجودين وفطرو مع بعض
وطلعو ع العربيات
غيث : مش هوصيك ع الامانه الي عندك يجاسم
جاسم بغل : عيب عليك ده سهرتي عليهم صباحي انهارده
غيث ضحك وقرب حضنه وجاسم ربت ع كتفه بقوة
فيروز بدموع : خلي بالك من ليالي ي غيث
غيث ابتسم : ف عنيا ي حماتي
وفضلت حضنه ليالي كتير لحد ما جاسم بعدها براحه : خلاصك ي جلبي متنكديش عليها
وانا وجت ما تعوزي تشوفيها هخلي الچردل
ده يچيبها يامه اوديكي عندهاا
غيث ضحك : ماشي ي ابو النسب مقبوله منك يلا بقا شد حيلك هنشوف هتبقا بابا ولا جدو الاول
4
جاسم : اتنيل بس هههههههههههههههههه
وركبو العربيات بعد توديع حار وسلامات وكام طلقه جاسم ضربه للعرسان
ووصلو بعد العصر غيث رجع مع مصطفي البيت وقعد مع جد مصطفي
غيث : بصي ي جدي مصطفي عايز اسما بنت عمه وطلبها ف الحلال وعيالك بيلعبو مع بعض قط وفار
مره واحد يوافق ومره واحد يرفض هما عايزين
ايه بظبط مش نسترهم بدل ما هما قعدين ف بيت
واحد وكل واحد فيهم عينه من التاني ..
الجد : عداك العيب ي حبيب وانا هشوف ولاد الكلب دول هما عايزين ايه بظبط وبص ع مصطفي وانت ي واد ي ابن الكلب مجتش قولتلي ليه ي جدي انا عايز اتجوز بنتي عمي ي للوح
3
غيث كتم ضحكته : ان جيت للحق فا هو للوح والله
الجد بامر : خلي ابوك وعمك ينزلو عايزهم وتصل يلا بالمأذون احنا معندناش تنطيت فوق السطوح ي ابن الكلب الي بتعملها ف طبقك اوعه تفكرني ياض
كبرت وخوخت بس انا سبتك تعمل ما بدالك عشان لما تتلسع تقول حقي برقبتي وكنت هسيب ابوك وعمك يلعبو بيكو الكره بس من اجل خاطر غيث
بيه انا همشيلك الموضوع يلا اتحرك ي لطعع
2
نزل ابو مصطفي وابو اسما ومعاهم حرمهم وعيلهم
الجد : اهلا بولاد الكلب الاعداء
ابو مصطفي : خير ي حج ليه كده
الجد بعصبيه : انت ي للوح منك ليه لما العيال عايزين بعض رفضين ليه عايزنهم يقعو ف الحرام
ي ولاد الوسسخ ده بيقولك يبخت من وفق راسين ف الحلال وانتو اخوات وبتكلو ف بعض خلتو
ايه للغرب
ناصر : ي حج مش القصد ابنك هو الي كان رافض بنتي من الاول وانا بنت عزيزه
ابو مصطفي : لكن عرفت غلطي ومنها لله اختك الي تفت ف وداني وقولت للواد روح اقعد مع عمك
ولا انت مش عجبك ظابط طول بعرض داخل عليك وف الاخر رفضته
ناصر : انا برضو كمان ام دره هيا الي قلتلي انك رافض بنتي
2
الجد : احاا عليكم سبتو مره تلعب بيكم يلا قصره راحت وخدت الشر معاها هيا وبنتها الي مكنتش بالعها
1
الباب خبط ودخل المأذون واسما كانت وقفه تستمع لجدها ومن قلبها بتشكر ف غيث
الجد : تعاله يا شيخنا اكتب ع العيال دي الله يسترك ..
ابو اسما وابو مصطفي مقدروش يعترضو والحريم كانت فرحانه والجده تقوم تضحك وتحضن اسما وترجع تخدلها تغفيله
المأذون قعد يكتب كتب الكتاب وحضر الورق واخد بطايقهم ودخل البيانات
ومصطفي حط ايده ف ايد عمه وغيث كان شاهد هو ولؤي ع العقد
مصطفي بفرحه : وانا قبلت زواجها
المأذون : بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم ف خيرررر تعالي امضي ي عروسه
5
رشا : لولولولولولولولولولولولولولي
اسما قربت بهدوء وعنيها ماليانه دموع ومصت وبصمت ومصطفي زيها وقام حضنها وفضل يلف بيها وعنيه كلها دموع واسما بكت ف حضنه
لؤي : احم جدي عن اذنك بمناسبة المه الحلوة اخطب لي جميله بنت عمي لحد ما اتخرج
وكتب عليها بإذن الله
الجد بضحك : والله عاالي كبرتو ي ولاد الكلب وبص ع جميله وانتي موافقه ع الواد ابو نص واقع ده جميله ابتسمت وبصت ف الارض بخجل
الجد : ع بركت الله اقرو الفاتحه
ابو مصطفي : بس يابا البت لسه سبعتتشر سنه
الجد : ومالو اهي تبقا مخطوبه لابن عمها لحد ما يتخرج وانا بنفسي هجيب له الشقه يلا الفااتحه
قرو فتحت جميله ولؤي الي كان مبسوط وحس نفسه بقا هركل وام مصطفي حضنت جميله بفرحه
وبركت لها هيا ورشا ...
مصطفي : ع خيرة الله هننزل بعد المغرب انشالله نجيب الدهب وبعد اسبوع الفرح شقتي جهزه ومستنيه العروسه قولت ايه ي جدي
الجد : خير البر عاجله اتوكل ع الله
غيث استأذن بعد ما حصن مصطفي واسما شكرته من كل قلبها ورجع الڤيلا لقاها فاضيه بص ف الفون
لقا بدر وخديجه اتصلو بيه كذا مره قلق ورن
عليهم بدر مردش رن ع خديجه
غيث : انتو فين ي خديجه
خديجه : ليااالي تعبانه اوي ي غيث ونقلناها ع المستشفي بنتي تعباااانه