
رواية كذبة الحب
الفصل السابع عشر 17
بقلم صفاء حسني
مش معقول حنان انا مش مصدق نفسي إنتى بجد حنون اقدم عيونى صح كنتي فين أنا دورت عليكي كتير..
قبل ما يكمل كلامه نظرت له حنان بعصبية :
ممكن تخرج برا ومفيش شغل عندى
وتعطيه ظهرها مرة أخرى
مكنش مصدق نفسه مازن لا يصدق ما يراه امامه .
أكملت حنان بسخرية :
مين حنان دى انا مدام حنين يا حضرت اتفضل برا وتضغط علي الزر يأتي الأمن والسكرتيره ..
السكرتيره :
نعم يا مدام حنين ..
كذبة الحب الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه الرسميه روايات الكاتبة صفصف
الفصل ١٧
تحدثت حنان :
فين الأستاذ أسر والأستاذ سيف لسه مرجعوش ؟ مش المفروض يكون معايا تفاصيل دقيقه عن العميل إيه التسيب دا.. الأمن يطلعوا الشخص ده برا ..
كان مازن فى حالة زهول من رد فعلها ويرد ببرود
مازن :
حضرتك إنتي إللي مش فاضيه تقري التفا صيل يا مدام حنا أقصد حنين رغم اني صاحب شركة زي زيك لكن قريت كل تفصيله عنك وعرفت كل كبيرة وصغيرة عن حضرتك ..
حنين بسخريه : بجد طيب ورينا عرض كتافك ....
علي قدوم آسر صديق مازن
أسر بدون ما ينتبه لمازن
اسر : خير حنان ايه إللى حصل اهدى كدا...
تنظر الي آسر بعتاب : وحضرتك أسمي مدام حنين وخرج صاحبك من هنا أنا قلت ألف مرة مفيش محسوبية في العمل..
آسر : صاحبي مين ويلتفت يري مازن
ينسي نفسه من فرحته
أسر : مش معقول مازن عصام الطارطور عاش من شافك يا راجل فينك ..
مازن بدون مبادله للترحيب
مازن : أنا إللي فين مش انت إللى كنت بتتهرب مني ولما رجعت فص ملح وداب وانت و المدام وامها المحترمة مع كل حاجه صح ...
حنان بحزن لأن بعد كل السنين اتاكدت أنها مش ظلمته
حنان : لو سمحتوا دا مكان عمل مش نادى سمر خد صاحبك يا أستاذ آسر برا الشركة وحسابنا بعدين ..
مازن : أنا معنديش أصحاب وأنا جاي لشغل يا أستاذة حنان ومش هخرج الا لما أمضي كونترول ...
مازن : مش هنمضي العقد ؟!! لأنى أنا شريك هنا من زمان أوى وكل العز ده من فلوسي و لا إيه )..
حنان بكل ثقة : صح برافوا عليك بس خد الإذن من بابا الأول يا شاطر قبل ما تيجي تمضي كونتروت لا يظهر لي فجأة ويطلعني حراميه وعاوزة اسرقك مرة تاني ويقولي انتي شبه أمك ويرمي لي قرشين علشان ابعد عنك لما سيادتك اختفيت من الوجود مفيش عندى شغل واطلع برا الشركة أما حقك هيكون عندك كامل يا روح بابا وتشير بيدها للأمن...
مازن مستغرب من الكلام ومش فاهم حاجة لكن قرار يعرف كل حاجة وأي سر تغير إسمها ل حنين...
لكن حنان بدات تتذكر ما حدث وبدون ما تشعر تحولت الي حنان البنت الصغيرة الضعيفة التي مات ابوها غضبان عليها وامها الا ظهرت لها فجأة
وزوج امها الذى اهانها عندما ارسلت برساله لمازن وتنازلت عن كرامتها وقالت له انها حامل نزل ابوه الي مصر بطايرة خاصه بدون علم ابنه......
كذبة الحب الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه الرسميه روايات الكاتبة صفصف
الفصل ١٧
فلاش باك ***
مدحت ينزل مصر وهى في آخر شهور الحمل لها..
مدحت : مفيش دليل عندك انك اتجوزتي إبني لأن امك أخدت ثمن أنها تمحيهم ، ولو دا حقيقي إيه يضمنلي أن الأبن دا حفيدي، أكيد امك بعتتك تاخدى فلوس تانى ورمى شيك في وجهها ده إبني بعته ليكي ، وبيقولك دا مقابل خداعك وكذبك عليه ودا جواب منه تنازل عن اللي في بطنك دا لأنه مش عنده إستعداد إبنه ، يكون من واحدة زيك أو جدته نهلة، مفهوم واختفي من حياة إبني وإنسي انك شوفتيه في يوم ..
تفوق من ذكريتها
على دخول الأمن وهم بيخرجوا مازن في ذهول مرة أخرى وعقله متوقف ..
اتكلم مع نفسه مازن
يعني بابا أتفق مع اسر علشان يبعدنى عنك علشان كدة لما قلتله مش هتخلي عنها سمح لي أنزل مصر (وقال انت حر بس الأول تهتم بالشركة إللي دمرتها أمها واخدت فلوسنا هي وامها مقابل ان نهلة تطلق مني ولما قلت لها بشرط بنتك تبعد عن حياة ابني قالت موافقة )
مازن انا شكيت وخصوصا أن مفيش أثر ليها ...
وفعلا غيرت اسم شركتها ونشاطها وبدأت اطور في الشغل وانا ببحث عنها لكن متوقعتش أن كلام بابا صح انها اتجوزت و أخدت فلوسي وفتحت بيها شركة وكمان تطردني يا حنان او حنين هانم والله ما أسيبك يا انا يا انتى ..
وفعلا ترك الشركة لكن لم يترك حنان لم يعلم هل انتقام أم شوق إلي الماضي وعلم مكان سكن حنان
وجدها تعيش في شقة في عمارة في حي من أحياء القاهرة ...
أستغرب طب إزاى أخدت كل الفلوس دى وماشترتش فيلا مثلا..
لكنه علم أن ثمن الشقة هنا غالي ..
يبقي اكيد عايشة هنا لما اتجوزت ..
اجر شقة بالجوار وكان يرقبها دائما
استمر اسبوع يراقبها لم يظهر غيرها واحيانا كانت سيدة كبيرة في العمر تتحدث معها وبعد التحقيق عرف انها حماتها ...
أنا لازم أعرف كل حاجه عنك ...
وانتهز فرصة ان خرجت أم نور ومعها طفل صغير كان بيجري فيصطدم بمازن ...
مازن : خلي بالك متجريش كدا واسمع كلام جدتك..
ام نور : شكرا جدا يا ابني انت جديد هنا ...
مازن : آه أجرت شقه هنا في العمارة دى وانتم هنا من إمتى...
أم نور : من ٦ سنين....( لكنها سكتت لم تذكرت تنبيه حنان )...ليه حضرتك بتسأل...
مازن بخبث : لأن عايز أروح السوق أو سوبر ماركت ومش عارف حاجه هنا ..
أم نور : تعالي معايا أنا رايحه اجيب طلبات للبيت كنت ناسياها وكمان نخرج أسر شوية ...
مازن سمع الإسم وقف ولعب في شعره
مازن : انت إسمك أسر يا حبيبي...
أسر : آه وأنت...
مازن : أسمي عمو مازن....
أسر :,عمو ازن ....
مازن :هههه لأ ماااازان...
أسر :مااااازن ...
مازن :برافوا عليك يالا بينا ..
فعلا خرجوا وذهبوا المول اشترى أغراض وأيضا ام نور.
وبعد قليل رن هاتف أم نور ..
ام نور : أيوه يا بنتى أنا في السوبر ماركت أنا وأسر...
حنان : يا امي مش قلت لك أنا هروح ، إنتى عارفه آسر شقي اوى ..
ام نور : متخافيش يا بنتى أنا خلصت وراجعه ...
حنان : طيب إفتحى الفيديو عايزة اكلم أسر واشوفه ..
ام نور : إزاى دا طب دقيقه يا بنتي علشان مش بعرف افتحه أخلي حد يفتحوا ليا ...
ممكن يابنى تعرف تفتح بتاع اللي اسمه الفيديو دا ...
مازن : آه يا حاجة هاتي ويفتح الفيديو ويعطيها الهاتف ...
حنان : أسر حبيبي انت بتعمل إيه..
أسر : أنا مع تيته وعمو ااازن ..
حنان : ااازن مين مش قلت مش نتكلم مع حد غريب صح وانت الراجل بتاعي انا وتيته أنا كدة زعلانة ...
أسر : أنا اجل (رجل ) مش تخافي علي وعموا أجل كويس خالث ...
حنان : الناس الكويسه في الزمن دا قليله يا حبيبي خد تيته وروح وأنا جاية حالا...
ويجي استاذ أسر يدخل ويتكلم
أسر استاذه حنان أنا بجد مكنتش أعرف أن مازن في القاهرة أو هو العميل الجديد...
كذبة الحب الكاتبة صفاء حسنى
الصفحه الرسميه روايات الكاتبة صفصف
الفصل ١٧
حنان : وده تقصير واضح في الشغل لما ميكونش عندك علم بإسم العميل المهم خير عايز إيه...
وتنتبه أنها مع أبنها على التليفون ..
حنان ثواني أقفل مع إبني ونتكلم ..
أسر ينظر له : بسم الله ماشاء الله بقي قمر أخباره إيه الخلبوص دا بقي عنده قد إيه..
حنان تبتسم : 😊 ٥ سنين ..
أسر الصغير : يرد لا يا ماما ٥سنين وشهرين تيتة قالت كدة ازيك يا عمو أسر وتنط مي عاملة ايه والنونة ارة ..
اسر : ههه إسمها سارة كنت أنا وأبوك بنتخانق علي الإسم دا بس أنا أخدت سارة ويفوق علي صوت حنان ...
حنان : بلاش الموضوع دا قدام أسر..
اسر : آسف جدا مكنتش أقصد..
حنان : سلام يا حبيبي دلوقتي ...
كل دا كان سمعه مازن ..
مازن : يبقي كدة في سر وأكيد أسر يعرف كل حاجه عن حنان وأصدقاء والولد دا إبن حنان يبقي أكيد اتجوزت واسر كان شاهد انا لازم أخرج من الدوامة دى واعرف كل حاجة ....
مازن : تعالي يا أسر أجيب لك هدية..
اسر : بجد ماشي ...
مازن يذهب إلي قسم الألعاب ....
مازن : ها عايز تختار أي؟
أسر : طيارة ....
مازن :ماشي أختار إللي أنت عايزه بس إشمعنى طيارة .....
اسر : علشان بابا مسافر وعايز أركب الطائرة واطير عنده ....
مازن : طب ما انت ممكن تخلي بابا يجى بدل ما انت تسافر له ...
أسر : ازاى يا عموا ....
مازن : تعمل نفسك تعبان وقتها بابا يعرف ويجى لك ...
اسر : صح برافو عليك يا عمو ...
ابتسم مازن : وبكدا أعرف مين سعيد الحظ اللي اتجوزتي يا حنين هانم أنا انتظرت كل السنين دى علشان اقابلك واخاف ليكون كلام أبويا حقيقى لكن الولد دا دليل خيانتك ليا رغم أن بعتلك جواب وطلبت تيجي نعيش مع بعض وننسي الماضي ....
وفعلا بعد الخروج من المول...
يتجه إلي بيت آسر ودق علي الباب
ماهى تفتح الباب تتفاجئ بمازن
ماهى : مين مازن😳 ؟!!!! عاش من شافك كدة ياوحش متحضرش فرحي مكانتش صداقه العمر..
مازن : قولي لأسر إللي إختفي ونسي أني صديقه...
ماهى : متظلمهوش هو أنت إللي اختفيت حاولنا كتير نتواصل معاك ...
علي قدوم أسر من العمل
أسر : إنت جاي ليه يا مازن؟...
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا