
رواية راقصة واربع ظباط
الفصل الخامس 5
بقلم نوران احمد مليجي
ماجد : لا واضح جدا انك مش كتاب مفتوح داخل علي طول علي سلوي المفروض هي اللي تحاول تاخد منك الكلام يا اهبل
مازن : تعرف تخليك في حالك انت واحد متدبس دلوقتي متتكلمش معايا هي فين سلوي دورت عليها في كل مكان مش موجوده اي يا مراد قاعد ساكت ليه من اول ما جينا
دخل ماهر وهو بيقول : تملي معاك ولو هقدر يا روح قلبي اكون وياااااك ياااه علي الروقان يا جدع
مازن : نفسي تكمل اغنيه صح في حياتك مالك بقا اي حوار الخروجه بتاعتك احكيلي
ماهر : ليه حاسس انك متقمص دور الست اللتاته ابعد عني ياض انت مش فاضيلك اي يا عم مراد مالك اول مره تكون صامت كدا
عثمان : اهلا بالظباط المحترمين اللي جايين متأخر واحد خمرجي وفاشل في شغله والتاني فاشل في حياته الاجتماعيه وفي شغله وانت يا ماجد اللي قولت عليك غيرهم حصلك اي
ماهر : في اي يا حج داخل علينا سخن كدا مالك كانك اول مره تتعرف علي عيالك مثلا على فكره كلنا اتغيرنا واتصلح حالنا وبدانا نفكر صح ومشينا في الطريق الصح وبنفكر ازاي نكون مسؤولين عن بيت واسره لسه كنت داخل اكلمك اني قررت اتجوز وهيتصلح حالي وهلتزم ومفيش اي حاجه غلط هعملها تاني
مازن : اولا حمدالله على سلامه حضرتك يا عثمان بيه ثانيا معتقدش أن ده الوقت المناسب اللي تتكلم فيه في الحاجات دي لما تشوف حد فينا غلطان أو في مشكله اتكلم راقب تصرفاتنا لو معجبتكش يبقا فيها كلام تاني
ثالثا المفروض نحتفل برجوع حضرتك بالسلامه وتعزمنا علي اكله حلوه كدا وتروق علينا لازم تكون صاحبنا يا بابا اكتر من كدا احنا بعاد اوي عنك
ماجد : بما أن ماهر اتكلم في موضوع الجواز انا كمان عايز اتكلم مع حضرتك عن ده بس مفيش حاجه رسمي حاليا هنتعرف علي بعض بس لو حضرتك سمحت ممكن تكلم والد البنت تقترح عليه التعارف لمده شهر ولو في راحه نكمل
عثمان : والله وكبرتم يا ولاد وبقيتو عارفين مصلحه نفسكم لا والاخرس اتكلم وبقا يديني نصائح هاخد بنصيحتك يا مازن وهكون صاحبكم أما نشوف هتوصلو بينا لفين يا ولاد عثمان
مراد : بما انك صاحبنا اتكلم معاك بصراحه بقا انت كل ده كنت بترقبنا كويس اوي واعتقد انت عارف ماجد ومازن وماهر كانو فين واي اللي حصل معاهم وعارف بردو كل تفصيله حصلت في البيت ده مش كدا يا سياده اللواء عثمان حسب ما عرفت أن سلوي كانت اقتراحك عشان تغيرنا ولما نجحت ولقيت عيالك اتغيرو ولقيتني انا بالذات اتغيرت واهتميت بيها قلقت قلقت اكون حبيت واحده من مستوي وضيع زي ما بتقول ف قولت تبعدها وتطردها بالطريقه البشعه اللي حصلت دي مع انها بنت والوقت متأخر لو اعتبرتها بنتك لثانيه واحده مكنتش هتقبل عليها كدا صح كلامي مش كدا
عثمان : صح كلامك طول عمري شايفك الذكي الوحيد اللي فيهم وعشان كدا انا مش عايزك تلوث نفسك بمستنقع قذر مع البت دي واحده رخيصه ملهاش لازمه
مازن بعصبية : مسمحلكش تتكلم بالطريقه دي محدش فينا اختار يتولد فقير ومحدش فينا اختار ظروفه ترميه علي اختيارات مش بإرادتنا كلنا بنغلط بس المهم نتعلم ونفوق ومنرجعش للغلط ده ربنا كريم وبيسامح
عثمان : وانا مش كريم ولا ربنا عشان اسامح واوافق بواحده زي دي في بيتي
ماهر : لو كنت بتتكلم عن المستوي والفقر فأحب اقولك اني اللي هتجوزها فقيره ومعنديش مشكله اخسر اي شخص بتفكير عقيم زيك علشان الصالح ليا همشيها بأسلوبك بقا مش دي طريقتك يا عثمان بيه
ماجد : كنت في نظري حاجه كبيره اوي بجد مكنتش متوقع انك بتشوف الحياه بالطريقه دي البنت دي هي اللي أنقذت عيالك من مشاكل كتير جايه كان ممكن تخسرهم واي يعني لو ابنك حبها مراد عمره ما طلب منك حاجه ولا حب طول عمره قاسي وبارد وبيعمل كل اللي نفسك فيه اي المشكله لما تحقق ليه حاجه واحده هو عايزها ده بافتراض أنه بيحبها زي ما بتقول
مازن : احنا كلنا بنحبها واعتبرناها اخت وام لينا بدل اللي راحت انت شاطر في انك تاخد مننا اي حاجه ممكن تسعدنا وتفرحنا
عثمان : انا مصدوم البت دي خليت عيالي كلهم يقفو في وشي ويتكلموا كدا
مراد : دي الحقيقه حاول تغير من نفسك عشان متخسرت كل حاجه حوالين ماهر اول كلمه قالها أنه هيمشي بأسلوبك وبكدا هو ممكن يخسرك ويبعد عنك ويكمل اسره لواحده والكل هنا هيكون شايفه صح ومش بعيد كلنا نعمل كدا يا بابا وفي نهايه الطريق هتفضل لواحدك فكر في افعالك واقوالك عادي كدا أننا نتعلم من بعض ونعلم بعض وعشان بنحبك بنفوقك وبنعرفك اي اللي ممكن يحصل
ماجد : حضرتك هتكلم والد سما مش كدا يا بابا
ماهر : اي يا حج هتيجي معايا نتقدم لنسمه اللي من مستوي قذر ومش مستوانا ولا اي
عثمان : كلنا ولاد تسعه يا ولاد عثمان ولحد دلوقتي انتم قفلتوها عليا مقدرش اقول اي كلمه
فرحو الولاد وحضنو ابوهم بفرحه
مازن : يعني هترجع سلوي يا بابا ولا اي وفعلا هتكون موافق ان مثلا لو حبيتها وطلبت الجواز هتوافق
بصله مراد بغضب كبير خاف منه مازن
عثمان : سيبني افكر في الموضوع ده يا مازن لسه شويه هرتب أفكاري واقولكم قراري
ماهر : لا تفكير اي انا اديت البت كلمه احنا رايحين ليها بكرا نتقدم وفكرت كويس ومش هندم خلاص بقا اتفقنا شكلك موافق عن اذنك بقا أرتب نفسي لبكرا تصبحو علي خير
ماجد : ممكن حضرتك تكلم ابو سما الله يباركلك ويجوزلك عيالك وتفرح بيهم وتشوف احفادك قريب
عثمان : خلاص خلاص انت بتشحت هات الرقم بس مش شايف ان الوقت متاخر شويه
مازن : لا عادي دي راجل اوبن خالص ده هتلاقيه بياكل ايس كريم وبيتفرج علي فيلم السهره عادي كان نفسي يكون عندي اب فرفوش زي ده يا لهوي كنا هنعمل مصايب
عثمان : تقصد اي يا حيوان انت خد الرقم واتصل بوالد سما
مازن : ولا حاجه يا حبيبي بص خد قلبي اهو مع ان انا مش عايزك تكلم ليا حد
عثمان : السلام عليكم معاك اللواء عثمان الديب والد ماجد كنت عايز اتشرف بزياره حضرتك عشان نتكلم ونتعرف اكتر علي بعض وفي نفس الوقت ننفذ الاتفاق اللي حصل بينكم أن يبقا في تعارف لمده شهر وبعدها الجواز أن شاء الله اه ايوه يا فندم خير البر عاجله واحنا عايزين نفرح ونشوف احفادنا بسرعه ولا اي يا سيد بيه ههههه خلاص يبقا اتفقنا مع الف سلامه
حضنه ماجد بفرحه كبيره ومشي
مازن : يااااه يا عثمان الولاد فعلا بيكبرو وكبروك يا راجل يا شايب وهتبقا جد
بصله عثمان بغضب جري مازن علي اوضته
وفي حاره كانت ماشيه سلوي بحزن وراحت مقابر أهلها
سلوي : كنت بحسب حياتي هتتحسن والدنيا بدأت تضحك ليا معقول كدا يا ماما الغلبان ملوش حظ ولا نسيب في الدنيا دي طول عمري نفسي يكون عندي اخوات ولاد ولما لقيتهم وحبيتهم اوي يحصل كدا انا اللي غبيه اكيد نسيت نفسي ونسيت اني جايه لمهمه محدده وبس هكمل طريقي ومش هغلط تاني واكيد ربنا شايل ليا الاحسن متقلقيش عليا
شافت زي شال أو ملايا واقفه علي شكل راجل
سلوي : اسفه يا عم الحج دخلت كدا وازعجتك اكيد كنت نايم صح مش انت امين المقبره بردو ولا اي انت مش بترد ليه
وفجاه طارت الملايا وملقتش حد صوتت وطلعت تجري بره المكان بسرعه وروحت بيتها
جرثومه : جري اي يا حته مش ناويه تيجي بقا وحشاني بقالي كتير مشوفتكيش وبعدين الشارع ساكت وهس هس مش ناويه تيجي وتحني عليا عبسطك اوي يا ست البنات
سلوي : بقولك اي يا شبح دي مش سكتي يا زميلي ابعد عني بدل ما اعمل العوق معاك وانت عارفني ممكن اعمل اي
قرب منها جرثومه اترعبت جابت ازازه من علي الارض وكسرتها علي دماغه وطلعت تجري
تاني يوم
صحيت سلوي تدور علي شغل في المطاعم والكافيهات
أما في قصر عثمان
لبس ماهر بدله جميله جدا وطلع مع أبوه علي بيت نسمه في حاره شعبيه
سنجه : رايح فين يا شبح ما هتدخل الا لما ترمي بياضك الاول يلا ياض قب باللي معاك
مسك ماهر أيده وكسرها بسرعه وربطه في عمود
ماهر : ورايا مشوار مهم ومش عايز اوسخ نفسي دلوقتي يا اما البوكس هييجي ياخدك يا اما وانا نازل هاخدك في طريقي يا حيلتها وبص لابوه بابتسامه وقال اتفضل يا عثمان بيه تحب افرشلك الارض ورد
عثمان : احب تخرس أما نشوف القرف اللي داخلين عليه بسببك ربنا يستر
طلعو وخبطو وطلع ليهم راجل شكله غريب جدا
ماهر : مش ده بيت الحج عوض والد نسمه ولا اي يا شبح
عوض : انت الواد اللي كانت راجعه معاه امبارح مش كدا تعالا يا كوتو موتو ادخل واخلص قولي عايز اي
اول ما دخل عثمان لقي دخان ورجاله كتير بتشرب