رواية قيود العشق
الفصل التاسع عشر 19
بقلم دعاء احمد
**اصطدمت شمس بأحدهم و أردفت قائلة بغضب**
شمس: مش تحاسب....
**لتتفاجأ من ذلك الشخص**
شمس: أنتا ؟؟؟
إياد بصدمة: انتي ؟؟
شمس بغضب: هو أنتا تخبط بالناس وخلاص؟؟ حل عني....
اياد بغضب مصطنع: أنا لحد دلوقتي ماسك نفسي بالعافية..... واحاول انسى اللي عملتيه بالمطار....
**كادت شمس أن ترد لكن قاطعتهم ليل قائلا بإستغراب**
ليل: شمس...دا مين؟؟
شمس بإستفزاز: دا واحد عايش بالريف... بدائي... جاهل بأمور المدينة و التحضر....
إياد بصدمة: أنا ؟؟!!
شمس بإبتسامة سخرية: اه....
إياد: تعرفي إياد الصاوي ؟؟؟؟ مدير شركات الصاوي للسياحة و الفنادق ؟؟
شمس بإبتسامة مستفزة: لا...مين ده؟؟؟ الظاهر أنه واحد جديد.... جاهل بأمور ادارة الاعمال....
**نظر الجميع إليها بصدمة..... أردف إياد قائلا بإستسلام**
اياد: اسيبكم دلوقتي يا بنات.... ربنا يعينكم على البلوة دي.....
شمس بغضب: بلوة مين يا روح أمك ؟؟
**ليهرب إياد....من امامها... كادت شمس أن تلحق به...لكن امسكتها ليل من خلف قميصها قائلة...بحدة...**
ليل: خلاص يا شمس... أنتي مش في بيت ابوكي.... اتأدبي....
شمس بإستسلام: آسفة يا ليل....
**ثم اكملت قائلة بغيظ**
شمس: بس....دا بني ادم مستفز.... و تقيل الدم....
ملك بإبتسامة: ههههه...البني ادم ده الظاهر أنه واقع..... بس الهانم مش ملاحظة....
شمس بغباء: انتي قلتي إيه يا ملك؟؟؟ واقع ازاي ؟؟ وايه دخلي بالموضوع ؟؟ اهو زي القرد....
**نظرت إليها الفتيات بصدمة...لكن سرعان ما انفجر الجميع بالضحك....حتى بدأ الناس ينظرون لهم.....لتصمت ليل و البقية..و يكملن التسوق..... همست ملك لليل قائلة**
ملك: انتي متأكدة انها بعقلها يا ليل ؟؟
ليل بسخرية: ممكن نعم...وممكن لاء...ربنا وحده عالم.....
********************
**في مكان آخر....كان يوسف يجلس على الكرسي...في مكتبه بالشركة ....و بجواره صديقه نادر....الذي ينظر له بإستغراب..... أردف هذا الأخير قائلا**
نادر: يوسف...دي مش طريقة.... روح قابلها شخصيا...و اطلب منها الجواز...مش تبقى وراها زي البلطجية كده.....
يوسف ببرود: أنا عارف بعمل ايه يا نادر...متتدخلش....
نادر بصدمة: اعمل اللي يريحك يا صاحبي....
**ليتركه و يذهب.... وكان يوسف ممسك بصورة فتاة ما... أردف قائلا..بتملك...**
يوسف: مش هسيبك لغيري أبدا... انتي ملكي أنا وبس......
********************
**في قصر الشهاوي....كان الجميع منشغلا بالتجهيزات..... تاركين تلك الصغيرة...جالسة وحدها....حزينة ذابلة..... انتبهت إليها نازلي....فذهبت نحوها و أردفت قائلة بحزن**
نازلي: الجميل زعلان ليه؟
ليل الصغيرة(بحزن طفولي): ماما سابتني...و راحت...و جدو و تيتا صاروا يكرهوني...و بابا مبقاش يهتم بيا زي الأول.... أنا عملت ايه يا تيتا نازلي ؟؟؟
**حزنت نازلي على تلك الطفلة المسكينة....و أردفت قائلة...محاولة التخفيف عنها....**
نازلي: ليل معملتش حاجة غلط...هم مشغولين بس...و بوعدك أني هكلمهم و اخليهم يهتموا بيكي...
ليل بفرحة طفولية: بجد؟
نازلي بحب: بجد يا روح تيتا...
**كادت نازلي أن تكمل كلامها...لكن قاطعهم مجيئ مها...التي أردفت قائلة بغضب**
مها: أنتي بتعملي هنا ايه يا بتاعة؟؟؟ غوري على اوضتك...مش عايزة اشوفك...يلا...
**صرخت فيها مها...مما ارعب الصغيرة...التي انفجرت بالبكاء...و ركضت مسرعة نحو غرفتها.....**
مها بكره: بعد خطوبة ليل...قررت اودي بنت الحرام دي للملجأ.....
**قاطعتها صفعة قوية من نازلي...نظرت لها مها بغضب و أردفت قائلة بغضب**
مها: انتي بتضربيني يا نازلي ؟؟
نازلي بغضب: واعمل اكتر من كده كمان...مش هسمحلك تدمري البنت المسكينة اللي ملهاش ذنب.... ممكن تقوليلي هي عملتلك إيه ؟؟
مها بغل: ذنبها أنها بنت الست اللي استغفلت ابني...و دمرت حياة ولادي..... وهي كده..كده مش بنت الشهاوي...هنعمل بيها ايه؟؟
**كادت نازلي أن تنفجر بها...لكن قاطعها صوت ادهم قائلا بغضب و صراخ**
ادهم: ماما..... ليل بنتي...و من مسؤوليتي...مش هسمحلك تتدخلي بيها....
مها بصدمة: ادهم... ابني... أنا....
ادهم بحزن: أنتي بقيتي كده ليه يا ماما ؟؟ صرتي حقودة اوي....بتكرهي كل الناس.... مش لما سارة و ساندي دمروا حياة ليل...معاناها أن كل الناس كده.....
مها بتبرير: يا ابني ... أنا....
ادهم ببرود و انكسار: أنا قررت بعد خطوبة ليل..هاخد بنتي...و اقدم استقالتي للشركة...و اسيب الشغل لابنك سيف...و اسافر.... مش هقدر اعيش معا ناس تفرغ غضبها فبنت ملهاش ذنب....
**ليرحل من امامها.... لتنفجر مها بالبكاء.... نظرت إليها نازلي بعتاب...و أردفت قائلة بهدوء**
نازلي: شفتي لفين وصلنا يا مها.... اعتبري...و صالحي ابنك....
**لترحل هي الأخرى...و تتركها في نوبة بكائها**
*********************
**في غرفة ليل الصغيرة...صاحبة ال6 سنوات....كانت تبكي بشدة.... دخل ادهم و أردف قائلا بحزن**
ادهم: حبيبتي بتبكي ليه؟؟
**ارتمت ليل في أحضانه و أردفت قائلة ببكاء**
ليل: بابا... أنا عملت ايه عشان صرتوا تكرهوني كده؟؟
ادهم بصدمة: مين قالك اننا نكرهك؟؟
ليل ببكاء: جدو و تيتا... صاروا يكرهوني...و عمو مالك و عمو رامي... صاروا يشوفوا فيا وحشة... مفيش غير عمتو ليل و عمو سيف...و تيتا نازلي...بس هما اللي بقوا يحبوني.....
**انصدم ادهم من كلامها....و أردف قائلا**
ادهم: هوما مش بيكرهوكي يا حبيبتي...بس زعلانين من أمك....
ليل ببكاء: و ماما عملت ايه ؟؟
ادهم : دي حاجات كبار.... بس بوعدك... أول ما تخلص حفلة عمتو...هنسافر أنا و أنتي...و نبدا حياة جديدة...معا بعض....
ليل بفرحة: بجد؟؟؟ مش هشوف ناس يكرهوني؟؟
ادهم (وهو يحاول تمالك نفسه): اه....
ليل (وهي تحتضن والدها): بحبك يا بابي...
ادهم بحب: وأنا اكتر يا روح بابي....
*******************
** بعد ساعة...عادت ليل و البقية من التسوق.... فوجدت والدتها حزينة جدا... اسرعت إليها و أردفت قائلة بلهفة....**
ليل : ماما..فيكي إيه ؟؟
مها بحزن: مفيش حاجة يا بنتي.... أنا كويسة...
ليل بإصرار: لا... انتي مش كويسة.... قوليلي... حصل ايه ؟؟
**كانت نازلي تنظر إليها بسخرية....و قصت على ليل ما حدث مع ادهم**
ليل بصدمة: ليه يا ماما ؟؟ انتي بتاخدي بنت صغيرة بريئة بذنب امها ؟؟؟ من امتا وأنتي كده؟؟
مها بتبرير: يا بنتي...و الله أنا بحب ليل اوي...بس لما شفتها... شفت اللي حصل معانا....وازاي اتعذبتي....
ليل بسخرية: تقومي تسمعي بنت صغيرة كلام زي السم ؟؟؟ أنا بجد مصدومة فيكم.....
**لتتركها و تذهب هي الأخرى..... نحو غرفة ليل الصغيرة**
**دخلت الغرفة... فوجدت شقيقها ادهم نائم بجوار ابنته...... استيقظ في تلك اللحظة....و اشارت له ليل بأن يتبعها**
**في غرفة ليل.... جلست على السرير....و جلس ادهم جوارها..... أردفت قائلة**
ليل بحزن: ادهم...متزعلش من ماما....بس هي قالت كده من وجعها بس....
ادهم ببرود: عارف.... وأنا مش عايز اسمع كلام تاني اللي بيقولوه من وجعهم.... عشان كده هاخد بنتي و اسافر لمكان محدش هيوصلي فيه.... عشان نرتاح كلنا.....
**انتفضت ليل من مكانها...و أردفت قائلة بسرعة**
ليل: انتا بتقول ايه يا ابيه؟؟؟ بتهزر صح؟؟؟ ازاي تسيبنا؟؟
ادهم : ليل... أنت بجد محتاج ابقى لوحدي..... أنا انكسرت اوي...لازملي فترة ابني فيها نفسي.... و ارجع قوي زي ما كنت.... لو سمحتي متحاوليش تمنعيني.....
ليل بإستسلام: حاضر...اللي يريحك اعمله...بس ابقى اتصل بينا....
ادهم بإبتسامة: حاضر.... يلا...فكي التكشيرة دي...يا عروسة...و خبريني... حبيتي أسد امتا و ازاي ؟؟
**احمر وجه ليل من شدة الخجل...و اجابته قائلة**
ليل: حاضر...هقولك.....
**********************
**في مكان آخر.... كان اسد قد وصل للقاهرة رفقة عمه فايز و زوجة عمه حسنية.......و حجزوا في فندق ما...حتى معاد الحفلة.... أردف فايز قائلا**
فايز: الظاهر أنه في ناس الفرحة هتاكل عقلها....
**كان اسد شاردا... يفكر في ليل....حتى استفاق من شروده على صوت عمه....و أردف قائلا**
اسد: كنت بتقول ايه يا عمي؟؟
فايز بإبتسامة: ههههه...ولا حاجة... مبروك يا ابن اخوي....
أسد بإبتسامة: الله يبارك فيك يا عمي....
**ليحتضنا بعضهما..... و يذهبا للإستعداد.... للحفلة**
***************
**في قصر الصاوي...كان الكل في الصالون....جالسين معا...قاطعهم مجيئ يوسف...وهو في كامل اناقته.... أردف الجد قائلا**
الجد: يا سلام... رايح فين يا يوسف ؟؟ اللي يشوفك يقول أنك عريس....
يوسف بإبتسامة واثقة: ماهو دا فعلا.... عايزكم تجهزوا...عشان أنا هتجوز الليلة دي...
**ذهل الجميع من كلام يوسف... أردف الأب أحمد قائلا**
أحمد بذهول: هتتجوز؟؟
يوسف بثقة: اه.... يلا... بسرعة...مفيش وقت...مش عايز أضيع البنت من ايدي....
**نهض الجميع...و جهزوا انفسهم....و توجهو نحو المكان المقصود **
********************
**في قصر الشهاوي... وصل أسد و فايز و حسنية.... و استقبلهم محمود احسن استقبال**
محمود بإبتسامة: نورتوا يا فايز....
فايز بإبتسامة: بنوركم....
**جلست العائلتان تتبادل أطراف الحديث...و كانت معهم همس و عائلتها...فقد أصرت مها أن يحضروا الحفل**
**أردف أسد قائلا**
أسد: أنا طالب ايد ليل من حضرتك يا عم محمود...
**كاد محمود أن يتحدث...لكن قاطعهم أحد قائلا بقوة**
يوسف: أنا طالب ايدها....
**التفت الجميع لمصدر الصوت... وكانت الصدمة..وووو.....**