رواية أحببت زين الصعيد الفصل التاسع والعشرون 29بقلم فرح


رواية أحببت زين الصعيد

الفصل التاسع والعشرون 29

بقلم فرح


رجعو الصعيد استقبلتهم سميحه 

سميحه: اتوحشتكم قوي يا ولاد 

فرح: و انتي كمان يا ماما والله 

سميحه: يلا اطلعو ارتاحو

حمزه: زين تعالي عايزك 

زين خده و دخلو 

حمزه: ل امتا يا زين انا مش طايق البت دي 

زين: ماشي يا حمزه اطلع و انا هعرف اهلها ييجو ياخدوها 

حمزه: علي فكره انا سمعتها بتكلم حد امبارح و بتقوله لو عرفت مكانهم هجبهم و اجي 

زين بتنهيده: ما ده اللي خليتها ترجع علشانه يا حمزه 

حمزه بعدم فهم: يعني ايه فهمني 

زين: البت دي بتلعب تبع المنياوي و عايزه توقعنا و انا خليتك ترجعها علشان كده 

حمزه بغضب: يا بت ال ** والله ما هسيبها 

زين: اهدي خلاص كشفته و هحاسبه انا و هي هتطلقها 

حمزه: تمام و طلع و سابه 

دخل عندها لقاها قاعده 

حمزه: انتي طالق بالتلاته لمي هدومك و غوري يلا 

رضوي ببرود: احسن برضو 

حمزه استغربها وسابها و نزل

عدي يومين و حمزه طلق رضوي رسمي و الاحوال مستقره 

فرح: مش ناويه تحني علي الولد بقا يا شيخه اتقي الله 

ريم بتنهيده: حاضر يا فرح 

فرح بابتسامه: ايوا كده يلا قومي اطلعي زمانه جاي 

ريم: حاضر و طلعت لبست قميص و استنت مصطفي 

مصطفي فتح الباب و وقف مصدوم: هو انا دخلت اوضه غلط ولا ايه 

ريم بضحك: لا دي اوضتنا 

مصطفي: اومال ايه الحلويات دي 

ريم اتكسف و نزلت وشها 

مصطفي قرب منها و شالها و نسكت علشان عيب 

تحت كانو بيتعشو 

زين: حد ينادي مصطفي و ريم خلينا ناكل عايز اطلع انام 

فرح بهمس: قالو هينامو ابدأ اكل بقا

زين: اه طاب يلا ي جماعه كلو

كلو و كل واحد طلع اوضته 

عند زين و فرح 

زين نايم علي رجليها و هي بتلعب في شعره 

فرح: مالك شكل في حاجه 

زين: لا والله مفيش حاجه ي حبيبي تعالي يلا ننامو زمان رجلك وجعتك 

فرح: يلا و خدها في حضنه و نام 

الصبح علي الفطار

ريم و مصطفي نازلين يضحكو 

زين: والله عاش من شافك يابني 

مصطفي: كنا مع بعض امبارح يا جدع بطل كدب 

زين بصله و ضحك و بعدين اتكلم: مالك هنروح نشوف العروسه النهارده 

مالك: ماشي ياخوي اللي تشوفه 

زين: انا همشي انا اجي الاقيكم جاهزين و باس راس امه و فرح و مشي 

فرح: ريم تعالي نقعد بره 

ريم: حاضر و طلعو 

فرح: هاا 

ريم اتكسف 

فرح بضحك: خلاص ياختي 

و فضلو قاعدين سوا لحد ما الليل جه 

زين بيلبس قدام المرايه و فرح وراه 

فرح:زين هتتاخر 

زين بغمزه: ليه عايزاني 

فرح ضربته في كتفه: بطل ق'لة اد'ب

زين بضحك: لا مش هتاخر متناميش بقا 

فرح: حاضر و نزلو راحو العروسه 

سميحه: هاا يا مالك ايه رايك يا ولدي

مالك: والله ما شوفتها ياما و كمل معلش يا مرت اخوي عايز اقولك حاجه 

فرح: حاضر 

زين: عايز ايه 

مالك: يابني دي اكبر مني 

فرح: هكلمه دقيقه بس و راحت مع مالك 

مالك: معلش يا مرت اخوي عايزك تروحي تشوفي حلوه ولا لا و طبعها و اكده 

فرح: عنيا الاتنين هقول ل زين و اخد ريم و ماما و نروح 

مالك: تسلم عنيكي خلاص ماشي 

عند فرح و زين 

زين: مالك عايزك ليه 

فرح: كان عايزني اروح اشوف العروسه ممكن 

زين بابتسامه: ممكن يا حبيبتي خدي ريم و امي و روحو

فرح: حاضر و يلا ننام 

زين: خدها في حضنه و نامو

الصبح 

زين: هتروحي و قبل ما اجي تكوني هنا سامعه يا بطتي 

فرح باسته من خده: حاضر يا قلب بطتك 

زين: لولا اني متاخر كنت 

فرح: ششش انزل يلا 

زين ضحك عليها و خدها و نزلو 

فرح: يا ريم يلا 

ريم: مستعجله علي ايه 

فرح: علشان زين قالي تكوني هنا قبل ما اجي

ريم: طاب يلا احنا جاهزين اهوه 

راحو العروسه و اتعرفو عليها و قعدو معاهم شويه و روحو قابلهم مالك 


مالك: اي حلوه ولا 

ريم بضحك: مستعجل ليه 

مالك: اسكتي يا بت هااا يا مرت اخوي 

فرح: جميله يا مالك والله و هتحبها 

مالك: علي ضمانتك 

فرح بضحك: اه طبعا قاطهم زين 

زين: مالك الفرح الخميس الجاي

مالك بصدمه: اي خميس ايه يا زين 

زين ببرود: اتفقت مع ابوها خلاص

مالك: ماشي 

جه يوم الفرح و عملو فرح كبير زي زين و حمزه

عند مالك و صبا

مالك شال الطرحه من علي وشها: مشاء الله 

صبا اتكسف 

مالك: قومي يلا غيري علشان نصلي

صبا: حاضر و قامت دخلت الحمام غيرت و طلعت كان لابسه الاسدال 

مالك صلي بيها و خلصو و هي قامت خلعت الاسدال و كانت لابسه بجامه بيضه مالك قرب منها شالها و نسكت علشان عيب

 و بعد شويه اشتغل ضرب النار

الصبح فرح قامت عملت الاكل و خبطه عليهم 

مالك: صباح الخير يا مرت اخوي 

فرح بضحك: صباح النور الاكل اهوه انا نازله 

و نزلت راحت عند زين 

زين باستغراب: مالك كده بتضحكي ليه 

فرح: علي اخوك 

زين: ماله 

فرح: ملوش ملوش انا هنزل زمان ماما صحت و نزلت 

زين: خدي يا بت 

بعد شويه مالك و صبا نزلو بيضحكو و حمزه كان بيبص بحزن ان ليه هو الوحيد اللي عاش في مرار فرح لاحظة و راحت عنده و قعدت قدامه 

فرح: انا عارفه انك زعلان بس دا الخير والله و الحمدلله انه ربنا كشفها 

حمزه بابتسامه: مش زعلان هو فعلا الحمدلله انه كشفها 

فرح: طاب يلا قوم بقا علشان ناكل و بعدين تاخد ياسين و تمشو شويه في البلد علشان يزن نايم

حمزه بابتسامه: حاضر عيوني ل ياسين 

فرح: تسلم عيونك يارب

بعد الاكل فرح و ريم و صبا قعدو سوا يتكلمو 

فرح بضحك: انتي عسل اوي يا صبا والله 

صبا: انشاءالله يخليكي يارب يا ام يزن 

فرح: حبيبتي قوليلي باسمي عادي 

صبا: حاضر

اليوم خلص و هما حبو صبا خالص

عدت الشهور و فرح بقت في التاسع و مرضتش تروح تعرف نوع البيبي 

فرح لقت يزن بيعيط: يوووه يا يزن اسكت بقا اسكت

صبا: ماله ماله هاتيه كده 

فرح: معرفش و انا مش قادره اقف و شكلي هولد دلوقتي 

ريم بضحك: من السابع بتقولي نفس الجمله ي بت 

فرح ضحكت 

ريم حست بدوخه و فرح لحظتها 

فرح بقلق: مالك يا ريم

ريم بتعب: معرفش انا حاسه بدوخه جامد

سميحه: مش يمكن تكوني حامل يابتي 

ريم بفرحه: بجد يا ماما

فرح: تصدقي ممكن تعالي هلبس و ارن علي زين و نروح تيجي معانا يا صبا 

صبا: لا روحو و انا هقعد ب العيال 

فرح: ماشي يا حبيبتي خلي بالك اللي يخبطوكي علشان البيبي 

صبا: متقلقيش

فرح: يلا يا ريم

ريم: ماشي يلا و طلعت كل واحده اوضتها

فرح بتكلم زين في التليفون: يا زين هطلع اجيب حاجه و الله مش هتاخر 

زين: يا بنتي اقعدي هتولدي في الشارع 

فرح: لا لا والله هروح بقا ماشي 

زين بقلة حيله: ماشي يا فرح روحي 

فرح قفلت معاه و لبست و نزلت 

ريم: يلا 

راحو للدكتوره و كشفت عليها

الدكتوره:الف مبروك انتي حامل 

ريم بفرحه:بجد الحمدلله و قامت حضنت فرح 

الدكتوره: اهم حاجه الراحه و كلي كويس و ده علاج 

ريم: ماشي 

روحو لقو مصطفي واقف علي الباب قلقان 

مصطفي جري عليها: كنتي فين 

ريم: كنت عند الدكتوره 

مصطفي: ليه 

ريم: اممم كانت بتقولي انت هتبقي اب حلو

مصطفي بصدمه: لا متهزريش 

ريم بضحك: والله ما بهزر

مصطفي شالها و لف بيها: مبروك يا حياتي مبروك 

كلهم باركولها 

فرح بالم مسكت ايد زين: ااه زين 

زين بخضه: مالك في ايه 

فرح بتعب: شكلي بولد 

ريم جريت عليها: زين قوم بسرعه نروح المستشفي بسرعه 

فرح: اااه مش قادره يا زين 

زين: اهدي ي حبيبي اهدي 

شالها و راحو المستشفي 

الدكتوره: افتحو العمليا'ت بسرعه بتولد

دخلت العمليات و زين واقف بره قلقان و كلهم حواليه 

زين: يارب يارب استر يارب قومها بالسلامه يارب 

حمزه: ان شاءلله ي حبيبي هتقوم بخير  

سمعو صوت طفل بيعيط الممرضه طلعت:...


                الفصل الثلاثون من هنا 

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة