رواية أحببت زين الصعيد الفصل الواحد والعشرون 21بقلم فرح


رواية أحببت زين الصعيد

الفصل الواحد والعشرون 21

بقلم فرح

جدة زين بزعيق: اهلا ب اللي لسه صاحيه نمسيتك كحلي انت قاعده فوق و سلفتك بتعمل لوحدها 

فرح: سلفتي بتعمل ايه هي ام صلاح مش عملت الفطار انا صاحيه ب ولادي طول الليل

جدة زين: انتي كمان بتقاوحي و بتردي عليا انا هتصل بجوزك ييجي يشوفلك حل 

فرح بزعيق: هو ايه اللي كل شويه تزعقيلي انا عملتلك ايه كل يوم تصحوني انا و جوزي هتكسرو الباب و اقول يا بت معلش انتي بتيجي عليا ليه علشان مش بتكلم انا بسكت احتراما ل جوزي و لحماتي و بس 

جدة زين:انتي قليلة الربايه و لازم ارن علي اهلك ييجو يربوكي 

فرح بزعيق: انا مش قليلة الادب و كله يلتزم حدوده بقا علشان مش هسكت لحد و خدت عيالها و طلعت 

جدة زين رنت عليه و هو جه و حكاتله كل حاجه 

زين طلع ل فرح و قال بحده: ايه اللي حصل تحت 

فرح بصتله: ستك زعقت فيا 

زين: اه و انتي عملتي ايه 

فرح بلعت ريقها بخوف: زعقت قصادها بس والله 

قاطعها زين: تنزلي تعتذري يلا 

فرح: اعتذر علي ايه لا مش هعتذر هي اللي غلطت فيا الاول 

زين بحده: انا قولت تنزلي تعتذري 

فرح بعند: و انا مش هعتذر يا زين 

زين: تمام لمي هدومك هتروحي بيت اهلك 

فرح بصتله بصدمه: ايي 

في الوقت ده الباب خبط و كانت امه 


سميحه: مرتك مغلطتش ياولدي والله الكلام كان قدامي 

زين بعصبيه: تنزل تعتذر ليها هو حلو كده لما تقولي مش عارف تحكم مراتك و تمشي كلمتك عليها 

فرح بدموع: والله منا نازله ولا معتذره منها انا مغلطتش فيها اصلا 

زين: قومي لمي هدومك هوصلك بيت اهلك 

سميحه: وه ياولدي اتجننت ولا ايه هتغضب مراتك وكمان مش غلطانه 

زين: ده اخر كلام عندي و سابهم و نزل 

فرح حضنت سميحه و عيطت: والله ي ماما مغلطتش فيها و الكلام كان قدامك 

سميحه بحنان: اهدي بس و هتتحل والله هاتي عيالك و تعالي معايا تحت

فرح: لا يا ماما انا همشي 

سميحه: والله ما تحصل يا هبله هيفرحو فيكي قومي بس

فرح نزلت و دخلت معاها الاوضه 

زين طلع باليل ملقهاش نزل لامه 

خبط و دخل 

زين: نمتي ياما 

سميحه: لا يا ولدي جاي مالك 

زين: هاخد العيال مش هعرفو ينيموكي طول الليل 

سميحه: لا سيبهم مع امهم 

زين: لا وخدهم و طلع 

سميحه بحنان: هو بيصالحك والله اطلعي معاه

فرح بحزن: حاضر يا ماما 

طلعت لقت يزن صاحي و زين منيمه علي بطنه دخلت غيرت هدومها و راحت خدت منه الولد نيمته 

زين شدها عليه: متبقيش تعندي معايا

فرح بعدت وشها عنه: لو سمحت سيبني عايزه انام 

زين بخبث: لا نتحاسبو بقا 

فرح بعياط: نتحاسبو علي ايه انت اكتر واحد عارف انها بتكرهني و بتتسلق ليا شوفت طريقتها مع رضوي و تقولها كيف القمر مش زي ناس 

زين ضحك علي طريقتها و مسح دموعها: متزعليش بس كلامها خلاني مش شايف قدامي والله 

فرح: يعني كنت هتغضبني و كانت هتفرح فيا و تجوزك بنت عمتك الحربايه 

زين: انا اقدر ابعد عنك يا قمر انت 

فرح: اه كنت هتبعد و قلدته يلا لمي هدومك هتروحي بيت اهلك 

زين ضحك عليها: خلاص بقا خلي قلبك ابيض و كمل بخبث و بعدين تعالي اقولك كلمه

فرح نفخت و هو قرب منها و نسكت علشان عيب  

الصبح 

فرح قامت الاول و دخلت الحمام خلصت و طلع لقت زين قاعد بيفرك في عنيه 

زين: صاحيه بدري ليه 

فرح: علشان انزل اخلص و اطلع احمي الولاد بقعد كتر 

زين: طيب حضري الهدوم انا عايز انزل

فرح:حاضر و دخلت و خلصو و نزلو 

سميحه: صباح الخير يا حبايبي 

زين قرب منها و باس ايديها و كذلك فرح 

قعدو مستنيين حمزه علشان يفطرو سمعو صوت زعيقهم 

زين: انا هطلع اشوف في ايه 

زين طلع خبط عليهم حمزه فتح و هو متعصب 

زين: البس و تعالي عايزك انجز 

حمزه: حاضر و زين نزل و هو قفل الباب 

حمزه لبس و نزل و قعدو في المكتب 

زين بحده: عايز افهم انت و مرتك كل يوم كده ليه 

حمزه انتهد بضيق: مفيش حاجه يا زين 

زين بحده: حمزه صوتك انت و مراتك ميطلعش بره الاوضه بتاعتكم علشان امك سمعت و انا هخلي فرح تكلم مراتك 

حمزه بسرعه: لا لا خلاص هكلمها انا 

زين استغربه: تمام يلا علشان نطلع نفطر و كل واحد يشوف مصالحه

طلعو فطرو و زين نده علي ريم 

زين: بصي انا عايزك تتكلمي مع مراتك اخوكي بهدوء و تشوفي سبب مشاكلها مع حمزه علشان قولتله مراتي تكلمها قال لا

ريم بتوتر: حاضر 

زين بشك: في ايه 

ريم: بصراحه هو المشكله بسبب مراتك 

زين باستغراب: مراتي انا و هي ايه دخلها 

ريم بتوتر: انا سمعتها امبارح و كانت بتزعق برضو باليل و تقوله هي مرات اخوك احسن مني في ايه علشان كله يعاملها حلو و تبقي مرت الكبير 

زين:....


          الفصل الثاني والعشرون من هنا 

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة