رواية أحببت زين الصعيد الفصل العشرون 20 بقلم فرح


رواية أحببت زين الصعيد

الفصل العشرون 20

بقلم فرح

قبل ما زين يطلع ينام مصطفي نده عليه 

زين: خير يا مصطفي مالك 

مصطفي: احم زين احنا بقالنا كتير مخطوبين و اخوك خطب و اتجوز قبلي 

زين: مش دلوقت يا مصطفي هي لسه صغيره

مصطفي بزعيق خفيف: هو ايه اللي مش دلوقت و ريم مش صغيره

زين بحده:مصطفي اتكلم ب ادب و بلاها الجوازه دي و دهبك هيجيلك الصبح و سابه و طلع 

فتح الباب و رمي العبايه بتاعته 

فرح:مالك يا زين 

زين مليش يا حياتي عايز انام بس 

فرح:طيب يلا ننام 

زين:يلا و خدها في حضنه و نام 

عند مصطفي رن علي ريم تطلعله الجنينه 

ريم: في ايه يا مصطفي مالك مطلعي ليه

مصطفي حكالها كل اللي زين قاله 

ريم بدموع: انت هتسبني صح 

مصطفي سكت و مردش عليها و هي دخلت ل جوه جري و كانت بتعيط 

الصبح فرح قامت قبل زين و قعدت تبصله 

زين فتح عينه بكسل: بتبصيلي كده ليه يا بت 

فرح: امم بحبك 


زين: لا دا احنا نقوم نتعدل بقا و نشوف الرومانسيه دي 

فرح ضحكت: لا نام و انا هنزل تحت قبل ما يطلعو يكسرو الباب ولا حاجه 

زين بضحك: طيب يا حبيبتي انزلي و انا هخلص و انزل علشان ماشي 

فرح باسته و قامت: ماشي يا عيوني هدومك متحضره جوه و نزلت و زين قام 

فرح نزلت ملقتش حد: الحمدلله زمانها مخموده لسه اما اروح اقوم ريم 

خبطت علي ريم و دخلت 

فرح بخضه: فيه ايه يا بنتي عيونك حمرا كده ليه و بتعيطي ليه 

ريم حضنتها عيطت: زين قال ل مصطفي نلغي الجوازه دي 

فرح بصدمه: بتهزري ليه حصل ايه طيب 

ريم حكتلها اللي مصطفي قالهولها 

فرح: طيب اهدي انا هطلع اشوف في ايه و انزلك و بعدين زين استحاله يعمل كده متخفيش هطلع و اجي تكوني غسلتي وشك 

ريم: حاضر 

فرح طلعت لقت زين واقف قدام المرايا حضنته من ضهره 

فرح: حبيبي 

زين: نعم يا روحي 

فرح: انت قولت ل مصطفي بلاها الجوازه دي 

زين بصلها: اه قولت و الدهب هياخده النهارده 

فرح وقفت قدامه: زين متهزرش علي فكره ريم تحت مش مبطله عياط 

زين ببرود: متبطلش انا نازل رايح شغلي تعالي حضري الفطار يلا

فرح مسكت ايده: زين استن فهمني 

زين ببرود: لما ارجع و خد يزن و نزل و هي خدت ياسين و نزلت وراه

علي الفطار و كلهم حاضرين

زين ببرود: حضري الدهب يا ريم مصطفي هياخده و مفيش جواز 

كلهم اتصدمو و بصوله 

سميحه: فيه ايه ياولدي حصل ايه 

زين ببرود: ولا حاجه ياما

مصطفي بزعيق و عصبيه قام وقف: والله العظيم ريم ما هتكون لحد غيري حتي لو انت مش موافق يا زين 

زين قام وقف و قرب منه: و انا مش موافق و وريني هتتجوزها ازاي ولا ايه رايك يا ريم 

ريم بصتله بدموع و سكتت

حمزه: ياخوي اهدي و فهمنا في ايه

زين ببرود: مفيش حاجه 

مصطفي بعصبيه و زعيق: والله ريم ليا و محدش يقدر يقرب منها سامع هيا ليا و بس و مش هتتجوز غيري

زين بصله و ضحك بصوت عالي وكلهم استغربوه 

زين بضحك: الفرح الخميس الجاي يلا الحق جهز نفسك يا عريس 


مصطفي بصله بصدمه: انت قولت ايه 

زين: خليك مصدوم و هغير رأيي 

مصطفي مسك فيه: استني يا جدع والله منا مصدق وقعت قلبي منك لله منمتش طول الليل 

زين ضحك علي شكله و قرب من ريم و حضنها: انتي بنتي انا اللي مربيكي تفتكري اني هديكي لاي حد كده لازم ابقي عارف انه هيحافظ عليكي 

ريم حضنته: ربنا يخليك ليا ياخويا و ابويا و سندي 

زين: يلا همشي انا اتاخرت و باس راس امه و فرح و مشي

فرح طلعت وراه 

زين بصلها: مالك طالعه ورايا ليه 

فرح حضنته: متتاخرش 

زين بغمزه: ليه يا تري 

فرح ضربته في كتفه: يا بارد امشي 

زين ضحك و مشي 

الليل جه و زين اتاخر و بترن عليه تليفونه مقفول

فرح بقلق: استر يارب هيكون فين و لسه بتكمل لقت الباب بيتفتح و كان زين و هي جريت عليه 

فرح بدموع حضنته: انت كنت فين انا كنت علي اعصابي من ساعتها و تليفونك مقفول 

زين حضنها: والله التليفون فصل و كان عندي شغل كتير معلش يا حبيبي حقك علي قلبي 

فرح مسحت دموعها: طيب غير يلا عبال ما اجيب الاكل انا مكلتش 

زين بابتسامه: حاضر 

نزلت تجيب الاكل و هي طالعه سمعت صوت حمزه و رضوي بيتخانقو و كان صوتهم عالي 

فرح جابت الاكل و طلعت و قعدو ياكلو

فرح بتوتر: احم زين هو كنت عاوزه اقولك حاجه بس والله انا مقصدتش اسمع 

زين انتبه ليها: في ايه 

فرح: و انا نازله سمعت صوت حمزه و رضوي بيتخانقو و حمزه بيقولها والله كلمه كمان عليها لتكوني طالق والله مش قصدي اسمع هما صوتهم كان عالي 

زين انتهد: مش عارف فيه ايه نشوف الصبح سيبك منهم و قوليلي ايه الحلاوه دي 

فرح بكسوف: زين اسكت 

زين: اسكت ايه دا بوز الاخص الاتنين نايمين و شالها و هي ضحكت و نسكت علشان عيب 

الصبح ياسين عيط و زين قام شاله مكنش بيسكت برضو

زين راح جنب فرح: حبيبتي ياسين بيعيط و مش راضي يسكت شكله جعان

فرح بنوم: هات يا حبيبي و نام انت 

زين اداها الولد و نام و هي قعدت بيه لحد ما نام 

الصبح زين قام لبس و مرضاش يصحيها باس راسها و باس الولاد و نزل 

زين لقي ريم قاعده: ايه يا عروسه قاعده كده ليه 

ريم بابتسامه: مفيش حاجه هي فرح فين منزلتش 

زين: نايمه مرضتش اصحيها كانت سهرانه ب ياسين 

مالك اخوه من وراه:كانت سهرانه ب ياسين ولا مع ابو ياسين و غمزله 

زين: والله هضر'بك اخرس احسلك 

امه جات و هو باس راسها و فطرو و زين مشي 

رضوي قاعده قالبه وشها ل حمزه 

حمزه بصلها بقرف: انا ماشي ياما عايزه حاجه 

سميحه: سلامتك يا حبيب امك 

حمزه مشي و سميحه نادت علي رضوي 

رضوي: نعم يا حجه 

سميحه: انتي متعاركه مع جوزك 

رضوي بتوتر: لا

سميحه باستغراب: ماشي يا بتي 

رضوي: هيا فرح منزلتش ليه 

سميحه: زين قال نايمه علشان عيالها كانو صاحيين طول الليل 

رضوي: ماشي و قامت 

سميحه في سرها: يا تري وراكي ايه يا بت مسعود 

و طلعت ل فرح خبطت 

فرح قامت فتحت ب كسل: تعالي يا ماما معلش والله زين مقومنيش 

سميحه بحنان: عادي يا حبيبتي زين قال ان العيال سهروكي لو صحيتي هاتيهم يلا مبقتش اعرف اقعد من غيرهم تحت 

فرح بضحك: عيوني اغير هدومي بس و اجي استنيني ننزلو سوا بقا و قامت بسرعه دخلت الحمام 

خلصت و نزلو 

لقت جدة زين بتزعق جامد و رضوي واقفه ساكته 

جدة زين:....


         الفصل الواحد والعشرون من هنا 

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

تعليقات
×

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة