رواية حقى أكون أب الفصل الثاني 2 بقلم نجلاء فتحى


رواية حقى أكون أب

الفصل الثاني 2

بقلم نجلاء فتحى


الفتاة/ عايزة أشوف أبويا  خليهم يشيلوا الملاية مش يعرف يتنفس 


إسلام ضمها لحضنة / حبيبة أبوها خليكى قوية ،،مين معاكى 


الفتاة/ أمى 


إسلام / هى فين 


الفتاة / نزلت تجيب علاج من برا،،، نزلنى أشوف أبويا 


إسلام/ ماهو ماهو ،،،،،،أحم أحم ،،،تعال أشترى ليكى حلويات 


الفتاة/ عايزة أحضن أبويا  الأول 

توتر إسلام فهو أمام طفلة كيف يخبرها والدها فارق الحياة ،،حاول أخذها بعيد  عن الغرفة لكنها مصممة على البقاء  ،،،،أنزلها برفق على الأرض وقال:- خليكى هنا أوعى تدخلى ورايا غير لما أنادي عليكى الأول 

هزت لة الطفلة رأسها بالإيجاب وبعد وقت نادى على الطفلة فهو كشف وجة أبيها المتوفى كأنة نايم ،،،جريت الفتاة بكل لهفة وألقت نفسها على صدر أبوها تحتضنة بأيدها الصغيرة وتقول بفرحة:- أبويا حبيبى سلامتك ماما نزلت تشترى الدواء خدة بسرعة أوعا تقول مر هو حلو أجبلك حاجة حلوة ،،أبتعدت عنة ونظرت لإسلام وقالت:- مش بيرد عليا لية 


إسلام بلجلجة/ نايم 


نظرت البنت بخوف تارة لإسلام وتارة لوالدها،،أقتربت منه وحاوطت وجة المثلج قليلا :- أبويا سقعان الجو حر ،،وحضنتة 

دخلت سيدة يبدو زوجة المتوفى وأم الفتاة أمسك معصمها إسلام قبل الذهاب لزوجها وقال:- شدى حيلك البقاء لله  ،،من صدمتها وقعت منها كيس العلاج فى الأرض وجريت تهزة تبكى تولول على رحيل زوجها ،،،، أنتبة إسلام على الفتاة التى تهز البالطو الأبيض تابعة وتقول ببكاء/ قولت أبويا نايم  صح أمى بتقول مات هو عايش رجعة ليا عايزة أبويا 


أنحنى إسلام بأسف/ أسف باباكى عند ربنا هو شايفك دلوقتى وزعلان علشان بتعيطى 


الفتاة/ أبويا حبيبى 😭😭😭مش أشوفة تانى أقول لمين أبويا 🥺🥺🥺🥺😭😭😭😭

حملها إسلام وضمها لحضنة بحماية وخرج من الغرفة لمكتبة يحاول يهديها وبلغ التمريض آن الفتاة معاة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

مر الوقت حاول إسلام يقنع الفتاة بكل الطرق كلنا هنموت وآن والدها فى مكان أفضل من هنا عند ربنا  حتى أستكانت الطفلة صاحبة ال[٦] سنوات تقريبآ ،،،    دخلت زوجتة مكتبة عقدت حاجبها عندما وجدتة يجلس على كرسى جلد ليس خاص بمكتبة بل تبع طقم  أستضافة بالمكتب  وعلى رجلة طفلة نائمة بهدوء  تنحنحت ،، أنتبة هو لها ،،،،،


مرفت  بعدم فهم / مين دى 


إسلام بسلامة نية/ حكى ليها الوضع 


مرفت جلست أمامة على كنبة جلد / حرام عليك يا إسلام بجد وضعك برستيج حضرتك  ناسى أنت رئيس القسم  


إسلام / هووش البت نايمة ،،،مغلطش مينفعش طفلة تحضر ظرف ذى دة 


مرفت بحنق/ قلبت مكتبك حضانة طبعآ فرصة وجاتلك


إسلام  بثبات/ تقصدى أي!!!!!


مرفت/ مقصدش حاجة جيت أقولك عندى مؤتمر بكرة أنت هتروح بدرى النهاردة  جهز شنطتى 

تمالك إسلام أعصابة حتى لا يفزع الفتاة النائمة:-أجهزلك أي  شنطتك المفرود دى مهمتك ليا وليكى لما أكون عندى مؤتمر 


مرفت/ ذى حضرتك م بتشتغل أنا كمان بشتغل  إسلام مش فاضية للرغى بلغتك بسفرى بكرة وخلاص


إسلام بسخرية / فايدتها أي!! بتقوليلى أنتى مجهزة نفسك للمؤتمر فجأة كدة يبقا بكرة على العموم أعملى إللى أنتى عايزاة


مرفت/ يعنى أية


إسلام/ ممكن أمنعك ،،أنتى مش بتحترمينى    ،،،من حقى ،،،،،بس أنا مش أعمل كدة عارفة لية علشان متجيش يوم تقولى وقفت أدام مستقبلك 


مرفت بغل / قول بقا عايزنى جنبك وخلاص ،


إسلام / هووووش يبقا فضيحة كمان هنا روحى على القسم بتاعك يا دكتورة الكلام دة فى بيتنا أقصد اللوكاندة إللى سيادتك عايشة فيها ،،،،،،،

أتغاظت مرفت من كلامة ورحلت 

ضم إسلام الفتاة النائمة بحنان أب لصدرة وتمنى مثلها تكتب بأسمة ،لكن فات الأوان 


【مر ساعتين 】

ساعد فيها إسلام أم الفتاة وكان معهم  وسهل إجراءات الخروج من المستشفى وأعطى الكارت الخاص لة  للسيدة وتكفل بمصاريف الفتاة الصغيرة مدى الحياة  ،،هذة نقطة ضعف الدكتور إسلام بهنساوى،،،،  الأطفال، ،،

_______

رجع لمنزلة الساعة العاشرة مساءآ مجهد للغاية من ضغط الشغل وموقف الفتاة الصغيرة مع أبيها المتوفى ،،،دخل منزلة الفخم النظيف والعصرى للغاية لكنة يشبة الصحراء بدون ضجيج الأطفال، ،،


الخادمة/ أجهز لحضرتك العشاء


إسلام/ الدكتورة هنا


الخادمة/ لا مجتش من وقت خروجها الصبح قبل حضرتك،،،

شاور ليها هو بالإنصراف   ودخل غرفتة وجلس على كرسى ،،أنحنى يحرر قدمة من الحذاء والشراب  ثم أعتدل فى جلوسة وحرر رقبتة من رابطة العنق ،،،،ثم حرر  جزعة من القميص الخاص مجرد فك أزرارة فقط  ،،،،

 

【【تذكر فلاش باك】】


يجلس هو ومرفت فى معمل تحاليل وأتى الطبيب المسؤول وأتى لهم نتيجة التحاليل 

ألتقاطها إسلام وهنا الصدمة لا ينجب لدية عجز بنسبة ٨٥% ،،،،أمسكت أيدة هى بحنان وقالت:- ولا يهمك حبيبى أنا معاك لا يمكن أسيبك أبدآ 

نظر ليها بعيون العجز والخزى والعار:- مستعد أطلقك 


مرفت/ وأنا مش عايزة غيرك


إسلام/ أنتى لسة صغيرة حقك تكونى أم


مرفت/ عايزاك أنت


إسلام/ وأنا بحبك أووى مقدرش أستغى عنك ،،أتابع مع دكتور واتنين و١٠ 


مرفت بمقاطعة/ أوعا ،،،،أقصد أقصد عملنا التحاليل خلاص بتعترض على حكم ربنا 


إسلام/  أكيد فى حاجة غلط مستعد أسافر برا 


مرفت بلعت ريقها/ يلا يا حبيبى على بيتنا الناس بتتفرج علينا أنسا بقا الموضوع دة


【【عودة للحاضر 】】


تنهد إسلام لتلك الذكرى / مستحملك علشان ضعفى وعجزى أدامك يا مرفت ثم قام يجهز شنطة سفرها  

 

______

دقت الساعة الواحدة صباحآ أتت زوجتة ورمت نفسها على السرير مجهدة  


إسلام / حمدلله على السلامه 


مرفت بتعب/ الله يسلمك 


إسلام/ كنتى فين 


مرفت/ مش قادرة أتكلم جعانة نوم


إسلام/ مكلتش حاجة من الصبح مستنيكى


مرفت/ أنت حر مش صغير تستناني 


إسلام/ طب قومى نتكلم شوية 

مرفت/ أوووف تعبانة عايزة أنام


إسلام/ غيرى هدومك


مرفت بنعاس/ مش قادرة وهوب نامت نوم عميق

إسلام صعبت علية زوجتة مهما كان هى حب عمرة وحافظة سرة  ،،ألتمس لها العذر وخلع حذائها وحاول يحرر ملابسها حتى تنعم بنوم مريح ثم أغلق النور وتسطح بجوارها  يحاول ينام 

فى صباح جديد على أبطالنا  أستيقظ  إسلام مفزوع من السرير  ،،أشاعة الشمس  تنور الغرفة  ،نظر بجوارة لم يجد زوجتة خرج من غرفتة ينادى عليها فى أنحاء الشقة ،،،كتم غضبة حين سمع الخادمة تقول آن الدكتورة سافرت  ،،،،جلس على كرسى فى الصالة 


الخادمة بمكر ممذوج بدلع/ أعملك قهوة يا دكتور، ،،،،،

نظر  هو ليها  بتمعن 


الخادمة بدلع / طب أجهز الفطار يا دكتور ،،،،ملكش نفس صح ،،تحب أعملك أى حاجة على مزاجك أنا تحت أمرك ويبقا سر بينا يا دكتور مستعدة أبسطك


إسلام/٠٠٠٠٠٠٠

ياترى رد فعل دكتورنا أية


                 الفصل الثالث من هنا 

تعليقات