
الفصل التاسع والثلاثون 39
بقلم نور ربيع
حب المراهقة
صلي على محمد 🌺
اللهم إني أسألك الخير كله عاجلًا غير آجلًا وأعوذ بك من الشر كله والهم والكدر. اللهم امنن علي براحة النفس وتيسير أموري كلها فأنت الميسّر وأنت على كل شيءقدير. اللهم إني أسألك باسمك الأعظم أن تُزيل من قلبي كل خوف وقلق يسكنو قلبي أنزل على قلبي السكينة والهدوء برحمتك يا أرحم الراحمين
في منزل كريم في القاهرة
كريم بغضب: لييههه مش عاوزه تروحي تحكي الحقيقهه هااا
نور بعياط: كريم افهمني انا مش مش قادره انا جوايا صدمه من كل اللي حواليا الكل ظلمني جه عليا مش عارفه اعمل اي اي اتصرف ازاي
ساره بدموع: كريم هي تعبانه لازم نكون معاها بالله عليك اهدي
كريم قاعد علي الكرسي بحزن شديد وقائل بصدمه: وليد انا زعلان عليه اوي هيزعل اوي لما يعرف هيتصدم منها دي كانت حب عمره والله العظيم
نور ما خيبه امل و دموع: مش لي بس كلنا حقيقي…بصت لي بدموع وقهرة: عارف اصعب حاجه في الدنيا دي اي يا كريم انك تتاذي من اللي بتحبه وياذيك اذيه وحشه اوي اوي
كريم بص ليها بحزن شديد وعدم استوعاب: عارف اني مش في مكانك دلوقتي بس احب اقولك ان كدا كدا حقك هيجي و لازم كلنا نحط ايدينا في ايد بعض
ساره بحزن: هتعمل اي يا كريم
________________________
في المستشفى الكل منهم موجود
اميره بعياط وغضب: منك لله يا امينه ما رحمتيش نور من شرك ولا رحمتي بنتي حرام عليكي بنتي عملت ليكي ايه
سميره بغضب: انتي عايزه مننا ايه عايزه مننا ايه يا شر اقسم بالله لو ميار حصل ليها حاجه لنقتلك منك لله يا شيخه انتي عايزه مننا ايه بتاذي فينا ليه عاوزه اعرف حرام عليكي ليه تأذي اللي في بطنها
امينه بعياط وصدمه: والله العظيم ما جيت جنبها ولا قربت منها دي بنتكم هي اللي موتت اللي في بطنها وهي اللي ظلمت نور بنتكم هي اللي شر مش انا ميار هي اللي اذت نور قبل كده وهي اللي دخلت لها الشاب اللي اسمه خالد ده علشان خاطر توقعها في فتنه واول لما جيت اكشف الحقيقه راحت عملت كده علشان خاطر تجيبها فيا انا صدقوني
محمد بغضب: انتي بتقولي اي يا ست انتي هو انتوا جايين ترمو بلاويكم علينا ولا اي!!
عبدالله بغضب: والله طب وهي ميار تعمل كده ليه هي ليه تعمل كدا في اختها اصلا؟ اكيد انتي اللي ليكي يد في كده وانتي اللي عملت فيها الموضوع ده كله
امينه بعياط: والله العظيم كلكم مخدوعين فيها اقسم بالله مخدوعين فيها هي اللي عملت كل ده في نور انا ما ليش ذنب ابدا انا يمكن ايوه فعلا اذيت امها زمان واخدت منها ابوها واذيت نور كمان لكن انا ما ليش يد في ده ابدا
امال بدموع وحزن: كفايه بقا كفايه كلامك الكذاب غوري امشي من هنا احنا مش عايزين نشوفك ابدا يلا غوري روحي بقى سيبينا في حالنا كفايه اللي احنا فيه
امينه راحت لناحيه وليد
امينه بعياط: اقسم بالله نور كانت بتحبكم كلكم وهي قالتلي قد انها تعبانه من جواها وانها اتكسرت لكن هي ما حكتش هي كانت هي بتحب مين قبل ما تعمل الحادثه وميار اذتها بالطريقه دي عشان خاطر حبها ليك بالله عليك انت مخدوع في ميار خد بالك وهي اللي موتت اللي في بطنها اللي منك اصلا كلكم هتندموا وانت اول واحد
احمد بغضب وصوت عالي: كفااايه بقااا كفااايههه وااامشييي من هنااا لو ميااار زييي مااا انتييي بتقولي كدههه فعلاً يبقااا ااانتي زيك زيهااا ماا ااانتي ااالشر بيجري في دمككك مااا تفرقيش حاااجههه عنهااا
امينه بدموع وندم: انا فعلا كنت زيها لكن دلوقتي لا صدقني والله العظيم انا ما اجي حاجه جنب ميار ابدا اصلا…بتنهيد و دموع: عموما كلكم هتندمو كلكم والله على اللي انتي عملته فيها زمان… راحت درات ضهرها وراحت ماشي وهي بتبكي بخيبه امل
اميره بعياط: يا رب احميلي بنتي واللي في بطنها يا رب احميهم يا رب من عندك يا رب ولا تأذيهم
امال بحزن شديد: ان شاء الله ما يكونش في حاجه ان شاءلله
سميره بحزن شديد: احميها هي و اللي في بطنها يا رب
احمد بص ل وليد باستغراب شديد منه
جواه ما كانش مستوعب اي حاجه ما كانش مصدق ان كل ده بيحصل من ميار: قائل نفسه بصمت تام جواه: لا كل ده حلم مش حقيقي اللي حصل قدامي ده مش حقيقي واللي سمعته ده برضو مش حقيقي كان حلم اكيد حلم اكيد بس امتي هفوق منه بقى امتى هقوم منه…مره واحده بصوت عالي جدا وغضب جواه: فوق بقى يا وليد فوق اصحا من الكابوس اللي هيموتك ده
عبدالله و احمد راحو ليه بخضه وابوه عمه
ابو وليد بقلق عليه: مالك يا وليد
_________________________
عند شهد في بيت جدتها
جدتها بحزن وقلق: مش هتقولي برضو اللي اسمه مهران ده لما جه خطفك عمل ايه بالظبط ولا قالك ايه فهميني
شهد بصت ليها بحزن وتعب: هو هددني يا تيته ان لو ما رجعتش لي هيحبسني عنده
جدتها بخوف عليها: دخل هنا ازاي بس لما انا قافله الباب كويس قبل ما امشي عليكي
شهد بدموع: تيته انتي بتحطي المفتاح تحت السجاده اللي قدام الباب وهو بقى خدها منه
________________ فلاش بااك
شهد بتعب: تيته انتي ف. …بصدمه
شهد بصدمه و دموع: ا انت انت ايه اللي جابك هنا دخلت هنا ازاي
مهران داخل وقفل الباب بابتسامة خبث: دخلت من الباب ده يا حبيبتي
شهد بعياط وخوف منه: انت عاوز مني سبني بقا وازاي طلعت من السجن اصلا
مهران بخبث ونصر: البركه بقى في لمياء هي اللي طلعتني
شهد بعياط وغضب: والله العظيم لو كنت طلتها ل كنت قتلتها
مهران طلع من جيبه حاجه علشان يخدرها بيها
شهد صرخت جامد ورجعت ل ورا وحطيت ايدها على وشها برعب: اوعى تخدرني البيبي يموت مني
مهران مهتمش ليها وكان في مخدر في المنديل بنسبه بسيطه جدا عشان خاطر الحمل خطر على البيبي من المخدر وهي راحت في النوم… بعدها اخدها وراح ماشي
ارض الواقع---------------------------
جدتها بيأس وحزن: تعبنا منه يا بنتي مش عارفه نعمل ايه بالظبط
شهد بعياط وخوف: مش عايزه يأذيني ولا انا ولا البيبي ولا حتى ياخده مني ولا يقرب مننا يا تيته خايفه منه والله العظيم
جدتها اتنهدت بحزن فكرت شويه بعدها قالت بطمانيه فيها: هو بيقولك بيحبك وعايزك تدي لي فرصه وتعيشي مع بعض صح؟
شهد مسحت دموعها بحزن: اه
جدتها بتنهيد: طب استني اقولك هتعملي ايه
شهد بحزن: مش فاهمه هنعمل ايه بالظبط
________________________
في منزل كريم
نور كانت قاعده علي السرير بتبكي بحسرة علي نفسها
نور بعياط: ليه كدا يا ميار ها عملت فيكي اي ي بنت خالتي دا انا كنت متعلقه فيكي اوي تقومي انتي تاذيني بالطريقه دي حرام عليكي
افتكرت لما كانت بتتكلم معاها بّـ شخصية الجميله
نور بسخرية و دموع: مرحمتنيش برضو وانا فاقده الذاكره كنتي بتمثلي عليا برضو الصداقه والحب قد اي انتي خبيثه ليه الحقد اللي في قلبك ده ليا كله ليه كل دا علشان خاطر حبيت غصب عني اللي انتي بتحبيه كل ده عشان خاطر ما اخدش الاهتمام من خالتو اللي هي امك ومن اهلك منك و علشان خاطر دخلت في احمد وشهد
اتنهدت جامد وهي بتكون رقدت على السرير بدموع… قائله بتعب: كله عند ربنا كده كده حقي هيجي منك والله
بصت ل حياة اللي نايمه بحزن … خدتها في حضن وبعدها نامت بحزن و دموع
_________________________
في المستشفى …الدكتوره طلعت من غرفه العمليات
الدكتوره وقفت قدامهم بأسي وحزن
الدكتوره بحزن: المريضة اتعرضت ل ضرب عنيف علي بطنها و للاسف الجنين نزل
احمد بحزن شديد:المهم هي كويسه
محمد بحزن: ولا حول ولا قوة الا بالله
سميره بحزن وغضب شديد: ماهو كله من مرات ابو الست نور اللي من ساعه لما دخلت البيت علينا وهي خربت الدنيا فوق راسنا
ابو وليد بغضب: بس بقا يا سميره هو احنا في اي ولا اي ما تهدي
وليد في لحظه دي دار ضهره ليهم بصدمه من كل حاجه حواليه
وليد بخيبه امل جواه خلع الدبله من ايده راح رماها في الارض
احمد شافه اتصدم اكتر منه ماشي ورا بسرعه…قائلا بقلق وحزن: وليد
امال بدموع وحزن: لا حول ولا قوة الا بالله اميره متزعليش نفسك احنا لسه في الاول والله ربنا يعوض عليهم بدل الواحد اتنين يا حبيبتي والله
_________________________
بره المستشفى
احمد: وليد استنا
وليد راكب العربيه وجه يمشي
احمد واقف بسرعه قدامها وليد راح واقف
احمد واقف قدام الشباك: وليد مالك يا وليد فاهمني خلاص علي كدا تنهي كل حاجه ما بينكم
وليد بجحود وتوعد: ميار من دلوقتي ماتت بالنسبه ليا حبها اللي كأن في قلبي بقا عبارة عن انتقام انتقام عارف يعني اي انتقام
احمد بحزن: وليد انا عارف انك اتصدمت منها من اللي عملتو وانا زيك والله بس احنا هنشوف حل ل كل ده و نرجعها من اللي هي فيه
وليد بص لي بغضب معمي:الصدمه اللي جوايا اكبر عارف ليه
وليد باستغراب: مش فاهم
وليد بتوعد وحقد: اختك هي اللي سقطت اللي في بطنها اللي هو مني موته علشان خاطر تجيبه في مرات ابو بنت خالتك الجاحده اللي مش هرحمها من ايدي وقتلت روح عارف يعني ايه قتلت روح
احمد بصدمه: يا نهارك ابيض يا ميار
وليد شغال العربيه راح ماشي
احمد في لحظه دي تجمد مكانه من الصدمه الاكبر منها
احمد بصدمه وغضب: لا لا بت دي مش طبيعية اي اللي انا كل يوم و التاني اكشفه عنها ده …بغضب وتوعد: ايامك قربت يا ميار معانا اوي
_________________________
في يوم جديد
في منزل كريم
كريم بهدوء:نور وليد عايز يتكلم معاكي في موضوع
نور بتعب: انا قولت جميله نور بنسبه ل اهلي…بسخرية: اللي انا خلاص مش عاوزهم في حياتي
كريم بحزن عليها: اهدي هي غلطه عدت خلاص بلاش تعقبيهم بالطريقة دي هما بيحبوكي والله
ضحكت بسخرية: يمكن
كريم اتنهد بحزن: كل حاجه ترجع زي الاول والله و اللي عملتو فيكي ده الكل هيكشف الحقيقه دي و يعرفو انك انتي ملكيش ذنب في حاجه
نور بدموع وسخريه: ان شاءلله
كريم قام بحزن: ربنا يريح قلبك يا جميلتي
ساره باستغراب: وليد عايز يتكلم معاها ليه؟
كريم بهدوء: هتعرفي يا ساره دلوقتي
نور بعصبيه: انا مش عاوزه اتكلم مع حد مليش كلام معاه اصلا
كريم: ممكن تقومي تلبسي الخمار و النقاب علشان وليد هنا بقا و كفايه عند
نور جت تكلم وليد اتكلم بغضب
كريم بغضب: هو انتي مش بتسمعي الكلام بقولك قومي يلا
ساره بحزن: كريم ما تزعقش ليها كدا
نور قامت بدموع في عيونها وحزن
________________________
في المستشفى في غرفه ميار
اميره بدموع: حمد لله على سلامتك يا بنتي
محمد بحزن شديد: حمد لله على سلامتك يا ميار عامله ايه دلوقتي
ميار بتعب: الله يسلمك يا ماما انتي وبابا …بتعب و دموع: تعبانه اوي يا باب والله
سميره بحزن: الف سلامه عليكي يا حبيبتي
ميار بدموع وتعب: الله يسلمك يا مرات عمي …بصت حوليها بتعب: فين وليد
ابو وليد بتنهيد وحزن: وليد من امبارح وهو طلع من المستشفى ما رجعش بعدها تاني ممكن يكون مشغول في حاجه برن عليه مش بيرد على حد المهم انتي ما تتعبيش نفسك وحمد لله على سلامتك
امال بحزن: ربنا يقومك بالسلامه لينا ان شاء الله يا حبيبتي ويعوضك باذن الله انتي ووليد
ميار بعصبيه وتعب: يعني ايه يعني هو مش قاعد في المستشفى زيكم معايا هنا ليه ان شاء الله انا عايزه اعرف هو في ايه ماله من يومين هو متغير معايا
اميره بقلق عليها: بلاش عصبيه انتي لسه عامله عمليه يا حبيبتي
محمد بهدوء: اهدي ربنا هو اللي عالم هو في ايه ماله هو زعلان برضو جامد اهدي بلاش عصبيه بالطريقه دي عشان ما تخسريش حياتك
ميار بعصبيه وتعب شديد: ازاي عايزين اهدى انا تعبانه وحالتي في خطر هنا واللي في بطني نزل ومش موجود ده ازاي انا عايزه اخرج دلوقتي حالا
عبدالله: عايزه تخرجي ازاي وانتي تعبانه يا بنتي استهدي بالله بس كده لما تبقى كويسه وانا هرن عليه اهو اشوفه هو فين يمكن مضغوط ولا حاجه
ميار بدموع وتعب: مضغوط ايه ولا مشغول ايه ما فيش حاجه تشغلوا عني ابدا بالطريقه دي
سميره بحزن: معلش يا ميار حقك عليا انا احنا هرن عليه هنشوفه هو فين
اميره بدموع وحزن: اهدي بقا يا بنتي بالله عليكي انت لسه عامله عمليه بدل ما تروحي فيها
_________________________
في منزل هاني
الطفل كان بيعيط جامد
هاني كان بينادي على امينه: امينه
امينه __
هاني باستغراب بص ليها: امينه
امينه __
هاني بصوت عالي وغضب: اااامينه
امينه انتبهت لي بسرعه: نعم يا هاني
هاني بغضب: مش سامعه اللي بيعيط
امينه قعدت على السرير راحت شالته بسرعه …بس يا حبيبي مالك
هاني بعصبيه: عايز اعرف سرحانه في اي وتايها في عالم تاني وسايبه الاطفال مش بتهتمي فيهم ولا مركزه لاي حاجه في حياتك
امينه بحزن وخنقه: اسفه يا حبيبي بس انا غصب عني ما كنتش سامعه ولا كنت واخده بالي من ابراهيم
هاني بعصبيه: مالك في اي في دماغك عايز افهم اي السرحان ده
امينه قامت و ابراهيم على ايدها بحزن
حضنته بدموع: انا اسفه حقك عليا بس انا مخنوقه اوي والله وانا فعلا مش مركزه في اي حاجه في اي حاجه
هاني طلع من حضنها اخد منها ابراهيم بتنهيد
هاني بهدوء: مالك يا امينه؟
امينه بدموع وضيق: مخنوقه اوي والله يا هاني من كل حاجه
هاني: كل حاجه زي اي يعني؟
امينه بصت لي بدموع: هاني انا نفسي اعرف نور فين بالظبط علشان نرتاح بقى وعشان… وسكتت
هاني بحزن بيأس شديد: انا مبقاش عندي امل انها ترجع اصلا من زمان خلاص
امينه بدموع وحزن: يعني خلاص علي كدا ننسى نور
هاني بحزن شديد: امينه انا تصدقي بالله انا مش عايز حاجه من الدنيا دي غير ان اشوف بنتي نور قدامي وبس اخدها في حضني اي رد فعل مفيش عندي نهائي
امينه حضنته بدموع وحزن: لا اله الا الله احنا هنفضل كدا لحد امتي انا والله هتجنن كده جوايا معرفش اي اللي بيحصل ده استغفر الله العظيم
هاني حضنها لي بحزن: انا نفسي معرفش تعبت من ان بنتي مش موجوده معايا معرفش فين لحد دلوقتي اكتر من سنتين وانا علي امل انها ترجع الامل اللي عندي بقا عبارة عن يأس مش اكتر
امينه اتنهدت بدموع وحزن: يااا الله ريح قلوبنا يارب
_________________________
في منزل ليلي
ليلي كانت واقفه في المطبخ تعمل اكل مره واحده وقعت من ايدها طبق في اكل ع هدومها وهي سرحانه
ليلي بخضه و دموع: في اي انت كمان جاي تقع علي هدومي ليه
والدتها دخلت بغضب: انتي ياا سرحانه يا ليلي وبعدين معاكي في دماغك المطلغبطه دي
ليلي بدموع: اسفه يا ماما غصب عني والله…بدأت تنضف
والدتها بتنهيد تعب: وبعدين يا ليلي هتفضلي لحد امتي كدا عقلك خلاص بيروح منك
ليلي غسلت ايدها بصت ليها
ليلي بدموع وضيق: ماما انا كويسه والله اهو
والدتها بغضب: كويسه فين هاا فين الكويسه دي
ليلي مسحت دموعها بحزن: ماما بالله كفايه انا هعمل الاكل روحي ادخلي اقعدي انتي
والدتها بتعب: عمومأ يا ليلي براحتك خليكي كدا في الدمار ده و التفكير في اللي اسمها نور لحد لما تجنني عمك كده كده جاب ليكي عريس في اي لحظه جايين ليكي
ليلي بدموع بسرعه: لا يا ماما انا مش عاوزه اتجوز والله
والدتها بسخرية: ليه ان شاءلله
ليلي طلعت من المطبخ وهي بتعيط بضيق شديد جواها
________________________
في منزل كريم
نور بصت ل كريم بدموع وحزن: كريم انا اسفه سامحني
كريم ضحك ضحكه كلها حزن مالي قلبه:اسامحك اسامحك على ايه يا بنتي هو انتي عملت حاجه ليا …بتنهيد جامد وحزن: انا قولت ليكي اي يا جميلتي مش قولتلك مستحيل اسيبك لما افهم حكايتك ايه لو حكايتك في هدوء هسيبك لو حكايتك كلها مشاكل مش هسيبك غير كل حاجه محلوله باذن الله
نور بعياط: بس انت كده بتسيبني والله
كريم بحزن: لا مش بسيبك صدقيني ده الحل الوحيد اللي احنا لازم نعمله وصدقيني وليد مش هيسيبك برضو خليكي فاكره كل كلمه ما بينا يا جميله
نور بعياط وخيبه امل: فاكره فاكره كويس قولتلي ايه ومش ناسيه اي حاجه والله
كريم: يبقي لازم تعملي اللي بقولك عليه بقا
وليد بحزن مالي قلبه:ما فيش قدامنا غير الحل ده هي مش عملت كل ده عشان خاطر تبعدك عن البيت انا بقى مش هكسرها غير بكده
نور مسحت دموعها بتوعد: بس والله والله ما انا مسامحه حد فيهم وانا بقى زي ما هي عملت فيا كده انا هعمل فيها الاسوء
ساره بدموع وحزن: ما كنتش متوقعه كده ابدا كنا خايفين من اليوم اللي انت ترجعي في لاهلك اديكي اهو رجعتي ل. اهلك يا جميله
كريم بسخرية: لا جميله اي بقى حكايه جميله من هنا انتهت خلاص فرصتي يا ساره هي من دلوقتي بقت نور نور الحقيقه
نور بصت ليهم وهي بتعيط جامد و حاسه بضيق جواها شديد
نور بعياط وكسرة: كريم اوعدني انك انت هتسيب ليا حياه
وليد قام: طيب يلا
كريم قام: يلا يا نور قومي
نور بعياط: لا اوعدني الاول
ساره بدموع: مش هينفع
وليد: مش هينفع ليه سيبوها وهي تبقى في مسؤوليتنا احنا
نور بغضب وعياط: هو مجرد يوم واحد بس عشان تبقى عارف وبعدها اسيبك
وليد بص ليها بحزن وتعب: سبيها علي الله ما حدش عارف بكره مكتوب لينا في ايه
_______________________
بعد وقت
في المستشفى
ميار بعياط وتعب: ماما ليه وليد مش عايز يجي ليه مش بيرد هاا عاوزه افهم
اميره بحزن: اهدي يا حبيبتي هو قال انه جاي والله دلوقتي
محمد بغضب: اهدي بقى يا ميار وكفايه قولتلك جاي جاي
ميار بعصبيه و دموع: فين ده هو ازاي سايبني هنا وانا تعبانه بالطريقه دي ازاي ما يسالش عليا يا بابا رد عليا انت وماما
سميرة بحزن شديد: صدقيني هو رد قال انه جاي اهدي بقى
ميار بعياط وعصبيه: حتى احمد احمد برضو ما جاش ليا ازاي هما الاثنين كده هما ما عندهمش قلب ابدا هما مالهم كده معايا
امال بحزن: اهدي يا ميار هما يمكن مشغولين في حاجه
في الوقت ده شهد جت هي و عبدالله
شهد بحزن ولهفه عليها: حبيبتي يا ميار سلامتك ياروحي …راحت حضنتها بحزن شديد عليها
ميار حضنتها بدموع وتعب
شهد بحزن: حبيبتي ما تزعليش نفسك ربنا هيعوضك بدل الواحد اتنين و ثلاثه واربعه ان شاء الله يا قلبي انتي ما تزعليش نفسك اهم حاجه
ميار رغم الحزن والتعب اللي جواها بدأت في الخبث: شوفتي اخت الاستاذ مهران عملت فيا اي يا شهد هي واخوها الشر بيجري في دمهم والله ربنا ينتقم منهم
شهد طلعت من حضنها بحزن وعدم تصديق منهم: انا مش مصدقه ان عمتي امينه تعمل كدا والله دي طيبه اوي ايه اللي يخليها تعمل كده انا اخوها وحش ايوه جدا لكن هي دي طيبه اوي
سميرة بغضب: طيبه والله انت اللي طيبه مش هي يا بنتي دي الشر بيجري في دمها هي واخوها زيها زي اخوها ما هي اللي بتدمر حياة بنت جوزها نور
اميره بتنهيد حزن شديد: المهم انك انتي كويسه دلوقتي الحمد لله وان شاء الله ربنا يعوض عليكي انتي ووليد يا بنتي باذن الله
شهد اتنهدت بحزن: يلا المهم انك انتي كويسه يا حبيبتي الحمد لله على سلامتك وتقومي بالسلامه لينا باذن الله ونعمل ليكي احلى فرح كده وربنا بعدها هيعوضكم باذن الله حمد لله على سلامتك يا قلبي متزعليش نفسك يروحي
ميار بتعب: ان شاءلله. الله يسلمك ياقلبي
شهد قامت حضنت امال بحزن: وحشاني يا حبيبت قلبي انتي
امال حضنتها جامد بحزن: انت اللي وحشاني يا حبيبتي يا بنتي من ساعه لما مشيت والله من يومين والبيت وحش من غيرك كده
_________________________
في الوقت ده كان وليد و احمد وصلو
وليد من غير اقبال: حمد لله على سلامتك يا حبيبتي
ميار بعصبيه بصت لي: كنت فين كنت فين من امبارح انت ازاي سايبني هنا تعبانه كده ومش سائل عليا…بصت ل احمد بنفس العصبيه: وانت كمان كنت فين انتم الاتنين ما حدش فيكم سائل عليا ليه
احمد بسخرية: معلش يا حبيبتي اخوك مضغوط الفتره دي في تجهيزات القاعه وفرحك
وليد قاعد جنبها بتوعد جواه و اخدها في حضنه بتصنع الحب والحنان: حقك عليا بس بعد الصدمه اللي احنا اتصدمناها دي والتعب والحزن ده كله كان لازم اعمل حاجه تفرحنا وتطلعنا من كل ده
ميار حضنته جامد بدموع: اوعى تسيبني انا بحبك اوي انا زعلانه منك اصلا بس مش مشكله المهم انك انت معايا وكنت بتعمل حاجه اكبر من كده تفرحني بيها…بصت لي بابتسامة تعب: انت وحشني كتير اوي اصلا وانا هجيب ليكي البيبي اللي انت نفسك فيه ان شاء الله بدل اللي راح مننا
وليد بتوعد وحقد جواه: وحياه كل كدبه كدبتيها عليا فيها انتقم منك يا ميار ولا انتقم منك بالحاجه اللي بتوجعك اوي انت ما تستاهليش الرحمه نفسي اطولك واقتلك
احمد ضحك ضحكه عاليه جدا
بسخريه وفاهم دماغ وليد: ده احنا الايام اللي جايه هنفرح وننبسط اوي اوي شكلنا كده
وليد بسخرية ضحكه: لا مش بس كده هنتصدم كمان من اللي جاي
ميار باستغراب: انا مش فاهمه حاجه؟ انتوا قصدكم على ايه!؟
شهد ضحكت: شكله كده عامل ليكى مفاجاه يا ميار ولا ايه
وليد بتوعد: ده أنا عامل ليها حته مفاجاه
اميره ابتسمت بحزن: ربنا يتمم الفرحه ليكم على خير يا رب ويعوضكم بالذريه الصالحه
ميار بابتسامة: انا لازم اخف بسرعه بقى عشان خاطر الفرح عشان خاطر كمان بقى نشوف ايه المفاجاه دي
وليد تصنع الابتسامه:هتعجبك اوي يا حبيبتي
_______________________
فى منزل هاني
الوقت ده راجع من الشغل
امينه بابتسامة بسيطه:حمد لله على سلامتك يا حبيبي
هاني ابتسم: الله يسلمك يا حبيبي، في حاجه انتي كان نفسك من زمان تشوفيها انا دلوقتي جبتها ليكي علشان خاطر تشوفيها
امينه باستغراب: اي هي يا حبيبي
هاني: هتعرفي دلوقتي، نده بصوت:مهراان
مهران داخل
امينه بصت ل الباب بفرحه ولهفه
مهران داخل بابتسامة مليئه كلها حزن
امينه راحت حضنت بسرعه جامد ودموع
مهران حضنها بابتسامة حزن: وحشاني يا روح قلبي وحشاني قد كده
امينه بدموع: انت اللي واحشني قد كده يا حبيبي والله العظيم واحشني اوي اوي اخيرا بعد السنين دي كلها شفتك أخيرا
مهران با جيبينها بابتسامه وحب بص ليها ومسح دموعها: ايه بقى ايه بقى ليه الدموع دي لازمتها اي بقى الدموع دي انا مش واقف قدامك اهو اخيرا احنا شفنا بعض يبقى تمسحي دموعك بقى دي علشان ما ازعلش منك
امينه ابتسمت بحزن شديد: مبسوطه اني شفتك اوي يا مهران والله العظيم من كتر ما انت كنت واحشني وكنت ملهوفه وعايزه اشوفك غصب عني دموعي نزلت مني بس الحمد لله انك انت واقف قدامي دلوقتي وشفتك بعد السنين دي كلها
مهران بابتسامة حزن: اديكي شفتي اهو يا ستي كفايه بقى دموع امسحي دموعك
امينه بابتسامة: حاضر
هاني بضحكه: اومال فين ولادك كدا رهف وابراهيم
امينه بعتاب وحزن فيه:قبل كل حاجه قولي ليه عملت كده في شهد حرام عليك ليه تأذيها بالطريقه دي وتعمل فيها كده
مهران اتنهد جامد وقائل: انا غلطت وربنا يسامحني ويغفر لي وهعوضها باذن الله
هاني اتنهد وقال بهدوء:هو جاي علشان خاطر يشوفك ولا جاي تنكدو على بعض اهدو انتوا الاتنين مش وقت عتاب
مهران بتنهيد: صح كدا: مسك ايدها: تعالي تعالي ندخل مش وقت الكلام ده دلوقتي فين رهف و ابراهيم عايز اشوفهم حبايب قلبي دول
_________________________
في صباح يوم جديد
في منزل كريم كأن جرس الباب يرن
ساره فتحت
ساره بابتسامة حزن: طنط عامله ايه اتفضلي
اميره ابتسمت: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته حبيبتي انتي عامله حضنتها بابتسامة بسيطه
ساره حضنتها بابتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته انا بخير الحمدلله والله يا طنط
اميره: دايما يارب تكوني بالف خير يارب يا غاليه
ساره طلعت من حضنها بابتسامة:اتفضلي
اميره دخلت: يزيد فضلك يا قمر
_________________________
كريم بابتسامة بسيطه: نورتينا والله يا خالتي
اميره بابتسامة: دا نورك يا ابو حياة
نور طلعت من الاوضه بحزن: خالتو
اميره قامت حضنتها بحزن شديد: متعرفش انتي وحشاني اد اي يا نور عيني
نور بدموع: انتي اللي وحشاني كتير يا خالتو والله العظيم
اميره طلعتها من حضنها باستغراب: نور انتي فاكره يعني انتي الذاكرة رجعت ليكي؟؟
نور بدموع: انا الذاكرة رجعت ليا من يومين اصلا
اميره بحزن وعتاب: طيب ليه ليه بتعملي كدا فينا ليه عاوزه توجعي قلوبنا عليكي بالطريقة دي يا بنتي
كريم بتنهيد: اقعدو يا جماعه طيب الاول قومي اعملي حاجه يا ساره
ساره قامت: حاضر
نور راحت قعدت بدموع وحزن
اميره بحزن: نور فهموني انتوا في اي بالظبط اي اللي بيحصل
نور بحزن شديد: تعالي اقعدي يا خالتو
اميره قعدت: فاهميني بقا في اي
كريم اتنهد بحزن: هتعرفي ان شاءلله
نور بصت ليها بحزن: تعرفي تعرفي ان شاءلله المهم طمنيني عليكي انتي عامله ايه يا خالتو
اميره بحزن وعصبيه: انا مش كويسه ابدا انا قلقانه في اي قوليلي يا بنتي
نور: خالتو
اميره بصت ليها بحزن: نعم يا حبيبتي
_________________________
عند وليد و ميار
ميار بابتسامة تعب: وليد عارف علي اد ما انا هموت من التعب و العمليه تعبت فيها جدا علي اد ما انا مبسوطه جدا والله
وليد بص ليها بكره جواه: مبسوطه انك موتي اللي في بطنك مبسوطه انك خلاص مش هتشيلي مسؤولية حمل ولا اطفال ولا حاجه عاوزه تبقي كدا لوحدك كدا عاوزه وليد ليكي لوحدك علشان خاطر تمشيه على مزاجك ومعملتيش حساب ربنا وعقابه
.. قائلا جواه بحزن مالي قلبه
وليد بحزن شديد: ليه كدا يا ميار تطلعي نفسك وحشه في نظرنا دا انا حبيتك لا حبيتك اي دي كلمه قليله اوي دا انا اتخطيت مراحل الحب اصلا
ميار باستغراب: وليد وليد سرحان في اي
وليد بص ليها بحزن وكره:معاكي اهو
ميار بقلق: انت زعلان مني شكلك
وليد قائلا جواه: انا جوايا مش زعلان منك بس جوايا كره ملوش نهايه انتي كنتي كل حاجه ليا يا ميار للاسف ولا حاجه ليا دلوقتي: بتنهيد وتصنع ابتسامه: انا أبداً
ميار: اومال اي؟
وليد بابتسامة مليئة حزن شديد: أبداً ولا حاجه بس بفكر في اللي جاى مش اكتر
ميار ابتسمت: طبعاً في حياتنا الجديد
وليد بّـ خيبة امل: امم ان شاءلله
_________________________
يوم فرح وليد و ميار
شهد بابتسامة: مبسوطه يا ميار اوي بيكم والله
ميار بفرحه بابتسامة: حبيبتي تسلميلي …بضحكه: كأن نفسي اقولك عقبالك
شهد ضحكت بحزن: عقبالي اي بقا خلاص راحت عليا يا ميار
ميار بابتسامة: ربنا هيعوضك ان شاءلله والله محدش عارف
شهد بحزن: ان شاءلله: قالت جواها بخوف: انا هروح ل مهران بنفسي انا خايفه من اللي جاي اوي …بتوعد لي: بس لازم اخليه يتأذي لازم اخليه فعلا يثبت ليا الحب اللي في قلبه و بعدها اسيبه اسيبه وهو اللي يقولي روحي روحي يا شهد مش عاوزك
اميره بابتسامة كلها حزن: ياريت كانت معانا نور في الدرجه دي و جت لكن للاسف مش عاوزه تجي كريم مش راضي
ميار قالت جواها بّـ حقد: بحمد ربنا انها مش فاكره حاجه و هما سيبين نور ل كريم و ابوها مش عارف هي فين هو و الست امينه الحمدلله انهم محدش فيهم صدق الزفته دي
_________________________
عند كريم و وليد
كريم بغضب: انا مش عارف انت اصلا ازاي ده حصل وبعدين يا ابن عمتي دا المفروض بعد الفرح مش بعد كتب الكتاب بالسرعة دي كدا
وليد قام بغضب وزهق: يووههه بقا يا كريم هو انا بتكلم معاك علشان خاطر تعاتب فيا بالطريقة دي اللي حصل بقا
كريم اتنهد بحزن شديد: عارف اني مش في مكانك دلوقتي عارف انك خسرت حاجه غاليه عليك اوي هي ميار و الطفل اللي كأن هيجي ده بس نصيب بقا والله الحمدلله بس هقولك حاجه هي اللي خسرتك مش انت و هي مش بس خسرتك انت لا خسرت كتييير اويي يا ابن عمتي صدقني بكره تفوق من اللي هي فيه و هتندم صدقني
وليد بص لي بندم وحزن وضيق في نفس الوقت: ندمان اوي لا مش بس ندمان اقوي من كدا عملت كل حاجه في السرعه الخطوبه و كتب الكتاب
بسخرية وخيبه امل: بقت حامل حامل كنت مستني من زمان يبقي عندي طفل منها كنت بحبها بحبها والله حب لا يتوصف أبداً…بغضب معمي وحزن شديد: ياااريت ياااريت مكنتش اتسرعت في كل دههه ياريت…
كريم بحزن وعدم رد: مش عارف مش عارف اقولك اي او اهون عليك ازاي بعد كل ده اهو مش لبعض اللي حصل بقا المهم انك عرفت الحقيقه بقا
وليد بحزن تعب: متقولش حاجه يا صاحبي متقولش حاجه انا المسؤل عن كل حاجه يبقي لازم اتحمل بقا
كريم بتنهيد وحزن: صدقني بكره احسن من انهارده انت مؤمن بالله بلاش تخلي الشطان يسيطر عليك بالطريقة دي لعله خير
وليد فاضل في عقل مشتت جامد في حزن تعب يأس كل حاجه بقت متلغبطه معاه في اللحظات دي من ساعه لما عارف الحقيقه
_________________________
احمد كأن قاعد جواه حزن شديد جواه زعل الدنيا في قلبه من ميار
احمد بحزن منها شديد: معنديش اي رد فعل ليكي ل اللي جاي يا ميار مكنتش اتوقع كده منك ابداً ليه جيتي عليها بالطريقة دي ليه ذنبها اي هي …اتنهد جامد من قلبه بحزن متملك قلبه: خلاص يا ميار خلاص مش مسامحك المره دي مش هقدر مش قادر اتقبل ده نهائي وانتي برضو تستاهلي كده
_________________________
بعد وقت في المساء
في منزل كريم
ساره دخلت عند نور بحزن
نور بصت ليها بابتسامة كلها حزن وتعب: اي رايك فيا حلو الفستان ده مع النقاب
ساره ابتسمت بحزن: حلوه عشان انتي اللي لابسها يا قلبي
( نور لبست فستان ابيض بسيط جدا و عليه خمار نفس اللون ونقاب)
نور: حبيبتي
حياة بنعس: ماما عاوزه ناني
كريم داخل.… نور نزلت النقاب كريم بحزن شديد و قائلا: جاهزه يا
نور بسرعه: جميله
ساره بحزن: ما خلاص بقى يا نور راحت جميله وحكايتها
نور بدموع: بس هتفضل في قلبي طول العمر وانتوا كمان…حضنت ساره بدموع: بحبكم اوي والله العظيم سامحوني
ساره بدموع: احنا مش زعلانين منك احنا زعلانين عليكي والله ومن ايه اللي بيحصل ليكي في حياتك
كريم بتنهيد وحزن: خير خير ان شاءلله المهم يلا … راح شال حياه من على السرير
حياة بنعس: بابي ناني
كريم بحنان: حاضر يا حياتي هخليكي تنامي دلوقتي
_________________________
بعد شويه
في الفيلا اللي اختارو ل الفرح
في غرفه البنات
ميار باستغراب: هو فين وليد وبعدين فين الناس هي العائله بس اللي هتكون موجود ولا ايه؟
امال باستغراب هي ايضأ: مش عارفه والله انا كمان مستغربه
شهد: حد يشوف وليد فين طيب رن عليه
اميره: هنزل اخلي احمد يرن عليه ولا عمك
مره واحده سمعو صوت تحت في القاعه الفرح
سميره بقلق: اي دا في اي
ميار قامت بسرعه بالفستان بتاعها راحت طلعت من الاوضه بسرعه وهي بتجري بقلق شديد جواها
_________________________
ميار بقت في صدمه شديده من اللي قدامها من نور ووليد اللي كانوا واقفين كانت مصدومه جامد
ميار بصدمه شديده: ن ن نور
وليد ضحك جامد بصوت عالي جدا بجحود: ايه يا ميار هانم مش هتباركيلي ولا اي انا ونور كتبنا الكتاب …بغضب وكره جواه ليها:انتي طالق طالق طالق ياا ميار
نور بشماته:اي رايك في المفاجأه الجميله دي يا رفيقه السوشيال ميديا
وهنا كانت اكبر صدمه ل ميار بنسبه ليها مش صدمه لا ضربه في قلبها...