رواية حب المراهقه الفصل السابع والعشرون 27 ج2 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل السابع والعشرون 27 ج2
بقلم نور ربيع



في ايطاليا  مهران راجع من بره 
مهران داخل الشقه. حط الفتح علي الطربيزه داخل الاوضه عند شهد
اتفاجئ انها مش موجوده بص علي البلكونة لقها مفتوحة. اتخض جامد عليها. داخل بسرعه البلكونة لقها واقفه
اتنهد بطمانيه جواه: ياربي قلبي وقع قولت رمت نفسها ولا حاجه في لحظة دي 
شهد كانت سمعه خطوات رجله
قالت بصوت مالي الحزن و الكسرة: اطمن لسه عايشه لسه مش اخذت الخطوة دي 
.. درات ضهرها وبصت لي بدموع بتلمع في عيونها: بس هاخدها اقسم بالله لو كنت بتكذب عليا و خلي في بالك حاجه واحده بس انها شهد ميته ميته  جسد  بس  من  غير روح
مهران بسرعه وكذب: لا لا انا لسه علي كلامي.. مسك ايدها: تعالي علشان الجو مش حلو عليكي. بص ل شعرها: شعرك فيه ميه كمان شكلك لسه وخده دش. تعالي جوه طيب علشان كدا تاخدي برد 
شهد شد ايدها بتعب: انا ادخل لوحدي
راحت دخلت هو داخل و قفل البلكونة
بعدها داخل قاعد علي السرير جنبها 
حط ايدها على شعرها بحنان بابتسامة: وحشاني يا شهد 
شهد قامت بسرعه بعياط: اخرج بره اخرج بره يلا 
 
شهد راحت قعدت على السرير بانهيار
شهد بانهيار: اااه انا زهقتتت منكككك عااااوزه اااامشيي عندد مااامااا والله العظيم زهههقت
مهران بزهق:  يومك الطويل يا مهران انت اللي جبته ل نفسك والله
قرب منها قاعد جنبها. بهدوء علشان تبطل عياط: شهد انتي مش عاوزه ترجعي ل اهلك صح؟ 
شهد بصت لي بعياط: اه 
مهران: تمام يبقي خلاص انا هسفرك ليهم يبقي بلاش بقا عياط 
شهد بعياط: لا انت كذاب والله 
مهران بزهق: لا مش بكذب
شهد مسحت دموعها بحزن: طيب اي اللي يثبت انك مش بتكذب عليا 
مهران جواها بزهق: يا يخربيت دماغك 
مهران بكذب: انا اتكلمت مع امينه اختي انهارده قالتلي يومين الولاده بتاعتها أنا كدا كده لازم  انزل علشانها 
شهد بفضول: انت عندك اخت اسمها امينه. فكرت ل ثواني: هي متجوزه واحد اسمه هاني اللي هو ابو نور صح؟ 
مهران: امم هي ليه؟ 
شهد: اتكلمت معاها قبل كدا بس مكنتش اعرفها اوى من طريق السوشيال ميديا 
مهران: اممم طيب اهي هي دي بقا اختي امينه هروح علشانها اكيد 
شهد بدموع: بجد يعني نمشي بقا 
مهران بكذب: امم. راح قام طلع من الاوضه بزهق شديد وضيق 
شهد بدموع: والله لو كنت بتكذب عليا المره مش هسمحاك أبداً بس 
_________________________
في منزل السيوفي 
امال كانت قاعده في الصالون اميرة  طلعت  قعدت جنبها 
امال كانت سنده ضهرها ل ورا علي الكرسي و راسها بتعب 
اميرة بقلق: مالك يا امال وشك اصفر كدا ليه 
امال بتعب: تعبانه يا اميرة اوى 
اميرة بخوف عليها: حبيبتي تعبانه من اي مالك طيب؟ 
امال بتعب و دموع: وجع شديد في بطني مش قادره اخد نفسي كده من شده الوجع والله 
اميرة بخوف: طيب قومي يلا نروح المستشفى..بعتاب: ليه ما قولتيش من بدري انك تعبانه يا امال بس ساكته عن نفسك
امال بدموع: اقول اي بس يلا الحمدلله 
اميرة بحزن: مش عارفه حاطه في قلبك كل الحزن ده ليه بس وانتي حامل و التفكير ولا حول ولا قوة الا بالله هوني علي نفسك شويه يا امال يلا قومي اجهزي علي ما احمد يجي يوصلنا ولا وليد 
امال اتنهدت وقامت بدموع في عيونها وتعب. دخلت الاوضه بتاعتها
اميرة هي ايضأ دخلت تجهز
_________________________
بعد يجي ربع ساعة 
سميره بخوف عليها: انا هجي معاكم طيب علشان نطمن عليها
امال بتعب: لا يا سميره خليكي انتي يا حبيبتي انا معايا  اميرة و احمد اهو
اميرة بهدوء: خليكي انتي وانا معاها انا و احمد يا سميره 
وليد: اجي انا طيب 
احمد بسخرية: هي راحه تولد يا جدعان دي ريحه تطمن اي سبب الوجع اللي فيها بس خلصانه 
امال ضحكت ضحكه بسيطه غصب عنها هي و سميره 
وليد بغيظ: عمرك ما تتغير أبداً انت
اميرة: يلا احنا طيب علشان نجي قبل اليل 
امال: يلا يا اميرة 
سميره: خدي بالك من نفسك لا اله الا الله 
امال و اميرة واحمد: محمد رسول الله
بعدها مشو 
وليد اتنهد و راح قاعد هو و سميره
سميره: مالك يا وليد؟ 
وليد: لا مفيش يا امي 
سميره: لا في شكل ميار ما زعلك في حاجه؟؟ 
اتنهد وقال بسخرية: طول عمرها كده مفيش جديد اصلا 
سميره بهدوء: مش انت بتحبها يا وليد صح؟ 
وليد بصدق: يااه الكلمه دي قليله اوى 
سميره بابتسامة: يبقي تتحمل اللي بيحب يتحمل و انت لازم تتحملها هي دماغها صعبه شويه في العصبيه و العند و كل حاجه بس تتغير ان شاءلله 
وليد اتنهد وقال: يلا ربنا يهديها يا امي مش عايز غير كدا والله
سميره: هتتغير باذن الله علشانك هي بتحبك برضو 
تلفون وليد رن. 
كانت ميار 
وليد ضحك: جبنا سيرة القط جه نط
سميره بضحكه: ميار؟ 
وليد بضحكه: امم هي لسه كنا جايين في سيرتها استر يارب 
سميره يضحك: بتجي علي السرير افتح علشان نتكلم معاها
وليد فتح. بابتسامة:  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
ميار بابتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه 
وليد: الحمدلله بخير انتي اخبارك ايه طمنيني عليكي 
ميار بابتسامة: دائم يارب تكون بخير. بخير والله دامك بخير انا. طالما خطيبي بخير يبقي انا بخير
وليد بابتسامة:ادام الله حمدك وغفر ذنبك 
ميار اتعصبت جامد مره واحده: تقصد اي بكد هااا 
وليد بصدمه منها بص ل سميره: مش بقولك استر يارب اتفتحت في الكلام انسي انها تقفل علي كدا دي هتجيب اجلي قريب اوى اقسم بالله العظيم
ميار بعصبيه: انت بتقول علي مين كدا ها و بتكلم مين 
سميره: هات اتكلم معاها يا وليد 
وليد بسرعة: ياريت خدي. ادها الفون بسرعة 
سميره بابتسامة: وحشاني يروح قلبي عامله ايه 
وليد قال جواه: ولا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم هو انا علشان بقولك كدا يبقي قصدي حاجه الله يهديكي لسه كنت بقول ل احمد كده الصبح ما تعصبش ولا حاجه اشمعنا انتي الله يهديكي كل حاجه علي اعصابك يا ميار 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
بعد شويه. 
سميره بهدوء: اهدي بس يا حبيبتي ليه العصبيه دي 
ميار بغضب: ابنك لو كان بيحبني مكنش يعمل كل ده فيا 
سميره: لا يا ميار كلمه الحق تتقال وليد بيحبك حب ل ايتوصف نهائي والله الكل عارف ده كويس اوى
وليد بزهق: كفايه تبرري ليها بقا سبيها 
ميار بعصبيه: لو هو بيحبني ليه بيعمل كل ده هاا 
سميره بصدق: علشان عاوز  يحافظ عليكي عايز اللي بيحبها تكون زوجه صالحه ملتزمه مش اكتر  ميار.اتنهدت وقالت: حافظي انتي بقا عليه لو بتحبيه بجد علشان لو خسرتو بعض مش هتعرفو ترجعو لبعض تاني صدقيني
ميار: يلا ربنا يهديني بقا اكيد مش عاوزه نخسر بعض احنا حب الطفولة يا مرات عمي 
سميره بابتسامة: ماانا بقولك حافظي عليه احسن واحده تانيه تاخده منك و تدخل قلبه 
ميار بعصبيه: كنت اقتله و اقتلها في وقت واحد 
وليد كان سمعها قال. من هنا
وليد بسخرية: عنيفه اوى يابت
ميار بغيظ: سمعاك علي فكره ها 
وليد بلامبالاة: عادي يعني 
ميار بغيظ: مش هرد عليك. المهم يا مرات عمي اومال فين ماما كدا؟
سميره: امك راحت المستشفى هي و امال 
ميار باستغراب: ليه في حاجه ولا ايه؟ 
سميره بابتسامة: لا يا حبيبتي متقلقيش مفيش حاجه بس امال حامل راحو يطمن عليها كانت تعبانه شويه من يومين 
ميار بذهول: مرات عمي امال حامل مش معقول بعد 18 سنه
سميره بضحكه: دا انتي اتصدمتي ليه كدا يا ميار 
ميار ضحكت: انا فعلاً اتصدمت والله يلا ربنا يقومها بسلامه يارب 
سميره بابتسامة: امين 
_________________________ 
احمد وصل قدام المستشفى
امال و اميرة نزلو من العربية 
احمد: هروح مشوار و جي ليكي كمان ربع ساعة علي ما تخلصو 
اميرة: تمام خدي بالك من نفسك 
احمد: ان شاءلله. سلام.. راح ماشي بالعربية
اميرة و امال دخلو المستشفى 

احمد كان ماشي بالعربية بــ اقوي سرعة. احمد اخد بالو من حاجه بالصدفة وقف العربيه بسرعه
احمد بتوعد: اخيرا شوفتك يا غالي دا انا كان نفسي من زمان اقع فيك
نزل بسرعه من العربية و راح ل ناحيته

خالد بص ل احمد بصدمة كبيرة و عرفه اول لما شافه 
خالد بصدمه: دا قريب اللي اسمها نور
دار ضهره جه يهرب 
احمد راح بسرعه لي وراح مسكه من ياقه الجاكت
احمد بغضب: اخيرا دا انا من زمان كان نفسي اشوفك كدا سبحان الله المشوار ده جه من عند ربنا علشان اشوفك بالصدفة
خالد بتوتر وخوف: ا انت مين؟ 
احمد بسخرية: مين؟ انا هقولك مين دلوقتي. ضربه بعنف في وشه راح وقعه في الأرض
احمد بقا يضربه بغضب معمي و غل شديد جواه منه
خالد كأن بــ يدفع عن نفسه بغضب راح ضرب جامد راح قام بسرعه يهرب 
راح احمد حط رجله قدامه راح وقع علي وشه. احمد مسكه بغضب من ياقه  الجاكت. بغضب و شر: انت مين  ازاي تعرف نور هاااا ازاي تعرفها منين قول
خالد بشده وجع من الضرب. قال بغضب: اسمع بقااا يا اسمك اااي اانت علشان نخلص من اام الموضوع ده و من نورر اللي طلعت ليا مره واحده وانا اصلا ولا اعرفها انا شوفتها  اللي كانت متنكره و قالتلي روح اعمل كل ده كان يوم زفت علي دماغي مش كككل يوم وااااحد ييطلع ليااا يقوليييي علي اللي اسمهاااا نوورر دي مرهه ليلي مرههه انت 
احمد بصدمه كبيره: يعني نور كان متفق عليها زي ما قالت كدا صح؟
خالد بزهق: بالظبط كده حد من قلب البيت بتاعك هو اللي طلب مني 
احمد بصدمه وغير تصديق: انت بتقول اي ازاي ازاي حد من البيت ليه ليه عملت في نور كده مين اللي طلب منك 
خالد بعصبيه: يا عم انت مش عايز تسمع الكلام ليه بقولك حد من قلب البيت هو اللي طلب مني اعمل كدا
احمد بغضب: هو مييين دهههه مييين قول 
خالد ببرود: ما انا لو اعرف كنت قولتلك من الأول خلاص لكن انا معرفش والله هي واحده طلبت مني كده اعمل كل ده فيها و اقول انها حبيبتي وان انا اعرفها 
احمد من اكتر الصدمه مبقاش مركز في اي حاجه قدامه صوت نور بيتردد معاه جامد لما كان بتصراخ ليهم تقولهم انا مظلومه ساعدني جيب حقي
قائلا بشده تشتت جواه: واحده؟ هي مين دي و ازاي عملت كدا فيها و ليه و ازاي من البيت ازي.. بغضب معمي وخنقه جامد: اااانت
بتكدب صح قول ان كلامك دهه كلو غلط علشان هندمك ندم عمرككك دلوقتييي 
خالد بخنقه وجع:  ا ا انا اكدب   ليه يعني والله العظيم  دي الحقيقه واحده من بيتك هي اللي طلبت مني اعمل كده دفعت فلوس ليا و دخلتني البيت كمان. اه كمان هي كانت مشرباها حاجه ما خليها تعمل كل التصرفات دي اللي أثبتت عليها كل الفتنه دي
احمد بصدمة و غضب: معقول كل ده معقول. احمد بــ كل غل بقا يضرب فيه جامد كل الغضب اللي فيه طالعه فيه 
خالد بغضب وجع من الضرب: بدل ماانت بتفش فيا كدا روح شوف مين اللي بيلعب عليكم في قلب البيت مين اللي وقع اختك ولا قريبتك دي في المصيبه دي كلها
احمد بغضب معمي: دا انا هقتلك دلوقتي علشان تبقي تعمل كده تاني في علشان خاطر الفلوس. انا دلوقتي هاخدك علي السجن هناك بقا هتتعلم الادب كويس 
خالد بخوف: بقولك ااي انا مليش دعوه بــ  كل اللي حصل شوف مين اللي عمل كدا بدل ما انت قاعد هنا تطلع كل ده فيا 
_________________________ 
في المستشفى تحديدا في الغرفة كشف امال.: الدكتورة مانت عامله فحص ايكو ل امال
الدكتورة بابتسامة و ضحكه: اللهم بارك انتي حامل بــ ولد و زي الفل ليه قلق بقا
امال اتنهدت بابتسامة بسيطه: مش موضوع قلق ولا حاجه والله كل الموضوع اني تعبانه تعب شديد 
اميرة بابتسامة: اللهم بارك ولد يا امال ظاهر اخيرا في الثالث اهو 
الدكتورة بابتسامة: هو الجنين بــ يظهر من الثاني. و ده علشان الحمدلله جنين حلو ظاهر علي طول في الثالث
امال: الحمدلله طالما حلو و كل حاجه اي سبب التعب و شده الوجع ده دا انا هموت كده من الوجع والله 
الدكتورة بهدوء: التعب ده طبيعي جدا سبب الوجع اللي فيكي ده توتر او زعل غير انك مش  بــ تهتمي بنفسك خالص ظاهر عليكي كدا. و ياريت تكلي كويس خدي بالك من صحتك علشان خاطر البيبي
اميرة بصت ليها: شوفتي اسمعي انتي بقا قوليلها يا دكتورة بالله كمان قولي
امال اتنهدت وقالت: الحمدلله المهم مفيش حاجه فينا وحشه و التعب ده لي سبب 
الدكتورة: لا الحمدلله مفيش حاجه اهم حاجه صحتك كلي كويس علشان خاطر علي الاقل الطفل 
امال بابتسامة: حاضر باذن الله.. بصت لي الشاشة بابتسامة كلها حزينه عيونها بتلمع فيها الدموع. ع البيبي كأن بيتحرك شمال و يمين
اتنهدت وقالت جواها بحزن شديد: يمكن انت فعلاَ عوض من ربنا بدل شهد
اميرة شفتها كده حزنت جامد 
_________________________
في بيت ليلي. 
ليلي كانت قاعده علي المكتب بتاعها مش عارفه تذاكر دماغها مش مركزه في حاجه نهائي في عيونها دموع حزينه جدا. والدتها دخلت معاها اكل ليها. حطت علي المكتب. بصت ليها 
والدتها باستغراب: مالك يا ليلي 
ليلي بدموع وضيق: مش عارفه مخنوقه اوى والله يا ماما
والدتها اتنهدت وقالت: بصي ل قدام يا ليلي سيبك من اللي فات اللي انتي حاسه بيه ده دلوقتي من تفكيرك في اللي حصل اللي حصل حصل مستحيل يرجع تاني التفكير ولا يقدم ولا ياخر ليكي يا بنتي 
اتنهدت مسحت دموعها قالت بحزن: فعلاً والله يا ماما بس الواحد حزين اوى والله علي كل حاجه حتي نور نور اللي راحت فجأة من حياتي اكبر صدمه ليا و حزن حقيقي
والدتها: خير باذن الله يا ليلي لعله خير سبيها علي الله هتلاقيه من عند ربنا اتحلت لوحده والله يا بنتي ذاكري علشان تحققي اللي نفسك فيه و تبقي محاميه زي ما انتي عاوزه باذن الله 
ليلي اتنهدت وقالت بحزن: شكلها كدا مش تتحقق اصلا يا امي
والدتها بحزن: متقوليش كدا يا ليلي كفايه بقي وجع في نفسك كفايه يلا كلي و ذكري اقفلي علي الحزن ده كل ده مش بيرجع اللي فات
مدت ايدها بدأت تاكل بدموع في عيونها و حزن شديد 
والدتها بحزن شديد: ربنا يريح قلبك و يجبر بخاطرك يا بنتي يارب 
_________________________
في السعودية في منزل كريم  

المساء داخل على الكل 
كريم كأن جه كريم كان شايل حياة بيدها العلاج
حياة بشهقات عياط: يع دا وحش يا بابا
سارة بحنان: يا حياتي انتي معلش اخر حاجه يلا اشربي علشان تخفي بسرعه يروحي 
حياة بدموع و طفوليه: ماما فين عاوزه ماما
كريم باستغراب: جميله فين يا سارة؟ 
سارة بحزن: جميلة من ساعه لما مشيت وهي نايمه ولا راضيه تقوم ولا هي في الدنيا اصلا دموعها مغرقه وشها كله 
كريم افتكر  كلامه اللي كان ل نور وزعل جامد من نفسه بس كان غصب عنه من شده خوفه عليهم 
نزل حياة من حجر وقام راحل تجاه اوضه نور 
سارة بسرعه: كريم لا بلاش تدخل لجميله علشان نايمه بهدوم خفيفه  ما رضيتش تقوم تلبس كانت منهاره ونامت علي طول 
كريم وقف اتنهد بضيق وقال: طيب ادخلي صحيها يلا
سارة بحزن: مش هترضى يا كريم هي صعبه اوي في النوم ومش بترد عليا من بدري بصحي فيها  سيبها تقوم لوحدها
كريم: ادخلي صحيها بس عشان عايزها
سارة: حاضر. ساره اتجهت اتجاه اوضه نور. حياة راحت دخلت عندها
_________________________
حياة ركبت علي السرير راحت دخلت في حضن نور اتغضت جنبها
ساره قعدت على السرير
بقت تفوق في نور 
سارة: جميلة جميلة قومي يلا كفايه نوم قومي يلا يا حبيبتي
نور ___
ساره: ياا جميلة قومي يلا بقا 
حياة حطت ايدها على خدود نور بتفوق فيها
حياة بــ طفوليه: ماما ماما يلا قومي انتي وحشاني كتير يلا علشان اقعد معاكي بقا 
نور ___
سارة بقلق عليها: ياا جميلة فوقي 
بدات تهز فيها بهدوء
ساره بخوف: جميلة جميلههه 
حياة قامت بسرعه بقت تعيط من الصوت بقت خايفه 
سارة بدموع وخوف: اهدي يا حياتي متخافيش روحي عند بابا بره 
حياة بعياط شديد: عاوزه ماما عاوزه ماما يا سارة 
سارة بدموع: جميلة جسمك زي التلج ليه كدا 
كريم سمع صوت سارة وحياة روح ل تجاه الاوضه بسرعه 
خبط على الباب بقلق: سااره في ااي يا سارة جميلة مالهاا
سارة بعياط: كريم خليك بره اوى تدخل غير لما اقولك. فامت بسرعه جابت الدريس بقت تلبس في نور 
حياة كانت بتعيط بشده 
سارة كانت لبست نور الدريس بسرعه قامت فتحت 
سارة بعياط وخوف ع نور: كريم جميلة معرفش مالها مش راضيه تقوم جسمها زي التلج نفسها مقطوع خالص 
كريم بخوف شديد: اي اللي حصل ليها يا ساره. داخل بسرعه ليها بخوف مالي قلبه عليها قاعد علي السرير بقا يفوق فيها 
كريم بخوف: جميلة جميلة فوقي مالك 
سارة جبت ميه ليها 
سارة بدموع: كريم خد ميه اهي 
كريم اخد منها الميه بسرعه بدأ يحط علي وش نور
سارة شالت حياة اللي هتموت من العياط حضنتها بحنان 
سارة بدموع وحنان: بس يا حياتي جميلة هتبقي كويسه ان شاءلله بس بلاش تعيطي بس اهدي 
حياة بعياط وشهقات: م ما ماما ما ماما
ساره بدموع: ماما كويسه يروحي متخافيش عليها هي كويسه 
نور بدأت تفوق من الميه بتعب وهبوط
كريم مسك ايدها بخوف وحزن: جميلة مالك انتي كويسه؟ 
نور بصت لي  بدموع في عيونها وتعب قامت قعدت على السرير شدت ايدها منه 
كريم ادها تشرب. نور شربت بتعب 
سارة قعدت جنبها بسرعه
سارة بابتسامة ل حياة و دموع: بصي بصي يا حياتي ماما كويسه اهي الحمدلله 
حياة قامت بسرعه دخلت في حضن نور بدموع و فرحه
كريم بقلق: مالك يا جميلة ساره بتصحي فيكي من بدري انتي ولا هنا خالص 
ساره بحزن عليها.: انتي شكلك جالك هبوط يا جميلة انتي كان مغمي عليكي وشك اصفر 
نور بتعب و دموع: انا نمت غصب عني مكنتش حاسه بنفسي معرفش اي جاني مره واحده كدا 
كريم بحزن: ما انتي اللي بتنامي وانتي زعلانه مش انتي اللي بتنامي قولتلك ميت مره بلاش نوم وانتي زعلانه يا جميلة 
نور بصت لي بعتاب وعياط:ماهو بسببك ما تتكلمش معايا لو سمحت 
كريم بندم وحزن: حقك عليا يا جميلتي؛ بــ صدق:اقسم بالله كنت خايف عليكم قلبي كان هيقف كده من الخوف عليكم غصب عني طلع الكلام من الخوف انتي عارفه حياة عندي اي؛ بحزن: دي حياتي دي من اغلى حد في الدنيا دي كلها وهي من حياة مراتي الله يرحمها لو حصل ليها حاجه مستحيل اسامح نفسي ابدأ دي امانه 
نور بحزن شديد قالت بدموع جواها: يااااه نفسي لما ارجع ل اهلي: الاقي حد كدا بيحبني و يهتم فيا و اكون انا اغلى حاجه عنده
ساره مسحت دموعها بحزن: بس يا جميلتي ليه العياط ده كريم غصب عنه والله يروحي 
حياة حضنت نور بدموع جامد. نور حضنتها ليها جامد بدموع في 
عيونها وهي زعلانه اوى 
_________________________
عند مهران و شهد 
شهد طلعت من الاوضه بــ جوع علي المطبخ.. وقفت قدام التلاجه
قالت بجوع: انا جعانه عاوزه اكل اكل اي بقا 
بقت تبص شمال و يمين علشان تشوف حاجه تاكلها 
مهران داخل. راح حضنها من الخلف بابتسامة.: حبيبي انتي جوعتي انا هعمل ليكي احسن اكل دلوقتي 
شهد بعدته عنها بسرعه بخوف شديد منه وتوتر. قالت بدموع: بلاش الطريقة بتاعتك دي معايا علشان انا مش عاوزه كدا انا مش بحبك علي فكرة 
مهران بضيق وغضب: انااا جوزككك افهمييي بقاااا واناا حقيي اااعمل ااكتر من كدا تماااا بلاش البعد ده ياا شهد
شهد بعياط وصرايخ: لا مش جوزي لا انا مش بعتبرك جوزي انا بكرهك اوي مش عاوزك انت لما بتقرب مني اناا بتعب من جوايا اناا بكرهك 
مهران بحزن شديد: للدرجه دي بتكرهيني ليييههه 
شهد ونهيار وكره: مش بحبك علشان عملت فيا اللي ميتعملش انت انت عملت فيا حاجات مش كويسه خالص والله العظيم انت وقعتني في فتنه معرفش جبت منين صوري دي هكرتها معاك بــ شكل قذر بقيت قدام الكل واحده زبالة اهلي كرهوني و بابا كان هيموتني و اعمامي عملت ليا رعب بقيت بتخيلك في كل مكان من خوفي منك بسببك كنت هموت و ياريت كنت موت موتني ف نظر الكل جبتني هنا اتجوزتني غصب عني وانا بموت من الوقعه بعدها اول لما شوفتني قومت و بقيت كويسه اغتصبتني بوحشيه اخدت مني اغلى حاجه مني فيا كل ده و لسه عاوزه ابرر ليك و اقولك ليه كل ده اانت بتاخد مني اللي انت عاوز غصب عني وانا بموت في كل لحظة انا انا بموت كدا بسببك من جوايا ليه ليه عملت فيا كدا ليه انا عمري عمري ما عملت حاجه وحشه في حد علشان تعمل فيا كل ده انا انا.. مبقتش قادره تتكلم من شده الانهيار اللي فيها 
مهران بحزن وندم: انا عارف انا اللي عملته فيكي مايتغفرش عنه ابدا عملت كدا علشان حبيتك ما قدرتش اشوفك مع حد تاني انا كنت بموت كده كنت عاوزك بأي طريقه ليا مالقتش غير كده اجيبك ليا. قرب منها خدها في حضنه بتعب وندم: حقك عليا يا شهد سامحيني انا بحبك والله العظيم 
شهد زقته بعيد عنها بعنف ورعب منه
_________________________ 
في منزل هاني. 
امينه طلعت من المطبخ حطت الأكل علي السفره وهي تعبانه تعب شديد
راحت قعدت على السفره  هاني طلعت من الاوضه قاعد علي علي السفره 
بابتسامة: روح قلبي اللي عامله احلي اكل عامله ايه هي و اعيالي الحلوين 
امينه بابتسامة تعب: الحمدلله يا حبيبي اهو
هاني: مش باين أبداً والله كده 
امينه بابتسامة بسيطه وتعب: شويه تعب والله 
هاني بابتسامة بسيطه: ان شاءلله بعد الولاده هتبقي زي فل يروح قلبي اتحملي شويه كمان يوم او يومين و يكون جنبك احلي رهف و ابراهيم باذن الله 
امينه بلهفه بابتسامة: يارب يارب باذن الله 
هاني: يلا كلي يا حبيبي بقا 
امينه بابتسامة: حاضر. بدأ يكلو في هدوء
_________________________
في منزل كريم 
نور كانت قاعده شايله حياة في حضنها تنايم فيها. سارة كانت قاعده جنبها
حياة وهي في حضن نور: ماما 
نور: نعم يا حياة 
حياة ببراءة: انتي زحلانه من بابي صح؟ 
نور اتنهدت وقالت بحزن: لا يا حياتي مش زعلانه المهم نامى علشان انا كمان نعسانه جامد عاوزه انام 
حياة بطفوليه: حاتر بس انتي لسه صاحيه هتنامي تاني 
نور: امم علشان تعبانه 
حياة قامت بستها بعدها رجعت نامت في حضنها تاني 
سارة بحزن: جميلة هتفضلي زعلانه كدا كتيرر يعني كريم هو كمان زعلان جامد من نفسه والله 
نور بدموع: مش زعلانه بس بقا علشان راسي وجعاني والله العظيم 
سارة بحزن: من اللي انتي بتعمليه في نفسك مفيش غير الحزن و العياط و النكد علي نفسك ليه بتعملي كدا بس في نفسك 
نور بتعب و دموع: خلاص يا ساره انا كويسه لو سمحتي متزعليش منى علشان هموت من وجع راسي بس مش عاوزه اتكلم مليش طاقه مش عارفه ليه عاوزه انام وبس 
سارة قامت بزعل منها: نامى يا جميلة نامى متتكلميش مع فينا ولا حتي تخرجي من الاوضه طالما انتي عاوزه كدا موتي نفسك بالبطئ و وجع راسك ده هيجبلك نزيف انا عارفه براحتك.. راحت طلعت بره الاوضه بحزن شديد
نور راقضت على السرير بعياط و حياة في حضنها اللي نامت 
_________________________
في الصالون سارة قعدت جنب كريم
كريم بحزن: برضو مش عاوزه تتكلم ولا تخرج؟ 
سارة بصدمه منها وغضب: دي نامت يا كريم 
كريم بذهول.: هي اي موضوع النوم ده هو حد عامل ليها عمل تنام طول ماهي زعلانه ولا ايه ولا حول ولاقوة الا بالله هي مالها بس
سارة بحزن: بتقول راسي وجعاني هي هتموت نفسها من اللي هي بتعملو والله يا كريم 
كريم اتنهد وقال بحزن: بكرا هحاول اتكلم معاها باذن الله.. بغيظ: تكون فاقت من الغيبوبه اللي هي فيها دي
( يابختك والله نفسي انام لو شويه صغيرين كدا بس زيك والله دا انا اعرف واحده نسخه من النوم بتاعك ده ان شربت اكلت زعلت زهقت جت تذاكر تنام كان اسمها الغيبوبه اصلا الله يبشرها بالخير بقا ويهديكي و بطلي نوم شويه ي ختي 😂)
سارة ضحكت غضب عنها: مش عارفه اي دا يا كريم والله. يلا خير ان شاءلله 
كريم: المهم حياة نامت هي كمان ولا اي؟ 
سارة: اه 
كريم بزهق: حتى هي نامت دي شكلها زيها ولا ايه 
سارة ضحكت: شكلها هتبقي زيها 
كريم ضحك: ربنا يسترها بقا 
_________________________
في منزل السيوفي تحديدا في غرفه احمد. احمد كأن قاعد مضايق جامد 
احمد بزهق شديد: ازاي يهرب كدا.اتنهد وقال: هرب هرب كده كدا هو مفيش حاجه نعمل لي قضيه لو علي انك تعمل لي محضر فا ده مش كافي اصلا
حط ايده ورا راسه بدأ يسرح في كلام نور لما كانت بتقول انا مظلومه معملتش حاجه انا معرفش مين ده وهو للاسف مكنش مصدق 
اتنهد وقال بحزن: مين اللي عمل كدا من البيت مين مين هيكون يا احمد؟ معقول في حد كدا هنا عمل كدا ده حقيقي مستحيل مش قادر اصدق ان ممكن يكون حد من هنا والله 
يعمل كدا
بــ تشتت في دماغه و صداع: دماغي خلاص تسيح والله من التفكير و الصداع.. بسخرية: هي فين اصلا نور دلوقتي فين حقها يجي لما تجي بقا دا لو جت اصلا
_________________________
عند هاني و امينه 
امينه طلعت من الحمام لبست اسدال الصلاة فرشت سجادة الصلاة ل اول مره بنيه جواها انها تصلي
هاني بحب : مش مصدق والله 
امينه بابتسامة كلها حزن: عارفه اني صحيت من الغفله اللي فيها متاخر بس ربنا يسامحني ويغفرلي ويقبل التوبه 
هاني حضنها بابتسامة: ان الله غفور الرحيم يا حبيبتي اكيد يقبل طالما جواكي انك عاوزه تقربي من ربنا يبقي يقبل باذن الله دا ربنا رحيم اوي 
امينه بحزن: يارب. طلعت من حضن هاني بسرعه قالت بعصبيه: انا لسه وخده شاور متوضيه مش هعمل كل ده تاني في الجو و التعب اللي انا فيه ده  بسببك روح يلا اتوض بسرعه علشان نصلي قيام الليل
هاني ضحك: خلاص خلاص اهدي  هروح اهو بلاش تتعصبي اهم حاجه
داخل بالفعل الحمام علشان الوضوء
_________________________
بعد شويه 
امينه قامت جابت المصحف قعدت جنب هاني 
 امينه بابتسامة: يلا بقا نقراة شويه 
هاني بابتسامة وحب: ماشي يا حبيبتي يلا.. هاني بتفكير: اي رايك نعمل تحدي؟ 
امينه بابتسامة: موافقه بس انا اللي هربح باذن الله 
هاني بثقه.: طيب لما نشوف. 
هاني قام جاب المصحف التاني قاعد جنبها
امينه بحزن: هاني نور اكيد هتفرح مننا اوي من التغير بتاعنا ده صح؟ 
هاني اتنهد وقال بحزن: ان شاءلله يا امينه هتفرح والله و هتفرح بالاطفال كمان جامد من كل حاجه جديده في حياتنا بس هي ترجع لينا اهم حاجه 
امينه بــ امل: احنا قاعدين علي امل انها في اي لحظه ترجع بإذن الله هترجع لينا الحياة هتبقي معانا جميلة الايام الجايه ان شاءلله 
هاني بابتسامة حزن: ان شاءلله ان شاءلله تعالي يارب 
امينه بابتسامة بسيطه: 
يلا بقي مستعد
هاني بابتسامة: اكيد 
بدأ يفتحوا اول صفحه و كل واحد فيهم بدأ يقراه. في منهم كأن اسرع من التاني 
_________________________
بعد كام يوم 

في منزل كريم 
كريم بابتسامة: يعني مش عاوزه تتكلمي معايا 
نور بحزن: لا مش عاوزه 
سارة: المسامح كريم يا جميلتي سامحي المره دي بس 
نور بحزن جواها: مش زعلانه من حد هو اللي خصمني لوحده يبقي حاول يصالحني بقا لو عرف ها 
كريم بحب: جميلتي انا بحبك حقك عليا بقا سامحيني يا قمر 
نور بصت لي بصدمه: اي بتحبني بجد؟ 
سارة بصدمه: بتحبها؟؟  
_________________________
عند اميرة كانت قاعده تتكلم في الفون مع امينه 
اميرة بحزن عليها: انتي زعلانه ليه دلوقتي بس و بتعيطي قولي بس 
امينه بعياط وندم: انا ضميري وجعني من اللي عملته في منال و نور سامحيني يا اميرة علشان ارتاح نفسي منال مكنش زعلانه مني دلوقتي ولا هي ولا نور 
اميرة بدموع وحزن شديد: اخيرا اخيرا حسبتي انك على غلط يااه الواحد مش مصدق والله. عمومأ ربنا يسامحك و يغفر ليكي عن اي ذنب و تقومي بالسلامة ان شاءلله 
امينه بعياط وتعب: انتي مش مسامحني صح يا اميرة؟ 
اميرة بحزن: احنا بشر البشر و مش كل البشر تسامح والله انتي ربنا يسامحك و يهديكي دايما. ربنا معاكي سلام. قفلت 
احمد بــ شماته فيها: احسن حاجه انك عملتي كدا تستاهل اكتر من كدا انا لو منك مكنتيش تردي عليها اصلا.. باستغراب: بس اول مره اشوفك يعني كدا مش مدية فرصة لحد يا ميرو 
اميرة بدموع وحزن: اللي هي عملتو في اختي و نور ده ما بتاسمحش عليه أبداً انا قلبي وجعني على اختي و بنتها لحد دلوقتي 
احمد قال جواها بتسأل: طيب و موت شهد كمان نور ليها علاقه فيا ولا كمان فتنه.. اتنهد وقال بشر: كلو يتعرف كمان ساعة: بص ل اميرة وقال: معلش متزعليش نفسك يا امي هي ما تستاهلش. بحقد.: ولا هي ولا اخوها حتى بس ليهم يوم اليوم ده قرب اوى.
قام. وقال: انا طالع عاوزه حاجه 
اميرة بحزن: سلامتك خدي بالك من نفسك 
احمد: في حفظ الله. راح ماشي و قلبه مالي توعد وكره شديد 
_________________________
امينه كانت في حاله انهيار من رد فعل اميرة ليها بدأت تتعب جامد 
امينه حطت ايدها على بطنها بوجع شديد: ااااه اااه 
مسكت الفون بوجع شديد بقت ترن على هاني بانهيار وجع شديد 
_________________________
عند مهران و شهد 
شهد قامت بسرعه راحت على الحمام وهي بترجع هتموت من التعب
شهد بتعب و دموع: بطني هتموتني من الوجع اااه ياربي ا ا اه
_________________________
في الصالون 
مهران بخوف شديد علي اخته: الو انت مين و مالها امينه اختي 
المجهول: اختك امينه اتوفت وهي في العنايه المركزة 
مهران بصدمه: انت بتقول اي ازاي ازاي ماتت لما انا لسه ما تكلم معاها امبارح انت شكلك واحد مجنون ولا ايه؟ 
المجهول بغضب: براحتك يا غالي روح اسأل جوزها كمان سلام. وقفل
مهران بغضب وخوف مالي قلبه: الو انت مين؟ ازاي عرفت 
شهد طلعت من الاوضه باستغراب و توتر: هو في اي بتزعق كدا ليه؟
مهران في لحظة دي مكنش سمع ولا شايف اي حاجه بقا يرن علي فون امينه محدش كان بيرد رن كتير مفيش اي رد...  مهران قام بخوف شديد عليها
مهران بخوف شديد عليها: لا انا مش هفضل قاعد هنا معرفش حاجه عنها 
شهد بخوف: هو في اي اي اللي حصل
مهران داخل الاوضه بسرعة بدات يطلع كل حاجه. قال بصوت مالي بالخوف عليها: روحي بسرعة لمي هدومك لازم ننزل القاهره حالا 
شهد بفرحه شديدة: والله العظيم هننزل القاهره هروح عند اهلي 
مهران بص ليها بغضب معمي. وقال بــ صدق: و عز و جل الله لو حاولتي بس كدا ل مجرد محاولة تهربي ل يكون اخر يوم في عمرك انهارده فاااااهمه ولا لا
شهد بعياط وخوف: مش انت قولتلي هتروحي ل اهلك يعني انت بتكذب عليا اومال ليه قالتلي هااا انت كذب اوى والله و هننزل ليه دلوقتي القاهره برضو مش فاهمه لما انت مش عايزني اهرب منك 
مهران بتعب وغضب: بسسسس بسسسس مش عايز اسمعك بتقولي حاجه غوري اعملي اللي بقولك عليه عدي يومك دي بقاا
شهد دخلت الاوضه وهي بتعيط وجواها خوف منه. 
_________________________
بص شويه في الشارع 
شهد باستغراب: ازاي ننزل القاهره من غير تذكرة من غير حجز؟ 
مهران بغضب: ملكيش دعوه امشي وانتي ساكته انا عامل حسابي من يومين اصلا 
شهد مشيت في عيونها دموع وتعب
مسكت بطنها بوجع
مهران باستغراب: مالك؟ 
شهد بدموع: بطني وجعاني هموت من الوجع من الصبح برجع 
مهران بقلق جواه: اوعا تكوني. و ساكت بسخرية: لا ماهو مش وقت دلوقتي خالص احنا في اي ولا ايه بس
_________________________
بعد ساعات طويله. في صباح يوم جديد …في مطار القاهرة 
شهد وهي بترتعش جامد 
مالك مسك ايدها: مالك وشك بقا اصفر كده ليه 
شهد بتعب شديد: ا انا مش قادره هموت كدا خلاص من التعب و البرد 
مهران اتنهد وقال: البسي المعطف طيب يلا خلاص وصلنا هاخدك المستشفى 
شهد بدموع وفرحة: لا خلاص بقي انا هروح ل اهلي 
مهران شد من ايدها المعطف بغضب حطه علي دراعها.:لمي لسانك و اسكتي علشان مش ناقصك هاا
شهد لبست المعطف بعياط: والله ل هرب منك بس 
( المعطف ده عبارة عن حاجه زي الجاكت هو فرو وهو لحد بعد الركبة يتلبس علي اي حاجه  المعطف الطويل او الجاكت لحد بعد الركبة يعني طويل) 
مهران بغضب وتوعد: موتك هيبقي علي ايدي شكله كدا
شهد بعياط وعدم اهتمام: عادي مش فارقه معايا 
في الوقت ده  كانو خلصو الورق كل ده بيستلمو الشنط و البطاقة
_________________________
مهران مسك ايدها 
شد شدت ايدها منه رجعت ل ورا بعدت عنه بعياط.: سامحني يا مهران لحد هنا و كفايه لازم شهد تظاهر قدام الكل بقا انها عايشه لازم كفايه لحد كدا
مهران بغضب وحزن: شهد لا ارجعي اوعي شهد تهربي ارجعي 
شهد بعياط: سلام يا مهران انسي شهد بقا انسي. درات ضهرها
مره واحده الشرطه اللي في كل المطار رفعت السلاحه  على مهران 
شهد مشيت خطوتين مره واحده وقفت بصدمه كبيره و رعب بصت وراها
شهد بعياط وصرايخ: مهرااااان. 
شهد حطت ايدها على بطنها بوجع البطاقه وقعت منها 
مهران في لحظة دي مبقش شايف حاجه قدامه الدنيا بقت سود في وشه قال بصوت عالي وهو محاصر من كل مكان.: اااهربيييي بسرعهههه ياااا شههد بسرعهههه احنااا في حد عمل ليناااا فخ اااهربيي 
الظابط بص ل شهد 
شهد اخدت البطاقه بسرعه بتاعتها بــ و كل سرعه جريت بسرعه من المطار 
التاني من الشرطه راحو وارها بغضب و توعد ليها
_________________________
على جنب.. ضحك ضحكه كلها شماته و فرحه فيه 
 المجهول.  بضحك و شماته: والله و وقعت يا مهران اخيرا
بص بصدمه من اللي طالعه تجري من الشرطه. كان مصدوم جامد مش قادر يستوعب ان اللي قدامه دي حقيقه 
بصدمه شديده:ياا نهارك ابيض  مين دي 😳


     
      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات