
رواية حبه لا يموت
الفصل الثالث عشر 13 والاخير
بقلم مني احمد رأضي
دخلة اوضتوا والضحكة مرسومة علي وشها وباين علي عيونها الفرحة اول ما دخلت من الباب
- خشوع انتي طالق
فلكس قال كده وهو علي السرير بكل برود الارض
خشوع ضحكتها تلاشت وحست ان الكل سمع صوت قلبها وهو بيتكسر لميت حته
خشوع سمعت الكلمة من هنا واغمي عليها من هنا
إياد جري عليها وشلها
وبعد ثلاث ساعات كانت فاقت صحيت ومن غير مقدمات بدأت تعيط أهلها راحو عندها
كانت بتقول : انا معملتش ليه حاجه علشان يعمل كده.....ليه؟؟؟؟ ليه عمل كده فيا ؟؟انا كنت بحبوا ....
محدش كان عارف يوسيها قلب بنتهم اتكسر ازاي هيعرفوا يصلحوه .....مش كل حاجه بتتصلح زي ما كانت فاكرة .....كانت حطة أديها علي قلبها ...قلبها كان وجعها هي معملتش ليه حاجه هو قتلها بدم بارد ...رمها ...للدرجه دي هي مكنتش فرقه معاه ....امال ليه وهمها بعشقوا ليها ...ليها رسم ليها الدنيا وردية ....ليه علقها بيه
كانت بتقول كده وهي منهارة وبتزعق الدكتور جه وعطاها حقنة منومة ونامت
فلكس كان عندو تبلد غريب مفرقتش معاه وهي بتقع قدامو ومفرقتش معاه وهو بيطلقها ...هو حاول يستحمل هو غصب عنوا قربها منوا بيوجعوا قربها موت ليه ....كان لازم تبعد...بس الغريب مش حاسس بتأنيب ضمير هو حاسس من نحيتها بكره ميعرفش سببوا ازاي وامتي وازاي كرهها وبقا عاوز يموتها من كتر كرهو وحقدو ميعرفش
تاني يوم خشوع خرجت من المستشفى بس وجعها لسه فيها افتكرت انو وجع الفراق وهيعدي بس مر شهرين علي الموضوع والوجع مش راضي يعدي طب امتي هيخلص
حبه لا يموت مش عرفه تنساه مش عرفه تكرهوا مش عرفه تتخطى كل حاجة في ماتت بقت جسد من غير روح حسه انها مدمرة رغم مرور شهرين ...في مرة اخوها حاول يطلعها من اللي هي فيه وكان بيقول مينفعش تفضل كده هي قالت: تعرف تجيب ليا مسكن او علاج
- علاج بتاع ايه
- يعلاج وجع قلبي انت مش حاسس باللي انا حسه بيه انت مش عارف قلبي محروق ازاي عاوز تحس بوجعي هات سكينة واغرذها في قلبك وقولي هتستحمل الوجع اكيد لا ده ممكن تموت ...انا حسه بنفس الوجع حسه بوجع قاتل
أهلها حولو كتير بس هي زي ما هي مش بيحصل ليها حاجه كلهم اتعودو علي صوت عيطها في نص الليل علي اننها كل يوم من الوجع بنتهم اتجرحت وكلهم عجزين انهم يداو جرحها ....البيت بقي كئيب ومظلم وخشوع ذاد ارتبطها باوضتها اللي بقت عبارة عن قبر مظلم هي ماتت من بعد فلكس
وفي يوم خشوع كانت اعده في اوضتها زي كل يوم سمعت صوت بره لما سمعتوا بدأت بالبكاء بس اكيد هي بتتخيل بس الصوت علا وصوت اخوها كان موجود فلكس بره!!!!!!
طلعت تشوف لقيتوا فعلاً بره طلعت وهي باين علي وشها انها مش بتنام الليل وشها بقا شاحب وفلكس مش احسن منها بالعكس الولد كان مدمر شكلوا كل حاجة فيه وزنها نازل بشكل ملحوظ شكلوا اتغير ١٨٠ درجة لولا انها حفظة صوتو مكنتش عرفتوا
هو بص ليها بدموع وقال : خشوع انا محتاجك انا تعبان بموت يا خشوع
هي مردتش واخوها إياد زعق فيه : رمتها ليه من الاول فكرها لعبة
- مكنتش في وعي انا معرفش ازاي عملت كده
فاطمة قربت منوا وقالت بقلق : مالك يبني
- مش عارف انا بموت في حاجه خنقاني في حاجه مخلياني عوزا اموت نفسي...انا نفسي مش عارف مالي ....بس انا تعبان ...انا حاسس في حد ديما ماشي ورايا ....بقيا بشوف حاجات غريبه...وطول الليل بيجيلي كوبيس...انا بموت ومحدش حاسس بيا
- خشوع قربت منوا وأعدت علي كنبة جنبوا مسكت المصحف وبدأت تقرأ فيه فلكس سمع القرآن من هنا واتعصب وبقا بيزعق في خشوع تبطل قرأه وكان هيمد ايدو عليها بس إياد وقفوا قبل ما يعمل كده
فاطمة بصت لبنتها وفهمت هي بتعمل ايه
فاطمة كانت ديما بتحكي لخشوع عن السحر وازاي امها عانت منوا وكانت خشوع بتسمع بيه كتير
فاطمة اتأكدت ان فلكس معملوا سحر
فاطمة قالت لفلكس واياد يقعودوا وبدأت تكلم فلكس وقالتلوا : انو يجرب يروح لشيخ
بس فلكس رفض
فاطمة حاولت تقنعوا واياد بدأ يقطنع انو ممكن لانو فعلا شايف ان في حاجه في صحبوا وبدأ يقنع فلكس بس هو برضو رافض
خشوع اتكلمت: ما تجرب انا مش فهماك بجد يعني احنا بنحاول نساعدك وانت رافض
- هوافق بس تيجي معايا مش عايز اروح من غيرك انتي اماني يا خشوع
خشوع كانت بقلها كتير مسمعتش كلام زي ده منوا اخر حاجه كانت لنهم خناقات وعذاب هي كانت بتفكر بس هي خيفه عليه وممكن تبقا دي الحاجه اللي هتعلجوا
بصت ليه وقالت : ماشي
وتاني يوم راحوا والشيخ لما بدأ يقرأ علي فلكس شاف غضبوا وطريقته وعرف انو فعلا الولد كان معملوا سحرا
الشيخ كان بيقرأ عليه وفلكس كان بيقاوم وفجأة الولد بدأ يستفرغ حاجات سودة ولما الشيخ خلص كات فلكس نايم جسموا كان مرهق كان بيقاوم بطريقة مرعبة
لما خلص الشيخ قال ان الولد كان معمول ليه سحر مأكول
وفهمه المفروض يعملوا ايه وقالهم هيجبوه امتي تاني
لمما روحوا كان فلكس نايم في أوضة إياد وخشوع كانت اعده جنبوا بتقرأ قرآن ولما فاق بص علي مامت خشوع وسألها علي اللي حصل بعد ما نام قالت: طلع معملك سحر مأكول
فلكس لما اتأكد انو فعلا معملوا سحر عرف مين اللي عملوا
مفيش غيرها نجوي
فلكس كان عايز يمشي بس فاطمه مسكت فيه
تاني يوم الصبح فلكس نزل ورجع تاني علي معاد اللي المفروض يروح فيه عند الشيخ وراحوا ولما رجعوا رجعوا بيه نايم ولما فاق بص علي إياد وقال: انا طالب ايد اختك خشوع انا بحبها ومقدرش استغني عنها وكل اللي حصل كان بسبب نجوي هي اللي عملت السحر
إياد مكنش رافض لانو عارف ان اختوا بتحبوا وعمرو ما هيقف في وش سعدتها
إياد قال : انا موافق ..بس الرأي مش رأي اسأل خشوع
خشوع كانت اعده معاهم وكانت سعيدة باللي بيحصل بس حسه انها لسه مجروحة من فلكس
ردت بحزن : انا بحبك وكل حاجة بس انت كسرتني انا مش لعبة في ايدك وقت ما تكون عوزها تاخدها ولما تزهق ترميها
- خشوع انا مرمتكيش وانتي عرفه اللي فيها
قالت ببكاء: مش مبرر انك تكسرني ...انت جرحتني انت مش عارف كنت بتعمل ايه فيا انت كنت بتعذبني قصيت شعري وسخت سكينة نزلتها علي جسمي بدم بارد
فلكس راح عندها بدموع ونزل لمستوى الكرسي اللي كانت اعده عليه وبص في عيونها ومسح دموعها وقال: قلتلك عيونك مش هتنزل دموعها غير علي جستي
خشوع مدرتش فلكس مسك أديها وبسها وقال: انا عارف اني اذيتك ومفيش حاجه تبرر اللي عملتوا بس انا مقدرش اعيش من غيرك ..خشوع انا مش بحبك انا بعشقك انتي حياتي انتي النفس اللي بخدو يعني بعدك موت
خشوع كانت بتبص لأهلها بتفكير أهلها عرفين حبهم لبعض وعرفين ان رحهم في بعض علشان كده ابوها اكلم من رأي يا بنتي بصراحه انك توفقي
فاطمة: انا بقول كده برضو
خشوع بصت لاياد لانو كان رافض رجعها لي فلكس بسبب اللي كان بيعملوا فيها بس قرب من اختوا وقال:
- مفيش حد في الدنيا دي ممكن آمنوا عليكي غير فلكس ...عرفه ليه ...علشان ممكن يضحي بعمرو فداكي ...لأنك اغلى عندو من حياتوا ..وانا رأي ترجعيلوا
فلكس بص ليا بابتسامه وهو منتظر ردي
اتنهدت وقلت : موفقة ارجع ب
لقيت فلكس نط قبل ما اكمل جملتي
امي سألتوا :علي فين؟
قال :وهو بيجري اجيب المأذون
وطلع من البيت
ابتسمت عليه
كنت هطير من الفرح ....بس فرحتي متجيش جنب فرحت فلكس
اليوم ده روحت معاه وعده شهر وهو تعافي تماماً وبقي بصحتوا ورجع يصلي وتقرب من ربو اكثر كان بيبكي وهو بيدعي ربنا يسامحو...كنت بروح عندو واقولو..ان الله غفور رحيم
كان بجد ندمان علي اللي كان بيعملوا رجعت انا وفلكس علاقتنا زي الاول بس هو تعلقوا بيا زاد بشكل غريب
وبالنسبة لامو لما راح وقالها ما انكرتش بالعكس اعترفت بدم بارد هو كان بيزيد حقدوا وكرهوا ليها مع اني حاولت أصلح كتير بس لا حياة لمن تنادي
كان في واحد صاحب فلكس اسمو يوسف( اللي ساعد فلكس يلاقي خشوع )
فلكس كان بيسعدوا يبطل لانو كان زيو في مره سألتوا اشمعلاً ده
رد وقال : علشان انا اللي عرفتوا السكة دي ومش عايز أفضل شايل زنبوا وغير كده هو غالي عليا ومش عاوز اشوفوا في ضلالة ابدا
بعد مرور شهرين من الأحداث دي خشوع عرفت انها حامل ولو تشوفوا فرحت فلكس لما عرف ورن علي صحابوا واحد واحد يقلهم كان فرحان وخايف ومتوتر ومشاعر متلخبطة
كان طول التسع شهور مش بينام غير لما يكلم البيبي ويحكيلوا عن يوموا وكان بيكلموا انو مستنية يجي وبيعد الايام لحد ما يجي اتعلق بالبيبي قبل ما يجي للدنيا اصلا
خشوع كانت بتقول يا بختوا هيجي ويلاقي الدلع كلوا
فلكس كان بيضحك عليها
عده ٨ شهور وخشوع كانت بتتعب كتير وفلكس جنب خشوع ثانيه ثانيه وكان لما يروح شغلوا يفضل يتصل عليها كل شويه يطمن كان خايف عليها كان الشهر ده ضغط ليه
وفي كان اعد مع خشوع صحبوا يوسف رن عليه انو عيزو في حوار مهم فلكس قام يلبس يرحلوا
وقبل ما يمشي عمل زي كل مرة يمشي فيها باس راس خشوع وبعدها نزل عند بطنها وقال : سلام يا ليل هجيلك بليل
- قلتلك مش هسميها ليلة
- تؤ مش ليلة...ليل ...ليل
- قصدك اني جهلة يا فلكس ومش عرفه انطق الاسم
- لا يا عيوني انا الجاهل بس هي ليل
- لما نشوف وبعدين هي بنت زي فا انا هسميها
فلكس ضحك بسبب نفس السيناريو بتاع كل يوم حرفيا بيحصل كل يوم
- انا همشي ولما اجي بليل هنتناقش
بعدت وشها عن نظرو وقالت : مفيش نقاش
- لما ارجع سلام يا عيوني
قال كده وهو بيبوسها ويمشي
خشوع كانت بتعترض عنداً فيه هي مش كرها الاسم بالعكس عجبها بس بتعند
فلكس راح لصحبوا واكتشف انو كان عيزو يخرجوا مش اكتر
كانو اعدين وبيضحكوا وفلكس اتكلم وقال:
- يوسف !
- فلكس !!!!؟
- يوسف؟ ؟؟
- فلكس؟ ؟؟
- مش بهزر علي فكرة
- يعني انا اللي بقول نكت
فلكس ابتسم علي كلام صحبوا بعدها قال:
- يوسف اوعدني تخلي بالك علي خشوع وبنتي ؟
- ليه مسافر ؟
- اه حاجه زي كده
يوسف اومي براسو بالايجاب وسكتوا هما الاتنين
وبعد نص ساعه فلكس قام يمشي وفعلاً مشي يوسف فضل اعد وبعد ربع ساعة تقريبا اخد بالو ان فلكس نسي مفتيحوا
يوسف رن علي فلكس يقولو رن مردش رن تاني وحد غريب رد عليه واول ما سمعوا قام مفزوع ....
وعند خشوع اللي كانت اعدة بتقرأ قرآن علي بطنها رن فونها ونور الفون برقم إياد هي ردت واياد قلها فلكس عمل حدثة يا خشوع
خشوع قلبها وقع في كرشها لما قال كده
مقلتش غير كلمة تعالي خدني عندوا وقفلت السكة من غير ما تسمع ردوا
راحت تلبس وهي منهارة خيفه عليه قلبها اتقبض لما سمعت اخوها بيقولها كده
كانت بتلبس وهي بتقاوم ألم في بطنها
ولما خلصت رنت علي اخوها وقلها انو داخل عليها وفعلاً راحت واول ما دخلت المستشفى جه عليها يوسف صاحب فلكس وكان شكلو ان في حاجه
- يوسف مال فلكس؟
يوسف وهو بيحاول يمسك نفسوا البقاء لله فلكس الان في زمه الله
خشوع محستش بنفسها بعد كده
وبعد اربع ساعات فاقت لقيت نفسها في أوضة وامها وابوها معاها قامت وهي بتشيل الحاجات اللي متركبة في أديها بانهيار امها جريت عليها
- يا بنتي مينفعش كده انتي لسه ولدة
- عوزاه اشوفوا.....اشوفوا يا ماما
- طب اهدي بس
زعق مش ههدي انا عوزاه اشوف فلكس
راحت عند ابوها ومسكت اديه تبوسها وقالت : اشوفوا لآخر مره بالله عليك
ابوها كان قلبوا وجعوا علي بنتوا اخدها من أديها براحة وطلع بيها عند الاوضة اللي متغطي فيها فلكس
وهي لما دخلت راحت عندو وعرت وشوا اول ما بصت ليه حضنتوا جامد وهي بتعيط بصوت وصل لبره الاوضة كانت حضنها بشكل مرعب كأنها مستنياه يصحي يبدلها الحضن
بس ازاي هي فقدت اعز شخص في حيتها هي فقدت فلكس احن حد عليها هو كان عوضها ازاي هتعيش من غيرو كانت بتصرخ في حضنوا قوم شوف ليل قوم شوف بنتك اللي كنت بتقعد تكلمها اهي وصلت الدنيا جت وانت مشيت ليه ....ليه....اه يارب ....انا مش معترضة بس كان نفسوا يشوف بنتوا ...كان نفسوا يكلمها ...اه يا حرقة قلبيييييي
مشيت وسبتني خلاص مش هشوفك تاني ...يارب كنت اخدتني معاه ...ازاي هعيش من غيرو ...ازاي افتكر انا اليوم اللي اتولدت فيه بنتي هو نفسوا اللي مات فيه حبيبي انت مت بس حبك لا يموت .....لا يموت ابدا يا حبيبي.....
( بعد ست سنوات )
كانت خشوع اعده بتكلم فلكس بس يا حبيبي والله لو عليا ممشيش من عندك ابدا وأفضل معاك انت اماني ... بس انا اديني بجيلك يومين في الأسبوع دول نفس اليومين اللي كنا بنتجمع فيهم عند اهلي ما هو مينفعش نتجمع من غيرك ...
انت عارف ان ليل بتموت فيك ونفسها تشوفك ...انا كل يوم بحكلها عنك سمتها زي ما طلبت وليل مش ليلة ..انتي لو تشوفها مع جدها وجدتها ...انا بغير منها فطومي وحمودي بيدلعوها اكتر مني تخيل بقااا....بجد جدها بيعشقها وميقدرش يبعد عنها وبيخدها معاه في كل حته وجدتها بتخدها معاها المسجد لما تروح تصلي....عارف ليل كل ما بتكبر بشوفها فيك بجد والله.....وصحبك يوسف مش بيسبنا وكل يوم بيسأل علينا وليل متعلقة بيه ...وميت مرة اقولها متقوليش يوسف حاف كده بس هي تقلي يوسف حبيبي مش معترض .....بجد صغيره بس جبروت ...ضحكتها شبه ضحكتك ....بس بدايق من كل شويه الستات اللي تشوفني يقولوا انتي لسه صغيره متوقفيش حالك....بس انا مش هتجوز بعدك او اجيب لبنتي جوز ام ....يوسف صحبك أتقدم علي فكرة بس انا رفضت انا عرفة ان نيتوا خير وانو مش عايز يسيب اهل صحبوا بس انا مش عوزه حد بعدك.....اه نسيت اقولك ماما نجوي بتقلك سامحها علي كل حاجة عملتها
هي تابت وبطلت كل حاجة كانت بتعملها والمفجأة انها تابت علي ايد ليل بنتك ....انت متعرفش اه اللي حصل لأمك من بعدك امك انهارت عيطت وندمت وكل يوم بتعيط وتدعي تسامحها ...حاجات كتير اتغيرت من بعدك يا حببي الا حزني عليك جايز الكل شايف اني اوفر بس انا لسه بعيط عليك كل يوم رغم مرور ست سنين حبك لا يموت ....صحيح محدش مقدر حزني بعد كل السنين دي بس انا دموعي مش هتجف عليك يا فلكس....في اللحظة دي خشوع سمعت صوت بيجري عليها ويقول ماما ...خشوع مسحت دموعها وهي بتشيل ليل وبتقول: وحشتيني يا روح ماما
كان داخل ورا ليل يوسف خشوع شكرتوا علي انو جبها ليها في اللحظة دي ليل لفت وشها ليها وقالت: ماما يوسف جاب لي كاندي كتيررر
- يا ليل قلتلك قولي عمو
ليل: يوسف بيحبني اقول كده مش صح يا يوسف
- صح يا قلب يوسف
خشوع بصت ليوسف وقالت : تعبتك معايا معلش
- ولا تعب ولاحاجة انتو وصية الغالي
خشوع ابتسمت ليه
يوسف قرأ الفاتحة علي روح صحبوا ودعي ليه واستأذن ومشي
خشوع اعدت عند قبر فلكس شويه مع ليل بعدها قامت وهي بتقول: ربنا يرحمك يا حبيبي
ليل كملت وقالت : ويجعلوا من اهلي الفردوس الأعلى
خشوع ابتسمت وهي بتقول امين
خشوع مسكت ايد بنتها وطلعوا واول ما طلعوا من البوابه ليل سابت ايد ممتها وجريت من عندها وراحت علي الطريق في اللحظة دي كان في عربيه جيا علي ليل بسرعه مرعبة
خشوع صرخت باعلي صوتها ليللللللللللل !
تمت بحمد الله
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا