رواية حب المراهقه 2 الفصل السادس عشر 16بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 2
الفصل السادس عشر 16
بقلم نور ربيع

اللهم صلي وسلم وبارك على نبينا محمد 🩵

في منزل السيوفي.
في غرفه امال 
عبدالله بابتسامة: انهارده الولد هيخرج من المستشفى أخيراً 
امال بابتسامة: الحمدلله يارب ربنا يباركلها فيه يارب 
عبدالله: يارب …ادها اسلام اللي كان حمله بابتسامة 
عبدالله: صحي شهد يلا روحي علشان اجبها بعدها امشي علي الشغل 
امال حطت اسلام على السرير
امال بابتسامة: حاضر.. رحت قامت دخلت اوضه شهد
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
امال فتحت الستارة و الشبابيك 
امال: شهد شهد اصحي يلا
شهد بدأت تلملم علي السرير بنعس
امال بابتسامة فرحه: قومي يلا انهارده ابنك هيخرج من المستشفى أن شاء الله  
شهد فتحت عيونها بسرعه راحت رفعت رأسها من علي المخده بلهفه
شهد بلهفه و فرحه: صح صح نسيت وانا نايمه انا هقوم اجهز نفسي بسرعه علي ما تصحي بابا 
امال ضحكت: ابوكي صاحي من الفجر اصلا 
شهد نزلت بسرعه بلهفه: عشر دقايق هكون جهزت ان شاءلله
امال اتنهدت بابتسامة: ربنا يفرح قلبك دايما كدا ي بنتي و اشوفك مبسوطه علطول
_____________________________
وليد كان ماشي بالعربية معاه حياة علشان الحضانة. كانو بيكلمو كريم
كريم بابتسامة: حياتي مش هتيجي بقا 
وليد: قوليله لا 
حياة بطفوليه: لا هنا حوه 
وليد بضحك: قوليله تعال انت 
حياة: تعال انت 
كريم بضحكه: بطل توز في البنت 
وليد بضحكه: قوليله ماما نور و عمو وليد حلوين احسن منك و يودوني الملاهي كل يوم
حياة قالتله كدا بطفوليه و جواها مبسوطه بيهم 
كريم بغيظ: حاسس اني هستعوض ربنا خلاص 
وليد ضحك: يعوض عليك ربنا اتجوز علشان تجيب غيرها بقا احنا دي لينا انا و نور 
كريم بضحكه غيظ: عاوزين تلبسوني في الجواز وخلاص 
حياة بابتسامة طفوليله: بابي تعال علسان انا بحب مامي و عمو وليد 
كريم بابتسامة: حاضر ي عيون بابا هاجي قريب باذن الله المهم اوعي تغلبي ماما ولا عمو ولا اي حد خليكي شطوره كدا 
حياة: لا انا حوه 
وليد بابتسامة ضحكه: هي حوه مش بتعمل اي حاجه ي عم
كريم بابتسامة ضحك: شطوره يا حياتي 
_____________________________
في الكتيبه عند احمد 
مازن بابتسامة: خلاص هانت كلها كام شهر و ناخد الاجازة يا ابو حميد 
احمد ابتسم بتنهيد: فعلاً السنه راحت بسرعه اهي بالحلوة و المره 
مازن بتنهيد: الحمدلله تعمل اي في الاجازة دي ان شاءلله.؟ 
احمد: اقضيها مع اهلي باذن الله 
مازن بابتسامة: ايوه اسعد نفسك بنفسك معاهم  و اللي فات مات خلاص انسي و عيش حياتك حياة حلوه 
احمد بسخرية وحزن شديد: عشت من زمان وقت كان غلط براحتي مكنتش حاسس بأي حاجه حواليا اعيش اي اكتر من كدا تاني
مازن ابتسم بتنهيد: المره دي تعيش ل نفسك برضا ربنا عنك تعيش مع اللي بتحبهم بجد بقلبك انسي اللي فات احنا في لحظه كده ممكن نموت الموت بيجي لينا علي غفله…بابتسامة حزينه: بس مش عارفين لما نروح ما بين ايد ربنا هيكون راضي عننا او لا هيكون ذنوبنا اد اي و هل الاخره هتبقي عامله ازاي لينا 
احمد بسرحان: لو خايفين بجد من الاخره و عاوزين رضا ربنا و ربنا يغفر لينا يبقي نرضي ربنا علشان فعلا معاك حق مش عارفين اخرتنا عامله ازاي
مازن اتنهد في التفكير هو ايضأ قائلا:ربنا يقبل التوبه من جميع المسلمين يارب ويغفر لنا و ييسر لينا الامر يارب
احمد بحزن: يارب
_____________________________
نور كانت في المستشفى بتعمل فحص ل البيبي 
نور بسعاده وفرحه: انا حامل بولد
الدكتوره بابتسامة: اه والله ولد حتي ظاهر الجنين كويس 
نور بصت ل الشاشه بابتسامة وسعادة جواها.. قائله جواها بفرحه: اي الخبر جميل ده الحمدلله يارب علي النعمه اللي انا فيها الحمدلله
يااه وليد هيفرح اكتر بجد ياالله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
نور طلعت من المستشفى بفرحه عارمه جواها رايحه على الدرس 
نور بابتسامة سعاده جواها: ياااه ع السعادة اللي انا فيها. اه فعلاً حياتي كلها كانت في السواد و خصوصأ بعد موت ماما الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب بس ربنا جبر بخاطري الحمدلله حقق ليا كل اللي بتتمناه يارب الحمدلله
_____________________________
شهد كانت جت هي و عبدالله علشان ابنها
الممرضه بابتسامة: مبارك علي خروجه من الحضانه ربنا يباركلك فيه و يبقي من الذرية  الصالحه يارب
شهد اخدت  بسرعه الولد راحت حضنته بحنان و فرحه جواها
شهد بفرحه و دموع: حبيبي حبيبي يا ابني أخيراً بقيت في حضني مش مصدقه والله…باست راسه بابتسامة
عبدالله بفرحه ليها: حمد لله على سلامته يا حبيبتي ربنا يحفظه ويبارك فيه يا بنتي 
شهد بفرحه: الله يسلمك يا بابا يارب يارب و اشوفه قدامي كده كبير يارب

راكبو العربيه راحو مشين بسعادة جواهم.. شهد كانت باصه لي و الابتسامة مرسومه علي ملامحها جواها فرحه كبيره
عبدالله بص ليها بابتسامة: مبسوطه يا حبيبتي..؟ 
شهد بفرحه شديدة: اي اللي مبسوطه يا بابا دا انا طايره من الفرحة حاسه ان روحي رجعت تاني ليا بجد لما اخدته ف حضني كدا 
عبدالله بابتسامة وحب ليها: ربنا يسعدك كمان و كمان يا شهد 
شهد بابتسامة فرحه: يارب يارب يا بابا
سكتت ل ثواني افتكرت مهران الابتسامة. في لحظه راحت بكميه حزن
شهد بحزن شديد جواها: يااه لو كنت موجود في لحظه دي كنت هتبقي مبسوط اوي معايا كنا هنبقي زمانه دلوقتي بنتخناق سوا علشانه والله
دموعها نزلت منها على وشها بحزن شديد وخنقه 
شهد بدموع وحزن جواها: انت اللي غلطان على فكره في كل حاجه من الاول خالص…بسخرية وقهرة: قال مش هستسلم قال كذاب اوي والله
عبدالله بص ليها باستغراب: شهد بتعيطي ليه ي حبيبي 
شهد مسحت دموعها بسرعه بقهر
شهد بحزن شديد: لا يا بابا مش بعيط دا انا بس من فرحتي دموعي نزلت غصب عني
عبدالله بشك: متاكده
شهد ابتسمت بحزن: اه يا بابا
عبدالله ابتسم بتنهيد: ما تحطيش  حاجه في دماغك يا حبيبي سيبي كل حاجه علي الله خلي الايام هي اللي تجيب المكتوب بلاش تفكري و تزعلي نفسك خليكي كدا بس حاطه قدام عيونك اللي الحاجه اللي انتي بتحبيها وهي ابنك اللي انتي فرحانه و مبسوطه بيه يكون هو كل تفكيرك وبس مش اكتر من كده علشان متتعبيش 
شهد اتنهدت جامد بحزن متملك قلبها 
_____________________________
 في المساء 
في منزل السيوفي 
كل العائله متجمعين في الوقت ده
وليد وهو حامل ابن شهد بابتسامة: اللهم بارك على العسل ده ربنا يباركلك فيه يارب 
نور بابتسامة: ربنا يباركلك فيه يا شهد يارب 
شهد بابتسامة: يارب تسلمولي
سميره بابتسامة: هتسمي اي بقا يا شهد اخر حاجه.؟ 
اميره بابتسامة: عمر خلاص علي كدا باذن الله …ل شهد بابتسامة: صح ي ام عمر 
شهد بابتسامة جميله: اه عمر خلاص علي كدا انا من اسبوع في حملي قولت لو ولد هيبقي عمر 
حياة بطفولبه: عايزه النونه سويه 
امال بابتسامة حب ليها: يروحي عاوزه النونه
محمد بابتسامة: ربنا يبارك فيه و يفرحك كمان و كمان ي بنتي
ابو وليد بضحك: عقبال لما تشوفي كبير كدا و يروح الحضانه يا شهد 
شهد ضحكت بابتسامة: يارب يارب
وليد بضحكه: محدش مصدق انك بقيتي ام اهو 
عبدالله ضحك: لا صدق ي غالي كمان شهور هيقولها يا ماما هتبقي ماما رسمي كمان وهو بيقولها 
الكل ضحكو 
امال بضحكه: اسلام زعلان منكم علشان خاطر الاستاذ عمر 
نور اخدته بضحكه و بابتسامة: تعال يروحي قلبي انت عندي 
وليد بابتسامة: ربنا يدوم المحبه و الفرحه كده دايما يارب ما بينا 
الكل بصوت واحد و بابتسامة: امين
حياة بعبث طفولي: عاوزه نونه سويه بقا 
وليد بضحكه: حبيبي عاوزه النونه عيوني ماما تجيب لينا اخوكي و هيبقي معاكي ليل نهار ان شاءلله 
ابو وليد شأل حياة بابتسامة و باسها بابتسامه. وضحكه: انتي النونه عاوزه النونه 
اميره ضحكت بابتسامة: هتبقي حبيبت اخوها دي باذن الله 
في لحظه دي بقا جواهم فرحه و الابتسامة مرسومه علي ملامحهم و كانو في جو في الهزار و الضحك سوا
محمد قام من جنبهم بحزن شديد جواه من كل حاجه حواليه رغم انه كان مبسوط لكن جواه شئ يخليه يزعل بالطريقة دي وهي ميار
اميره فاهمت اللي جواه راحت قامت هي ايضا راحت لي
_____________________________
اميره قعدت جنبه بحزن 
اميره بحزن شديد: انا عارفه انك مهما تضحك و تبتسم لكن جواك حاجه اكبر من كدا 
محمد بحزن شديد: اللي حصل من ميار كارثه كبيره اوي
خانت الثقه و الامانه اللي كنا ما دينها. ليها 
اميره بدموع تلمع في عيونها: خربت حياتها و حياتنا ياريت كان تمر فيها النعمه اللي في حياتها 
محمد بحزن وغضب: لو مكنتش عملت كل ده مكنش واحده تانيه تاخد مكانها مكنتش تصل ل الحاله اللي هي فيها دي و السجن وتبقي واحده اسمها المجرمه في وسط المجرمين و تتبهدل في الشرطه و كل ده 
اميره بدموع ويأس متملكها: طيب وبعدين وبعدين هنعمل اي دلوقتي خلاص علي كده راحت مننا مفيش اي امل انها ترجع ميار
محمد بشده حزن وغضب: انسيها هي ماتت خلاص محدش يجيب سيرتها ولا عايز اشوفها ولا حتي اعرف حاجه عنها هي ماتت خلاص بنسبه ليا 
اميره بدموع وحزن: محمد استهدي بالله 
محمد بغضب: روحي روحي يا اميره من قدامي مش عاوزك تتكلمي ولا تقفي قدامي حتي روحي 
اميره تجنبت الكلام تمامأ وهي بتبكي بصمت بحزن شديد جواها 
_____________________________
وليد طلع ظرف راح اده ل شهد 
شهد باستغراب: اي ده.؟ 
وليد بهدوء: دي فلوس 
عبدالله باستغراب: من مين؟ 
وليد: من مهران بعتلك الفلوس دي
شهد بدموع وعصبيه: انا مش عاوزه حاجه منه رجع الفلوس دي يا وليد 
امال بحزن: اهدي يا شهد براحه 
نور بحزن:يا شهد بلاش عياط ولا حزن مفيش حاجه تستاهل ل كل ده والله اهدي 
عبدالله بغضب: الفلوس دي رجعها يا وليد احنا مش عاوزين حاجه من واحد زيو
ابو وليد: اهدي يا عبدالله مش كده 
وليد بهدوء: هو بعتلك الفلوس علشان ده حقك يا شهد حقو يبعت علشان في ما بينكم ولد لازم يصرف عليه
شهد بدموع وحزن: لا مش عاوزه حاجه منه مش عاوزه لو بيحبني يجي و مش عاوزه حاجه منه اصلا عاوزه هو 
نور بابتسامة: يعني عاوزه مهران بتحبيه..؟ 
عبدالله بصدمه ووغضب: شهههد تاني هتقولي عاوزه
شهد بسرعه: لا مش قصدي انا مش قصدي حاجه كلمه طلعت كدا
سميره بهدوء: الكلام اخد و عطا يا جماعه مش كدا براحه عليها بلاش زعيق وبعدين حقو يبعت يا شهد يعني متتعصبيش يا حبيبتي دا ل الولد
وليد: عمومأ هو بعت الفلوس وخلاص لازم بقا تاخديها كدا كده كمان كام شهر جاي
امال: مش هتفرق جاي او لا هو خلاص علي كدا مفيش اي حاجه ما بينهم الطلاق ينتهي وخلاص علي كدا 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
شهد قعدت على السرير راحت حطت عمر على السرير بدموع
شهد بدموع وتعب: انا مش قادره مش قادره  اكرهك اكتر من كدا ولا قادره حتى اني اعيش من غيرك فعلاً بعدك مقصر عليا انت بعد اللي انت عملتو كل ده في الاخير تسبني بالطريقة دي الله يسامحك 
عمر بقا يعيط 
شهد بصت لي بقت تتأمل في ملامحه
شهد ابتسمت بحزن و دموع: اد اي انت شبهه اه شبهه اوي نفس الملامح نفس شعره كل حاجه حتى عيونك الرصاصي دي هتقلب لما تكبر هتبقي نفس للوان الاخضر غامض زي عيونه عيون عامله زي عيون الصقر محدده الحده بالشر 
مسحت دموعها راحت حملت عمر بابتسامة كلها حزن و قهرة بقت تاكل فيه 
_____________________________
مهران كأن في الشارع واقف قاصد البحر في ايطاليا كل تفكيرة في شهد في الوقت ده جاه لي مسج 
طلع الفون فتح المسج كان من وليد
" وليد.: نقدر نقول دلوقتي الحمدلله اللي انت كنت بتتمناه من زمان شكله خلاص بقا ليك شهد بتتمني لو انك ترجع و انك ترجع زي الاول مبقاش في طلاق هي زعلانه زعلانه اوي حاطه في نفسها زياده عن اللزوم. بس هي مش قادره تعترف ل نفسها بالحب او مش نقول حب برضو بس هي مش قادره تعيش من غيرك حقيقي. انت لما ترجع هتشوفها بنفسك اللي انت عايز اعتبار حصل خلاص يا معلم
لاقي صور عمر بعد الرساله بقا يتفرج عليها و الابتسامة مرسومه علي ملامحه مبسوط جدا بيه 
مهران بسعادة جواه: الحمدلله يارب
بص حواليه بشده سعادة جواه من انها شهد خلاص بدأت تحبه و عاوزه في حياته و في نفس الوقت بالولد ابنهم انه خرج من الحضانه و كويس و من هنا حاس انه يمتلك كل حاجه هو كأن يتمناها من زمان
مهران الابتسامة وجه سعيد: مش قادر اصدق اني وصلت ل كل ده بعد كل الذنوب اللي عملتها دي ياااااه دا فعلاً رحمه ربنا واسعه اوي ربنا غفور رحيم الحمدلله 
------------------------------------------------
اللهم صلِّ وسلم وبارك على سيدنا ونبينا وحبيبنا محمد صلى الله عليه وسلم 💛 💛💛
🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋🦋
بعد ست شهور 
في منزل هاني 
البنات و الاطفال كانو في جنينه المنزل يلعبو سوا 
امينه كانت قاعده شايله عمر وبتلاغي فيه علشان يتكلم 
ليلي كانت ماسكه ايد رهف تمشي فيها وتعلمها علشان تمشي
و شهد ايضأ نفس الكلام مع ابراهيم
نور كانت قاعده حطه قدامها طبق الفواكه بتاكل 😂
حياه كانت قاعده تلعب بالعروسه بتاعتها اللعبه على المرجيحه اللي في الجنينه المتعلقه
امينه بابتسامة : حبيب عمتو يا روحي قولي بابا يا قمر انت قولي بابا 
شهد وهي ماسكه ايدين ابراهيم بتمشي فيه. قالت: لا يا روح قلب ماما قول ماما ما تقولش بابا
امينه بضحك: لا يا حبيبي يلا قول بابا
عمر وهو بيلاغي ابتسامه مرسومه على على ملامحه الطفوليه: ب با  بابا
امينه باسته بابتسامه وراحت حضنته: يا روحي انت ربنا يباركلنا فيك يا حبيب قلبي انت
نور ضحكت بتعب وهي تاكل: لا قول ماما بقا يا روح امك احسن هي اللي تعبت فيك مش هو
ليلي بضحكه: هو مفيش غير بابا ع لسان العيل لكن الام لا اصل هو اللي تعب فيهم 
امينه بضحك: ماهو الاب برضو منك ليها 
ليلي ضحكت هي والبنات و هي ماسكه ايد رهف بتمشي فيها بابتسامة حب ليها
نور اتعدلت في القاعده بوجع شديد
نور بوجع: حياة بتعملي ايه 
حياة ردت عليها وهي بعيده شويه: بالعب مامي
نور ابتسمت بتعب: ماشي  ياحياتي اوعي تقعي 
ليلي بابتسامة ل رهف: يلا تيته … سبت ايدها بعدت عنها
ندت عليها بابتسامة: تعالي تعالي يا روحي 
رهف بقت تمشي براحه عندها وتقع 
شهد هي ايضأ مع ابراهيم كده 
نور صرخت بوجع: اااااه ماامااا
امينه بصت ليها بخضه عليها: مالك يا نور
البنات جم جنبها بسرعه 
شهد بخضه وقلق: مالك يا نور انتي هتولدي ولا اي 
ليلي بخوف عليها شديد ميعاد ولاده بتاعتها انهارده شكلها هتولد خلاص
نور بوجع شديد و عياط:ااااه مش قادره رن على وليد بسرعه رنو على وليد ااااااه
امينه بخوف عليها: اهدي يا حبيبتي اهدي هرن على وليد وهنوديكي المستشفى حالا كمان بس اهدي
شهد وخوف وقلق: انا هرن علي وليد … طلعت التليفون من الشنطه بقت ترن عليه بسرعه بقلق شديد عليها 
حياة في الوقت جت عليهم بسرعه بقلق ودموع وخوف على نور
حياة بدموع: مامي مالك
ليلي بخوف شديد عليها: تعالي يا حياتي تعالي ما تخافيش مامي بس تعبانه شويه.. اخدت الاطفال كلهم بعيد عن نور وصريخها
نور في اللحظه دي كانت بتصرخ جامد بوجع شديد وامينه كانت قاعده تهدي فيها
_____________________________
بعد شويه كان وليد جاه بلهفه عليها
وليد بخوف شديد ولهفه:نور حبيبتي اهدي رايحين علي المستشفي اهو 
نور بعياط وجع: وليد وليد هموت من الوجع مش قادره 
وليد بحزن شديد وخوف عليها: اتحملي يا حبيبي معلش 
نور بصرخه وجع: كلههه بسببككك ااانت والله العظيم 
وليد بهدوء: نور اهدي قومي معايا بسببي اي بس هو الوجع قصر علي دماغك ولا اي 
نور بصرخه: كلههه بسببككك ااانت ااايوه منككك الله 
وليد بغضب: هو انا كنت اغتصبتك ولا اي بسببي اي 
نور بوجع شديد وعياط: ايوه ايوه انت اللي أجبرتني علي الجواز والله  
وليد بعصبيه شديدة: لا اله الا الله 
امينه بخوف عليها: وليد طيب يلا يلا بين ع المستشفى 
شهد ضحكت جامد: هههههههه  هههههههه هموت من الضحك والله العظيم يا جدعان الله يكون في عونك 
امينه بصت ليها: بتضحكي علي ايه يا شهد احنا في اي ولا اي دلوقتي 
وليد بغضب شأل نور بسرعه: والله العظيم انك مهزقه 
شهد كانت بتضحك جامد مش قادره تمسك نفسها علي كلام نور
طالعوا بسرعه علي المستشفي 
شهد بغيظ: انا مهزقه.. ضحكت جامد تاني: تستاهل والله اللي نور بتعملو فيك دلوقتي خلتك تتعصب بتقولك اغتصبتني هههههههه
دخلت عند ليلي و الاطفال رنت علي البيت تقولهم علي خبر ولاده نور 
_____________________________
ميار في ست شهور دول اتعافت تمامأ على الاستمرار العلاجات وبقت كويسه بالفعل.. وده كان يوم خروجها من المستشفى
المحضر اللي عليها اتنزلو.عنها نور و احمد لكن لسه مش سقطت من عليها مفتوحه 
الممرضه بابتسامة: حمد لله على السلامة أخيراً بقيتي كويسه 
ميار ابتسمت بحزن شديد: الله يسلمك ياقلبي اه الحمدلله مش مصدقه نفسي والله 
الممرضه: ابعدي عن اي شئ يتعبك بقا علشان خاطر حالتك دي اخدت وقت والله كنتي تعبانه خالص ما فيش اي قضايا عليكي اهو الحمد لله كل المحاضر اللي عليكي قرايبك تنزلوا عنها ان شاءلله المحضر دي تسقط بقا
ميار بتنهيد وحزن شديد: الحمدلله ان شاءلله 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ميار طلعت من المستشفى وقفت قدام البوابة بتاعتها بصت حواليها بدموع في عيونها وقلب موجوع من الحزن
ميار بدموع وحزن: حاسه اني روحي رجعت تاني ليا بجد كنت هموت من الحبسه اللي انا فيها في المستشفى دي
احمد كان جاه ليها نزل من العربيه راح تجاهها
ميار ابتسمت بدموع لي. 
احمد حضنها بابتسامة حزن: حمد لله على السلامة 
ميار بدموع وحزن: الله يسلمك يا حبيبي 
احمد اتنهدت بحزن شديد: بتعيطي ليه المفروض تبقي مبسوطه عشان خرجتي النهارده
ميار طلعت من حضنه بدموع: احمد هو انت سامحني صح؟
احمد بعدم اهتمام: ما لهوش لازمه الكلام ده يا ميار 
ميار بحزن شديد: يعني مش مسامحني صح طيب ليه ساعدتني ها 
احمد راح تجاه العربيه راح راكب من غير رد ليها او اهتمام
ميار بدموع وحزن: احمد رد عليا 
احمد __
ميار بحسرة وجع: تمام ما تردش عليا
راحت ركبت العربيه بصمت احمد مشي
ميار بصت لي: هنروح فين دلوقتي؟ 
احمد: علي البيت 
ميار بحزن شديد: ما افتكرش في حد عايزني هناك
احمد: هنشوف 
_____________________________
بعد ساعات في المستشفى 
وليد بلهفه: دكتوره طمنيني علي نور 
هاني بقلق عليها: بنتي كويسه هي عامله ايه دلوقتي 
اميره بخوف شديد: طمنينا يا دكتوره 
الدكتوره بابتسامة: اهدو يا جماعه هي كويسه ربنا رزقها ولد اللهم بارك قمر كدا حمد لله على سلامتها 
الكل قلوبهم اطمنت عليه جامد بسعادة جواهم 
سميره بابتسامة فرحه: الحمدلله يارب ان اطمنا عليها
الممرضه طلعت من الغرفه ادت الولد ل وليد.. وليد حمل الطفل بسعادة غير متوقعه جواه
بقا يؤذن في اذنه ل الطفل بشده سعاده جواه
هاني اخده منه بابتسامة
كلها حب لي حضنه بابتسامة سعاده بيه
امينه بابتسامة فرحه: مبارك يا وليد يتربى في عزكم يارب و تشوفه بيكبر  قدام  عيونك  انت و نور وتشوفوه عريس كده
وليد بسعادة: امين 
سميره حملت الطفل بابتسامة و فرحه لي باست راسه بابتسامة 
سميره بابتسامة وفرحه: اللهم بارك ع جمال الطفل يا وليد شبه نور نفس الملامح الجميله الهاديه البريئه ربنا يباركلك فيه يا حبيبي يارب 
اميره أخدته بعدها بفرحه جواها ليهم و بابتسامة
_____________________________
في منزل السيوفي 
ليلي بفرحه: يا طنط يا شهد نور طلعت من العمليات بيقولوا جابت ولد زي قمر 
امال بابتسامة سعاده: الحمدلله ياقلبي انها بخير هي و الولد 
شهد بابتسامة وضحكه: الحمدلله ياقلبي ما هي الولد زي مين زي اكيد امه يا ابوه لازم ببقي عسل زيهم 
ليلي بضحك: حصل والله 
حياة بزعل طفولي: عايزة مامي 
ليلي بابتسامة شالتها: حياتي ماما كويسه متقلقيش يا عيوني جبت ليكي اخ عسل زيك كده 
امال بابتسامة: يا روحي ماما هتيجي ان شاءلله متزعليش. اخدتها من ليلي بابتسامة.: تعالي تعالي مش انتي نفسك تشيلي اسلام شويه خدي اهو
اعدتها ع الكرسي راحت ادتها اسلام بابتسامة
شهد بضحك: دا اكبر منك يا حياتي 
ليلي بضحكه: اللهم بارك
امال بابتسامة: ليلي اطمنتي ان رهف و ابراهيم نايمين احسن يقعو من  ع السرير لا قدر الله 
ليلي بابتسامة: اه ي طنط  متقلقيش
شهد قامت: انا هروح اشوف عمر نايم ولا صاحي احسن يتقلب يروح واقع علي الارض.. راحت دخلت الاوضه 
في الوقت ده الجرس رن
امال قامت تفتح: خليكي جنب حياة يا ليلي لحد اما اشوف مين 
ليلي: حاضر يا طنط متقلقيش واخده بالي منها هي و اسلام 
_____________________________
امال فتحت 
امال بصدمه: ميار. …و بصت ل احمد
ميار بابتسامة حزن: مرات عمي وحشاني: راحت حضنتها بدموع: كده متسأليش عليا يا مرات عمي 
احمد داخل في الوقت ده راح رن علي ابوه
امال طلعت ميار من حضنها بحزن شديد منها و غير اقبال ليها 
ميار بدموع: مرات عمي.؟
امال دخلت من غير رد عليها من غير تسامح وحزن جواها ليها
شهد في الوقت ده طلعت من الغرفه حامله عمر. لقت ميار داخله  
شهد بدموع: ميار 
ميار قربت منها راحت حضنتها بسرعه الابتسامه كلها دموع وحزن
ليلي اخدت اسلام من حياة راحت مسكت ايدها وراح ودخلو جوه الغرفه الاطفال قعدتها وادتها الالعاب ورقدت اسلام على السرير وطلعت ليهم
ميار طلعت من حضنها بدموع: وحشتوني اوي كلكم وحشتوني اوي اوي والله.. بصت ل عمر بابتسامة: انتي جبتي ولد يا شهد
جت تاخده منها
راحت امال بسرعه وقفت في النص ما بينهم 
ليلي بسخرية: ما افتكرش ان واحده زيك بتكره الاطفال والبشر انها يكون قلبها حن على الاطفال كده
امال بقسوه وعتاب: يا ريت تبعدي عن بنتي وعن ابنها عشان انتي واحده شريره وانا اخاف على بنتي وحفيدي انك تأذيهم بشرك 
ميار بصدمه وحزن: مرات عمي معقول انتي خايفه عليهم مني انا
شهد بدموع وحزن بصت ليها: انتي اللي عملتي في روحك كده يا ميار انتي
_____________________________
في المستشفى تحديدا في  الغرفه بتاع نور 
نور بدأت تفوق بتعب وجع شديد بدأت تهلوس من البنح
وليد قرب منها مسك ايدها بحب وحنان
نور بهلوسه: ابعد عني كله بسببك يا وليد 
وليد بصدمه وغضب: ما تفوقي بقا ي بنتي و كفايه زهقتيني 
امينه ضحكت جامد: البنج بيطلع الحقيقه اللي جواه الانسان والله
هاني بغيظ: قولي كل اللي جواكي يا حبيبتي يمكن يطمر فيه الكلام ويحس على دمه يطفش من حياتنا بقا 
اميره بضحكه: لا اله الا الله عمل ليكم اي بس 
سميره ضحكت وهي حامله الطفل: مش عارفه ابني عمل ليك اي يا ابو نور بس 
امينه بضحكه: دي غيرة غيرة والله بس 
وليد بغيظ: كفايه عليا بنتك يا عمي مش هتبقي انت وهي 
هاني بغيرة: مش عجبك طلقها 
وليد بسرعه: لا عجبني ونص كمان والله
نور بدأت تفتح عيونها ببطء ووجع شديد.. قالت بوجع: ا ابني ابني فين 
وليد بلهفه: حبيبي حمد لله على السلامة اهدي الولد اهو كويس و زي الفل ما تقلقيش انتي بس قومي يلا يا حبيبي وفوقي
هاني قرب منها باس راسها ابتسامه:حمد لله على سلامتك يا حبيبي 
اميره بابتسامة سعاده ليها: حمدالله على سلامتك يا نور عيني
امينه بابتسامة ليها: مليون مبارك يا نوري على البيبي الجديد يتربى في عزك انتي وجوزك يا حبيبتي وحمد لله على سلامتك يا روحي 
نور ابتسمت بسيطه خالص بتعب شديد: الله يسلمكم تسلمولي يا حبايبي
سميره بابتسامة فرحه: حمد لله على السلامة يا بنتي: قامت رحت اديتها الطفل بابتسامه
نور اخدت الطفل في حضنها وهي راقده بشده وجع وتعب لكن جواها سعاده وفرحه كبيره
نور بوجع و بابتسامة:حبيب قلب ماما انت 
وليد قام بابتسامة سعاده ليهم طلع الفون بقا يصورهم و اتصور معاهم بشده فرح 
_____________________________
احمد طالع من الغرفه بتاعته في الوقت ده 
ميار بدموع وحزن: احمد شوف شهد و مرات عمي اللي بيحصل منهم 
امال بقسوة وحزن: و اللي انتي عملتيه ده فينا اسمه اي 
احمد بص ل شهد اللي حمله عمر بدموع. و الحزن علي ملامحها 
شهد بدموع وحزن: تعالي يا ليلي ندخل احسن انا مش قادره اتكلم والله اصلا ولا اعاتب حد علي حاجه
ليلي اخدت منها عمر بحزن شديد راحو دخلو عند الاطفال 
ميار بعصبيه و دموع: اااحمد 
احمد بحزن شديد: ابوكي جاي هو اللي يديكي رد فعل
محمد في الوقت ده داخل المنزل بشده غضب من ميار 
ميار بصت لي بدموع وحزن: بابا راحت حضنه جامد بعياط
محمد طلعها من حضنه بغضب شديد راح ضربها على وشها بالقلم 
ميار بعياط شديد وصدمه: بابا 
امال بدموع وحزن منها: احنا عمرنا ما كنا نتوقع منك حاجه غلط يا ميار ليه عملتي كدا ياريتها جت علي اللي حصل في نور بس منك لا عملتي اقوي من كده موتي روح جواكي من اللي انتي كنتي بتقولي لي بحبه وهو اصلا مش حب يا بنتي اللي بيحب مش بيعمل كدا مستكفتيش كمان كنتي عاوزه تموتيها هي و بنت كريم و اخوكي كان هيموت بسببك هو و ساره حرام عليكي ي بني ادمه حقدك ده
محمد بشده غضب وقسوة: انا متبري منك ليوم الدين علي كدا انا مفيش عندي بنات انتي كنتي خلفه عار ليا من الاساس 
ميار حطت ايديها على وشها بصدمة غير متوقعه من الكلام. اتحسرت ان خلاص امها و ابوها تبرو منها نهائي
احمد جواه بقا تعبان بشده من كتر الكلام اللي بيطلع ل ميار في لحظه دي شاف مصير ميار قدامه جواه بقا موجوع عليها جامد
ميار بصرخه و انهيار: بابااا لا لا مستحيل اللي انتوا بتعملو ده فبا حرام عليكم ليههه كدااا 
محمد بتعب وحزن شديد: يا خساره تربيتي فيكي يا ميار يا خساره 
امال بدموع وحزن وعتاب: روحي الله يسامحك يا ميار الله يسامحك عملتي فينا و في نفسك كدا ليه . ليه كنتي بتخلي شهد تقع في الغلط ليه كنتي تقوليلها احمد حبي و اتكلمي معاه هو هيتجوزك مش هسيبك ليه كنتي بتخليها تقع في الذنوب و تخليها تروح على طريق المعصيه. دا بدل ما تدليها ع الصح يا كبيره سبتها معاكي كأ اخوات مع بعض امنتها معاكي بس الاسف طلعتي واحده حقيرة.. بعياط وغضب منها: الله يسامحك روحي حتى اخوكي كنتي بتقوليله بنت خالتك فيها و فيها واحده زانية واحده بنت حرام ااانتي 
طلعتي واااحده فاسدهههه حقيقيي
ميار مبقتش قادره تسمع اي كلمه من اي حد صرخت جامد بانهيار: كفااااايه كفاااايه انااا بكرهكم بكرهكم كلكم والله العظيم بكرهكم كلكم
امال باستحقار و دموع: بس مش اكتر مننا والله 
محمد بغضب معمي: مسك ميار من حجابها راح شده تجاة بره الباب 
احمد ادخل بسرعه في الوقت ده
محمد بغضب شديد:اطلعي من البيت با زبالة انتي تستاهلي الموت وعز وجلال الله 
احمد شد ميار بعنف: بابا اهدي بالله عليك
ميار بصرخه و انهيار: انا بكرهكم كلكم بكرهكم ابعد عني 
محمد زقها بعنف وقعت في الارض
احمد راح بسرعه ل ميار اخدها راحو مشو بالعربية بعيد عن البيت في انهيار ميار 
_____________________________
شهد بعياط وحزن: زعلانه عليها اوي والله العظيم هموت من وجعي عليها 
ليلي بدموع تلمع في عيونها: اهدي يا حبيبتي كفايه عياط علشان خاطر الاطفال حتى على الاقل و ابنك 
شهد بعياط شديد: مش قادره مش قادره ابطل عياط والله العظيم قلبي وجعني عليها يا ليلي 
ليلي اخدتها في حضنها بدموع وحزن شديد بقت تهدي فيها
_____________________________
في المستشفى 
سميره بابتسامة: هتسمي اي باذن الله يا وليد انت و نور 
هاني: اكرم باذن الله 
وليد بابتسامة رضا: اكرم اكرم حلو ي عمي يبقي في رعاية الله هيبقي اكرم 
نور بابتسامة تعب: الاسم جميل جداً يا بابا علشان منك 
امينه بابتسامة: عجبك بجد يا نوري اكرم 
اميره بابتسامة: حلو اوي اكرم 
نور بابتسامة سعاده: اي جدا يا طنط حبيت الاسم
سميره بسعادة و بابتسامة: يبقي اكرم وليد عبد الحميد
هاتي بابتسامة وحب: ربنا يباركلكم فيه يارب و يجعله ابن صالح
_____________________________
في يوم جديد على الابطال 
في منزل السيوفي 
نور بتعب وقلق: وليد هو في حاجه ولا اي من ساعه لما طلعت من المستشفى من الصبح حاسه ان في حاجه 
وليد باستغراب: مش عارف والله يا حبيبتي في اي 
في الوقت ده محمد الباب خبط  
وليد بابتسامة: عمي محمد اتفضل
محمد بتعب: تسلم ي بني..  داخل
محمد بابتسامة كلها حزن: حمد لله على سلامتك يا بنتي مبروك ع المولود الجديد ربنا يباركلكم فيه يارب 
نور بابتسامة تعب: الله يبارك فيك يا عمي تسلملي 
وليد شال الطفل من جنب نور اده لي بكل حب و ابتسامه
محمد بابتسامة تعب: اللهم بارك اللهم بارك ربنا يباركلك فيه يا وليد يارب و يجعله ابن صالح ليك انت و مراتك 
وليد بابتسامة: امين يا عمي 
_____________________________
اميره كانت واقفه تعمل اكل بشده حزن جواها و عيونها في دموع من اللي شهد قالت عليه عليها
شهد بدموع وحزن: مرات عمي والله العظيم مش قادره الواحد يستوعب اللي بيحصل حقيقي جوايا هموت كده من الحزن
اميره بصت ليها بدموع: انا نفسى مش قادره اصدق اللي حصل في حياتنا ده و ان ميار يطلع كل ده و اننا اتبرينا منها الابدا 
شهد بدموع وعدم رد:ربنا هو بقا يسر ليها امورها يا مرات عمي اخوها معاها الاخر 
ميار بحسرة و. دموع: مقدرش اقول نرجع ميار البيت او ننسي اللي فات…بخوف من اللي يحصل: دا كأن عمك يذبحني كدا انتي عارفه اللي بيخلف لي كلمه بيعمل في اي دا الحمدلله انه ما قتلهاش لما شافها
سميره دخلت المطبخ في الوقت ده 
سميره باستغراب: في اي ي شهد انتي و اميره انتوا بتعيطو ليه و اي اللي حصل بالظبط مالها امك زعلانه ليه كدا في حاجه حصلت امبارح ي بت …ل اميره: وانتي احمد رني عليه امبارح كان يجي من امبارح ماجش ليه لحد دلوقتي 
شهد بدموع وحزن: مرات عمي ميار خرجت من السجن نور اتنزلت عن القضايا هي و احمد من فتره كانت كمان في المستشفى الامراض النفسه خرجت لما اتعافت 
سميره بصدمه وغضب: اي كل ده حصل و ازاي نور تروح تتنزل عن القضيه و وليد سكت ليها علي كده ازاي 
اميره بدموع وخوف: بالله عليكي اهدي مش عاوزين مشاكل يا سميره في البيت و الكل يمسكو في بعض هنا 
______________________________________
احمد حط جواز السفر بتاع ميار قدامها و البطاقه بتاعتها
احمد بتنهيد: جهزي نفسك هتسفري بكره بليل ان شاءلله حجزت ليكي 
ميار بصت لي بكسرة وجع: هسافر 
_____________________________
تسريع الاحداث 
نور بقت في عالم تاني عالم الاحلام اللي في الموت وي كل مره 
نور بابتسامة دموع: ماما بصي اكرم ابني انا و وليد 
بقت متخيله منال امها قدامها 
منال اخدت منها الولد بابتسامة حلو
نور بابتسامة حزن: ماما ابني حلو صح و حميل 
منال بابتسامة فرحه ليها: ابنك قمر ي نور عيني نفسك بالظبط.. بدات تبعد منها: بس انا هاخده منك 
نور بابتسامة: لا يا ماما هو لازم يبقي معايا: بدموع وحزن: مش كفايه انتي روحتي مني
منال بدات ترجع ل ورا وتختفي وهي حامله الولد بسعادة: سلام يا نوري اكرم معايا في امان هنا 
نور بصرخه وعياط: ماااماااا اااكرم هاتيي مامااا
صحيت نور بخضه وعياط زي كل مره وخنقه جواها
نور صرخت جامد بانهياار: ااااكرم
بصت بصدمه جنبها عليه و صرخت...



تعليقات