
رواية حب المراهقه 2
الفصل الاول 1
بقلم نور ربيع
اذكر الله ♥
في المستشفى
هاني بغضب معمي: اقسم بالله العظيم حق نور ما هيروح كدا بالسهل و هعمل فيها محضر الحيوااااانه ديي
وليد بغضب وتوعد: المره دي مش هسيبها والله العظيم
محمد مكنش عنده اي رد من عمايل ميار اللي اتفاجأه منها مره واحده و صدمه منها و حزن الدنيا في قلبه منها
اميره بعياط وخوف عليهم: يارب يارب احميهم من عندك يارب منك لله يا ميار
كريم بغضب وحزن: هي البنت دي اي بالظبط اي اللي هي بتعملو ده بنتي اللي كأنت هتشرب السم هي ازاي مفيش عندها قلب كده هان عليها تعمل كل ده في بنت خالتها ولا تحط السم ل بنتي و اهو اخوها اللي راح بسببها هو و ساره
امينه بدموع وقلق: هي اللي موتت البيبي والله العظيم كمان مش انا هي اللي سبب الدمار
الكل كأن في حاله خوف و حزن و توتر على نور و ساره و احمد اللي في العنايه المركزه.. جواهم حزن شديد من ميار و غضب و نفس الوقت صدمه منها كبيره
_________________________
ليلي بدموع وحزن ع نور: عمي هاني ميار هي السبب في كل حاجه ميار دخلت واحد علي نور لما كانت قاعده في بيت خالتها هي اتهمتها في شرفها هي واهلها
هاني بصدمه: اي انتي بتقولي ده ازاي حصل ده
امينه بعياط وحزن: ايوه يا هاني ميار عملت كدا نور ما رضيتش تقول على كل ده علشان خاطر ما كانتش عايزه مشاكل نور اتظلمت منها
هاني بصدمه وغضب: انتوا اي عالم مفيش عندكم رحمه ابدا هي دي الامانه اللي عندكم…ل اميره بغضب معمي: هي دي الامانه يا ست اميره اللي كانت عندك مش دي اللي انتي اقنعتيها وقولتلها عيشي معايا بلاش تختاري ابوكي مش هي دي روحي يا شيخه حسبي الله ونعم الوكيل فيكم
كريم بغضب ل ليلي:هو انتي لازم تتكلمي يعني
ليلي بصت ل بدموع و بعدها بصت في الارض بتوتر وحزن وما ردتش عليه
قالت جواها بحزن: مين دا..؟
_________________________
في الوقت ده ميار جت المستشفى بعياط وصدمه
ميار بعياط وخوف:ااحمد أحمد حصل لي اي
هاني بس ليها بغضب معمي وراح ليها راح ضربها جامد على وشها .. قائل بغضب: يااا حيوااانه ازاي هان عليكي تعملي كدا في اللي اختارتكم وسابتني عشانكم
ميار بعياط وغضب: ابعد كده عني انت ازاي تمد ايدك عليا
فى الوقت ده محمد و اعمامها ووليد اتدخلو و كريم
محمد بغضب: ابو نور اهدى ما تمدش ايدك على بنتي كدا
هاني بغضب: وبنتي لما عملت فيها كده وانتوا ظلمتوها وجيتو عليها اكيد عملتو اكتر من كده وانتوا فاكرين ان انا اسكت على حقها والله العظيم لاعمل فيها محضر
ميار بغضب وعياط: ما حدش قالك تسيب بنتك عندنا وبعدين بتسيبها عندنا ليه ما حدش قالك تخليها تيجي عندنا وتعيش معانا تستاهل اكثر من كده
هاني بغضب و استحقار فيها: تصدقي بالله انك انتي ما شفتي تربيه ولا حد عرف يربيكي
ابو وليد بغضب: كفايه بقى يا ميار واسكتي كفايه اللي انتي عملتيه انتي اي اللي جابك اصلا عايزه تعملي ايه اكتر من كده
عبد الله بغضب: انا مش عارف انت ايه اللي جابك اصلا مش كفايه بقى يا ميار مش كفايه اللي ايه اللي حصل واللي بيحصل بسببك انت عايزه ايه يا بنتي خربتي الدنيا
وليد بغضب وتوعد ليها: انتي ايامك طويله معايا اوي يا ميار
كريم بغضب : وليد يا جماعه بالله عليكم اهدو احنا في ايه ولا في ايه سيبوها لينا بيت نعرف نتكلم ونتفاهم فيه مش هنا خلينا نشوف احمد وساره ونور اللي حالتهم في خطر دول
وليد شدها جامد لي عند الباب
ميار بغضب وصرخه:سبنيبي بقااا
محمد بغضب: وليد سيب ميار يا وليد احنا نعرف نتصرف معاها بلاش انت اطلع انت من الموضوع ده
وليد بغضب : والله العظيم يا عمي ما هرحمها كفايه بقى كفايه اللي حصل لحد كده بسببها اخوها وبنت خالي ومراتي حالتهم في خطر بسببها والله ما هرحمها انا اللي هعرف اتصرف معها مش انتوا هعلمها الادب عشان خاطر اللي هي عملته ده
اميره بعياط وحزن منها:ليه كدا يطلع منك كل ده يا بنتي ليه مش قادره اصدق ان كل ده يطلع منك انتي يا ميار يا رب
شهد قعدت جنبها بدموع: اهدي يا مرات عمي ما تزعليش نفسك بالطريقه دي ربنا يهديها من اللي هي فيه ده انتي كده هتتعبي والله انتي من امبارح على الحاله دي هيحصل ليكي حاجه كدا اهدي
اميره بعياط: اهدى ايه بس بعد ال حصل ده
امينه بدموع وحزن: ربنا يهديها ربنا يهديها ما ينفعش اللي هي بتعمله ده والله
( ليه تعملي كده في حياتك ليه تطلعي نفسك وحشه قدام كل اللي بيحبوكي ليه تدمري حياه واحده زيك زيها بالطريقه دي حبو كل اللي حواليكي بلاش تيجي على حد عشان ربنا ما يجيش عليكم الدنيا مش مستاهله كل ده مش مستاهله اذيه ولا حقد ولا كل ده احنا جايين مجرد ضيوف وماشيين تاني يا ريت بلاش اذيه حبو بعض وخافو من ربنا ربنا هياخد حق كل واحده ظلمتيهاواستقويتي عليها راجعوا حسابتكم مع ربنا )
______________________
في شقة وليد
وليد زق ميار بعنف في الارض
ميار بوجع وغضب: ااه وليد انت ازاي تعاملني بالطريقة دي
وليد خلع الحزام بغضب معمي وبقا يضربها جامد
ميار بصرخه:وليييد ااانت بتعمل اااي
وليد بغضب معمي: بقا انتي تعملي فيا كل ده يا ميار تكدبي عليا بالطريقة دي و تموتي روح اللي هو مني دا انا هشرب من دمك
ميار بصرخه وعياط: ااانا بكرهكك بكرههكك يا وليد والله العظيم هنتقم منك علي اللي انت عملتو فيا ده
. قائل بجحود: ابقي و ريني هتعملي اي تانى يا قادره…
ميار كانت تصرخ بشده وجع وعياط هستيري لكنه الشر يزيد في قلبها اكتر
_________________________
الدكتور: المريض حالته خطر جدا للاسف هيفضل من هنا لحد 24 ساعه الجايين تحت المراقبه و نشوف حالته حاليأ بقا في العنايه المركزه ادعو لي
اميره بعياط وخوف شديد: يارب احميلي عيالي يارب
محمد بحزن شديد مالي قلبه من ميار قائلا بشدة حزن: الله يسامحك يا ميار علي كل حاجه عملتيها فينا ليه كدا يا ميار والله العظيم ما انا مسامحك علي كل ده انا متبري منك للأبد خلاص
كريم حزن الدنيا كان بيزيد في قلبة على نور و ساره والحاله اللي هما فيها وعلى احمد هو ايضا اللي حالته في الخطر وفي العنايه المركزه هو وساره.. اتجه الى ناحيه الحمام علشان يتوضا ويصلي قيام الليل ويدعي ليهم ربنا يقومهم بالسلامه ويطلعهم من الحاله اللي هما فيها
نور حالتها بدأت تسوء نبض قلبها وقف تمامأ نفسها وقف تماما هو ايضا
الدكتور والممرضين راحو ليها بسرعه جهاز التنفس نبض قلبها واقف في الجهاز
نور بدأت تتنفس جامد روحها تطلع منها بتعب بتحاول تفتح عيونها مش قادره اروحها بتنسحب منها
_________________________
بدا صوت قران يعلى في اذن نور
بقت تبص حواليها شمال و يمين بخنقه شديده وشايفه نفسها لوحدها
نور بدموع وخنقه: ماما ماما..!!
"نور
نور بصت ل الصوت بسرعه وهي عارفه الصوت ده. قالت دموع و حزن: ماما انتي وحشاني اوي اخيرا شفتك.. بعياط وجع: مش مصدقه اني هرتاح من العالم المؤذي بقى ده اني اعيش معاكي زي الزمان اخيرا اتجمعنا مع بعض تاني
منال ابتسمت ليها ابتسامه جميله جدا
نور بدموع ابتسمت: يا ماما ابتسامتك جميله اوي يا ماما دي كانت وحشاني اوي
منال بابتسامة: بس انتي لسه قدامك العمر طويل اوي يا بنتي دي بس اقل حاجه دي كلها كانت اختبارات من ربنا علشان تقومي وتقدري تحاربي العالم ده وتعرفي تعيشي في الحلوه وفي المره بس صدقيني كل ده مش بيدوم اللي جاي بكره هيبقى احلى اوعى تيأسي كل ده اختبارات من ربنا بيختبر قوه صبرك وايمانك بيه ومتخافيش ربنا هياخد لك حقك بكل قوة ربنا اسمه العدل ي بنتي
نور بعياط وقهرة: يااااه الاختبارات صعبه اوي يا ماما اوي انتي ما تعرفيش انا مريت بايه تعبت اوي خلاص والله بس انا مش عايزه حاجه خلاص على كده انا عايزه اكون معاكي هنا عشان تعبت من الدنيا ومن اللي فيها والله
منال: لا يا نور اوعي تيأسي دي لسه البدايه بتاعتك لازم تبقى قويه وتبقى شجاعه اوعى تياسي اوعى تخلي حد يجي عليك ولا يكسرك لازم تحربي كل دول وتخلي ايمانك يبقى كبير خليكي قويه يا نور يا بنتي و كله عند ربنا ربنا شايفك وشاهد على كل حاجه… بابتسامة: وبعدين انتي لسه قدامك عمر طويل لسه في حاجات كتير اوي حلوه هتحصل ان شاء الله في حياتك لازم ترجعي اوعى تيأسي وارجعي عشان خاطر ابوكي بيحبك ابوكي بيحبك وعايزك يا نور ما تزعلوش منك يا نور هو وخالتك اميره وهما بيحبوكي اوي سامحي ابوكي ابوكي بيحبك اوي والله
نور بدموع وحزن: بيحبني لا دا سابك يا ماما وتعبك في حياتي وتعبني انا وظلمني وجه عليا انا مش مسامحه
منال بحزن شديد وعياط:سامحي يا نور سامحي عشان ربنا يفرح قلبك يا بنتي وكل انسان ليه فرصه انه يتغير الاحسن ويتوب عن ذنوبه سامحي يلا روحي عندهم هما منتظرينك
نور بعياط: لا لا انا هفضل معاكي …جت تمسك فيها.. حسيت انها بتمسك هوا مش بشر.منال في لحظه اختفت من قدامها عيطت جامد
نور بانهيار وصرخه: مااااماااا
_________________________
في اللحظه دي روحها رجعت ليها تاني ونبض قلبها رجع ليها بقت تتنفس جامد عيونها كانت بتنزل دموع وقلبها كان بيبكي ويصرخ بشده من جواها بانهيار
هاني بخضه وخوف شديد عليها: نورر نورررر حبيبتي…اخدها في حضنه جامد بشده لهفه عليها وخوف وحزن
وليد بخوف شديد: نورر انتي كويسه..؟
نور فتحت عيونها بتتنفس بالعافيه
اميره بدموع وخوف عليها: نور حبيبتي
هاني طلعها من حضنه الدكتور بقا يكشف عليها
_________________________
في يوم جديد
في المستشفى تحديدأ ف غرفه نور
نور بدأت تفتح عيونها بوجع شديد
هاني بلهفة عليها:نور حبيبتي
اميره بحزن: اخيرا فوقتي يا حبيبتي حمد لله على سلامتك
نور بدموع وتعب:ااه تعبانه اوي في وجع في ضهري جامد
اميره بدموع: حقك عليا يا نور ربنا يسامحها على اللي هي عملتو ميار فينا يا بنتي
ليلي دخلت بسرعه بدموع: نور حبيبتي عامله ايه يا نور
نور بدموع وتعب شديد: ل ليلي
ليلي وقفت قدام ا السرير مسكت ايديها بدموع:وحشاني يا نور وحشاني والله العظيم اوي حمد لله على سلامتك يا نور عيني ربنا يشفيك يا رب يا حبيبتي وينتقم منها البعيده
امينه بحزن: حمد لله على سلامتك يا نور عيني
نور اغمضت عيونها بدموع وجع شديد
هاني بحزن شديد: صدقيني يا نور عيني لما تخرجي من هنا باذن الله اعوضك عن اي حاجه حصلت ليكي بسببنا كلنا كده ومش هسيبك ابدا بعد كده
فى الوقت ده داخل كريم
كريم بحزن شديد و سخرية : بعد ايه بقى يا جماعه ندمكم ده مش هيفيدكم بحاجه والله بس يلا الحمد لله انها جت على قد كده
هاني باستغراب:انت مين؟
_________________________
عند مهران
مهران بص ل الاطفال بزهق
مهران بزهق: نهاركم ابيض النهارده ما عنديش خلق ليكم والثانيه دي اللي سايباكم ليا من امبارح بليل كده
سمع صوت جرس الباب بيرن قام يفتح
مهران بصدمه: مين شهد اوعى يكون في حد مات اللي خلكي جايه كده لحد هنا بقلب جامد
شهد بتوتر وخوف:ا ا انت بتتريق
مهران بسخرية :انا ابدا
شهد بتوتر: طيب ابعد كده بقى لو سمحت،، راحت دخلت بسرعه بتوتر و خوف منه
_________________________
قعدت علي السرير جنب الاطفال بابتسامه ليهم.. شالت البنوته بابتسامه بقت تبوس فيها.. قالتلها بابتسامة: يا روح قلبي انتي
مهران قعد قصادها على السرير مستغرب منها.. قائل: قولتي ايه في اللي قولتلك عليه
شهد بعدم اهتمام :قولت لا اله الا الله
مهران : محمد رسول الله..بغضب مسك درعها بعنف: واتعدلي وانتي بتتكلمي معايا احسنلك بدل ما هقتلك
شهد نزلت البنوته بسرعة بخوف منه
شهد بدموع وخوف:ابعد سبني اوعى تمد ايدك عليا انا حامل لو عملت ليا حاجه حط في بالك قبل ما تاذيني اللي في بطني ده منك وهيتاذي قبلي انا بسببك انت
مهران بسخرية: لما انتي ميته كدا من الخوف مني جايه ليه مش فاهم وانتي حتى مش واخده القرار
شهد بدموع: جايه علشان خاطر عمتي امينه حاسه ان الأطفال بتعيط قالتلى روحي خدي بالك من منهم لحد لما نور تبقى كويسه وتخرج من المستشفى انا قلت اجي اهتم فيهم ..بتصنع البرود:وبعدين انا مش خايفه منك اصلا حط في بالك
مهران: امم قولتيلي
شهد شدت ايدها منه بغضب
قامت من على السرير بدموع وغضب منه دخلت تعمل الببرونه للاطفال
مهران ضحك بسخرية: قال مش خايفه قال
_____________________________
فى شقه وليد
ميار بصت حواليها بدموع و كسره جواها
ميار بدموع: كل ده بيحصل فيا انا و بسبب مين بسبب الست نور..بقت تعيط بشده
قامت بوجع شديد فيها بقت تحاول تفتح الباب مكنتش راضي يفتح
ميار بغضب شديد: قفل عليا كمان ازاي ..بقت تحاول تفتح في البيبان والشبابيك كل حاجه كانت متقفله جامد
بكل قوتها وغضبها اللي جواها بقت تخبط على المرايه بتاعه التسريحه بايديها الاثنين الازاز كله قطع ايديها الاثنين من غير وعي وبجنون جواها مش حاسه بحاجه حواليها بصت على ايديها بصدمه وانهيار على الدم اللي نازل من ايديها
ميار بنهيار وجع: ا اه اه .. رجعت لورا على السرير وراحت رقدت عليه بدوخه في دماغها وتوتر من الدم. وحاسه ان الدنيا كلها بتلف بيها وعيونها مليئه دموع وقلبها متحسر على نفسها .. والسرير بقى غرقان دم من ايديها الاثنين
_________________________
في منزل السيوفي
في غرفه امال
عبدالله: امال فين شهد
امال بتوتر: شهد راحت راحت لامينه تاخد بالها من الاطفال علشان خاطر ما فيش حد معاهم هناك
عبدالله بغضب: لا والله يعني انني مش خايفه على بنتك اللي انتي سايباها وخايفه علىالاطفال واحنا مالنا ومالهم رني قوليلها تجي اخلصي
امال بهدوء وحزن: حرام هما صغيرين اوي يا دوب لسه ما كملوش شهر هما محتاجين حد معاهم و امينه في المستشفى وتطمن على نور بالله عليك خليها هناك تاخد بالها منهم حرام ما فيش حد معاهم
عبدالله اتنهد بزهق: امال لو شهد حصل ليها حاجه ولا لقيت نفسيتها تعبانه او اي حاجه مش هحط غير اللوم عليكي انتي براحتك عشان ما تجيش بعدين تقوليلي انا ذنبي اي
امال بحزن: مفيش حاجه هتحصل اكتر من اللي حصلت ان شاء الله
_________________________
في الصالون
سميره بتنهيد وتعب: مالك يا حياة بس بتعيطي ليه دلوقتي
حياة بعياط: عايزه ماما
سميره بحزن: حاضر ماما هتجي دلوقتي هي وساره وبابا ان شاء الله
حياة بعياط: لا عايزاهم دلوقتي دلوقتي اهو
سميره: حاضر
امال طلعت على صوتها
امال بقلق: مالها يا سميره بتعيط ليه
سميره بتعب: بتقول عاوزه ماما
امال بحزن: حبيبتي ان شاء الله هتخرج من المستشفى بالسلامه لينا هي واحمد وساره وهيبقى كويسين وهيبقوا معاكي ان شاء الله
سميره بحزن شديد وتعب: يارب يارب
امال راحت شالتها بحنان ومسحت دموعها.. قالت بحنان: ما تزعليش يا روح قلبي ماما هتيجي وهترجع ليكي زي الاول ان شاء الله وهتبقى في حضنها على طول
حياة بشهاقات ودموع: فين ماما عاوزه ماما وبابا وصايا
امال بحزن شديد: هييجو باذن الله يا روحي هييجو انا هرن عليهم دلوقتي اقولهم تعالو علشان خاطر حياتي بتعيط وعايزاكم ماشي بس انتي ما تعيطيش بقا علشان ما يزعلوش منك
حياة بطفوليه و دموع:حاتر
عبدالله طلع من الاوضه
عبدالله بتنهيد: طيب انا ماشي على المستشفى عاوزين حاجه
سميره بحزن: ابقي طمني على الاولاد بالله عليك
عبدالله: باذن الله خدو بالكم من حياة بنت كريم هي امانه معانا مش عايزين هي كمان الامانه اللي معانا تروح بسبب اهمالنا
امال بتنهيد وحزن: هي في عيوننا اهي انا مش هسيبها ابدا المكان اللي هكون فيه هتكون هي فيه
سميره: يلا خير باذن الله ربنا ما يجيب غير كل خير يا رب
عبدالله و امال: يارب
______________________
في المستشفى
هاني جواه حزن شديد وقلبه حاسس انه مهزوز من شده الحزن جدا من صدمته على بنته نور
هاني بحزن مالي قلبه: يااه كل ده حصل معاكي يا نور عيني.. بص ليها بحزن وندم: حقك عليا يا حبيبت قلبي حقك عليا من اي حاجه في الدنيا دي صعبه تعبتك بس انا مش هسيبك ابدا طول عمري
نور بعياط وحزن: زعلانه منكم كلكم مش مسامحه حد فيكم اصلا
كريم بحزن: يا ريت كلامكم ده يكون بجد المره دي وبلاش تسيبوها او تتخلو عنها او تتعبوها كفايه بقى اللي هي عاشت فيه يا ريت تعوضوها عن اللي هي شافته
اميره بدموع وحزن شديد: حقك عليا يا نور عارفه اني جيت عليكي كتير بسبب وليد و ميار بس اعمل ايه ما كنتش عايزه اشوفك بتتأذي من جواكي والله العظيم
امينه قاعدت جنبها على السرير وباست راسها بحزن ودموع: انا اسفه يا نور عيني ما تزعليش مني
نور بدموع وحزن:اهو انتي بقى اللي ما لكيش الحق انك انتي تتكلمي معايا او اصلا تعتذري مني او اي حاجه علشان انا حقيقي مش هسامحك عشان انتي اذيتيني اذيتيني اوي يا ست امينه
امينه بدموع وندم:سامحيني يا نور علشان انتي عارفه الغيره بتدخل القلب بتعمل ايه وانا ما كانش قصدي اني انا اذيكي ابدا والله العظيم
ليلي بدموع وحزن: نور انا عمري ما زعلتك من ساعه ما عرفتك والله اوعى تكوني زعلانه مني انا عمري ما ازعلك ابدا يا روحي ولو شايفه ان انا زعلتك في اي حاجه سامحيني عشان انا مش هقدر ان انا اعيش من غيرك اكتر من كده انتي روح قلبي والله
نور بصت ليها بدموع و بابتسامة تعب: لا انتي حبيبت قلبي عمري ما زعلتيني ولا جيتي عليا ابدا ولا عملتي فيا حاجه وحشه انتي روحي ودائما كنت لما ادلك على الطريق الصح كنتي تسمعي كلامي مش زي اي حد انتي روحي وانا بحبك.. فكرت لثواني بحزن. بعتاب فيها:ليه ترجع لي اللي اسمه خالد دوت وافق على الكلام اللي قال عليه ها انت مش وعدتيني ليه بتخلفي بالوعد استني بس عليا بعد ما اخرج من المستشفى مش هسيبك على اللي انتي عملتيه ده عشان خاطر تبقى تضحي بحياتك كده
ليلي بابتسامة و دموع: انا بحبك اكتر يا روح قلبي والله ربنا يديمك ليا يا رب يا رب كده نور عيني ويشفيكي يا رب..بحزن و دموع: حقك عليا يا روح قلبي والله انا اسفه ومش هزعلك تاني بس علشان خاطر كنت خايفه عليكي والله وكنت عايزه حقك يرجع ليكي مش اكتر صدقيني سامحيني وعد مني مش هزعلك تاني والله والله كده
كريم ابتسم عليهم رغم الحزن اللي جواه الشديد
نور بدموع وتعب: انتي اللي سامحيني علشان خاطر كل ده بسببي يا قلبي ما تزعليش مني لاني انا السبب في قلقك عليا و عملتي كل ده علشاني حقك عليا
ليلي بدموع: والله العظيم يا نور انا اديكي روحي كده اهم حاجه عندي انتي تكوني مرتاحه في حياتك ومبسوطه وما تقوليش كده تاني والله هزعل منك بقى
نور بابتسامة حزن تعب:ربنا يديمك ليا يا عمري طول العمر
في الوقت ده وليد دخل الغرفه بلهفه على نور
وليد بلهفه وقلق عليها: نور انتي كويسه …قاعد على السرير. حط ايديه بحنان الاتنين على وشها
وليد بحزن: طمنيني عليكي يا نور عامله ايه دلوقتي
نور شالت ايديه من عليه بغضب ودموع: ابعد عني كده بطل تمثل عليا وبطل كذب بطل تعمل نفسك خايف عليا عشان انا مش بقبلك ابدا
وليد بحزن شديد: عارف اني انا اكتر واحد اذيتك بس والله هخليكي تسامحيني واعوضك عن كل حاجه حصلتلك بسببنا
نور بدموع وحزن: لا مش عايزاك تعوضني مش عايزه منك حاجه انا عايزك تطلقني دلوقتي
هاني بغضب: ياريت تبعد كده عنها وتقوم من جنبها كده لو سمحت وطلقها عشان هي مش عايزاك بتقولك هي خلاص اصلا مش بتحبك بسبب اللي انتوا عملته فيها وبالاخص انت
وليد قام وقال بغضب: لا بصو بقى كلامكم ده مش داخل دماغي طلاق ما فيش طلاق غصب عنك يا نور وغصب عنك برضو هخليكي ليا
نور بغضب و دموع: يعني انت بتكذب عليا من الاول...؟
وليد ببرود: اه واحسبيها زي ما انتي عايزاها
اميره بحزن: وليد خد الكلام بالهدوء لو انت عايزها بجد
كريم بتنهيد وحزن: ايوه يا وليد واتفاهم معاها بالراحه
نور بدموع: انا مش عاوزك اصلا والله ما حدش يقول لي على حاجه هو اصلا مستحيل يتغير وهيفضل زي ما هو
كريم بحزن مالي قلبه: لا وليد اتغير اتغير اوي كمان يا نور صدقيني وهيعمل المستحيل علشانك وانا واثق فيه
امينه بحزن شديد: انتي كنتى بتحبي وليد اوي خليه ليكي بقى يا نور جات ليكي الفرصه اهي اخيرا بلاش تضيعها من ايدك
هاني بحزن شديد: لو انتي و هما موافقين على الكلام دي لو عايزين ان هو يفضل معاه فانا مش موافق ونور بنتي مش هتبقى ليك غصب عنك هتطلقها كفايه اللي انتوا عملتوه فيها بقى كفايه
وليد بتحدي وعند: هنشوف الايام اللي جايه هتبقى ل مين
ليلي بحزن: نور انتي بتحبي وليد والله اوي وانا عارفه حتى بعد اللي حصل ليكي ده اكيد لسه برضو بتحبه مستحيل يخرج من قلبك انتي كنتى بتحبيه حب لا يتوصف ابدا صدقيني بلاش تضيعي الفرصه ليه من ايدك
هاني بغضب: ليلي اسكتي
ليلي باحترم: حاضر يا عمي
نور اتنهدت جامد بدموع و حزن وجواها تعبانه جدا من الجرح وجعها بشده
_________________________
مره واحده الدكاتره وممرضين بقى يجروا على الغرفه اللي فيها احمد بوجه شاحب وخوف شديد
كريم و وليد خرجو بسرعه بقلق
وليد بقلق: دكتور في اي احمد في حاجه ولا ايه
كريم بقلق شديد هو ايضأ: دكتور طمنا بالله عليك على احمد
الدكتور بصوت عالي: هاااتو جهاااز الانعاش بسرعههه
الممرضه بقلق وخوف: دكتور الحاله اللي في غرفه رقم*** حالتها اتدهورت خالص والنبض وقف تمامأ
كريم بخوف ع ساره: ساره … وراح بسرعه بلافا وخوف شديد عليها الغرفه بتاعتها
وليد باصص على الجهاز وبقى شايف النبض احمد بينزل بقى 25% النبض
وليد بخوف شديد: الدكتور بالله عليك اعمل حاجه بسرعه احمد هيروح مننا نبض قلبه واقف خالص
في اللحظه دي دي الجهاز صفر والنبض وقف
اميره دخلت بسرعه بلهفه وعياط عليه وخوف شديد
اميره بعياط وخوف: اااحمد اااحمد
الدكتور شال جهاز الانعاش والاكسجين منه بيأس شديد وحزن جواه.. و قائلا بحزن واسف: انا اسف يا جماعه ما لحقناش المريض والله وكله بيد ربنا يعني مش بايدينا احنا
وليد بص ل احمد بحزن شديد وجواه هيتجنن من الصدمه اللي نزلت عليهم مره واحده بسبب ميار والحاله اللي اخوها وصل ليها بسببها
اميره قعدت على السرير بصرخه وعياط وحضنه احمد جامد وبقت تصرخ وتعيط عليه
_________________________
كريم دخل غرفه ساره بلهفه وخوف عليها قاعده على السرير وحضنها جامد بشده خوف وحزن
كريم بحزن وخوف: ساره ساره حبيبتي انتي كويسه ساره قومي فوقي اتكلمي معايا يا حبيبتي قومي
ساره رفعت ايدها شالت جهاز الاكسجين وهي بتتنفس جامد ومش قادره تتكلم وحاسه ان روحها هتخرج منها
ساره بدموع وتعب: ف ف فين ح
كريم بسرعه وخوف عليها: اهدي اهدي ما تخافيش حياه كويسه ما تخافيش يا حبيبتي بس انتي اهدي بالله عليكي
_______________________
نور بخوف وجع: هو في اي..؟
هاني بحزن شديد: احمد ابن اميره عمل حادثه
امينه بحزن شديد: واللي هو اسمه كريم اللي هو ساعدك ده اخته عملت حادثه وحالتهم خطر
نور بصدمه وعياط: ااي..!
_________________________
في منزل هاني
شهد كان غيرت للاطفال واكلتهم ونيمتهم
مهران بسخرية: شطوره اثبتي قدامي دلوقتي انك انتي بجد هتبقى ام شطوره وقد المسؤوليه كمان تعرفي تربي الاطفال اهو
شهد بصت لي بحزن شديد وحزن
مهران ببرود: حاسس انك عايزه تعيطي وتصرخي كده مش عارف ليه
شهد ابدأت تتخنق من جواها بدأت دموعها تنزل منها
شهد بتعب و دموع: انا عاوزه اسألك سؤال...؟
مهران ببرود: اسألي
شهد بدموع: انت جبت منين صوري وعملت فيها كده ازاي..؟؟
مهران بلا مبالاه: صورتك وانتي خارجه من المدرسه وبعدها عملت في الصور بقى اللي انا عايزو
شهد بعياط وقهرة: قدرت تلعبها صح يا مهران قدرت صح اللي انت خططت ليه نجح اللي انت كنت عايزو من زمان نجح وللاسف ما فشلتش واخدتني من اللي بحبه ومن اهلي ودمرتني.. هو انت مش ندمان ابدا مش خايف من ربنا.؟؟
مهران بلا مبالاه: أبداً صدقيني مش ندمان مبسوط اوي في الاول عشان بقيتي ليا وبقيتي حامل مني في الاول والاخير وغصب عنك هخليك تحبيني وانت اللي هتختاريني وتختار انك انت تعيشي معايا وتبقى ليا.. بندم: و اه بالنسبه بقى الكلمه اللي انتي بتقوليها دي ان انا مش بخاف من ربنا انا فعلا كأن قلبي جاحد اوي اوي كنت بعيد عن ربنا كمان ما كنتش فعلا بهتم اللي بيقولوا ليا انت مش بتخاف من ربنا انا فعلا ما كنتش بهتم دلوقتي ندمان اه ندمان اوي اني كنت بغضب ربنا وكنت بعمل بحاجات كتيره ومعاصي كتيره بس الحمد لله وعيت على نفسي واتمني انه يغفرلي
شهد اتنهدت جامد بدموع و حزن قائله بتعب وحزن: لو انت فعلاً بتاخف من ربنا وعامل لي اعتبار يبقى لازم تطلقني حالا..!
مهران بحزن: احلمي براحتك اللي انتي عايزاه ده مش هيحصل ما فيش طلاق وغصب عنك هاخدك انتي وال والبيبي وهتعيشو معايا
شهد بقى تفكر جامد وهي بتبكي بدموع وجواها تعب الدنيا وحزينه
مهران بغضب: دموعك وحزن ده على الفاضي بلاش تتعبي نفسك علشان انا مش هسيبك غصب عنك و عن اي حد
شهد بدموع وكسرة: مهران انا …
مهران بص ليها بصدمه: اي..؟