رواية عشقت ملاكي
الفصل الخامس عشر 15 والسادس عشر 16
بقلم فرح محمد
وصل زين بسرعه للقصر رأى عبد الرحمن وهو واقف بحديقة القصر يضحك على تلك التي واقفة على الشباك بتحاول تنزل وهي خايفة
ملك: خلاص يا جدو متتريقش بس هحاول انزل وهوريك اني مش بخاف
عبد الرحمن بضحك: يا بنتي بلا جنان ده زين يقتلك لو شافك كده
ملك: هو يقدر اصلا ،،،،،،هو بيخاف مني اوي يا جدي ل درجة اني مره كنت بشركته وهو غلط بيا وانا ضربته على وجهة قدام كل الموجودين ،،،،،،،،،من يومها وهو بينفذ كل أوامري
عبد الرحمن: اهه صدقت
ملك: جدووو ابعت حد يفتحلي الباب انا عايزه اقعد معاك
عبد الرحمن: ويجي زين يقتلني وبعدها يقتلك وبعدها يقتل نفسه ،،،،،،اصلا هو لو شافنا كده بتهزري معايا عادي ،،،،يبقى الله يرحمنا
كل ذلك تحت مسمع زين وعمر
كادت ملك أن تتحدث ولاكنها رأته ينظر إليها نظرة لم تفهمها
ملك: يا ويلي يا جدوووو ده هيقتلني ،،،،،الحقني والنبي ده انا هموت انهارده
عبد الرحمن: شكله ورايا
هزت ملك رأسها بسرعه
عبد الرحمن: انا اتأخرت على موعد الدكتور يلا سلام ،،،،وذهب مسرعا
ملك بصراخ مازح: بتبيعني يا جدوووو
زين بصراخ : ادخلي جوا وانا جاييلك
ملك : بس
زين بصراخ: جوا
دخلت وأغلقت الشباك بخوف
عمر: انا راجع الشركة وانتا ارجع بكرا
زين: ماشي
صعد إلى غرفته وهو يتوعد لها دخل ل غرفته
رأها جالسة على التلفزيون وهي معطياه ظهرها وكانت تشاهد رسوم اطفال بملل
زين بصراخ وصوت عالي : ممكن تفهميني كنتي بتعملي ايه
ملك وهي معطياه ظهرها: مفيش حاجة هو انا عملت ايه
زين بعصبية: ملك وانا بكلمك بصيلي
ملك : لي هيفرق معك حاجة إذا بصيتلك
زين بعصبية وهو يلفها له
مهو انا ما بكلمش نفسي وانا بكلمك تردي
وقبل أن يكمل حديثة رأى دموعها تنزل على وجنتيها
زين بخوف وتأته : انتي ببتعيطي لييه ردي الله يخليكي طب قوليلي حد قلك حاجة زعلتك م ملكك ردي
ملك بدموع: مفيش
زين: لا فيه طب ق قوليلي بتعيطي ليه
ملك : مهو انتا السبب
زين : أناا طب قولي عملتلك ايه والله ل هعاقب نفسي او انتي عاقبيني بس قولي انا غلطت بأيه
ملك : يا زين هي ألف مره تعملها فيني تطلع ع الشركة تقفل عليه الباب وتروح وانتا اكتر واحد عارف اني بكره اقعد لوحدي وغير كدا مش مخليني اتفرج على اشي مفيش اشي غير رسوم زي الصغار ومش معطيني جوال حتى اتسلى عليه ،،،،،،اذا ما بتحبش اني اروح معاك الشركة مش هقولك خدني ،،،، بس اتركني اقعد بالقصر ده مش حابسني بعشر حيطان
حضنها زين بسرعه وهمس لها
اسف سامحيني يا ملاكي والله اسف خلاص هعملك اي حاجة عايزها بس والله خايف عليكي من الناس
ملك: انا مش عايزة تعتذر يا زين انا بس عايزك انك تعاملني بني ادمه زي كل الناس ،،،،،،شوف بنت جدو عبد الرحمن كل يوم خروجات مع صحابها وانا اصلا مليش اي صحاب
حضنها زين بحب كبير وعرف قد ايه هي محتاجه أنها تخرج زي كل البنات
زين : اسف يا ملاكي بعرف اني قصرت معاكي بس والله خايف عليكي انتي عايزه ايه وانا هنفذ على طول
ملك: وعد
زين : وعد يلا قولي
ملك بابتسامه: اول حاجة هنخرج انا وانتا مشان نشتري الحجاب
ثاني حاجة : هنروح على مطعم وتغديني
وثالث حاجة : هنروح نشتري واي حاجه هتعجبني هنشتريها على طول
زين: موافق يا ملاكي وانا مبسوط انك واخيرا هتتحجبي
شو يلي اتغير دلوقتي انا من زمان وانا بقنع فيكي
ملك: امم هو بصراحه يا زيني كنت بدي اكون متل ماسة
بس انا اعرفت انو حرام وقررت اني اتحجب
زين بفرحة : طب انا مبسوط انك خلاص هتتحجبي
اقترب منها ليحضنها مرة أخرى ،،،،،،،ابتعدت عنه بسرعة
زين بأستغراب: هو في ايه
ملك::خلاص يا زين مينفعش تحضني لانوا حرام وكمان انتا هتشتري الي غرفة لألي لوحدي هتكون جمبك يلا انا هلبس ل نروح نشوف غرفة لألي لوحدي
كانت سعادة زين لا توصف بأنها أصبحت تفهم الصح والغلط
ولكن أيعقل أن تبتعد عنه أن لا تنام بجانبه فهو الأن أصبح مدمن لها ،،،،ايمكن أن تبتعد عنه ،،،،، وقبل أن تمشي خطوة
سحبها زين لداخل أحضانه
زين : ممكن افهم بتقولي ايه
ملك بخجل: يا زين ميصحش
زين: انتي مفكرة اني ممكن اكون سبب ل تشيلي ذنوب
ملك: مهو
زين: خلص يا ملاكي روحي البسي مشان اشتريلك كلشي محتاجه بس انسي موضوع تنقلي من الغرفة
هزت رأسها بهدوء
ملك: زيني
زين: قولي يا ملاكي عايزه ايه
ملك: مش ناوي تخرجني من حضنك
ابتسم زين ،،،طب يلا بسرعه
ذهبت ملك وجهزت نفسها وخرجوا
لقد كان يوم جميل لكلاهما ،،،،،قضوا اليوم كله بالتسوق
وطلبات ملك ل زين ومشاكستها له
أما زين عندما يرى ابتسامة من تلك الملاك يصبح اسعد رجل في العالم فهو لا يريد شيئا فقد يريد ملاكه أن تكون بجانبه وابتسامتها لا تفارق وجهها
في المساء داخل القصر
-----------------------------------------
الفصل السادس عشر (16)
عشقت ملاكي
ملك بعصبية : مهو يا زين انا عايزه أكمل دراستي ليش مش هتوديني
زين: ملك مش يعني انو انا بعملك كل حاجة نفسك فيها
تعلي صوتك عليا
ملك ببرأة: والله اسف يا زيني مهو يعني انتا يلي عصبتني
زين: ااه انا يلي عصبتك قولتلي
ملك: مهو انتا مش عايزني ادرس واشتغل ده طبيعي اني اعصب
زين: وانا امتا قولتلك اني مش هخليكي تكملي تعليم
ملك: معنى حكيك كده
زين: لا يا ملاكي انتي هتدرسي بس بالقصر تمام
ملك: ماشي
.............................................................
في الصباح
زين: ملك قومي يلا
ملك بنوم: نعمم
زين: يلا هتروحي معي الشركة
ملك بفرحه: بجد
زين: ااه يلا قوومي
ملك: حاضر
خرجت ملك من الحمام وهي لابسة فستان ابيض طويل مع شوز خمري وحجاب خمري
ملك بفرحة: قولي انا طالعة ازاي
اقترب منها وحضنها بتجنني يا ملاكي يلا ننزل نفطر
نزلوا تحت وكان زين ماسك ايد ملك
زين: صباح الخير
الكل : صباح النور
عبد الرحمن: طالعة زي القمر يا بنتي بالحجاب مبرووك
ملك بفرحة: الله يبارك فيك يا جدوا
اسماء: ماشاءالله عليكي يا حبيبتي زي القمر الله يهدي يلي عندي بس
ملك: تسلمي يا حبيبتي
ماسة : زين ينفع تدبرلي شغل في الشركة عندك
زين بهدوء: ماشي يا ماسه ،،،،كمان ساعتين روحي الشركة
ماسة بحماس: حاضر
أما ملك كانت تنظر لهم بحزن
زين: ملاكي انتي تاكليش ليه
ملك بحزن : مفيش بس شبعت
شعر زين بأن ملاكه حزينه ولاكن لا يدري ما سبب حزنها
امسك يدها طب يلا نروح الشركة
ملك بحزن : ينفع اطلع على اوضتي فوق مش عايزه اروح الشركة
زين: طب ليه مش كنتي عايزه تروحي
ملك: خلص مش عايزه
زين: طب انا عاملك مفاجأة
ملك بفرحة: بجد
زين: اه يلا تعالي نروح نشوفها
مسكت يده بفرحة وخرجوا
عمر: طب يلا سلام انا رايح على الشركة
عبد الرحمن: مع السلامه
................................................
في السياره
ملك: يلا يا زيني عاملي مفاجأه اية
زين بأبتسامه: اصبري يا ملاكي انتي معندكيش صبر
ملك: ايوه معنديش
وبعد قليل،،وصل زين إلى الشركة
زين: يلا يا ملاكي مش عايزه تنزلي
ملك: زيني يعني المفاجأه هي انك جبتني الشركة
زين بأبتسامة : لا يا هبلة بس المساء هفرجيكي المفاجأه
ملك بفرحة: احمممم ماشي
مسك يدها ودخل الشركة وهو ممسك بيدها وذهب لمكتبه
زين: انا هخلص شغل بسرعه وهنخرج نشم هوا
ملك: طيب خلص شغل بسرعه ماشي
زين: حاضر يا ملاكي بس انتي كنتي زعلانه ليه على الفطار
ملك: مفيش حاجة
مسك يدها ،،،،،،،انا عارف انو انتي زعلانه بس ليه مش عايزه تقوليلي ايه الي مزعلك
ملك: لانو ازا قولتلك انتا هتزعل يا زين
حضنها زين ،،،،،،،،،قولي يا ملاكي انتي زعلانه ليه انا بعمري ما هزعل منك
ملك: لانك انتا بتكلم الكل عادي بس انا مكلمش حد ليه
زين: انا امتى قولتلك يا ملاكي تكلميش حد
ملك: انتا مبتخلنيش لما اكلم جدو أو أبيه عمر أو أبيه محمد
بتصير تصرخ عليه
زين: اسف يا ملاكي بس انا مبحبش تكلمي اي راجل
ملك: مهو جدو وأبيه بس
زين: حتى لو عايزه تتكلمي اتكلمي بس منغير هزار معهم
اتكلمي معهم برسمية
ملك: طب لو قلتلك متتكلمش مع ماسة لاني هزعل
هتتكلم ولا لا
زين: ملاكي انا عندي شغل وانتي صغيره بس تكبري هتفهمي
كادت أن تتحدث ولاكن زين أوقفها
زين: خلص
ملك: ماشي
........................................................
في باريس
محمد: احنا هنرجع مصر بكرا
مسك: طب ليه بدري خلينا كمان شهر
محمد: مسك احنا بقالنا شهر هنا كفاية انا عندي اشغال وغير كدا مش عارف اعيش هنا انا كل عيلتي هناك وانا مشانك أجيت ومش قادر ابقى اكتر من كده
مسك بحزن: ماشي
محمد: مسك انا ،،،،،قاطع حديثه صوت ابنه
ايمن: بابا روحني من هنا انا مش عايز ابقى اكتر من كده انا عايز جدو وعمو زين وعمو عمر وحبيبتي
محمد بضحك : انتا عايز زين يعلقك يا حبيبي
ايمن: ولا يقدر اصلا
محمد: ماشي يا حبيبي احنا هنرجع بكرا
ايمن بفرحه: طب انا هروح اقول ل اياد
التفت لم يرى زوجته ذهب ل غرفته رأها تحمل طفلتها الصغيرة التي تبلغ 5 شهور بيدها
محمد: هي مالها
مسك: وطي صوتك هي رجعت نامت
محمد: حطيها بسريرها ولحقيني عايزك
هزت رأسها ،،،،،ماشي
وضعت طفلتها في سريرها وذهبت ترى زوجها
مسك: عايز حاجة يا محمد
اقترب منها وقبل يدها ووجنتيها بحب
محمد: اسف يا قلبي متزعليش بس والله انا زهقت
مسك: مهو انتا وولادك ما بتخلوش حد ينبسط من اول ما وصلنا انتا وولادك مخلتونيش اطلع محل يا اسيل بتصير تعيط يا تلعب انتا وولادك وانا كأني مش موجوده
ابتسم عليها وقبل جبينها
حقك علي يا ام ايمن أنا أول ما تهدى الأمور هاخدك ونسافر تاني من غير الولاد ،،،قولتي ايه
ابتسمت مسك: وعد
محمد بأبتسامه : وعد
........................................
في الشركة
خرج عمر وزين من غرفة الاجتماعات
زين: انا هخرج وانتا خليك ل تخلص كل الصفقات
عمر: حاضر بس تزيد الراتب دا انا غلبان
زين: ااه يا غلبان مين استلم الشغل بدل محمد
عمر: صاحبي
زين: ل تكون مفوته الشركه واسطه
عمر: عيب يا زين انا مبدخلش حد واسطه وفيك تتأكد من مؤهلاته واصلا هو محتاج جدا الله يعينه
زين: امين ،،،،،،،محمد هيرجع بكرا كلمني قبل ما ادخل غرفة الاجتماع
عمر: طب هعمل ايه بالراجل يلي اجا
زين: قسم الشغل عليهم الاثنين
عمر بتنهيده: ماشي
دخل زين لمكتبه ورأى ملاكه نائمه ،،،،اقترب منها
زين: يلا يا ام شبر ونص قومي
ملك: انتا خلصت
زين: ايوا بس انتي صرلك فترة بتنامي كتير ليه
ملك : تعب
زين: تعب ايه هو انتي تعملي ايه اصلا ازا مبتشتغليش حاجة
ملك: يا زيني هاي نفسية قبل الامتحانات
زين: طب انا بعمرو ما صار معي نفسية
ملك: اوووف يا زين انتا هتعمل تحقيق وانا شو بدو يعرفني اسألتك بتجيبها منين
زين: طب قومي يلا
ملك: هنروح فين
زين:مش عايزه تشوفي المفاجأه
ملك وهي تقف ايوا عايزه يلا قوووم
مسك يدها وخرجوا من الشركه
وبعد قليل ،،،،توقف زين أمام باب الملاهي
زين: يلا مش عايزه تنزلي
ملك بفرحة : انتا جبتني الملاهي
زين: ايوا انتي عايزه تنزلي ولا اروحك القصر
خرجت من السيارة مسرعة
ملك: لا وعلى ايه يا زيني يلا تعال انا عايزه العب
خرج هو الآخر من السياره ومسك يدها
طب يلا معك ساعتين هدول الساعتين الك اعملي الي عايزاه واي حاجة عايزها قولي عليها وهتتنفد
ملك بفرحه حضنتوا
شكرا شكرا يا زيني
زين: طب يلا نلعب
وبعد مرور ساعتين
زين: يلا يا ملاكي
ملك: خلينا اشوي
زين: هو انتي خليتي لعبة مركبتيهاش
ملك: وحياتك خليني كمان اشوي
زين: لا يا ملاكي ،،،،،،،واصلا انا تعبان ولا انتي حابة اني اتعب اكتر
ملك: لا خلاص نروح احسن ،،، بس صح ليش الملاهي فاضية مفش فيها حد
زين: لاني حجزت الملاهي وممنوع حد يدخلها والناس هتبدى تيجي لانوا خلص الحجز
ملك: اااه يلا
وبعد وقت دخلوا القصر كان الكل نائم ليستعدوا أن يذهبوا للمطار باكرا
ملك: ليه الكل نايم
زين وهو يصعد إلى غرفته وماسك يد ملك بيده
لانوا محمد بكرا هيجي وهيروحوا يجيبوا من المطار
ملك: بجد والله ايمن واياد واحشيني
زين: طب بلاش تحكي معهم احسن ما نطلع انا وانتي من القصر...
الفصل السابع عشر والثامن عشر من هنا
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا