رواية حب المراهقه 2 الفصل الحادي عشر 11بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 2
الفصل الحادي عشر 11
بقلم نور ربيع


لا اله الا الله 💜

شهد دخلت مستشفى الامراض النفسيه عند ميار قعدت على الكرسي في الجنينه فضلت قاعده مستنيه الممرضه تجيبها
شهد بحزن شديد: يارب قوي قلبي يارب مش عاوزه اخليها تشوف اني ضعيفه و زعلانه عليها بالطريقة دي علشان خاطر مش عاوزه اوجع قلبها اكتر من كدا … في الوقت ده ميار جت وقفت وراها قائله بكل حزن
ميار بحزن مالي قلبها: شهد!! 
شهد بصت وراها بسرعه قامت حضنت ميار بحزن و دموع غصب عنها
ميار حضنتها قام بدموع: وحشاني يا شهد وحشاني كتير اوي 
شهد بدموع وحزن: انتي اكتر والله العظيم يا ميار عامله ايه 
ميار بدموع: زي ما انتي شايفه حالي مش كويسه 
شهد طلعت من حضنها بدموع وحزن شديد وعتاب فيها قائله: ليه كدا..؟ عملتي في نفسك ي بنت عمي ليه.؟
ميار بعياط وتعب: جايه تشوفيني ولا توجعي فيا 
شهد اتنهدت بحزن: جايه ليكي ي بنت عمي اشوفك جايه ليكي
ميار مسكت ايدها راحو قاعدو
ميار بحزن شديد: شهد المهم طمنيني عليكي عامله ايه يروحي اخبارك ايه اخبار حياتك …حطت ايدها بابتسامة كلها حزن و دموع في عيونها: و البيبي عامل ايه ولد ولا بنوته..؟ 
شهد بدموع وحزن شديد: انا كمان مش كويسه زي ما انتي شايفه والله حالي بايظ سبت بيت العيله روحت ل مهران عايشه معاه غصب عني علشان بيهدد فيا(اما حد يسأل عن حالكم متقعدوش تشتكوا احمدوا ربنا في السراء والضراء   )
ميار بدموع: طيب ليه مش عارفه تتحكمي في حاجه فين عمي و الكل 
شهد اتنهدت جامد بحزن شديد: مش هفضل كتيرر متحميه فيهم كده كده هياخدو مني غصب عني زي ما عمل فيا كتير هياخدو مني برضو فانا استسلمت واتقبلت بالامر الواقع
_____________________________
في منزل السيوفي 
اميره بحزن: اي اللي جبك يا نور عاوزه اي 
نور بابتسامة حزن: عاوزكي توافقي علي فرحتي انتي كمان زيي و زي بابا انا ما صدقت فرحت من قلبي …بتنهيد وحزن: ولا علشان مش عاوزه اخد جوز بنتك بقا مش عاوزه توجعي قلبها اكتر من كدا بسببي 
اميره بصت ليها بغضب: اي اللي انتي بتقوليه ده انا مش بفكر بكدا خالص ي بنتي 
نور بدموع: اومال ايه طيب؟ 
اميره اتنهدت بحزن شديد:بفكر انك لسه صغيره ومسؤوليات كبيره اوي عليكي في الجواز وانا مش عايزه ليكي كده عايزه كده تهتم في دراستك وحلمك ومدرستك بدل ما انت بتهتمي في الجواز والحب والمسؤوليات الصعبه و دا كله…بقسوة عليها غصب عنها علشانها: بصي ميار كانت بتهتم في دراستها ازاي وما رضيتش تبين حبها ل وليد غير اما خلصت ثانوي سن 18 سنه بعد ما تمت ال 18 سنه وراحت على الجامعه لكن انتي اصغر منها و اهم حاجه عندك الحب والجواز وبس بصي لكده
نور بصدمة من الكلام و دموع: صح معاكي حق بس كل واحد ونصيبه في الدنيا دي حياه الانسان مش زي بعضها اصلا يا خالتو وانا نصيبي كدا … قامت بحزن شديد منها و دموع في عيونها 
نور بدموع وحزن: انا همشي بقى يا خالتو هبقى اجيلكم وقت تاني علشان عندي درس الساعه 2:00 ان شاء الله وعلشان كمان حياه ما تزعلش ان انا بسيبها كل شويه يلا سلام عليكم ورحمه الله وبركاته … راحت دارت ضهرها وراحت ماشيه
اميره بحزن: نور استنى انتي زعلتي مني.؟ 
نور فتحت الباب وراحت ماشيه في عيونها وحزن منها شديد
قال بحزن شديد جواها اميره وندم: ليه اقف قصاد سعادتها هي تعبت بسببنا اصلا ليه بتعملي كده معاها يا اميره بلاش تيجي عليها اكتر من كده كفايه اللي بنتك عملته فيها بقى كفايه
------------------------------------------------
ميار بعياط وحزن: حالنا اتقلب كلنا كل الاحلام راحت مننا يا شهد اللي كنا بنحبهم ما كانوش من نصيبنا ليه كده يا رب 
شهد بدموع: الحمدلله الحمدلله يارب احنا كنا ماشيين في طريق ما يعلم بيه الا ربنا ربنا ما كانش يرضى بيه ابدا ربنا يغفرلنا جميعا
ميار اتنهدت بدموع وحزن: صح والله صح شهد بقولك متعرفيش اي اخبار عن وليد عامل ايه حياته ماشيه ازاي
بعياط شديد وخنقه: مش بيسأل عليا كرهني كرهني يا شهد معقول 
شهد اتوترت جامد من السوال بقت حزينه اكتر عليها بصت ليها بدموع
ميار: شهد في اي..؟ 
شهد بخوف عليها من رد فعلها: وليد كويس يا ميار هو و نور الخميس االجاي ان شاء الله الفرح بتاعهم
ميار بصدمه وجع: اي ازاي معقول حبها و نسيني بالسرعة دي انا اللي حب عمره كله 
شهد بدموع وحزن: ميار انسي وليد بقا انسي انتي بنسبه لي ميته اللي انتي عملتيه فيه مش قليل يا بنت عمي و نور تستاهل كل حبه والله انسي يا ميار
ميار في لحظه دي الدنيا بقت سود في وشها الكلمه صدمتها جامد حست بوجع ونغزه جواها منه 
شهد بقلق عليها وحزن: ميار 
ميار قامت بانهيار جواها شديد: امشي يا شهد زيارتك انتهت خلاص
شهد بدموع وخوف عليها: ميار بالله عليكي اهدي 
ميار قدمت خطوتين ل قدام ما ردتش عليها وبقت ماشيه وجواها منهاره بشده
شهد قامت بعياط شديد عليها وحزن
شهد بعياط وحزن عليها: سلام يا ميار ربنا يريح قلبك ويعافيكي من ده كلو…رفعت ايدها شورت عليها بمعنى سلام
ميار بصت ليها بانهيار وجع من كل شيء حواليها حاسه ان روحها بتنسحب منها من شده الضيق والصدمه
شهد بعياط: سلام يا ميار …نزلت ايدها راحت درات ضهرها راحت مشيت
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ميار دخلت الغرفه بانهيار شديد جواها صرخت جامدبوجع وقهره: ااااااه …بصت حواليها بضيق وضعف وتوحد 
راحت تجاه الشباك بصت بضعف منه ل تحت
ميار بوجع وانهيار: لو كأن الانتحار حلال ل كانت من زمان نهيت حكايتك من زمان يا ميار …
_____________________________
بقت تمر الايام علي الابطال في منهم الفرحة عارمه جواهم و في منهم حزين جدا و اليأس متملك قلوبهم
نور كانت مبسوطه جدا بّـ وليد و بحبه ليها كانت طول الوقت في سعاده بوجود في حياتها كانت بتخطط في حياتها اللي جايه و تحلم في اللي جاى لما يبقي مع بعض 
وليد هو ايضأ كان حبه ل نور كان يزيد في قلبه اكتر مبسوطه بيها جدا بيحلم باليوم اللي هتبقي في حياته و في الايام الجايه
بعد فوات اسبوع 
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
 🌼 اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌼
عند احمد في الكتيبه 
كان نايم لقي باب الغرفه اللي فيها بيخبط جامد
راح قام بتعب ونعس شديد
مازن: صباح الخير كل دا نوم مش واعي ل المنبه ولا اي 
وليد بتعب:  صباح الخير لا والله مش واعي لي نهائي 
مازن: طيب يلا يا معلم ادخل كدا خد دش صحصح و صلي الضحي و تعال على الطابور 
احمد: تمام 
مازن: في حفظ الله يا غالي …راح ماشي 
احمد داخل راح طالع هدوم بعدها مسك الفون لاقي رساله صوتيه من وليد … قاعد علي السرير فتح الرساله
وليد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل يا غالي شكلك مشغول الفتره دي ولا اي ينفع برن عليك مش بترد ياريت ترد علشان عاوزك في موضوع ضروري
احمد حط الفون راح قام بتنهيد قائل
احمد: اما اخلص و اصلي ارد عليك باذن الله بقا لما نشوف في اي …  راح داخل الحمام 
_____________________________
في شقه مهران 
شهد: مهران انا انهارده راحه بيت العيله عندنا  تمام 
مهران بعصبيه: راحه ليه ان شاءلله.؟ 
شهد بهدوء: اهدي في اي فرح وليد ابن عمي و نور بعد بكرا لازم اروح علشان ابقي معاهم بقت و عاوزه اشوف اهلي علشان وحشوني قسما بالله 
مهران بتنهيد وقلق: تمام تجي اليله و بكره تبقي تروحي برضو 
شهد بحزن: متخفش مش ههرب انا منك خلاص راحت عليا و هفضل بكدا طول عمري 
شهد بحزن شديد: شهد 
شهد بقطع الكلام: انت مش هتكون موجود معايا..؟ 
مهران ابتسم بحزن: بالرغم اني مش بحب الطريقه اللي انتي بتقطعي فيها الكلام بس عموما مقبوله من يا حبيبت عمري انتي 
شهد بخجل وتوتر: احم طيب انا هدخل اجهز نفسي بقا وانت كمان عندك شغل 
مهران بضحكه: اتهربي كده دايما 
شهد افتكرت حاجه: اه صح صح …مدت ايدها: ايدك يا غالي بقا علي الفلوس 
مهران: اممم كام يا غاليه 
شهد بتفكير: امم اممم كام كام يارب 
مهران: اي مش في بنك انتي عندي شغل 
شهد بتوتر وخوف: هات 1000 جنيه
مهران بصدمه: كام؟ دا ليه ان شاءلله 
شهد ببراءة وتمثيل: انت واحد عديم الفهم اصلا يعني عندنا فرح العريس يبقي ابن عمي يعني اخويا الكبير لازم ابقي اشيك واحده فيهم و حلوة كده الفستان و الخمار يبقي غاليين 
مهران اتنهد: تمام 
شهد بزعل: انت زعلت خلاص مش تزعل منى هات 800
مهران بسخرية: يعني  200 جنيه هترد روحي 
شهد ضحكت: اه 
مهران بضحكه: ي غوتي 
_____________________________
في منزل هاني جرس الباب كان يرن امينه راحت فتحت…و كانت اميره
امينه بابتسامة: اميره نورتي والله يا حبيبتي … وحضنتها بابتسامة 
اميره بتنهيد: بنورك  يا غاليه 
امينه بصت ليها بابتسامة: عامله ايه طمنيني عليكي تعالي اتفضلي 
راحو دخلو 
اميره: الحمدلله بخير العيال الصغيرين عاملين ايه 
امينه ابتسمت بحزن شديد: جعلك الله من الحامدين و الشاكرين ي ام احمد العيال الحمدلله كويسين والله 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
نور كانت قاعده علي التلفون في الغرفه تتفرج علي الفيس تتفرج علي الفساتين و رسومات الحنه 
نور بابتسامة اعجاب فيهم جواها:واو اللهم بارك ايه الجمال ده بجد الحاجات دي عجباني جدا وانا هختارهم الموديلات دي تحفه جدا وانا هختار زيهم ان شاء الله باذن الله تعالى يارب
اميره خبطت علي الباب راحت فتحت من الاوكره من بره
نور بصت ل الباب باستغراب 
اميره دخلت بابتسامة قائله مرسومه على ملامحها اميره:  وحشاني يا نور عيني 
نور قامت من علي السرير بابتسامة حضنتها اميره حضنتها بابتسامة حب 
نور بابتسامة كلها حزن: انتي اكتر يا حبيبت قلبي عامله اي يا خالتو 
اميره بابتسامة: انا بخير الحمدلله و زي الفل انتي اخبارك ايه طمنيني عليكي 
نور طلعت من حضنها بابتسامة حزن:لا كنتي بتقوليلي حاجه غير كدا خالص من كام يوم 
اميره بابتسامة حب ليها: حقك عليا يا نور عيني ما كانش قصدي ازعلك والله العظيم ام من يا ستي انا موافقه دلوقتي بس مش عايزاك تشيلي مسؤوليه من دلوقتي كل اللي جاي هيبقى صعب وتبقى ام في السن ده وانتي لسه صغيره هيبقى اصعب من كده
نور بابتسامة خجل: طالما معايا اللي بحبه مفيش حاجه صعبه عليا مستحيل يكون في حاجه صعبه في حياتي طول ما هو معايا …بابتسامة كلها حب لي: دا انا كنت بتمني من زمان يكون ليا والله يا خالتو كنت بدعي من قلبي ربنا يجعني بيه بالحلال كان كل حاجه جوايا بيبكي لما مشيت من البيت والله و مبقاش قدام …بضحكه حب: علشان لما بعند فيه هو اللي بيعصبني بيزعلني طالما زعلني بضحك غصب عني 
اميره بابتسامة: يا سلام 
 نور بابتسامة حب وضحكه: اه والله 
اميره بابتسامة حضنتها: ربنا يهنيكم يا نور عيني و يسعدكم يارب 
نور بدلتها الحضن بابتسامة: يارب يا خالتو يارب 
_____________________________
في منزل السيوفي 
في الوقت ده كانت شهد وصلت البيت
بقت ترن جرس الباب بسرعه ورا بعض 
سميره بعصبيه من اللي بيرن: معرفش اي موضوع الجرس ده اللي يحط ايده مش بيشلها ليه دا انتوا عالم مش بتفهم ابدا … و فتحت 
نور بضحكه: وحشاااني يروح قلبي 
سميره بغيظ: هو انتي لولا انك حامل دلوقتي كنت ضربتك والله العظيم 
شهد بتمثيل الحزن: اهون عليكي يروح قلبي …راحت حضنتها بابتسامة وضحكه: وحشاني كتير والله
سميره حضنتها بابتسامة: انتي اكتر يا حبيبتي عامله ايه الحمل عامل ايه طمنيني عليكم 
شهد بابتسامة: الحمدلله كويسين والله يا مرات عمي انتوا عاملين ايه وحشتوني والله و بابا و ماما كلكم 
سميره طلعتها من حضنها مسكت ايدها
سميره بتوعد: تعالي تعالي ادخلي دا ابوكي مستحلف ليكي ما يدخلك البيت علشان مشيتي من البيت 
شهد بحزن: غصب عني والله العظيم انا هخليكم تسامحوني والله 
سميره بابتسامة: لما نعرف بس انتي مبسوطه و سعيده معاه او لا
امال طلعت من الاوضه لقت شهد 
شهد راحت حضنتها بابتسامة: ماما وحشتيني والله والله اوي 
امال بعتاب وحزن: اي اللي جبك يا شهد انتي مش مشيتي 
سميره بهدوء: قلبك ابيض متبفش زي اميره 
شهد طلعت من حضنها بدموع:اسفه متزعليش انا زعلانه اه اني موجوده معاه غصب عني لكن مش ما خليني محتاجه حاجه ولا مزعلني ولا حاجه صدقيني 
امال بسخرية: والله مش ده برضو اللي خطفك مننا و اغتصبك يا شهد و عمل فيكي عمايل سود 
شهد بخجل وحزن: خلاص يا ماما صلي على النبي انا اعمل ايه انكتب عليا كدا 
امال بتنهيد: عليه افضل الصلاة والسلام 
سميره بابتسامة: طالما مبسوطه معاه خلاص يا ستي بقا 
شهد حضنتها بابتسامة: وحشتيني والله اوي اوي …حطت ايدها على بطنها بابتسامة: النونو حبيبي عامل ايه 
امال حصنتها بابتسامة: بس مش اكتر منى ي بنتي …باستها بابتسامة: ربنا يسعدكم يارب 
_____________________________
عند مهران 
مهران كان في وسط الشغل وهو بيشتغل حاسس بضيق شديد وضيق تنفس جواه وتعب 
مهران بتعب جواه: لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم مالي اي التعب ده؟ نفسي التعب اللي جاني وانا في السجن وحسيت بالضيق كدا برضو … اتنفس جامد وراح حط ايده على قلبه وراح سند بايده على راسه بتعب شديد ودوخه … اتنهد بتعب شديد ودوخه راح اخذ الاذن من صاحب الشركه انه يمشي واداله الاذن بانه يمشي بالفعل
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
الوقت ده كان اذان العصر بياذن
مهران سمع اذان وبقى يردد مع الاذان جواه بتعب شديد وهو رايح على البيت
مهران بتعب وحيرة: اروح اصلي ولا ف الجامع او ابقى اصلي في البيت…حاجه قالت جواه…هل ضمنت عمرك لحد ما تصل لحد البيت ما يمكن تموت يا مهران…اتنهد جامد بعقل متشتت وطلع التفكير من دماغه وراح تجاة الجامع بنيه صافيه وقلب راضي
في الوقت ده كان في حد مشغل في التليفون محاضره للشيخ حازم شومان
من ( دوره على فين يا شباب الحلقه السادسه؛ من اول. مقال: احنا اليله معانا انهارده قصه جميله بس عايز قلبك يعيش معايا في القصه دي انا والله يا جماعه ببكي وانا بسمع ببكي وهو بيشوف المعاني الرهيبه اللي فيها انهارده معانا واحد عصا يعني ايه عصا اطلق بصره.!؟  يعني سمع اغاني؟ قتل نفس قتل 99 نفس قتل ميت نفس!!! بس لما قال راجعلك تاني يا رب لما قال اقبلني يارب علي بابك يارب لاقي باب ربنا مفتوح اوسع ابواب الرحمه كلها مفتوحه المشهد الاولاني من القصة!) 
مهران بقا يسمع كلام ل حازم شومان بفضول جواه ماذا قصه هذا الرجل وماذا حدث فيها..؟؟
( قائل الشيخ حازم شومان: واحد واقف بعد ما عصى بعد ما عمل كل حاجه واقف بيقول هلي من توبه؟ هلي من توبه!؟؟ معقول ربنا يقبلني تاني انا يا رب عملت كل حاجه عصيتك بكل حاجه انا يارب ما سبتش مكان ما عصتكش فيه ينفع ارجع نضيف تاني يا رب يا رب انا اكتر واحد عصيته بس انت اكتر واحد بحبه اكتر واحد عرضت عنه بس انت اكتر واحد محتاجله اكتر واحد بعدت عنه بس انت يارب اكتر واحد قلبي بيهتف بكل ذره حب بالاحساس لاوربك يا رب انا عصيتك بس بحبك والله العظيم بحبك يا رب على قد ما عصيتك على قد ما انا عايزه اتوب يا رب..  نفسي  اتوب يارب ه من توبه.؟ يا ناس ياهو حد يدلني يا ناس حد يدلني اللي يعرف حد من الناس يوصلني لربنا يوصلني اللي يعرف بقى يتفتحلي يا رب يا رب انا عايش في بنك يا رب يا رب يا رب انجني يا رب انا  قتلت 99 نفس يا رب انا بموت في اليوم ميت مره يا رب نفسي اتوب يا رب) 
مهران بقا سامع كل كلمه من الشيخ حازم شومان بكل تانيب ضمير ووجع جواه وكل حاجه عملها بقت قدامه في لحظه وضميره كان بيانبو و واجعه بشده 
( طبعاً احنا سامعين الحلقه دي كتير اوي واحبنها جدا فنختصرها بقى عشان ما اخرش عليكم اكتر من كده ♡ السلام عليكم ورحمه الله وبركاته التوبه اللي هي التوبه من القلب بجد بنيه صافيه واتمنى اللي انا بضيفه في الروايه ده تستفادو منه بالله عليكم وكل اللي بعيد عن ربنا يقرب منه ويستغفر ربنا كتير ويدعي اهم حاجه ويوعى ل نفسه قبل فوات الاوان … اتمنى انكم تستفادو بجد وعاوزه اقولكم حاجه مهما عصيته رب العالمين فهو غفور الرحيم طبعا احنا سامعين كتير قصه الرجل قتل 99 نفس هو كان خلاص ياسأن وقتل النفس الاخيره دي بقا ميه نفس وفي لحظه ربنا ولا حول ولا قوه الا بالله نزله ملكين من السماء وبفضل ربنا دخل الجنه فشوفه رحمه ربنا واسعه ازاي وان الله غفور رحيم وتبوا قبل فوات الاوان واستغفر يا وصيه الرسول 🥹)
مختصر( الشيخ حازم شومان: من فرحته انطلق الى البيت بعد ما الامل دخل قلبه بقى طاير من الفرحه ما تردتش حساب كل حاجه حواليه وراح ماشي وهو ماشي على البيت نازل ملك الموت بدا ينزع روحه بدا ينزع روحه من كل حته في جسمه بدا يزحف على الارض.: قائلا لا يارب انا بعد ما عرفت طريقك ما فيش حاجه ادخل ما بينا حتى لو الموت بدا الملك الموت يسحب في روحه بقى يسحب في الارض على صدره بقا يزحف في الارض بقى يشد بالارض بايديه في التراب لكن ملك بيشد بروحه)
( الشيخ حازم شومان قائل: وينتهي ملك الموت من مهمته ويبقى المشهد جثه مرميه في وسط سحره كبيره في الارض في مكان مو وحش ما فيهوش اي حد بس القصه لسه ما انتهتش ينزل فوجين كبار من الملائكه فوجين كبار من السماء دول ما لهمش دعوه ببعض دول شكل ودول شكل دول وشوشهم منوره زي نور الشمس ودول وشوشهم اسود ومعاهم كفن من النار( خدو بالكم من الحته دي فضلا يا جماعه حقيقي الحته تبكي كده من الخوف وفي نفس الوقت من كتر الفرحه انه في الاخر دخل الجنه🥹🥹)
دول معاهم لبس من الجنه وعطر من الجنه جايين فرحانين ودول جايين معاهم كفن من جهنم جايين غضبانين منظر رهيب💔 والاثنين وقفو عند جسده مين هياخده من الاتنين...؟؟ مين اللي هياخده من ملك الموت مين اللي هيستلم روحه ومن ملك الموت.؟
ملائكه العذاب قالت: انتوا بتعملوا ايه انت عايزين تاخدو مين؟ احنا قعدنا سنين نكتب في سيئات ملهاش حسر عايزين تاخده ازاي؟؟ 
وملائكه الرحمه تقول: انتوا ما تعرفوش رحمه ربنا؟ رحمه ربنا انه جاي بقلبه و مش برجليه مهما الانسان عمل هرجع)
 ربنا سبحانه وتعالى يجرة معجزه المعجزه دي ما حصلتش قبل كده!!
ربنا سبحانه وتعالى بعد ارض المعصيه وقرب ارض الطاعه بشبر واحد وارض المعصيه بعيده عنه وارض الطاعه قريبه منه بشبر واحد وقبضته ملائكه الرحمه اتحط في كفن من الجنه لبس لبس من الجنه طلع مع ملائكه الرحمه لسابع السماء بوجهها منور( بعد المعصيه فقدان الامل وقتل 99 نفس سبحان الله تعالى شوفو عمل اي رحمه ربنا واسعه اوي ان الله غفور رحيم ارجعو الي ارجعو الي بس انتو قبل فوات الاوان🥹)
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
مهران في لحظه دي قلبه بقا هيقف جامد من الحلقه راجل اللي سمعها
اتنهد جامد بتعب شديد قال جواه: يارب لا حول ولا قوة الا بالله يا الله اد اي رحمتك واسعه اوي كده اللهم اغفرلي اللهم اغفرلي يارب وقبل توبتي يا ارحم الراحمين…وتجاة بالفعل تجاة الجامع بندم من كل شيئ و طالب المغفرة ل تاني مره من ربنا
_____________________________
في منزل السيوفي كانت البنات متجمعين علشان يروحو يجيبو الفساتين
شهد: مرات عمي متنسيش تقولي ل وليد يرن علي مهران يعزمو على الفرح
سميره بابتسامة:حاضر باذن الله
اميره ابتسمت: اي يا شهد ل يكوني 
حبتيه و احنا منعرفش؟ 
امال: اممم قولي.؟ 
ساره بضحكه: العالم دي شريرة كدا ليه 
نور و ليلي ضحكو جامد 
شهد بتنهيد و هدوء: بصو مش موضوع حب هو خلاص جوزي وهو ابو ابني اللي في بطني مهما عملت حاولت هربت عملت اكتر من كدا فيه مش هيتقبل كده خالص فانا لازم اتقبل انا بقا بالامر الواقع واقبل بكده هو جوزي خلاص ع كدا مفيش امل اننا نسيب بعض
اميره اتنهدت: شهد قولت اي قبل كدا.؟ مش قولتلك اللي بيحبك وحطك في قلبه هو اللي يستهلك اختاري اللي مختارك مش اللي يسيبك من اول خناق ما بينكم او من حاجه تافهة 
شهد بتنهيد وحزن: صح والله الحمدلله 
سميره: يا حبيبتي اسعدي نفسك بنفسك وانسى اللي فات وحبيه زي ما هو بيحبك يا شهد 
امال ابتسمت بتنهيد: صح يا شهد هما معاهم حق طالما هو عاوزك و زي ما انتي بتقولي مش بيزعلك و عايز مصلحتك خلاص يبقي اتقبليه 
نور بتمثيل الحزن: اه حرام والله 
ليلي بضحكه: دا انتي الشيطان يسقف ليكي على تمثيلك ده
ساره بضحكه: احمدي ربنا انها جايه معاه مش بتقولها حاجه تاني ضده
شهد ضحكت جامد:كل قوم وانتي  قوم بقا
نور بضحك: عاوزه مصلحتك يا روحي
شهد بضحكه: واضح واضح
حياة بطفوليه: نشي امتي بقا 
اميره بضحكه وهي شيله: هتمشي دلوقتي بس عمك وليد لما يجي
نور رنت علي وليد مردش عليها 
نور بغيظ: مش بيرد ليه ده 
ليلي: يمكن قرب يوصل علشان كدا مش بيرد 
سميره بابتسامة: هاتو بقا فساتين حلوه كدا والهدوم حلوه بقى على ذوقكم
ساره بابتسامة: باذن الله احنا هنجيب بقى ليكم وللاطفال دي ولما نيجي هنوريكم تعجبكم على ذوقنا باذن الله
امال: باذن الله …بضحكه: المهم حاجه حلوه ليا انا بقا انتوا عارفين اني مش بحب اللبس غير الفساتين و الدريسات و عليها خمار 
نور ضحكه و بابتسامة: عيوني يا حبيبت قلبي انا هجبلك علي ذوقي 
في الوقت ده وليد كان وصل …وليد رن علي نور 
البنات قامو 
نور: يلا يا بنات وليد بيرن
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
نور ركبت جنب وليد و معاها حياة و البنات ورا
نور بغيظ: مش بترد ليه ها؟ 
وليد ضحك: معلش تعالي علي نفسك شويه كنت جاي في الطريق مش عايز اخلصلك الرصيد 
نور ضحكت: والله 
وليد بضحكه: امم
شهد بضحكه: عامل اي يا ابن عمي 
وليد اخد بالو: كويس الحمدلله انتي عامله ايه 
شهد: الحمدلله بخير يا غالي …بضحكه: حاسه انك شيل في قلبك مني مش عارفه ليه كدا..؟ 
وليد بغيظ: ابدا بس اللي تسيب البيت وتمشي بالطريقه دي يبقى تاخد على دماغها
ساره بضحكه: دا انت قلبك ابيض خالص 
نور بضحك: اوي ي بنتي 
شهد بغيظ منه: انا قبله كدا انت كمان 
 ما ردش عليها وليد الحياه بابتسامه
وليد بابتسامة: حياتي يعني انتي نايمه علي نفسك كدا نعسانه ولا اي 
نور بصت ليها: دي نعسانه شكلها ولا اي بتسهر طول الليل كله طول النهار تنام 
حياة بنعس: عاوزه اناني 
ليلي بابتسامة: هاتيها يا نور جاي نعرف نايمه هنا علشان تعرفي تقعدي 
نور ادتها ليهم ورا
____________________________
كانو جم من بدري وكانو بيتفرجو على الفساتين جواهم فرحه  و مبسوطين وفي منهم اختارو الهدوم والموديلات اللي هما عاوزينها 
وليد بفضول: نور هتلبسي الفستان بالخمار والنقاب ولا من غيره.؟ 
نور بصت لي بابتسامة حب: لا طبعاً يا حبيبي بالخمار و النقاب زي ما انا كده برضو … بتساءل وابتسامه: ولا انت مش عايزني كده بقا اللي انت عايزه انا اعمله طبعا يا حبيبي.؟ 
وليد ابتسم بحب شديد ليها وفخر منها:ياااه مش عايز اي بس …سكت ل ثواني ا الابتسامه انمحت من على ملامحه واتبدلت لحزن شديد افتكر كل شيء لما كان يختار لميار اللي اللي هو عايزاه ما كانتش توافق كل حاجه عايزاها تمشي بمزاجها ومش تعجبو حاجه منه
نور باستغراب: وليد راحت فين؟ 
وليد انتبه ليها قائلا بحزن: معاكى اهو بس افتكرت حاجه كدا 
نور فاهمت قالت بحزن شديد: مش انت بس اللي اتصدمت او تعبتك والله حياتنا اتدمرت بسببها كلنا 
وليد بحزن شديد: قلبي ما عرفش يختار صح اخدت القرار بسرعه غلط
نور بحزن عليه: حبيبي متزعلش نفسك حقك عليا وهي ربنا يسامحها بقا … بدات دموعها تنزل منها بحزن شديد 
وليد بسرعه: اي اي ليه الدموع دي دلوقتي؟  وبعدين دا انا اللي المفروض اقولك حقك عليا علشان اللي حصل ده ليكي بسببنا 
نور ضحكت غصب عنها بحزن: انا لو زعلت اكتر من كده  وفضلت اعيط هنكد عليك فخلينا مبسوطين شويه في اليوم الجميل ده وفي ايامنا الجميله دي
وليد ضحك علي ضحكتها بابتسامة:انا بقول كدا برضو
نور ضحكت بابتسامة: طيب بقولك اي تعال بقى اخد رايك في الفساتين انا اقيس واخد رايك انت تقولي ذوقك اي رايك 
وليد بابتسامة: يعني عاوزه تلبسي علي ذوقي؟ 
نور بحب: طبعاً مش انت حبيبي لازم 
وليد بغمزة: روح  قلب حبيبك… وضحك بابتسامة حب
نور بخجل: بطل قله ادب
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
شهد بابتسامة: يا بنات بصو الفستان ده جميل جداً ل رهف ل سنها يجي علي قدها
ليلي بابتسامة: اللهم بارك جميل جداً و عاوزين نختار فستان ل امينه 
ساره ابتسمت: جميل جدا وانا اخترت فستان انا ونور ل حياة اهو عاوزين بقى نختار ل ابراهيم لبس على سنو و دريس ل طنط  امال وطنط امينه هيبقى كده خلصنا ونور اكيد اخترت الفستان دلوقتي هي و وليد واختاره البدل
شهد بتفكير جواها: بما ان باذن الله هيكون موجود معي مهران لازم اختار لي حاجه حلوه علي ذوقي انا
شهد بابتسامة: بنات ا خد اي ل مهران..؟ 
ليلي بابتسامة: بدله تمشي مع الفستان بتاعك
ساره بابتسامة: اه هتبقى اللهم بارك شيك جدا انتو الاتنين باذن الله 
شهد بابتسامة جميله: طيب هجيب انا وانا اوريك واخد رايكم 
ليلي: هو بيلبس ستايلات ايه الاول.؟
شهد: هو كل لبسه كلاسيكي بيحب يلبس كده دايما
ساره: يبقى تختاري لي على ذوقك بقى نفس الموديل بس افراحي
شهد بابتسامة: اشطا يا بنات.
وبداونا يشترو باقي الهدوم والفساتين ونور هي ايضا هي وليد اختارو الفستان والبدله على ذوق بعض
_____________________________
في المساء 
في منزل السيوفي 
شهد: وليد
وليد: امم؟ 
شهد: ما تنسش ترن بقا علي مهران تعزمو ماشي 
وليد: عيوني الرقم؟ 
شهد بدات تديه الرقم 
و وليد اخدو سجلو 
وليد: تمام هرن عليه دلوقتي …لاقي احمد رن عليه
شهد: باذن الله 
امال قالت جواها بابتسامة: يا رب اجبر بخاطرها يا رب وسامحها وحببها في جوزها يا رب ويهديها ويهدي بالهم وهديها عليها يا رب يا رب ضربها من قلبي يا رب نولهالي الامنيه دي يا رب ل بنتي
وليد قام: احمد بيرن هروح اكلمه بقى عن اذنكم
اميره بحزن شديد: سلملي عليه كتير يا وليد وياريت تحاول تقنع في انه يجي 
سميره: ما تسيبوش غير لما يوافقو 
وليد بابتسامة: حاضر هخليها يوافق غصب عنه يجي … راح علشان يتكلم معاه في الهدوء 
شهد بتوتر وخوف: خايفه من بابا 
امال بكيد فيها: رنيت عليه من شويه قالي جاي 
شهد بخوف شديد: يا خرابي جاي دا هيخلي ليلتي حلوه علي دماغي حلف عليا مدخل البيت ومش عايز يشوفني
اميره بهدوء: بس يا امال بطلي تخوافيها فيها ما تخافيش يا حبيبتي وامشي اقول لك حاجه وانا زعلان منك اه لكن هيصالحك
سميره بضحكه:  ولله انك عاوزه تولعي في الدنيا يا امال
امال بضحكه: اوي علشان تبقي تسمع الكلام 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
وليد كان يتكلم مع احمد 
احمد بحزن مالي قلبه: لا والله.؟ 
وليد بابتسامة حزن: امم والله 
احمد اتنهد بحزن شديد: مبارك يا وليد ربنا يتمم ليكم على خير ويسعدكم مع بعض يا رب ويرزقكم بالذريه الصالحه 
وليد بابتسامة: امين عقبالك يارب يا غالي المهم هتيجي طبعاً زي ما قولتلك.!؟ 
احمد: تسلم ياغالي … برفض: مش عارف اقولك اي لا 
وليد بحزن منه: ليه ان شاءلله مش عايز نور تسامحك ولا ايه!؟ 
احمد بابتسامة حزن وندم: ياريت والله 
وليد: يبقي تجي 
احمد بتنهيد: مش بايدي صدقني سامحوني بالله عليكم
وليد بحزن: لا مش هنسامح حد سلام
احمد بسرعه: وليد استهدي بالله انا هاخد اذن الاول 
وليد ابتسم: منتظرينك يا ابو حميد تيجي بالسلامه باذن الله
احمد بابتسامة: الله يسلمك يا صاحبي
-----------------------------------------------
في منزل هاني 
نور كانت قاعده تلبس الفستان  لرهف تقيسو ليها وهي مبسوطه جدا وفرحانه
نور بضحكه وفرحه شديد: هههههه جميل جداً جداً اللهم بارك خايفه احسن تتحسدي يا روحي 
امينه بضحكه و بابتسامة: يا خلاثي علي القمر ده يا ناس فستان جميل جدا وماشي عليها حتى هدوم ابراهيم
هاني بابتسامة وحب: ربنا يديم الفرحه دايما كده في قلوبكم واشوفكم مبسوطين كده ودايما متجمعين مع بعض 
نور بابتسامة: يارب يا بابا 
امينه بابتسامة: ربنا يديمك لينا ياروح قلبي ويديمك جنبنا كده على طول ونفضل مبسوطين دايما كده وفي حب وسعاده مع بعض
هاني بابتسامة: يارب يا حبيب قلبي 
نور بابتسامة: بابا جبت بدله ليك جميله جدا على ذوقي لازم تلبسها…بضحكه: دي اول فرحه ليك بنتك لازم تلبسها
امينه بضحكه: الفستان ماشي مع البدله اي جامدين 
هاني بابتسامة: حاضر يا نور عيني اي حاجه منك جميله يا اميرتي 
نور بابتسامة: حبيبي يا بابا 
امينه بدات تغير جدا 
امينه بتنهيد وغيرة: طيب انا هقوم بقا ابدل الفستان ل رهف و انيمهم 
نور بغيظ: غيورة هانم هتولع دلوقتي عارفه 
هاني بهدوء: نور سامحي امينه وانسي اللي فات زي ما انتي سامحتيني انا وليد
امينه بغيظ منها: سامحيني غصب عنك وغيوره غيوره لما تبقي مع وليد هتجربي الغيرة كويس 
نور بكيد:نينينينينينيني 
هاني بضحكه: والله العظيم انتوا الاتنين بنار اوي 
_____________________________
في الوقت ده كانت رجال البيت جت
سميره: ي بت يلا اطلعي حطي الاكل علي السفرة 
شهد بتوتر: خايفه اطلع والله 
امال بضحك: يلا بس متخافيش 
اميره: يا بنتي يلا اخرجي بقا عمك محمد بيزعق بيقول بتعملو اي كل ده يلا … راحت شدتها طلعو بره
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
كانو قاعدين علي سفرة الطعام 
ابو وليد باستغراب: ساعه دخلو يجيبو الاكل 
محمد بينادي: يا جماعه ناويين نسهر بالاكل ده اللي مش راضي يخلص اليله دي ولا اي 
عبدالله بزهق: ولا نقوم نام احسن 
وليد ضحك بسخرية: اصلكم متعرفوش في مفاجأة هنا انهارده!
عبدالله باستغراب:  اي..؟
في الوقت ده طلعو من المطبخ 
شهد بابتسامة توتر: بابا وحشني …راحت حطت الاكل علي السفرة 
اميره بابتسامة: شهد جت قالت بابا وحشني جيت اشوفه 
عبدالله قام بغضب بص ليها 
عبدالله بغضب: انني يا بت اي اللي جبك هاا 
شهد بخوف: جيت عشانكم يا بابا 
عبدالله بغضب: جيتي علشانه دا انا اقتلك 
شهد راحت استخبت ورا امال بخوف شديد 
محمد بهدوء: اللي فات مات بقا استهدي بالله يا جدع 
شهد بدموع: انا اسفه يا بابا والله 
عبدالله بزعيق: اسفه اي ونيله اي مش بتسمعي الكلام ليه
امال بهدوء: اهدي هي مش زعلانه من انا عايشه معاه هي مبسوطه والله حتى اسألها 
وليد ببرود: اشرب من دمها علشان تبقي تسمع الكلام 
سميره: لا اله الا الله خليك محضر خير 
شهد راحت حضنته بسرعه بدموع وحزن قالت بدموع شهد: اسفه يا بابا والله انا مبقتش زعلانه خالص ولا خايفه منه زي الاول هو بيحبني والله مش عايز يخسرني حرام اجي عليه اكتر من كدا ندبه فرصه بقا 
عبدالله __
ابو وليد: طالما هي راضيه عن كده انت تقف ليه في وش سعادتها بقا سامحها يا عبدالله 
محمد: لو هتفضل كدا واقف ليها علي كل حاجه يبقي مش هتعرف تعيش ولا هي ولا ابنها 
شهد ضحكت وهي حضنه بابتسامة: ايوه اقنعو فيه بالله
عبدالله طلعها من حضنه 
شهد بحزن: مش هتصالحني يا بابا خلاص.؟ 
امال: خلاص بقي يا عبدالله هي مرتاحه معاه يبقي خلاص نسبها بالله براحتها هي عارفه مصلحتها كويس
عبدالله بحزن: انا حلفت اني مش اسامحك أبداً لو اي
شهد بدموع: اسفه والله مش هزعلك في حاجه تاني أبداً أبداً… بابتسامة و دموع: سامحني علشان خاطر عمر اللي في بطني حفيدك 
وليد: سامحها. وخلصونا بقى عاوزين نتعش والله 
عبدالله اتنهد وقائلا: تمام يا شهد طالما مبسوطه معاه مش بيزعلك تمام هعمل نفسي ما صدقك 
شهد: كأن كان الاول بس دلوقتي لا والله لما كان ما طلع عيني معاه 
عبدالله بعتاب: وسامحتي برضو.؟ 
شهد بحزن: علشان خاطر ابني …حضنته بحزن: سامحني بالله عليك مش هزعلكم تاني والله خلاص علي كدا ان شاءلله
عبدالله حضنها بابتسامة: مسامحك مسامحك بس اياك تزعلين منك بعد كدا 
شهد بابتسامة: وعد مني مش هزعلكم 
امال بابتسامة: ربنا يديمنا لبعض ويسعدنا يا رب دائما 
سميره بابتسامة: يارب يارب 
اميره اتنهدت بحزن شديد جواها قالت: يوم علي يوم حياتي بتسوء اكتر و اكتر بسببك يا ميار بسبب اللي انتي عملتيه فينا بنحاول مبسوط نفسنا ونفرح قلوبنا لكن قلوبنا موجوعه بسببك
_____________________________
في يوم جديد
في شقه مهران 
شهد بابتسامة: طبعاً وليد عزمك انت هتيجي معايا الفرح صح 
مهران بابتسامة تعب:باذن الله 
شهد: جبت ليك بدله قميص وبنطلون جمال جدا هيعجبك على ذوقي والله 
مهران ضحك: يعني ال 1000 جنيه ما راحتش في الارض الحمد لله
شهد بضحكه: لا جبتلك معايا علشان ما تزعلش
مهران ابتسم بتعب ليها 
شهد بقلق: مالك انت تعبان ولا اي؟ 
مهران اتنهد بضيق: لا 
شهد: اومال مالك؟ 
مهران بابتسامة تعب: بس عندي شويه صداع 
شهد: من اي 
مهران: عادي 
شهد بابتسامة: استنا اعملك فطار وكوبايه شاي تظبط دماغك
مهران بعد صدق: لا والله انتي اللي هتعملي كل حاجه النهارده يا جميل
شهد بابتسامة:طبعاً … راحت دخلت المطبخ وهي بتضحك 
مهران بابتسامة حب جواه: حقيقي بحبك من قلبي اتمنى من ربنا يهديكي وتحبيني ودايما تبقى هاديه كده عليا وتقبلي تعيشي معايا طول العمر وانا هعوضك وعد مني يروح قلبي انتي 

يتبع
_ طـب تعـرف أجــر ڪـل صـلاه تـصـليـها  ؟! 
_ تــعـالـي أقـولك  . .  
1) _ صلاة الـفـجـر . .
- اللـى بـيـصلـى الـفـجـر يـنـال كـل يـوم أجــر حـجة و عـمـرة  ..
قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم : { مـن صلّـى الفـجـر فـي جـمـاعـه ثـم قعـد يـذكر اللّـه حـتـى تـطـلـع الـشمـس ثـم صلّـى ركـعـتيـن كـانـت لَه كـأجـر حـجـه وعـمـرة تــامـة تــامـة تــامـة }  
ومــن صـلّي الـفجـر فـي جــمـاعـه فــهـوا فـي ذمــه اللّـه  ..
صَـلآهُ الــضحـي  .. 
 فـأمـا عـن صَـلآهُ الــضحـي فــهـي صدقـة عـن كـل اعـضاء الجـسـم .  . 
قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم { يُصبح على كل سلامى من أحدكم صدقة، فكل تسبيحة صدقة، وكل تحميدة صدقة، وكل تهليلة صدقة، وكل تكبيرة صدقة، وأمر بالمعروف صدقة، ونهي عن المنكر صدقة، ويجزئ من ذلك ركعتان يركعهما من الضحى } 
صـلاه الـصـلاه الـضـحــي هـي صــلاةُ الأوَّابـيـنَ .. 
قــآل الـحــبيـب ﷺ :
" لا يُحافظُ على صلاة الضحى إلا أوَّابٌ ، 
  قال : وهي صــلاةُ الأوَّابـيـنَ "
‏الأوَّابُ : كثـيــر الـرجـوع إلـى الـلـه "
ثــانــيًـــاا
2) _ صَـلآهُ الـظُّـهْـرِ  .  . 
- اللـى بـيـصلـي الـظـهـر ربـنـا بيـحـرم عـليـه لـفـحات جـهنـم يـوم الـقيـامـه خـصـوصًـا إن دى هـىّ السـاعـه اللـتي  تـسعـر فـيهـا جـهنـم .. 
 ومــن صـلّـي  4 ركـعـات قـبـل الـظـهـر و 4 بـعـده الـنـار لـن تـمـس جـســده يـوم القــيـامـة . .
 قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم  : {  مـن ركــع أربــع ركعـات قـبل الـظـهـر وأربـعـا بعـدها حـرم اللّـه عــز وجــل لـحـمه عـلـى الـنّـار"3) _ صَـلآهُ الـعَـصـر  .  . 
- إللــى بـيـصلـى الـعـصر بـيخـرج عـن ذنـوبـه زي اليـوم إللـى اتـولـد فــيه و دى صـلاة مـن أڪـبر أسـباب دخـول الجــنة .. 
قــال اللّـه تـعـالـي { حَافِظُوا عَلَى الصَّلَوَاتِ وَالصَّلَاةِ الْوُسْطَىٰ } ..
وقــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم " مَـن صلـى البَـرْديـن ، دخـل الجـنـة " !- 
4) _  صَـلآهُ الـمَـغْـرب  .  .  
- إللـى بيـصلـى الـمغـرب وبعـدهـا بيـدعـى أى دعـاء بـأى شـئ مـحـتـاجه ربنـا بيـسـتـجـاب لـه لأن دى السـاعه إللـى ربـنـا عــزّ وجــل تـاب فـيـها عـلـي ســيـدنـا آدم علـيه الـسـلام .  .
قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم  :  {  من صلى أربع ركعات بعد المغرب قبل أن يتكلم رفعت له في عليين ، وكان كمن أدرك ليلة القدر في المسجد الأقصى ، وهي خير من قيام نصف ليلة .. "  
من صلى ست ركعات بعد المغرب قبل أن يتكلم غفر له بها خمسين سنة " 5 )_ صَـلآهُ الـعِـشـاء  .  .  
- إللــى بيـصلـي العـشـاء ودى بـتسـمـي بـصـلاة الـعـتمـه ..  
للـقـبر ظـلـمة ويـوم القـيامة ظـلمـة  .. 
 فـمـا مـن مـؤمـن مـشـي فـي ظـلمـه اللـيـل إلا حــرم اللّـه تـعـالـي عــلـيه وقــود الـنـار ويــعطـي نـورا يــجـوز بــه عــلي الـصـراط فـإنـها الـصلاه اللـتي صـلاهــا الــمرسـلون قــبلـي .. 
 ومــن صـلّـي الـفجـرو الـعِـشـاء كــأنـه صـلى اللـيـل كلـه الـعِـشـاء نـصـف اللـيـل و الـفجـر نـصـف اللـيـل . . 
قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّــم : { مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِي جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا صَلَّى اللَّيْلَ كُلَّهُ }  .  
6)_ قـيـام اللــيـل  ..  
وأفــضل الأوقــات لـصلاتهـا الـثلـث الأخــير مـن اللـيـل صلــوهــا و هـيغـمـرڪـم شـعـور بـالــراحـه مـحـستهـوش مــع بشـر قبـل كـده ولـو ركـعـتيـن هيـفـرقـوا مـعـاك جـدًا . .
 قــال رســول اللّـه صـلِّ اللّـه عـلـيه وســلّـم : { إِنَّ فِي الْجَنَّةِ غُرَفًا تُرَى ظُهُورُهَا مِنْ بُطُونِهَا ، وَبُطُونُهَا مِنْ ظُهُورِهَا ، فَقَامَ أَعْرَابِيٌّ فَقَالَ : لِمَنْ هِيَ يَا رَسُولَ اللَّهِ ؟ قَالَ : لِمَنْ أَطَابَ الْكَلامَ ، وَأَطْعَمَ الطَّعَامَ ، وَأَدَامَ الصِّيَامَ ، وَصَلَّى لِلَّهِ بِاللَّيْلِ وَالنَّاسُ نِيَامٌ }
ـــــــــــــــــــــ
ومــن صـلّـي 12 ركـعـة إللـى هـى الـسُنـه فى اليـوم  ..
 بُـنـى للـه قـصر فـى الـجـنة ..  
طـب أي هُـمّـا  :  
ركــعـتيـن قبـل الـفـجر . . 
أربـع ركـعـات قـبـل الـظُّـهْـرِ و بـعـده ركــعـتيـن . . 
 ركـعتـيـن بـعـد الـمَـغْـرب . . 
ركـعتـيـن بــعد الـعِـشـاء . . 
كــده مـعـاك 12 ركـعـة  ...



تعليقات