
رواية حب المراهقه 2
الفصل الثاني عشر 12
بقلم نور ربيع
اذكر الله ♥
يا رب اسعدني بكل ما هو جميل من عندك اللهم اكتب ليا السعاده الدائمه وابتسامه لا تغيب والقلب لا يحزن اللهم ارزقنا خير الدعاء وخير النجاح وخير العمل وارزقنا العفة والأمانة والرضا واختم لنا بخاتمة السعادة أجمعين لا إله إلا أنت سبحانك اللهم طهر ايامي القادمه من كل ضيق وعسر وافتح ليا ابواب السعاده واليسر 💚
جماعه جماعه بالله عليكم التعليقات وحشه جدا كل مدى بتنقص ليه كده لايكات تزيد شويه فضلا يا جدعان
نور وقفت قدام وليد بابتسامه وحب وراحت فتحت ايديها الاتنين
نور بابتسامة:اي رايك في رسومات الحنه دي يا حبيبي؟
وليد بص بابتسامة حب: اللهم بارك جميل اميرتي
نور بابتسامة: يعني عجبك الرسومات والحرف بتاعك
وليد بحب: عجبني طبعاً يا اميرتي طالما هي على اليدين الجميله دي يبقى اكيد لازم تبقى حلوه فيكي يا قمري
نور بابتسامة خجل: شكرا يا بطلي
وليد بضحكه: بطلي.؟
نور بضحكه و بابتسامة: اه بطلي لا مش بس كده انت حبيب عمري وكل حاجه انت عشقي الاول و الاخير
وليد بغمزة: لا لا بلاش الدلع ده خليه بعدين احسنلك
نور بخجل شديد: لا انا ساكته اهو
وليد ضحك باعجاب : الخدود اللي بتطلع فراوله دي عجباني اوي
نور بضحك خجل: ما انت بطل تكسف فيا وانا مش احمر كده
وليد بضحكه و بابتسامة: ماشي
نور بصت لي بابتسامة حزن: وليد انت فعلا بتحبني وعايزني بجد ولا شفقان عليا..؟ انت واخد بالك مني كويس وشايف ملامحي فيها ايه انت قابل كده..؟؟؟
وليد بصدق من جواه: والله العظيم بحبك انا فعلا كنت الاول مش طايق اشوف وشك ولا اقابلك بس عشان انتي كنتي عنيده كان سنك طفله وعنيده وانا ما كنتش بحب التصرفات دي لكن انا بحبك بكل صفاتك دلوقتي انتي ما كنتيش بتطلعي من خيالي ولا تفكيري ابدا اصلا وبالفعل انا حبيتك زي ما انتي بتحبيني واكتر كمان …بتنهيد وعناب فيها: لو قصدك بقا علي الجرح اللي في وشك فانا يا ستي قابلك بكل صفاتك انت اجمل بنت في عيوني انا بحبك وبحب ملامحك الجميله البريئه الهاديه وبعدين هو مش الجمال في الشكل الجمال جمال الروح وانتي روحك الجميله وانا بحب روحك الجميله دي يا نور عيني
نور حضنته جامد بحب:ربنا يديمك ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروح قلبي والله العظيم انا بحبكك كتير كتير مش بس كدا لا انا بعشقك موت كده
وليد حضنها بابتسامة حب: وانا اكتر يا نور عيني يا حته مني.
_____________________________
موعد زفاف وليد ونور
وليد اختار فيلا كبيره وكان بالنهار كل التحضيرات بتاعه الفرح كانت في الجنينه بتاعت الفيلا كانت كبيره جدا جدا وكلها زينه بالورد وتحضيرات الافراح وفيها حمام سباحه وكان شكلها جميل جدا
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اللهم صل وسلم وبارك على نبينا محمد 🌸 اذكر الله ( قال الله تعالى { آلَذِيَنِ آمًنِوٌآ وٌتٌطِمًئنِ قُلَوٌبًهم بًذِکْر آلَلَهّ آلَآ بًذِکْر آلَلَهّ تٌطِمًئنِ آلَقُلَوبً ♥️﴾)
🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸🌸
في بيت ليلي
ليلى كانت تتحدث في الهاتف مع نور
ليلي بسرعه: حاضر حاضر جايه اهو والله هلبس الخمار وجايه وهقول لماما كمان انها تجي مش ناسيه يا روحي بس انتي اهدي بلاش تتعصبي
نور بعصبيه: عارفه برن عليكي من امتي
ليلي ابتسمت بحب: حقك عليا والله كنت بروق في الشقه وبعد كده عملت اكل لما كنتي بترني كنت باخد شاور في الحمام هرد عليكي ازاي ما تزعليش مني بعدها عملت الغدا ل ماما
نور بهدوء: تمام يا قلبي حصل خير انا مستنياكي يلا تعالي بسرعه انت بتتاخري عليا ما تنسيش تقولي ل طنط تجي في الميعاد
ليلي بابتسامة حاضر يا قلبي ومش ناسيه والله وهي جايه ان شاء الله
نور بابتسامة: في رعاية الله مستنياكي
ليلي بابتسامة:حاضر ياقلبي مش اتأخر في رعاية الله … وقفلو
ليلي لفه الخمار ولبست الكوتش وبعدها طلعت ل والدتها
ليلي: ماما ماشيه ل نور عاوزه حاجه يروحي تجي على المعاد بقا ان شاءلله ماشي
والداتها بابتسامة: حاضر باذن الله خدي بالك من نفسك كويس
ليلي بابتسامة: حاضر يا ست الكل
راحت تجاه الباب: سلام عليكم ورحمة الله وبركاته
والداتها: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
_____________________________
وهنا البنات بدات تجهز كل واحده منهم ل الفرح وجواهم فرحه لا تتوصف فرحه شديده في قلوبهم ماليه القلب نور كانت مبسوطه جامد والابتسامه مرسومه على ملامحها وطائره من الفرحه من جواها والفتاه تجهز فيها بابتسامه وحب ليها البنات ايضا كان مبسوطين جدا لصديقتهم نور من قلوبهم والكل
فستان نور كان عبارة عن فستان زفاف ابيض هادي جدا وعليه الخمار بتاعه الابيض والنقاب نفس اللون وكان عليه التاج ابيض وكانت الفتاه بتاع التجميل حاطه ليها ميك اب بس تحت النقاب وكانت جميله جدا وعينها الخضرا كانت بتلمع من كتر الفرحه مرسومه في عيونها وكانت حرفيا شبه الاميرات
فستان ليلي كأن عبارة عن فستان لونه ازرق سماوي وخمار ابيض ولفه سورايه وكانت لابسه تاج بالورد وكانت شكلها جميله جدا هي ايضا
ساره لبست فستان لونه زهري غامق والخمار والنقاب نفس اللون كانت لابسه تاج بلون الزهري ماشي مع الفستان والحجاب وكانت جميله
شهد كان فستانها لونه ازرق غامق وعليه خمار نفس اللون وتاج لونه ابيض وكانت هي ايضا جميله هي والبنات
فستان حياه لونه ابيض كان فستان فخم جدا اكمام الفستان كانت شفافه وعليه من ورا اجنحه فراشه لونه ابيض نفس اللون وكانو حاطين ليها طوق اطفالي على شكل تاج لونه ابيض على شعرها الاشقر الاصفر الجميل جدا وكانت جميله خالص هي ايضا وكانت زي حوريات البحر
وبكده الكل جهز ولبسو الفساتين اللي اختاروها والهدوم وكانو مبسوطين جدا وشكلهم جميل والفرحه جواهم
_____________________________
شهد بابتسامة وضحكه: يا خلاثي والله الاطفال حياة و رهف احلي مننا ي بنات
ليلي بضحكه: ما هما علشان اطفال لازم يبقى احلى مننا بصي جمالهم عامل ازاي هم جمال رباني والفساتين محلياهم اكتر اللهم بارك
ساره بضحكه: بطلي نق على العيال انتي وهي ما احنا كمان جومال جدا يا بت انتي وهي
امينه بابتسامة ل نور: اجمل عروسه عيني شافتها يا نور عيني اللهم بارك جميله جدا بجد انا ما شفتش في حياتي زي جمالك كده عروسه قمر اللهم بارك يا حبيبتي ربنا يزيدك ويحفظك يا حبيبتي
نور بصت ليها بغيظ: انهارده بس حلوه علي طول حلوه اصلا
امينه بضحكه بابتسامة: طبعا طول عمرك مش بس النهارده والله العظيم انتي قمر اوي على طول مش بس النهارده يا نوري
نور بابتسامة: حبيبتي انتي اجمل
ليلي مسكت ايد نور و ايد امينه حطيتهم في ايديهم بعض
ليلي بابتسامة: عشان خاطر اليوم الجميل ده وربنا يباركلك في حياتك الجايه وعلشان خاطر قلبك الطيب ده سامحيها سامحيها علشان خاطر حتى لو انا ليا عندك خاطر يا نوري
امينه بابتسامة حب: ربنا يخليكي لنا يا ليلى ويحفظك والله انا بحبك انتي بنت جدعه اوي بجد
ليلي بابتسامة: انا بحبك اكتر والله يا روح قلبي
شهد بابتسامة: ربنا يديم المحبه ما بينا وما يجيبش خصام ابدا يا ريت دايما كده نبقى في حب مع بعضنا وابتسامه ما حدش فينا يتخاصم مع الثاني ولا يزعل المسامح كريم يا نور
نور بصت ل امينه بابتسامة راحت حضنتها بحب: مسامحاكي يا ستي مسامحاك انا عمري ما كرهتك ولا اي حاجه انا كنت زعلانه منك اه بس خلاص بس انا علشان خاطر ماما جاتلي في المنام وقالتلي سامحيها هي وابوكي وسامحي كل اللي اذاكي عشان ربنا يرضى عليكي ويحقق كل امانيكي فانا هسامحك وانا مش زعلانه منك ربنا يديمك
امينه حضنتها بابتسامة حب: والله العظيم بحبك يا نور والله بحبك قوي ربنا يخليك ليا يا نور عيني بجد انا اسفه عمري في حياتي ما هزعلك ابدا سامحيني يا نور
نور بابتسامة: مسامحاكي مسامحاك والله ربنا يسامحك ويغفرلك ويغفر لينا جميعا ذنوبنا يا رب
ساره بابتسامة: يا رب يا رب وكده فرحتنا بقد ده المكان فرحه فرحتين وفرحتنا اكتملت
ليلي بصت ل شهد اللي قاعده تحط ميكب ل حياة
ليلي بصدمه وضحكه: الحقي يا نور بتعمل ايه اقتليها بسرعه عايزه اتعلم البنت الانحراف من دلوقتي الحقي
_______________________________
احمد طبعا كان اخذ الاذن من اللواء وده اذن ل يوم واحد بس وبالفعل طلع من الكتيبه
و راح الاول علشان يزور ميار في المستشفى قبل ما يروح المنزل بتاعهم
وبعد وقت طويل من المشوار وصل المستشفى راح داخل ليها بضيق وحزن شديد وهو مش قادر انه يشوفها بالمنظر ده
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
احمد حضنها جامد بابتسامه كلها حزن
احمد بابتسامة: وحشاني اوي
ميار حضنته بحزن و دموع: انت اكتر يا حبيبي
احمد مسك ايدها وراحو قعدو
احمد بابتسامة حزن: طمنيني عامله ايه دلوقتي مش كويسه كده على العلاج ما بقتيش احسن دلوقتي
ميار وعياط: انا مش بتحسن انا تعبانه اوي تعبانه اوي طلعني من هنا بقى طلعني من هنا بالله عليك
احمد بحزن شديد: طيب اهدي اهدي انا بدات اوقف محامي وهو هيشتغل على القضيه وانا هطلعك من هنا بس انتي لازم تبقى كويسه الاول عشان مش هينفع اطلعك من هنا وانتي تعبانه بالشكل ده انتي كده خطر على حياتك وعلى حياه كل اللي حواليك
ميار بوجع وعياط: للدرجه دي انا بقيتي وحشه في نظرك في نظر الكل لدرجه انك تقولي انتي خطر
احمد بحزن: مش قصدي حاجه يا حبيبتي والله انا قصدي انك انت لازم تتعالجي وتبقى كويسه يا ميار لازم تتعالجي يا ميار وتبقى كويسه عشان انتي فعلا تعبانه
ميار بانهيار: احمد يعني وليد اتجوز نور بجد
احمد قام بحزن عليها: انتي اللي عملتي في نفسك كده ما حدش غيرك حقه ان هو يكرهك ويعمل اكتر من كده بس انتي اللي دمرتي حياتك وحياته بايدك يا ريت يا ميار ما تفكريش كتير اكتر من كدا في كل ده وطلعي كل حاجه من دماغك وتفكيرك عشان تبقى كويسه بسرعه علشان احجزلك واخليكي تسافري ل جامعتك مش هينفع تاخدي اجازه اكتر من كده عنها او هيجي ليكي رفض
ميار بسرعه: انت ماشي اقعد شويه معايا انت لسه جاي دلوقتي
احمد كنت حابب اطمن عليك واشوفك واديني اطمنت عليكي لازم امشي بقى دلوقتي عشان انا راجع الليله على الكتيبه لازم احضر واكون موجود مع وليد في فرحته علشان ما يزعلش مني
ميار بانهيار وتعب: احمد ما تسيبنيش طلعني من هنا انا مش عايزه نور ووليد لبعض عايزه وليد ليه انا لوحدي
احمد بعتاب: ما كنتيش عملت كده في نفسك من الاول بقى… راح دار ضهر وراح ماشي: سلام يا ميار
ميار بقت في انهيار جامد في العياط وبقت تعيط بشده وضيق وكل حاجه بقت سوده حواليها في عيونها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
احمد راكب العربيه بتاعته لاقي مسج جه راح فتح التليفون لقي وليد
كان وليد كاتب لي: انت فين يلا تاخرت كده ليه احنا مستنيينك بسرعه بقى ما تاخرش اكثر من كده يا بني هروح البيت علشان احنا مش موجودين احنا مشينا على الفيلا هتلاقي في الاوضه بتاعتك بدله الاستايل اللي انت بتحبه البسها وجهز نفسك وتعال وما تتاخرش اكتر من كده في رعايه الله
احمد رد عليه وبعدها راح ماشي على المنزل الاول.
____________________________
وليد واقف قدام المراية بابتسامة جواه بص ل البدله اللي نور اخترتها على مزاجها لي (عبارة عن نوعها كاجول بدله فخمه جدا ولونها رصاصي وتحتها قميص ابيض)
مسك برفان كانت هي ايضا مختاره لي رجالي وحط منه بابتسامه وحبه ليها
وليد بضحكه حب: حتى ازازه البرفان كيوت زيك يا نور كل حاجه تجي منك كيوت يا اميرتي
كريم في الوقت ده خبط وليد قاله يدخل … و كريم داخل بابتسامة
كريم بابتسامة وضحك: اي الحلاوه دي يا عريس
وليد بص لي بابتسامة: حبيبي يا ابو حياة انت احلى
كريم بابتسامة: تسلم يا صاحبي
وليد بضحك: عقبالك بقي
كريم بضيق: يا عم ارحموني بقا اتخنقت من الكلمه دى والله
وليد ضحك جامد:في ايه ي بني انت بقيت معقد كدا ليه بس
كريم بضحكه: انتوا عالم جاحده والله
_____________________________
عند البنات
شهد باستغراب: مهران مش عارفه هيجي ولا لا
امال: طيب رني عليه يا حبيبتي
نور بغيظ: اي اللي انتي عامله في البت ده
ساره بضحكه: دا كريم لو يشوفها هيموتك انتي وهي
شهد بضحكه: قمر والله كده
ليلي بضحكه: اصلا
اميره بابتسامة: قمريه يا نور عيني اللهم بارك يا حبيبتي
نور بابتسامة: ربنا يديمك ليا يا خالتو
شهد مهران رد عليها
شهد:الو انت فين يعني ماجتش كده
مهران.: جاي اهو طالع من البيت
شهد بابتسامة: تجي بسلامه ان شاءلله
مهران بابتسامة: الله يسلمك يعمري
شهد بخجل: ربنا معاك سلام
_____________________________
بدات الاناشيد تشتغل في المكان صوتها كان عالي جدا و كانت جميله بالفرحه اللي جواهم
الكل بقا موجود في الفيلا
الوقت اللي وليد ياخد نور
الوقت ده داخل هاني علشان يسلم نور ل وليد
هاني بابتسامة: اللهم بارك يا قمر اي الحلاوه دي
نور بضحكه توتر: بس مش احلي منك علي فكره
هاني ضحك بابتسامة: يديمك ليا يا غاليتي
امينه بضحكه: مش مصدقه انك خلاص راحه علي بيت جوزك علشان ارتاح منك شويه من دلعو فيكي
نور بضحك: غيورة اوي
شهد بضحكه عاليه: حرام عليكم اللي منتظر بره ده زمانه زهق
هاني ببرود: مش عجبه يسيبها
امال بضحكه: لا اله الا الله
سميره بضحكه:ابني ذنبه بس
اميره بضحكه: الذنب انو اتجوزها
الكل منهم ضحك بسعادة جواهم و فرحه لكن في منهم القلب مالي بالحزن رغم الضحكه و الفرحه ل ابنتها نور وهي اميره
هاني حضن نور باس راسها بابتسامة راح مسك ايدها راح طلعو
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
وليد بابتسامة كلها حب: اللهم بارك لما انتي بره النقاب قمر اومال من تحت النقاب بقا
نور ابتسمت بخجل شديد: وانت كمان قمر اوي
وليد بضحكه و بابتسامة: اوعي بقا
نور خجلت جامد اكتر راح وليد حضنها بابتسامة حب ليها
نور بدلته الحضن
هاني الغيره دخلت قلبه جامد في الوقت ده
امينه بضحكه شديدة: تعال تعال يا حبيبي ننزل احنا بقا: مسكت ايده بسرعه
في جنينه الفيلا الكل كان موجود مع وجود وليد و نور و الكل في فرحه و سعادة ليهم
محمد بابتسامة: مبارك يا ولاد ربنا يهنيكم ببعض يارب
وليد بابتسامة: الله يبارك فيك يا عمي
نور بابتسامة: ربنا يديمك يا عمو و يبارك فيك
ابو وليد بابتسامة: نورتي حياتنا يا نور يا بنتي في عيلتنا ربنا يبارك فيكم و يحفظكم يارب
نور بابتسامة: تسلم يا عمي
في الطربيزة اللي موجودين العائله فيها
حياة قامت من علي الكرسي علشان تروح ل كريم
ساره: هتروحي فين اقعدي يا حياة
حياة بطفوليه: بابي هناك هروح لي
سميره قامت بابتسامة: تعالي اوديكي لي مسكت ايدها راحت بيها
ليلي بابتسامة: اي رايك يا ماما في الحلاوه دي
والداتها بابتسامة: اللهم بارك يا ليلي نور عسل ربنا يحفظها يارب
ليلي بابتسامة: يارب يا ماما
اميره بابتسامة ليها: والله دا انتي زي العسل بجد يا ام ليلي و ليلي بنتك اللهم بارك ربنا يباركلك فيها ويحفظها يارب.
مامت ليلي بابتسامة: حبيبتي تسلميلي
امال بابتسامة: عقبالك يا ليلي انتي و ساره
ساره بابتسامة: تسلميلي يا طنط ياروحي
ليلي بابتسامة: تسلمي يا طنط
شهد بابتسامة: عقبالكم يا بنات
ليلي و ساره ردو عليها بحب
شهد بصت لقت مهران كان جاه في الوقت ده قامت بابتسامة لي
شهد بابتسامة: مهران جاه اهو هروح لي بقا عن اذنكم …راحت ماشيه
ليلي بصت ل كريم اللي شال حياة بكل حب ليها و مبسوط من قلبه
ليلي بصت بعيد عنه قالت جواها بحزن غصب عنها: اتمنى انك لو يجي يوم و تكون من نصيبي يوم من الايام انا حاسه بالحب من ناحيتك والله ايه ال انا بعمله ده استغفر الله العظيم
والداتها اخدت بالها منها انها عيونها جت عليه و ملامحها حزنت
_____________________________
كريم بابتسامة: حبيبت قلبي يا حياتي اي الحلاوه دي …بضحكه: مين اللي عامل فيكي كده
حياة بابتسامة طفوليه: سوسو
كريم باستغراب: مين سوسو …افتكر شهد…بضحكه: امم قصدك شهد
حياة: اه
كريم طلع المنديل راح مسح وشها
راح مسك ايدها راح تجاة وليد و نور
كريم بابتسامة وضحك: اوعا بقا علي الجامدين بزياده دول
وليد بضحكه و بابتسامة: بس مش اجمد منك يا ابو الصحاب
نور بعبث منه: علي فكره انا مش بكلمك علشان اللي انت عملتو انت وهو فيا
وليد بضحكه: انتي لسه فاكره قلبك ابيض يا غاليه
كريم بضحك شديده: حقك عليا يا ستي بس كنت عايز استرك واجوزك
نور بغيظ: والله هو انا بنتك…ضحكت جامد غصب عنها
حياة بطفوليه: مامي
نور بابتسامة: يروح قلب مامي تعالي عندي
كريم شالها بسرعه وضحك: لا مامي اي خلي ماما في حالها دلوقتي
وليد بضحك: روح انت و بنتك دي ي عم
نور بغيظ: هات البت اي ده
____________________________
شهد راحت ل مهران بابتسامة: اخيرا كنت مستنياك بدري
مهران بابتسامة: اهو جيت يا ستي
شهد بصت لي بابتسامة وضحك: قمر بذوقي والله
مهران بابتسامة حب: وانتي بنوته قمر ماشاء الله مفيش اجمل منك عيني شفتها
شهد ابتسمت بخجل راحت مسكت ايده راحو داخلين
في الوقت ده احمد كان وصل داخل الفيلا اول حاجه عينه جت علي مهران و شهد
احمد بص علي ايد شهد اللي ماسكه ايد مهران تجهلهم تماما وراح اكمل طريقه وراح داخل
شهد و مهران بصو لي وهو داخل
شهد سابت ايد مهران بحزن شديد
مهران بص ليها هي ايضأ بحزن و بعدها بص ل احمد
عبدالله بابتسامة: حمد لله على السلامة
احمد بابتسامة: الله يسلمك يا عمي
محمد: حمد لله على السلامة يا ابني
احمد: الله يسلمك يا بابا
كريم جاه بابتسامة لي: حمد لله على السلامة يا غالي وحشني والله
احمد بابتسامة: الله يسلمك يا صاحبي عامل ايه …حضنه بابتسامة
احمد بابتسامة ل حياة: اي الحلاوه دي يا جدعان
اميره بابتسامة وضحك: قوليله شكرا
حياة بطفوليه: سكرا
احمد بضحكه: سكرا ماشي يا عسل انت
هاني بابتسامة: عامل ايه يا معلم
احمد بص لي بابتسامة:بخير الحمدلله يا عمي انت عامل ايه
_____________________________
نور بصت ل وليد بابتسامة: وليد العيله مبسوطه جدا لينا انا مش مصدقه والله كدا
وليد بابتسامة وحب: لازم يا حبيبت قلبي رغم اللي حصل ده بس فعلا مبسوطين لينا اوي
نور بابتسامة: الحمدلله يارب … قالت جواها بفرحه وسعادة: ياااه انا في حلم ولا دا حقيقي يارب.؟ يارب ان كان ده حلم مش عاوزه فوق منها ابدا والله …بسعادة جواها: علشان سعيده ااااوي يارب مبسوطه اخيرا اللي كنت بحلم بيه معايا الحمدلله يارب
وليد مسك ايدها بابتسامة: حقيقي يروحي حقيقي بلاش تفكري و تخافي ان حلم حقيقي والله فعلا في حياتك دلوقتي مبسوطين قولي انت كنت بتحلم بيه ان احنا نكون متجمعين متجمعين اهو قدام عينك
نور باستغراب: عرفت ازاي اني بفكر في كدا؟
وليد بابتسامة: مش انا دخلت قلبك خلاص لازم اعرف تفكيرك في اي
نور بابتسامة وحب: ربنا يديمك ليا وميحرمنيش منك ابدا يا حبيب قلبي
وليد بحب: و يديمك ليا يا نور عيني
احمد جاه عليهم
احمد بابتسامة من قلبه: اخيرا وصلتي ل اللي كنتي بتحلمي بيه ربنا يديمكم لبعض وميحرمكوش من بعض ابدا يا نور
نور بابتسامة بسيطه: تسلم
وليد بابتسامة: حمد لله على السلامة يا ابو حميد
احمد بابتسامة: حبيبي يا ابن العم الله يسلمك
وليد حضنه بابتسامة
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
على طربيزة العائله
شهد بابتسامة: بابا سلم على مهران
عبدالله قام مد ايده سلم عبدالله بابتسامة
قال جواه: علشان خاطر بنتي بس مسامحك اهم حاجه سعادتها
محمد بابتسامة لي: اهلا بيك في عائله السيوفي يا مهران
اميره بابتسامة: شهد في عيونك دي الغاليه
مهران بابتسامة: تسلمولي يا جماعه …بص ل شهد بابتسامة وحب: في عيوني
سميره بابتسامة: ربنا يسعدكم يارب
امال بابتسامة: ربنا يهنيكم ببعض يارب
شهد بابتسامة: يارب
____________________________
البنات قامت راحت ل نور و بقا واقفين في وسطها بدا في التصوير والرقص والفرحه جواهم ليها و نور كانت مبسوطه جدا وخليها احلى يوم في حياتها في حياتهم وبقى يتصورو ويعملو ذكريات جميله جدا مع بعض العائله كلها
ساره قالت جواها بابتسامة وحب جواها وهي شايفه احمد قاعد في وسط العائله في فرحه و الابتسامه مرسومه علي ملامحها لكنها عيونها بعدها عنه تمامأ: اتمنى اشوفك في سعاده دايما و الابتسامه مرسومه علي ملامحك كدا و تنسي كل حاجه و ربنا يكتبلك كل الايام فيها خير ليك و كل حاجه تخرج من بالك …بابتسامة حزن شديد: ياااه اد اي انت شبه ميار نفس الملامح حقيقي كانكم توأم والله بس عكس ده انت هادي دايما مبتسم رغم الحزن اللي جواك رغم فسوة قلبك اللي دخلت جواك مره واحده من كام سنه لكن ميار ملامح برائيه جدا اه لكن البرائه دي وراها خبث وشر والله انتوا عكس فعلاً: اتنهدت جامد بحزن: يالله على الحياة
(غضوا بصركم يا جماعه هتتحاسبوا علي كل نظرة)
شهد كانت وأخدها بالها من ساره كويس و حاسه انها بتحبه جواها حزن لكنها فرحت في نفس الوقت جامد
قالت شهد بدموع تلمع في عيونها و بابتسامة وفرحه نفس الوقت: ياااه والله العظيم مش قادره اصدق ان في حد تاني وخد قلب احمد علي قد ما انا حزينه كده علي قد ماانا مبسوطه اوي اه فعلا مبسوطه جدا علشان خاطر خلاص طلع من جوايا و عاوزه هو كمان يحب و يعيش سعيد و ينسي اه ينسي و يطلعني من جواه علشان انا طلعته خلاص بعد صعوبه كبيره علشان خاطر اقدر اعيش بقا و حب ابو ابني الحقيقي
مهران بص ل شهد بيأس وحزن شهد و فاهم التفكير عقله فكر غلط قائلا بحزن جواه: معقول لسه بتحبيه.؟ معقول؟؟ دا انا حبيتك لسه برضو بتفكري فيه ياااه يا شهد حقك والله حقك دا حب الطفوله …اخد القرار بعد تفكير وحزن شديد: بس انا هريحك مني و هسيبك طالما انتي عاوزه كدا
احمد كان سرحان جامد و الحزن متملك قلبه مش قادر ينسي ولا حاجه تخرج من عقله.. قائلا بحزن: ياااه انا ما اخدتش اللي بحبها ما خليتهاش ليا يوم من الايام.! بندم: ما عرفتش احافظ عليها عشان كده ربنا اخدها مني واديها لواحد ثاني هو يستاهلها رغم التعب اللي تعبو ليها هو هي نسيتني نسيتني خالص فعلا…بحزن متملك جواه: بس كدا احسن والله علشان كنت عايز كده من زمان عشان تعرف تعيش هي وابنها عشان انا ما كنتش هقبل ابني راجل تاني اكيد وخصوصا ابن عدوي كده احسن ليا و ليها والله ربنا يسعدها في حياتها يارب
امينه بابتسامة ل احمد: سرحان في ايه يا غالي خليك معانا …بضحكه: اي رايك في رهف و ابراهيم حبايب قلبي دول مش عسلات
احمد بابتسامة ليهم: اللهم بارك قمرات شبه نور اوي نفس ملامحها ربنا يباركلك فيهم يا رب يا خالتي
امينه بابتسامة: ويبارك فيك ويحفظك يا غالي
____________________________
وبعد يوم كامل في الفرحه والسعاده في قلوبهم كله رغم الحزن اللي جواهم لكنهم كانوا مبسوطين وفرحانين جدا بيهم وانتهى اليوم الجميل اللي كانت بتحلم بيه نور طول عمرها على خير ليهم في السعاده دخل المساء عليهم
في شقه وليد
نور قعدت على السرير يتعب شديد وضحكه: اه مش قادرة تعبت اوي النهارده والله العظيم تعبت بس كنت احلى يوم في حياتي ده قسما بالله …بضحكه وفرحه: من كتر الفرحه يا حبيبي كل حاجه فيا وجعاني
وليد ضحك جامد: تصدقي حصل اكيد من كتر الفرحه والسعاده اللي جواكي جسمك واجع من كده
نور قامت وهي بتضحك بدأت تخلع في التاج و النقاب و خمار بتاع الفستان
وليد بخبث: اساعدك في حاجه يا حبيبي.؟
نور يتوتر منه: لا لا روح انت اوضه تانيه على ما اخلص و خد معاك بالمرة هدومك
وليد بعصبيه: دا ليه ان شاءلله وبعدين اي التوتر ده عايز افهم
نور بدموع وخوف منه: بتتعصب ليه هاا.؟ …بخنقه شديد: وبعدين عاوزه اخلع الفستان التقيل ده
وليد قرب منها مسح دموعها بحزن: خلاص اهدي مالك بلاش الدموع دي انا هخرج خلاص طالما عاوزه كدا بس بلاش تزعلي نفسك
نور ابتسمت بتعب وجه بهتان ودبلان من التعب
وليد بقلق عليها: شكلك تعبان خالص ليه كدا
نور بتعب: فعلا مرهقه اوي جدا في لحظه دي
وليد بحنان: معلش يا حبيبي انتي كنت بتحلمي باليوم ده اخيرا اهو
نور بابتسامة: فعلاً والله الحمدلله
____________________________
في منزل هاني
هاني قاعد علي السرير بشده ضيق
امينه طلعت من غرفة الاطفال دخلت قعدت جنبه
امينه بتعب: أخيراً نامو … بصت لي باستغراب: مالك يا حبيبي.؟
هاني بتنهيد: لا مفيش
امينه بابتسامة وتأكيد: انت زعلان علشان نور بقت في حيات واحد.؟ متزعلش يا حبيبي هي دي سنه الحياه والله
هاني ابتسم بتنهيد: المهم ربنا يهنيها في حياتها ويسعدها مش عايز غير كده والله
امينه بابتسامة حب: ان شاء الله ما فيش غير كل خير ليها والله وربنا يسعدها باذن الله اكتر واكثر ما تخافش عليها يا حبيبي هي قدها وقد كل حاجه
هاني: يارب
امينه حضنته بحب: انت وحشني اوي
هاني حضنها بابتسامة وحب: دا انتي اللي وحشاني اكتر يا روح قلبي
امينه بصت لي بحب: مبسوطه اوي ان مهران اهل شهد قبلو في حياتهم ونسيو كل حاجه وحبو وان شهد بدات تحبه وتقبله في حياتها
هاني بغيظ منها: انتي مش كنتي بتقولي وحشني دلوقتي اي داخل ده في ده دا انتي غريبه اوي والله
امينه ضحكت جامد وحضنته: خلاص يا حبيبي متزعلش منى انت وحشني فعلاً والله بحبك كتير
هاني بحب: وانا بحبك اكتر يا عيوني
____________________________
في شقة مهران
مهران داخل عند شهد الاوضه بابتسامة مرسومه علي ملامحه
شهد بصت لي بتوتر: انت لسه صاحي يعني.؟
مهران: امم لسه صاحي
شهد بتوتر: عايز حاجه؟
مهران قاعد جنبها حط ايده علي بطنها بابتسامة
شهد بابتسامة توتر: علي امتي وجي ينور حياتي والله
مهران بحزن شديد: حياتك بس
شهد: انا وانت طبعاً
مهران بختبار فيها: وحشاني يا شهد اوي
شهد قامت بسرعه من علي السرير بخوف منه
مهران بص ليها بخيبه امل: مالك يا شهد.؟
شهد بدموع وخوف: مهران هروح اخرج بره الاوضه بره
مهران بياس وحزن: اخرج؟ …قام بحزن شديد وخيبه امل: تمام هخرج
راح طلع بره الاوضه
شهد قفلت الباب بسرعه بدموع راحت قعدت على السرير بحزن و دموع
شهد بدموع وحزن: انت اللي خليتني ابقى كده اخاف منك والله العظيم
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
مهران قاعد علي السرير اللي في الاوضه اللي فيها بحزن شديد منها
مهران بسخرية وحزن: حقها دا انت عملت اللي ما يتعملش فيها هتخاف بقى وتترعب منك حقها والله
اتنهد جامد من قلبه بحزن مالي قلبه راح داخل الحمام يتوضا علشان قيام الليل ودعي من قلبه وهو بيصلي ان ربنا يغفرلي وانها تحبه
_____________________________
في منزل كريم
حياة كانت بتعيط جامد
ساره بنعس شديد: مالك بس يا حياتي اهدي
حياة بعياط شديد: عاوزه ماما دلوقتي
ساره شالتها بهدوء وحنان: يروحي انتي ليل نهار عندها النهارده اجازه بقى من عندها الصبح اخدك ونروح عندها ان شاء الله بس دلوقتي بلاش تعيطي بقا كفايه اهدي
حياة بعياط: لا لا دلوقتي
كريم داخل الاوضه ليهم
كريم: مالك يا حياتي اهدي
ساره بحزن: عاوزه نور يا كريم من ساعه اما جينا زي ما انت شايف بالطريقة دي
كريم بتنهيد: بتعيطي علشان ماما يا حياة صح؟
حياة بعياط وزعل طفولي: اه
كريم مسح دموعها بحنان: طيب هتكوني عندها بكره بس اهدي دلوقتي و نامى يلا
حياة بدموع: لا دلوقتي
كريم بتفكير: ما هو دلوقتي مش هينفع علشان بقا ليل خلاص انا اخاف اطلع بره في الليل ده انا وانتي الحرامي ياخدك مني
ساره جواها ضحكت بقت كتمه الضحكه جواها
حياة بخوف: يعني في ميامي بيه
كريم: اه في كمان كلب بره خايف اخرج احسن يعضني
حياة بدموع طفوليه: عاوزه ماما عسان اناني في حضنها
كريم شالها في حضنه بحنان: معلش يا حبيبتي هنروح لها بكره باذن الله وهخليكي معاها على طول بس انتي ما تعيطيش ونامي دلوقتي والصباح رباح ان شاء الله… بدأن يقرا ليها قران وابقى شايلها يهدي فيها بحنان لحد ما بدات تروح في النوم وعلى لسانها اسم ماما على.. نور
ساره بنعس: كريم تعال اقعد لحد لما تنام طيب
كريم راح قاعد جنبها حياه لسه حضنه
ساره اتغطت وغطاتهم معاها وسندت راسها على كتف كريم بدا تروح في النوم هي وحياه
كريم بابتسامة عليهم جواه قال: دا انا ربنا ما ادانيش بنوته واحده اداني اتنين ساره وحياه…بابتسامة حزن نفس الوقت فرحه: حتى جميله اللي هي تبقي نور كانت مش بس واحده بالنسبه ليا اخد بالي منها كده وخلاص كانت بنوتي وكل حاجه زيكم ولحد دلوقتي برضو والله بس حبها في قلبي حب تاني مش حب كذا وقتي او طليقتي كان زمان لكن هتفضل غاليه عليا لكن حبي في قلبها زيها زي ساره مش اكتر هي حرام في ذمه واحد تاني… عشان التفكير من دماغه مره واحده اطلع كل حاجه من تفكيره.. اروح فوق ساره وقالها تتعدل في نومها ونيم حياه جنبها وغطاهم وراح طالع من الاوضه راح الاوضه بتاعته ينام هو ايضا
_____________________________
في شقه وليد و نور
كانو في الوقت ده خلصو صلاة. وادعيه
وليد حط ايده علي راس نور بابتسامةوحنان قال:آلَلَهّمً أنِيَ آسِألَکْ خِيَرهّآ وٌ خِيَر مًآ جّلبتٌهّ عٌلَيَ وٌ آعٌوٌذِ بًکْ شُرهّآ وٌشُر مًآ جّلبته عٌلَيَ
نور بابتسامة وحب: ربنا يجعلنا زوجين صالحين يا رب
وليد بحب: يارب يا حبيبي ويرزقنا بالذريه الصالحه
نور بابتسامة: يارب يارب
وليد قال دعاء تاني بصوت: بًسِمً آلَلَهّ آلَرحًمًنِ آلَرحًيَمً آلَلَهّمً جّنِبًنِآ آلَشُيَطِآنِ وٌجّنِبً آلَشُيَطِآنِ مًنآ رزٍقُتٌنِآ فُقُضيَ بًيَنِهّمًآ وٌلَدٍ لَمً يَضرةّ شُيَطِآنِ أبداً
نور: يارب…راحت قامت
وليد قام راح شال سجادة الصلاة
وليد مسك ايد نور بحب
نور شدت ايدها بتوتر وخنقه جواها
وليد بهدوء: مالك يا نور؟
نور بتعب وخنقه: بطني وجعاني يا وليد
وليد باستغراب: من اي.!؟
نور حطت ايدها على بطنها بوجع شديد.. قالت بوجع: وليد لحظه و جيلك … راحت دخلت الحمام
وليد راح قاعد علي السرير باستغراب منها فاضل قاعد مستنيها
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
نور خرجت من الحمام
وليد بص ليها بزهق من هدومها
نور كانت لابسه سلوبته شتوي قطيفه
نور قعدت جنبه بابتسامة بصت حواليها الشقه باعجاب وابتسامه
وليد بابتسامة: عاجباكي الشقه والديكورات وكل حاجه فيها
نور بابتسامة: اه جدا اللهم بارك كبيره اوي وفيها كل حاجه حلوه والديكورات عجباني والورود وكل حاجه فيها حلوه اوي مين رص الهدوم وعمل الحاجات دي دي كلها بقا
وليد بابتسامة: مرت ابوك امينه ومرات عمي امال والبنات
نور بضحكه و بابتسامة: والله يا حبايب قلبي دوله ذوقهم جميل جدا
وليد بابتسامة: امم …
نور بسرعه: وليد انا جعانه يلا ناكل طيب
وليد : ما تقومي تكلي الاكل عندك في المطبخ
نور بزعل: مش هتاكل معايا
وليد : مش جعان يا نور
نور راحت قامت دخلت المطبخ بجوع علشان تجيب الاكل
____________________________
في المطبخ
نور وقفت تحط الاكل بابتسامه
حطت الاكل في الصينية راحت دخلت الغرفه عنده
قعدت على السرير جنبه
نور بتوتر: وليد وليد قوم مش هتاكل معايا …بضحكه: قوم كل معايا علشان تفتح نفسي بقا
وليد بص ليها بغيظ وهو راقض: مش قولتلك مش جعان كلي انتي
نور بعبث: لا قوم كول معايا بالله انت مش اكلت حاجه من الصبح انت اكيد جعان انت اكيد زعلان من حاجه
وليد اتنهد قام قاعد قال: نور مش زعلان ازعل من اي انا بقولك مش جعان
وليد بهدوء: الحمدلله انا مش زعلان كولي بقا وانتي ساكته علشان نام
نور باست خده بابتسامة وحب: ربنا يديمك ليا يا عمري انت
وليد بغيظ: يدمني ليكي علشان تزهقي في امي
نور بضحك: علشان تضحكني كمان
وليد ضحك بابتسامة ليها: مش عارف ازعل منك بتزهقيني بس بالطريقة بتاعتك الطفوليه
نور بحب: طفله على حبيبي والله
وليد ضحك: طيب كولي كولي علشان اعرف انام ولا مفيش نوم كمان
نور بضحك: لا في يلا بسم الله الرحمن الرحيم … بداونا في الاكل مع هزار نور وضحكهم سوا
_____________________________
كانو خلصو اكل بعد شويه
نور بقت تغسل في الاطباق في المطبخ
وليد قاعد علي السرير مسك الفون بضيق شديد من نور
قال جواه وليد بتنهيد: لا حول ولا قوه الا بالله العلي العظيم ليله الفرح دي تتعب وتغسلي في الاطباق وانا اقعد بالزهق ده امسك الفون …اتنهد بزهق وضيق جامد: استغفر الله العظيم يارب لا اعتراض على امرك
نور كانت خلصت راحت جت راحت راقضه و اتغضت علشان تنام
وليد بغضب منها: نوررر
نور قامت بخضه: اي يا وليد في اي انت مش قولتلي خلصي علشان انام نعست يا حبيبي
وليد بعصبيه: والله قومي اقعدي ي بت كده معايا علشان اعرف اتنيل اتكلم معاكي
نور بدموع: بتتعصب عليا كل شويه
وليد اتمسك اعصابه بحزن انه زعلها
راح حضنها بحنان: خلاص حقك عليا بس اضيقت من اني قاعد مستنيكي تجي نتكلم و انتي تجي تنامي كده من غير ولا كلمه
نور بدموع: انت قولت نعسان افتكرت هتنام مش لازم تتعصب كده
وليد بحب: خلاص بقي متزعليش يا نوري حقك عليا…باس راسها بحب بص ليها بابتسامة: طيب اضحكك علشان متزعليش منى
نور ضحكت بابتسامة جامد
وليد بابتسامة وضحك: احسن حاجه انك بتراضي بسرعه وتقتنعي بكلمه حلوه وخلاص
نور بحب: مش بزعل منك علشان بحبك اصلا ولله
وليد بحب: اصلا ماشي يا ستي انا بحبك اكتر والله
_____________________________
وفي يوم جديد و صباح جديد على الابطال
في منزل السيوفي
اميره دخلت غرفه احمد بصت شمال و يمين باستغراب انه مش موجود
اميره باستغراب: راح فين؟ اوعا يكون ماشي …اتنهدت بحزن راحت طلعت بره المنزل
طلعت بره البيت ما لقيتش العربيه موجوده بتاعته
قالت بحزن جواها: شكلك مشيت بالليل ولا اي ي بني..؟ يلا ربنا معاك
ابو وليد طلع من البيت في الوقت ده
اميره بحترم: صباح الخير ي ابو وليد
ابو وليد: صباح النور يا ام احمد
اميره: هو احمد ماشي.؟
ابو وليد: ايوه ماشي الفجر كدا
اميره بحزن: ربنا معاه يارب
______________________________
في بيت ليلي
ليلي حطت الاكل قعدت جنب والداتها
ليلي بصت ليها باستغراب ليلي باستغراب: اي يا ماما بتبصي ليا كده ليه انا عملت حاجه تزعلك.!؟
والداتها بعتاب فيها: انتي دايما بتعملي كل حاجه بتزعلني والله يا بنتي و مش راضيه عن اللي انتي بتعمليه
ليلي بحزن: ليه بس يا ماما عملت اي انا طيب
والداتها بحزن وعتاب:وبعدين معاكي انتي كل يوم هتحبي و تتعلقي نفسك بواحد كل يوم وتقعي تروحي ل الذنب تقعي في المعصية
ليلي بتوتر: ماما انا مش بحب حد انا كنت كنت بس دلوقتي خلاص راح من جوايا …بحزن شديد: بقيت بكرهو اصلا مستحقراه
والداتها بتأكيد: بتحبي حد وانا عارفه كده
ليلي بتوتر وحزن: لا مش بحب
والداتها بعصبيه: يبقي تصلي صلاة الاستخارة انهارده علشان نرد علي النااس
ليلي بضيق شديد و دموع: لا مش عاوزه اتجوز يا ماما مليش نفس الجوازه دي والله مش حابه الجواز
والداتها بغضب وزعيق فيها: اومال عاوزه تعملي اي.؟ عاوزه تحبي تعلقي نفسك كل يوم بواحد و تتكلمي معاه بالسر و تعصي ربنا
ليلي بعياط شديد: ماما اي اللي انتي بتقوليه ده والله العظيم انا زهقت من كلامك ده انتي خلاص شايفه انتي مش كويسه في نظرك كده الله يسامحك
والداتها بغضب: عايزني اقولك اي هاا شايفه بعيني بتدمري نفسك
ليلي بعياط وخنقه: سبيني يا ماما بلا ادمر بلا اتنيل تعبت قسما بالله من كل حاجه في حياتي …راحت قامت بخضه وعياط وحزن متملك قلبها و يأس
والداتها قالت بحزن شديد جواها: انتي اللي بتدمري حياتك بايدك انتي اللي عقدتي حياتي خلاص على كده يا بنتي
ليلي قعدت على السرير بانهيار جواها و قلبها متملك جواه الحزن و الوجع
ليلي بعياط ويأس شديدة: يارب استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم لا اعتراض على امرك يا ربي تعبت والله العظيم خلاص …حطت ايديا الاتنين على راسها بشده ياس وانهيار وجع جواها وبقت تبكي جامد
_____________________________
عند وليد و نور في شقتهم
نور صحيت من النوم دخلت اخدت دش بعدها دخلت تعمل الاكل
نور بدأت تتعب جامد بطنها بدات بشده
نور بدموع وجع: اه اي الوجع ده يارب
دخلت بقت تصحي وليد بدموع وتعب
نور بدموع وجع: وليد وليد اصحا
وليد بدا يصحى فتح عيونه بص ليها
وليد بخوف بقلق: مالك يا حبيبي بتعيطي ليه وشك اصفر بالطريقة دي.؟
نور بدموع وتعب: بطني وجعاني يا وليد قوم بالله عليك هات ليا علاج من الصيدلية
وليد بخوف عليها: طيب اهدي وانا هنزل دلوقتي اجبلك … راح قام بسرعه بقلق عليها شديد
نور فضلت قاعده بدموع وجع شديد فيها..