
الفصل الثالث والثلاثون 33
بقلم نور ربيع
في منزل السيوفي
في غرفة شهد
امال بحزن: مالك بس يا شهد قوليلي يا حبيبتي
شهد بدموع: مفيش حاجه يا ماما
اميرة بحزن: طيب قوليلي انا مالك
سميره بحنان: مالك يا شهد احكي لينا طيب احنا معاكي اهو سمعينك يا حبيبتي مين اللي زعلك دلوقتي
شهد بدموع وحزن: لا مش عاوزه اتكلم أنا كويسه محدش يقلق عليا
امال بحزن وعصبيه: وبعدين معاكي بقا مش كفايه نكد ع نفسك و علينا بقا هوني ع نفسك شويه
اميرة سميره بهدوء: اهدي يا امال
اميرة بتنهيد حزن: اللي حصل كل ده دا مكتوب ليكي يا شهد بلاش اعتراض عليه يا بنتي دا نصيبك يحصل كل ده
امال رفعت ايدها مسحت دموعها بحنان وحزن: بلاش تزعلي علي حظك و لا على ده دا ربنا هو اللي عايز كدة اوعي تعترضي قولي الحمدلله دائما
شهد بقت تعيط وبس مش بتتكلم
سميره بحزن عليها: شهد كل ده مش هيفيدك في حاجه والله بتتعبي في نفسك وبس
أمال بدموع وجزن عليها: عاوزه اي طيب وانا اعملو ليكى بس بلاش اللي انتي بتعمليه في نفسك ده
اميرة بحزن شديد: عاجبك اللي انتي بتعمليه في نفسك وفي امك ده بتموتوا نفسكم بالبطء والله
شهد راقضت ع السرير شدت البطانيه واتغطت بعياط و تعب: عاوزه انام اطلعو بره
امال بدموع: شهد بطلي اللي انتي بتعمليه في نفسك ده بقا انتي بتموتي نفسك بالبطئ
شهد ___
اميرة بحزن عليها: شهد قومي
شهد غطت وشها وهي بتبكي وبدات تروح في النوم
اميرة سرحت في تفكيرها وافتكرت نور لما كانت بتنام كده لما تبقى تعبانه وزعلانه و بقت هتموت من الحزن عليها
_________________________
في منزل كريم
نور رقدت حياه على السرير وغطتها ومسكت التليفون باستغراب
نور بصدمه منها بعتت رساله: ميار انتي بتلبسي بنطلونات انتي مش صغيره على لبس بنطلونات انتي عندك 20 سنه و دا حرام.. باستغراب جواها: هو خطيبها بيسكت ليها على كده واهلها ازاي.. بعتت ليها رساله قالتلها فيها
" ميار هو خطيبك مش بيقولك حاجه علي لبسك ده و الميكب
_______________________
ميار وهي ماشيه الجامعه فتحت الرساله بتاعتها واتعصبت منها جامد بعتت ليها ريكورد قالتلها فيه
ميار بعصبيه: بقولك قولي رايك مش هتعملي لي فيها يا شيخه وتتعجبي على لبسي انتي خليك في حالك خطيبي بيتكلم او مش بيتكلم معايا خليكي في نفسك يا جميله تمام
نور زعلت من الكلام ل تاني مره منها جامد. قالت جواها بحزن: ربنا يهديكي
بعتت رساله بهدوء عكس اللي جواها و بابتسامة: اللهم بارك جميله جدا والله و من غير ميكب انتي احلي اصلا اللهم بارك والله(اي حاجه تاذيكوا ابعدوا عنها فورا انت مش مضطرة تكوني عايشه مع حد يستنزف مشاعرك )
_________________________
احمد كان وصل بعد وقت طويل و تعب من المشوار نزل من العربية بتاعته
احمد جه يدخل من بوابه الكتيبه سمع صوت غاضب يقول
" انت مين
احمد وقف وبص لي باستغراب: انت اللي مين؟
الحارس: انا الحارس الجديد هنا للكتيبه انت مين بقى؟
احمد: امم … : الملازم احمد
الحارس بدهشه: اهلا حضرتك
احمد ببرود: اهلا.. راح داخل
_________________________
احمد دخل الغرفه بتاعته من ضمن الغرف اللي في الكتيبه حط الشنطه على السرير وقعد بتعب
بدأ يفكر بحزن شديد جواه: وبعدين يا احمد لو هتفضل تفكر فيها وتفكر في اللي حصل مستحيل تعرف تشوف مستقبلك كده حاول تنسى بقى انسى
مازن داخل الغرفه بابتسامة: حمد لله على السلامة يا احمد
احمد___
مازن باستغراب: احمد
احمد___
مازن بصوت عالي: اااحمد سرحااان فيي اااي
احمد انتبه لي بدهشة انه موجود في الغرفه: مازن انت هنا من امتي؟
مازن باستغراب منه: من بدري وقاعد بكلم فيك وانت ولا هنا خالص انت بتفكر في ايه بالظبط ولا سرحان في اي عايز اعرف
احمد اتنهد بحزن شديد: مش بفكر ولا حاجه سيبك انت المهم قولي اي اخبار التدريبات معاكم
مازن قاعد جنبه بتنهيد: اهو الحمدلله الدنيا ماشيه يا صاحبي
الهم بقا انت اخبارك ايه طمني عليك يا صاحبي
احمد بهدوء: بخير الحال الحمدلله
مازن بحزن عليه: انت لو هتفضل تفكر في اللي فات و تحط في راسك التفكير و في قلبك الحزن وتحط في نفسك انت كدا مستحيل تعرف تركز في حياتك الجايه والله ف انت لازم تحاول تساعد نفسك علشان خاطر تخرج من كل ده وتنسي الحياة مش تقف علي حد والله انسي اللي فات بقا و عيش ل نفسك انت زي ما انت عايز غيرك يعيش ل نفسه
احمد بحزن شديد: صح معاك حق وانا فعلاً هنسي هنسي مستحيل اخلي حياتي تبقي بالشكل ده طول العمر اكتر من كدا عمرها ما بــ تقف علي حاجه ولا علي حد ابدأ الحياة لسه قدمنا طويله ياما هتورينا
مازن بابتسامة بسيطه: اسعد نفسك بنفسك بأيدك كل حاجه والله مفيش حزن بــ يدوم ولا مشاكل ولا ضغوط ولا كل ده دا إبتلاء من ربنا و اختبارات ليك صدقني
احمد بتنهيد وحزن: الحمدلله بس حقيقي اختبارات صعبه اوي عليا
اتنهد جامد و من لحظة دي شال كل حاجه من دماغه تتعب فيه او تقصر علي حياته.. مسح وشه بتعب و حزن وقام. قال: يلا نروح على أرض الطابور سيبك من ده كلو كله هيعدي
مازن: باذن الله بس انت لسه جي حتى ما غيرتش هدومك لبست هدوم التدريب انا هروح انا وانت شويه كدا بعد ما ترتاح ابقي تعال ع الطابور بقا
احمد: اشطا
مازن: سلام.. وراح طلع من الغرفة
احمد قاعد علي سرير حط ايده علي راسه بتعب وحزن شديد: ركز في اللي جي يا احمد سيبك من اللي فات بقا سيبك هي ربنا معاها وانت ربنا معاك كل واحد ربنا ياعينه في حياته بقا
_________________________
و من هنا بدأت تعدي الأيام علي الأبطال في الحلو و في الصعب
نور كانت طول الأيام دي بتحاول انها تطلع كل حاجه من تفكيرها زي ما ميار قالتلها كانت بتحاول تفرح كريم ع اد ما تقدر هو و حياة و سارة …كانت حابه صحبه ميار بــ تسمع كلامها في اي حاجه تقولها عليها
ميار كانت بتتعب ع نفسها في فترة الإمتحانات بــ تاعه تانيه جامعه كانت بتعدي الأيام بــ فارغ الصبر علشان تنزل القاهرة. طول الوقت جواها حقد ل نور مفيش في قلبها اي ندم لاي حاجه
وليد اللي مستني ميار ترجع القاهرة بــ فارغ الصبر هو ايضأ علشان تنزل القاهرة علشان يكتبوا الكتاب وتبقي لي
و كل واحد من الأبطال في منهم عايش في حزن و فرحه و اللي بيحاول ينسي كل اللي فات علشان خاطر نفسه من لحظة دي
و بعد ايام كانت ميار خلصت الامتحانات بتاعها و هتنزل القاهرة بعد 24 ساعة
_________________________
في يوم جديد و احداث جديدة ع الأبطال
في السعودية …تحديدأ في منزل كريم
ميار كانت بترن ع نور اللي كانت نايمه نوم عميق مش سامعه فون نهائي
سارة دخلت: جميله جميله الفون بــ يرن يلا
نور بدأت تفوق بــ فلق: في اي يا سارة
سارة: الفون عمال يرن من بدري قومي يلا شوفي مين
نور قامت قعدت على السرير مسكت الفون لقيتها ميار
و سارة طلعت لما فاقت
نور بابتسامة: عامله ايه ياقلبي
ميار: الحمدلله بخير انتي عامله ايه
نور بابتسامة: انا بخير دامك انتي بخير يروحي
ميار: دايما يارب تكوني بخير
نور: امين وياكي ياقلبي.ها قوليلي امتي هتنزلي القاهرة باذن الله
ميار.: اليلة ان شاءلله
نور بابتسامة: بالسلامه يروحي انا مبسوطه بجد انك انتي هتنزلي القاهرة احنا كمان هننزل القاهرة كمان اسبوع او اسبوعين باذن الله
ميار بصدمه: اي انتي هتنزلي القاهرة
نور باستغراب منها: اه
ميار بصدمه: احم اه طيب بسلامه. بقولك هقفل و اكلمك كمان شويه علشان هعمل حاجه دلوقتي
نور بابتسامة: تمام ياقلبي ربنا معاكي. سلام... وقفلت
_________________________
ميار حط الفون علي السرير بصدمه
ميار بصدمه وقلق: هتنزل القاهرة يبقي كدا الذاكرة بتاعتها هترجع ليها
ميار فكرت ل ثواني وقالت بابتسامة غل: طيب ما ترجع هي كدا كده متجوزه من كريم اللي هو يبقي ابن خال وليد وانا وليد هنكتب الكتاب كمان اسبوع و لو هي رجعت ليها الذاكرة عادي …بــ قلق جواها: هي كدا هتعرف اني بنت خالتها وتعرف اني كنت بقولها اوعي تفتكري وحبي و و و كل ده
بتنهيد قامت بعدم اهتمام: و اي يعني ما ترجع و تفتكر هقولها اي كلمه وخلاص اني مكنتش عايزها ترجع ل ابوها و مرات ابوها اللي بيعذبوها و جوزك بيحبك و بنتك بس كدا... ضحكت بــ غل وحقد: وهي غبيه هتصدق بلاش تشغلي عقلك طالما هي مش عارفه حاجه عن اللي حصل من سنتين ليها خلاص …بصت من البلكونة و ابتسمت بــ غل ليها وقالت بــ ح ـقد:اللي جي هيبقي احلي ان شاءلله ليكي يا ميار اطمني هيبقي معاكى اللي بيحبك و كل حاجه في ايدك اهو يبقي بلاش قلق بقا ( ربنا هيحاسبكم عن كل كلمه او فعل اذيتوا بيه حد ف اما تكسفي حد او تحرجيه متفكريش نفسك روشه انت هتتشوي في جهنم يا قلبي )
_______________________
في منزل السيوفي
سميره قعدت جنب شهد في الصالون
امال بابتسامة: عامله ايه شوشو
شهد بصت ليها بابتسامة: الحمدلله يا مرات عمي …بــ فرحه رغم الحزن ال جواها: مبسوطه اوي يا مرات عمي ميار جايه فرحانه اوي اوي
سميره بابتسامة وفرحه: يا حبيبتي ربنا يفرح قلبك دايما كدا يارب
شهد بابتسامة بسيطه: امين تجي لينا بالسلامه يارب
سميره بابتسامة: يارب يارب
امال طلعت من المطبخ قعدت جنبهم
امال: طيب قومي ي ختي بدل ما انتي قاعده كدا تتكلمي قومي اعملي معايا و مع مرات عمك
شهد: انا لسه صاحيه والله بس حاضر هقوم اهو
سميره قامت: خليكي انتي يا شهد انا اعمل بدلك خليكي انتي قاعده
شهد بسرعه: لا يا مرات عمي انا خليكي انتي بالله
امال: خلاص خليها هي يا شهد وانتي روحي روقي البيت
شهد قامت: حاضر.. و راحت
_________________________
في السجن عند مهران
مهران كان طول الوقت في سرحان وضيق جواه و تفكير و حاسس ان الدنيا بقت سواد في نظرة من لما دخل
مهران بتعب جواه: وبعدين تعبت بقا دا انا هموت كده هنا غير ان في حكم عليا كمان كمان شهر وبعدين بقي.. اتنهدت بــ ضيق تنفس شديد.. سمع صوت قارئ قران بصوت مالي بالحزن والصوت مالي بالدموع وتعب( بْسم آلُلُہ آلُرحٍمنْ آلُرحٍيَم قلُ يَآيَهۣۗآ آلَكۣۗـۙآفۣۗـۙروُنۣۗـۙ لَآ آعۣۗـۙبۣۗـۙد مۣۗـۙآ تۣۗـۙعۣۗـۙبۣۗـۙدوُنۣۗـۙ وُلَآ آنۣۗـۙتۣۗـۙمۣۗـۙ عۣۗـۙبۣۗـۙدوُنۣۗـۙ مۣۗـۙآ آعۣۗـۙبۣۗـۙد وُلَآ آنۣۗـۙآ عۣۗـۙآبۣۗـۙد مۣۗـۙآعۣۗـۙبۣۗـۙدتۣۗـۙمۣۗـۙ وُلَآ آنۣۗـۙتۣۗـۙمۣۗـۙ عۣۗـۙبۣۗـۙدوُنۣۗـۙ مۣۗـۙآ آعۣۗـۙبۣۗـۙد لُگم دِيَنْگم ۆلُيَ دِيَنْ)
بص ل تجاه الصوت بحزن
كأن واحد بيقرا قران بشده تعب ودموع في عيونه
مهران بتانيب الضمير جواه: ياااه انا عمري ما ذكرت اسم الله كده على لساني قد ايه قران ربنا جميل.. بص جنبه كأن واحد بــ يصلي ويقرا بصوت عالي هو ايضا في الصلاه. بقى يستمع ليه بابتسامه مرسومه على ملامحه عليهم مليئه حزن ( بًسِمً آلَلَهّ آلَرحًمًنِ آلَرحًيَمً آلَلَهّ لَآ آلَهّ آلَآ هّوٌ آلَحًيَ آلَقُيَوٌمً لَآ تٌآخِذِه سِنِهّ وٌلَآ نِوٌمً لَهّ مًآ فُيَ السماوات وما في آلَأرض مًنِ ذِآ آلَذِيَ يَشُفُعٌ عٌنِدٍهّ آلَآ بًأذِنِهّ يَعٌلَمً مًآ بًيَنِ آيَدٍيَهّمً وٌمًآ خِلَفُهّمً وٌلَآ يَحًيَطِوٌنِ بًشُئ مًنِ عٌلَمًهّ آلَآ بًمًآ شُآء وٌسِعٌ کْرسِيَهّ آلَسِمًآوٌآتٌ وٌآلَآرض وٌلَآ يَئوٌدٍهّ حًفُظُهّمًآ وٌهّوٌ آلَعٌلَيَ آلَعٌظُيَمً)
سرح ل بعيد في تفكيرة هو قائل بندم كبيره وتانيب الضمير: استغفر الله استغفر الله العظيم يارب … ولاول مره يستغفر ويقول يا رب وجواه تايب وغفران على ذنبه وضميره تعبه
بص ل الجنب التاني شاف في منهم قاعدين يشربوا حاجات متدمره بتدمر حياه الانسان ولا ترضي الله ابدا
مهران بغضب جواه:جاتكم القرف فيكم وفي اشكالكم …اتنهدت بّـ ضيق جواه: ياما في الحلو ياما في الوحش اهو الوحش غضبني من جوايا والحلو وفرحني وبسطني جامد واداني تانيب ضمير جوايا اني اتوب من ذنوبي؛ بحزن شديد: بس الوحش وحش اوي وذنب لكن الحلو حلو صلاة والذكر لله واحسن حاجه في الحياه.. ليه ما بقاش انا من الناس المؤمنين ليه ما توبش بقى ليه…بتنهيد شديد وتانيب ضمير وحزن: سامحني يا رب سامحني واغفرلي عن كل معصيه يارب استغفرك واتوب اليك
الرجل اللي كان يقرا في القران قام وبقي ينادي ويقول: كله على الصلاه يلا… في منهم قام وفي منهم لا ومنهم مهران قام لاول مره هيصلي وطالب التوبه من قلبه من ربنا جواه نيه صافيه وقلب ندمان علي كل ذنب
_________________________
في منزل هاني
هاني كان يلبس علشان ينزل الشغل
امينه بحزن: هاني مفيش اي اخبار عن موضوع مهران وعن القضيات…بحزن وخوف: ولا ما فيش امل خلاص
هاني بحزن: امينه الأمل في الله وحده اكيد في امل انا بحاول على قد ما اقدر اعمل اللي عليا والله والباقي علي ربنا.. بتنهيد: سيبيها على ربنا من هنا ل شهر هيخرج باذن الله وهيكون كل حاجه اتحلت باذن الله
امينه بحزن شديد: يعني في امل والله
هاني: باذن الله… فكر ل ثواني وقال بيأس مالي قلبه وحزن جديد وندم:اكيد في امل في امل باذن الله من كل حاجه حلوه جايه
امينه فهمتو ودموعها نزلت منها:انا عارفه ان كل ده بسببي والله من الأول خالص
هاني بغضب وحزن: امينه انتي كل حاجه تحطي في نفسك وتزعلي انا تعبت منك بقى والله. وبعدين معاكي بقى في كل ده انت ليه شايفه انك انتي سبب في دمار حياه نور من الاول والسبب انها تمشي من البيت ليه
امينه بعياط وندم: انا فعلاً انا السبب حتى انا خربت حياه منال من زمان والله العظيم
هاني بحزن شديد وغضب: انتي فعلاً السبب في كل ده خليكي حاطه في نفسك كده…دار ضهره واتجه ناحيه الباب
امينه قامت من ع السرير بعياط وحزن: هاني استني خلينا نتكلم
هاني ما اهتمش ليها ومشي بحزن شديد جواه.. قائل بتعب
هاني بغضب وحزن شديد: بلا هاني بلا زفت ياشيخه كفايه بقا
امينه قعدت على السرير فضلت تعيط جامد بحزن
_________________________
عند وليد في الشركه
كان بّـ يكلم ميار
وليد بابتسامة وفرحه: جهزي نفسك بقى عشان كام ساعه وتركبي طياره القاهره
ميار ضحكت بفرحه: والله انا فرحانه اوي اني اخيرا هنزل القاهره مش مصدقه بقى اني خلصت امتحانات واخدت اجازه وهنزل القاهره وهنكتب الكتاب انا وانت وهشوفكم بجد هموت من الفرحه اوي اوي يا وليد
وليد بحب: دايما يا رب اشوفك كده فرحانه وسعيده يا ميار باذن الله تيجي بالسلامه لينا انا وعمي ومرات عمي اميره وشهد وكل البيت مستنينك والله اهو بّـ فارغ الصبر
ميار بابتسامة: ساعات و هكون عندكم باذن الله
وليد بابتسامة: باذن الله تعالى يارب
ميار: وليد ابقي هات معاك شهد وانت جي تمام
وليد: لو هي رضيت بقا
ميار بفرحه: لا انا وهي متفقين مع بعض اصلا
وليد بابتسامة عليها: تمام هجيبها معايا المطار باذن الله
_________________________
في منزل السيوفي
اميره رغم الحزن اللي جواها وقلق من كل حاجه حواليها علي اولادها لكنها مبسوطه جدا ان ميار هتشوفها بعد سنتين و كانت بتعمل ليها كل حاجه هي بحبها علشان تفرحها
اميره بابتسامة بسيطه: انا كدا عملت ليها كل الاكل اللي بتحبه مفيش حاجه تانيه مفيش غير الحلويات بقا
شهد دخلت بابتسامة وهي بتضحك
اميره بصت وراها بابتسامة
شهد بابتسامة: الله الله على الريحه الاكل الجميل يا روح قلبي
اميره بابتسامة وضحكه: اي رايك اومال لما تكلي بقا
شهد ومرح: بجد يا مرات عمي انتي هتخليني اكل من اكل ميار الجميل ده
اميره بابتسامة: طبعاً يا حبيبتي انتي و ميار واحد.. بحزن شديد: و نور كمان انتوا الثلاثة روحي كده
شهد باستها بابتسامة من خدها: روحي انتي ربنا يديمك لينا يروح قلبي يارب و يجيب نور لينا سالمه باذن الله متزعليش نفسك يروحي انتي
اميره بابتسامة كلها حزن: امين يا شهد امين
شهد بزعل: طيب انتي زعلانه ليه دلوقتي طيب
اميره بتنهيد: مش زعلانه ولا حاجه المهم انتي اكلتي ولا لسه؟
شهد بعبس: لا لسه و عمر اكيد جعان دلوقتي
اميره باستغراب: عمر مين؟
شهد ضحكت: عمر اللي في بطني اه عمر انا لو حامل بّـ ولد هيكون عمر باذن الله
اميره ضحكت بابتسامة: يا حبيبتي عمر والله جميل باذن الله تجيبي عمر يا ام عمر
شهد بابتسامة: يارب يا مرات عمي يارب
اميره بابتسامة: طيب روحي بقا اقعدي علي السفرة ع ما اجبلك الاكل ي حبيبتي
شهد بعبس: قوليلي يا ام عمر علطول بقا الله
اميره ضحكت جامد: حاضر حاضر بس بلاش تزعلي يا ام عمر يا قمر شهد بضحك و بابتسامة :حبيبت قلبي انتي يا ناس …راحت طلعت من المطبخ
اميره بابتسامة جواها: ربنا يسعدك دايما يارب و يبعد عنك اي شر يا…وضحكت جواها بابتسامة: يا ام عمر
_________________________
بعد ساعات طويله الساعه 3:00 بالليل
نور كانت بّـــــــ تلبست اسدال الصلاة علشان تصلي قيام الليل
حياة بدموع: ماما عاوزه اناني
نور بحزن: يا حياتي من بدري بقولك نامى مش عاوزه وانتي بتعيطي اعمل اي بس…راحت شالتها وحضنتها بحنان
سارة بّـــ نعس: معرفش انتي عاوزه اي بالظبط مش عارفه بتعمل ايه
نور بحنان: هي هتنام دلوقتي باذن الله انا هجيب لها اسدال وخمار عشان تصلي معايا انا وانتي. يا سارة وبعدها انا وانتي ننام في حضن بعض ايه رايك يا حياتي
حياة بابتسامة طفوليه: هيهيهي يلا يا مامتي نصيي
سارة بابتسامة: ربنا يهديكي يا حياتي يا رب
نور بتنهيد: يارب
سارة قامت من ع السرير: طيب انا هدخل بقى اتوضا ما تلبسي حياه اكون انا جهزت للصلاه
نور: ماشي يروحي
وطلعت سارة من الاوضه
نور فضلت شايله حياه وراحت على الدولاب تطلع ليها اسدال بتاعها الاطفالي … طلعت من الدولاب الاسدال وبعدها بدات تلبسها ليها هو والخمار وحياه كانت مبسوطه بيه جواها فرحه طفوليه
نور باست خدها بابتسامة: يا حياتي اللهم بارك قمر قمر يا ناس
حياة على نفسها وهي فرحانه بيه بطفوليه( اسدال اطفال لوني بمبي والخمار بتاعه نفس اللون وكان شكلها قمر بيه وهي بيضاء ماشي مع البشره بتاعتها
عودوا أطفالكم علي السترمن صغرهم لان شب علي شئ شاب عليه يعني اتعودت من وهي صغيرة علي الستر هتكبر بتحبه برده فاهمين )
نور فرشت ليها و ل ساره سجاده الصلاه وجهزت والمصحف السبح
حياة بّـــ طفوليه: اصيي
نور بابتسامة: هنصلي يا روحي دلوقتي بس ساره لما تيجي
سارة كانت جهزت للصلاه دخلت الاوضه بابتسامة: جيت
نور بضحك: حمد لله على السلامة يروحي
سارة ضحكت: الله يسلمك يا جميلتي
حياة بضحكه طفوليه: حمديه الله على السيمه
سارة بضحكه: يا حياتي الله يسيمك
نور بضحكه: بس يا بت انتي
سارة بضحكه: حاضر
بداونا في الصلاه قيام الليل وحياه وقفت جنب نور وبقت تعمل زيها بالظبط ونور كانت مبتسمه وفرحانه من جواها عليها هي وساره
كريم صحي في الوقت ده طلع في الصالون بالصدفه بيصلوا في الاوضه
كريم بابتسامة واعجاب فبهم: اللهم بارك ربنا يباركلي فيكم يارب
راح داخل الحمام هو ايضأ يتوضا ل صلاه قيام الليل
_________________________
عند احمد في الكتيبه تحديدأ في الغرفه بتاعته
احمد في الوقت ده هو ايضأ كان يصلي قيام الليل … فضل قاعد على سجاده الصلاه
احمد بنيه من قلبه: اشكرك يارب علي النعم. التي انعمت علي حياتي …اتنهد بحزن: ياااه العمر بيجري بسرعه بسرعه فات سنتين على حاجات كتيره اوي اوي و كل ده في صدمات و نفس الشئ مفيش حاجه راحت من دماغي نهائي …اتنهد جامد بحزن شديد: استغفر الله العظيم يارب …قام لم سجادة الصلاة قاعد علي السرير
راح راقض.. مسك الفون شاف رساله من ميار: احمد انا اليله نازله القاهره و غصب عنك المره دي هنتصالح بقى
اتنهد بحزن منها و قفل الفون و راح نام
_________________________
في منزل السيوفي
في الصالون الكل منهم موجود
امال قامت بنعس: انا هدخل انام انا بقا تصبح على خير لما ميار تجي يبقى حد فيكم يصحيني
شهد بنعس بتعب: وانا كمان نعست والله
سميره: مش هتستني ميار ولا هتروحي مع وليد؟
اميره بقلق عليها: شكلها تعبانه روحي نامى احسن يا شهد لما ميار تجي ابقي اصحيكي
شهد بحيرة: عاوزه اروح معاه بس بطني وجعاني شويه ونعست
امال بنعس: شهد تعالي نامي لما ميار تجي ان شاءلله نبقي نقوم كل اللي ناام ما فيش غير اميره وسميره ووليد وهيدخلوا يناموا دلوقتي بعد ما واليد يروح يجيب ميار
شهد بزهق: لا هروح معاه بقا علشان متفقين اني اروح المطار علشانها
امال بنعس: براحتك … راحت دخلت الاوضه تنام
وليد طلع من الاوضه بتاعته
شهد باستغراب: انت ماشي دلوقتي؟
وليد: اه
شهد بسرعه: لحظه خمس دقائق وهلبس بسرعه والله
وليد بزهق: اخلصي قدامك بالظبط عشر دقايق
شهد: حاضر … راحت بسرعه تلبس
اميره: اقعد لما تخلص
وليد راح قاعد
سميره بابتسامة: الابتسامه مرسومه على ملامحك من ساعه لما ميار حجزت
وليد بابتسامة: كنت مستني اللحظه دي من زمان والله واهي الحمد لله اخيرا جت علشان كمان خاطر نكتب الكتاب
اميره بابتسامة: ان شاء الله خير يا رب دايما اشوفكم كده مبسوطين كده والابتسامه على ملامحكم دائما والسعاده يا رب
وليد بابتسامة: يارب يا مرات عمي
سميره بابتسامة: يا رب كل اللي جاي هيبقى كله خير لينا كده باذن الله يا رب
وليد: باذن الله باذن الله.. بص في الساعه بغضب: الساعه 3:40 هتخلص امتى دي
شهد جت بسرعه: جيت
وليد بزهق: حمد لله على السلامة
شهد ضحكت: الله يسلمك يا غالي
اميره ضحكت ببساطه: معلش يا وليد خد بالك منها اتحملها هي بنت عمك برضو الصغيره
وليد بزهق منها: ماشي يا مرات عمي
سميره ضحكت: هتبقى انتي وميار عليه يا شهد
شهد ضحكه جامد وقالت بهمس: احسن
وليد سمعها في اللحظه دي بص ليها بغضب شهد خافت منه جامد
شهد بخوف: في ايه والله مش قصدي حاجه بلاش تتعصب وتبقى زي ميار مره واحده كده علينا
اميره اميره بضحكه: خلاص صلي على النبي يا وليد
وليد بعصبيه: عليه افضل الصلاة والسلام اقسم بالله لولا بس ميار قالتلي هاتها ما كنتش اخدتك بس عشان خاطرها بس
شهد بصت لي بطرف عينها: والله
سميره ضحكت: لمي لسانك بقى يا شهد وعدي ليلتك دي
شهد: حاضر
وليد مش ل اتجاه الباب وهي مشيت وراه
اميره: في حفظ الله
وليد: في حفظ الله
سميره: خد بالك منها يا وليد
وليد وهو بيفتح الباب قال سخريه: ده هي اللي تاخد بالها مني
شهد ضحكت جامد
و اميره و سميره
بعدها مشو
_________________________
وليد شغل العربيه و مشي
شهد افتكرت حاجه
شهد بسرعه: وليد استنا نسيت الجاكيت الجو برد
وليد____
شهد: استنا
وليد ___
شهد بغيظ منه قالت جواها: ان شاء الله عنك ما رديت ردت الميه فزورك
وليد بغضب: اقسم بالله يا شهد احدفك من العربيه دي اقعدي وانت ساكته ولمي لسانك عشان انا مش بطيقك ولا بطيق اسمع صوتك
شهد بتوتو وغباء: هو انت سمعتني انا بقول ايه؟
وليد: عارف انك قاعده بتكلمي نفسك وبتقولي كتير مع نفسك فخفي شويه
شهد بزهق: حاضر
_________________________
ميار كانت في الطيارة كانت مبتسمه جدا مرسومه على ملامحها وكانت بتفكر في ميت حاجه وتخطط في حاجات كثيره في دماغها والحياه الجديده معاها هي ووليد
________________________
بعد ساعه ونص
في المطار كان وليد وشهد قاعدين مستنيين ميار وفي الوقت ده طياره اوروبا وصلت
شهد بفرحه: نفسي اشوف ميار واحضنها كده اوي اوي والله العظيم
وليد ابتسم ابتسامه بسيطه
شهد بابتسامة: عارف يا وليد
وليد ببرود: لا مش عارف والله
شهد ضحكت بغيظ: نفسي البس فستان اكتب الكتاب بسرعه انت وميار علشان عايزين نلبس فساتين بقا
وليد: باذن الله … وليد بص ف الساعه بزهق / الوقت ده كان بعد الفجر
_________________________
ميار كانت نزلت من ا الطياره وهي طايره من الفرحه وكانت بتخلص الورق علشان تخرج ليهم
_________________________
في المنزل
محمد بابتسامة بسيطه: لو كان احمد معانا في اليوم ده اللي هو في رجوع ميار كان هتبقى كل حاجه احلي بيهم والله و احنا مع بعض
عبدالله بابتسامة: غصب عنهم عيالي هيتصالحو ان شاء الله ويوم كتب الكتاب هيبقى موجود باذن الله المره دي
ابو وليد: هنتكلم معاه باذن الله وهنقنعه ان هو يجي ان شاء الله ينزل اجازه
محمد: ان شاءلله يارب
اميرة قالت بحزن جواها: ياريتك كنتي معانا يا نور ياريتك انا معرفش انتي امتي هترجعي لينا بقا انا والله العظيم تعبت وحاسه باليأس خلاص ليل ونهار ادعي انك انتي ترجعي ما فيش امل انك انتي ترجعي والله يا بنتي يارب يارب الصبر من عندك يارب
________________________
في المطار … ميار كانت خلصت الورق وخرجت ليهم وهي عماله تضحك وشايفاهم من بعيد شهد ما كانتش واخده بالها منها وليد هو اللي كان شايفها و ابتسم ليها جامد بفرحه
وليد بابتسامة: بصي كدا هناك
شهد باستغراب: فين؟ … بصت ل قدام لقت ميار ضحكت جامد ليها
ميار جريت بسرعه وقفت قدامهم بضحكه وفرحه : اااانااا جييييت
شهد حضنتها بسرعه بفرحه و بابتسامة
شهد بضحك فرحه: وحشاااانييي كتيييير اوووي …و حضنتها جامد
و بدلتها نفس الحضن وحضنتها جامد: ااانتي ااكتر يروح قلبييي مش مصدقه والله العظيم انك انتي واقفه قدامي حقيقي دلوقتي
وليد ضحك بابتسامة: لا صدقي صدقي من ساعه لما رجعت وهي مزهقه فينا والله
شهد ضحكت وهي في حضنها ميار جامد: اعيش وازهقكم
ميار بضحكه: ملكيش دعوه بخطيبي يا بت انتي
شهد طلعت من حضنها بضحكه: ماشي ماشي
ميار بصت ل وليد بابتسامة وحب
وليد بحب: حمد لله على سلامتك
ميار بابتسامة: الله
ميار: المهم يلا علشان نمشي بقا
وليد بابتسامة: يلا.. بغضب ل شهد: شيلي انتي بقى الشنط يلا تعالي ورانا
شهد تصنع الزعل والتعب: لا لا انا حامل مش هينفع وانا تعبانه اصلا و نعسانه
ميار بصدمه: حامل؟
شهد بابتسامة: اه حامل في الشهر الأول الحمدلله نعمه والله
ميار بغضب وصدمه: انتي مخليه في بطنك ليه ما تنزليه وانتي ليه ما قلتليش انك حامل من الاول ها
وليد وشهد بصدمه
شهد بصدمه وحزن منها: ميار اي ايه اللي انتي بتقوليه ده انا مستحيل ان انا انزل ده روح قلبي ده حته مني وحرام اهدي مالك
وليد اتصدم منها حاجه و من هناك افتكر كلام ليلي بقى يتردد معاه كل الكلام بصدمه جواه
________________________
بعد وقت
في منزل ليلي
طلعت من الاوضه بتاعتها بتعب
ليلي: ماما هطلع شويه نص ساعه واجي
والدتها: هتروحي فين على الصبح
ليلي بحزن: هخرج بس شويه صغيرين وهاجي تاني
والدتها بقلق عليها: ماشي اوعى تتاخري وخدي بالك من
ليلي بتنهيد: حاضر
طلعت من البيت وفضلت ماشيه في الشارع بحزن و دموع رجلها اخذتها على البحر بدموع: يارب وبعدين يارب لحد امتي هفضل كدا
سمع صوت مالي بالحزن وندم
" يارب عمري ما كنت اتوقع كدا أبداً سامحني يارب
بصت لي بصدمه و ضحكت ضحكه كلها سخريه: ندمان صح؟ بعد اي … بسخرية: اتاخرت اوي اوي هههه