رواية حب المراهقه الفصل الرابع والثلاثون 34 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل الرابع والثلاثون 34
بقلم نور ربيع


وليد بابتسامة: حمد لله على سلامتك يا ميار 
ميار بابتسامة: الله يسلمك
شهد بمرح: احم احم يلا علشان نمشي بقا علشان خلاص هنام ع نفسي اقسم بالله وانا واقفه 
ميار بضحكه: لا تنامي اي مفيش نوم اومال اقعد مع مين انا ها
شهد بضحك: لا انا مش قادره اسهر اكتر من كدا نفسي انام بقا 
وليد بغيظ: نامى نوم الظالم عباده(بنسمع جمله نوم الظالم عباده دي كتير ثانيه بس كده محتاجين نركز مين قال انها عبادة ومتنسوش وتحسبونه هينا وهو  عند الله عظيم 
احنا بنقولنا علي سبيل الهزار لكن  ي جماعه مينفعش خدوا بالكم )
شهد و ميار ضحكو 
ميار بضحكه: نفسي اعرف عامله لي اي علشان يبقي مضايق منك كدا 
شهد بتمثيل الزعل: معرفش هو واحد ظالم اصلا 
وليد بغضب: يلا يا شهد يلا شيلي الشنط بطلي كلام 
شهد بتصنع التعب: لا انا تعبانه ما تنسش  اني حامل مش هينفع اشيل حاجه تقيله 
ميار بصدمه : حامل؟ دا من امتي يا شهد 
شهد بابتسامة: حامل في الشهر الأول ياقلبي عقبالك 
ميار بصدمه وغضب: انتي ما قولتيش ليا ليه؟  وانتي ليه ما خلياه نزليه
شهد بصدمه: ميار انتي بتقولي حرام وبعدين دا روح ملوش ذنب في حاجه 
وليد بصدمه وغضب: ميار انتي بتقولي ايه انتي اللي بتقولي كدا …مره واحده افتكر كلام ليلي لي
ميار بسرعه: اهدو في اي يلا نمشي نتكلم في البيت 
وليد بغضب: طيب يلا امشي انتي وهي اخلصو  
شهد اتنهدت و مشيت بزعل من ميار
راحو ركبو العربية
________________________
في المنزل بعد وقت كانو وصلو
الكل كان متجمع 
محمد بابتسامة: نورتي بيتك يا ميار 
ميار بابتسامة: دا نورك يا بابا
اميره بابتسامة: اخيرا شوفناكي في وسطنا بعد سنتين يا حبيبتي 
امال بابتسامة: الدنيا من غيرك كانت وحشه والله يا ميار حمدالله على السلامة يا حبيبتي نورتي بيتك والله
ميار بابتسامة: الله يسلمك يا حبيبت قلبي انتي وهي فعلاً الغربه وحشه علشان انتوا مش معايا خالص وانتوا وحشتوني اوي اوي حرفيأ
سميره بابتسامة: نورتي الدنيا والله ي ميار الإبتسامة و الفرحه رجعت تاني في قلوبنا لما رجعتي يا حبيبتي  كنتي وحشاني 
ميار بابتسامة: حبيبت قلبي يا مرات عمي والله انتي اكتر كنتي وحشاني
شهد بابتسامة: عاوزين فرح بقا حددو كتب الكتاب بقا الأسبوع ده
وليد ابتسم وقال: هو كدا كدا الاسبوع دا باذن الله دا انا جهزت القاعه و كل حاجة 
ابو وليد بابتسامة: و دا احسن قرار عاوزين نفرح بيكم بقا
محمد ضحك: دايما في الاستعجال انت كدا 
وليد ضحك: اومال اي 
عبدالله بضحكه: مفيش حاجه اسمها صبر أبداً
اميره ضحكت : معرفش نلحق ازاي بس نخلص كل ده في كام يوم 
أمال بابتسامة: احنا كلنا ايدينا في ايد بعض كل حاجه تخلص باذن الله ولا اي يا سميره 
سميره ضحكت بابتسامة: طبعاً احنا ما حدش زينا والله 
ميار ضحكت: طبعاً 
 
_________________________
في منزل كريم 
نور كانت بترن ع ميار علشان تطمن عليها كانت قلقانه عليها مفيش رد منها
ساره طلعت من الاوضه قعدت جنبها 
ساره: صباح الخير
نور: صباح النور والسرور ياقلبي 
ساره باستغراب: مالك حاسه انك قلقانه من حاجه كدا 
نور بقلق عليها: ميار نزلت القاهره برن عليها مش بترد قلقانه عليها مش عارفه مش بترد ليه 
ساره: اه هي اكيد زمانها وصلت دلوقتي بلاش قلق ياقلبي هي ممكن تكون قاعده معاهم في البيت دلوقتي مشغوله فيهم علشان كدا مش عارفه ترد 
نور بحيرة: مش عارفه بقا هبعت رساله لما تشوفها تبقي ترد ان شاءلله
ساره بهدوء: جميله بلاش تخافي زياده عن اللزوم ع حد علشان هي لو مهتمه بالرسائل و رن و القلق مش كانت ترد عليكي 
نور بسرعه: لا هي اكيد مش شايفه او حاجه 
ساره: الله و اعلم المهم قومي جهزي الفطار ع ما اصحي حياة سيبك بلا ميار بلا بتاع 
نور ضحكت: معرفش في اي بالظبط مالك و مالها 
ساره بضحكه: ولا هي بس مش بحب اللي يزعل جميلتي او يقلق فيها  هي من ساعه لما عرفتيها وهي اسلوبها وحش معاكي واناو كريم مش بنحب كده 
نور اتنهدت بابتسامة: حبيبتي بس ربنا يهديها يارب 
ساره: يارب يا قمري 
_________________________
في منزل هاني 
امينه حطت الاكل على السفرة 
قعدت هي و اهاني 
امينه بحزن: هاني انت زعلان منى؟ 
هاني ___
امينه بحزن: هاني 
هاني اتنهد وقال: استغفر الله العظيم انا مش زعلان هزعل من اي دا انتي اللي مزعله روحك
امينه بحزن شديد: ماانا زعلانه علشان انت زعلان منى 
هاني بتنهيد: امينه انت ولا زعلان منك ولا حاجه انا زعلان عليكي و علي نكدك علي نفسك انتي ملكيش دعوه بحاجه معرفش ليه عاوزه تحطي كل حاجه فيكي 
امينه بدموع: علشان انا فعلاً سبب كل ده والله 
هاني بزهق: اهو ابتدينا امينه هو انتي عايزه ايه بالظبط عايزه نطلق ونخلص
امينه بصدمه وعياط: لا لا مش عاوزه كدا والله العظيم  دا انا عملت المستحيل عشان خاطر تبقى ليا انا مش عايزه كده اكيد انا عايزاك تسامحني
هاني بغضب: وانا مسامحك ومش جايب اي حاجه فيك يبقى خلاص بقى تسكتي وتقفلي على كده وتبطلي بقى عياط وتهتمي شويه بالاطفال بدل ما انتي منكده عليا وعليهم  و عليكي 
امينه مسحت دموعها قامت حضنتها بحزن: انا اسفة متزعلش منى انا عارفه اني انا فعلاً نكديه وسبب المشاكل وسبب النكد علينا وسبب كل ده بس ضميري واجعني اوي بسبب اللي انا عملته والله العظيم
هاني حضنها لي بحنان وحزن: ان الله غفور رحيم يا امينه اللي فات مات وربنا يسامحنا كلنا جميعا بلاش تشيلي نفسك ذنب اللي بيحصل اكتر من كدا اللي فات واللي حصل وكله ده فاتو عدى خلاص يعني طلعيه من دماغك بق وكل اللي جاي هيبقى خير ان شاء الله لينا وهنرتاح من كل ده بس بلاش تزعلي نفسك بقى
امينه بحزن: يارب خير ان شاءلله خير
_________________________
وقفت قدام منزل كببر وهي واخده القرار من قلبها لكن جواها توتر شديد
قدمت خطوتين وقفت قدام الباب بالظبط ورنت جرس الباب بتوتر... وفتحت…قالت باحترم: ايوه مين حضرتك؟ 
لمياء بتوتر: هو دا حضرتك  ده منزل القاضي حسين 
هي: اه اي اوامر حضرتك
لمياء: كنت جايه اقوله بس على موضوع قضيه وكده وكنت جايه انا اشهد عن اللي حصل من فتره قبل الحكم في اللي حصل
هي: اتفضلي ادخلي 
لمياء دخلت 
هي: اتفضلي لحد لما بس اشوف بابا 
لمياء قعدت بتوتر وحزن: شكرا
هي: الشكر لله وحده …راحت تنادي لي
لمياء قالت جواها بحزن و دموع: لازم اقول كل حاجه بقا علشان خاطر مهران كده ممكن ياخد إعدام حتى ضميري يرتاح شويه بقا ع اللي عملتو في شهد
بقت من سرحانها على صوت القاضي
قال باستغراب: ايوه مين انتي؟ 
لمياء انتبهت لي بتوتر: احم انا لمياء البنت اللي كنت موجوده ساعة حكم مهران ابراهيم في قضيه المخدرات
القاضي افتكرها: ايوه ايوه
لمياء بحزن:انا جايه اقول كل حاجه حصلت بالظبط المره دي مفيش اي كذب ولا اي حاجه مني والله
القاضي قاعد: تمام احكي انا سمعك بس يارب تكوني فعلا المره دي  صح مفيش اي كدب
لمياء بحزن وخنقه: لا والله العظيم هقول الحقيقه صلي على النبي 
القاضي بّــ تركيز: عليه افضل الصلاة والسلام 
لمياء بدموع: المخدرات اللي كانت في الشنط بتاعت مهران دي مش بتاعته و قتل البنت اللي هي ماتت بديله مراته دي مش هو السبب البنت دي كانت ميته في حادثه.. شهد البنت اللي جت المحكمة و قالت كل الكلام ده مش حقيقي كان كذب هي كانت عاوزه تنتقم منه علشان ال عملو فيها 
القاضي: احم تمام تمام اي بقا اللي يثبت كده 
لمياء بدموع وتوتر: انا جايه اهو اقول الحقيقه بنفسي والله العظيم و ان احنا سبب خراب حياة شهد بسبب الحب و الغيرة و كل ده مهران خطفها علشان بيحبها مش علشان يهرب المخدرات هو ملهوش في الحاجات دي اصلا حتى كمان نقدر نعمل تحليل لي
القاضي بتنهيد: تمام احكي يلا كل حاجه من الأول كده وانا سمعك طيب
لمياء بدأت تحكي كل حاجه من الأول خالص بدموع وندم جواها من خوفها عليه 
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفه ميار 
ميار قعدت ع السرير بتعب و نعس
شهد بنعس: نفسي انام كدا بسببك طول اليل ما نمتش يا استاذه ميار
ميار: مفيش نوم خالص لحد لما كتب الكتاب يخلص و ارجع أروبا يلا نشوف بقا فساتين 
شهد بذهول: اي لا دا انا كده اموت وبعدين والله انا اصلا بتعب كتير بسبب الحمل من اول لما حملت مش بقدر طول الوقت بنام
ميار افتكرت بعصبيه: اه بقا ليه ما قلتيش ليا ها و انتي ليه اصلا تخليه دا من ال دمر حياتك خطفك و اغتصبك و و و و كل ده ازاي انتي تتحملي حاجه جواكي منه دا اخدك من احمد 
شهد بدموع وغضب: بس يا ميار ال جوايا دا روح حرام و هو ملهوش ذنب. انا كنت زيك كده بقول ابنه لكن دلوقتي ندمانه علشان هو ملهوش ذنب في حاجه والله انا مستحيل افرط فيه دا حته مني يا ميار وبعدين احمد هو اللي سبني وانا محتاجه لي هو اللي جاحد وقاسي مش بيحب غير نفسه وبس
ميار اتنهدت وقالت: اهدي يا شهد انا مش قصدي حاجه انا قصدي ان ال اسمه مهران هو السبب في كل ده 
شهد بدموع: بس البيبي ملهوش ذنب
ميار: تمام تمام بس اهدي خلاص انا مش حابه اشوفك متضايقه بسبب حاجه والله يا حبيبتي
شهد بدموع: طيب 
ميار: شهد خلاص اهدي بقا وبعدين تعالي هنا انتي بتقولي احمد جاحد و قاسي و فيه وفيه طيب ماهو حقه علشان هو هحبك عكس الحب اللي منك 
شهد بدموع و عصبيه: قصدك اي يا ميار انتي عايزني اغضب ربنا و اعصي و ازني و اسيب اهلي في نار بسببي
ميار: لا بس انتي اللي سبتي احمد من الأول احمد كان بيحبك بس البعد منك انتي من الأول( بدل ما انتي قاعده تودي واحده زيك زيها ع طريق المعصيه دليها ع الصح.ع طريق ربنا احسن من ده كله و اتقي الله انتي كبيره مش صغيره والله) 
شهد بعصبيه: صح بسببي انا بس الارتباط بيه ده مكنش يرضي ربنا ابدا اللي في السر ده من ورا اهلنا ل يرضي ربنا بس بقا يا ميار دا انتي كبيره متعلمه فاهمه و عارفه اكتر مني المفروض تقولي عكس كدا
ميار بعصبيه: شهد في أي طالما شايفه انك انتي اللي ع صح خلاص براحتك بس تستاهلي كل حاجه من احمد من الأول 
اميرة دخلت ع الصوت
اميرة بقلق: في اي ي بنات مالكم اهدو كده 
شهد قامت من ع السرير بدموع طلعت من الاوضه
اميرة باستغراب: مالك يا شهد في اي؟.. بصت ل ميار: في اي يا ميار اي اللي حصل
ميار بزهق: سبيها يا ماما هي اللي زعلت لوحده 
اميرة: زعلانه من اي بس؟ 
_________________________
في غرفه وليد 
وليد بابتسامة: وحشني والله عامل اي يا معلم
كريم ضحك بابتسامة:حبيبي يا ابو الصحاب دا انت اكتر اللي وحشني والله بخير الحمدلله يا صاحبي انت اخبارك ايه اخبار الدنيا معاك اي طمني عليك 
وليد بابتسامة: انا زي الفل الحمدلله 
كريم  بابتسامة ع سعادته: زاد الله حمدك دايما يا صاحبي ويسعد قلبك كده دايما يا رب 
وليد بابتسامة: تسلم ياغالي اي اخبار حياة و اخبار الدنيا معاك و مع مراتك 
كريم بتنهيد: الحمدلله يا صاحبي الدنيا ماشيه بخير دامك انت بخير انا بخير
وليد: دايما يا ابو حياة
كريم: امين وياك …بضحك: طمني خطيبتك وصلت  لا لسه؟ 
وليد ضحك: الحمدلله من بعد الفجر 
كريم بابتسامة وضحكه: حمد لله على سلامتها يا صاحبي المهم امتى كتب الكتاب باذن الله بقى عاوزين نفرح ولا ما فيش امل 
وليد ضحك جامد: الله يسلمك يا غالي اطمن وطمن قلبك باذن الله الاسبوع ده كتب الكتاب
كريم بابتسامة: طمنتني الحمد لله فرحت ليك بجد ربنا يتمم ليك على خير يا صاحبي يارب 
وليد بابتسامة: امين امين تسلم يا ابو حياة... بضحكه:  عقبال حياة 
كريم ضحك جامد: يا جدع قول عقبال ساره مش عقبال حياه احنا فين وحياه فين لسه عندها سنتين ونص يا دوبك يعني لسه بدري عليها اوي اوي
وليد بضحك: عقبال ساره يا يعم يعني هي مش هتكبر يعني ما هي هتكبر وهتتجوز يا جدع باذن الله
كريم بضحكه: باذن الله بس برضو لسه بدري 
وليد ضحك: اللي في دماغك في دماغك برضو.. المهم انت جي باذن الله احجز بقى على اول طياره الاسبوع ده
كريم بهدوء: باذن الله ع الفرح 
وليد بزعل: اي ليه ان شاءلله؟ 
كريم: شغل والله 
وليد بحزن: الشغل اهم منى ي صاحبي؟ 
كريم بالتفاهم: لا طبعاً يا وليد …بحزن وقلق علشان نور: هبقي اقولك بعدين مش عايز اجي ليه 
وليد باستغراب: ايه اللي منعك انك انت ما تنزلش دلوقتي ايه الفرق ما بين الوقت ده وده يا كريم
كريم بهدوء:  انا عايز انزل عشان خاطرك باي طريقه بس خليها على الفرح باذن الله بس انت استعجل بس الفرح اهم حاجه
وليد بحزن منه شديد: تمام براحتك بس عايزه اعرف ايه الفرق ما بين ده و ده عايز افهم برضو 
كريم بحزن: مش عايز افضل كتير في القاهرة الاسبوع اللي هيبقي في الفرح هنزل فيه و بعدها هنجي فيه تاني
وليد باستغراب وسخريه:ليه هو ابن خالي عليه طار ولا ايه وانا ما اعرفش
كريم ضحك جامد: يا جدع طار اي بس
انت تعرف عني الكلام ده برضو
وليد ضحك: لا طبعاً بس مستغرب منك والله
كريم اتنهد: يلا خير ان شاءلله يا صاحبي المهم  بعد كتب كتاب  بّــــ اسبوع الفرح باذن الله استعجل بس انت بسرعه وانا هاجي وهنخليها اسعد ليله ان شاء الله ليك
وليد بضيق: باذن الله بس اقسم بالله زعلان منك و كلامك مش داخل دماغي برضو 
كريم بابتسامة: متزعلش منى يا صاحبي ما يمكن خير باذن الله
وليد بتنهيد: مش زعلان يا عم خير ان شاءلله 
_________________________
في غرفه شهد عبدالله داخل عندها لقاها بتعيط قاعد جنبها بهدوء
عبدالله بهدوء: مالك يا شهد 
شهد بدموع: مفيش يا بابا 
عبدالله: لا في اومال بتعيطي ليه 
شهد بدموع وحزن: انا مخنوقه شويه 
عبدالله: انتي مش مبسوطه ان ميار جت ولا اي؟ 
شهد مسحت دموعها بحزن: لا مبسوطه يابابا 
عبدالله: اومال مالك بقا 
شهد: مخنوقه شويه 
عبدالله: مخنوقه من اي بقا ها؟
شهد بصت لي بدموع: من نفسي يا بابا زعلانه و مخنوقه من نفسي …عيطت اقوي: نفسي اموت و اخلص 
عبدالله بحزن منها:استغفر الله العظيم يارب في انسان مسلم يقول كدا انت ما تعرفيش كميه الذنوب اللي انتي اخدتيها دلوقتي على الكلمه دي ما انتي ممكن فعلا تموتي في اللحظه دي…اتنهد بحزن منها: افتكري كده لما انتي لما كنتي  بتحبي احمد اي ال حصل معاكي لما كنتي بتتكلمي معاه في السر من ورانا و فتنه مهران ليكي ولما وقعتي و لما دخلتي المستشفى.. اتخيالي كده لو ما كانش خطفك كنتي هتبقى ممكن تكوني فين دلوقتي
شهد بدأت تسرح ل بعيد جداً  بــ ندم و دموع وهي بتشهق جامد بخوف
بدأت تتخيل انها بالفعل ماتت ودخلت القبر وبقت لوحدها وهي عليها الذنب الكبير ده ما عرفتش تغفره قبل ما تموت… تتخيل حاجات كتيره اوي وتتخيل نار وحاجات حواليها و لوحده وانها بتتعذب بالفعل 
عبدالله  في شاف عيونها الخوف و سرحت كده حط ايده على وشها ومسح دموعها بحنان
 شهد اتنفضت مره واحده وهي قاعده برعب جواها وخوف وخضه عيطت جامد اترمت ف حضنه بسرعه جامد وهي بتعيط بخوف جواها شديد ورعب وندم قالت: استغفر الله العظيم استغفر الله العظيم ربنا يسامحني يا بابا ربنا يسامحني مش هقول حاجه تاني والله انا راضيه راضيه بكل حاجه  حصلت ليا الحمدلله الحمدلله والله العظيم ربنا يسامحني ويغفرلي يا رب سامحني يا بابا ارضا عني بالله عليك
عبدالله بحنان حضنها: بس يا حبيبتي اهدي ما تخافيش قولي الحمد لله دايما انك انت لسه موجوده على قيد الحياه وانك ندمانه من جواكي عن كل حاجه ربنا يغفر ليكي باذن الله عن الذنب ده وانا مسامحك كلنا مسامحينك والله احنا عايزينك كويسه وبس ومعانا وفي وسطينا كده وتكوني كويسه انتي  روحنا يا حبيبت قلبي اهدي ما تخافيش ولا تعيطي ولا تزعلي اللي فات مات خلاص … بتحذير: بس اهم حاجه اوعي كده يوم من الأيام لو احمد رجع البيت وقعد معانا في البيت وبقا موجود قدامك ولا قالك بحبك ولا اي حاجه من كل ده ولا طلب منك اي حاجه وانتي تروحي تعملي كده وترجعي الذنب اللي من الكبائر ده تاني احمد بقى قلبه قاسي مش بيحب اللي حواليه خالص ولا عايزك انتي ولا غيرك عايز نفسه وبس اوعى تضعفي ولا تعملي اي ذنب تاني ولا تخزلي ثقتنا فيكي يا حبيبتي
شهد بدموع وندم: مستحيل يا بابا مستحيل خلاص ع كده ربنا يسامحني ويسامحه يا رب ويطلعه من قلبي بقى
عبدالله بحنان عليها:باذن الله يا حبيبتي باذن الله  تفائلي خير انت بس وطلعي كل حاجه من جواكي اهم حاجه…طلعها من حضنه مسح دموعها بحنان:كفايه دموع بقا اي كل ده ولا انتي عاوزه ابنك ولا بنتك نكديين زيك كده
شهد ابتسمت بدموع وحزن: لا عايزه ليه قوليها كل خير وحياه حلوه والله
عبدالله: باذن الله يا حبيبتي اتفائلي خير بس انتي 
شهد مسحت دموعها بحزن: حاضر …بابتسامة حزينه: بابا انت بتحب البيبي دا؟؟ 
عبدالله بابتسامة وحب:اكيد دا ابن ولا بنت الغاليه بنتي شهد بحبه اكيد دا ابني مش حفيدي بس
شهد بفرحه: بجد يعني انت بتحبه 
عبدالله بابتسامة: ايوه يا شهد بحبه اكيد زي ما انت بنت وانا بحبك زي ما هو برضو حفيدي بحبه
شهد باست خده بابتسامة: وانا بحبك اكتر يا حبيبي ربنا يديمك ليا وميحرمنيش منك ابدا ياحبيبي 
عبدالله بابتسامة: و يديمك ليا يا غاليتي 
امال دخلت بابتسامة: الله ع الحب يا جدعان الله 
شهد بابتسامة وضحكه: صح كمان بتحب ماما كمان؟ 
عبدالله ابتسم بحب: دي بقى روح قلبي
امال ضحكت بابتسامة: يوه بقى ما تكسفنيش الله …و قعدت جنبهم وهي بتضحك 
شهد ضحكت جامد 
عبدالله بضحكه: الله يهديكي 
امال بغيظ:قاعد تحب فيها و البيبي وسايبني انا و ابنك كدة
شهد بتصنع الزعل: والله وانا اقعد ازعل و اموت نفسي هنا علشان خاطر يقعد يحب فيكي انتي صح 
عبدالله: احم لا طبعاً يا حبيبتي انتي اهم عندي والله سيبك منها هي
شهد بابتسامة: بحبك انت اكتر اصلا
امال بزعل: والله انتي وهو 
عبدالله بحب حضنهم هما الاتنين: انتوا و اللي الببيهات حبايب قلبي زي بعض والله
امال حضنته بابتسامة وحب:وانا بحبك كتيير 
شهد طلعت من حضنه بخجل وضحكه: كفايه عليك حضن ماما يا بابا بقا
جت تخرج بخجل وضحكه 
امال طلعت من حضنه بسرعه وقالت بضحكه: استني تعالي تعالي اقعدي احنا لسه نقعد نتفق معاه ع حاجات كتيره هتحصل في كتب الكتاب 
شهد وقفت وبصت وراها ضحكت: ع اي؟ مش فاهمه 
عبدالله باستغراب: تتفقي ع اي 
امال: تعالي يا شهد 
شهد رحت قعدت 
عبدالله: امم قولي 
امال بضحكه: بص بقا كدا صلي على النبي انا هلبس فستان في كتب الكتاب
عبدالله بذهول: عليه افضل الصلاة والسلام طيب قولي شهد اللي تلبس لكن انتي انتي اي بس 
امال بغيظ: انت محسسني ان انا عندي 50 سنه انا عندي يا دوب  37 سنه بس
شهد ضحكت: ايوه بقا يا ماما هنبقي جامدين لازم نولع الدنيا 
امال ضحكت: اومال 
عبدالله بص ليهم هما الاتنين بغيظ 
شهد بابتسامة: يبقي احنا عيله كلنا مع بعض ما فيش غير كم حد كده بس غريب حاجه دي اول فرحه لينا واحنا مستنين دي من زمان
امال بتمثيل الزعل:وافق بقا علشان خاطر شهد بلاش تزعلها وهي عاوزه تفرح 
عبدالله بتنهيد: تمام بس عليها الخمار 
امال فرحه: ان شاءلله 
شهد بابتسامة: حاضر يا بابا 
عبدالله بتحذير: مفيش اي ميكب اقسم بالله هولع فيكم انتوا الاتنين 
امال بسرعه: لا لا مفيش عندنا اصلا الحاجات 
شهد ضحكت وغرور: انا قمر من غير حاجه اصلا انا بياض في حمار مش محتاجه حاجه الحمدلله و ماما شبهي بالظبط 
امال بضحكه: عسلات من غير حاجه الحمد لله
عبدالله ضحك بابتسامة: ماشي ي ست البنات انتي وهي لما نشوف هتعملو اي انا عليا حذرتكم
_________________________
ليلي بصت جنبها ل الصوت بدموع و قهرة
" بحزن وتانيب ضمير: انا تبت يا رب توبت والله العظيم سامحني سامحني يا رب عايزه اقابلك وانا شخص نضيف يا رب
ليلي بعياط وسخريه: ياااه اتاخرت اوي على ما عرفت غلطك بعد اي يا خالد بعد اي ها بعد ما خسرت حاجه غاليه عليك اوي دلوقتي حسيت تانيب الضمير والوجع جواك
بص ليها بحزن وندم: سامحيني يا ليلى اعرف ان انا ضحكت عليك  وتصنعت الحب علشان اتسلى بس خلاص حقيقه انا ندمان وعايز ربنا يغفرلي 
ليلي ضحكت بسخرية وجع: هههه وانت فاكر اللي انت عملت سهل اوي كده اللي انت عملته ده ما يتغفرش عليه  ربنا هو اللي يغفر لكن احنا كبشر مش بنغفر ولا بنسامح
بحزن شديد وندم: صح معاكي حق ربنا يغفرلي ويسامحني و يقبل التوبه مش عايز غير كدا و يرحم اختي الغالية ويجعل قبرها روضة من رياض الجنة يارب وربنا يسامحني وما يعاقبهاش بسببي 
ليلي بدموع وقهرة:استغفر الله العظيم ربنا ما بيعملش زي البشر ربنا مش بيتعامل زي البشر احنا بشر بناذي بعض ببعض لكن ربنا يغفر ويسامح ويقبل التوبه وهو يقبل ويدي فرص كثيره وهو يسامح لكن ما بيعملش زي ما انت بتقول كده استغفر الله العظيم…اتنهدت وقالت بدموع وحزن: لو انت عايز ربنا يسامحك فعلاً يبقي تروح تقول الحقيقه بقا خلي حق البنت المظلومه اللي راح يرجع ليها واهلها اللي سبوها في شرفها وظلموها واللي ظلمتها دي ياخدو حقها منها روح يا خالد 
خالد ___
ليلي بعياط وسخريه: قال عايز تتوب قال عايز ربنا يقبل منك التوبه قال ويغفرلك ع اي على ضحكك على بنات الناس على الفتنه اللي انت بتعملها في الناس على المعصيه اللي انت بتعملها 
خالد بندم: انا هروح فعلا هروح واقول كل حاجه اقول الحقيقه عشان ضميري يرتاح بقى لازم اوصل لاي حد فيهم اقول  الحقيقه بقى لازم. عشان ضميري
ليلي بفرحه وعياط: والله العظيم لو رحت وحكيت وقلت كل حاجه  لاسامحك وباذن الله ربنا هيغفر بس انت روح كل حاجه عشان حقها يرجع ليها بقى والبنت اللي ظلمتها دي يعقبوها
خالد هز راسه بحزن وتعب
ليلي دارت ضهرها راحت ماشيه ع البيت بحزن و دموع في عيونها بتدعي من قلبها حق نور يرجع وهي ترجع بقى عشان خاطرها هي 
________________________
في المساء في آذان العشاء 
في منزل كريم 
نور كانت قاعده تلعب هي و حياة بالألعاب 
ساره وهي قاعده قدام الشاشه: جميله ميار ردت عليكي 
نور بحزن: لا مش ردت
ساره اتنهدت وقالت: جميله متزعليش نفسك انتي عاوزه منها اي عاوزه ترد ترد مش عاوزه خلاص هي ربنا يهديها انا اصلا بحس انها مريضه 
نور بزعل: بس با ساره والله العظيم هزعل منك مش بحب ال يجيب في سيرتها في حاجه علشان هي غاليه عليا 
ساره بهدوء: خلاص يا جميلتي بس انتي بلاش تشغلي عقلك باحد بقا 
نور ___
ساره: شكلك زعلانه منى والله مش قصدي حاجه ولا ازعلك حتى 
نور بحزن: لا مش زعلانه منك زعلانه من انها مش بترد بس 
ساره بحزن عليها: هي لو مهتمه بزعلك وقلقك وعليكي عليها ترد عليكي ولا تشغلي عقلك بيها ياقلبي…افتكرت حاجه وقالت: وبعدين دا كتب الكتاب بتاعها هي و وليد الأسبوع دا علشان هي الاجازة بتاعتها كام شهر بس كريم اكيد هياخدنا ننزل القاهره وتبقى تشوفيها باذن الله 
نور بابتسامة: اي نفسي اشوفها والله 
ساره ابتسمت عليها: اد اي انتي طيبه ي جميله و بتحبي كل اللي حواليك ربنا يديكي ع اد طيبتك دي يارب 
نور بابتسامة: حبيبتي امين وياكي
ساره بابتسامة: خير ان شاءلله 
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفه ميار
اميره وهي تصحي فيها: ميار قومي يلا من الصبح نايمه كل دا نوم 
ميار ____
اميره: يا ميار قومي اخلصي بقا اي كل النوم دا انتي و شهد اي مالكم كل دا نوم 
ميار بدأت تقوم بتعب ونعس
ميار بــ نوم: ماما ما تسيبيني انام شويه كمان نعسانه 
اميره: لا قومي يلا كفايه نوم قومي شوفي اللي انتي هتلبسيه في كتب الكتاب شوفي الفستان شوفي حاجات دي كدا انتي وشهد كده يلا قومي  كفايه نوم و اقعدي  معانا
رفعت راسها من ع المخده بنعس وكسل شديد 
اميره: من الصبح تليفونك بيرن و يبعت رسايل معرفش مين ده شوفي احسن يكون حد من اصحابك
ميار من غير تركيز:دي نور سيبك من…ومن هنا اخدت بالها بصدمه من نفسها وتوتر 
اميره بصدمه ولهفه: نور نور انتي بتتكلمي معاها وتعرفي هي فين يا ميار طيب طيب هي فين؟ 
ميار بتوتر بسرعه:ماما اهدي دي مش نور بنت خالتى دي واحده صحبتي اعرفها لكن نور بنت خالتى منال انا معرفش هي فين اصلا
اميره بتصديق وحزن شديد: على لحظه افتكرتك بتتكلمي عن نور بنت خالتك منال والله العظيم يا رب
ميار بزهق: ماما نور ربنا معاها هي ممكن تكون دلوقتي اتجوزت وبقا عندها اطفال مش يمكن الراجل اللي لقاها حبها واتجوزها ومعيشها ست ستات دلوقتي
اميره باستغراب من الكلام وحزن:انني بتقولي اي يا ميار ازاي كدا الكلام ده
ميار بسرعه: بقول يمكن و يمكن كمان تكون عايشه سعيده ما هي اكيد مش فاكره حاجه الذاكره دلوقتي مختفيه من عندها ومش عارفه اي حاجه ولا عارفه هي مين اهلها يمكن يكون مخليها سعيده ما حدش عارف بلاش تخافي عليها هي ربنا معاها
اميره بحزن عليها: ربنا هو اللي عالم بيها دلوقتي ربنا معاها ويحميها ويحرسها يا رب لينا…بتنهيد وحزن: قومي قومي يلا علشان سخنت الاكل يلا علشان ناكل مع بعض وتقعدي معانا وتشوفي هتعملي ايه يلا وتشوف الفساتين انتي وشهد
______________________
في غرفه شهد 
امال بزهق: انتي ي بت اخلصي قومي كل دا نوم 
شهد حطت المخده ع وشها بزهق ونعس: يووهه بقا يا ماما نعسانه ما تسبيني انام 
امال: لا قومي العشاء اذنت يلا عشان تصلي وعلشان تاكلي قومي 
شالت من ع وشها المخده بــ كسل ونعس: والله يا ماما هموت من النعس و الكسل…حطت ايدها ع بطنها بتعب: ومن التعب كمان و كل جسمي وجعني مش قادره اقوم
امال بحنان: معلش يا حبيبتي قومي صلي العشاء و كلي ونروح ل الدكتوره يلا 
شهد بــ كسل: لا مش قادره والله هنام شويه 
امال شالت من عليها البطانيه
مسكت ايدها: قومي يلا كده ادخلي الحمام خدي دش  ساخن وانتي تفوقي
شهد بتعب وجع: انا جسمي وجعني و ما كسر كمان اوى 
امال: معلش يلا بقا قومي 
شهد بتعب: حاضر. …وقامت دخلت الحمام بتعب ونعس
_________________________ 
عند مهران كأن نايم دماغه كأنت وخداه في عالم تاني في كابوس وحاسس بــ ضيق تنفس شديد مش قادر يقوم حاجه بــ تشده جامد بتعب شديد 
بقا يردد جواه وهو حاسس انه جسد بلا روح مش قادر يتنفس بقا يردد في القرآن وهو عايز ربنا يغفر لي عن ذنبه
بسم الله الرحمن الرحيم 

تَنزِيلُ الْكِتَابِ مِنَ اللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ فَاعْبُدِ اللَّهَ مُخْلِصًا لَّهُ الدِّينَ
أَلا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِن دُونِهِ أَوْلِيَاء مَا نَعْبُدُهُمْ إِلاَّ لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ
لَوْ أَرَادَ اللَّهُ أَنْ يَتَّخِذَ وَلَدًا لّاصْطَفَى مِمَّا يَخْلُقُ مَا يَشَاء سُبْحَانَهُ هُوَ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ
خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ بِالْحَقِّ يُكَوِّرُ اللَّيْلَ عَلَى النَّهَارِ وَيُكَوِّرُ النَّهَارَ عَلَى اللَّيْلِ وَسَخَّرَ الشَّمْسَ وَالْقَمَرَ كُلٌّ يَجْرِي لأَجَلٍ مُسَمًّى أَلا هُوَ الْعَزِيزُ الْغَفَّار
خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ ثُمَّ جَعَلَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَأَنزَلَ لَكُم مِّنْ الأَنْعَامِ ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ يَخْلُقُكُمْ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ خَلْقًا مِن بَعْدِ خَلْقٍ فِي ظُلُمَاتٍ ثَلاثٍ ذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمْ لَهُ الْمُلْكُ لا إِلَهَ إِلاَّ هُوَ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ
(سورة الزمر من الآيه ١ الي الايه ٦)
من هنا ما بقاش قادر واغمض عيونه بتعب وقائل بحزن: يالله اللهم اني عصيتك فاغفرلي يا رب يا ارحم الراحمين اللهم اغفرلي عن كل ذنب يا رب انت عالم باللي جوايا يا رب عارف اني كنت اناني بكل حاجه عملتها واني عملت ذنوب من الكبائر فاغفرلي انت الغفور الرحيم يا رب اغفرلي وسامحني وهون عليا سكرات الموت"قُلَ يَآ عٌبًآدٍيَ آلَذِيَنِ آسِرفُوٌآ عٌلَيَ آنِفُسِهّمً لَآ تَقْنَطُوا مًنِ رحًمًهّ آلَلَهّ آنِ آلَلَهّ يَغُفُر آلَذِنِوٌبً جّمًيعٌأ أنِهّ هّوٌ آلَْغَُفُُوٌرُ آلَرحًيَمً (سورة الزمر 53)
في حد قام بــ قلق عليه بقى يصحي فيه بصوت عالي ويهز فيه جامد مهران اتنفض مره واحده دماغه فاقت من عالم الاحلام لكنه التعب سيطر عليه وضعفه جامد 
_______________________ 
شهد كانت قاعدة على سجادة  الصلاة تقول الاذكار مره واحده حست بوجع شديد في بطنها وبطنها شدت عليها حطت ايدها بدموع وجع ع بطنها: ااه في اي بطني وجعاني كده ليه بس دلوقتي
بدموع: انت ولا انتي في اي بقا بتتعب فيا ليه دلوقتي بقا دا انت حتي لسه صغير خالص ولا بتتحرك ولا حاجه جوايا…اتنهدت بتعب و دموع جواها
_________________________
هاني كان رايح ع البيت فونه كان بيرن
فتح بتنهيد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته في اي اخبار عن القضيه مهران
المحامي:وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته …و قال ع اخبار لمياء 
مهران بفرحه: لا والله طيب الحمدلله 
كأن وصل البيت قفل مع المحامي بعد حديث طول نزل من العربية
امينه فتحت 
هاني داخل 
امينه: حمد لله على سلامتك 
هاني ابتسم: الله يسلمك يا حبيبي مهران 
امينه بتوتر: مالو في حاجه ولا ايه؟ 
هاني بفرحه: لا اطمني مفيش اي حاجه الحمدلله البنت اللي هي اسمها لمياء دي راحت كل حاجه و احنا الفلوس جاهزة الحمدلله هنخلص كل ده ويخرج بقا ان شاءلله 
امينه بفرحه: والله بجد يا هاني طيب الحمدلله يارب الحمدلله
هاني  بتنهيد وبابتسامة: خير ان شاءلله يا حبيبي …فون هاني رن فتحت
هاني بصدمه: اي مالو مهران حصل لي اي 
امينه بخوف وقلق: مالو مهران يا هاني مالو
هاني بقلق عليه: تمام انا جي حالا.وقفل
امينه بخوف وقلق: هاني في اي هاني مالو مهران يا هاني 
هاني بحزن: اخبار حلوه وتفرح و اخبار تصدم وتحزن مهران تعبان و داخل المستشفى 
امينه بصدمه و. دموع: ليه داخل المستشفى ليه مالو اي ال حصله يا هاني كمان
هاني اتنهد بحزن: امينه انا معرفش اي اللي حصل هو قال انه تعب مره واحده داخل المستشفى هروح اشوفه خير ان شاءلله 
امينه بعياط وحزن عليه: انا هجي معاك علشان اطمن عليه انا خايفه عليه اوي ل يكون فيه حاجه 
هاني بهدوء: امينه اهدي خير ان شاءلله مش هيبقي فيه اي حاجه ان شاءلله اهدي بس كدا و اقعدي وانا لما اروح اطمنك عليه 
امينه بعياط: لا لا هجي بالله عليك معاك انا عاوزه اطمن عليه والله و اشوفه قدامي كده انه كويس
هاني مسك اديها قعدها ع الكرسي مسح دموعها: اهدي كدا انا هروح اشوفه و اطمن عليه انتي خليكي هنا علشان مش هينفع تجي خالص علشان خاطر رهف و ابراهيم لوحدهم ولا حتي هينفع هما يجي معانا علشان خاطر المستشفى مش نضيفه الجو مش حلو ليهم هو هيبقي كويس باذن الله هو ممكن يكون تعب من حبسه السجن ضيق تنفس او حاجه 
امينه بدموع وحزن: هاني خايفه عليه اوي و زعلانه عليه هتجنن عليه والله العظيم دا انا نفسي اشوفه و اخده في حضني كده والله
هاني بحزن: انا هروح دلوقتي اطمن عليه و هبقي اجي اخدك تشوفه باذن الله …قام: سلام يا امينه لازم اروح دلوقتي… طلع بره البيت 
امينه بحزن و دموع: يارب احميه يارب
________________________
في منزل السيوفي 
الكل منهم موجود
ميار: بابا عاوزين احمد يجي بس ازاي علشان يبقي موجود ساعه كتب الكتاب
محمد بحيرة: والله انا ما عارف دا صعب يسمع من حد ويجي 
اميره بحزن: لازم احمد يجي لازم يتصالح هو و ميار بقا 
وليد بتفكير: احمد هروح اجيبه بنفسي سبوها عليا 
ابوه باستغراب: ازاي يا وليد 
وليد: هقولكم 
ميار بصت ل شهد باستغراب: مالك يا شهد؟  
شهد بتعب وحزن: مفيش بس تعبانه شويه
عبدالله بقلق عليها:طيب قومي اوديكي ل دكتوره يلا 
شهد بتعب قامت: لا يابابا هبقي كويسه بإذن الله 
سميره: تعالي اعمل ليكي حاجه اشربيها يا حبيبتي هتبقي كويسه ان شاءلله
دخلت المطبخ هي و شهد 
ميار بدأت تفكر في  حاجه  في دماغها بتركيز    


     
      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات