
الفصل الخامس والثلاثون 35 ج1
بقلم نور ربيع
في الصباح
في السعودية في منزل كريم
نور دخلت غرفة كريم كان جهز نفسه علشان يروح الشغل مد ايده خد برفان من على التسريحه
نورببراءه: كيمو
كريم بص ليها من المرايه باستغراب: عيون كيمو
نور بخجل منه: امتي ننزل القاهرة بقا علشان عاوزه ننزل يومين ولا حاجه
كريم بص ليها بهدوء: عاوزه تنزلي ليه ي جميلتي القاهرة ها
نور ببراءه: مش عارفه والله بقا ليا نفس كدا انزل القاهرة علشان وحشاني
كريم ضحك: والله بس كدا هننزل القاهرة ان شاءلله
نور ابتسمت: بجد طب امتي بقي
كريم بتنهيد: شويه كدا بس ان شاءلله
نور: ان شاءلله
حياة دخلت بابتسامةطفوليه: بابا
كريم بص ليها بابتسامة: يا حيات بابا
_________________________
في منزل السيوفي
ميار دخلت غرفة شهد بقت تصحي فيها
ميار: شهد شهد بت قومي بسرعه
شهد قامت بخضه مره واحده: في اي يا ميار
ميار ضحكت: مفيش حاجه يروحي بس بصحيكم ويلا قبل ما وليد يمشي الشغل عشان يوصلنا نروح المول نشتري الفساتين
شهد قامت قعدت ع السرير بخضه
شهد بعصبيه وخضه: مصحياني بالطريقه دي عشان خاطر قوليلي يلا نروح نشتري الفساتين اه عليكي يا ميار
ميار بضحكه: معلش يروحي يلا قومي بقا الظهر هياذن وانتي لسه نايمه اخلصي قومي ورانا حاجات كتيره اوي لسه
شهد بزهق: طيب استني بقى على ما ادخل الحمام اخد دش كده واتوضا واصلي والبس يعني لسه من هنا ورايا ل بعد العصر
ميار بذهول: اي اي لا يا اختي اخلصي وليد وراه شغل كتير عايزين نروح نشتري الفساتين بسرعه علشان يلحق يروح الشغل بتاعه اخلصي بقى
شهد قامت نزلت من ع السرير بسرعه
شهد: اخلص بسرعه ان شاء الله ونمشي
ميار قامت: تمام ع ما اقول ل وليد وانا اجهز بسرعه بسرعه بقى
شهد : اشطا ياقلبي
ميار طلعت بره الغرفه
_________________________
في المستشفى عند مهران
هاني بتنهيد: حمد لله على سلامتك
مهران بتعب: الله يسلمك عارف اني تعبتك معايا والله من ساعة لما رجعت القاهرة يا هاني
هاني بعتاب: اي اللي انت بتقوله دا يا مهران دا انت اخويا الصغير ما تقولش كده تاني وبعدين دا انا جوز اختك يا جدع يعني احنا اهل واحد والله و مشاكلك تهمني اكيد لازم اقف معاك في كل حاجه و اكون جنبك
مهران ابتسم بتعب: تسلم ياغالي ربنا يديك علي قد تعبك ده معايا
هاني بابتسامة: امين …بتنهيد: ويهديك و بطل بقا اللي انت بتعمله ده ملكش دعوه بــ بنات الناس امينه بتجنن كدا عليك من الخوف
مهران بــ سرحان وحزن: انا فعلاً هبطل و هخلي اللي اذيتها تنسي كل حاجه وتبقي ليا زي ما كنت عايز بس قبل كل ده لازم اعمل حاجه وهي اخر حاجه
هاني بغضب: مهران انت بتفكر في اي تاني مش هتهدي بقا من دا كلو
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفه ميار
ميار واقفه قدام الدولاب بــ حيرة مش عارفه تلبس اي
اميره دخلت: اميره يلا وليد بيقولك انتي و الاستاذه شهد علشان ماشي ل احمد
ميار بــ حيرة وزهق: ماما تعالي شوفي كدا معايا البس اي
اميره بابتسامة: البسي دريس و طرحه هتبقي قمر و ليد عايزك كدة
ميار بملل: لا لا مش هلبس كده.. طلعت بنطلون و بلوفر و جاكت
ميار بابتسامة: ايه رايك هبقي حلوه بيهم
اميره بتنهيد وزهق: لحظه بس.. طلعت تنادي ع وليد
ميار باستغراب: هي راحت فين …بدأت تلبس
_______________________
في غرفه وليد
اميره خبطت
وليد: ادخل
اميره دخلت بضيق: وليد
وليد بص ليها: مرات عمي
اميره بابتسامة بسيطه: اه انا كنت عايزك في موضوع
وليد: خير
اميره بملل: ميار عايزاه تلبس بنطلونات هتخليها تمشي كدا
وليد بزهق: لا يا مرات عمي هي فين دلوقتي؟
اميره: في الاوضه تعال قولها حاجه
وليد: تمام …و راحو ع غرفه ميار
_________________________
ميار كانت خلصت لبس و ميكب فتحت الباب الاوضه لقت وليد و اميره
وليد بهدوء عكس اللي جواه: ميار من غير كلام كدا ادخلي غيري الهدوم دي البسي دريس و شيلي الميكب يلا
ميار: وليد ليه بقا بس انا كدا حلوة
اميره: لا غيري يلا انتي مش مكسوفه من نفسك
ميار دخلت الاوضه بعصبيه: ليه ان شاءلله عامله بلوة ولا اي
اميره بغضب: احترمي نفسك شويه و اعملي اللي بيقولك عليه اخلصي
وليد بهدوء: مرات عمي لو سمحتي سبيها انا هتكلم معاها
اميره بعصبيه وزهق: دي مينفعش معاها الكلام ابدأ يا وليد والله
وليد داخل الاوضه و اميره
وليد بسخرية: ميار شاطره كبيره وعاقله هتسمع كلام المره دي وهتلبس اللي انا عايزو عشان خاطري
ميار بعصبيه: كلام فيه سخريه و تريقه قصدك اي هاا
وليد ببرود: أبداً بس انا بقول بس و حابب تلبسي اللي نفسي فيه لو مره مش هتعملي كدا علشاني يعني
ميار بعصبيه: لا
وليد بغضب: ميار انتي ليه مش نافع معاكي الكلام الهادي والحنين والحلو انتي في اي انتي بارده ليه كده اعصابك غريبه وطبعك يا شيخه
ميار بعصبيه: انت بتزعق ليه دلوقتي و تعمل كدا بقا معايا
وليد بحزن منها وعتاب فيها: فاكره يا ميار لما بنت خالتك جت هنا اول مره كان لبسها و شكلها كان عامل ازاي و كنا بــ نتعامل معاها ازاي و خصوصأ انا كنت بعمل معاها اي علشان خاطر العند بتاعها فيا و مديت ايدي عليها بسبب طبعها
ميار بصدمه منه و غضب: وليد اي جاب سيرتها دلوقتي في الموضوع بتاعنا ها انت ازاي تجيب في سيرتها قدامي كدا و تقولي كدا و قصدك اي
وليد طلع بره الاوضه بزهق منها وحزن
اميره بحزن: خليكي كدا طول عمرك تزعلي فيه و تنكدي عليه كدا وهو هيكرهك و هيسيبك علي رأيه شوفي عمل اي في نور علشان خاطر اللي كانت بتعملو خليكي كدا طول عمرك طبعك وحش…بغضب وحزن شديد: تصدقي بالله نور كانت بتحب من قلبها وليد و غيرت من حالها علشان ربنا وعشان خاطره هو و كانت بتدعي في كل لحظه انه يبقي ليها و من نصيبها حقيقي تستاهل كل خير هي اللي بتسمع الكلام و تعمل اي حاجه عشان خاطر اللي بتحبه مش زيك
مش بغضب من الكلام: ماما انتي بتقولي ايه انتي كمان اي جاب سيرتها انهارده انتوا اي فكركم بيها اصلا…بغضب معمي: وبعدين مين دي اللي بتحب من قلبها و تستاهل هي اصلا كلبه ولا تستاهل لو اطولها اقتلها الحيوانه دي
اميره بصدمه من حقدها ليها: اخص عليكي و علي قلبك الاسود وحقدك ليها عملت ليكي اي عاوزه افهم ليه كل ده في قلبك ليها ل واحده يعتبر يتيمه حرام عليكي يا شيخه …فكرت ل ثواني. بحزن: صح صح حقك ماهي العين مش بتكره اللي احسن منها علشان خاطر حبت غصب عنها وليد والله احنا فعلاً جينا عليها بسبب الحب ده وقسينا عليها عشان حاجات كتيره اوي وهي مظلومه فيها كلنا كنا جاحدين وقاسيين عليها
ميار بغضب معمي: ماما كفايه كلام ده كفايه علشان كل ده مش داخل دماغي اصلا …اميره خرجت بره الاوضه قبل ما تكمل كلامها بغضب منها
ميار بقت تعيط بــ شده حقد جواها و غضب معمي بقت تخبط كل حاجه في الاوضه راحت قفلت الباب بغضب جامد خلعت كل الهدوم بغضب ورمتها في الارض بصت في المرايه بحقد ومسحت دموعها: اوعي اوعي اي كلمه تقصر فيكي يا ميار انتي اقوي من انك تبقى ضعيفه ولا تزعلي بسبب اي حد في الدنيا دي و خصوصأ بسبب نور عدوتي مسحت دموعها مسحت الميكب المنديل وبدات تحط ميك اب خفيف يمشي مع الهدوم اللي هتلبسها
_________________________
وليد قاعد في الصالون بزهق شديد منها
اميره قعدت جنبه وقالت
اميره بحزن: متزعلش نفسك هي ربنا يهديها يارب اتحملها
وليد بحزن: متحملها والله متحملها
اميره بحزن و زهق: معرفش هتفضل كده لحد امتي والله
شهد طلعت من الاوضه: انا خلصت انتوا خلصتو ولا لسه ماما خلصت هي كمان ولا لسه؟
امال جت: انا خلصت لبس من بدري كنت قاعده مستنياكم اصلا
امال باستغراب: خير يا جماعه في حاجه ولا اي.؟ حاجه حصلت شكلها كدا صح؟
وليد اتنهد بابتسامة بسيطه:مفيش حاجه يا مرات عمي المهم انا على ما اشغل العربيه تكونو انتو ناديتو على ميار: طلع من البيت بــ تنهيد
سميره قعدت جنب اميره باستغراب:في اي يا اميره في حاجه ولا اي ليه الحزن اللي على ملامحك ده
اميره بتنهيد: مفيش حاجه بلاش تشغلو بالكم انتوا مش عاوزين نكد والله و نخلي الفرحه تقلب بالحزن و النكد بقا
امال بقلق: طيب هو في حاجه يا اميره في اي بس دلوقتي
ميار طلعت بابتسامة عكس اللي جواها
ميار بابتسامة: اي رايكم فيا … بعد تلف في الصالون وماسكه الدريس بايدها وهي بتضحك رغم الحقد اللي جواها والغل لكن حاطه جواها. ورا الابتسامه والفرحه(كانت لبست دريس جلد اسود وفي حزام من النص عليه طرحه نفس اللون)
شهد بابتسامة: يروحي اللهم بارك قمر اوي اوي اوي بس يا سلام بقى لو الدريس واسع وطويل كمان شويه وعليه خمار هتبقى احلى ومن غير ميك اب كمان
امال بابتسامة: اللهم بارك قمر يروحي
ميار بتنهيد و بابتسامة: شكرا شكرا ربنا يديمكم ليا يا حبايب قلبي انتوا اللي عسلات اوي والله…بابتسامة عكس اللي جواها ليها: اي رايك يا ماما كدا
اميره بابتسامة حزينه: اللهم بارك ربنا يحفظك يا حبيبتي قمر
سميره ضحكت بابتسامة:دا القمر يقوم بقا وانتي اقعدي مكانه يا حبيبتي انتي قمر اوي اللهم بارك اومال هتبقي عامله ازاي بقا في الفستان ان شاءلله
ميار بغرور وضحكه: هبقى قمرين
وليد بقى يزمر وهو قاعد في العربيه
شهد ضحكت: طيب يلا يلا يا مغرورة احسن وليد يولع فينا دلوقتي
ميار بضحكه: يلا
سميره: صح تشتري اي يا شهد و انتي يا امال
امال بضحكه: فساتين ان شاءلله
اميره ضحكت: صغرتي فستان اي
سميره بضحكه: النااس هتقول مين العروسه ولا مين ام شهد يا امال
امال بضحكه: يقولوا اللي يقولوا هو احنا كبرنا يعني
اميره بضحكه: لا لسه صغيره في عز شبابك
امال بضحك: اومال
ميار بضحكه: هتبقي قمر والله يلا علشان نمشي اخلصو بقا هنتهزق
شهد: يلا …و طلعو بره
_________________________
بره وليد قاعد في العربية بزهق
وليد بزهق: لا اله الا الله جم راكبو بسرعه العربية وهما بيضحكو
وليد بزهق: اضحكي انتي وهي اضحكي والشوفير بتاعكم قاعد مستنيكم في العربيه بــ صبر
امال بضحكه و بابتسامة: معلش كنا بنشوف القمر بس
وليد باستغراب: قمر اي؟ بص ل ورا ع ميار و اخد باله منها. قال بسخرية:امم
شهد ضحكت باستغراب منه: مالك يا وليد لا يكون مش عجبك
وليد اتنهد و بص قدامه شغل العربية ومشي. قال من غير إقبال: فعلاً مش عجبني
ميار بغيظ وعصبيه: ان كان كده البس ليك كفن واخلص بقا
امال بــ شاهقة: يا ستار يارب ليه كدا بتقولي يا ميار بعد الشر يا حبيبتي عليكي
ميار بحزن منه: قولولي اعمل لي اي بس علشان ارضيه كمان
شهد بهدوء: معلش يا حبيبتي متزعليش …بضحك: هو بيحبك برضو علشان كدا بيغير عليكي حتى من البس
امال بهدوء: يا حبيبتي هو خايف عليكي من الذنوب والله هو عارف مصلحتك اكتر منك مش عايزك تشيلي ذنب يا ميار والله
وليد بزهق منها: قوليلها بالله عليكى قوليلها انتي وهي مش عايزه تقتنع ابدا بالكلام
شهد: ضحكت انا قولتلها اهو
وليد بضيق: سبحان يا مرات عمي بنتك دي ولا بطيقها ولا بطيق كلامها ابدا
امال ضحكت: ليه يا وليد دي حتي طيوبه و عسل
شهد بتصنع الحزن. ببراءه: قوليله يا ماما دا هو رخم مش ما اعرفش مش بيحبني ليه
ميار بغيظ: بس يا بت مش مفيش حد غيرك رخم بلاش تقولي كدا احسنلك
شهد بتصنع الخوف: حاضر مش هقول حاجه تاني
وليد …بابتسامة هي دي اللي تستاهل قلبي بقا نفسي اشوفك بالابيض بقا
ميار بعصبيه: عايز تشوفني بالكفن الابيض يا وليد هو ده اللي استاهل قلبك
وليد بصدمه منها: اي دماغك دي اللي بتفكر غلط اسكتي يا شيخه اسكتي
امال و شهد بقى يضحكو جامد
امال بضحكه: الله يهديكي يا ميار
ميار بعصبيه: يعني انتي مش سامعين عايز اشوفني بالابيض معنى كده عايزني اموت عايز يخلص مني
شهد وليد وهي ميته ضحك: اقسم بالله هموت عليكي اهااا يا يعني الله يكون في عونك يا ابن عمي معاها بقا
وليد بتنهيد وزهق: استغفر الله العظيم يارب الله يهديكي
________________________
في منزل كريم
كريم كأن ماشي الشغل نور كانت قاعده هي وساره وحياه
كريم بعت رساله ل سارة قالها فيها جهزي نفسك انتي وجميله وجهزي الشنط علشان حجزت هننزل القاهره باذن الله الاسبوع الجاي
سارة بعتت لي: بــ حاضر
بصت ل نور بابتسامة: كريم بعت رساله و قولي نجهز عشان هنزل القاهره يمكن الاسبوع ده
نور بفرحه: بجد ياريت والله بدل الزهق ده نغير. جو…بتنهيد: اهو حتي يمكن يكون في امل وذاكرتي ترجع ليا ولا حاجه ان شاء الله
سارة بابتسامة: باذن الله ياقلبي يلا قومي نشوف هناخد ايه معانا دلوقتي بدل الزهق اللي احنا فيه ده ونلم الشنط
نور قامت بفرحه: ماشي ياقلبي يلا
حياة بــ طفوليه: هنلوح فين
سارة بضحكه: مش هنروح يا حياتي بس احنا دلوقتي هنجهز نفسنا عشان خاطر هنسافر ان شاءلله
حياة بــ طفوليه: فين
نور ضحكت على فضولها بابتسامة
سارة بضحكه و بابتسامة: هنروح القاهره و عند تيته سميرة و البيت بتاعنا الحلو الكبير اللي هناك
نور بضحكه: عرفتي يا فضوليه
حياة بضحكه طفوليه: ماسي
سارة بضحك: ماسي يا حياتي يلا قومي اعملي معانا كده و على الهدوم والشنطه وكل حاجه يلا
وبداوا في لم الشنط نور وساره وحياه كانت بتعمل معاهم الحاجات البسيطه
حياة بــ طفوليه: اخد الدباديب والالعاب كلهم والتاب بتاعي
نور بابتسامة: حاضر يا حياتي خليهم في الشنطه بتاعتك الصغيره دي لوحدهم
حياة بقت فرحانه بــ طفوليه: هيهيهي هيهي
سارة بابتسامة:روحي هاتي الفساتين بتاعتك والهدوم دي من الدولاب بسرعه يلا من تحت
حياة بابتسامة طفوليه: حاتر…راحت تجيب بقت تعمل معاهم الحاجات البسيطة بفرحه معاهم
_________________________
في منزل هاني
ليلي كانت عند امينه
امينه بابتسامة بسيطه: طمنيني عليكي يا روحي عامله ايه
ليلي بتنهيد وحزن: الحمدلله اهي الدنيا ماشي حالها
امينه بحزن: في اي يا ليلي مالك عمري ما اشوفك كده ابدا مبسوطه ولا الابتسامه على ملامحك ولا حاجه قوليلي مالك بس اي اللي مزعلك طول الوقت و ما نكد عليكي كدا بس
ليلي بحزن: حكيت او غير حكيت هي كل حاجه زهق وملل وحزن والله الكلام ولا هيقدم ولا هياخر
امينه بلطف عليها وحزن: مش يكون لما تحكي ليا حاجه من اللي في قلبك من اللي ما نكد عليكي ده ترتاحي شويه
ليلي بدموع وحزن: عمرها ما حاجه هتريح قلبي ولا هتخليني افرح ابدا والله امينه
امينه بحزن عليها: لا اله الا الله بتقولي كدا ليه بس وحدي الله في قلبك
ليلي مسحت بضعف وحزن: لا اله الا الله غصب عني والله بس بقول كده انا تعبانه اوي من جوايا وحزينه وحاسه اني لوحدي
امينه حضنتها بحزن: لا يا روحي انتي مش لوحدك انا معاكي في كل لحظة والله مش هسيبك أبداً عارفه اني مستحيل ابقي زي نور عندك ابدا بس انا هفضل جنبك علطول وهفضل اهون عليك واخدك في حضني ومش هسيبك
ليلي حضنتها جامد ليها بدموع وهي محتاجه حد جنبها وحاسه انها مخنوقه جامد وحاسه بالوحده
امينه بقت واخداها في حضنها بتطبطب عليها بتهون عليها جامد
بعد شويه طلعت من حضنها مسحت دموعها بحزن: معلش با امينه عارفه انك انتي رنيتي عليا علشان خاطر اخد بالي من رهف وابراهيم لحد ما تروحي تشوفي اخوكي وتطمني عليه سامحيني بس غصب عني والله حسيت بالضيق مره واحده و اني لوحدي
امينه بزعل منها: بس يا بت انتي اسكتي ده انا اختك وبعدين مهران بقي كويس الحمدلله بس هو جاله ضيق تنفس في السجن وكده وحصل لي تشنج بس بقى كويس الحمد لله مش هروح ولا اجي هو هيخرج باذن الله بكره ولا بعده ان شاء الله ان شاء الله يا رب
ليلي بتنهيد: يخرج بالسلامه باذن الله ليكم يا رب يا قلبي
امينه بحزن: يارب يارب يروحي.. بعتاب فيها: بعد كدا تحسي انك مخنوقه تعبانه اي حاجه تجي ليا علي طول تقولي ليا انا وبعدين انا وانتي ما الناش غير بعض…بحزن شديد: نور جمعتنا مع بعض وبعد كده هي اختفت من حياتنا ربنا يرجعها لينا سالمه
ليلي بدموع وحزن: يارب يارب ترجع لينا بقى يارب نفسي اشوفها والله العظيم اخدها في حضني اوي
امينه بحزن: ان شاءلله خير امسحي دموعك بقى
ليلي بدموع: عارفه انا نفسي احكيلها حاجات كتير اوي اوي اوي حصلت معايا والله العظيم طول الفتره دي كلها ونفسي اشوفها بقى كده يا رب
امينه بفضول: طيب هي اي الحاجات دي بقا ما انا نفسي اعرف انا كمان و عاوزه اعرف مالك مش انا لما بيبقى في مشاكل ما بيني انا وهاني ولا بيبقى في اي حاجه بجي احكيلك انتي اول واحده
ليلي بتنهيد وحزن: طبعاً احكيلك يا قلبي والله مش قصدي اني اخبي عليكي حاجه أبداً بس كان في حاجه كنت بحكي مع نور عليها و هي كانت دايما بتهون عليا فيها كانت دايما توديني الطريق الصح ومشاكل كانت في حياتي كتيره اوي
امينه: طيب قوليلي يلا انا احكي هي اي …بقت تفتكر لما نور رجعت البيت و كانت شاكه فيها انها بتحب حد و تتكلم معاه في السر و مشكله مهران و شهد و انها في حد ظلمها هما الاتنين انهم متفقين مع مهران و اعترفت بنفسها لما ضعفت قدامها وتعبت من المشاكل و قولتلها انها بتحب فعلا وهو بيخطب دلوقتي للاسف ما بقاش ليها
امينه بحزن شديد وندم: ليلي احكيلي كل حاجه حصلت مع نور من ساعه لما دخلت بيت اميره خالتها و من ساعة لما جت البيت ده مش انتي عارفه كل حاجه عنها و هي حكيت ليكي من ساعة لما اتولدت كانت عايشه ازاي هي وامها الله يرحمها
ليلي بصت ليها باستغراب: غريبه عاوزه تعرفي اي و عاوزه تعرفي ليه مش فاهمه؟
امينه بعصبيه: ليلي نور كانت بتحب حد من الفتره اللي عاشت فيها في بيت خالتها و في حد وقعها في فتنه و في حد قالها اني انا وهي السبب في اللي حصل ل شهد من مهران قوليلي فهميني ايه اللي حصل معاها كل ده انا عايز افهم الحقيقه بقى
ليلي بعتاب فيها: عاوزه تعرفي ليه ها عشان تظلمي فيها كمان وتقولي انها كانت بتكلم واحد في السر بتحب واحد في السر و و و و ما تنسيش انتي عملتي فيها ايه حصل ليها وجع كتير اوي في حياتها …بحزن شديد: كلكم ظلمتوها والله العظيم كلكم
امينه بندم: صدقيني انا ندمانه على كل حاجه والله العظيم وعملت كده علشان خاطر اخليها تحاول تتمسك فيا تتكلم معايا اي حاجه لكن هي ما كانتش بتتكلم ولا عايزه تكلمني ابدا
ليلي بحزن: لا كانت غيرة مش كدا
امينه بحزن: حصل حصل فعلا معاكي حق اكتر من كدا مني والله حصل كتير بس والله العظيم في ندمانه عن الغلط ده وضميري وجعني علشان خاطر اللي عملته فيها
ليلي: ربنا يسامحك بقا
امينه بحزن واسرار: احكي يا ليلي بالله عليكي بقا علشان خاطر كل حاجه اعرفها وافهمها بقى
ليلي بتنهيد وحزن: تمام هحكيلك كل حاجه يا ست امينه
امينه بحزن شديد: بلاش تعامليني بقى كاني واحده مجرمه بقولك انا ندمانه وزعلانه من نفسي لما نور ترجع هخليها تصالحني وهخليها تحبني والله العظيم
ليلي: ان شاءلله خير…ليلي بدأت تحكي ليها كل حاجه من اول لما دخلت البيت زي ما قالتلها وهي اختارت تعيش معاهم هنا ليه
امينه كانت مركزه معاها كانت عاوزه تعرف الحقيقة مين سبب كل ده
يتبع