رواية حب المراهقه 2 الفصل العشرون 20 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 2
الفصل العشرون 20
بقلم نور ربيع


استغفر الله العظيم 🩷

في يوم جديد 
نور بابتسامة: حبيبي كنت عاوزه اقولك حاجه 
وليد بتركيز: قولي ي نوري
نور بابتسامة بسيطه: بص احنا طبعاً الماضي راح بتاعنا كلنا. احنا دلوقتي في الجديد و في في حياتنا احلى حاجه 
وليد بص ليها بعد فهم: بتلفي و تدوري ع اي. يا نور اللي عندك يطلع بسرعه
نور بهدوء: في حاجه انت مكنتش تعرفها.. بجمود: كريم الفتره اللي عشت معاه فيها حبني لكن انا مش حبيته فعلاً. اما رجعنا القاهره حياتنا بقت احسن. كريم عمل لينا كل حاجه بنحبها ليلي حبت كريم من اول مره و ساره .. بحزن شديد: ساره ي عيوني هي و ليلي حبو كريم و احمد لكن هما قلوبهم متعبه من الحب و اللي مكنش من نصيبهم 
وليد بصدمه: اي بيحبك 
نور بدموع: عارفه انك هتزعل مني انا وهو بس هو مكنش ذنبه والله العظيم
وليد اتنهد وقال بحزن: مكنتش اعرف الموضوع ده والله. 
نور بدموع وحزن: بحبك علي فكره اكتر من روحي متزعلش احنا عاوزين نجمع كريم و ليلي و ساره و احمد مع بعض بالله عليك من ست سنين هما بيحبوهم وعايزين الحلال 
وليد بتنهيد: هما جايين انهارده هحاول نعمل اي حاجه ان شاءلله 
نور ابتسمت بحب: يعني ممكن باذن الله يتجوز قريبا 
وليد ابتسم: باذن الله احنا اهم حاجه عندنا نشوفهم في السعادة طبعاً
___________________________
في منزل السيوفي 
اميره بابتسامة: باقي كام يوم ع التخرج بتاعك ي شهد ان شاءلله 
شهد ابتسمت بحزن: ان شاءلله بس ياريت لو مهران معايا 
سميره: معلش يا حبيبتي علشان خاطر الشغل بتاعه بقا 
امال قالت وهي قاعده تاكل اسلام و عمر. بابتسامة: معلش متزعليش يا حبيبتي هو يكلمك ساعه التخرج كانه معاكي 
شهد بابتسامة: مش زعلانه  باذن الله. مش  عايزه احس انه بعيد عني 
عمر: ماما اجي معاكي 
اسلام: انا كمان 
امال ضحكت: لا كلو الا انتوا بقا 
اميره بضحك: شوفي هتزعلي مين فيهم بقا 
شهد فتحت دراعه ليهم بضحك حبو بابتسامة ليهم: طبعاً انتوا الاتنين تيجو معايا يا حبايب قلبي
اسلام و عمر قامو حضنوها بابتسامة 
سميره بابتسامة: كريم و ساره زمنهم جم القاهره ان شاء الله  هروح ارن اشوفهم 
اميره بابتسامة: بالسلامه. نورونا والله
سميره بابتسامة: حبيبتي يا ام احمد 
_____________________________
في فيلا اريان 
البيت كله كان مالي بالناس ل العزاء 
ميار قالت بدموع قهرة جواها: يارب. اريان سبني اعمل ايه في حياتي دلوقتي لوحدي انا حاسه اني رجعت بقيت لوحدي من تاني والله العظيم.. بعياط شديد وقهرة: ما صدقت اني رجعت حبيت و حبيت حياتي من تاني
زين كأن قاعد مع الرجال في العزاء بره بدموع في عيونه و حزن شديد و صدمه جواه 
زين بحزن شديد جواه: طيب لما انت سبتني انا اعمل ايه انا و ماما.انت عارف انك في مكان احسن من ده بكتير بس انت كنت حاجه كبيره اوي عندي.. حط ايده علي وشه بدموع بحزن غير طبيعي جواه وصدمه: يارب يارب انا فعلاً مبقتش عايز حاجه في الدنيا دي غير اني اكون معاك يا بابا
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
ميار بصت حواليها بشده ضيق و انهيار جواها.قائله: يارب انا خلاص طالما اريان راح خلاص مش عاوزه حاجه من الدنيا دي خلاص ع كده.. بدأت تسرح في اللي حصل من خمس سنين
فلاااش بااك_________________
ميار بغضب وتعب شديد: انت برضو انت عايز مني اي 
اريان بغضب: انا مش عايز حاجه انا عايز اعرف عاوزه تنتحري ليه واجبي كظابط لازم اعرف
ميار بدموع وضيق: بس انا مش عاوزه اعرفك افهم بقا 
اريان ببرود: تمام بس انا برضو مش هسيبك غير اما اعرف و اوصلك ل اهلك.. الايام كانت بتعدي كل يوم ع ميار في المستشفى اريان كان طول الوقت يجي ليها يحاول نفس الشئ هي مش راضيه ل ما جه يوم
ميار خرجت من المستشفى تشتت شديد في دماغها: هعمل اي طيب انا دلوقتي وبعدين هروح فين اوصل ازاي ل حلمي..؟
 جاه ف الوقت نزل من العربيه بتاعته 
اريان بهدوء: حمد لله على السلامة 
ميار بزهق: الله يسلمك.. جت تمشي 
اريان: استني لحظه انتي راحه فين 
ميار بصت لي بغضب: انت عايز مني اي هاا ممكن اعرف 
اريان بخبث: هو انتي كنتي مسجونه قبل كده ولا حاجه هاربانه من الجرائم
ميار بتوتر شديد: اي اللي انت بتقوله ده مفيش عندنا الكلام وبعدين انا في كليه طب اصلا و اخويا ظابط انا عيلتي كبيره علي فكره
اريان بسخرية: لا واضح اومال اللي يشوفك يقول غير كدا وبعدين فين اهلك 
ميار اتعصبت جامد منه قالت بعصبيه و.عياط: انا اهلي معرفش حاجه عنهم ولا انا كمان انا. واحده اهلي اتبرو منها سبني في حالي بقا ي اخي 
اريان بصدمه: اي طيب ليه؟ 
ميار مسحت دموعها بعدم طاقه لي وتعب شديد: ملكش دعوه ملكش دعوه.. بدأت تدوخ جامد بتعب شديد 
اريان بقلق: مالك 
ميار اغمي عليها في لحظه دي
اريان اخدها البيت و معاه ممرضه ليها
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
ميار بدات تصح بعد وقت 
ميار بتعب شديد: انا فين
الممرضه: المقدم اريان جابك هنا علشان كنتي تعبانه جدا 
ميار جت تقوم.. الممرضه قعدت جنبها بسرعه.. قالت: بالله عليكي انتي تعبانه اقعدي مش هينفع تمشي خليكي قاعده 
ميار سندت راسها بدموع بحزن وتعب جواها شديد ع السرير
زين داخل باستغراب: انتوا مين 
ميار باستغراب: انت اللي مين؟ 
زين: انا زين الفيلا دي تبقي بتاعتنا و فين بابا
اريان جاه في الوقت ده
اريان بهدوء: زين 
ميار راحت قامت بتعب شديد 
اريان: لو سمحتي هو انتي مش شايفه انك تعبانه اقعدي انتي دماغك دي اي
ميار بتعب و دموع: انت عايز مني اي بالظبط
اريان بهدوء: عايز اساعدك مش اكتر 
ميار باستغراب: و المقابل اي وبعدين ليه اصلا. احنا منعرفش بعض من الاساس
اريان: والله العظيم عادي ولا مقابل ولا اي حاجه بس مش حابب اني اسيبك لحد لما اعرف فين اهلك 
ميار سكتت ل ثواني قالت بتفكير:بجد انت عايز تعمل ليا خير فعلاً..؟ 
اريان بتنهيد: اه اكيد مش عايز اسيبك علشان لو سبتك انتي كدا خطر اصلا. انتي عاوزه تموتي نفسك المشكله محدش من اهلك مش راضيه تخليني اوصل ليهم 
ميار بجديه: انا اسمي ميار محمد من عيله كبيره جدا هنا في القاهرة بدرس طب في أروبا راحت عليا سنه كامله. بسبب ظروف عاوزه اسافر.. بتوتر شديد: بس بس انا عليا قضايا لسه مفتوحه. ده سبب اني مش عارفه اسافر
اريان باستغراب: قضايا اي دي افهم.؟ 
ميار بتوتر وضيق: لو سمحت لو عايز تقف معايا بجد بالله عليك تخليني اسافر اخلص الكام سنه دول علشان خاطر اعرف اوصل ل حلمي
اريان بغضب: ما انا اعرف انتي هربانه من اي
 ميار بدموع وتعب:علي فكره انا تعبانه جدا بتعب من الكلام ف لو سمحت قول تساعدني ولا لا. انا واحده بتعالج مليش طاقه ل الكلام ارجوك بلاش تعب فيا اكتر من كدا. 
اريان طلع من الغرفه بتفكير في دماغه
ميار بقت دوعها تنزل منها بتوحد و ضيق وتعب جواها
زين قرب منها بابتسامة: متزعليش امسحي دموعك انتي عاوزه تبقي دكتوره ان شاءلله تبقي دكتوره
ميار بحزن شديد: انت اسمك ايه 
زين بابتسامة: اسمي زين انا عندي. 6 سنين ونص
ميار ضحكت بسيط جدا: ونص ي زينو؟ 
زين ضحك بطفوليه: اه اقولك نكته علشان تضحكي ي طنط
ميار ابتسمت بتعب: لا كده حلو
_____________________________
اريان بتشتت جواه: انا مش عايز اسيبها علشان خاطر كده ممكن تموت نفسها زي قبل. شهر معاها في المستشفى وهي حالتها وحشه اوي. مش عارف اوصل ل اهلها. عاوزه تسافر
بحيرة: طيب ما سبها.. بحزن شديد: مش هاين عليا. مش بحب اشوف حد كدا انا عايز اساعدها بأي طريقه
قام بزهق وحيرة راح يشوف زين
اريان بص ليهم باستغراب. لاقيهم قاعدين يتكلمو سوا و يهزرو
اريان ابتسم جواه: دا انتي جيتي من عند ربنا ل ابني

زين بابتسامة: بابا طنط ميار بحبها اوي طيوبه بتعلب معايا طول الوقت 
ميار: علي ما اظن اني بقيت كويسه ياريت امشي و شكرا لحضرتك
اريان بهدوء: انتي مش كنتي عاوزه تكملي الكليه بتاعتك انا نقلت ليكي الورق بتاعك هنا 
ميار بفرحه: والله العظيم.؟ 
اريان بابتسامة بسيطه:امم والله. بس عايز بقا ولا شكر ولا كل ده 
ميار باستغراب: اومال.؟ 
اريان بجديه: تتجوزيني يا ميار 
ميار بصدمه وغضب: انت بتقول ايه لا طبعاً 
اريان: انا معرفش انتي اي حكايتك بالظبط. رغم كده قبلت اساعدك في اللي انتي عاوزه. عليكي بقا تردي ليا المساعدة دي
ميار افتكرت حاجه قالت بخوف شديد: هو انت عرفت القضايا اللي عليا
اريان باستغراب منها: لا هو في اي بالظبط انتي عملتي ايه. 
ميار بتوتر: مفيش حاجه 
اريان بثقه: ع فكره انا كنت هبحث ع موضوع القضايا بتاعتك دي بس مردتش مش حابب كده خالص. علشان نبقي علي صدق ياريت تقولي اللي عندك. و ساعديني زي مانا عملت

ميار بتشتت جامد في دماغها: طيب وبعدين هو ده حل هو فعلا واقف معايا فعلاَ من شهرين كدا عمل يساعد فيا
زين داخل بحزن قاعد: طنط ميار انا بحبك اوعي تمشي بالله عليكي ما صدقت لقيت حد حواليا بعد موت ماما الله يرحمها 
ميار بتفكير: بقولك اي انا مش هسيبك اكيد وانا كمان بحبك. هي فين مامتك و عايشين لوحدكم هنا ليه في الفيلا الكبيره دي و ابوك اللي مشغول عنك ده مش بيجي غير بعد يومين ليك احكيلي عنكم شويه
زين بحزن شديد: انا ماما ميته من زمان لما كنت صغير بابا زي ما انتي شايفه هو مقدم كبير طول الوقت مشغول انا قاعد لوحدي من المدرسه ل البيت مفيش غير الغفير هو اللي موجود بره طبعاً من بعد ربنا حميني
بدموع بحزن: انتي مش هتسبيني صح 
ميار بحزن عليه: لا يا حبيبي مش هسيبك.. اخدته في حضنها بحزن عليه
________________ارض الواقع
ميار بدموع وقهرة: حبيتك انت و ابنك كتيرر اوي بس الاسف روحت من حياتي في يوم و ليله  بعد كل ده و زين اللي اتعلقت فيه بسببك لما جبتني هنا اول مره احب طفل كدا.. بحسرة جواها: يمكن علشان بقا نفسي يكون عندي طفل و احس بالامومه.
_____________________________
في منزل كريم اللي في القاهرة
ساره بابتسامة: يااااه كانت وحشاني القاهرة اوي يا كريم 
كريم بابتسامة: انا جيتي للجد انا كمان 
الجرس رن في الوقت ده 
ساره فتحت الباب.
نور بفرحه بيهم: وحشتونيييي كتييررر
ساره حضنتها بسرعه: انتي اكتر ي جميلتي
حياة جريت علي كريم بفرحه. كريم قام حضنها بابتسامة فرحه انه شافها
نور بابتسامة فرحه: وحشاني وحشاني اااد كداا 
ساره بابتسامة: انتي اكتر يروحي والله العظيم 
وليد بابتسامة: حمد لله على السلامة ي ابو الصحاب 
كريم طلع حياة من حضنه بابتسامة راح حضنه: انت اكتر ي صاحبي 
ساره حملت اكرم راحت حضنته بابتسامة: حبيبي ي كروم عامل ايه 
اكرم بابتسامة: الحمدلله
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد 🌺
بعد السلام
كريم بابتسامة: كبرتي ي حياتي 
حياة بمرح: يوه بطل تكسف فيا بقا
كريم و الكل ضحكو جامد عليها
ساره بضحك: كبرتي و زي ما انتي بنفس الحلاوه 
حياة: بتكسف 
وليد ضحك جامد: نفس العقل كمان
نور بضحك: بطلو سيبو بنتي في حالها بقا 
اكرم بابتسامة: حياتي كلها محدش يزعل فيها 
كريم بغيرة: حياتك كلها لا اركن كده ع جنب ملكش دعوه بــ حياة
حياة بابتسامة: بابا اكرم بحبه هو اخويا. اوعا تزعله بقا 
كريم حضن اكرم بابتسامة: دا حبيبي ده. يا ناس ازعلو اي دا ابن اخويا
وليد بابتسامة: حبيبي ي ابو حياة.. بضحك عاليه: عقبال لما اشوف ابنك كدا قد اكرم ي يارب 
حياة بغيرة: اي لا انا بنته بس ي عمو 
كريم بغضب:وليد ليه حرق الدم ده بطل تضايق في حياة 
ساره بضحك: في اي ي كريم لا اله الا الله ي حبيبي انا نفسي تتجوز والله يبقي حياة عندها اخوات 
نور بابتسامة ثقه: باذن الله.. مسكت ايد ساره: قومي قومي نعمل الاكل علشان الكل زمنهم جايين
ساره قامت بابتسامة: ان شاءلله ي جميلتي
حياة مسكت ايد اكرم: تعال ي كروم نلعب شوف اللعب بتاعتي وانا صغنونه
اكرم راح معاها 
وليد  بتنهيد: كريم في اي.؟ 
كريم بتنهيد بحزن شديد: وليد. انت اكتر واحد كنت عارف اد اي مراتي حياة الله يرحمها كنت بحبها. ازاي بس ربنا اختار انها تموت و تسبني انا و بنتي في سن30.قبل حتى ما تشوف بنتنا.. بهدوء حزين: نور اللي هي انت حبيب قلبها. جيت ع نفسي اتجوزتها علشان خاطر اعرف احميها من نفسي مكنش ينفع اخليها تعيش معايا في نفس البيت كدا وخلاص وانا موجود. و علشان خاطر بنتي يبقي عندها ام بس مش حابب انها تبقي ليا يوم من الايام من بعد ما عرفت كل الحقيقه اكيد مش هوجع قلبها علشان خاطري
وليد بحزن شديد عليه: كريم انا مقدر والله اللي جواك.. بحزن اكبر ع ليلي: كريم لو واحده بتحبك وانت مش حاطط في دماغك ده خالص هيبقي رد فعلك لما تعرف 
كريم بعدم فهم: مش فاهم ليه بتقول كده.؟ 
ليد بتنهيد: هتعرف كل حاجه يا كريم
_____________________________
في منزل ليلي الجديد 
مامت ليلي: ليلي اقعدي ي بنتي انتي من امبارح وانتي واقفه كدا ع حيلك 
ليلي بسعادة: اسكتي ي ماما ع كدا ما انا تعبت في حياتي ع كدا ما انا هموت من الفرحه كده ع اللي انا وصلت لي.. بابتسامة فخر بنفسها: ياااه يا ماما مكنتش اتوقع اني اوصل ل هنا بجد. انا كنت بحلم من زمان بــ كليه حقوق و ابقي محاميه كبيره ليا مكتب الحمدلله اهو حصل كنت بحلم يبقي عندي بيت كبير جنيه بحر اتحقق بجد مش مصدقه
والدتها بابتسامة ثقه منها: انا كنت واثقه انك هتحققي كل حاجه كنت دايما بدعيلك بكدا يا ليلي اهو كل حاجه تحققت الحمدلله
ليلي ابتسمت بحزن شديد: الحمدلله ع النعمه اللي بقيت فيها انا نفسي اخر حاجه من ربنا بقا دي اخر حاجه والله العظيم انا طلبت انه يغفرلي ذنبي و يحقق ليا الاحلام دي اتمنى اخر حاجه ان كريم يبقي من نصيبي يبقي عندنا اولاد انا وهو علشان انا بحبه اوي والله ربنا يجبر بخاطري المره دي في الحب الحلال ده
والداتها بــ امل: يمكن يبقي ليكي يوم من الايام ي بنتي محدش عارف والله خليكي دايما عندك امل هتوصلي لكدا زي ما وصلتي ل كل ده باذن الله 
ليلي بابتسامة امل: يارب باذن الله يا حبيبت قلبي.. دخلت الاوضه في ايدها الهدوم: هدخل ارتب الدولاب بتاعك بقا اخر حاجه ي ماما هو و هدومي
والداتها بابتسامة: ربنا ينولك اللي في بالك يا بنتي يا رب و يجمعك انتي و كريم ببعض في الحلال قريب 
_____________________________
في منزل هاني  
ابراهيم بزهق: ع امتي الاجازة تخلص انا زهقت من البيت والله ي ماما (اما ولدكم يقولوا احنا زهقنا من البيت وكده عرفوهم ان في ناس غيرهم بيتمنوا سقف يحميهم بس واديكوا  شايفين اهل غزة آواهم الله ونصرهم ربوا ولادكم صح  ) 
رهف: انا كمان والله 
امينه بابتسامة بسيطه:معلش ي حبيبي انت وهي 
رهف بزعل: ماما تعالي يوح  عند نور هي بتقول تعالي انتي و ابياهيم بابا مس بخليني لوح .ولا عند ليلي ولا مرات خالو سهد
امينه بهدوء: معلش يا حبيبت قلبي متزعليش منه 
رهف بدموع: لا سحلانه بس
ابراهيم ضحك: متزعليش يا رهف بقا هو مش بيحب اننا نروح في مكان
امينه شالتها في حضنها بحب و 
حنان: متزعليش يروح قلبي 
ابراهيم بغيرة: انا كمان احضنيني يلا زيها 
امينه بضحك: تعال يا عمري انت.. حضنتهم هما الاتنين بحب
رهف: بحبك ماما 
ابراهيم: وانا كمان بحبك يعمري يا ماما 
امينه بابتسامة حب ليهم: وانا بحبكم اكتر يا نور عيوني انتوا الاتنين
_____________________________
في منزل السيوفي 
سميره: اميره امال يلا علشان نروح ل كريم وليد و نور هناك راحو من شويه 
اميره: طيب استني لما محمد يجي و احمد و ابو وليد و ابو عمر
امال: هتروحي ولا تمشي ي شهد.؟ 
شهد: مش عارفه والله 
سميره: تعالي علشان ساره و نور قالوا. هاتو شهد وليلي ممكن تجي 
اميره: تعالي معانا بقا يلا انتي و عمر 
شهد: خلاص ماشي اجي 
عمر بفرحه: يس هروح عند حياة و كروم و للوستي  
امال ضحكت: طيب يلا يلا قومي جهزو علشان نمشي 
اسلام بزعل: وانا بقا 
شهد شالته بابتسامة وضحك هي و عمر: وانت كمان ي حبيبي
اسلام باسها بفرحه.. دخلت بيهم علشان تلبسهم 
سميره بابتسامة ضحك: اللي يشوفهم بقول توأم هما الاتنين والله 
اميره بابتسامة: ربنا يبارك لينا فيهم يارب هما و حياة و اكرم 
امال بابتسامة: يارب 
سميره بابتسامة: امين 
_____________________________
في منزل كريم 
البنات كانت واقفه تعمل الاكل في الهزار و الضحك سوا
ساره بابتسامة توتر: احم جميلتي بقولك احم 
نور بصت عليها باستغراب ع التوتر
ساره بتوتر وخجل: هو احمد احمد. اي اخباره حياته عامله ازاي دلوقتي. مش كويس كدا بقا اي دلوقتي في الترقيه الجديده 
نور فاهمت بابتسامة: قولي كدا من بدري بقا 
ساره بسرعه: جميلتي بلاش تفهمي غلط بالله عليكي انتي  بسأل عليه عادي طبعا انتي عارفه اني عاوزه دايما اشوفه في الاحسن
نور بتفهم: ساره عارفه كل حاجه جواكي طبعا بلاش تبرري. حاجه ليا انا بذات عنك ياقلبي.. بابتسامة:بعدين بصي بقي ي ستي احمد دلوقتي بقا احسن من الاول بكتييير اوي الحمدلله احمد بقا يحب كل حاجه حواليه زي الاول. بيضحك و يهزر بيحب الحياة من تاني زي الاول و نسي و بيحاول ع حياته والله.بقا دلوقتي نقيب من ثلاث سنين نجاح جدا ملتزم كمان في الصلاة زي الشغل. دايما خالتو راضيه عنه و مبسوطه منه و عمو محمد 
ساره ابتسمت :اااه متعرفش اد اي طمنتي قلبي يروحي بجد 
نور بابتسامة و فضول: انتي بتحبيه بجد من جواكي.؟ 
ساره بابتسامة خجل: دي كلمه قليله جدا والله مش تجي حاجه جنب اللي في قلبي ليه 
نور غسلت ايدها وهي بتضحك بابتسامة: اوعا بقا. دا انتوا هتبقي قصه حبكم اجمل من القصص 
ساره بابتسامة حزن: قولي يارب بس. يبقي من نصيبي 
نور بثقه: قولي من نصيبك من انهارده يا روح قلبي. بقولك انا هروح اكلم بابا و طنط و ليلي بقا انتي كملي ع ما اجي.. راحت طلعت
ساره بعدم فهم: نصيبي من انهارده ازاي بس هي بتقول اي بالظبط نور.. بدأت تكمل في الاكل
_____________________________
نور بزعل: بابا ع فكره انا زعلانه منك بس 
هاني ضحك: ليه بس ي نور عيني عملت اي انا 
نور بغيظ:علشان مش  عاوز تخلي ابراهيم و رهف و طنط يجو عندي 
هاني بابتسامة: متزعليش منى ي نور عيني وعد منى بكره نجي 
نور: لا يا بابا انتوا تجو انهارده علشان كريم و ساره جم انهارده من السعوديه.. بابتسامة: في مفاجأة. حلوه تعال علشان الكل يبقي متجمع 
هاني بابتسامة: عيوني ي حبيبي 
هجيبهم. و جي اهو
نور بحب: شكرا حبيبي 
_____________________________
في الوقت ده كانو الكل جم
محمد بابتسامة: نورت القاهره ي غالي انت و الغاليه
كريم بابتسامة: تسلم ي عمي
احمد بضحك: انا اقول الدنيا منوره ليه اتاري انت هنا 
كريم ضحك: الدنيا منوره بيك يا ابو حميد والله 
سميره بابتسامة:المره دي القاعده دي هتبقي طويله معانا ان شاءلله يا كريم 
عبدالله بابتسامة: ايوه ي ابو حياة مش كل مره. كدا تمشي بسرعه 
اميره بضحك: كل مره تتلكك تقول ساره الجامعه اهو ساره الحمدلله تخرجت. و بقت دكتوره 
حياة: كان بيقول يتيته الشركه الشغل مش عارفه اي
وليد بضحكه: حصل انت شاهد 
احمد ضحك: بنتك دي لسانها سابق عمرها 
ابو وليد بضحك: ربنا يباركلك فيها ي كريم يارب 
كريم بابتسامة: يارب ي عمي
_____________________________
في منزل هاني 
هاني داخل البيت. ابراهيم و رهف جريو عليه بسرعه . هاني حضنهم بابتسامة شالهم هما الاتنين 
هاني بابتسامة: وحشتوني يا حبايب قلبي
ابراهيم بابتسامة:انت وحشني يا حبيبي 
رهف بابتسامة باست: انت اكتر وحسني يروح قلبي 
امينه بغيره: وانا اي بقا 
هاني نزلهم بضحكه. راح حضنها بابتسامة: وانتي كمان وحشاني ي اميرتي 
امينه حضنته بحب: حبيبي انت 
رهف: بابا عاوزين نيوح عن ماما نور
ابراهيم:اه يا بابا بالله.بقا
هاني بحب: احنا نمشي اليله اي رايكم.؟؟ 
امينه بابتسامة: ياريت والله علشان كريم و ساره جم اليله عاوزين نروح نسلم عليهم 
رهف بسرعه: اه اه بالله 
ابراهيم بابتسامة: اه يا بابا وحشني ماما نور والله 
هاني بابتسامة: طيب يلا يلا بسرعه ادخلو البسو يا حبايبي  
امينه بفرحه: يلا يا ولاد نلبس بسرعه 
رهف دخلت تلبس في الغرفه بتاعتها.و ابراهيم ايضأ. و امينه دخلت هي كمان. بفرحه 
هاني ضحك جامد: حاسس في لحظه دي اني واحد شرير حارمكم. انكم تشوفو الشارع 
_____________________________
عند ميار 
ميار كانت راقضه ع السرير بدموع في عيونها في بالها اريان و كل الذكريات في خيلها 
ميار بدموع وجع جواها: ااه انا موجوعه من جوايا يارب ربنا يرحمك ويجعل مثواك الجنه يارب يا اريان
افتكرت كلام اريان ليها لما قال
اريان بحب: ياااه اخيرا ي ميار احنا سنه كامله متجوزين. اول مره اسمع منك الكلمه دي الجميله اللي كنت مستني اسمعها منك. من ساعه لما بدأت احبك. وانا مستني اليوم اللي تجي تقوليلي فيه بحبك ي اريان 
ميار بابتسامة حب: انا بحبك فعلاً.. بدموع رغم السعاده: سامحني يا اريان اديني وقت اقولك انا اي حكايتي مع اهلي و طليقي و ليه كنت مسجونه بس لازم تعرف اني فعلاً حبيتك بجد من جوايا حتى جوزي اللي كان كل حاجه ليا خلاص طلع من جوايا من زمان اوي من ساعه ما سبني وجع قلبي 
اريان بغيرة: بس بلاش تجيبي سيره حد قدامي بقا انا مش زعلان منك انا هستني زي ما استنيت. كده ع ما حبتيني مستني اليوم اللي تجي في تقولي الحكايه بتاعتك كامله
ميار مسحت دموعها راحت قامت تشوف زين لقته نام. اطمنت عليه راحت دخلت نامت بحزن شديد جواها
_____________________________
نور كانت بتكلم ليلي 
ليلي بتعب: نور والله العظيم يروحي انا مش عارفه اقعد خالص كدا ما صدقت ان السمسار لقي ليا الشقه. شهر  وانتي عارفه  وانا بدور ع شقه في *** هنا انتي عارفه انا كنت عاوزه شقه حلوه كبيره نقلت كل حاجه من ساعه اما جيت اهو لسه مخلصه اخر حاجه الهدوم بعمل الاكل هدخل انام مش قادره حقيقي
نور بــ اصرار: ليلي فاهمكي بالله تجي والله مش هتندمي بجد انا عاوزك تجي انا جمعت الكل انا و وليد اليله علشان في حاجه والله 
ليلي باستغراب: في اي طيب قولي و بكره ابقي اجي 
نور: لا تعالي بس هاتي اكلم طنط يا ليلي يلا
ليلي بهدوء: نور اسمعي الكلام بالله انتي 
نور بزعيق: ما تخلصي بقا ولا عاوزه اتعصب الله 
ليلي ضحكت: لا حول ولا قوة الا بالله ي بنتي اهدي طيب ي نور هشوف الاكل و اجي عاوزه اجي في اليل ده الله يسامحك 
نور ضحك ابتسامه: بحبك بلا بسرعه ي للوش 
ليلي بابتسامة: انا اكتر يروحي سلام
ليلي بتعب: يا نوري والله تعبانه ما قادره اجي ولا روح حتى. اهه
_____________________________
في الوقت ده كأن هاني هو واسرته جم
عمر بفرحه: عمتو امينه 
امينه حضنته. حملته بحب: يا قلب عمتو انت
حياة بابتسامة: وحشاني ي رهوفتي.. حضنته بابتسامة. رهف بدلتها الحضن بابتسامة. و فرحه بيهم
هاني بابتسامة: حمد لله على السلامة ي ابو حياة 
كريم بابتسامة: الله يسلمك ي عمي
ساره حضنت امينه بابتسامة: وحشاني يا طنط كتير 
امينه بابتسامة: انتي اكتر يروح قلبي 
نور حضنت ابراهيم بابتسامة: وحشني يروح قلبي انت عامل ايه 
ابراهيم بابتسامة: انتي اكتر ي نور عيني انا الحمدلله بخير دامك بخير 
نور بابتسامة: دايما اشوفك كدا بخير ياحبيبي
هاني حمل اكرم بابتسامة: عامل يا حبيب جدو 
امينه باست اسلام بابتسامة: عامل يا ي يسو ي عسل 
اسلام بابتسامة: الحمدلله 
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
الكل بقا متجمع كدا كلهم 
البنات نور و ساره و شهد و ليلي حط الاكل على السفره للرجال وهم في الغرفه الثانيه الحريم
الكل بقا قاعدين وموجودين سوا في الضحك والهزار والفرحه جواهم ان هم متجمعين
اميره بابتسامة: نتجمع عند النبي ان شاء الله يا جماعه 
الكل بابتسامة سعاده: عليه افضل الصلاة والسلام
امال بابتسامة: مبارك ي ليلي ع الشقه الجديده 
سميره بابتسامة وفخر: فخورة بيكي ي ليلي ع تعبك ده و انجازك  يا حبيبتي 
ساره بابتسامة: وانا كمان بجد فخورة بيكي ي للوشتي اللهم بارك عليكي ي حبيبتي طلعتي اد كل حاجه 
ليلي بابتسامة حب: الله يبارك فيكم مش عارفه اقول اي بجد ع الكلام الجميل بتاعكم ده تسلمولي  تشجيعكم ليا هو اللي وصلني لكده بجد
امينه بابتسامة: عقبال العريس ي ليلي يارب عقبال لما اشوفك عروسه كده يقمري يارب 
شهد بابتسامة: يارب 
ليلي بابتسامة خجل: تسلميلي يا ميمو
نور بابتسامة ثقه: انما انا عامله ليكي حته  مفاجاه يا بت يا ليلى تستاهلك بجد انتي وساره انتوا تستاهلو بجد تعبتو جدا تستاهلو كل خير وان شاء الله فرحه جايه كبيره ليكم انتوا الاتنين دلوقتي مش هقول ليكم بكره ولا بعده مفجأه جميله
اميره باستغراب: اي هي 
ساره باستغراب: اي هي ي جميلتي 
ليلي باستغراب: مش عارفه اي هي دي نفسي اعرف بس 
نور بابتسامة: خليها المفاجأة بعد الاكل نجمع كلنا كدا في مكان واحد 
حياة بضحك: انا متشوقه بقا 
رهف ضحك: انا كمان 
نور بضحك: نعرف بس ناكل الاول بقا علشان جعانه. الله.. بقا ياكلو في هدوء و جواهم سعاده كل منهم
_____________________________
ع السفرة التانيه عند الرجال
وليد بابتسامة سعاده بيهم: احلي حاجه بجد لما تكون مع اللي بتحبهم ومتجمع في لحظه حلوه زي كده بتبقى الفرحه مش سايعاك مش بتبقى مصدق انك جواك كدا مبسوط انهم موجودين معاك وحواليك في لحظه 
كريم بابتسامة: ياااه فعلاً احلي حاجه. و خصوصأ نتجمع في فرحه كبيره و نكون بعيد عن المشاكل و ضغط وتعب بقا. 
محمد بابتسامة: دايما نتجمع كدا في الحلوه يارب 
هاني بابتسامة: ربنا يدوم المحبه و الفرحه في قلوبنا دائما كده يارب 
احمد بابتسامة: يارب
اسلام بابتسامة: بابا ناكل و نروح نصلي العشاء ان شاءلله 
ابراهيم بابتسامة: وانا كمان و بابا 
عبدالله بابتسامة: باذن الله يا حبايب قلبي كلنا نروح 
ابو وليد بابتسامة:قولولي بقا مين فيكم ختم المصحف. الشهر ده مع الشيخ حسين في الجامع 
اكرم بسرعه: انااا
ابراهيم بابتسامة: وانا ي جدو 
عمر بزعل: انا لسه في سورة قريش
اسلام بفرحه: انا يا عمو ختمت الحمدلله دخلت من تاني سورة أل عمران
احمد بابتسامة: انت زعلان ليه ي عمر متزعلش ي حبيبي الحمدلله. كنت بتقرا حتى لو صفحه واحده في اليوم. انت تحمد ربنا انك بتقرا و ملتزم كده ان شاءلله تختم زي اخواتك 
وليد بابتسامة: متزعلش يا حبيبي قول الحمدلله 
عمر بابتسامة: يعني كده حلو والله ي عمو احمد انت و عمو وليد 
احمد بابتسامة: اه يا حبيبي طبعاً حلو والله بس اهم حاجه اقرأ تاني و ثالث اوعا تيأس علشان حد سبقك
وليد بابتسامة: اه يا حبيبي 
هاني بابتسامة:المهم تصلي و تقراه قران و مش مهم مين سبق يا حبيبي 
كريم بابتسامة وفخر بيهم: اللهم بارك يا ولاد ونعمه التربية بجد 
ابو وليد بابتسامة: مفيش احسن من العيل اللي يكون كدا والله 
وليد بص ليهم بابتسامة سعاده جواه بيهم وقائلا: يااااه. فعلاً مش مصدق اني كنت هرجع اضحك و فرح بعد صدمتي الكبيره.. بتنهيد جواه: من بنت عمي اللي كانت كل حاجه ليا كانت حبي الاول و الاخير بحمد ربنا ان نور في حياتي و معايا اكرم منها. لو مكنتش معايا دلوقتي و اخترت انها تكون معايا بعد اللي انا عملتو فيها كان زمني بموت من جوايا وانا لوحدي و ضميري اللي كان هيفضل و جعني سنين.. بحب: بس بحب والله العظيم مش مصدق اني كنت هحبك يا نور العين
احمد بحزن شديد جواه: ياريتك كنتي معانا دلوقتي في السعادة دي ي ميار. مكنتش عملتي كل ده فينا من الاول و كان قلت فضل ابيض زي ما هو ياريتك
_____________________________
 الكل خلصو اكل و الينات دخلت المطبخ بقت تغسل المواعين. و منهم بقا يروق البيت. الرجال طبعاً و الاطفال راحو ع الجامع علشان صلاة العشاء
فات ساعه ع ده
نور قامت من ع السرير: بنات يلا نخرج 
شهد: مش هينفع خلينا احنا مع بعض 
ليلي: اه ي نور 
نور لبست النقاب: يلا بس علشان وليد هو اللي قالي بعد ما نجي من الجامع نخرج ي بنات 
ساره بتوتر: نور مش هينفع احمد موجود مش هينفع نكون موجودين
في الوقت ده وليد نادي ع نور 
نور بسرعه: يلا بقي البسي النقاب يا ساره تعالي و انتي يا ليلي اعدلي الخمار تعالو. يلا ي شهد
 ♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
وليد بابتسامة: احم بما ان كلنا كدا موجودين و طلبت ان كلنا نتجمع ف حابب اقول حاجه في الوقت ده ليك ي كريم انت و احمد 
احمد باستغراب: في اي 
كريم بعدم فهم: خير 
شهد ضحكت جامد: اوعا تكون هتتجوز ع نور 
نور بغضب: بسس يا بت 
هاني ضحك جامد: بس احسن تقتلك 
امال بضحك: والله ما ليكي حل 
وليد بغيظ: انتي عاوزه قطع لسان الصراحه 
شهد بضحك: بالله تقول بسرعه احسن اقول اتجوزت المره دي 
نور قرصت دارعها بغيظ
شهد بضحك شديد: خلاص خلاص في اي انت وهو
ساره وهي تكتم ضحك جواها:ما تقول يا وليد مش قادره انتظر اكتر من كدا 
ليلي وهي باصه في الارض وهي بتضحك: ولا انا والله 
وليد بجديه.ل كريم: كريم شوف بقي اتمني انك تكون زوج لي ليلي. وبص ل  احمد: و اتمني انك تكون زوج ل سارة يا احمد  يعني بختصار كده انت و البارد اللي قاعد ده مفيش عندكم احساس أبداً ومجوزتوش
نور بغيظ: حصل بس معلومه هما زيك انت كنت زيهم 
وليد ضحك جامد: قلبك ابيض يا قطتي 
الكل بقا مصدوم من كلام وليد.
خصوصأ كريم و احمد و البنات اتصدمو من رد فعل وليد بقا في قمه الاحراج
محمد بابتسامة:والله الخبر ده حلو مفيش احسن من ساره تبقي ل احمد و انت ي كريم ي بني والله مش هتلاقي احسن من ليلي ليلي بنت مفيش منها 
اميره بابتسامة وحب:ساره ساره دي عسل دا انا اتمنى انها تكون مرات ابني والله العظيم
كريم بجمود:يا جماعه الراي راي احمد في الاول و ساره نشوفهم
ابو وليد بابتسامة:و برضو انت كمان شوف رايك و نشوف اهل ليلي عاوزين انت كمان تعمل اسره من تاني ي كريم 
عبدالله بضحك: ان كأن كده نجيب المأذون بقا 
كريم بسرعه: لا حتى نشوف من هنا ل بكره نعمل اي
نور بضحك: شوف ي احمد لو عايزني اسامحك يبقي تتجوز انت و ساره ع فكره ساره نسخه من حياة شوف بقا حياة عامله ازاي عيون زرقه شعر اشقر و جمال مفيش منه ما شاء الله لا قوة إلا بالله 
احمد ضحك جامد بابتسامة: لا ان كان كدا انا موافق
وليد ضحك بابتسامة: بكره باذن الله 
_____________________________
في يوم جديد في الصباح 
في منزل السيوفي 
احمد كان طالع من الغرفه بتاعته 
اميره: احمد استنا بس خمسه
احمد راح قاعد جنبها: صباح الخير ي امي 
اميره بابتسامة: صباح النور قولت اي ي احمد في موضوع ساره 
احمد بتنهيد: قولت لا اله الا الله 
اميره: محمداً رسول الله احمد انت مش عايز ليه طيب تتجوز طالما هي بتحبك تعال نروح و تشوفها تقعد معاها دي ساره انا عارفه كويس محترمه جدا و كويسه ملتزمه و جميله اللهم بارك 
احمد ابتسم: انتي شايفه كدا 
اميره بابتسامة.: اه انا عاوزك تتجوز بقا مش كل حاجه شغلك بقا 
احمد قام: قولي ل بابا و وليد نروح بعد المغرب ان شاءلله 
اميره بفرحه: ماشي ان شاءلله
____________________________
في شقه ليلي 
ليلي كانت واقفه طلع هدوء بخنقه جواها و دموع في عيونها علشان تمشي المكتب بتاعها. قالت بتفكير و دموع: دا حتى. معبرنيش نهائي قال ع لينا ان شاءلله.. بدموع وقهرة: الله يسامحك مش عاوزك تحبني بقا انا مش مستنيه منك حب اصلا. يمكن خير ليا محدش عارف.. سكتت شويه بدموع: متزعليش ي ليلي نصيبك يجي باذن الله حد يحبك بجد محدش عارف بكره في اي. اه انا عندي 25 سنه  وصغيره علدي بس الجواز  مش بالعمر والله
مسحت دموعها بحزن شديد جواها
بعدها طلعت هدوم لبست راحت ماشيه ع الشغل بحزن شديد متملك قلبها 
_____________________________
في بيت كريم اللي في القاهرة
كريم بابتسامة: عمي محمد رن قال انهم جايين. سارة امم موافقه ولا اي تقعدي انتي و احمد و ان شاءلله تصلو صلاة الاستخارة نشوف رايكم 
ساره ابتسمت بخجل: بس قبل اي حاجه انت موافق ولا لا؟ 
كريم بابتسامة رضا: طبعاً موافق يا حبيبت قلبي دا انا هموت كده و اشوفك عروسه بقا و عندك اطفال. و احمد على فكره 
ساره بسرعه: كريم قبل اي حاجه انا حابه احمد من جوايا. و الماضي ملوش دعوه بالحاضر طبعاً والله المهم عندي انه دلوقتي انسان ملتزم صالح و كويس ده اللي كنت بتمني من زمان في جوزي فعلاً الحمدلله 
كريم بابتسامة ثقه فيه:ان جيتي للجد انا كمان فرحان من احمد انه كدا فعلاً و بيحاول يعدي كل حاجه و انه اده نفسه فرصه تانيه. ل حب و كمان نجاح في كل حاجه. ملتزم دي حاجه جميله يا ساره 
ساره: الحمدلله يارب.. بابتسامة: قولي بقا قولت اي في موضوع ليلي..؟ 
كريم بهدوء: ساره انتي عارفه ان مش موافق طبعاً مش عايزها ربنا يرزقها بواحد احسن مني بكثير صالح يا رب
ساره بحزن شديد: كريم ليلي بتبحك. حرام كدا تتوجع تاني من حبها مش كل لما تحب واحد تتوجع منه 
كريم باستغراب: ليه هي كنت بتحب قبل كدا 
ساره بحزن عليها: اه يا كريم هقولك حاجه عنها بس هي مش معناها كدابنت مش كويسه او اي حاجه كل انسان في الدنيا دي بيغلط والله و انسان اتخلق ضعيف وهي ضعفت يعني حرام نحكم اصلا ع حد علشان بيبقي في شيطان في كده 
كريم بشك: يعني هي كانت مرتبطه ولا اي بـ. حد في السر 
ساره بهدوء: اه اللي هو كان اسمه خالد ده اللي وقع نور في فتنه هو اللي كذب عليها
كريم بتنباه: احكيلي اللي حصل كدا يا ساره
_____________________________
في شقه وليد و نور 
حياة بحزن جواها: بابا يتجوز ليلي ممكن..؟ و ساره ممكن تتجوز عمو احمد و كدا انا بابا يأخدني. و اعيش معاه هو و ليلي وانا اتحرم من ماما و اخواتي اكرم و اسلام و رهف و ابراهيم و عمر.. بحزن شديد: طيب اعمل ايه بابا اكيد مش هيقدر يقعد من غيري اكتر من كدا يارب مش هاين عليا اقوله مش اجي معاك زعلانه عليه. مش هاين عليا اسيب ماما ولا عمو وليد ولا حد هنا انا مش هقدر والله العظيم
نور طلعت من المطبخ لقتها سرحانه
نور باستغراب: سرحانه في اي و ليه زعلانه كدا ي حياتي 
حياة بحزن شديد: مش عارفه اقولك ايه ي مامي بس انا هاين عليا اعيط دلوقتي 
نور قعدت جنبها بابتسامة: ليه زعلانه ها متزعليش دا انتي المفروض تبقي مبسوطه انتي لسه صغيره يا حياتي. ولا زعلانه علشان بابا هيتجوز ليلي
حياة بحزن: مش موضوع كدا انا عاوزه بابا يبقي مبسوط مش زعلان مش يبقي لوحده كده بقا عمتو ساره هتتجوز خلاص وانا مش عاوزه اسيبك مش قادره.. بدموع وحزن: و ماما مش معاه ولا معايا.الله يرحمها زعلانه اوي عليه و ع نفسي والله العظيم
نور عيونها دمعت من الحزن عليها راحت اخدتها في حضنها: بس ياحياتي متزعليش احنا هنخليه يوافق والله كلنا هنحاول معاه. ان شاءلله يوافق ومش هسيبك انتي هتفضلي معايا طول العمر انا ماما انا اللي هربيكي و اكبرك لحد لما تكبري و اشوفك عروسه ان شاءلله
حياة بدموع: يارب يا ماما يارب انا نفسي اشوفه مبسوط دايما والله.
نور بابتسامة: ان شاءلله خير يا حياتي انتي والله باذن الله.. مسحت دموعها راحت مسكت ايدها قامت بابتسامة: تعالي تعالي نشوف اكرم اللي لسه نايم ده 
حياة بابتسامة: حاضر يا ماما
_______________________________
في فيلا عند ميار 
زين بحزن: ماما انا عندي درس ديني انهارده بعد الظهر 
ميار اتنهدت بحزن: ماشي يا حبيبي ابقي روح لما الظهر يأذن ان شاءلله
زين قام: انا هدخل احفظ قبل ما اروح علشان اسمع الشيخ علطول. من غير تقطيع.. راح داخل 
ميار قالت جواها بحزن شديد:ماما و باباو احمد و اعمامي و شهد كلهم وحشوني نفسي اطمن عليهم.. مسكت الفون بتوتر.. قالت بحزن: محدش عايزك انتي هتتكلمي معاهم ليه دلوقتي بعد كل ده. بس عاوزه اطمن عليهم وحشوني والله
بدأت تكتب رقم الارضي بتاع المنزل
ميار بعدم تركيز: مش فاكره بقي الرقم. يا اتري.. بقت تكتب تاني في الرقم بتحاول تفتكر لحد لما جمعت الرقم
ميار بحيرة: يارب يكون ده بقا.. رنت مره و اتنين فتح الرقم 
اميره: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته مين؟
ميار بدموع جواها: الحمدلله يارب هو.. بابتسامة و دموع: م م ماما وحشاني
اميره اتصدمت انها ميار لكن اطمنت انها سمعت صوتها بعد الماده دي كلها 
ميار بعياط وحزن: ماما عارفه انك مش عاوزه تتكلمي معايا بس انا الحمدلله اطمنت اني سمعت صوتك وانتي كمان اطمنتي. لما سمعتي صوتي اني كويسه.. بعياط اقوي: بس بنتك مش كويسه خالص بنتك رجعت زي الاول تاني و ثالث كمان.. راحت قفلت بسرعه بقت تعيط بشده

اميره بدموع وحزن شديد: انا يمكن اطمنت لما سمعت صوتك بس برضو مش مسامحك لحد دلوقتي ع حاجه مش ناسيه عملتي اي فينا وجعتي نور ازاي و وليد و اخوكي و الكل هنا.
_____________________________
عند وليد 
وليد: يعني أنت بتاخد رايي..؟ 
كريم: اممم رايك اي في الموضوع ده 
وليد بجديه: مش كلمه وخلاص ولا علشان خاطر حاجه. عاوزك تتجوز البنت دي علشان خاطر هي بتحبك اول حاجه.. تاني حاجه علشانك عاوزك تحب و تعمل اسره من اول و جديد حياة يبقي عندها اخوات و انت تبقي اب ل ولد تاني و ثالث يا كريم حياتك مش توقف ع كده اكيد
كريم ابتسم فضل سكت ل ثواني و قال بتفكير جد: طيب بقولك اي عايز عنوان المكتب بتاع ليلي. علشان عايز اروح ليها و افكر كدا مع نفسي نصلي الاول صلاة الاستخارة بعد كدا نشوف ان شاءلله 
وليد بسعادة لي: ايوه بقا يا معلم فكر براحتك بس المهم تحط الموضوع في دماغك ي ابو الصحاب 
كريم ضحك: يخرب عقلك يا وليد. انا مش هعرف اخلص منك غير اما اتجوز ثالث مش تاني والله. عارف انا 
وليد ضحك جامد: ع قلبك لحد لما اعرف ان ليلي خلفت كمان
كريم بضحك: العنوان بالتفصيل بسرعه يلا علشان زهققققت اقسم بالله 
وليد بعبث: مني 
كريم ضحك جامد: لا طبعاً يا جدع
_____________________________
عند نور في الشقه 
كانت قاعده تاكل هي و الاولاد 
اكرم: مامي قولي ل جدو يجيب ابراهيم و رهف عندنا احنا و حياة سويه 
حياة: اه يا ماما رني علي ميمو تجيبهم 
نور بتعب: حاضر يا حبايبي ان شاءلله 
حياة بقلق: مالك يا ماما انتي تعبانه ولا ايه؟ 
نور قامت بتعب ونعس: تعبانه شويه صغيرين يا حياتي انتي كلي بعد ما تخلصو اكل شيلي السفرة 
حياة بزعل: سلامتك يروح قلبي 
اكرم بحزن: ارن ع بابي يجي علسان انتي تعبانه 
نور: لا يا حبايبي ان شاءلله هبقي كويسه شويه كدا بعد ما انام شويه يمكن افوق. خدي بالك من اكرم يا حياة اوعي يخرج بره الشقه. لوحده 
حياة: حاضر يا ماما وانا اغسل المواعين. و اخد بالي من اكرم
نور. راحت دخلت الغرفه.

نور رقدت بتعب شديد ونعس. بدات تروح في النوم. تدخل عالم الاحلام
____________♡_______________
كريم كان وصل عند مكتب ليلي
نزل من العربيه واقف بابتسامة.
راح داخل

ليلي كانت قاعده تشتغل ع قضيه مهمه بتركيز. لقت الباب خبط بتاع المكتب
ليلي بعدم تركيز: ادخل 
السكرتيره.دخلت باحترام: حضرتك في واحد بره بيقول عايز يقبلك 
ليلي وهي باصه في الورق: قوليله يدخل
السكرتيره: انتي وا خده بالك من الكلام واحد بره.؟ 
ليلي بصت ليها بتنهيد: ي بنتي. سمعت بتقولي واحد عايز يقبلني اكيد علشان شغل عايز اترفع في قضيه حاجه قولي لي يتفضل 
السكرتيره ضحكت باعجاب:لا لا دا مش شكل واحد جاي علشان حاجه دا شكله جاي علشانك دا قمر اوي ي خبر. دا عيون زرقه شعر اشقر بينور في الليل 
ليلي بسخرية: استغفر الله العظيم  يارب لا والله كده حرام غضي بصرك  .. بزعيق: برههه قولي ل الراجل ولا شاب يتفضل اخلصي مش فاضيه ليكي انتي 
السكرتيره بضحك عالي: عيوني.. راحت طلعت
ليلي ضحكت بعصبيه عليها:اي ده انا اي خلني اشغلها عندي دي يارب. لا اله الا الله.. اتنهدت سندت ايدها ع المكتب بتنهيد مستنيه يدخل
------------------------------------------------
كريم خبط 
ليلي بهدوء : اتفضل 
كريم داخل بابتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
ليلي بصت ل اتجاه صوته بعد كدا بصت ل الارض بتوتر مش فاهمه هو موجود ليه. قالت بخجل: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضل 
كريم داخل ساب الباب مفتوح عشان لا يخلوا رجل بامراه ابا والشيطان ثالثهما  قاعد ع الكرسي قدام المكتب
ليلي بتوتر شديد: احم ح حضرتك تشرب حاجه.؟ 
كريم وهو عيونه بعيد عنها: لا شكرا.. بابتسامة بس اي الجمال ده كله قدرتي في كام سنه تعملي كل ده..
بفخر: حقيقي مبسوط جدا بيكي
ليلي ابتسمت بخجل: شكرا حضرتك 
كريم بفضول: انسه ليلي. كلام وليد ده حقيقي اللي قاله؟؟ 
ليلي بتوتر: ها كلام كلام. اي
كريم بجديه: بلاش التوتر ده انا هتجوز مش هلعب وخلاص يعني الجواز مش كدا وخلاص ولا لعبه. عايز جد 
ليلي بعدم فهم: تتجوز قصدك اي.؟ 
كريم بابتسامة:اتجوزك.؟ 
ليلي بفرحه وغير تركيز: بجد تتجوزني انا والله 
وليد ابتسم عليها: مش كلام انا لما اقول كلمه خلاص. كلمتي واحده
ليلي بسعادة وفرحه:انا انا انا مش عارفه اقول اي بجد في لحظه دي انا هموت من الفرحه 
كريم قام بابتسامة: اعملي حسابك اننا جايين اليله ياريت تعملو حسابكم بقا . السلام عليكم ورحمة الله وبركاته. راح ماشي 
ليلي قامت بسرعه بسعادة وفرحه غير متوقعة جواها 
مسكت المفتاح بتاع المكتب و الشنطه و الفون بفرحه شديدة جواها راحت طلعت وقفلت.. المكتب 
السكرتيره باستغراب:حضرتك رايحه فين دلوقتي؟ 
ليلي بابتسامة سعاده: رايحه البيت. اي حد يسال عليا قولي اجازه 
" ليه طيب.؟.. بضحك: هو اللي كان هنا قالك اي بالظبط 
ليلي ضحكت بفرحه: بس بس ملكش فيه دلوقتي انا دلوقتي مش عايزة ولا اتكلم ولا اي حاجه غير اني اشوف نفسي بالفستان. يلا سلام هبقي اعزمك ان شاءلله ع الفرح.. راحت مشيت بفرحه جواها السكرتيره ضحكت بابتسامة فرحه ليها
_____________________________
في المساء 
ساره بتوتر: شهد اي رايك فيا. 
شهد بابتسامة: قمر يروحي والله ليه التوتر ده اهدي 
ساره ضحكت بتوتر: مش عارفه بس من كتر التوتر حاسه اني مش لبسه حاجه والله 
شهد بابتسامة: يروحي اهدي عشان اول مره بس علشان كدا. متوتره 
ساره بتنهيد: خير ان شاءلله.. باستغراب: نور فين دلوقتي؟ 
شهد: رنيت عليها حياة قالت نايمه
ساره بغيظ: نايمه في يومي ده 
شهد ضحكت:معلش انا معاكى. اهو يا حبيبي 
ساره بابتسامة: حبيبتي يا شوشو
_____________________________
في شقه وليد و نور 
وليد كان جاه في الوقت ده 
وليد نزل حياة و اكرم من حضنه 
وليد بابتسامة: حبايبي اومال فين ماما ليه ملبستوش لحد دلوقتي
اكرم: بابي. ماما نايمه من بدري 
حياة بقلق: عمو وليد صحي مامي علشان قلقانه عليها كانت بتقول  انها تعبانه 
وليد بقلق:اي. طيب اهدي بلاش خوف يا حبايبي. انا هدخل اشوفها
وليد داخل ليها بسرعه بقلق شديد 

وليد قاعد جنبها بقا يفوق فيها بهدوء
وليد: نور نور اصحي 
نور ___
وليد بقلق: يا نوررر اصحي نورر
شأل ايدها من علي عيونها بخوف عليها
وليد بخوف شديد: نوررر اصحي ياا نورر... بقا يهز فيها بهدوء. مفيش اي رد 
وليد بصدمه: نور.!..


تعليقات