رواية حب المراهقه 2 الفصل الواحد والعشرون 21 ج1 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 2
الفصل الواحد والعشرون 21 ج1
بقلم نور ربيع


سبحان الله 🤍

في شقه ليلي 
ليلي بابتسامة: ماما رني ع عمي قوليله يجي في المعاد بقي علشان كريم جي ان شاءلله بكره 
والداتها بابتسامة: ماشي يا حبيبتي
والداتها جواها بحزن شديد:ما فتكرش  انه يرضي يجي والله ي بنتي
ليلي بسرعه بهمس: ماما ماما خدي رد 
والدتها اخدت الفون. بتوتر: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامل ايه ي ابو يوسف 
عم ليلي ببرود: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته الحمدلله بخير ونعمه 
مامت ليلي:ربنا يجعلك دايما بخير يارب 
عم ليلي: يارب خير في حاجه 
مامت ليلي بابتسامة: ليلي في في عريس جاه ليها وهما جايين بكره كنا عايزينك انت اول واحد تبقي موجود لينا
عمها بغضب: بنتك عندك تتجوز مش تتجوز دا ما يشغلش راسي والله . وانا مليش دعوه بيكم تمام
مامت ليلي بحزن: ليه كدا بس دا انت عمها في مقام ابوها. وانت اللي ليك الحكم و الكلام. و لازم تبقي موجود 
عمها بغضب: وانا قولت لا مليش دعوه ل بيكي ولا بــ بنتك سلام 
مامت ليلي بسرعه: ابو يوسف.. كان قفل 
ليلي: في اي يا ماما قال اي 
مامت ليلي بحزن شديد: يا ليلي مش راضي يجي دا مش قابل لينا كلام ي بنتي
ليلي بعصبيه و دموع: احنا عملنا لي اي الراجل الجاحد ده حسبي الله ونعم الوكيل فيه ولا علشان بقت احسن من عياله السواد اللي جواه يطلع علينا
والداتها بحزن و دموع: معلش يا ليلي كله عند ربنا متزعليش انا اهو هكون الام و الاب. في كل وقت و واقفه معاكي يا بنتي متزعليش 
ليلي بحزن شديد و دموع: والله العظيم بــ اللي فيها وحشين فعلاً يا ماما. الغريب احسن من القريب اللي ياكل فيكي حسبي الله ونعم الوكيل
مامت ليلي اخدتها في حضنها بحزن شديد بقت تهون عليها.  
_____________________________
في شقه وليد 
وليد جاب ميه بقا يفوق في نور بشده خوف عليها 
نور بدات تفوق بدوخه وتعب شديد 
وليد بخوف عليها شديد: نور نور مالك يا نور فوقي 
نور بصت لي بدموع وتعب: وليد.. بدموع ودوخه: وليد مش قادره تعبانه 
وليد بخوف عليها: مالك مالك يا نور انا قاعد بقالي. ربع ساعه اصحي فيكي مش بتتحركي خالص حتى في اي مالك. مالك يا حبيبي 
نور بدموع وتعب شديد: معرفش يا وليد انا ساعات بنام دماغي بتروح في الاحلام. عالم موت كله و بشوف ماما و تكلم معاها. بعدها بتعب بموت كده انا مش عارفه مالي
وليد اخدها في حضنه بحزن وخوف شديد عليها. قائلا بقلق:احلام عادي احلام عادي يا حبيبي متخافيش. اهدي كل الاحلام تكبس كدا والله مع اي حد اهدي خير ان شاءلله
نور حضنته جامد مسكت فيه بدموع وتعب جواها: 
______________♕_____________
في منزل كريم 
احمد و ابوه و اميره و ابو وليد كانو موجدين 
اميره ضحكت بابتسامة: اي يا ابو حياة بقالنا. ساعه هنا فين العروسه 
كريم ضحك: والله انا ما عارف هي نامت ولا اي جوه.. ناده عليها: ياا ساره

شهد بغيظ: يا بنتي قومي اخلصي مالك 
ساره قامت بتوتر شديد: طيب طيب 
شهد ادتها الصينية وهي ميته من الضحك عليها
ساره بغيظ: بتضحكي عليا و ع خوفي
شهد بضحك:هههههههه معلش بس انا مش قادره امسك نفسي انتي عارفه اني من النوع اللي مش بيبطل ضحك
ساره ضحكت بتوتر: يخرب عقلك بقا 
شهد بابتسامة: طيب يلا يلا يروحي
علي ما اشوف عمر فين 
ساره نزلت النقاب راحت دخلت بتوتر شديد جواها. و عيونها في الارض
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
قال الله تعالى: آلذين آمـنوآ وتطمئن. قلوبــهمـ بــذكر آلله آلآ بــذكر آلله تطـمـئن. آلقلوبــ. 🦋 اذكروا الله 💚 🌺
ساره بخجل: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الكل. بابتسامة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
كريم قام بابتسامة: اخد منها الصينيه
ساره قعدت جنب. اميره 
اميره بابتسامة: عامله ايه يا قمر 
ساره بابتسامة خجل: الحمدلله يا طنط انتي عامله ايه 
اميره بحب:دومتي بخير يا حبيبتي يارب انا الحمدلله بخير دامك بخير يا قمر 
ساره بابتسامة:يدوم عليكي الخير يا رب يا طنط ويديك الصحه والعافيه يا رب
محمد بابتسامة: عامله ايه ي قمر 
ساره بابتسامة: الحمدلله بخير ي عمي
/////////////////////\\\\\\\\\\\\\\\\\
بعد السلام. والحديث ما بينهم شويه
ابو وليد قام بابتسامة: طيب نسيبهم مع بعضهم بقى يا جماعه. لو ما فيهوش اي ازعاج يا كريم يا ابني
كريم بابتسامة قام: اه طبعا اكيد بس ام عمر تكون موجوده
وطلعو وشهد دخلت فضلت موجوده معاهم
احمد بابتسامة: مش هترفعي النقاب علشان اشوفك.؟ 
ساره بتوتر شديد: ها اه اه هرفع اهو.. جت ترفع النقاب بخجل وتوتر شديد 
احمد بسرعه: استني ي ساره!! انا مش عاوزك ترفعي النقاب مش هشوفك غير. لما تبقي في بيتي ان شاءلله
ساره باستغراب: اي ليه طيب.؟ 
احمد بابتسامة: علشان انا مش عايز اشوف المفاجاه والجمال ده غير في الحلال ان شاء الله 
ساره خجله جامد اكتر من تحت النقاب ابتسمت ابتسامه بسيطه
شهد ضحكت: طب ندخل في حاجه ثانيه عشان ما نكترش في الكلام
احمد ضحك. وساره بسيط عليها
ساره: احم. عامل ايه في الصلاه في الشغل وفي حياتك
احمد: الحمدلله.. كمل: بس الايام دي مش ملتزم اوي في الصلاه ولا حاجه وخصوصا صلاه الفجر مش بقدر اقوم الشغل جاي ضغط عليا شديد الفتره دي
ساره بهدوء: احمد سؤال معلش! شغلك وتعبك وضغطك في روحك والمجرمين دول يبقى معاك في القبر
احمد بتنهيد: اكيد لا 
ساره: شغلك هو اللي هيتحاسب ولا انت.؟ 
احمد: انا 
ساره: عايز ربنا يغفرلك وعايز الجنه ولا لا؟ 
احمد ابتسم: اكيد طبعاً 
ساره بهدوء: يبقى تسيبك من الشغل اللي واخد وقتك ده وخليك مع ربنا شويه خلي قلبك وعقلك وروحك مع ربنا سيبك من الشغل الشغل مش كل حاجه مش هو اللي هيدخلك الجنه الصلاه هي اللي تدخلك الجنه بس الصلاه اهم من الشغل
احمد باعجاب فيها: انا مبسوط بيكي اوي يا ساره انا ربنا اداني نعمه من عنده وهو انتي ربنا يثبتك يا رب 
ساره بابتسامة خجل: يارب. هاا اقتنعت بكلامي ولا لا؟ 
احمد بابتسامة وحب: اكيد اقتنعت هو انا بعد الكلام اللي سمعته ده منك  مش عاوزاني اقتنع اكيد اقتنعت وانا احاول وانتي كمان حاولي معايا باذن الله مش هسيب فرض بعد كده
ساره بابتسامة: الحمدلله باذن الله مش هتسيب اي فرض وانا هفضل معاك دايما وهصحيك والوقت هبقى معاك ملتزمه الوقت اللي هياذن فيه هرن عليك واقولك تصلي
احمد بابتسامة: باذن الله عندك كام سنه ي ساره؟
ساره: عندي 26 سنه
احمد بابتسامة:العمر كله ف طاعة ورضى ربنا 
ساره بابتسامة: يا رب وانت
احمد: 28 سنه
ساره: اللهم بارك العمر كله. ليك
احمد بهدوء: امين انتي ناويه على كده واخده القرار مجبوره على اي حاجه. قبل اي حاجه
ساره بحب: مش مجبوره على اي حاجه انا واخده الخطوه دي بارادتي الحمد لله وبرضا اخويا اكيد
احمد بابتسامة: الحمدلله ان شاء الله نبقى زوجين صالحين يا رب
ساره بابتسامة: امين... سكتو والمكان بقى في الصامت التام
احمد: عندك اي اسئله تانيه
ساره: احم عندك شقه 
احمد: اه لسه جديده متشطبه من كل حاجه 
ساره: اخر حاجه.! هتخليني اشتغل انا دكتوره طبعا انا بحب الشغل والاطفال
احمد بابتسامة: بصي شغلانتك حلوه وكل حاجه. انا موافق انك تشتغلي. وهحاول اني انقل كل حاجه على القاهره هنا جنبنا ع اد ما اقدر. بس بشرط
ساره بفرحه: بجد اي هو الشرط 
احمد: بعد ما يحصل حمل مفيش شغل تاني 
ساره بحزن: ليه والله انا حابه الشغل انا بشتغل من خمس سنين انا بحب شغلي اوي 
احمد بهدوء: فاهمك. بس ياريت تفهميني.علشان مش حابب كدا ي ساره 
ساره ابتسمت بحزن: حاضر اللي تقوله ربنا يقدم اللى فيه الخير يارب 
احمد بابتسامة: حضرلك الخير يا رب باذن الله خير
_____________________________
في يوم جديد 
في شقه وليد 
وليد: نور عامله ايه انهارده مش احسن يا حبيبي 
نور ابتسمت بتنهيد: اه يا حبيبي الحمدلله 
وليد باس راسها بابتسامة: الحمدلله يا حوريتي. لو حسيتي انك تعبانه ولا حاجه رني عليا 
نور بحب:متقلقش كويسه والله هاخد الاولاد و اروح. البيت الكبير انهارده ان شاءلله 
وليد: تمام ي نور عيني انا هبقي اعدي عليكم اخدكم. ان شاءلله 
نور: ان شاءلله يا حبيبي 
وليد ماشي علي الشغل نور دخلت تصحي حياة و اكرم 
نور وقفت بتفكير جواها: ماما بتجي ليا كتير كدا ليه يا تري. اتنهدت بحزن جواها راحت دخلت تصحي حياة
_____________________________
في منزل السيوفي 
محمد: اخدت القرار يا احمد خلاص صليت الاستخارة.؟ 
احمد بابتسامة: اه يا بابا الحمدلله باذن الله نروح اليله نتفق و نجيب الذهب بكره
ابو وليد بابتسامة: يبقى نتوكل على الله ونشوف النهارده كريم اهل ليلى ونتفق ونجيب بكره باذن الله بالمره يبقى الفرحه فرحتين
عبدالله بابتسامة: ان شاءلله هتبقى الفرحه فرحتين ان شاء الله 
اميره بابتسامة: كريم وليلى مننا لازم نقف معاهم زيه زي ساره
محمد بابتسامة: اكيد طبعاً هو ابني زي احمد بالظبط احنا واقفين معاه في كل حاجه. اكيد من غير طلب منه
سميره بابتسامة: كريم قال انه. رايح انهارده ل ليلي ان شاءلله 
اميره بابتسامة: يبقي يا ابو وليد لازم تبقي حاضرين ان شاءلله و تبقي مع عمها 
امال بابتسامة: و ان شاءلله نتفق و نشوف و نروح نجيب ليهم الذهب
احمد بابتسامة: باذن الله.
ابو وليد بابتسامة: باذن الله يبقي في رعاية الله
عبدالله بابتسامة: في رعاية الله
احمد ل اسلام: كل يا ايسو 
اسلام بزعل: لا
احمد: ليه يا حبيبي مالك زعلان ليه 
عبدالله:كل ده علشان خاطر. صحي بدري انهارده 
امال: ينام متاخر. و يقوم الظهر كدا بعد كدا نظام في النوم يا حبيبي
سميره: معلش يا حبيبي متزعلش 
احمد قام بابتسامة: متزعلش يا ايسو انا هدخل اغسل ايدي وانت كمان تعال اغسل ايدك علشان اخدك اجبلك حاجات قبل ما امشي الشغل
اسلام قام بابتسامة فرحه:يس
احمد ضحك: يس يا غالي
_____________________________
نور كانت ماشيه تتكلم في الفون مع ليلي.جنبها حياة و اكرم 
نور بتنهيد: الله يهديهم العالم دي متزعليش نفسك يا روحي احنا معاكي 
ليلي بحزن شديد: رغم اني كنت مبسوطه كدا فرحتي راحت بسببه والله عمي ده.. بكره: اصلا اكره اقول دا عمي حرفيا 
نور بحزن عليها: لا حول ولا قوة الابالله متزعليش علشان خاطري يا ليلي احنا معاكي انا وليد و خالتو و عمو محمد. كلنا واقفين معاكي طبعاً يروح قلبي والله. هخلي عمو محمد و عمو عبد الحميد. هما اللي يجو. علشان يبقي موجدين واقفين في كل حاجه والله 
ليلي بدموع وحزن شديد: مش عارفه اقولك اي يا نور والله العظيم. بجد ياريت كان بابا عيش كان هو اللي يبقي واقف ليا في كل حاجه
نور بحزن: الله يرحمه ويجعل مثواه الجنه يارب يروحي انا اختك و اهلي هما اهلك اوعي تحسي انك لوحدك..بحب و بابتسامة: لا يروح قلبي اوعي تفتكري انك لوحدك فعلاً انا كل اهلي في ضهرك انتي و طنط صدقيني. متزعليش علشان خاطري ي نور عيني امسحي دموعك يلا 
ليلي مسحت دموعها بحب: ربنا يديمك ليا وميحرمنيش منك ابدا ياروح قلبي انتي بجد يا نور عيني انا بحبك بجد والله العظيم
نور بابتسامة سعاده ليها:و يديمك ليا يا احلي للوش يارب. ولا يحرمني منك يا جميل. بس مبسوطه اااوي ليكي يروح قلبي اخيرا هشوف اختي الكبيره لابسه فستان الفرح بقا 
ليلي بابتسامة حب: تسلميلي يا نور عيني يا روح قلبي 
_____________________________
في منزل كريم 
ساره طلعت من الغرفه بابتسامة خجل
ساره بخجل: كريم انا صليت صلاة الاستخارة الحمدلله حاسه براحه جدا يعني الحمدلله يارب 
كريم ابتسم بسعادة: الحمدلله يارب يا قمر.. ضحك بمرح: كنت خايف احسن يبقي غير كدا والله 
ساره ضحكت بحب: لا لا  متخافش الحمدلله ربنا حقق طلبي .. وابتسمت بخجل شديد
كريم ضحك بابتسامة: يا سلام لا انا كدا اغير عليكي دا انت بغير عليكي من الهواء 
ساره: اسفه. يا حبيبي.. ضحكت جامد بخجل 
كريم مسك خدودها. بضحك:دا انا مش هاين عليا اسيبك أبداً مش عايز حد ياخدك مني علشان. الجمال ده كله 
ساره بحب و رقه: بس احمد يستاهل ساره و ساره تستاهل احمد. و هما اتخلقو. لبعض ربنا كتب من ساعه اما جينا ع الدنيا اننا نكون من نصيب بعض حتي لو بعد اي
كريم بسعادة ليها: طبعاً يا جميله.. حضنها بابتسامة سعاده:متعرفيش كنت مستني اليوم ده ازاي بفارغ الصبر يا ساره. اني اشوفك مع عريسك بالفستان الابيض. و مع جوزك و في بيته و معاكي.اطفال  يااااه دا انا مش مصدق ان أخيراً اليوم ده خلاص هان عليه و جاي خلاص. فعلاً
ساره بدلته الحضن بسعادة: يا حبيبي ربنا يباركلي فيك انت و حياة يارب و يسعدك في حياتك الجايه انت و ليلي يارب يارب كدا. اشوف البيت مالي بالأطفال منك انت وهي يارب
كريم بابتسامة: يارب يا غاليتي
_____________________________
في فيلا ميار 
زين باستغراب: رايحه فين يا ماما.؟؟؟ 
ميار بهدوء: رايحه العياده ي حبيبي 
زين بحزن شديد:بالسرعة دي كده؟
ميار بصت لي بدموع: انت عارف ان اللي بيخليني انسي كل حاجه حواليا في الدنيا دي متعبه هو اني اطلع كل اللي جوايا في المستشفى و شغلي يا زين 
زين بحزن: اللي يطلعك من كل ده هو ربنا قربي منه يا ماما
ميار: وانا مش بعيده عنه والله... مسحت دموعها بجمود: روح صلي ولا اقرا شويه قران اي حاجه. خد بالك من نفسك لو طلعت من الفيلا اوعا تروح بعيد تمام 
زين: انا مش صغير والله 
ميار: لا صغير 
زين: لا والله انا عندي 12.سنه  انا اروح اجي براحتي ربنا هو ال حامي بقا
راح داخل الاوضه بحزن شديد جواه 
ميار اتنهدت بحزن راحت ماشيه
_____________________________ 
في المساء 
في منزل السيوفي 
نور بسعادة: بجد هموت من الفرحة كده عندنا بدل الفرحة اتنين و اصحاب الفرحه دي اغلي النااس ع قلبي ربنا يتمم ليهم ع خير يارب يارب 
حياة بقت تتنطط ع. كرسي الانتريه بفرحه وسعادة. جواها
اميره بابتسامة: ربنا يدوم الفرحة و السعادة يارب يا نور عيني 
امال بابتسامة: يارب يارب و يارب ما نشوف غير الفرحة ربنا ما يجيب حاجه وحشه ولا حزن 
نور بسعادة: يارب يارب
محمد قام بابتسامة: يارب طيب يا جماعه علشان نمشي علشان زمانه كريم وصل دلوقتي
وليد قام بابتسامة: يلا ي عمي هو رن اهو قال انه بره الشارع 
سميره قامت بسعادة: ربنا ما يجيب غير كل خير يارب
امال بابتسامة: نسمع الاخبار الحلوه بقا ان شاءلله ان الاتنين موافقين 
ابو وليد: باذن الله 
_____________________________
في شقه ليلي 
ليلي لبست دريس ابيض عليه خمار نفس اللون لفه سورايه.كانت قمر. بــ بشرتها البيضاء الصافيه. و الابتسامه مرسومه ع ملامحها و السعادة ظاهرة في عيونها من كتر الفرحة
والداتها دخلت بابتسامة: اللهم بارك يا ليلي اي الحلاوه دي ي بنتي
ليلي بسعادة: بجد ي ماما حلوه 
مامتها بابتسامة: حلوه انهارده بس لا طبعاً طول عمرك قمر ي قمري
ليلي حضنتها بابتسامة فرحه جواها

في الوقت ده الباب خبط مامت ليلي راحت فتحت بابتسامة 
كريم بابتسامة: السلام عليكم ورحمة وبركاته 
مامت ليلي بابتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته اتفضلو 
اميره بابتسامة: يزيد فضلك يا ام ليلي 
نور بابتسامة: عامله ايه يا طنط حضنتها بابتسامة.و دخلو

نور بابتسامة فرحه ليها: مبسوطه مبسوطه اد كده يا للوشتي بجججد. .باعجب في شقه: بس اي الجمال ده يروحقلبي حقيقي الشقه تحفه   
ليلي حضنتها بسعادة: حبيبت قلبي ي نور وانا يا نور عيني والله العظيم مش مصدقه يااااه خلاص ع كده بقا معايا كل حاجه قلبي اتمناها
نور حضنتها جامد بابتسامة: الحمدلله الحمدلله يا حبيبت قلبي شوفتي بقي معانا كل حاجه بنحبها ازاي ربنا حقق لينا كل حاجه الحمدلله يارب الحمدلله 
حياة بابتسامة: انا بحبك جدا يا للوشتي اتمنى انك تساعدي بابا اوعي تزعليه 
ليلي طلعت من حضن نور راحت حضنتها بحب: انا بحبك.اكتر يا حياتي انتي بابا بقا كريم ده في عيوني يا حياتي انا بحب كتييير اوي مستحيل. ازعله أبداً يعمري. المهم انتي مبسوطه.؟ 
حياة بحب: مبسوطه والله اوي بس اوعى تاخديه مني بقا 
ليلي بصدق وحب: يا حياتي هو ابوكي مستحيل اقدر اخده منك طبعاً بالعكس انا والله العظيم هحببكم في بعض. اكتر و اكتر مستحيل اخليكم تزعلو من بعض. انتوا في عيوني
حياة حضنتها بابتسامة حب
نور بابتسامة: ربنا يدوم المحبه و الفرحة ما بينا ي بنات يارب 
ليلي بابتسامة: يارب يا نور عيني 
حياة بابتسامة حب: يارب يا مامي
نور بابتسامة: يلا ي عروسه بقا 
ليلي نزلت حياة بابتسامة: ماشي يقلبي
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
كريم و ليلي بقا قاعدين سوا في وجود نور. 
كريم بابتسامة: عامله ايه 
ليلي بخير: الحمدلله انت عامل ايه 
كريم :ادام الله حمدك وغفر ذنبك
ليلي: يارب دوم بخير يارب 
كريم بابتسامة: يارب. بتصلي يا ليلي 
ليلي بتوتر: اه الحمدلله من زمان
كريم بابتسامة: ربنا يثبتك يارب 
ليلي: يارب..كملت بخجل: هو انت عايز تتجوزني ليه؟.. بحزن شديد: انت مكنتش راضي عليا. لما وليد قال ساعه اما كنا عندكم اشمعنا دلوقتي اي اللي حصل..بدموع بتلمع في عيونها: ولا دي شفقه بقا..؟
كريم بهدوء: ممكن تهدي تفكيرك دي غلط والله. مش موضوع كده خالص.. بابتسامة: عاوزك تبقي حلالي فعلاً زوجه ليا. شايف انك بنت تستاهلي كل خير والله ما كلام
ليلي بحزن: استاهل كل خير ع حساب سعدتك 
كريم بابتسامة: طبعاً لا والله صدقي بقا 
ليلي ابتسمت بسيطه وهي باصه في الارض مش راضيه تبص لي
كريم بابتسامة:بصي ليا يا ليلي هتفضلي كتير كده 
ليلي بسرعه: لا لا مستحيل 
كريم باستغراب: ليه؟ 
ليلي ضحكت: انت قلبي ضعيف بلاش ابص ليك احسن انا غبيه خليني كدا احسن لحد لما تمشي
كريم ضحك بابتسامة: انتي عارفه انا عندي كام سنه ي ليلي 
ليلي بحب: مش مهم عندي ع فكره و مهم العمر. ع فكره انا عندي 25 سنه بقا 
كريم بابتسامة: مش انتي قولتي مش بالعمر مش مهم عندي العمر برضو انا كمان
ليلي بابتسامة: صح كده والله مجرد رقم اصلا. هو انا هعيش فين هنا ولا في السعودية.؟ 
كريم: باذن الله في السعودية 
ليلي: و شغلي طيب 
كريم بهدوء: لا شغل اي بقا انسي الشغل استقالي ع كدا 
ليلي بصدمه وحزن: اي بعد التعب ده كله 
كريم اتنهد بهدوء فاضل ساكت. من غير اي رد... ليلي فضلت ساكته هي ايضا بتوتر وحزن
_____________________________
في يوم جديد في الصباح
امال: ليلي ردو ع ابو حياة ولا لسه؟ 
سميره: لسه مستنيين مكالمه منهم اهو 
اميره:باذن الله خير 
شهد: عاوزين باذن الله نجيب الذهب بكره بعد رد ليلي بعد صلاة الاستخارة. ان شاءلله 
اميره بابتسامة: باذن الله يا حبيبتي نشوفهم هما اصحاب الراي 
امال بابتسامة: ان شاءلله كل حاجه تمشي بسرعه 
سميره: ان شاءلله يارب 
____________________________
وليد كان بيتكلم مع كريم. في الفون
وليد:شوف يا كريم ان شاءلله ليلي ترد عليك نروح نجيب الذهب بكره. و نحدد الخطوبه و كتب الكتاب بالمرة 
كريم ضحك: يا جدع حرام عليك ارحمني بقا
وليد بضحك: لا ارحمك اي.دا انا عايز دلوقتي تقوم تتجوز بقا 
كريم بضحكه عاليه: لا اله الا الله عامل ليك. اي بس ي ابو اكرم 
وليد بضحكه بابتسامة: ولا حاجه بس عايز اشوفك اسعد انسان والله حقيقي 
كريم بابتسامة: عارف اللي عندك والله يا وليد من غير كلام.. في الوقت ده الفون رن كانت مامت ليلي 
وليد: مين بيرن؟ 
كريم بص ع رقم لقيها هي
كريم بابتسامة: والدت ليلي 
وليد بسرعه: سلام سلام 
كريم ضحك جامد: سلام يا عم
قفل فتح ع. مامت ليلي 
كريم بابتسامة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
مامت ليلي بابتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته.عامل ايه يا ابو حياة عساك بخير ي غالي
كريم بحب: انا الحمدلله بخير ي امي والله.. ضحك جامد: المهم طمنيني ع العروسه 
مامت ليلي ضحكت بابتسامة: يارب دايما تكون بخير كده يا ابو حياة يارب. العروسه زي الفل هتموت من الفرحة كدا. والله ي بني 
كريم ابتسم بضحكه: يعني نقول موافقه..؟ 
مامت ليلي بابتسامة: ايوه
كريم بابتسامة حب: يبقي باذن الله نجيب الذهب بكره هنجي نحدد كل حاجه  و احمد معانا هو و ساره 
مامت ليلي: بالسرعة كده 
كريم ضحك: لا مفيش سرعة ولا حاجه. الخطوبه مع كتب الكتاب 
مامت ليلي بضحكه: كده كتير بسرعه والله
كريم: والله ي امي راي الكل وانا من رايي كمان كل حاجه تمشي بسرعه. دا بعد رايك اكيد طبعاً. انتي و ليلي 
مامت ليلي ابتسمت: اللي انتوا شايفينه صح. ي بني وانا معاكم في كل حاجه اكيد والله من ايدك دي ل ايدك دي 
كريم بابتسامة: تسلمي ي امي يبقي بكره ان شاءلله
_____________________________
عند احمد قام من ع المكتب وهو يتحدث في الفون. مع ابوه
احمد: تمام ي بابا باذن الله. وانا جاي اهو شويه هكون في البيت 
محمد: تمام بلاش تأخير. بقا سيبك من الشغل شويه 
احمد: حاضر جاي والله اهو.
محمد: سلام ربنا معاك 
احمد: يارب.. قفل بعدها خرج من المكتب. من المكان نهائي راح طالع ع المنزل
_____________________________
محمد بهدوء: خلاص كدا اتفقنا بكره باذن الله نجيب الشبكه ليك و ل احمد باذن الله 
كريم بابتسامة: باذن الله ي عمي 
اميره بسعادة ليهم:يعني نجيب ليلي و والداتها علشان اتفق على كل حاجه 
سميره بابتسامة: احنا نرن عليهم بقى وتخليهم يجو وكلنا نتفق على كل حاجه هنا وتبقى الفرحه واحده كلنا هنا مع بعض تبقى الفرحه فرحتين
ابو وليد بابتسامة: ايوه صح كده رن عليهم يا كريم ورنو على وليد ونور واحمد زمانه. عشان نبقى كلنا مع بعض
كريم: عيوني هرن عليهم
امال قامت بفرحه: تعالي يا شهد نعمل الاكل سوا على ما الكل يتجمع
شهد قامت بابتسامة: حاضر يا ماما
اميره قامت هي ايضا: وانا معاكم انا كمان
عمر مسك ايد اسلام: تعال نلعب بايه يا ايسو لحد اما اكرم يجي
 اسلام قام معاه 
سميره: العب هنا انت وهو بالكوره ما تروحش بعيد
اسلام: حاضر ي مرات عمي 
عمر: حاضر 
(قراءه الفاتحة في الاتفاقات وعلي الميت بدعه يا قمرات)
____________________________ 
بعد شويه الكل كان متجمع وكانو في فرحه وسعاده جدا جواهم وقراو الفاتحه مع نفسهم في فرحه وسعاده وقررو انهم بكره يجيبو الذهب وبعده الخطوبه مع كتب الكتاب
مامت ليلي بسعادة جواها: مش عارفه اقول ايه بجد يا جماعه والله العظيم ولا عارفه اشكركم ازاي لولا انكم موجودين في لحظه دي مش عارفه كان مين هيقف معانا انا وبنتي في الوقت ده بشكركم بجد
اميره بحب:: بصي يا حبيبتي انتي من انهارده واحده مننا.يعني انتي مننا و علينا مفيش ما بينا ولا شكر ولا كل ده احنا اهل يا ام ليلي ليلي دي بنتي و بنت العيله دي زيها زي نور و اكتر كمان 
مامت ليلي بابتسامة: حبيبتي ي ام احمد . ربنا يديمك يارب 
كريم بابتسامة: صح ي امي ليلي بنت العائله.دي بلاش تعولي هم بالله. وهي في عيوني من لحظه دي
محمد بابتسامة: والله ي ام ليلي ما تلاقي. زي كريم خالص ل بنتك ليلي 
مامت ليلي بابتسامة ثقه: وانا واثقه بجد. من الاختيار ده باذن الله يعيشوا في سعاده وهنا يارب 
وليد بابتسامة: ربنا يتمم الفرحه ع خير لينا يارب 
احمد بابتسامة: يارب ي ابو اكرم 
نور بهمس ل ليلي: قلبك اختار صح ي للوشتي. و ضحكت بسيط
ليلي ابتسمت بخجل. نفس الهمس: دا حقيقي. والله
سميره بابتسامة: احمد زي ما انت شايف ساره ورقتها تاخد بالك منها كويس تهتم فيها اكتر من شغلك.. و ضحكت بابتسامة 
احمد بابتسامة حب: طبعاً دي في عيوني. من دلوقتي والله 
ساره ابتسمت بسيط بخجل من تحت النقاب 
كريم بابتسامة: وانا واثق فيك.ي ابو حميد
احمد: وانا هكون اد الثقه دي باذن الله
هاني بابتسامة:الفرح في نفس الاسبوع باذن الله
شهد بضحك: ياريت والله 
امينه بابتسامة سعاده: مبسوطه ليكي اوي يا للوشتي انتي و ساره ربنا يتمم ليكم ع خير يارب يا حبايبي
ليلي بابتسامة: حبيبتي يا ميمو يارب 
ساره بحب: يارب تسلميلي ي طنط 
امال بفرحه: تعالو يا بنات ندخل جوه و نسيب الرجاله. 
رهف بفرحه: يلا نرقص بقي 
حياة ضحكت بفرحه: اه اه تعالي يلا ي رهف 
عبدالله ضحك بابتسامة: تدوم الفرحة في القلوب يارب 
وليد بابتسامة: يارب ي عمي
احمد قائلا جواه بتنهيد: الحياه لن تكون ابداً كما نحب ونهوى  يجب ان نتعلم من المواقف ودروس الحياه ان نكون اقوياء قنوعين بما كتب الله وقدره بعدها نستطيع التعايش والتكيف مع الحياة.. ابتسم جواه. بص ل ساره و شاف في عيونها السعادة فرح. بحب ليها
النساء بقى متجمعين مع بعض في الضحك والهزار والرجال لوحدهم والاطفال بقى بتلعب وفي الاناشيد والفرحه والسعاده مع بعضيهم كلهم
_________________________
في يوم جديد على الابطال اليوم اللي هيجيبه فيه الشبكه للعرسان
في شقه وليد و نور 
حياة كانت مطلعه دريسات اطفالي بتاعتها من الدولاب بقت تاخد راي نور فيهم
حياة بابتسامة: و ده مامي اي رايك 
نور بــ رضا:اه يا حياتي ده جميل جداً روحي بيه انهارده
حياة بفرحه: اشطا يا مامي هلبس ده النهارده بالليل باذن الله واحنا رايحين نجيب الذهب
نور بابتسامة: باذن الله يا حياتي اروح اشوف اكرم كمان هيلبس. اي. هو كمان
حياة: ماشي ي ماما. حياه وقفت قدام المرايه وبقت تشوف الدريس عليها بابتسامه وخمار
حياة باعجاب: هيبقي جميل جداً عليا باذن الله ده..بثقه: اصلا انا جميله في كل الحالات.(طبعاً ي بنتي 😌😂🫶🏻 دريس حياه كان دريس اطفالي لونه موف. غامق علي خمار. لونه بنفسجي صغير علي قدها) شجعوا بناتكم علي الحجاب والستر  مش بقول من اول ما يتولدوا لبسوهم حجاب هما من حقهم يعيشوا طفولتهم لكن علموهم أن الستر والحجاب فرض افضلوا لفولهم لفات  حجاب وحببوهم فيه
_____________________________
في منزل هاني 
رهف بفرحه: مامي انا عايزه ايبيس. فستان 
امينه بابتسامة: لا يروحي الفستان بكره باذن الله كلنا نلبس
رهف بزعل: لا عاوزه فستان بقا انهارده 
امينه: يروح قلبي متزعليش. بكره لما نبقي في الفرح و القاعه كلنا هنلبس فساتين. ان شاءلله انهارده البسي تيشيرت و البنطلون الحلوين دول
رهف بــ رضا: ماسي بس بكره تجيبي ليا فستان حو
امينه بابتسامة: حاضر ي عيوني باذن الله.. بقت تنادي ع ابراهيم: ابراااهيم
رهف بتنادي عليه:ااابييياهيم
امينه ضحكت: روحي طيب نادي عليه يا ختي روحي
رهف طلعت الجنينه تنادي عليه
امينه قامت تشوف هتليس اي هي ايضأ. بفرحه جواها للبنات
_____________________________
في شقه ليلي 
ليلي بحزن و احراج: ماما والله الواحد مكسوف اوي اننا مفيش حد معانا.ولا حد واقف معايا.. بابتسامة حزينه: بس الحمدلله ان ربنا بعت ليا النااس الحلوين دول لولا انهم في حياتي. والله و في واحد تاني في حياتي غير كريم كان سبني. و مش قبل بكدا بس الحمدلله نور دي نعمه حقيقي من ربنا ليا والله. هي و اهلها 
مامتها بحزن شديد: الحمدلله على كل حال ي بنتي. احنا لوحدنا اه بش ربنا معانا والله. و احنا مش لوحدنا دا انتي شوفتي النااس دول عسلات ازاي و.كريم و نور و كلهم حلوين الحمدلله.. اتنهدت بحب: ربنا بيحبك يا ليلي والله انتي مش لوحدك ولا انا يا حبيبتي معانا ناس نعمه فعلاً
ليلي ابتسمت بحزن شديد: صح والله الحمدلله.
والداتها بابتسامة: سيبك من الحزن ده كله بقا فكري في الحلو و الفرحه سيبك من اللي يزعلك. خليكي مبسوطه. البنات زمانهم جايين علشانك قومي شوفي هتلبسي اي ان شاءلله 
ليلي بابتسامة: حاضر يا ماما وانا مش زعلانه خلاص ما فيش حاجه تستاهل اصلا 
مامتها: صح والله العظيم
_____________________________
في منزل السيوفي
اميره: احمد انت مبسوط.؟ 
احمد بابتسامة: ايوه ي امي مبسوط طبعاً.!! ليه بتسألي السؤال ده.؟ 
اميره بابتسامة: يعني انت حابب ساره في حياتك عايزها معاك باقي حياتك. تبقي شريكه حياتك طول العمر
احمد بحب: طبعاً وبعدين انا عاوزها فعلاً انا بدأت احبها من اول مره قعدت معاها ان جيتي للجد والله
اميره براحه جواها: الحمدلله يارب 
احمد باستغراب: في اي بقا؟ 
اميره ابتسمت بتنهيد: علشان بس احسن تكون. لسه بتحب شهد ولا حاجه و عايز توفق علشان خاطر الحياة تمشي وخلاص. 
احمد بهدوء:الماضي راح خلاص. و الماضي ملوش اي علقه بــ الحاضر. انا اه اي نعم كنت بحبها بس كان زمان و الحمدلله انها طلعت من قلبي و الحمدلله ان في في حياتنا اللي بيحبونا. و الماضي خلاص راح ع كده انا دلوقتي في حياتي الجديده مع ساره بفكر دلوقتي بس ازاي احاول اسعدها  و اسعد قلبها طول العمر
اميره بابتسامة: مبسوط منك يا احمد والله الحمدلله انك انت و شهد فعلاً خلاص بدأتو حياة جديده. 
احمد بحزن شديد: مش لو كانت بنتك المحترمة احترمت نفسها من زمان و تجنبت الشر كانت تبقي معانا دلوقتي و سعيده معانا 
اميره بدموع تلمع في عيونها: هي اللي اخترت كده من زمان محدش قالها تعمل كدا في نفسها و فينا ي احمد
احمد اتنهد بحزن شديد راح مسح دموعها بهدوء: مش قادر اقولك متزعليش كلنا رغم الفرحة الكبيرة و السعادة اللي جوانا لكن في وجع كبير جوانا بسببها وحزن مش يتوصف والله العظيم. بسببها 
اميره بحزن وتعب جواها منها: ربي يسامحها ع كل حاجه عملتها فينا
_____________________________
في المساء 
في شقه وليد 
امينه ضحكت جامد: احسن حاجه انكم جيتو هنا تجهزو. علشان لما يجو يجو ع هنا كريم و احمد مش كل واحد يروح في مكان ل عروسته
نور بضحك: دا حل حلو والله برضو 
شهد قامت وهي تضحك:انا هلبس بقا احسن زمانهم جايين الشباب 
رهف بسرعه: ماما يبسيني بسرعه 
امينه بضحك: حاضر بس اهدي اهدي 
ليلي بضحك: نور قالت مفيش غير الحل ده والله. اننا نتجمع هنا هما يجو ع هنا بقا 
ساره بضحك:طيب يلا نلبس يا ختي منك ليها بقا اخلصو 
حياه قامت بسرعه: انا هلبس.. طلعت تجري ع الاوضه بتاعتها 
نور ضحكت جامد: انا هقوم البس يا بنات.. كل واحده فيهم بدأت تلبس بــ سعاده جواهم. و فرحه
(ساره لبست دريس  لونه اخضر. مع خمار ابيض و عليه النقاب نفس للون. و كانت جميله جدا
ليلي لبست. لبني عليه خمار ابيض. كانت هي ايضأ جميله
نور لبست دريس لونه ازرق و خمار و النقاب نفس الون. لبست السلسه اللي كانت هديه من كريم. لبست الخاتم بتاعتها بتاع الفرح مع الدبله بتاعتها. و كانت شبه القمر
شهد لبست دريس  هي ايضأ لونه روز و خمار نفس للون. بس فاتح مع كعب عالي.. اصبحت. اجمل ع جملها
_____________________________
احمد لبس تيشرت اسود و البنطلون نفس الوان. لبس جاكت فوق اسود
احمد مسك الساعه بتاعته بابتسامة لبسه. مسك البرفان بقا يروش بابتسامة مرسومه ع ملامحه
وليد خبط راح داخل بابتسامة: يا غالي
اي الحلاوه دي يا معلم 
احمد بص لي بابتسامة:دا انت اي الحلاوه دي ي ابو اكرم 
وليد بغرور: دا اقل حاجه عندي 
احمد ضحك جامد: دي اسمها نرجسيه 
وليد بضحك: اللي انت شايفه صح ي غالي 
احمد ضحك 
في الوقت ده كريم رن
وليد بابتسامة ضحك: يا عريس احنا جاهزين. انت فين ي ابو الصحاب 
كريم ضحك: انا طالع من البيت اهو خلصت. وانتوا؟
وليد: احنا كمان جاهزين اهو. طالعين
كريم: تمام يا ابو اكرم نتقبل في مكان واحد عندكم بقا ان شاءلله 
وليد بابتسامة: ان شاءلله في حفظ الله.. وقفلو

كريم رش من البرفان بابتسامة
كريم كان لبس. قميص ابيض و بنطلون اسود و عليه جاكت بتاع البدله.
خرج من البيت راكب العربيه راح ماشي. يجيب مامت ليلي الاول 
_____________________________
عمر جاه. بسرعه ع امال و عبدالله 
عمر: ماما امال بابا عبدالله فين ماما شهد 
عبدالله بابتسامة: ماما احنا رايحين ليها دلوقتي يا حبيبي ان شاءلله
امال بابتسامة: يا حبيبي احنا هنروح عند ماما روح بسرعه نادي ع ابراهيم و اكرم و اسلام. علشان هنمشي دلوقتي
عمر: حاضر يا ماما. راح بسرعه جري نادي عليهم 
الكل راكب العربيه بتاعته و الاسرة راحو ع شقه نور يجيبو بنات من هناك بعدها يروحو. علشان يجيبو الذهب
_____________________________
في شقه وليد 
كانت البنات خلصت مستنين الشباب. و الكل 
رهف بابتسامة: ماما نور اي رايك حوه كده انا 
نور باست خدها بابتسامة: قمر يروح قلبي والله اللهم بارك عليكي
امينه بحب:انتي قمر انتي و حياة. و كلكم قمرت ي بنات اللهم بارك عليكم بجد 
ليلي بابتسامة: حبيبتي ي ميمو انتي احلي 
ساره بابتسامة: انني اجمل يروح قلبي
نور بابتسامة: حبيبتي ي طنط ميمو.
شهد بابتسامة:حبيبتي يا عمتي. انتي اجمل والله 
امينه بابتسامة: احببتكم الجنه وخالقها وعباد خالقها
حياة بابتسامة: قمر ي رهف 
رهف بابتسامة: والله انتي اجمل ي يوحي
صوت العربيات. كانت وصلت قدام الشقه 
نور قامت بسرعه هي و البنات 
رهف بفرحه: هيهيهي جم و بابا و ابيياهيم
حياة بفرحه: تعالي تعالي ننزل ليهم
نور: حياة رهف استني علشان نركب في الاسانسير كلنا 
ليلي بتوتر شديد: بنات انا متوتره 
ساره بتوتر: وانا كمان والله 
امينه ضحكت عليهم هي و شهد
شهد بضحك:اهدي ي بنتي انتي وهي 
نور بضحكه: انتوا لسه شوفتو حاجه 
امينه بضحك: تعالي ي بنات يلا اهدو كدا 
كلهم راحو نزلوا بابتسامة و فرحه جواهم
_____________________________
تحت قدام العماره 
هاني بابتسامة: ربنا يتمم ليكم علي خير يارب يا ابو احمد 
محمد بابتسامة: يارب. تسلم ي ابو ابراهيم. عقبال ابراهيم و رهف يارب
هاني بابتسامة: الهم امين

الكل. اجمع بقا واقفين علشان البنات 
احمد نزل من العربيه بابتسامة. بص ع ساره بابتسامة وحب ليها
كريم: حياة انتي تعالي معايا في العربيه مع ليلي و مامتها 
حياة بزعل: لا هركب مع. ماما و اكرم و عمو وليد 
كريم بهدوء: لا يا حياتي تعالي معانا معلش يلا 
مامت ليلي بابتسامة:انتي هتجي معانا علشان خاطري ي قمر اي رايك 
حياة بابتسامة: حاضر ي تيته علشانك.. بالفعل راكبت معاهم 
و احمد و ساره و محمد و اميره في عربيه احمد.. و هاني هو و اسرته 
و عبدالله هو و امال و شهد و اسلام و عمر مع بعض في عربيه 
و وليد هو و نور و اكرم في العربيه بتاعته 
و ابو وليد و سميره في عربيه تانيه
_____________________________
ليلي بابتسامة خجل: انا ممكن اطلب طلب صغير 
كريم بابتسامة:اتفضلي
ليلي بابتسامة: شكرا.. بخجل شديد: عاوزه سلسه زي بتاع نور اللي انت جبتها ام كانت موجوده في السعودية عندكم.
كريم ابتسم بحب: بس كدا اعتبري انها جت خلاص 
ليلي بفرحه: بجد شكرا 
كريم بابتسامة: احنا خلاص. يعتبر واحد بكره كتب الكتاب باذن الله مفيش ما بينا الكلام ده ي ليلي
ليلي بحب: ربنا يديمك ليا يارب 
حياة: بابي انا كمان 
كريم بابتسامة: عيون بابي حاضر يا حياتي 
نور بابتسامة: يا حياتي انتي تستاهلي حاجه حلوه 
مامت ليلي بابتسامة: ربنا يباركلك فيها يارب ي ابو حياة 
كريم بابتسامة: امين ي امي  
_____________________________
العرسان جابو الشبكه وبقوا في فرحه مع بعضهم وكانو مبسوطين مع بعضهم كعائله.. واصبحوا في يوم جديد يوم الخطوبه وكتب الكتاب
منزل السيوفي
وليد: حجزت القاعه ي احمد.؟ 
احمد بابتسامة:ايوه كل حاجه كده جاهزه
نور بضحك: ما فيش غير العرسان عايزاهم القاعه
شهد ضحكت: حصل. على امتى ويجي بالليل خلينا. نفرح بقى 
اميره بابتسامة: باذن الله يا حبيبتي هنفرح كلنا
سميره بابتسامة: باذن الله 
امال: هتجيبه الفساتين دلوقتي يا بنات
نور: اه باذن الله هرن على ساره و ليلى. ونتفق ونروح على المول نجيب
اكرم: مامي البس بدله
اسلام: وانا كمان يا ماما
عمر: وانا كمان 
محمد ضحك عليهم: بسم الله ما شاء الله تبارك الرحمن ما تنسوش ابراهيم معاكم بقى
حياة: مامي وانا عايزه البس فستان
وليد بضحك: وماله البسو. بدل الفساتين يا حبايبي 
ابوه بضحك: دول لوحدهم عايزين مول لوحديهم
عبدالله ضحك: طب خلي البدل دي يوم الفرح مش يوم كتب الكتاب
اكرم بزعل: لا ما ليس دعوه النهارده
احمد بضحكه: خلاص يا عم النهارده النهارده بس ما تزعلش
اسلام: اه انهارده 
اميره بابتسامة: كله الا زعلكم يا حبايبي هتلبسو اللي انتو عايزينه باذن الله
عمر بفرحه: يس
شهد بضحك: دلوقتي يس يا عمري ما كنتو زعلانين دلوقت
امال ضحكت بس يا شهد خليهم يفرحو
حياة: قوليلها ي طنط 
عبدالله ضحك: قالتلها خلاص 
____________________________
في شقه ليلي 
ليلي بحيرة: ماما كريم عايزني اسيب الشغل. بحزن: اللي انا تعبت علشانه
مامتها بهدوء: عارفه انك تعبتي و عملتي المستحيل علشان خاطر تبقي محاميه. بس هقولك حاجه بتحبي اكتر اكتر شغلك ده ولا كريم 
ليلي بابتسامة خجل: طبعاً كريم
مامتها: لما طلبتي منه السلسه قالك ايه؟ 
ليلي بابتسامة: قالي عيوني جبها ليا. علي حرفي زي بتاع نور دهب 
والداتها بابتسامة: يبقي اعملي اللي هو عايزو علشان يحبك. و سيبك من الشغل الشغل. انتي خلاص هتتجوزي ي بنتي كتب الكتاب بتاعك اليله. خلاص هتبقي مراته و بكره هتبقي ام عياله مش هيبقي عندك وقت اصلا ل كل ده
ليلي بــ اقنع وحب: صح يا ماما. وانا لو عاوزه فعلاً اخليه يحبني يبقي اسمع الكلام اصل هقعد اقوله لا وهو يقولي لا.. بخوف: ممكن يسبني ويزهق و يكرهني وانا عاوزه يحبني بأي طريقه
مامتها:متخافيش مش هيسيبك. و هيحبك باذن الله و هتبقي ام عياله والله. قولي الحمدلله ان ربنا حقق ليكي كل حاجه ي بنتي 
ليلي بابتسامة: الحمدلله يارب الحمدلله
بتنهيد: انا هقدم استقالتي. بعد الفرح ان شاءلله 
مامتها: ان شاءلله. خير...



تعليقات