رواية حب المراهقه الفصل الثانى والعشرون 22 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل الثانى والعشرون 22
بقلم نور ربيع


كريم كان ماشي بسرعة قوية بالعربية المطرة بدأت في النطر… شغل المساحه بتاعت العربية اللي في العربيه ع الازاز علشان يشوف الطريق
_________________________
نور كانت ماشيه مش حاسه بحاجه حواليها … مره واحده في عربيه جت بسرعة و راحت خبطت نور بّـــــــ اشد خبطه… نور وقعت في الأرض كلها مليئة بالدم
نزل بسرعه من العربية بصدمه وهو قلبه مالي بّـــــــ شده الخوف عليها
_________________________
عند ساره
حست ان في هواء يدخل من الشباك جامد … قامت بسرعه تقفل من البرد علشان حياة … بصت من البلكونة لقت الجو مطرة شديدة
ساره بخوف:  يارب الجو بقا ولا حول ولا قوة الا بالله كده ليه استرها يارب علي كريم الجو ده مكنش المفروض يطلع فيه ابدأ بالعربية دا ممكن لا قدر الله … اتنهدت بقلق شديدة … راحت دخلت قفلت كل حاجه من البرد
قعدت علي السرير اتغطت هي و حياة … بدأت ترن علي كريم مكنش بيرد 
ساره بخوف عليه:  مش بترد ليه بس يا كريم لازم ترجع الجو مش حلو يارب استرها علي اخويا يارب… رجعت تاني ترن تاني و تالت مفيش رد
-------------------------------------------
في اسكندريه عند هاني و امينه 
امينه طلعت من الحمام بتعب شديد وهي ماسكه بطنها بوجع
امينه بتعب:  ه هاني هاني ا الحقني هموت من الوجع 
هاني قام بسرعة من ع الكرسي بقلق
هاني بخوف:  مالك يا امينه فيكي اي 
امينه بتعب اكبر…صرخت:  هاااني ااااه البيبييي يااا هاااني
بدأت تنزف جامد 
هاني بصدمه و خوف عليها: امينه اي الدم ده انتي بتنزفي
امينه بصرايخ و عياط: البييبيي ياا هاااني اابني  ااااااه  هموت من ااالوججع … امينه اغمى عليها من شده الوجع 
هاني بخوف:  امينه امينهههه  
هاني شالها بسرعة بخوف مالي قلبه عليها هي و البيبي راح بيها المستشفى
_________________________
عند ليلي في المستشفى
والده ليلي كانت قاعده تدعي ل  ابنتها ليلي بّـــــــ عياط شديد 
عم ليلي جه المستشفى
بّـــــــ قلق: مالها ليلي اي اللي حصل ليها
والده ليلي بدموع:  معرفش مره واحده كدا بدأت تصرخ من الوجع
اتنهد وقال بخوف عليها:  خير ان شاءلله خير استهدي بالله و ادعيلها 
الدكتور طلع من الغرفه
والده ليلي بدموع:  دكتور طمني علي بنتي بالله عليك فيها اي
عم ليلي بهدوء: طمن يا دكتور 
الدكتور اتنهد وقال: هي عندها الزايده و لازم تعمل العمليه حالا دلوقتي  
عم ليلي بصدمه:  اي هي عندها الزايده و لازم عمليه 
والده ليلي بصدمه وحزن مالي قلبها عليها: الزايده بس انا مكنتش اعرف والله 
الدكتور بيطمن فيهم: يا جماعه اهدوا ما تخافوش عليها العمليه دي هي مش صعبه اوي هي لازم تعملها دلوقتي  علشان كده هي ممكن يحصل لها نزيف لو فضلت اكتر من كده
عم ليلي بخوف عليها: ابدا العمليه يا دكتور مستني ايه
والده ليلي بخوف: يا دكتور موافقين على العمليه بس بالله عليك بنتي يا دكتور انقذها منها
الدكتور: تمام ادعوا لها انها تطلع منها على خير ان شاء الله خير
الدكتور  مشي بدؤا في تجهيزات العمليه ودخلها غرفه العمليات
والده ليلي قعدت علي الكرسي اللي موجود في المستشفى كانت طول الوقت تدعي ليها و قلبها مالي خوف عليها عيونها مليئة بالدموع
_________________________
بعد ساعة  … في اسكندريه تحديدأ في المستشفى
هاني كان قاعد مستني الدكتورة تخرج من غرفة العمليات.علشان تطمنه علي امينه… كان قلبه مالي بالقلق علي امينه و خوف عليها
هاني بحزن شديد: لا حول ولا قوة الا بالله انا مش عارف انا هقولها ازاي ان البيبي نزل دلوقتي دي ممكن يحصلها حاجه يارب
فلاااش بااااك ____________
هاني بخوف علي امينه وهو يحملها ما بين ايديه وداخل بيها المستشفى … صوت عالي جدا… دكتورهههه دكتورههه 
الدكتورة طلعت على الصوت بسرعة … و الممرضات 
الدكتورة راحت عنده بسرعة: دخلها على الغرفه هنا بسرعه هي مالها
هاني دخل بسرعه غرفه من ضمن الغرف اللي في المستشفى حطها على السرير: دكتوره مراتي جه لها نزيف وهي حامل بالله عليكي تشوفيها بسرعه
الدكتوره: طيب اتفضل بره لو سمحت اتفضل اخرج بره علشان  اكشف عليها اشوف اي سبب النزيف ده
هاني طالع بره الغرفه وهو قلقان و خايف عليها جامد 
_________________________
بعد شويه … الدكتورة خرجت 
هاني بسرعة:  طمنيني يا دكتوره عليها 
الدكتورة بأسف: للاسف البيبي نزل لازم تعمل عمليه 
هاني بحزن شديد:  اي نزل …هاني بقا حزين بّـــــــ شده علي الحمل اللي لسه مفرحش بيه في لحظه راح كده
اتنهد وقال بخوف: ابدئي بالعمليه يا دكتوره 
الدك:  تمام
ارض الواقع ________________
اتنهد بحزن: ربنا يعوض علينا ان شاءلله ما يمكن خير الحمدلله انها كويسه
الدكتورة طلعت من العمليات بعدها الممرضات نقلت امينه غرفه تانيه
هاني اطمن عليها و بعدها خرج كان مستنيها تقوم من البنج 
_________________________
دخل المستشفى وهو يحمل نور التي مليئة بالدماء 
بصوت عالي:  نقاااله بسرعههه 
الدكتور جه بسرعة بغضب: ااي اللي حصل ل البنت دي فيها كميه تشوهات من اي كل ده 
كريم: حادثة… حطها على النقاله
الدكتور: بسرعة دخلوها  الغرفة الحاله خطيرة بسرعة…واتجه ل غرفه نور حتى يتفحصها
كريم حط ايده علي وشه مسحه بغضب من نفسه:  لا حول ولا قوة الا بالله ازاي مشوفتهاش ازاي ربنا يسترها و تقوم منها يارب 
طلع الفون من جيبه علشان يطمن ساره عليه علشان يرن عليها
كريم بّـــــــ ضيق: والله ما وقتك يا غالية البت زمانها هتموت من القلق في المطرة دي …فضل رايح جي في المستشفى بّـــــــ قلق مالي قلبه علي نور مستني الدكتور يطلع يطمنه عليها و بّـــــــ  يدعي ليها انها ميحصلش ليها حاجه بسبب الضربه بتاعت العربيه …و في نفس الوقت قلقان بشده علي ساره و حياة … اتنهد من قلبه جامد 
وقال:  ااسترهاا يارب عليهم انت واحدك عالم  بيهم يالله 
_________________________
في منزل اميرة 
أميره دخلت عند ميار الغرفه بتاعتها … لقيتها قاعده تعيط
اميرة بحزن:  مالك يا ميار 
ميار بعصبيه و دموع: وليد مش راضي ع الهدوم يا ماما اعمل اي انا دلوقتي 
اميرة. قعدت جنبها ع السرير… قالت بهدوء: اسمعيني يا ميار وليد حب فيكي ميار بنت عمه اللي دايما كانت هادئه ورقيقه ومتربيه احسن تربيه قدام عيونه كانت بتلبس احلي لبس وهو الدريسات الواسعه و الطرحة اللي كانت نزله لحد ضهرك مغطياك كلك الوجه الصافي من غير اي شيء … كملت بحزن:  ازاي عاوزه تغيري من نفسك هااا قولي ياا شيخه روحي صلي احسن من ده كلة الله يهديكي
ميار مسحت دموعها بغرور جواها…قالت بثقة: ميار عمرها ما تحس بالضعف أبداً او تبقي عاوزه حاجه مش تبقي ليها نهائي حطيت حاجه في دماغي خلاص مستحيل اتانزل عنها 
اميرة بحزن:  يا بنتي وليد هيكرهك كده هيزهق منك 
 ميار بثقه:  مستحيل ده انا حبيبت قلبه روحه كدا مستحيل يرفض ليا طلب هو هيخليني اعمل اللي انا عاوزاه
اميرة قامت من جنبها  بفقدان  الأمل
وقالت: براحتك يا بنتي عملت اللي عليا معاكم علشان ما يبقى ذنبكم في رقبتي علشان انا تعبت
ميار بعصبيه:  ماما لما احمد بيعمل حاجه بمزاجه ليه مش بتزعقو لي 
اميرة:  علشان احمد ولد عمره الولد ما يبقي زي البنت ابدا 
ميار بغضب:  لا كلنا واحد 
اميرة بغضب عليها: لا مش واحد في فرق كبير ما بينا الولد و البنت هو لو الولد سهر لحد الساعه اربعه الفجر عنده اصحابه يبقي البنت تعمل كدا زيه
اتنهدت بتعب:  ربنا يهديكي يا بنتي …رحت طلعت بره
ميار من شده الغضب بتاعها قامت كسرت كل حاجه في الاوضه بتاعتها و الغضب مالي قلبها  بّـــــــ شده
_________________________
اميرة دخلت الاوضه بتاعتها وهي سامعه ميار وهي بتكسر في كل حاجه في الاوضه بتاعتها… قعدت على السرير بتعب منها جامد 
قالت بحزن: ياالله اهديها يا رب اهديها يا رب واصلح حالها
مسكت الفون بدات ترن ع نور كان الفون مقفول 
اميرة بّـــــــ قلق عليها: تلفونك مقفول ليه بس يا نور انا قلبي وجعني من الخوف علي عيالي بلاش انتي كمان توجعي قلبي عليكي يا بنتي 
رنت تاني و تالت و رابع … مكنش في رد برضو 
_________________________
في غرفه سميره…كانت تتكلم مع سارة 
سميره بهدوء:  يا بنتي اهدي بس هو اكيد التلفون فصل شحن و في مشوار مهم اهدي 
سارة بدموع:  انا خايفه عليه اوى يا عمتي اتاخر والله في الجو ده و المشكله الفون مقفول والله
سميره:  اهدي يا حبيبتي اهدي هو مفيش حاجه ان شاءلله استهدي بالله كده قومي البسي و اجهزي انتي و حياة ابعتلك حد يجي ياخدك 
سارة بخوف و دموع: لا انا خايفه علي كريم مش عاوزه اجي غير اما اطمن عليه الأول 
سميره:  يا بنتي والله هو كويس ان شاءلله خلصي البسي ع ما ابعتلك عمك يجي ياخدك يلا 
سارة بدموع: حاضر 
سميره: يا بنتي كفايه عياط بقي اجهزي انتي و حياة يا حبيبتي ماشي يلا سلام … وقفلت
سميره اتنهدت وقالت بّـــــــ قلق ربنا يسترها عليك يا كريم يا بني
_________________________
سارة مسحت دموعها راحت طلع هدوم ليها هي و حياة علشان يمشوا … كانت خايفه جامد علي كريم جواها قلق شديد … بدأت تلبس حياة في الهدوم 
سارة بحزن:  حقك عليا يا حياتي عارفه انك مينفعش تخرجي في الجو ده بس اعمل اي قلقانه علي ابوكي والله ربنا يسترها عليه 
حياة كانت بتضحك … تقول ما ما 
سارة ضحكت بابتسامة جامد…حياتي انتي بتقولي ماما عاوزك تكبري بسرعة ياحياتي انتي و اشوفك عروسه كده يارب
_________________________
عند ليلي في المستشفى…كانت طلعت من غرفة العمليات و الدتها معاها في الغرفة قاعده جنبها
ليلي بدأت تفوق من البنج
والدتها بدموع: ليلي حبيبتي 
ليلي حطت ايدها على الجرح بتعب … بوجع: ا اه
والدتها بسرعة: مالك يا حبيبتي انتي حاسه بأي حاجه انادي الدكتور 
ليلي هزت راسها بتعب شديد 
افتكرت نور و اللي حصل ليها دموعها بدأت تنزل منها بحزن شديد عليها
والدتها بحزن:  مالك بس يا ليلي بلاش عياط و تعب في نفسك انتي لسه طالعه من غرفة العمليات دلوقتي يا بنتي كفايه 
ليلي بدموع وتعب: م ماما ن نور 
والدتها بّـــــــ قلق:  نفسي اعرف مالها بس اللي اسمها نور دي مالها فيها اي هي 
ليلي مكنتش قادره تتكلم في عيونها دموع وبس 
والدتها بحزن: طيب متتكلميش يا ليلي انتي تعبانه اهدي 
عم ليلي دخل قال: حمد لله على سلامتك يا ليلي عامله ايه دلوقتي 
والده ليلي: الله يسلمك …الحمدلله اهي 
عم ليلي: ربنا يشفيها يارب وتقوم بالسلامة خدي بالك منها كويس اهم حاجه 
والده ليلي بحزن: ليلي دي نور عيني مليش غيرها في الدنيا كلها والله …بصت ليها بعتاب علشان اللي اكتشفته منها 
ليلي بدموع جواها: سامحيني يا ماما عارفه اني عملت غلط بس والله عمري ما في حياتي اعيد الغلطة دي تاني …اقوم منها و هقولك كل حاجه علشان مستحيل اسيبك في حيرة كدا أبداً بسببي…اغمضت عيونها مليئة بالدموع وتعب… جامد 
_________________________
في المستشفى عند هاني
دخل الغرفه التي تواجد فيها امينه
امينه فتحت عيونها بتعب … حطت ايدها على بطنها: ا ا ابني ف فين 
هاني قاعد علي الكرسي اللي قدام السرير … قائلا : امينه اهدي  كدا  بس الأول ارتاحي بس الاول بعد كدا نتكلم في اللي انتي عايزاه
امينه بعياط:  لا لا مش عاوزه ارتاح قولي قولي البيبي كويس او في حاجه
هاني  بحزن:  يا امينه بلاش عياط انتي تعبانه … كمل بحزن اكبر: وبعدين ربنا كتب لينا ان الحمل ما يكملش الحمد لله بلاش تزعلي نفسك ربنا يعوض علينا ان شاء الله
امينه بّـــــــ انهيار وتعب: ه هاني  انت انت بتقول اي يعني هو مفيش طفل جوايا دلوقتي خلاص؟؟ 
هاني بحزن: اه يا امينه كفايه بقي عياط كل اللي انتي بتعمليه ده مش هيرجعلك الطفل والله بتتعبي نفسك بس 
امينه كانت بتعيط بّـــــــ شده دخلت في حاله إنهيار جامده  بدأت تصراخ جامد اول لما سمعت قال كدا 
هاني بخوف عليها: امينه اهدي
امينه بّـــــــ إنهيار: انااا عاوزه ابني انا عاوزه ابني يا هاني دا انا مصدقت اني بقيت حامل ااااه…كانت ماسكه بطنها جامد وتعيط بّـــــــ وجع 
هاني حضنها جامد: والله العظيم ان شاءلله هيبقي عندنا بدل الطفل كتير انتي بس استهدي بالله كده بلاش اللي انتي بتعمليه في نفسك ده انتي تعبانه يا امينه 
امينه مكنتش حاسه بّـــــــ حاجه حواليها كانت بتعيط وبس جامد اغمى عليها وهي حضنه 
هاني بخوف وحزن عليها:  امينه اهدي كفايه يا امينه 
امينه.___
هاني بص ليها بّـــــــ خوف:  اامينه اامينه. … 
طلع بسرعة بره … بّـــــــ صوت عالي:  ياااا دكتورهههه دكتورههه
_________________________
في المستشفى عند كريم … كان لسه مستني الدكتور يخرج يطمنوا على نور محدش لحد دلوقتي خرج
كانت ممرضه خارجه من الغرفه اللي فيها نور راح ليها بسرعه …قال بلهفه:  لو سمحتي طمنيني على البنت عامله ايه دلوقتي
الممرضه بّـــــــ قلق: احنا لسه  هنعمل اشاعه على دماغها والله وهنشوف فيها ايه ولسه نعالج الجروح اللي في وشها وجسمها علشان كلها فيها جروح من الحادثه … عن اذنك 
كريم بّـــــــ خوف شديد عليها:  يارب استرها عليها يارب ما يكونش حصل ليها حاجه بسببي دلوقتي … مسح وشه بتعب… فاضل قاعد مستني لحد ما الاشاعه تخلص والدكتور يطلع   علشان  يطمنه عليها
_________________________
في منزل السيوفي! 
 سميره كانت قاعده مستنيه ابو وليد بيجيب ساره وحياه سمعت صوت العربيه عرفت ان هما جم
ساره دخلت وهي شايله حياه
ابو وليد بهدوء: انا هرن دلوقتي عليه ونشوف وهو راح فين ما تقلقيش
ساره بخوف: يارب يرد  يارب 
سميره قامت اخذت منها حياه وحضنتها بابتسامة: نورتي يا حبيبتي
ساره بدلتها نفس الحضن… بابتسامة: دا نورك يا عمتي 
اميرة طلعت من الاوضه بتاعتها:  نورتي يا حبيبتي 
ساره بابتسامة: دا نورك يا طنط … اميره حضنتها بابتسامه
_________________________
بعد وقت طويل من الوقت … الساعة ١٢ تحديدأ 
ساره قامت بدموع و قلب مالي بالخوف الشديد: لا لا انا قلبي مش مطمن علي كريم حاسه ان في حاجه والله انا هفضل قاعده كدا مش عارفه عنه حاجه دا من الصبح وانا معرفش عنه حاجه والله العظيم 
محمد بهدوء:  يا بنتي اقعدي بس صلي على النبي كدا هو صغير علشان تقلقي عليه كده 
ساره بدموع: عليه افضل الصلاة والسلام 
اميرة بهدوء: ليه القلق ده بس اقعدي كدا هو زمانه جاي دلوقتي
سميره:  ساره يا بنتي كفايه توتر وخوف الزيادة بقا اقعدي هو زمانه جاي دلوقتي 
ساره مسحت دموعها قالت:  طيب الفون مقفول ليه بس يارب عاوزه افهم 
وليد رجع جاه من بره 
قائلا: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
الكل رد: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
ابو وليد:  وليد كريم ما كلمكش النهارده ولا قبلك ولا حاجه 
وليد باستغراب:  لا ليه؟  كنت برن عليه من شويه بس الفون مقفول 
ساره بدموع: كريم من الصبح وانا معرفش حاجه عنه الفون مقفول و الجو مش سامح ان هو كان يخرج النهارده اصلا
وليد بهدوء: اهدوا كده يا جماعه في ايه التليفون اكيد فصل شحن و هو اكيد مشغول او في مشوار حاجه
سميره اتنهدت: ساره كريم زمانه جي دلوقتي كفايه يا حبيبتي توتر في روحك كده انتي اللي مخليه الخوف مسيطر عليكي بس اقعدي 
ساره بدأت تعيط جامد من غير ما تحس علي نفسها.
اميرة بحزن:  حبيبتي ليه كل ده هو كويس والله 
سميره اخذتها في حضنها: مالك يا ساره اهدي بس اهدي
كريم داخل البيت … قائلا: سلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
ساره طلعت من حضن سميره بصت لي بدموع … حست بالطمانيه في قلبها … هي و الكل 
…راحت لي بسرعة حضنته جامد وهي بتبكي
ساره بّـــــــ عياط: ل لي ليه كدا يا كريم ليه تقفل التليفون و تقعد كل ده بره في الجو ده 
كريم حضنها جامد… بابتسامة هادئة: مالك بس يا حبيبتي مانا كويس اهو ليه كل العياط 
ساره بدموع: انا خفت عليك اوى والله لا يكون بعد الشر في حاجه 
كريم بهدوء:  لا يا حبيبي انا كويس الحمدلله 
سميره بابتسامة: يا ربي عليكي يا ساره دا انتي حساسه اوى اي كل العياط ده اهو جه اهو كفايه توتر بقا في نفسك
ساره طلعت من حضن كريم مسحت دموعها 
وليد بابتسامة:  حمد الله على السلامة اللي يشوفها يقول انك كنت رايح حرب من اللي بتعمله 
ساره خجلت و فضلت ساكته 
_________________________
ليلي فتحت عيونها مره واحده بخضه علي نور 
والدتها قامت بّـــــــ قلق من علي الكرسي قعدت جنبها علي السرير
قالت:  مالك يا ليلي عاوزه حاجه يا حبيبتي
ليلي باستغراب وتعب: ماما هي نور مرنتش عليا 
والدتها: لا يا ليلي
ليلي بّـــــــ قلق رفعت راسها من علي السرير بتعب: ماما نور فيها حاجه يا ماما اكيد نور بعت ليها الرساله معرفش كان اي رد فعلها لازم نمشي دلوقتي علشان نطمئن عليها 
والدتها بغضب: اقعدي يا ليلي عاوزه تروحي فين دلوقتي و انتي تعبانه في نص الليل ده 
ليلي بدموع:  ماما نور يا ماما معرفش حاجه عنها لازم اخرج دلوقتي يا ماما علشان اطمن عليها اعرف هي فين 
والدتها مسكت اديها الاتنين … اهدي يا ليلي اقعدي كده استهدي بالله هي مالها يعني مفيش حاجه ليها وبعدين رساله اي دي …فهميني في اي بالظبط اي الحوار اللي داير
ليلي بّـــــــ عياط وتعب: يا ماما نور نور في مشاكل كبيره مع اهلها معرفش حاجه عنها لحد دلوقتي ولا رنت ولا حاجه … لازم اطمن عليها يا ماما …بّـــــــ  خوف شديد ل يكون حصل ليها حاجه بسبب اولاد خالتها هما السبب في المشاكل بتاعتها دول ممكن يأذوها والله … قامت من علي السرير … بّـــــــ دموع: لازم اخرج لازم يا ماما فيها حاجه والله 
والدتها بخوف عليها انها قامت ل الجرح ينفتح: ليلي ليلي اقعدي راحه فين دلوقتي الدكتور قالك بلاش حركه 
ليلي بّـــــــ عياط و تعب: لا ماما لا لازم امشي بالله عليكي 
والدتها مسكتها جامد … بّـــــــ عصبيه: ليلييي كفاااايه بقاااا هيي مع اهلهااااا اكييد انتيي عاوزهههه منهاااا اايي هاااا سبيهاااا 
ليلي بـــــ عياط:  نور نور  محتاجاني  جنبها يا ماما بالله عليكي  وديني عندها
الممرضه دخلت … 
الممرضه بّـــــــ صدمه: انتي رايحه فين اقعدي يا انسه
الجرح بتاعك لسه جديد ممكن كده يتفتح تاني 
والدتها بخوف شديد عليها: قوليلها بالله عليكى يا بنتي مش عاوزه تقتنع بالكلام
ليلي بدأت تتعب جامد قالت بّـــــــ تعب:  ا ااه ااااه 
والدتها بدموع: حرام عليكي يا بنتي حرام عليكي اقعدي بقا كفايه تعب في نفسك 
الممرضه بّـــــــ غضب: لو سمحتي مينفعش كده انتي هتموتي نفسك والله …راحت سندتها هي والدتها قعدتها علي السرير 
ليلي  بّـــــــ دموع وتعب: ماما نور عاوز اطمن عليها رني عليها بالله عليكي 
والدتها بحزن:  معرفش مالها بس في اي … اي اللي بيحصل من ورا ضهري … كملت بّـــــــ عتاب:  مش كفايه اللي انتي عملتيه 
ليلي عيطت بّـــــــ شده بدأت تنهار في العياط 
الممرضه: لو سمحتي كفايه عياط اوعي تقومي صدقيني الجرح كدا هيتفتح و هتتعبي اكتر نامى احسن ارتاحي بقا …راحت طلعت برا 
والدتها بحزن: نامى يا ليلي نامى بكره ان شاءلله نخرج من هنا نامى يا بنتي 
ليلي بّـــــــ عياط ماما سامحيني بالله 
والدتها مردتش ترد عليها فضلت ساكته بحزن شديد 
ليلي اغمضت عيونها بّـــــــ تعب وهي بتبكي …
________________________
كريم قام وهو حمل حياة … ساره قامت هي ايضأ 
كريم: يلا يا ساره اسف يا  جماعة معلش ساره عملت ليكم قلق علي الفاضي 
ساره بّـــــــ زعل: اسفه والله انا كنت قلقانه جامد عليه 
امير بّـــــــ لطف: اي اللي انتوا بتقولوا ده بس انتوا من اهل البيت ده والله 
محمد بابتسامة: دا انتوا نورتونا.والله 
كريم بابتسامة: دا نورك والله يا عمي تسلم 
وليد بّـــــــ استغراب: انت برضو ما قلتش انت كنت فين كل ده مختفي
كريم اتنهد وقال: لا موضوع كدا هبقي اقولك عليه خير ان شاءلله 
وليد:  تمام يا صاحبي 
ابو وليد:  في حاجه ولا ايه يا كريم يا بني 
كريم بّـــــــ  قلق من جواه: لا يا عمي ان شاءلله خير 
ابو وليد بابتسامة: لو احتاجت حاجه احنا معاك دايما يا كريم خليك فاكر 
كريم بابتسامة: ربنا يديمكم لينا يا عمي يارب تسلم 
سميره: اقعدو ليله هنا معانا بكره احنا امشي يكون الجو هادي  شويه طيب 
كريم بّـــــــ تعب: نجي وقت تاني باذن الله هنمشي دلوقتي بقا علشان ساره تعرف تاخد راحتها 
سميره ل ساره: اقعدي يا ساره الليله معانا 
ساره بهدوء: مره تانيه ان شاءلله يا عمتي 
سميره: طيب يا بنتي اللي يريحك 
كريم: يلا سلام عليكم 
ساره: تصبحو علي خير سلام عليكم ورحمة الله وبركاته 
الكل عليكم السلام ورحمة الله وبركاته 
اميره بابتسامة: وانتي من اهل الخير والسعادة يا حبيبتي
_________________________
بعد شويه … اميره دخلت غرفه امال
اميره قعدت جنب امال علي السرير
اميرة: يعني مطلعتيش تقعدي معانا كده يا امال 
امال بهدوء: عادي ماانا قاعده ان هو هنا زي بره والله يا اميرة
اميرة: كنتي جيتي قعدتي معانا اهو حتى ما تحسيش بالزهق وانتي لوحدك 
امال اتنهدت: يلا حصل خير المهم طمنيني في حاجه ولا ايه اللي خلي كريم اتاخر كدا بره 
اميرة بهدوء: لا بيقول كنت سهران بره  التلفون فصل شحن 
امال: امم طيب الحمدلله انه كويس 
اميرة:  الحمدلله يارب …قامت يلا تصبحي على خير يا حبيبتي هروح انام و اطمن علي نور 
امال:  ماشي وانتي من اهل الخير 
اميرة طلعت من الاوضه 
امال افتكرت لما احمد و ميار قالوا نور و مرات ابوها هما السبب في موت شهد
بّـــــــ دموع و حسرة:  عمري ما في حياتي اسامح حد فيهم لو كان الكلام ده صح عمري كده: اتنهدت بّـــــــ دموع مليئة عيونها
_________________________
في الصالون … اميرة كانت داخله الاوضه بتاعتها سمعت 
وليد:  مرات عمي 
بصت وراها: نعم يا وليد 
وليد اتنهد وقال: ميار فين كدا يعني مش موجوده 
اميرة اتنهدت قالت:  ميار متعصبه علي الاخر انهارده والله ولا راضيه تخرج من الاوضه كدا 
وليد بحزن منها!: مش عارف اراضيها ازاي بس اللي في دماغها ده مستحيل حد فينا يوافق عليه نهائي والله 
اميرة بحزن:  عنيده اوى حلفت اللي في دماغها لازم تعمله غصب عن الكل مش عارفه هو اي دماغها دي حقيقي 
وليد اتنهد وقال:  ربنا يهديها يا مرات  عمي مش عارف انا هي اي خلاها تاخد الخطوة دي والله ماانا عارف 
اميره اتنهدت بحزن: يلا ربنا يهديها خير ان شاءلله يارب 
وليد: يارب. …يلا تصبحي على خير يا مرات عمي 
اميرة: وانت من اهل الخير …دخلت الاوضه بتاعتها 
_________________________
بدأت ترن على نور برضو الفون مقفول 
اميرة بّـــــــ قلق:  استرها يارب عليها هتكون قافله الفون ليه بس البت دي
________________________
في منزل كريم 
ساره بّـــــــ غضب: كنت فين كل ده هااا انا كدا من ساعة لما طلعت وانا هموت من الخوف عليك يا بارد … بدأت تعيط 
كريم بهدوء: ليه كل ده بس يا حبيبتي صلي على النبي 
ساره بّـــــــ عياط: عليه الصلاة والسلام انا زعلانه منك ليه لما الجو بقا كدا مرجعتش 
كريم اتنهد بحزن وقال: انتي لا عرفتي اللي حصل مكنتيش تزعقي ولا تتعصبي كدا عليا 
ساره مسحت دموعها بسرعه… بّـــــــ قلق: ليه اي اللي حصل يا حبيبي في حاجه ولا ايه؟ 
كريم بحزن: انهارده وانا ماشي في الجو ده اللي ما يعلم بيه الا ربنا ضربت واحده بالعربية كانت هتموت فيها 
ساره بّـــــــ خضه: ايه انت مش واخد بالك منها وهي دلوقتي عملت اي ولا حصلها اي 
كريم اتنهد وقال: البنت حصل ليها فقدان ذكرة من دماغها تمامأ 
_______________فلاااش بااااك
الدكتور خرج 
كريم بّـــــــ لهفه وقلق: دكتور طمني البنت عامله ايه دلوقتي الاشاعه فيها حاجه لا قدر الله؟؟؟ 
الدكتور اتنهد وقال بهدوء: للاسف هي فقدت الذاكره  حصل ليه تشوهات جامد 
كريم بحزن: ولا حول ولا قوة الا بالله … يا دكتور طيب و الحل اي دلوقتي؟ 
الدكتور بّـــــــ امل: الحل عند ربنا موضوع الذاكره ده هيرجع ليها باذن الله 
كريم بسرعه: والله طيب ازاي؟ 
الدكتور: مش هقدر هقولك امتي بالظبط هي ممكن تقعد وقت طويل علي ما كل حاجه ترجع في دماغها من تاني الذكريات بتاعتها القديمه … كمل:  بس معلومه هي ممكن تقعد سنين علي ما ترجع ليها من تاني. و ممكن بكره ممكن بعد بكرا … ممكن شهور او سنين طويله 
كريم  بّـــــــ صدمه ياااه كل ده يا دكتور
الدكتور: اه للاسف فا انتوا افضلو معاها وقت في المحاولة فكروها دايما بالحاجات اللي بتحبها …قال  بّـــــــ  تحذير:  علي فاكره لو المريضة قعدت في مكان في توتر او صوت عالي جنبها او حصل ليها اكتأب حزن اي حاجه للاسف ممكن تخسر حياتها في اي لحظه ممكن يحصل ليها نزيف لا قدر الله في الدماغ تخسر حياتها فا انتوا علي قد ما تقدرو خليها في مكان هادي مكان تحبه في بلاش تدوس عليها في انها ترجع تفتكر من تاني علشان ده غلط عليها تماماً
كريم بحزن شديد و تأنيب الضمير من نفسه: يارب استغفر الله استغفر الله العظيم يارب ازاي مكنش و خد بالي منها بس يارب هعمل دلوقتي في الموضوع ده
الدكتور بّـــــــ امل و هدوء: صدقني يا استاذ في امل ان شاءلله في كل ده خير يمكن ربنا جعل الحادثه علشان سبب 
كريم بحزن:  الحمدلله يارب … موضوع التشوهات دي طيب يا دكتور 
الدكتور: هي ممكن مع الوقت تروح بس في جروح كبيره طبعاً هتفضل ممكن نعمل عمليه بس ده لازم اذن منها هي الأول علشان ممكن يحصل اي حاجه لا قدر الله فيها
كريم بّـــــــ تعب شديد بقا يفكر في كل حاجه في دماغه  مش عارف يعمل اي 
__________________ارض الواقع
ساره بّـــــــ صدمه و دموع: كل ده طيب البنت دلوقتي هنعمل اي معاها مش معقول نسيبها كده 
كريم اتنهد بّـــــــ تعب: كل اللي نقدر نعملو ليها اننا نفضل معاها مقدرش اسيبها كدا وهي اصلا اكيد لما تفوق اكيد حتي اسمها مش هتكون فاكره ولا فاكره مين اهلها يا ساره 
ساره بحزن: انا مش عارفه اي دا بس والله يا كريم استغفر الله العظيم ليه حصل كدا 
كريم بهدوء: ما يمكن خير محدش عارف سبيها علي الله استهدي بالله كده انتي خدي بالك من حياة كويس وانا هفضل معاها في المستشفى لحد لما الدكتور يكتب ليها خروج من المستشفى بعدها ربنا يحلها ربنا يا حبيبتي
ساره اتنهدت: استغفر الله العظيم يارب ربنا يشفيها يارب وتقوم منها علي خير …المهم متزعلش نفسك خير ان شاءلله قوم يلا علشان ناكل و نام علشان تقوم تروح الصبح المستشفى ليها 
كريم. قام بّـــــــ تعب: مش زعلان والله خير ان شاءلله ان شاءلله هتبقي كويسه المهم يلا علشان ناكل وانا انام احسن مش قادر والله هموت و انام 
ساره قامت: هحط الاكل بسرعه يا حبيبي
_________________________
عند هاني في المستشفى …
كان قاعد جنب امينه …هاني كان قاعد جنبها مسك ايدها وهي نايمه بعد ما الدكتوره ادتها حقنه المهدئ علشان الحاله اللي دخلت فيها من الصدمه
هاني بحزن:  استغفر الله العظيم يارب.…طلع من جيبه الفون علشان يرن علي نور يطمن عليها… كان مقفول الفون 
هاني بّـــــــ قلق: قفله الفون ليه البت دي …رن تاني وتالت و رابع اكتر من مره مقفول 
هاني بّـــــــ  خوف شديد: راحت فين البت دي يعني الفون مقفول كده
_________________________
اشرقت الشمس في يوم جديد و احداث جديدة علي الأبطال 
في المستشفى تحديدأ عند نور
نور بدأت تفتح عيونها بتعب وجع شديد في دماغها 
نور بّـــــــ وجع و دموع: اه اه دماغي …حطت ايدها على راسها بّـــــــ وجع: يارب الوجع نار في دماغي ليه كدا …دموعها كانت تنزل منها بّـــــــ تعب شديد…فضلت راقضه علي السرير مش قادره ترفع راسها 
_________________________
في منزل كريم 
ساره حطت الفطور علي السفرة وهي حامله حياة بتعيط 
ساره وهي تهز في حياة علي ايدها: مالك بس يا حياتي بتعيطي ليه 
كانت حياة بتعيط جامد و تشد في الترنج بتاع ساره جامد بأيدها 
ساره بّـــــــ حزن عليها: نفسي اعرف مالك بس بتعيطي ليه دلوقتي
كريم طلع من الاوضه علي صوت حياة: مالها حياة يا ساره 
ساره: معرفش مالها من الصبح كدا والله 
كريم اخذها منها: مالك يا حياتي بتعيطي ليه بس 
سكتت و ضحكت لي 
كريم ضحك بابتسامة: انتي بتضحكي علي اي بالظبط انتي كنتي عايزني انا اشيلك 
ساره بغيظ: شوف البت من صبح  قاعده تعيط في الاخر تضحك معاك اشمعنا انا 
كريم ضحك: هي شكلها زهقت ولا اي 
ساره بغيظ: اصل شايفة ابوها مش بيهتم  فيها الفتره دي قالت ازهق في ساره علشان خاطر هو يشلني صح يا ست حياة 
حياة كانت بتضحك وعماله تلاغي
ساره و كريم ابتسم عليها كريم بسها من خدها: حبيبت قلبي دي
ساره …قعدت على السفرة: يلا يا كريم  اقعد كل خليك تروح للبنت اللي في المستشفى دي تشوفها
كريم قاعد وهو حامل حياه ما بين ايده
بدأ ياكل هو وساره…في هدوء تام
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
عند نور …
الممرضة دخلت عند نور لقيتها بتبكي وحاطه ايدها على راسها  بّـــــــ وجع
الممرضة بّـــــــ قلق عليها: مالك 
نور بّـــــــ دموع و جع:  راسي راسي فيها نار من الوجع 
الممرض بّـــــــ حزن: طيب اهدي اهدي ما تعيطيش عشان ما ينفعش تتعبي نفسك ارتاحي
نور بّـــــــ تعب و دموع  بتحاول تفتكر ايه اللي حصل ولا هي مين
قالت بّـــــــ دموع: ه هو انا اي اللي حصل معايا انا مش فاكره اي حاجه ليه 
الممرضة: للاسف انتي حصل ليكى حادثة بسبب الحادثه دي فقدتي الذاكره
نور بّـــــــ صدمه: ا اي طب طب اهلي فين دلوقتي؟ محدش يعرف  ولا حد جه 
الممرضة بهدوء:  لا بس في واحد اللي هو خبطك بالعربيه هو اللي كان موجود بس مشي من بّـــــــ ليل و قال جي بكرا علي انهارده يعني قال مش هيسيبك غير لما يعرف مين اهلك ولا فين اهلك
نور بدأت تعيط بسبب الكلام ده جامد وهي مش فاكره حاجه نهائي 
الدكتوره بّـــــــ سرعة: بالله عليكي بالله عليكي كفايه بلاش عياط علشان انتي كدا هتاذي نفسك بسبب كده
نور بّـــــــ وجع و عياط: بس انا عاوزه اهلي دلوقتي اعمل اي وانا مش فاكره حاجه اعمل اي 
الممرضة بّـــــــ حزن:  اهدي اهدي ان شاءلله خير لما الاستاذ اللي هو جابك ده يجي هو هشوف ليكي حل ان شاء الله ارتاحي بقا كفايه عياط اوعي تعيطي علشان متتعبيش تمام امسحي دموعك بقا دي 
نور بدأت تمسح وشها من الدموع حطت ايدها على الجروح اللي في وشها بّـــــــ حزن شديد على نفسها
قامت من علي السرير … بصت في الازاز بتاع شباك الغرفة اللي فيها علي ملامحها … بّـــــــ حسرة علي نفسها
دموعها كانت بتنزل منها بّـــــــ وجع جواها علي نفسها 
-------------------------------------------
في شقه هاني 
هاني بّـــــــ تعب منها:  امينه كفايه بقي بالله عليكى انتى هتفضلي كدا لحد امتي كدا ساكته و بتعيطي وبس كدا هتموتي بسبب اللي انتي فيه ده
امينه بّـــــــ عياط: ا انا انا البيبي مات مات مني خلاص انا اعمل اي دلوقتي انا ما صدقت اني بقيت حامل والله العظيم انا انا كنت مبسوطه في لحظة في لحظه كده راح مني في لحظه ااه ياربي … كانت بتبكي  بّـــــــ وجع شديد 
هاني بّـــــــ حزن:  صدقيني دا خير لينا اكيد انتي متعرفيش كان ممكن يكون الحمل ده لا قدر الله يعمل حاجه ليكي او الطفل يجي في اي حاجه مش حلوه احمدي ربنا يا امينه والله العظيم دا خير ليكي يا حبيبتي متزعليش نفسك هيجي غيره باذن الله يارب … مسح دموعها و اخذها في حضنه:  صلي علي النبي كده بلاش تزعلي نفسك بالطريقة دي يا حبيبتي والله ربنا هيعوض علينا باذن الله بدل العيل اتنين و اربعة انتي بس سبيها علي الله 
امينه حضنته جامد وهي بتبكي: انا تعبانه اوى يا هاني تعبانه اوى هموت من الوجع علي البيبي ده هموت كدا قلبي متحسر عليه والله 
هاني اتنهد  بّـــــــ حزن: هيعوض علينا ان شاءلله قريبا متزعليش نفسك قولي الحمدلله ان البيبي نزل ما يمكن خير لينا والله محدش عارف
طلعها من حضنه… قال: انا هقوم اجيب ليكى اكل بقا علشان تكلي تاخدي العلاج يا حبيبتي 
امينه بــ حزن: لا مش عاوزه حاجه
هاني بــ حزن و هدوء نفس الوقت:  نفسي بطلي بقا طلعي الحزن ده من جواكي و تسمعي الكلام علشان انتي مينفعش تفضلي كدا … بــ قلق شديد: مش كفايه نور اللي معرفش عنها حاجه الفون مقفول و ظاهر كده هتبقي أيام حلوة علينا شكلها رجعت عند خالتها اميره ولا ايه 
امينه اتنهدت وقالت بّـ تعب: يمكن الفون فصل شحن 
هاني بــ غضب: فصل من امبارح ليه يعني لا انا مش مطمئن والله في حاجه اكيد 
امينه رقدت على السرير؛ بــ تعب: خير ان شاءلله حاول ترن 
هاني اتنهد: خير ان شاءلله المهم هجبلك الاكل ما تناميش غير لما تاكل وتاخدي العلاج استني… و قام يجيب الاكل ليها 
امينه فضلت راقضه بــ عيون مليئة بالدموع و حسرة علي الطفل
_________________________
في منزل السيوفي 
اميره قاعده في الصالون ترن على نور جواها نار كدا عليها علشان الفون لحد دلوقتي مقفول 
اميره بــ شديد: يارب يارب روحتي فين بس يا نور روحتي فين ليه قافله الفون
احمد طلع من الاوضه بتاعته شافها بالتوتر ده …قعد جنبها 
احمد ببرود: خير في اي 
اميره بــ خوف:  نور نور من امبارح قافله الفون هموت من الخوف عليها والله العظيم معرفش راحت على فين البت دي 
احمد بــ تفكير: هي امبارح الصبح كانت ماشيه في الشارع شفتها هتكون فين هي يعني …بسخرية: حتى كمان كانت بتحاول طلع نفسها مظلوم واتبرر عن اللي عملته 
اميره بطمانيه: والله يا احمد يعني انت امبارح شوفتها كانت كويسه 
احمد بلا مبالاه:  امم 
اميره بــ قلق:  طيب ليه مش بترد عليا بس يارب ليه 
احمد قام ببرود ولا كانه في حاجه طلع من البيت 
________________________
في غرفة ميار كانت واقفه قدام المرايه قالت بابتسامة ثقه:  يوافق غصب عنه علشان خاطري انا وبس 
بصت في المرايه … بــ ثقه من نفسها:  ااد اي جميلة يا ميار في كل حالاتك
( ميار كانت لابسه جيبه سوداء. دبل عليه بلوفر لونه ابيض. من النص في حزام اسود لابسه طرحه سواد حاطه الطرحة من تحت بلوفر لابسه عليه بوت اسود مغطي نص رجلها لان موضه الجيبه قصيره.  عليه البوت.ده)
طلعت من الاوضه بتاعتها  ل الصالون وقفت قدام اميرة بابتسامة:  اي رايك يا ماما 
اميرة بصت ليها بــ حزن: اي دا يا ميار خلاص علي كدا ميار  القديمه  اللي  كانت  جميلة البيت دي راحت
ميار اتنهدت بــ حزن قالت: ليه محدش عايزني اعمل اللي انا عايزه لو مره ليه محدش حابب ليا اللي بحبه 
بــ حزن مالي قلبها: اخص عليكي يا ميار لو كان اللي في دماغك ده صح مكنش حد فينا واقف في وش احمد وقاله دا حلم ميار. سيبها تعمل اللي عاوزه … تعمل اللي هي عايزة بس مش تروح تغضب ربنا  بالشكل ده 
ميار بــ تعب: ماما تصدقي بالله انا مبقتش عندي طاقه نهائي لاي حاجه ولا ل الكلام … فين وليد؟ 
اميرة بــ حزن يا خسارة يا ميار يا خسارة ياريتك كنتي اتغيرتي في حاجه تاني وهو انك تصلي بدل كل ده
جت تدخل الاوضه بتاعها …
ميار قالت: فين وليد يا ماما؟ 
اميرة من غير اهتمام ليها: في الاوضه بتاعته 
ميار.: طيب ممكن تجي معايا عنده علشان عاوزه اتكلم معاه شويه 
اميرة: مش هينفع !! 
ميار بــ اصرار:  بالله بقا انا عاوزه اتكلم معاه 
اميرة راحت ل عند اوضه وليد خبط
وليد فتح:  صباح الخير يا مرات عمي 
اميرة: صباح النور 
ميار جت من ورا اميرة بابتسامة: صباحو نور 
وليد بص ليها و علي البس 
اتنهد و من غير اي اهتمام داخل الاوضه
ميار زعلت جامد. راحت ميار مسكت ايد اميرة دخلت جوه
ميار بــ اصرار: بالله استني بس شويه نتكلم بعدها نخرج علشان عاوزه اتكلم معاه 
وليد بــ غضب:  مفيش اي كلام ما بينا اطلعي بره يلا 
ميار بــ عند فيه:  مش طالعه بس 
وليد بــ زعيق: قولتلك برهه
ميار بــ عند: لا 
اميرة بهدوء: يلا يا ميار نطلع هو مش عاوز يتكلم معاكي 
ميار بــ عصبيه: لا مش هطلع علشان ميبقش يزعق تاني ليا 
وليد بــ سخريه: لما تغيري من نفسك  بس انتي الأول ابقي انا اتكلم بالهدوء
ميار ببرود: عجبني نفسي اوى على فكرة 
وليد نفس البرود: تمام يلا اطلعي بره بقا علشان عاوز البس علشان ماشي الشغل يا باشا يلا 
ميار: لا 
وليد بــ زعق: مرات عمي بالله تاخدي بنتك دي علي بره احسن انا دمي محروق منها علي الاخر اصلا 
اميرة بهدوء بــ  زهق: اخلص يا ميار احسن اجيب ابوكي هو اللي يقعد معاكم والله مفيش غير الحل ده عندي 
ميار: انا هقول اللي عندي و طالعه…كانت ماواجه الكلام ل وليد
وليد مهتمش. ليها 
ميار بهدوء علشان يوافق: اي رايك فيا في البس ده حلو صح؟ 
وليد مكنش راضي يهتم ليها و حتي بص ليها …لكن متأكد ان تنفجر فيهم دلوقتي 
ميار: وليد 
وليد ___
اميرة بــ  قلق من اللي يحصل دلوقتي: استر يارب رد عليها يا وليد دا احسن لينا
ميار بــ غضب مالي قلبها:اااانت عااااارف ااااانااا اااكتر واحدههه لو حد في الدنيا دي اتجهلنيي بعمللل اااي واانت اللي جبتهه لنفسكك معايااااا بقااا 
اميرة بــ سرعة:  اهدي يا ميار شوفي انتي عاوزه تعملي اي واحنا هنعملو والله بس اهدي 
وليد كان واقف مستني يشوفها تعمل اي 
ميار بدأت تكسر كل حاجه في الاوضه بــ عصبيه:  وتقول بــ غضب معمي: ااااانت مش بتحبنييي لو بتحبنيي مكككنتش تعمل كككككل دهههه وتقف فيي وشييي على الحاجه اللي بحبهااااا
وليد بــ غضب: ااهدي اااهدي اااي ككل دهه دمككك حامييي عليي طول ليهه الله يهديكككي
ميار بــ عياط: لما انت قاسي بالشكل ده معايا مش عايز تخليني اعمل اللي الحاجات اللي بحبها ليه طلبت ايدي اصلا وانت ولا بتحبني والله 
وليد مسح على وشه بــ غضب منها:بغض النظر عن الكلام ده انا هفضل ساكت علشان مينفعش تمامأ نتكلم و اقول اللي جوايا ليكي 
ميار بــ عصبيه:لا قول قول علشاااانا ااانا عايزههه اعرف اانت لييه مش راضي تخليني البس الهدوم دي اناا عاوزه كدا بحب كدااا افهمو بقااااا
وليد: علشان حرام حرام لبسك ده وانا مش عايزك تاخدي ذنب يا ميار مالها الدريسات مفيش احسن منها مالو وشك لما يبقي فاضي من الميكب احلي بــ كتير من القرف اللي انتي عاوزه تحطي منه ده
ميار بــ عند: لا عاوزه البس كده برضو 
وليد بــ تعب ويأس منها: اطلعي بره يا ميار اطلعي بره 
ميار: يعني موافق صح؟ 
اتنهد بــ حزن منها:  اللي انتي شايفه صح اعمليه روحي 
ميار بــ فرحه: كدا كده عارفه انك زعلان بس انت برضو مستحيل تفضل كدا علي طول و نرجع نتكلم تاني وانا عارفه كويس جواك ليا اي. وانت كمان عارف جوايا ليك اي..درات ضهرها،راحت طلعت من الاوضه
وليد اتنهد راح قاعد علي السرير بيأس منها: ينفع اللي بنتك بتعملو ده وبعدين فيها تعبت والله منها جامد خلاص زهقت معنديش اي طاقه ليها حقيقي مش عارف بعد الجواز هتعمل اي بالظبط 
اميرة بــ حزن: انا اكتر منك كلنا في البيت خلاص هنموت كده منها هي و احمد زي ما انت شايف 
وليد بــ سخريه: لا احمد ده حكايته حكايه دا سبيه مع نفسه لما نشوفه هو عايز يوصل لاي بالظبط 
اميرة بــ جمود:  ل مهران 
وليد بــ استغراب. وبــ اهتمام: اي مهران مهران ليه؟
اميرة: انت نسيت اللي حصل ولا ايه يا وليد شكلك نسيت هو عمل اي في شهد؟؟ 
وليد: لا مش نسيت ولا حاجه بس استغربت من رد فعلك واحنا اصلا كلنا عارفين انه سافر محدش عارف عنه حاجه نهائي ولا عارفين نجيب عنه لي اي دليل حتى 
اميرة بــ تأكيد: احمد مستحيل يرتاح غير لما يعرف هو فين ويجيبه حلف انها هتبقي يا قاتل يا مقتول المره دي ما بينهم مستني السنتين بتاع التخرج يخلصو الاول اول حاجه هيبدأ بيها بعد التخرج و يبقي ملازم اول في الشرطه علي اصحابه في قضيه مهران. بعدها بقا بدل ما كان هيبقي  ملازم اول هيبقي النقيب احمد 
وليد بــ ثقه: بعدها هيبقي اكبر ظابط في المخابرات مش عارف حاسس انه هيبقي الرائد احمد محمد في اسرع وقت ليه 
اميرة ابتسمت.: نسيبها علي الله 
وليد بـ استغراب.: بس برضو مقولتش اي اللي يخليكي متاكده كدا 
اميرة هقولك. 
فلااش باااك________________
اميرة: احمد كأن قاعد في الصالون كان بتكلم مع حد بــ ثقه اوى مفيش خوف ولا حاسس بالخسارة من انه ممكن يخسر عليه يوم من الأيام 
احمد بغرور: سنتين سنتين مش اكتر و هجيب حقي منه و هعرف ازاي ارد لي بدل القلم قلمين علشان يبقي يلعب عليا من ورا ضهري حلو …بــ ثقه اكبر: القضيه دي هي اللي توصلني ل أعلي درجة في الشرطه بدل ما ابقي ملازم اول اربع سنوات ابقي النقيب احمد. هي فيها لسه سنين طويله شويه بس احمد عنده صبر كبير اوى لازم يصبر و يتعب علشان خاطر يوصل ل كل حاجه هي في دماغه ماجتش علي كام سنه ل للترقيه 
ارض الواقع ________________
اميرة: من ساعه لما سمعت وانا متاكده من انه في حاجه في دماغه من كل كلمه قال عليها
وليد اتنهد وقال: مرات عمي احمد كان بيحب شهد صح؟ 
اميرة اتنهدت وقالت: لما يجي الوقت المناسب كل حاجه هتتعرف والله. راحت طلعت من الاوضه
وليد يص الاوضه اللي اتكسرت فيها كل حاجه بسبب ميار 
قال: وبعدين معاكي يا مجنونتي بقا هتفضلي عصبيه كدا لحد امتي صبرني يارب عليها…اتنهد وقال بابتسامة: لو حد تاني كان عمل كدا كنت قتلته والله بس اعمل ايه بقا بحبك والله
مره واحده افتكر نور لما كسرت لي كل حاجه في الاوضه بسبب العند بتاعها كانت عاوزه تجيب حقها منو. وضربها علشان عملت كدا…
 قال بــ ضيق: ساعه هي لما عملت كده كان نفسي اقتلها و مديت ايدي عليها لكن انتي عندي حاجه تاني خالص يا ميار. 
اتنهد بــ زهق بعدها قام يجهز علشان يمشي الشغل 
_________________________
في منزل ليلي كانت طلعت من المستشفى 
ليلي بــ عياط:  ماما نور فيها حاجه حاسه والله يا ماما الفون مقفول ليه طب 
والدتها بهدوء: يا بنتي اهدي كفايه عياط هتموتي نفسك بسبب العياط ده 
ليلي نفس العياط: يا ماما انا عاوزه اطمن عليها يا ماما اعرف هي مالها فيه اي ليكون فيها حاجه انا خايفه عليها اوي 
والدتها بــ حزن: جت لينا منين نور دي بس يارب با بنتي انتي عاوزه تطمني عليها من اي هي فيها حاجه يعني 
ليلي بــ دموع و حزن: يا ماما دايما في مشاكل عندها دايما اولاد خالتها يظلموها بيجي عليها اوي كلهم محدش بيحب الخير ليها يا ماما طيبه اوي
والدتها:  اهدي اهدي كفايه حاولي ترني عليها تاني 
ليلي بــ عياط مقفول والله الفون يا ماما 
والدتها بهدوء:خير ان شاءلله با حبيبتي خير
_________________________
في المستشفي عند نور كانت قاعدة على السرير في بــ تعب و عيونها دموع 
كريم خبط و داخل …قال:  السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عامله ايه دلوقتي؟ 
نور؟ 
نور بــ  تعب: ا انت مين؟؟ 
كريم بهدوء: انا كريم طبعاً انا اللي خبطك من غير قصدي والله
نور بــ  دموع: انا عاوزه اروح عند اهلي لو سمحت عاوزه اروح عند ماما قولي انا ابقي مين انت مش فاكره حاجه والله 
كريم بــ بسرعه علشان متتعبش: اهدي اهدي متخافيش صدقيني انا مش هسيبك غير لما اسلمك في ايد اهلك كده امسحي دموعك بسرعه بلاش عياط
نور بــ وجع شديد. مسحت دموعها بــ تعب:  ا ا اطلع بره علشان عاوزه انام نعسانه 
كريم بــ حزن عليها: تمام انا هقعد بره لحد هشوف اعمل ايه دلوقتي في موضوعك.. راح طلع 
نور راحت راقضه بــ تعب و دموع.
_________________________
بعد مده ساعات من اليوم. 
هاني الخوف سيطر عليه جامد علي نور حاسس ان في حاجه حصلت ليها 
بدأ يحط كل حاجه في الشنط علشان يرجعوا 
امينه قامت من النوم بصت لي بــ  استغراب:  بتعمل ايه يا هاني؟ 
هاني بــ خوف شديد: امينه لازم نرجع اليله نور فيها حاجه الفون مقفول من يومين ما قدرش اقعد اكتر من كدا هنا ولا ولا انتي يلا قومي هجي اسندك علشان تحاولي تجهزي نفسك علي السريع 
امينه: حاضر … بدات تقوم علشان تجهز كانت تعبانه خالص. هاني جه بدا 
يا ساعده في انها تجهز  نفسها
بعد وقت كانو خلصو و نزلوا ركب العربيه راح على طريق القاهره
امينه بــ تعب: هاني الجو برد كده ليه اوى 
هاني قفل شباك العربيه: قال الجو مقلوب في القاهرة شكله اوي 
امينه بــ خوف: طيب خد بالك بقا من الطريق كويس علشان الدنيا ليل ربنا يسترها 
هاني اتنهد وقال  : ربنا يسترها سبيها علي الله 
امينه.: ونعم بالله …حضنته وهو بــ يسوق جامد البرد حطت راسها علي كتفه 
هاني حضنها بــ تملك كان بــ يسوق بالأيد التانيه. 

يتبع... 



       
تعليقات