
رواية حب المراهقه 2
الفصل العاشر 10
بقلم نور ربيع
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم🩵
"يا صَاحِبي!
حاول؛ لِيراكَ اللَّه وأنتَ تحاول؛ ويُصْبِح لَكَ فُرصة فِي كَرمِه الرَبَّاني..
حَاوِل مهما تَعَثّرت،
اذهب بقَلّبك المُهْتَرئ للَّه، واشكي وأبكي وتَبَاكىٰ بين يديه، دع عَنك شكوىٰ الصاحب والحبِّيب، تَفَطّن واجعل بَثّ شكواك للّه، لتتذوق لَذّة المُناجاة؛ ومَن لازم طَرق بابِه يِوْشك أَنْ يُفتَح له".
نور بدموع وعتاب: انت واحد كذاب وانا مش هصدقك تاني ومش مسامحك لا انت ولا كريم
اميره بحزن وعتاب: وبعدهالك يا وليد اللي بيحب مش بيعمل بالطريقه دي
وليد بحزن وغضب: والله العظيم بحبك وعملت كده علشان خاطر عشان خاطر تعترفي بكل حاجه وعشان انا اعترف بكل حاجه صدقيني بقى انا بحبك وعايزكي وشاريكي يا شيخه افهمي
نور بعياط وعصبيه: بس بقى يا اخي بس اسكت انا مش عايزه اسمع منك حاجه خالص انا تعبت منك والله انا مش عايزاك … بكذب غصب عنها وعياط: وانا كنت بقول كده بس مش اكتر مش خاطر بحبك ولا حاجه علشان خاطر بس ما تزعلش وتفقد الامل وانك انت مش لوحدك وانك ما تفقدش الامل في حاجه وخايفه انك تفقد الحياه لكن انت طلعت كداب وانا مش عايزاك خلاص كلمه كده بس عشان ارضي قلبك مش اكتر
سميره بحزن: نور انتي اللي بتكدبي على نفسك كفايه كده بقى انتي اعترفتي بالحقيقه اللي جواكي خلاص احنا عايزينك وليد بيحبك بالله عليكي كفايه بقى اقفي بقى لحد هنا وكفايه وليد عايزك واحنا عايزينك يا بنتي بقى افهمي ليه مصره تزعلينا منك ليه
نور قامت من علي السرير بعياط راحت خرجت من الاوضه وهي بتعيط ما ردتش على حد فيهم امال طلعت وراها بسرعه وراحت وقفت على الباب اللي بره وقفلته بالمفتاح
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
امال بحزن: والله العظيم ما انتي ماشيه وانا حلفت عليكي اهو غير لما تقعدي ونتفاهم كده وتوافقي انك انتي وليد تبقوا مع بعض والله ما هسيبك انتي زي بنتي شهد وانا عايزه مصلحتك وعايزه مصلحه وليد انا مش هسيبك ويلا ارجعي
نور بعياط: بالله عليكي يا طنط سيبيني سيبيني امشي اوعي من على الباب خليني امشي انا مش عايزه كده خالص
وليد طلع من الاوضه بسرعه هو وسميره واميره
وليد بحزن شديد وصدق: نور والله العظيم انا بحبك وعايزك بالله عليكي ما تمشيش بالله عليكي والله العظيم انا بحبك اسف عملت كل ده عشان خاطر تعترفي كل حاجه جواكي عشان انا كنت عايز كده اعترف انا كمان بالحب اللي جوايا ليكي اعترفتلك وبحبك فعلا والله ما بقول كده خالص صدقيني انا بحبك وعايزك
نور بعياط وحزن: خالتي بالله عليك قوليلهم يبعدو ويسيبوني خليني امشي بالله عليكي اتكلمي معاهم انتي
اميره بهدوء: سيب نور تمشي نور مش موافقه ما حدش موافق على كده سيبوها بقى هي مش عايزاك يا وليد افهم
سميره بغضب: لا هي عايزه وليد ووليد عايزها برضو وليد وبيحبها وهي كمان وانا عايزاها تبقى مرات ابني وام عيال ابني مش هنسيبها يا ريت انتي تخرجي من الموضوع ده بقى وتسيبينا
امال مسكت ايد نور وبقى تهدي فيها وقعدتها على الكرسي الانتريه
_____________________________
في منزل هاني تحديدا في غرفه الاطفال
امينه بابتسامة حب: حياه مبسوطه معانا هنا.؟
حياة بابتسامة طفوليه: اه مبسوطه كتير مبسوطه ماما بحبها وبحبك بحب بابا هاني وبابا وليد كلكم
امينه ضحكت بابتسامة: يا حبيبت قلبي احنا بنحبك اكتر ده انتي قرده
حياة بضحكه طفوليه: انتي يه يابسه انتي.وماما يابسين النقاب وتيته اميه وسايا( اميره ٠ساره)
امينه بضحكه و بابتسامة:هقولك يروحي ليه عايزه تفهمي..؟
حياة بطفوليه: اه
امينه بابتسامة: هقولك لانه ستر من الفتنه
حياة باستغراب طفولي: يعني اي فتيه
امينه ضحكت: يعني اي فتنه؟ … بجديه:بصي يا حياتي النقاب فرض ع النساء في غير الحج و العمرة. لانه ستر لهن وحمايه من الفتنه.. طبعاً عاوزه تعرفي اي الفتنه دي صح..؟ هقولك دلوقتي بس اما اخلص كلام ربنا سبحانه وتعالي قال اي
حياة بقت تستمع بفضول
امينه: مكتوب في كتاب ربنا اي...!؟ ربنا سبحانه وتعالي(ۆإذآ سألُتٌمۆهّـنْ متٌآعآ فَآسألُوٌهّن مِنِ ۆرآء حٍجٍآبْ ڏلُگم أظًهِرَ لُقۆلُبْگم وٌقـلَوٌبـهن.﴿ سورة الاحزاب. 53﴾) ف الحجاب اطهر قلوب الرجال. وقلب النساء واعظم ما في المرأة هو جمال وجهها ف لازم تستر نفسها
حياة بطفوليه: جميل ادان ادان ما الفتيه.؟( جدا. الفتنه)
امينه بابتسامة: الفتنه دي زي المعصيه او حاجه وحشه مترضيش ربنا يعني انك تغضي بصرك يعني لو بصيتي لواحد او واحد بص ليكي ممكن كده النظرات تفتن الدنيا في بعضها واحنا في الزمن ما يعلم بيه الا ربنا الفتنه اشد من القتل النقاب والحجاب الشرعي يخلي الشخص اللي قدامك يغض بصره عنك تمامأ هو ما يشوفكيش اصلا من اللبس الشرعي والنقاب(" وقد يكره المسلم الخروج من منزله لا يحضر الصف في قتال الفتنه. فأن خرج وقف في الصف وكف ايده عن القتال كما في حديث ابي بكره رضي الله عني. قال: رسول الله صلى الله عليه وسلم…آنِهِآ سًـتُكوِنِ فُتُنِ آلَآ ثًـمِ تُكوِنِ فُتُنِهِ آلَقَآعَـدُ فُيّهِآ خٌـيّر آلَمِآشّـيّ فُيّهِآ آلَمِآشّـيّ فُيّهِآ خٌـيّر مِنِ آلَسًـآعَـيّ.:) يبقي يا سكر لازم منختلطش بالرجال الا للضرورة يعني البنات مع البنات والصبيان مع الصبيان
امينه: في سورة النور بيقول اي في المصحف يا حياة.؟
حياة: اي
امينه بابتسامة:( في سورة النور ايه رقم 30.امر الله المؤمنين المؤمنات يغضون من ابصارهم وحفظ الفروج( بًسِمً آلَلَهّ آلَرحًمًنِ آلَرحًيَمً وٌقُلَ لَلَمًؤمًنِآتٌ يَغُضضنِ مًنِ آبًصّآرهّنِ وٌيَحًفُظُنِ فُروٌجّهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زٍيَنِتٌهّنِ آلَآ مًآ ظُهّر مًنِهّآ. وٌلَيَضربًنِ بًخِمًرهّنِ عٌلَيَ جّيَوٌبًهّنِ وٌلَآ يَبًدٍيَنِ زينتهن آلَآ لَبًعٌوٌتٌلَهّنِ آوٌ آبًآئهّنِ آوٌ آبًآء بًعٌوٌلَتٌهّنِ آوٌ آبًنِآئهّنِ آوٌ آبًنِآء بًعٌوٌلَتٌهّنِ آوٌ آخِوٌآنِهّنِ آوٌ بًنِيَ آخِوٌآنِهّنِ آوٌ بًنِيَ آخِوٌآتهّنِ آوٌ نِسِآئهّنِ آوٌ مًآ مًلَکْتٌ آيَمًآنِهّنِ آوٌ آلَتٌآبًعٌيَنِ غُيَر آوٌلَيَ آلَآربًهّ مًنِ آلَرجّآلَ آوٌ آلَطِفُلَ آلَذِيَنِ لَمً يَظُهّروٌ عٌلَيَ عٌوٌرآتٌ آلَنِسِآء وٌلَآ يَضربًنِ بًأرجّلَهّنِ لَيَعٌلَمً مًآ يَخِفُيَنِ مًنِ زٍيَنِتٌهّنِ وٌتٌوٌبًوٌ آلَيَ آلَلَهّ جّمًيَعٌأ..ايه المؤمنون لعلكم تفلحون
امينه بابتسامه: معناها ايه بقى دي يا حياتي.؟ معناه تخص النساء بس احنا للاسف في الزمن ما فيش كده ابدا وكله فتن ما حدش بيهتم لا بالنقاب واللبس الشرعي لكن مهتمين بالبنطلونات والميك اب واللبس المحزق الا ما رحم ربي
" في سوره النور في الايه يا دي تحكي عن كل الاحكام اللي تخص النساء! المسلمات بس للاسف احنا في زمن الزمن كله ما بيهمهمش اللبس الشرعي ابدا ولا النقاب نادرا لما تلاقي اللي مهتم باللبس الشرعي والنقاب والستر في الزمن ده وهي الايه دلت على اللبس الشرعي على طريقه الحجاب والخمار والنقاب: قال الله تعالى( وٌلَيَضربًنِ بًخِمًرهّنِ عٌلَيَ جّيَوٌبًهّنِ) تفسير في الايه والمهم انها فيها ان النساء يتجهدن في اخفاء زينتهم عن الرجال ويغضون من ابصارهم و زينتهم دي في البيت بس لازواجهم)
حياة بابتسامة طفوليه: يعني انا اما تزين لدوزي ومامي وبابي والبيت بس
امينه ضحكت بابتسامة وحب: ايوه بالظبط كده يا حياتي فهمتي
حياة بطفوليه: اه حو كتير
امينه بتنهيد جواها: الفتنه اشد من القتل والله العظيم ربنا لا يبتلينا بهذا الشيء يارب ويحمي بناتنا وبنات المسلمين." الفتنه اشد من ااقتل"(وٌ آلَفُتٌنِهّ آشُدٍ مًنِ آلَقُتٌلَ..: سورة البقرة 191)
_____________________________
عند مهران و شهد
كان اخد شهد من الدرس وكان رايحين على البيت … في الوقت ده اذان المغرب كان بياذن
شهد: هتروح تصلي وانا اكمل الطريق.؟
مهران: هوصلك وبعد كده اصلي في الجامع اللي جنب البيت
شهد بتنهيد: ضمنت عمرك يا غالي؟
مهران ضحك بسخرية: لا والله
شهد: طيب يبقي تروح تصلي بقى وانا اول لما اوصل اصلي ان شاء الله البيت مش بعيد اصلا ربنا يطلعنا من الدنيا دي على خير يا رب جميعا
مهران بفضول: شهد هو احنا بنصلي ليه؟
شهد ابتسمت ردت قائله: علشان هي اللي هتشهد علينا يوم القيامه هي اللي هتطلعنا من مصائب الدنيا هي اللي بتطهرنا من الذنوب وبتغفر لينا ذنوبنا
مهران: اي كمان.؟؟
شهد بابتسامة من قلبها: بص احنا لما نعمل ذنوب ربنا بيبقى مدينا حاجه حلوه في حياتنا وهي الصلاه الصلاه دي اللي هتخلينا نقرب من ربنا ونعرف خطانا اننا نعرف ذنوبنا اللي بنعملها ولما نذكره دائما ونقرا في القران الكريم ويغفر لينا غير ان الصلاه هي بتطهرنا وتغفر لينا وتريح قلوبنا وتبقى دليل لينا على كل حاجه حلوه هتيجي لينا ولما بندعي ربنا في كل سجده ربنا بيرضى عننا بيريح قلوبنا من اي حزن و هموم يبعد عننا المعصيه وكل حاجه وحشه كل حاجه وحشه في الدنيا دي احنا عملناها في حياتنا غير انها بتبعد عننا الفتنه والحزن والقلق ربنا بيريح قلوبنا بيزيل الهموم في كده ربنا بعت لينا
الصلاة دي نعمه من عنده
مهران ابتسم بتنهيد: احنا كلنا عيوب لولا ستر ربنا…واقف وبص ليها بابتسامة مد ايده بامل فيها وثقه قائل بابتسامه مهران: حاسس انك المره دي مش هتخيبي ظني وهتديني فرصه وهتحبيني وهتبقى ليا
شهد وقفت هي ايضأ بصت لي بدموع في عيونها وبامل ابتسمت بدموع راحت ماده ايدها وحطت ايدها في ايده
مهران بابتسامة وحب: وعد اني خليكي تنسى حاجه واعوضك عن كل حاجه عملتها فيك وحشه انتي و البيبي باذن الله
شهد بابتسامة وجع: ان شاءلله واثقه فيك …بتنهيد: يلا روح صلي المغرب وعلي فكرة بين الأذان والإقامة بيكون الدعاء فيه مستجاب باذن الله وادعي ربنا يغفرلك. بابتسامة: وادعي لينا نكمل مع بعض لو انت بتحبني فعلا وعايزني بالحلال واني انا اقدر احبك
مهران بابتسامة:حاضر ان شاءلله المهم روحي يلا علي البيت انت كمان ما تنسيش تصلي وتدعي بقى وانا هخلص صلاه واجيلك
شهد بابتسامة: حاضر وانت بقى ما تنساش تجيبلي شيكولاته وحاجات حلوه وانت جاي
مهران ضحك بابتسامة: كنت حاسس برضو ماشي ان شاءلله
شهد بابتسامة: باذن الله يلا في رعاية الله …راحت سابت ايده درات ضهرها راحت ماشيه
مهران بابتسامة: في رعاية الله يا اميرت عمري كله انتي… راح تجاه ناحيه الجامع هو ايضا
بــسم اللّـه الـرحـمن الــرحـيم . .
الـصلاة عـمـاد الـديـن ، وفـريـضة رب العـالمـين ، ومـعـراج الـمـؤمـنين ، مـن حـافـظ علـيـهـا كـانـت لـه نـوراً وبـرهـانـاً ونـجـاة يـوم الـقـيامة ، ومـن لـم يـحافـظ علـيـها لـم تڪـن لـه نـوراً ولا بــرهــانـاً ولا نـجـاة يـوم الـقـيامة ..
والـصلاة عـلامـة عـلـى الـصلة بـيـن العـبد وربـه
» أهـمـيه الــصلاه :
للـصلاة أهــمـيـة ڪـبـرى فـي حـيـاة الـمـؤمـن :
فـهـي عـنـوان الـمـسلـم الـطائـع ، وطـريـق الـوصل للـمـؤمـن الـخـاشـع ، لا يـحـافـظ عـليـهـا إلا مـؤمـن ، ولا يـتهـاون بـهـا إلا مـتـڪاسـل أو مــنافـق فـاسـق ، واخـتـلاف الـعـلمـاء فـي حـڪـم تـارڪـهـا ، وأجـمـعوا عـلـى أنّ مـن تـرڪهـا جـحـود فقـد ڪـفـر ، وأن مـن تـهـاون بـهـا ڪـسـلاً وإهـمـالاً فـقـد فـسـق ، وأن الـتـارڪ للـصلاة لـيـس لـه ضمـانٌ فـي حـسـن الـخـاتـمة ، قـد عـرّض نـفـسه للخـسـارة ، إلا :
إن عـاجلـها بـالـتـوبة والـندامـة ، ولـعـظيم أهـميـة الـصلاة لم تـسقـط عن الـمـريض وإنـه رخّـص لـه بـالـصلاة حـسـب حـالـه ، بـل إن الـصلاة لـم يُـعْـفَ مـنهـا الـمجـاهـد فـي الحـرب وهـو أمـام العـدو ..
قــال اللّـه تـعـالـي : { إِنَّ ٱلصَّلَوٰةَكَانَتۡ عَلَى ٱلۡمُؤۡمِنِينَ كِتَٰبٗا مَّوۡقُوتٗا }
ڪــان قـبلـها قـد فـصّل أحـوال الـصلاة حـال مـجـابـهـة الـعـدو لأهـمـيتـهـا ، لأنـه بـالـصلاة يـنـصر الـمـرء وهـو فـي الـحـرب ، وبـسـببهـا يـوفّق إن ڪـان فـي الـسلْـم ، وبـنـورهـا يـخـفف عـنه الـڪـرب ، فـهـي قـرينـة الـصبر فـي طـلب الاسـتعـانة ..
وقـد قـال اللّـه تـعـالـي : ﴿وَٱسۡتَعِينُواْ بِٱلصَّبۡرِ وَٱلصَّلَوٰةِۚ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى ٱلۡخَٰشِعِينَ﴾
والـصلاة راحـة للـقلـب وطـمـأنينـة للـفـؤاد والـروح ، لـذلك ڪـان صـلِّ اللّـه عـليـه وســلم يــقـول لبـلال بـن ربـاح رضـي اللّـه تـعـالـي عــنـه :
قــمْ يـا بـلالُ فـأرِحْـنـا بـالــصلاةِ . .طـب تـعـرف احـنـاا بـنـصلـي لـيـه ؟!
_ بـنصلـي عـلـشـان الـصلاه بـتـنهـي عـن الـفـحـشاء والـمنـڪـر والـبغـي . .
_ بـنصلـي عـلـشـان الـصلاه عـمـود الـديـن . .
_ بـنصلـي عـلـشـان الـصلاه طـبعا نــور ومـعـفره للـذنـوب . .
_ بـنصلـي عـلـشـان الـصلاه صله بـيـن الـعبـد وربـه . .
» وأنـت تـعـرف لـيـه بـنقـول اللّـه أڪــبـر فــي الــصلاه ؟!
فـبنـقـولـهـا عـلـشـان ربـنـا اڪــبر واهــم مــن ڪــل حــاجـه ..
1) أهــم مــن الــشغـل
2) أهــم مــن الـدراســه
3) أهــم مــن الـمـوبيـل
4) أهــم مــن اي حــاجـه الانـسـان بـيعـملـها
لا تــوجـد مُــقـارنـه بــالأصـل ..
المرة الجايه ان شاء الله نتكلم عن فضل كل صلاة
_____________________________
في منزل السيوفي
وليد بحزن: نور والله بحبك و مش هسيبك المره دي غير اما توافقي علي اللي انا عايزو
امال بهدوء: نور خلاص من هنا بقا ممكن بقى ننسى كل حاجه وتوافقي بالله عليكي عشان خاطري انتي بتحبي وليد وانا عارفه واثقه من كده كلنا كمان عارفين واعترافك اثبت كده خلاص على كده ما تتنزليش عن كلامك ده
نور بدموع وحزن شديد: لا مش موافقه على حاجه انا كنت بقول كده اصلا
سميره بعدم صدق: والله العظيم بتحبي وليد كلنا عرفنا خلاص يا نور كلامك اثبت والكل اثبت انك انتي بتحبيه وهو مش هيسيبك حتى لو بعد ميت سنه فاقبلي بالواقع بقا
اميره بحزن: لو سمعتي كلامهم يا نور انسي ان ليكي خاله من دلوقتي
نور بعياط وعتاب ل وليد: انا مش قادره اسامحك انت عملت فيا حاجات كتيره اوي ما يتسامحش عليها
وليد بص ليها بصدق وحزن: اسف اسف والله العظيم في حياتي ما هزعلك تاني ما كانش قصدي صدقيني انا عملت فيكي كده من صدمتي فيكي وقلتلك قبل كده حطي نفسك مكاني في الموقف ده كنتي هتعملي ايه كنتي هتعملي كتير ما كنتيش هتصدقي في اللحظه دي وصدقيني انا بحبك وندمان والله العظيم مش عايز حاجه من الدنيا دي غيرك صدقيني سامحيني يا نور سامحيني اعملي اي حاجه انتي عايزاها فيا بس اقبلي انك انتي تبقى معايا وتسامحيني مش عايز حاجه تانيه غير كده…اتنهد وقائل بحزن شديد وحزن مالي قلبه: هقولك حاجه يمكن تصدقيني وتقتنعي بيها افرضي دلوقتي كان فعلا عندي مرض او اي حاجه وانا هموت وانت جيتي تفرحي قلبي فعلا بكده باللي انا عايز انك انتي تفضلي جنبي وتحبي وتحسسيني بالحب وان الجنب طول الفتره اللي انا هعيش فيها بلاش كل اللحظات الحلوه اللي انا بتمناها واللي انتي بتتمنيها برضو…اغمض عينه بحزن متملك قلبه حقيقي: في لحظه مت اختفيت من الحياه كنتي هتعملي ايه..!؟ اول حاجه هتندمي زي ما قولتي كده ان انا ندمانه سامحني وهفضل جنبك اهو مت هتعيشي لوحدك يا نور.؟ هتقبلي انك تعيشي لوحدك من غير حب وخصوصا الحب اللي انتي حبيتيه اللي هو ليا تقدري تعيشي من غيري.؟ بس من غير كدب قولي الحقيقه!!!
فضلت ساكته بعدم رد وفي عيونها دموع وحزن متملك قلبها هي ايضا
وليد ضحك بسخريه ويأس منها: هههههه كنت حاسس اصلا انك مش هتردي عشان ما عندكيش رد عموما حقك يا ستي ما تسامحنيش عملت كتير فيكي اوي حقك حقك والله
اميره بحزن شديد وعتاب: ما حدش فيكم صدقها ليه دلوقتي عايزينها تسامحكم ليه اشمعنا دلوقتي بعد ايه بعد ما فات الاوان..؟؟
سميره بحزن شديد ويأس: نور علشان خاطري وافقي وليد بيحبك طيب انتي لو مش هتوافقي وليد هيعمل ايه دلوقتي وهو خسر كل حاجه من حياته كان بيحبها خسر ميار اللي هي دمرت حياتك وحياته وحياتنا كلنا وموتت الطفل اللي كانت جواها منه كان بيحلم بيه طول عمره انتي كمان مش عايزاه عموما براحتك يا ستي بس اعتبر من دلوقتي وليد مات ونسيبه وتطلعيه من قلبك
نور كانت تستمع الكلام بحزن شديد جواها وحاسه ان قلبها بيتقطع وقلبها بيبكي بشده ومش حابه انها تخسرو
امال بحزن: عشان خاطري انا يا نور لو بتحبيني وليا خاطر عندك انا عارفه انك انتي جواكي موجوعه ونفسك تقولي موافقه وتقولي ان انا بحبه وعايزه افضل معاه بس انتي مش قادره عايزه تعاقبي وليد عايزه تجيبي حقك عايزاه توجعيه من جواه زي ما وجعك منه باي طريقه بس وافقي ولما تبقى مع بعض خدي حقك انتي بطريقتك بس بلاش توجعي نفسك بالطريقه دي وتوجعي وهو كمان معاكي حرام عليكي ليه انتي بتعمليه في نفسك ده
نور كانت ساكته وبس لكنها كانت حاطه ايدها على وشها وكانت بتبكي بشده وجواهم في منهم ياسأن وفي اللي عنده امل انها توافق
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى ال محمد 🌺
اذكروا الله يا صحبه 💚
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
وليد قام بيأس وعدم طاقه جواه
نور اتنهدت جامد واخدت القرار اخيرا راحت قامت وقائله بدموع بابتسامه كلها وجع منه
نور بابتسامة وجع: وليد
وليد بص ليها بسرعه بامل: ايوه
نور ضحكت بعياط و بابتسامة: مسامحاك انا بحبك
وليد ضحك جامد بفرحه غير متوقعه جواه: والله العظيم كنت حاسس برضو كده مش مصدق ان الضحكه رجعت تاني في وسط الدموع… راح حضنها جامد بحب جواه ليها
اميره بحزن منها شديد: مش عاجبني اللي انتي عملتيه ده ابدا يا نور
سميره بابتسامة وفرحه: قلبك ابيض بقى اسكتي بالله عليك اسكتي خلينا نفرح شويه نتبسط انا مش مصدقه اخيرا هتفرحي غصب عنك ليهم
امال بابتسامة وحب ليهم: يا رب يا رب دايما كده اشوفكم مبسوطين مع بعض يا وليد انت ونور مبسوطه ليكم من قلبي بجد عايزين بقى فرحه بسرعه بسرعه كده عايزين نفرح بيكم
قائل وهو حضنها وليد بابتسامه وحب ليها: ده انا اخليكي تعيشي اسعد انسانه في الدنيا دي لو طول اجيبلك نجمه من السماء هجيبها ليكي كده المهم اشوفك مبسوطه والابتسامه مرسومه على الملامح الجميله دي المهم تنسي اللي فات وتفضلي تحبيني كده دايما زي ما انا بحبك يا فرحه عمري انتي باذن الله انا افرح وافرحكم باذن الله واليوم اللي جاي هتبقى اجمل واحلى كمان باذن الله ❤️
اميره اتنهدت بغير اقتناع من اي حاجه وحزن شديد جواها من كل شيء حواليها
نور حضنته جامد ليها بعشق جواها لي وفرحه رغم الحزن اللي كان متملك قلبها في لحظه كل حاجه انمحت من قلبها وملامحها انمحت من عليها الحزن والدموع اللي كانت مليئه وشها راحت عيونها بقت تلمع بالفرحه ودموع الفرحه ووجع اتغير وبقا دموع الفرحه بدل ما كان الدموع قهره بقت الدموع فرحه في لحظه كل شيء اتغير في حياتها قائله في فرحه وسعاده جواها
_____________________________
في يوم جديد في الصباح
في منزل هاني
حياة وهي تصحي نور: ماما ماما قومي الفون بيرن
نور بدأت تصح فتحت عيونها
نور ابتسمت: صباح الخير يا حياتي
حياة بطفوليه: صباح خير مامي
نور بابتسامة: صباح الفل يا حياتي
مسكت الفون وهي راقضه لقتها ليلي
نور بابتسامة وفرحه: صباح الفل يقمري
ليلي ابتسمت: صباح الورد والياسمين عليكي يروحي حاسه انك مبسوطه انهارده...؟
نور بابتسامة:جدا جدا
ليلي بابتسامة: بجد طيب اي.؟ فرحيني معاكي يا نوري
نور بابتسامة حب: بصي امبارح …بدأت تحكي عن اللي حصل والموافقه على وليد والاعتراف اللي ما بينهم
نور بضحكه: ربنا يسترها بقا لما بابا يعرف مستنيه اقوله وهو يجي موافقه خالتو كمان ونحدد الفرح باذن الله
ليلي بفرحه: بجد يا نور عيني والله العظيم فرحتي ليكي اوي اوي يا روح قلبي…بضحكه و بابتسامة: مش مصدقه بجد من انه قدر يقنعك بالطريقه دي بس مبسوطه جدا جدا ليكي يا روحي باذن الله يا عمو هاني يوافق وخالتك والكل نفرح بيكم باذن الله
نور بضحكه و بابتسامة: لا لا صدقي صدقي والله موافقه واعترفت اني بحبه وكل حاجه جوايا طلعت ليه الحمد لله وان شاء الله خير يا روحي
ليلي بابتسامة ضحك: طيب الله المستعان اخيرا فرحتنا اللي احنا كنا مستنينها بيكي جت اهي كنا حاسين ان في حاجه حلوه لينا النهارده وهي فعلا يا روحي تحققت والله الفرحه جاتلك اهي دعوات استجابت والله العظيم
نور بابتسامة حب: الحمد لله رب العالمين الحمد لله
حياه كانت قاعده تلعب بالدبدوب بتاع نور الكبير قالت وهي بتلعب ابتسامه طفوليه: مامي دبدوب بيضحك
نور ضحكت جامد علي حياة وعلى طفوليتها
ليلي بضحكه و بابتسامة: يا روحي انتي بيضحك ايه مش بشر زينا… بقو وهي ونور يضحكو جامد وصوتهم عالي وفرحه جواهم
ليكي بابتسامة وفرحه: مبسوطه جدا انتي
نور بابتسامة مرسوم على ملامحها: اوي اوي والله الحمدلله يارب
ليلي اتنهدت بابتسامة وفرحه ليها وحب: الحمدلله يروحي ربنا يدوم الفرحة و الابتسامة الحلوه الجميله دي دايما كدا في حياتك و تبقي مرسومه علي ملامحك القمر دايما يارب يارب كدا
نور بابتسامة حب: يارب يارب يا ليلي انتي كمان افرح بيكي زي ما انتي فرحانه ليا كده و اشوفك مع الزوج الصالح اللي يعوضك يارب يارب و نبقي دايما في الحياة الحلوه و السعادة كده يارب
ليلي بابتسامة امل: يارب يارب يا نور عيني
_____________________________
في شقه مهران
كان ينادي علي شهد اللي كانت نايمه
مهران بزهق: شهد ساعه بصحي فيكي قومي ي بنتي اخلصي بقا الله
شهد طلعت من الاوضه بنعس
شهد بنعس: في اي علي الصبح الله
مهران: عندك درس يا هانم الساعه داخله على 10:00
شهد افتكرت: اه صح انا لازم اجهز بسرعه تجهز نفسك على ما اخلص واجي
مهران: جاهز من بدري اخلصي عشان عندي شغل
شهد: حاضر … دخلت بسرعه الحمام
نادت عليه وهي في الحمام وقالت
شهد بصوت: مهران جهزلي الاسدال والمصليه وطلع ليا هدوم الدرس وجهز الشنطه علشان امشي عملتلي الفطار صح..؟
مهران ضرب كف على كف بزهق منها وضيق. قائل بضيق: يادي الطلبات كل شويه شهد اعتمدي على نفسك بقى مش كل حاجه انا.
شهد قالت بغيظ وهي جوه: لو مش عاجبك طلقني
مهران اتنهد بزهق شديد ضيق ما رضيش يتكلم ولا رد عليها عشان مش عايز مشاكل ما بينهم ودخل يجهز ليها اللي قالت عليهم
_____________________________
في منزل السيوفي
سميره حطيت الاكل على السفر وقعدت ونادت على اميره و امال
سميره: امال يا اميره يلا علشان الفطور جهاز اهو
امال طلعت من الاوضه بتعب شديد
اميره: صباح الخير
سميره: صباح النور والسرور
امال بتعب: صباح الفل
اميره قعدت على السفرة
اميره بصت باستغراب ليها: مالك يا امال وشك اصفر كده ليه تعبانه ولا ايه يا حبيبتي..؟
امال بتعب: تعبانه بس شويه
سميره بقلق: الف سلامه عليكي طيب تعالي نروح عند الدكتوره بعد ما نفطر
اميره بتنهيد: سلامتك يا حبيبتي نفطر ونروح للدكتور ان شاء الله
امال بابتسام تعب: الله يسلمكم يا سلايفي يا حبايب قلبي لولاكم مش عارفه كنت اعمل اي وانا كده لوحدي في وضع الحمل ده وشهد دلوقتي بيت جوزها وعبد الله دلوقتي مشغول
اميره بابتسامة ليها: انتي اللي حبيبت قلبنا والله يا امال انت اختنا وده حقنا ان احنا نعمل اكتر من كده يا حبيبتي
سميره بابتسامة ضحكه: احنا عندنا كام امال لازم ندلعها بقى في فتره الحمل ده وخصوصا بقى ان هي خلاص على وشك ولاده لازم ندلعها اكتر عشان ما تخافش وهي بعد 18 سنه بقت ام المره التانيه ونسيت الامومه وكل ده وهي خايفه اكيد من الولاده والتعب كل ده راح عليها من زمان لازم ندلعها بقى في الفتره دي علشان خاطر بقى هي اللي تتحمل في اللي جاي
امال ضحكت بابتسامة تعب: تسلمولي ربنا يحفظكم ليا يا اخواتي…بتوتر وخوف: انا فعلاً خايفه والله من اللي جاي اوي انا خايفه من الولاده والتعب او يحصل ليا حاجه
اميره بهدوء: ما تخافيش هتبقى ولاده قيصريه باذن الله مش هيبقى فيها تعب ولا حاجه واحنا حواليكي اهو
امال بتنهيد: باذن الله تعالى يارب خير
اميره بابتسامة بسيطه: باذن الله طب يلا كلي بقى عشان انا حسيتي بتعب انا هنوديكي للدكتوره
سميره: ان شاءلله
امال: ان شاءلله
وبداو ياكلو في هدوء تام
_____________________
في المستشفى الامراض النفسيه عند ميار
ميار كانت راقده على السرير وعيونها مليئه دموع وسرحانه في كل الاشياء اللي حصلت معاها واللحظات اللي كانت ما بينها هي ووليد افتكرت لما وليد قال ليها بكل حب وصدق في قلبه ليها: انا بحبك يا ميار لا انا مش بحبك بس انا بعشقك انا بموت في حاجه اسمها ميار
ميار بابتسامة كلها دموع وخوف: اوعدني انك مش هتسيبني يا وليد اوعدني عمرك ما هتزعل مني
وليد بكل حب: عمر وليد ما يزعل من ميار ابدا عشان قلبي ده ما يهونش عليه يزعل منك ابدا وانا بوعدك في عمري ما هسيبك غير اما يكون غصب عني ويكون في حاجه
قائله بكل قلب منهار ومنكسر: كذاب قولتلي مش هسيبك ليه خلفت بوعدك يا كذاب ليه كل ده علشان خاطر الست نور كل ده علشان خاطرها انا مش مسامحه حد فيكم ولا انت ولا هي ولا اي حد…حطت ايدها على بطنها بحسرة وانهيار: حتى الحاجه الحلوه اللي كانت منك راحت موتها بسبب الست نور موتها بسببها عشان خاطر تطلع ما بيننا للاسف انا اللي خسرتك وخسرت اللي جوايا الحاجه اللي كانت احلى حاجه المفروض تبقى في حياتي منك للاسف راحت. راحت يا وليد
الممرضه فتحت الباب ودخلت قعدت جنبها بهدوء قالت: يلا عشان تشربي العلاج يا مدام ميار
ميار بعصبيه وعياط: مش عايزه اشرب حاجه واخرجي بره يلا
الممرضه بتنهيد وهدوء: تمام انا هخرج بره بس حضرتك قبل ما اخرج يا ريت تبقى حاطه في بالك وفاكره كويس الوعد اللي ما بينك وما بين الاستاذ اللي بيجي هنا وانا وانك قولتي لي هاخد العلاج ومش هتعصب ولا هعمل حاجه ضدي عشان خاطر يخرجك من هنا يا ريت تاخدي بقى العلاج علشان خاطر تتحسني بسرعه فضلا ويقدر يخرجك من هنا لو عايزه تخرجي انتي بقا
ميار من هنا افتكرت الكلام اللي ما بينها ما بين احمد وسكتت صامته لكنها كانت بتبكي بصامت جواها مسحت دموعها بايديها بحزن شديد متملك قلبها مده ايدها اخدت العلاج وشربته
ميار بتعب: لو سمحتي عايزه التليفون اعمل مكالمه
الممرضه: معلش بس هتعملي مكالمه مع مين عشان ابقى عارفه
ميار بعصبيه: مع صاحبتي هعمل مكالمه مع صاحبتي عشان تيجي تزورني
الممرضه ادتها الفون
♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕♕
طلبت رقم شهد مره واثنين وثلاثه ما ردتش ورنت تاني واكتر من مره ما فيش رد
قائله جواها بدموع وحزن منها: حتى انتي يا بنت عمي ما بتساليش عليا حتى انتي طيب وليد خلاص سابني وطلقني وكرهني بسبب اللي عملته فيه واهلي اتبرو مني وانتي كمان نسيتيني ما بقتيش عايزه تعرفي عني حاجه ولا تسالي عليا معقول ماشي يا شهد
التليفون نزل من ايدها من شده شده الحزن والحسره والوجع اللي جواها واغمضت عيونها وراحت في النوم لانه العلاج في نسبه منوم
الممرضه اخدت التليفون واخدت الصينيه اللي فيها العلاج بتنهيده وراحت قفلت عليها الباب وخرجت بره
_____________________________
بعد العصر حوالي الساعه 5:00
نور وساره وليلى كانو بيتكلمو مكالمه جماعيه
ساره بفرحه و بابتسامة: مبسوطه كتير ليكي يا جميلتي والله العظيم فرحانه اوي
ليلي بضحكه و بابتسامة: انا كمان مبسوطه هنلبس فساتين بقا
نور بابتسامة:حبايب قلبي انتوا والله ربنا يحفظكم ليا وميحرمنيش منكم ابدا
ساره بابتسامة: حبيبتي انتي دخلي شهد في المكالمة دي بسرعه علشان نتفق نروح نجيب الفساتين امتى بقى
ليلي بابتسامة: حبيبتي يا نور عيني
نور بضحكه: طيب مش لما بابا يوافق الاول يا بت انتي وهي بعد كده نجيب الفساتين ونتفق على الفرح والقاعه
دخلت شهد في المكالمه وبقت ترن
ساره بضحكه: يوافق غصب عنه زي ما انتي وفيقتي كده غصب عنك واعترفتي بكل حاجه ليه هو كمان هيوافق عشان خاطر سعادتك يا روحي
ليكي ضحكت: صح ولله
نور بغيظ منهم: بس يا بت انتي وهي خليني اشوف البت شهد مش بترد ليه
في الوقت ده ردت
شهد بابتسامة: عاملين ايه وحشتوني كتير كتير كتير وحشتوني
ساره: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته انتي اكتر يقمري عامله ايه
نور بضحكه: الحمد لله يا روحي انتي اخبارك ايه اخبار البيبي ايه انتي اكتر وحشانا والله
ليكي بابتسامة: احنا الحمد لله بخير وزي الفل يا روحي وانتي عامله ايه انتي والنونو
شهد ضحكت بابتسامة: حبايب قلبي انا بخير الحمد لله والله وانا كويسه انا والنونو زي الفل الحمد لله عال العالم
ساره بابتسامة: يا رب دائما تكوني بخير يا روحي انتي والنونو ويجي على خير ويجعله ذريه صالحه ليكي انتي وجوزك يا رب يا قمري
شهد بابتسامة:حبيبتي يارب
ليلي: شهد عاوزين نتفق نجيب فساتين زي بعض… بابتسامة: عايزين نخليها ليله جميله جدا ليهم باذن الله
نور بضحكه: قولت اما نشوف راي الراجل الاول بقا
شهد باستغراب: ليه الفساتين في اي..؟
ساره بابتسامة:دا انتي في عالم تاني خالص وليد و نور مش هما كاتبين الكتاب و انتي عارفه الباقي بقا ي بنتي
شهد بحزن: انتي بتحبي وليد يا نور يعني.؟
نور بابتسامة وحب: اوي …بتنهيد حزن: بس انتي عارفه بقا اللي حصل لينا كلنا وبعدت خالص بس ربنا الحمدلله جمعني اخيرا مع اللي بحبه
ليلي باستغراب: حاسه انك زعلانه مش عارفه ليه لما سمعتي يا شهد
شهد بسرعه: لا مش موضوع كدا ابدا بس لسه جايه من الدرس والله تعبانه شويه
ساره بتنهيد: اللي فات ده كله كان اختبارات من ربنا احنا في دلوقتي
نور ابتسمت بحزن: شهد مش كل حاجه بنتمناها بتكون لنا احيانا
شهد بحزن شديد: الحمد لله بنات طب هقفل دلوقتي عشان لسه جايه والله كمان هروح اغير هدومي هقفل بقى ابقى اكلمكم وقت تاني باذن الله سلام…قفلت
ليلي: شكلها زعلانه
نور بحزن: حقها انتي ما تعرفوش هي كانت علاقتهم ببعض كانت عامله ازاي مش صحاب او اخوات وبنات عم كده لا علاقتهم كانت قويه جدا كانو طول الوقت مع بعض ويحلم بكل حاجه مع بعضيهم بس في لحظه كل حاجه اتحولت ضدهم واحلامهم اتحطمت
ساره بحزن: مش بايدهم بقى يا نور ما تزعليش نفسك كله بيد ربنا يا حبيبتي
ليلي بحزن.: متزعليش نفسك يا روحي هي اللي عملت في نفسها كده من الاول هو اللي اختارك في الاخر
_____________________________
شهد بقت تعيط من شده الحزن اللي جواها
شهد بدموع وضيق: طيب ليه عملتي كدا في نفسك يا ميار ليه هو حياتك انتي اللي دمرتيها بايدك اللي انتي بتحبيه بقا ل واحده تانيه انتي خربتي حياتك …بحزن وعياط: يا رب اللي احنا اتمنا من ربنا واحلمنا بيهم طول عمرنا ما كانوش لينا يا رب طيب انا معروفه ان انا كانت محرمه ما كانش ينفع وربنا ما رضيش على كده بس وليد وميار كانو بيحبو بعض جدا وصبرو على حبهم لما لما يتجمعو في الحلال صبرو كتير والله يا رب…اتنهدت ومسحت دموعها بحزن وعياط: بس هي غلطت برضو وموتت اللي في بطنها اللي هو منه اللي كان بيتمنى من ربنا من زمان وهي دمرت حياتها بايدها حقو يعمل اكتر من كده ونور تستاهل حاجه حلوه تستاهل الحب تستاهل الحياه الحلوه هي طيبه وبنت حلال جدعه قلبها طيب تستاهل الحب اللي بتحب لا وليد وتستاهل حب وحنان مش خساره فيها والله مش خساره فيها بجد…مسحت دموعها الاتنين وخلعت الخمار وراحت قامت بتعب تغير هدومها
قالت مستغربه جواها: يا ترى مين اللي كان بيرن عليا ده ده رقم غريب هشوف بقى بعد ما اغير هدومي واكل بس الاول ان شاء الله
_____________________________
عند وليد في الشركه كان يتكلم مع كريم في التليفون بكل فرحه وسعادة
وليد بابتسامة وحب: حقيقي مبسوط علي اخر لحظه خلاص كانت هي اخر فرصه و هطلع من حياتها نهائي بس الحمدلله ربنا بيحبني والله وداني الفرصه دي نقدر اعوضها واني اقدر احبها الحمد لله
كريم بابتسامة فرحه لي: فرحان ليكم يا ابو الصحاب فرحان واتمنى انكم تعيشو في السعاده دائما يا رب وابوها يوافق والكل يكون مبسوط من قلوبهم ليكم وتفضلو مع بعض طول العمر وربنا يرزقكم بالزريه الصالحه اللي انت بتتمناه يا صاحبي
وليد بابتسامة جميله: يارب يارب تسلم يا صاحبي مش عارفه اشكرك ازاي على وقفتك معايا دي بجد
كريم بابتسامة صدق: اي اللي انت بتقوله ده ما تقولش كده تاني عشان قسما بالله هزعل منك انت مش بس ابن عمتي او اللي احنا ما بينا قرابه كدا وخلاص لا انت اخويا وصاحبي وحبيبي كل حاجه احنا اخوات ما فيش ما بينا شكر وحقي اعمل اكتر من كده فرحتك من فرحتي وسعادتي من سعادتك وانا حقي اعمل اكتر من كده ليك يا صاحبي
وليد بابتسامة:حبيبي يا صاحبي والله ربنا يدوم المحبه ما بينا و يديمك ليا يا ابو الصحاب
كريم بابتسامة: يارب يا صاحبي
بضحكه: المهم فرح امتى بقى باذن الله عايزين نفرح شويه قبل ما اسافر
وليد بضحكه حب و بابتسامة: باذن الله وده وعد مني هيكون الاسبوع ده غصب عن اي حد هتكون ليا فرح ده هخليه اسعد ليله لينا كلنا مش ليا انا وهي بس انا نفرح كلنا باذن الله يا صاحبي
كريم بابتسامة: باذن الله تبقى اجمل ليله لينا هتروح ل عمي هاني الليله ان شاءلله
وليد: ان شاءلله تعالى يا رب خليهم كلهم يوافقو ويفرحو لينا
_____________________________
في منزل هاني في غرفه نور
وقفت قدام المرايه حطت الفستان عليها وهي وافقه قدام المرايه بابتسامة
نور بابتسامة فرحه: ياااه كنت جايبه الفستان علشان خاطر اللحظه دي الحلوه اللي هتبقي ما بينا يا وليد
بصت ل الفستان قالت بغبث: انا شكل كده قلبظت الفستان مش هيدخل فيا
قعدت على السرير بزعل حطت جنبها الفستان
امينه دخلت في الوقت ده
نور قامت بسرعه
نور بتساؤل: بقولك هو الفستان ده هيدخل فيا لو لبسته ل وليد …مسكت الفستان حطيته عليها
امينه بضحكه: لا انتي قلبظتي مش هيدخل فيكي
نور بغيظ: طيب شكرا
امينه بضحكه و بابتسامة: انا بهزر معاكي يا نور عيني …بغمزه وضحكه: دا انتي قمر انتي لو قلبظتي هتعجب وليد بكل صفاتك
نور شهقت بخجل شديد دارت ضهرها بكسوف منها و قالت
نور بخجل وغضب: اي قله الادب دي الله كده عيب يا طنط انا اقدر اقولك كلام زي كدا
امينه ضحكت جامد: يا خرابي على كسوف
نور بكسوف جامد: انتي اسكتي اسكتي بالله
امينه بضحكه: خلاص خلاص براحتك بقا منك لي يا ستي
نور بصت ليها بخجل وتوتر: احم بقولك اي رني علي بابا قولي لي يجي بدري الليله
امينه بضحك: مستعجله على اي نور عيني وليد مش هيطير يعني معاكي العمر كله تفضلي معاه و في حضنه
نور بخجل شديد وغضب: بس بقا الله انا قولت اي مش عاوزه قله الادب
امينه بضحك: ماشي
نور بغيظ وكسوف منها: اخرج بره اخرج بره انتي والله مش بتتكسفي ابدا
امينه بابتسامة حزن: زي ما سامحتي وليد وابوكي هتسامحيني ان شاء الله
نور بحزن: ان شاءلله ربنا يسهل
_____________________________
في شقه مهران
شهد قعدت على السرير بعد ما خلصت كل حاجه وراها وبدات ترن على الرقم اللي رن عليها…لحد اما فتح
شهد: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الممرضه: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته مين معايا..؟
شهد: الرقم ده رن عليا من الصبح وكدا انتي اللي مين معلش
الممرضه قامت من الغرفه تودي التليفون ل ميار
الممرضه: لحظه بس المدام ميار هي اللي كانت رن عليكي كانت طالباكي
شهد لما سمعت انها هي ميار اللي طالباها على الرقم ده وسمعت اسمها زعلت خالص ما كانتش قادره تكلمها
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
ميار قامت اتعدلت في قعدتها اخدت الفون بتعب و دموع
ميار بدموع: الو..؟
شهد ___
ميار: شهد.!!
شهد بدموع وعدم رد: وحشاني والله علي فكره
ميار بعياط وعتاب: ليه مش بتسألي عليا..؟ خلاص نسيتيني نسيتي بنت عمك اللي كانت اختك وصاحبتك وكل حاجه في الدنيا دي...!؟
شهد بدموع وحزن شديد: سامحيني يا ميار بس انا ربنا يعلم واحده بيا باللي عندي ومشاكلي وحالي انا سبت البيت وعايشه مع مهران مش بتواصل ولا بتكلم مع حد حتى في البيت ولا ماما ولا بابا ولا اي حد انا مش برد عليهم اصلا
ميار: ليه...؟
شهد بدموع: علشان مهران بيهدد فيا هياخد مني البيبي لو ما عشتش معاه واتقبلت بالواقع هياخده مني
ميار بتعب: وفين العيله فين عمامي فين الكل
شهد اتنهدت جامد بحزن شديد: اللي حصل بقى يا ميار خلاص المهم طمنيني عليكي سيبك مني دلوقتي انا اللي حصل حصل في حياتي وخلاص
ميار بدموع وحزن: شهد انا مش كويسه مش كويسه خالص انا تعبانه هموت يا شهد انا انا محبوسه في مستشفى الامراض النفسيه بتعالج نفسيا انا بقيت مريضه نفسيا يا شهد
شهد بصدمه و دموع: اي..؟ ازاي انتي انتي تعبتي دخلتي المستشفى امتى
ميار بعياط و انهيار: من فتره تعبانه اوي تعاليلي يا شهد تعالي عايزه اشوفك انا محتاجه حد جنبي نفسي احضنك اوي ونفسي اشوفك نفسي احس بالامان نفسي احس ان في حد حواليا لسه بيحبني في الدنيا دي
الممرضه بسرعه: لو سمحتي يلا اقفلي علشان تاخدي العلاج كمان
شهد بعياط وحزن عليها: ميار اهدي يا حبيبتي انا هاجيلك بكره باذن الله والله بس انتي اهدي اهدي يروح قلبي
ميار بانهيار وتهب: مستنياكي يا شهد مستنياكي تعالي بكره محتاجه اشوفك اوي
شهد بدموع وحزن: حاضر سلام يا ميار …وقفلت حطت الفون علي السرير بقت تبكي جامد بحزن عليها مالي قلبها
شهد بعياط وحزن شديد: يا رب هونها من عندك يا رب …حطت رأسها علي المخده و هي بتبكي جامد صوت الشهقات بقا عالي من شده الحزن اللي جواها
_____________________________
بعد شويه … في المساء
في منزل هاني
هاني بغضب: والله مش هو ده اللي اذاكي يا نور ازاي توافقي عليه بالسهوله دي يا بنتي
نور بتوتر بابا بس انا بحبه اللي حصل حصل بقى المسامح كريم يا بابا
وليد بضحكه وحب: ايوه يا جامد طلع باللي في قلبك كده وقال الحقيقه
نور بصت لي بغيظ: اسكت
امينه ضحكت جامد
هاني بزعيق: دا انتي مفيش عندك حاجه اسمها احترام ابدا يا بنتي وما شفتيش تربيه كمان وما عندكيش دم اذاكي جسديا ونفسيا مدمر حياتك برضو اقنعك وضحك عليكي بكلمتين عشان خاطر تضعفي لي وتبقى لي بسهوله
نور صعب عليها من الكلام وبقت تعيط بحزن قالت بعياط: اسفه يا بابا
وليد بحزن:عمي والله العظيم بحبها مش بقول كدا وخلاص ولا اقنعتها بكلمتين زي ما حضرتك بتقول ولا حاجه ولا كل ده انا بحبها ولو عملت اي حاجه ضدها فا كان غصب عني صدقني
امينه بحزن وعتاب: ليه كدا يا هاني تزعلها بالطريقة دي دي فرحانه من امبارح والله العظيم بطريقه بس انت مش واخد بالك من حاجه اصلا
نور قامت وهي بتعيط جامد بشده كسفه منه
هاني بص ليها وقال بتنهيد: استني يا نور تعالي
نور وقفت وبصيت لي وهي تعيط: نعم يا بابا
وليد بصدق جواه: صدقني بحبها وهسعدها واعوضها عن اي حاجه حصلت ليها بسببي وبسبب اهلي مستحيل ازعلها مني يوم من الايام
هاني قام حضن نور بابتسامة: حقك عليا مش قصدي ازعلك بس انا مضايق من اللي قاعد ده اللي تعبك و تعب قلبك
نور حضنته بدموع و بابتسامة: انا بحبه وهو خلاص ندمان واحلف انه هيعوضني والله يا بابا ومش هيسيبني ولا هيزعلني ولا اي حاجه ان شاء الله
هاني ابتسم بتنهيد: طيب لما نشوف
وليد بابتسامة: يعني موافق ان انا ونور نعمل فرح ونكمل باقي حياتنا مع بعض
هاني طلع نور من حضنه بص لي بتوعد وقال: لو عرفت ان نور في يوم من الايام زعلتها في حاجه انا اللي هزعلك علشان دي حته مني اياك اشوفها زعلانه من اي حاجه انا بقولك اهو
وليد ضحك: اعتبره تهديد ولا ايه
هاني بلا مبالاة: اعتبرو اللي انت تعتبره زي ما انت عايز
امينه بضحكه: قلبك ابيض بقا يا هاني هو بيحبها مستحيل يزعلها هو وعدنا خلاص
هاني:طيب اما نشوف يا مسهل الحال الله المستعان
نور ضحكت بابتسامة: لو زعلتني مش هتحامه غير في بابا انا بقولك اهو
وليد بضحكه: لا اله الا الله ده انتوا شكلكم عيله كده هتموتوني ولا اي
هاني: براحتك مش عجبك طلقها
وليد شد نور من ايدها حضنها بابتسامة وحب: لا لا انا اقدر دي روح قلبي دي والله
هاني بقا غيران علي نور جامد
هاني بغضب وغيرة: خلي عندك دم شويه
نور زقت وليد بخجل وتوتر شديد راحت دخلت الاوضه بسرعه بخجل وتوتر
امينه بضحكه: انت لسه شوفت حاجه اومال لما يوم الفرح هتعمل ايه لما تسيبك كده وتبقى معاه
هاني بغيره شديدة: بقولك اي معنديش بنات الجواز انت طلق بنتي كده وتاخذ بعضك وتغور
وليد بذهول: لا حول ولا قوه الا بالله العلي تصبحو علي خير يا جماعه … راح طلع من المنزل بسرعه
امينه بقت تضحك جامد
هاني بغيظ: اضحكي يا ختي اضحكي
_____________________________
في شقه مهران
مهران قعد جنب شهد
مهران باستغراب: مالك من ساعه لما جيت وانتي بتعيطي في اي مالك تعبانه ولا اي
شهد بدموع وحزن:مفيش حاجه مخنوقه شويه
مهران: مخنوقه من اي قوليلي؟
شهد بدموع: لا مش عاوزه اقول حاجه
مهران قرب منها راح مسح دموعها بحنان
مهران بحزن وحنان: مخنوقه مني صح عاوزه تطلقي مني
شهد بسرعه: لا مش موضوع كده اكيد مش منك
مهران بحزن: اومال ايه طيب..؟
شهد بقت تعيط جامد بحزن وضيق وفضلت ساكته تعيط وبس
مهران اخدها في حضنها بحزن شديد عليها بقا يهدي فيها بحنان… شهد بدلته الحضن هي ايضا بدموع وحزن شديد جواها
طالما بتعرف تصحى بدري عشان تطلع الرحلة أو تروح الإمتحان ومبتصحاش تصلي الفجر فـ أنت مش نومك تقيل، أنت إيمانك خفيف !
-الشيخ علاء حامد....