
الفصل الواحد والثلاثون 31
بقلم نور ربيع
في منزل والدة امال
والدة امال بدموع وحسرة.عليها: كل ده حصل يا بنتي
شهد بعياط: اه يا تيته و جي دلوقتي كمان يقولي اي و يهدد فيا كمان مش عايز يرحمني أبداً
والدة امال بغضب منه: اوعي تعملي اللي قال عليه ابدأ سبيه يتعلم الادب هناك
شهد بعياط وخوف: بس هو هددني والله خايفه منه
والدة امال بحزن وحسرة عليها: بلاش تخافي منه يا شهد احنا كلنا معاكي انتي في وسطنا مستحيل يعرف يهرب منهم أبداً و يقدر يقرب منك
شهد بعياط: خايفه والله العظيم انا هموت كدا
والدة امال بــ تفكير: هو قالك اي يا شهد بالظبط
شهد كلامه في دماغه مش بيروح. بدأت تحكي
________________فلااش بااك
شهد بدموع وخوف: انت عاوز اعمل اي بالظبط انا خلاص زهقت وتعبت والله العظيم ازاي عايزني اخرجك
مهران: هتقولي ل القاضي انك انتي هربتي معايا بــ مزاجك يعني مش انا اللي خطفتك و ان المخدرات دي احمد هو اللي حطها ليا هو اللي بيتاجر فيها
شهد بصدمه وغضب: اقسم بالله ما هيحصل كده أبداً دا مستحيل كفايه ظلم يا جاحد
مهران قام ماسكها من حجابها جامد
مهران بغضب: وانا اقسم بالله لو ما عملتي كدا ل يكون موتك على ايدي
بغضب معمي: ولا اقولك انتي الموت عندك سهل انا هخرج من هنا غصب عن اي حد كدا كدا ابقي شوفي بقي مين اللي هيرحمك مني يا شهد
شهد بعياط وخوف شديد: ابعد عني بقا ابعد عني سبني في حالي حرام انا مش عاوزه اقول كدا حرام حرام والله العظيم اني اجي عليه
مهران بغضب: اومال عاوزه يجي عليا انا هاااا
شهد بعياط وقهرة: شوف انا ولا عاوزه اجي عليك ولا عليه مش عاوزه ولا حب ولا عاوزه حاجه خلاص عاوزه اكون عايشه في هدوء انا و اللي في بطني بقا والله
مهران بــ صدق وغضب: طول انتي في حياة مهران مستحيل تبقي في امان ابدا.. مسكها من بطنها بغضب معمي: اللي في بطنك ده هقتلك انتي وهو لو ما عملتيش اللي بقولك عليه
شهد بسرعه وجع: لا لا بلاش تأذيه انا والله العظيم هعمل اللي انت بتقول عليه خلاص بس سبني وانا همشي دلوقتي اليوم اللي هيبقى فيه الحكم هاجي فيه
مهران زقها بعنف: يارب يكون كلامي مفهوم يا شهد انتي عارفه هعمل فيكي اي كويس
شهد قدمت خطوتين قدام عند الباب
شهد بعياط وقهرة: مش مسامحك أبداً والله
________________ارض الواقع
شهد بعياط وخوف منه: خايفه منه والله مش عارفه اعمل ايه
والدة امال بغضب وحزن: انتي هتقولي عكس اللي قاله ليكي دا يا شهد
شهد بعياط: ازاي بس انا خايفه بقولك
والدة امال بغضب: بطلي اللي انتي فيه ده بقا كفايه خوف احنا معاكي وربنا معاكي متخافيش
_________________________
في المساء
امال بخوف شديد: البت راحت فين بس ياربي برن مش بترد ليه عليا يارب
سميره بهدوء: اهدي بس مالك هي زمانها جايه يا امال والله
امال بدموع: اهدي اي بس تعبت مبقتش عاوزه شهد ولا تروح ولا تجي في مكان ابوها هيجي دلوقتي هيسأل هقوله اي بقا كمان
اميره اتنهدت وقالت: معرفش هتفضلي لحد امتي كدا بالحالة اللي انتي فيها موتي نفسك انتي
الباب خبط قامت فتحت سميره بسرعه
سميره بابتسامة: اتفضلي يا ام امال
والدة امال بابتسامة: يزيد فضلك
دخلت هي و شهد
امال قامت بغضب: والله العظيم ما ليكي حل ابدا
شهد بهدوء: ليه بس يا ماما
اميره حضنت والدة امال بابتسامة: نورتينا يا ست الكل
والدة امال بابتسامة: دا نورك يا حبيبتي
_________________________
بعد شويه
والدة امال اتنهدت وقالت بحزن: بلاش خوف وقلق هي مش صغيره والله علشان الخوف والقلق ده. وانا جبتها اهو لحد البيت يا امال
اميره بهدوء: ياريت تقوليلها والله اللي حصل مش هيحصل ابدا لو اي كده والله
امال بغضب: ماخفش عليها اي بس تعبانه و طول الوقت في نكد و تعب و غير الحمل كمان.افهمو انا خايفه من اللي اسمه مهران ده يعمل فيها حاجه والله العظيم خايفه عليها كدا انا هموت من خوفي عليها
شهد قامت حضنتها حطت راسها علي كتفها حضنتها جامد
شهد بدموع: متخافيش عليا يا ماما ربنا موجود معايا في كل لحظه والله
امال باست راسها بحزن وخوف: خايفه عليكي والله انتي و اللي في بطنك
والدة بغضب: كفايه بقي اللي انتي فيه ده يا امال
سميره بحزن عليها: مش هينفع كدا ابدا والله يا امال ي ختي اللي انتي بتعمليه
امال بحزن: حقي اخاف والله خايفه يأذيها والله
والدة امال بغضب: بس هو مش خلاص مش هيعرف حتى كده يأذيها يا امال ولا يقرب منها
اميرة بحزن: هو فعلاً خلاص بكره الحكم بتاعه يا يخرج يا لا مش هيحصل حاجه ان شاءلله
شهد طلعت من حضن امال وقالت
شهد بــ جمود: احم ماما انا كنت عند مهران و بعدها روحت عند تيته
امال بصدمه وعصبيه: برضو يا شهد برضو في الكدب ده
شهد بهدوء: يا ماما افهميني انا روحت علشان انهي اللي مابينا بقا
سميره بغضب: افرض بقا كان عمل فيكي حاجه هاا بتروحي ليه
والدة امال: راحت علشان خاطر تنهي كل حاجه بقا وتخلص منه
اميرة بهدوء: هتعملي ايه يا شهد
اتنهدت شهد سندت ضهرها علي الكرسي
امال بغضب: روحتي ليه هاا قولي؟
شهد بتنهيد: اهدي يا ماما اهدي انا زي الفل اهو هقولك نهايتها اي مع مهران في الحكاية دي
_________________________
في منزل كريم
كريم و حياة كانو قاعدين علي السفرة
حياة مسكت المعلقه بدأت تخبط ع السفرة
كريم بــ ازعج: اي يا حياة اهدي
حياة بــ زعل طفولي: جوعت
كريم بابتسامة: حاضر هما بيعملو الاكل اهو
حياة بــ صوت عالي: ماااماااا سرسوررههه يلللا
كريم ضحك عليها: يلا يا ماما يلا يا سرسورة بقا حياتي جاعت
_________________________
نور شالت الاطباق من بسرعه وهي سامعه صوت حياة
نور بضحكه: يلا يا ساره حياة مفيش عندها صبر أبداً
ساره بضحكه: ابدأ.. شالت الاطباق هي ايضا.. وطلعو من المطبخ
بره
قاعدو بدأو في الاكل
ساره بابتسامة: اي رايك في الاكل با حياتي
حياة بــ قرف: يع وحس
نور شالت من قدامها الطبق اللي فيه لحم حطت فيه نوع فراخ
كريم بضحكه: يع وحس مش بتحبي اللحمه وبعدين حرام كده كل نعم ربنا حلوة
حياة بــ طفوليه: اسفه يا بابي
ساره بغيظ: طيب كلي يا ختي الفراخ اهي طالما لحم وحس
نور ضحكت: مالك يا ساره قلبك شايل ليها ليه ي بت انتي
ساره بضحكه: اللي يشوفها وهي بتعمل اللي كانت بتعملو دلوقتي مش يشوفها وهي بتقولك وحس دلوقتي
نور ضحكت
كريم بضحكه: بطلي يا سرسورة حياتي تعمل اللي هي عايزاه
ساره بضحك: طبعاً مش حياة بقا
بقا يا كلو في هدوء تام
نور وهي بتاكل افتكرت كلام ميار وهي بتقولها لازم تنسي انك تفتكري اي حاجه وحبي كريم بقا لو اهلك حد سأل فيكي مش كان يدوران عليكي بقا جواها حيرانه جامد
كريم باستغراب: بتفكري في ايه ي جميله؟
نور بــ انتهبه: ها لا ولا حاجه
سرسورة بمرح: ل يكون بتحبي جديد.. وضحكت جامد
نور بغيظ: اتلمي يا بت احب اي انتي كمان.. وضحكت ع الكلمة
كريم بغيظ منها وضحك: عقلها فوت خلاص والله
نور بضحكه: شكلها كدا
ساره بضحكه ومرح: اومال سرحانه في اي طيب؟
نور بابتسامة: لا بس افتكرت ميار انا حبيتها اوي والله من اول مره
ساره: امم لحقتي انتي وهي تبقي صحاب
نور بابتسامة: اه
كريم باستغراب: ميار
ساره: اه ميار بنت سلفه عمتي سميره. هما الاتنين بقا صحاب سوشيال
كريم: امم
نور ابتسمت
كريم انتبه ليها. قال: مهما قبلتي مهما اتعرفتي علي ناس اوعي تتعلقي فيهم يا جميلة علشان بعدين مش عاوزك تصدمي في حد
نور باستغراب: اي ليه الكلام ده مش فاهمه؟
كريم اتنهد وقال: ايوه يا جميلة خلي حدود في علاقتك مع النااس علشان ما تتصدميش بعدين فيهم وتتوجعي من اقرب حد غالي ع قلبك
نور بهدوء: بس هي طيبه خالص والله من اول مره حبيتها كده
كريم: فهمك يا جميلتي بس مش عايزك تتوجعي والله العظيم من حد فخدي بالك من كل اللي حواليكي عشان كل اللي حوالينا دول غدارين الا من رحم الله
نور بابتسامة بسيطه: حاضر ما تقلقش عليا شكرا على نصيحتك ليا
كريم بحب: انتي جميلتي يا جميلتي مش عايز اشوف فيكي حاجه وحشه ابدا او زعلانه من حاجه نهائي
نور بابتسامة: ربنا يديمك ليا يارب
ساره بابتسامة وضحكه: دا الحب ظاهر اهو والله علينا
كريم بغيظ منها: احم ام لسان لمي نفسك شويه
ساره بضحكه: حاضر حاضر
نور ضحكت بــ خجل
_________________________
في منزل ليلي
ليلي كانت قاعده ع المكتب بتذاكر راحت قامت بتعب صداع راحت ع السرير مسكت الفون
بدأت تدخل علي الفيس تقلب فيه
في بالها نور جواها زعلانه جامد عليها
ليلي بــ دموع: لو بأيدي اني ارجعك ليا ارجعك بس مش عارفه مش عارفه انتي فين بالظبط
بقت تفتكر كل لحظة مابينهم بدموع
ليلي بــ دموع وحزن: مش ناسيه اي حاجه حلوه مابينا والله يا نوري لما كنت مقتنعه بــ كلام خالد بــ كل حاجه و اني امشي ورا كلامه علشان حبي لي و و كل ده عمري ما في حياتي هنسك ولا هنسي اي لحظه ما بينا حلوه يا نوري
بدأت تتفرج علي الفيس بــ ضيق شديد وهي في عيونها دموع بالصدفة شافت
صفحه بتاعت فيها كل المعلومات بتاعت شركه وليد فيها العنوان اتاكدت من الاسم ان ده وليد اللي نور دايما كانت تحكي ليها عليه. اتاكدت من العنوان بتاع الشركه وقررت انها لازم تروح لي تقوله كل حاجه
ليلي بــ دموع وحزن: يارب يارب يصدق بقا.. فصلت الفون حطت دماغها ع المخده و نامت بحزن مالي قلبها
_________________________
في الصباح يوم جديد.. تحديدأ في منزل السيوفي
الكل موجود في الصالون
محمد: شهد انتي جاهزة واخده القرار
شهد بــ توتر جواها: ا اه يا عمي
وليد باستغراب: شهد
شهد بتوتر: نعم
وليد: واثقه اوي انك انتى عايزه تجيبي حقك مني بالطريقه دي ومش خايفه يعني
شهد بحزن: انا عايزه اخد منه حقي علشان اللي عمله وعشان كمان ما يقدرش يقرب مني ولا انا ولا اللي في بطني عشان انا خايفه منه والله عاوزاه يفضل في السجن عشان يتعلم من اللي عمله
عبدالله: مش هيقدر يقرب منك كدا علشان احنا معاكي ف كل لحظة من بعد ربنا خلاص علي كدا المهم انتي بس تكوني اخدتي القرار ومش خايفه بدل ما تروحي هناك تغيري الكلام وكده تيجي على دماغك انتي
امال بغضب: اياك يا شهد حتى لو ميته من الخوف كده برضو لازم تاخدي حقك منه
شهد بسرعه: لا لا خلاص ع كلامي والله
وليد بهدوء: خليكي على كلامك واحنا معاكي ما فيش حد هيقدر يقرب منك كده ولا هو ولا غيره خليكي قويه
شهد بدموع وخوف: بالله عليكم لو لو هو طلع مش هيسيبني في حالي وممكن يموتني بلاش تسيبوني احسن انا خايفه
اميرة حضنتها بحنان: بس يروحي مفيش حد هيقرب منك والله العظيم ربنا يحميكي من اي شر يا رب احنا معاكي
سميرة بهدوء: يا حبيبتي والله السجن ده اللي هيعلمو الادب بلاش تخافي وهو مش هيعرف يهرب كده احنا ف ضهرك دايما
وليد بضيق: بدل ما انتي شطرة في العياط كدا فكري في حاجه تانيه سيبك من كل ده وجمدي قلبك شويه
ابو وليد بطمانيه: طلعي الخوف ده من قلبك يا بنتي ما فيش حاجه هتحصل ابدا هو ما بين ايديهم مستحيل يعرف يهرب او كل ده طلعي كل ده من قلبك الخوف ده على الفاضي والله
امال بخوف شديد عليها : والله العظيم خايفه عليها اوي
عبدالله بغضب: انتي اللي موتراها ومخوفها بالطريقه دي يا ريت تهدي بقى شويه
محمد بهدوء لي: وبرضو الغضب والعصبيه اللي جواكم دي مش هتفيد بحاجه يا ريت تهدى شويه وتفكرو كويس انتوا بتقولوا ايه او بتعملو ايه استهدوا بالله
شهد. طلعت من حضن اميرة بدموع
تلطف في الموضوع وحزن: خير ان شاء الله والله خير ما فيش حاجه هتحصل باذن الله انا هتوكل على الله
امال بحزن وخوف: ان شاء الله هنرتاح بقى من كل ده قريب قوي ان شاء الله وكل ده هيعدي والتوتر والخوف اللي جوانا ده المهم ما تخافيش انتي من حاجه
_________________________
عند مهران كان جواه امل كبير انه هيخرج وان شهد هتجيب كل حاجه فوق دماغ احمد
مهران بثقه: خلاص خلاص هانت هي النهارده وبس وهتخرج بقى من كل اللي انت فيه.. بحقد: كل حاجه هتبقى فوق دماغك يا احمد كل حاجه كده كده حقي هيرجع ومين اللي هيجيبه شهد شهد اللي انت كنت ملهوف عليها كنت عايز تاخدها مني صح كل حاجه جت فوق دماغك يا غالي
________________________
احمد طلع من البيت راكب العربيه بتاعته بقا يفكر جامد طول الطريق عايز يكسب القضيه دي. بأي طريقه. بتشتت في عقله وضيق شديد
احمد: لو هي كانت مظلومه زي ما هي بتقول كده يبقى هنشوف النهارده مين المظلوم ومين الظالم لو فضلتي ساكته وطلعتيه براءه يبقى ما لكيش عندي غير الكره وبس
_________________________
في منزل هاني
امينه بقلق: هاني انا خايفه عليه والله خايفه شهد مش توافق
هاني بتنهيد: امينه سبيها علي الله... بضيق: ما تزعليش من اللي هقوله دلوقتي بس لو ما وافقتش يبقى اخوكي يستاهل اللي عمل ده غلط كبير اوي فيها انا لو بنتي مكانها مش هقبل بكده خالص وهشرب من دمه
امينه بدموع: بس هو كان بيحبها
هاني بضيق: اللي بيحب مش بياذي. دار ضهر وراح يم الباب.. اهدي يا امينه كده واستهدي بالله وخدي بالك من الاطفال وبطلي قلق في نفسك وتوكلي على الله واللي هيحصل ده المكتوب من عند ربنا ادعيله.. راح ماشي
امينه قعدت على السرير
امينه بدموع: يا رب طلعه منها على خير يا رب يا رب
_________________________
وجه الوقت اللي في الكل منهم موجود في المحكمه قدام القاضي وفي منهم عبد الله وشهد ومحمد وابو وليد ووليد واحمد وهاني
في الوقت ده مهران بص ل شهد بلغه انها لازم تقول كل حاجه عشان خاطر ما ياذيهاش زي ما قال في الاتفاق
شهد بصت لي بعيون كلها توعد ووجع جواها وكسرة منه
شهد بتوعد وجع جواها: جه الوقت اللي هاخد في حقي منك يا مهران.. بسخرية: على امل انك انت هتطلع بريء من هنا وان احمد هيتمسك بالكذب صح وعد مني لانتقم منك لاقول كل حاجه عليك وكده يبقى اخدت حقي منك وخلصت منك تماما
عبدالله بص ل شهد حط ايده ع ايدها علشان تطمن وطلع اي حاجه من جواها
شهد بصت لي بدموع وتوتر
_________________________
بدأ في التحقيقات و الاسئله
جه وقت شهد
القاضي يسالها بصت ليه هز راسه علشان تتكلم
شهد جواها بقى متوتر جامد ودموعها بتنزل منها
مهران جواها مبسوط انها تتكلم وتقول كل حاجه ضد احمد لكن ما يعرفش الصدمه اللي جايه
عبدالله بضيق منها جواه: يلا اتكلمي بقى يا شهد قولي خلينا نخلص بقى من كل ده
شهد بدموع وتوتر: والله انا هقول الحق انا مش جايبه اي حاجه من عندي وكل اللي اقوله ده حقيقي.. قالت جواها بندم: سامحني يا رب سامحني بس لازم انا عارفه ان اللي هقوله ده غلط وهو مش بتاع المخدرات والحاجات دي بس انا لازم اقول كده علشان خاطر هو برضو عايزني اعمل كده في احمد ولازم اخليه يتعلم الادب واخد حقي منه سامحني يا رب سامحني على كل ذنب فعلته انت عالم باللي جوايا يا رب انت اللي عالم سامحني. اتنفست جامد وبدات تتكلم بتوتر وخوف
شهد بدموع: مهران ابراهيم من سنتين خطفني من اهلي وقتل واحده وحطها مكاني في المشرحه بس كانت مشوهه علشان الكل واهلي يصدقو ان دي انا واني ميته بعدها خدني على ايطاليا بعيد عن اهلي وبعيد عن الانظار
ومن هنا الصدمه كانت كبيره على مهران وكان مصدوم تماما منها
احمد انتبه ليها وركز في الكلام
هاني بصدمه جواه: ده اللي كنت عامل حسابه اشرب بقى انت يا استاذ مهران ولسه انت لسه شفت حاجه
القاضي بجديه: عندك حاجه تثبت انك انت كنت مخطوفه وان دا حصل منه
شهد بجمود ودموع: اكيد عندي دليل ع كدا خطفني واتجوزني عشان خاطر يعرف يهرب المخدرات بتاعته وكان بيشتغل هناك مع المافيا الايطاليين اكبر التجار اللي هناك
مهران بصدمه كبيره وغير توقيع منها: يا نهارك ابيض يا شهد ما كنتش اتوقع منك كده بقيتي قويه اهو من بعد ما رجعت لاهلك حقيقي مصدوم فيكي
القاضي: كأن بيهرب المخدرات من طريقك؟؟كان لي يد في المخدرات اللي اتمسك بيها؟ دي مش قضيه واحده دي يعتبر ثلاث قضايات
شهد هزت راسها بدموع ورعب منه
شهد بدأت تحكي بعياط وكل حاجه كانها حصلت دلوقتي قدامها: السنتين دول كانو اصعب سنتين عليا اللي انا عشت فيه ما كنتش اتصور انه يحصل فيا كدا لما كان بيهدد فيا قبل كل ده كنت خايفه منه بس مكنتش اتوقع منه كده
قاضي كان مركز معاها بيستمع ليها
مره واحده قامت واحده من وسط النااس وقالت بصوت عالي جدا ومالي بالخبث وشر ليها: لحظه لحظه يا اسمك اي انتي هو مين ده اللي كان خطفك ها مين اللي لي في المخدرات انتي اكبر كدابه شوفتها ع وجه الارض يا ماما انتي
شهد بصت علي الصوت بصدمه وهي عارفه الصوت دا كويس
الكل بص ليها باستغراب
القاضي باستغراب: وانتي مين؟ ازاي تتكلمي من غير اذن
شهد ضحكت جامد بصوت عالي في المكان بسخرية شديدة: دي اخت جوزي لمياء.. بصت بسخريه وتوعد ليها: صح ي اخت جوزي
مهران بصدمه وسخريه جواه: جيتي برجلك ل الموت والله يا غاليه
هاني بصدمه وسخريه: اخته
بدأت تتكلم بخبث: انا اخت مهران إبراهيم و البنت دي بتكذب في كل كلمه هي اللي هربت معاه وفقت انها تتجوزه من ورا اهلها
شهد بتوعد ليها جواها: قولي كمان قولي كمان يا غاليه اقسم بالله ل شرب من دمك الدور عليكي
القاضي بعتراض ع كلامها: مفيش حاجه تثبت علي ده لكن هي معاها ميت دليل المخدرات الخطف القتل كل ده
لمياء بقت مصدومه وخايفه بشده
_________________________
في منزل السيوفي
امال بخوف شديد: يارب اتاخرو اوي ليه كدا
اميره بحزن عليها: اهدي يا امال كل ده بياخد وقت والله استهدي بالله قومي صلي قومي بدل كل ده
سميره بعصبيه: يا شيخه كفايه بقي اللي انتي فيه ده خلي قلبك جامد شويه عليها
امال بدموع وغضب: بعد كدا اشوفها المره دي بتموت بالفعل قدامي صح ساعة كدا بقا المره هموت فيها حقيقي
اميره بتنهيد: لا اله لا الله ربنا يبعد عننا اي شر اهدي بقا كدا استهدي بالله مفيش حاجه ان شاءلله خير انا هرن ع احمد اهو
سميره قامت مسكت ايدها بهدوء
سميره: قومي يا امال قومي صلي وكفايه بقا هتتعبي والله العظيم
امال قامت بدموع وخوف شديد معاها
اميره بتنهيد وحزن: يارب اهدي الحال من عندك يارب واسترها علي اولادي لا تشتت عقولنا عليهم يارب و جيب الخير يارب لينا يارب
_______________________
ومهران خسر الاتفاق واتحكم عليه ست سنين دا في قضيه واحده بس قضيه المخدرات لكن لسه في أحكام تاني عليه
وترحل علي مكان تاني في السجن
احمد بص لي بشامته جواه: مش مصدق مش مصدق انك أخيراً بتاخد اشد العقاب اللعبه جت عليك السحر اتقلب علي الساحر
شهد ركبت العربيه مع ابوها بصت لي بشماته جواها وفرحه: فرحانه فيك يا مهران مش قادره اوصفلك اد اي شهد ميته من الفرحه أخيرا ياااه دا انا رجعت من الموت بعد سنيين.. بصت لي لمياء اللي مشيت ب بخساره بالكذب بتاعها.. قالت بتوعد جواها ليها
شهد بتوعد: الدور عليكي هاخد حقي منك ع كل حاجه عملتيها فيا
مهران بقا شايف نظرت الشماته في عيونهم جواه مصدوم تمامأ مش مصدق انها جت عليه كدا وجبت كل حاجه كان متفق عليها ضد احمد عليه بالطريقة دي
بتوعد وحزن جواه: هخرج هخرج بلاش تفرحو اوي كده هطلع و اخدك برضو يا شهد غصب عن اي حد وهتشوفي
هاني واقف قصده بيأس: مش عارف ليه عملت كدا من الأول
مهران بجمود وتحدي: هخرج وهتشوف لسه وممكن ادفع غرامه
هاني بيأس: غرامه اي بس هتدفع علي اي ولا ايه
مهران: انا معايا يساعد انا هقولك تعمل اي علشان تعرف تحول الفلوس اللي في ايطاليا ل القاهره
هاني بهدوء!: تمام انا معاك في اي حاجه وفي اي وقت
العساكر خدت مهران والكل منهم مشي مهران كان جواه توعد كبير انه لازم يخرج من اللي هو فيه ده حتى لو ايه
_________________________
احمد مشي بالعربيه بتاعته ورا لمياء
احمد بغضب جواه: لازم اعرف كل حاجه بقا وانت كمان وازاي كل ده حصل... ماشي وراها باقوى سرعه بالعربيه وهي كانت راكبه تاكس
_________________________
وليد راح ناحيه الشركه بتاعته بالعربيه عبد الله وشهد راحوا على البيت ومحمد ابو وليد راح على الشغل
_________________________
في المنزل.
جرس الباب رن امال قامت بسرعه بتوتر تفتح.. اول لما فتحت
شهد بسعاده: مااامااا مامااا مهران خسر القضيه و اتسجن الحمد لله
امال اتنهدت بطمانيه وحضنتها بفرحه كبيره.. امال بفرحه: الحمدلله يارب الحمدلله مش مصدقه اخيرا خلصنا منه
ودخلو
اميره بابتسامة بسيطه: افرحي بقى يا حبيبت قلبي واطمني انتي وهي وكفايه بقى توتر وقلق بقى
سميره بفرحه بابتسامة: اخيرا ان شاء الله طلع من حياتنا يا ستار
شهد بفرحه: عارفين والله العظيم حاسه ان انا طايره من الفرحه حاسه اني اني اتحررت من حاجه وانا سعيده مش عايزه اوصف لكم اللي جوايا اللي انا فيه دلوقتي حاسه ان انا خلاص ما فيش اسعد مني في اللحظه دي انا طايره من الفرحه اوي
عبدالله بابتسامة وفرحه عشان شايفها كده: طبعا يا حبيبتي انت دلوقتي فعلا حره وما فيش اي حاجه هتاذيك ولا حاجه تبعدك عننا ولا اي حاجه هو خلاص غار في داهيه مش هيرجع تاني في حياتنا ان شاء الله ولا في حياتك المهم انتي تنسي كل حاجه وطلعي كل حاجه وعيشي حياتك ل نفسك بقى كويس خدي بالك من اللي في بطنك بقى وانسي انسي اللي فات يا حبيبتي
امال بفرحه بابتسامة: حبيبت قلبي عيشي حياتك بقى وانت حره خلاص على كده هو ولا هيقدر يقرب منك خلاص ويسيبك بقى من الخوف ده بقى طلعيه من قلبك وانسي بقى اللي فات خلاص على كده ابداي صفحه جديده في حياتك
شهد بتنهيد بفرحه: ده اكيد اكيد لازم اعمل كده لازم وابدا حياه جديده من اول وجديد اللي فات مات خلاص على كده مهما لو فضل جوايا بس لازم يموت جوايا بقى كل حاجه وحشه
(السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا جميلات ساتر اسم عفريت من الجن انما ستار هو اسم من اسماء الله الحسنى
ف الصح تقولوا ستار او ستير)
_________________________
في منزل كريم
نور كانت بترن علي ميار ردت
نور بابتسامة: حبيبت قلبي عامله ايه وحشاني
ميار بابتسامة كلها خبث: الحمدلله يروحي انتي عامله ايه انتي اكتر وحشاني والله
نور بابتسامة: حبيبتي ادام الله حمدك ياروحي. انا بخير والله الحمدلله
ميار: يروحي يارب دايما تكوني بخير وسعادة يارب
نور بابتسامة: تسلميلي ياقلبي. طمنيني عامله ايه في الامتحانات و المذكرة
ميار بتنهيد: الحمدلله اهو الدنيا ماشيه
نور بضحكه: انتي شطورة بقا
ميار بثقه وغرور: اي اللي شطوره دا انا بطلع من الاوائل اومال وصلت لحد هنا ازاي
نور بابتسامة وضحكه: اللهم بارك بقا طلع عندي صاحبه شطوره مجتهده وانا لا مش مشكلة بقا. بس انا فخورة بيكي والله
ميار بغل جواها: طول عمري لكن انتي طول عمرك فاشله مفيش جديد
نور باستغراب: روحتي فين؟
ميار بنتبه: معاكي اهو. المهم قوليلي بقا عامله ايه في حياتك
نور بابتسامة بسيطه: اهو الحمدلله الدنيا ماشيه والله
ميار بتمثيل الزعل: اوعي تقوليلي انك زعلانه لسه بتحاولي تفتكري
نور بتنهيد: لا والله بحاول مش اضغط على نفسي والله.. علشان بتعب جامد
ميار بخبث: ماانتي اللي بتعملي كدا في نفسك والله
نور:بحاول والله مش اضغط على نفسي علشان خاطر نفسي و اللي حواليا
ميار بغل: بلاش محاوله و اسعدي اللي ساعدك
نور بابتسامة بسيطه: حاضر ان شاءلله.. نور اتنهدت بتوتر: احم ميار حاسه اني اعرفك مش عارفه ليه
ميار اتوترت جامد: اي تعرفيني تعرفيني ازاي وانا اول مره اصلا اعرفك من طريق السوشيال ميديا كمان اول مره يبقى لينا كلام مع بعض
نور بضيق جواها وحزن: انا انا اسفه بس مش عارفه حاسه ان قلبي بيقول لي كده بس هو يمكن مجرد احساس بس
ميار بعصبيه: هو فعلاً مجرد احساس ومش نعرف بعض ابدا عمرنا ماكنا نعرف بعض
نور باستغراب وهدوء: خلاص اهدي مش نعرف بعض هو والله اكيد مجرد احساس مش عارفه بقا بلاش عصبيه
ميار بتنهيد جواها: اهدي يا ميار بلاش تخليها تعصبك او اي حاجه تعصبك اهدي بلاش تخليها تحس من حاجه و اعملي اللي بداتي فيه علشان متحولوش ترجع كده ل شخصيه نور الحقيقه كدا مهما اي
حياة جت قعدت جنب نور: ماما
نور بصت ليها بابتسامة: روح قلب ماما انتي
ميار بسخرية جواها: ماما بقيتي ماما في سنك ده طول عمرك هبله عاوزه تراضى اللي حواليكي للدرجه انك بقيتي ماما ليها
نور بابتسامة: ميار شوفي بنتي العسل دي.. شالتها قدام الكاميرا
نور بابتسامة وحب: اي رايك قمر
ميار بابتسامة من جملها:اللهم بارك عامله زي حورية البحر عيون زرقه و شعر اشقر و بيضاء اللهم بارك
نور بابتسامة وضحكه: عقبال لما تتجوزي كدا وتجيبي زيها يارب
في وقت ده ساره طلعت قعدت جنبها
ميار بسخرية: لا يا ختي خلي ليكى انتى انا اتجوز اه اللي بحبه تمام لكن اخلف دا تؤتؤ طبعاً مفيش عندي الكلام ده اصلا
نور باستغراب منها: ليه الأطفال جميله جدا والله دا انا بحبهم اوي اوي وربنا
ميار بسخرية وغل جواها: علشان انتي غبيه عامله زيهم اصلا.. قالت بزهق: انا مش بحبهم مش بحب الأطفال
نور باستغراب شديد: ربنا يهديكي يا ميار في حد مش بيحب الأطفال
ساره كانت قاعده كتمه ضحكتها جواها. قالت جواها: الحمدلله انها مش اتعصبت عليكي يا جميله زيي
(يا جماعه حافظوا علي بيوتكم وداروا علي عيالكم وازواجكم الواحد ممكن يحسد نفسه من غير ما يحس )
___________________________
احمد فضل ماشي وراها من غير ما تحس لحد لما وقفت قدام بيت احمد وقف بالعربية بسرعه نزل قبل ما تدخل
جت تدخل احمد مسكها من شعرها بعنف
بــ صويت: اااااه انت مين اوعاااا كدااا
احمد ضربها بالقلم جامد علي وشها
احمد بغضب وشر: تعرفي مهران ازاي هااا
لمياء بتوتر: معرفش
احمد شدها بغضب معمي من شعرها بقا يضرب فيها:بقولك تعرفي مهران منين و شهد ازاي كل ده حصل مع شهد انطقي احسنلك
لمياء بخوف شديد وجع: سبني بس كدا و ابعد علشان ما صوتش ولم عليك الناس
احمد ضحك بسخرية: تصدقي ضحكتيني يا شطرة يلا يلا صوتي لمي النااس يلا.. طلع البطاقه بتاعها حطها قدام عيونها
احمد بعدم اهتمام ليها: انا ملازم احمد
لمياء بخوف شديد منه: انت انت عايز ايه يعني مش فاهمه
احمد وهو يشد ع شعرها جامد: تحكي كل حاجه كل حاجه مهران ازاي وصل ل شهد ازاي بقا يهدد فيها ويتكلم معاها كل حاجه يلا قولي
لمياء بخوف وتوتر: هقولك بس سيبني
احمد ساب شعرها زقها بعنف ل ورا
لمياء ___
احمد بعصبيه: اااي لسااانك اااتشل ولا اااي
لمياء بخوف منه شديد: ه هتكلم ا ا اهو
بدأت تحكي
لمياء بتوتر: من سنتين ونص مهران مهران هو اللي قالي وصليني ل شهد بــ طريق الصدقة الكذبه بتاعتك ليها
فلاااش باااك_______________
مهران: لمياء هقدملك في مدرسة*** علشان خاطر حد كدا عاوزك تجيبي اررها
لمياء باستغراب: اي ده ليه مش فاهمه؟
مهران بجمود: في بنت اسمها شهد عاوز اعرف كل حاجه عنها عاوز و اوصل ليها بأي طريقه
لمياء: ليه بقا ان شاءلله؟
مهران: عشان بحبها
لمياء بغل: امم طيب وانا
مهران بسخرية: وانتي انتي ولا حاجه اصلا
لمياء بسرعه: تمام تمام انسي
مهران ببرود: بكره هحاول في الورق بتاعك علشان تنقلي فيها قريب
لمياء: تمام
مهران: هقولك تتعاملي معاها ازاي
لمياء ضحكت بشر لي: سيبها عليا انا دي
مهران ضحك بسخرية: لما نشوف
لمياء بغل: هتشوف لمياء هتعمل ايه
لمياء وهي بتحكي بتوتر ل احمد وخوف منه: بعدها قدمت بعد وقت واتعرفت عليها وكنت عاوزها توصل ل مهران زي ما قال وكان جوايا غل وشر ليها علشان خاطر هو بيحبها.. بيعمل اي حاجه علشانها مستعد يموت نفسه كده
لمياء بابتسامة خبث: دا انا حبيتك اوي يا شهد من دلوقتي احنا صحاب لا مش صحاب اخوات كمان
شهد بابتسامة وحب: دا شرف ليا يا جميله والله وانا حبيتك اكتر
لمياء ضحكه الخبث: شكلها كدا الصحبه هتكبر وتبقي مرات اخويا
شهد ضحكت جامد بسخرية: لا يا ختي انا بحب مش عاوزه ولا اخوكي ولا غيرة
لمياء بغل جواها: بتحبي هو مهران ميعرفش ولا اي
لمياء مهران دا شهد بتقولك بحب
مهران بغضب: عارف مش محتاج تقولي. المهم اعملي اللي عليكي وبس انا جبت رقم جديد اديها لي علي اساس ان دي انتي وطلعي بقا انتي من كل ده
لمياء بزهق: اووف تمام
لمياء بخبث: شهد دا رقمي الجديد ابقي كلميني منه بقا وتس علشان ده قافلاه
شهد باستغراب: ليه؟
لمياء بتوتر: دا بتاع ماما نتكلم من هنا ده جديد
شهد بابتسامة طيب يروحي
________________ ارض الواقع
لمياء بخوف منه: اللي حصل كدا
احمد بصدمه وغضب معمي مسكها جامد من شعرها
لمياء بوجع وصويت: ااابعد عنييي
احمد شدها بغضب ل العربيه بتوعد
لمياء برعب وصريخ: انت انت هتوديني فين سبني
احمد بسخرية: هاخدك افسحك
لمياء بعياط وخوف: سبني ابعد عني بقا
احمد شدها جامد في العربية بعدها ماشي ل عند البيت بتاعهم
_________________________
في منزل هاني
هاني كان وصل البيت
امينه طلعت من الاوضه بتوتر وخوف
امينه بخوف: هاني طمني علي مهران شهد خرجته صح طمني بالله عليك
هاني اتنهد بحزن عليها وقال: امينه اهدي ومهما اللي هقوله لك دلوقتي بلاش تخليه يزعلك نهائي ان شاء الله خير لسه قدامنا فرصه تانيه
امينه بعياط وحزن عليه: يارب ليه كدا ياربي انا افتكرته هيطلع والله هيخرج
هاني قرب منها حضنها بسرعه بحنان: اهدي اهدي ليه كل ده والله في فرصة هو في محاولات كتيره يا حبيبتي
امينه حضنته جامد بعياط: خايفه عليه والله يا هاني
هاني بحنان: عارف اني مش في مكانك دلوقتي والله ان شاء الله هيخرج هنحاول باي طريقه انه يخرج بلاش تزعلي نفسك يا حبيبتي اهم حاجه
امينه كانت بتعيط جامد
هاني طلع من حضنه وقعدها على الكرسي بدا يهدي فيها
_____________________
ليلى نزلت من التاكس وقفت قدام شركه وليد بتوتر جواها
دخلت بتوتر الشركة
وقفت قدام شخص بتوتر: ل لو سمحت عاوزه اقبل استاذ وليد
هو باستغراب: مين علشان اقوله بس
ليلي بتوتر جواها: اقوله ايه بس ياربي دلوقتي.: احم قوله واحده اسمها ليلي تبقى صاحبه نور
شخص بقا مستغرب جامد: تمام. . وراح دخل المكتب عنده
_________________________
جوه عند وليد في المكتب
وليد باستغراب: ليلي صاحبه نور دا مين دي كمان تمام خليها تدخل
قال جواه بــ سرحان: نور سنتين واحنا مش عارفين عنها حاجه في اي دلوقتي بقا... باستغراب مين ليلي صاحبتها لما هي اصلا مكنش عندها صحاب طول الفتره اللي كانت فيها في البيت
ليلي خبط و دخلت
وليد بجمود: ادخل
ليلي دخلت بتوتر وهي بصه في الأرض.. قولت باحترام: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وليد: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته
بجمود وليد: انتي مين عاوزه اي خدمه
ليلي بتوتر: احم انا ليلي ابقي صاحبه نور اللي هي تبقي بنت اخت المدام اميرة
وليد بهدوء: امم و المطلوب
ليلي بحزن شديد: انا كنت جايه اقولك على الموضوع اللي حصل مع نور و مين السبب في كل ده نور ماليهاش ذنب في حد من البيت هو اللي عمل كل ده فيها
وليد بعدم فهم: وضحي كلامك مش فاهم قصدك اي؟؟
ليلي بحزن وتوتر: من سنتين لما خالد داخل البيت علي اساس انه حبيب نور ده كان حد متفق معاه من بيت حضرتك علي نور علشان تخرج من البيت بــ مشاكل معاها و كانت متخدره
وليد بدهشة وغضب: حالد و اتفق و البيت و نور و و و و انتي تعرفي كل ده ازاي انتي تعرفيها ازاي
ليلي بدموع غصب عنها: انا من فترة لما نور طلعت من البيت بتاعكم و جت علي بيت والدها اتعرفت عليها.. بتوتر: انا اعرف واحد اسمه خالد خالد.ده هو اللي متفق مع حد من بيتك علشان خاطر يعمل كل ده في نور علشان خاطر فلوس
وليد بهدوء رهيب وسخريه: ومين بقا اللي في البيت ده
ليلي بسرعه: ميار ميار اللي هي تبقي بنت خالتها علشان خاطر كانت بتحبك هي عملت فيها كده علشان انتوا تطلعوها من البيت بالمشاكل دي وتكرهوها
وليد قام بصدمه كبيره وغضب معمي: انتي بتقولي ايه يا بت انتي
ليلي بخوف منه: والله العظيم زي ما بقول كدا مش جايبه حاجه من عندي
وليد من غير تصديق تمامأ وغضب معمي: اخفي من قدامي و غوري اطلعي برا
ليلي بدموع وخوف: والله العظيم انا بقولك الحقيقة نور مظلومه حرام عليكم بقا انا عاوزه اعرف هي فين حتي هي كانت مخدوعه في ميار مكنتش تعرف كل ده
وليد بغضب معمي: اطلعييي برهههه يللا
ليلي بعياط وحزن: والله العظيم انتوا هتندمو و انت اكتر واحد علشان نور كانت بتحبك و عملت كل حاجه عشانك لكن انت و بنت عمك الظلمه دي كنتو كل شر ليها حسبي الله ونعم الوكيل.. درات ضهرها مشيت وهي بتبكي
وليد قاعد بغضب شديد جواه و مصدوم من الكلام لكنه مش مصدق اي حاجه فيها
وليد بغضب وصدمه: ازاي اي الكلام ده اي البلوة اللي جت دي قلبت دماغي مره واحده.. بسخرية وغضب: ماهي زيها بقا. باستغراب وتشتت: بس ازاي ازاي كل ده.. مسح وشه بغضب.. انا كل يوم هتصدم من حاجه مره شهد و مره ميار ولا ايه.. لا لا اكيد كل ده مش حقيقي الكلام ده
_________________________
في منزل السيوفي تحديدأ في غرفة شهد
شهد كانت قاعدة هي و امال
شهد بضحكه و استغراب: ماما هو انتي مش كنتي بتقوليلي انك انتي وبابا الفتره اللي انا كنت مختفيه فيها دي كان في مشاكل وطول الوقت مشاكل مع بابا بابا كان جي عليكي جامد ازاي حامل طيب بقا
امال بغيظ منها: وانتى مالك اي ده عندك فضول ل كل حاجه كده
شهد بضحكه وبراءه: اه يا ماما انا بسالك عادي
امال: لا يا اختي ما تساليش خليكي في حالك ماشي
شهد حضنتها بابتسامة حطت ايدهاعلى بطنها.. قالت بنعس: يلا علشان ننام طيب نفسي انام في حضنك علي طول والله يا ماما كده ما تروحيش من حضني ابدا
امال حضنتها بابتسامة: يا حبيبت قلبي انا على طول جنبك اهو وحضني كله ليكي لوحدك
شهد ضحكت جامد: طيب وبابا
امال بغيظ وعصبيه: لمي لساني الطويل ده بقا
شهد بضحكه: حاضر.. بقت تبوس فيها جامد في خدودها
أمال بابتسامة: بطلي ونامي بقا علشان زهقت منك والله
شهد بابتسامة: طيب
سمعو جرس الباب بيرن والباب بيخبط جامد
شهد قامت بسرعه بخوف وتوتر: ماما مين ده
امال بتوتر: معرفش والله اهدي كده بلاش تخافي وتتوتري كدا اكيد يا احمد هو اللي بيعمل كده بالطريقه دي هنزل اشوف مين
امال قامت نزلت تشوف مين شهد نزلت وراها بتوتر
شهد بصدمه وغضب: اخيرا كنت مستنياكي من زمان يا غاليه
_________________________
يتبع