رواية حب المراهقه الفصل العاشر 10 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل العاشر 10
بقلم نور ربيع



نور بصدمه: اي اللي انتوا بتعملو ده 
احمد بهدوء: ملكيش دعوه خليكي في حالك تمام.
نور بعصبيه: انت ازاي ليك عين تتكلم وتقولي ملكيش دعوه انت عارف انت عملت اي قدامي دلوقتي
احمد بغضب: وانا قولتلك ملكيش دعوه خليكي في حالك احسنلك انتي مالك انتي اصلا 
شهد بتوتر: نور اهدي انا و احمد بنحب بعض 
وانا. نور اتكلمت قبل ما تكمل بغضب: بتحبوا بعض وهو اللي يحب حد يحب في السر كده و يعمل اللي انتوا بتعملو. 
احمد بنرفز: يووهههه هو انا مش قولتلك انتي مالك انتي عاوزه دخلي نفسك وخلاص انتي عاوزه تقعدي هنا اقعدي وانا ساكته اللي تشوفيه بلاش تعلقي عليه في البيت ده بالذات. 
نور بدموع: تمام 
شهد مسكت ايد نور: يلا يا نور علشان نمشي كفايه 
نور شد ايدها راحت مشيت شهد مشيت وراها. 
في الشارع. نور كانت ماشيه و شهد ل قدام. 
شهد: نورر استني 
نور كانت ماشيه مش بترد 
شهد بزهق: نوررر بالله استني بقا انتي ليه بتعملي كدا قولتلك انا وهو بنحب بعض علي فكره وهو هيتجوزني
نور وقفت وقالت بغضب: مفيش واحد يتجوز واحده كانت بتتكلم معاه او كانت عامله معاه علاقة 
و مستحيل وانا واثقه من كده انه هيبقي في جواز بعد ده كلو كدا حرام مش  يرضي ربنا أبداً يا غالية 
شهد باستغراب: نور انتي تعرفي كل ده ازاي اومال اللي يشوفك يقول مش عارفه اي حاجه في الدنيا ليه
نور بحزن: أنا ماما الله يرحمها علمتني الصح من الغلط كويس علمتني الحلال من الحرام كويس اوى مش علشان شايفين اني صغيره ابقي مش فاهمه حاجه دا الحلال و الحلال و الزنا مذكور  في القرأن
شهد بهدوء: نور صدقيني مش قصدي حاجه انا بس عاوزه اقولك والله بلاش تفهمي حاجه غلط. واحنا فعلا بنحب بعض هو هيتجوزني والله ان شاءلله وانا واثقه منه اوى كمان قالت. بتوتر: بس بس ب بالله بالله عليكي اوعي تجيبي سيرة اي حاجه من دي قدام اي حد في البيت وخصوصأ ماما و بابا ماشي يا نور 
نور دارت  ضهرها:  مش هقدر اوعدك مفيش انسان بيشوف الغلط ويسكت أبداً سلام  راحت مشيت في الشارع بتاع المدرسه 
شهد مشيت علي المدرسه في عيونها دموع و حزينه جواها من ان نور تقول لحد و خايفه في نفس الوقت يكون معاها حق مش هيتجوزها بعد كل ده وحاسه من جواها بالذنب انه كبير عليها
______________________
في غرفة ميار ميار كانت بتذاكر كانت حاطه قدامها علي المكتب. بتاعها صوره ليها وهي في سنه خمسة ابتدائي قاعده مبتسمه ل الصوره اوى افتكرت وهي صغيره.
فلاش بااك... ميار وهي صغيره 
ميار بإبتسامة: بابا انا نفسي ابقي دكتورة وانا كبيره 
محمد بإبتسامة لها: الله دكتورة دا انتي هتبقي احلي دكتورة يا دكتورة ميار ان شاءلله لما تكبري لو عاوزه توصلي ل حلم عمرك ده فعلاً يبقي لازم تتعبي اتعبي وانتي توصلي لي 
ميار: لو علي التعب ف انا فعلاً هتعب علشان اوصل لي لازم اتعب علشانه الحلم ده وبس 
ارض الواقع.. 
ميار اتنهدت وقالت: باقي خمس شهور بس وبس ياا ميار وانتي بقيتي بعيدة اوى عن المذاكره الأيام دي قالت بحزن: يارب طول عمري بحلم اني ابقي دكتورة و افتح عيادة ليا يارب نولي اللي في بالي يارب. 
اميرة كانت واقفه علي الباب سمعت وهي بتتكلم دخلت
 وقالت: كله عند ربنا والله يا بنتي اللي يتعب ويحقق كل حاجه بس قبل ده كلو اللي دايما قريب من ربنا اللي يصلي ويدعي كتيرر كتير بيحقق كل حاجه والله
ميار بصت ليها بدموع: ماما انا خايفه اوى الامتحانات خلاص انا حاسه اني هيحصل حاجه ليا كده كل لما تقرب  خايفه اوى والله دي امتحانات النهاية خلاص كل لما افكر انها خلاص تقرب بحس اني هموت كدا من الخوف و التوتر. 
اميرة حضنتها: ولا خوف ولا توتر ولا حاجه انتي بس اللي حاطه في دماغك كل ده طلعي كل ده من بالك علشان متتعبيش  والله هتتعبي طلعتها من حضنها قالت بإبتسامة: وبعدين انتي مش فاكره حاجه ولا ايه. احنا خلاص قربنأ اهو 
ميار بعدم فهم: قربنأ في اي مش فاهمه يا ماما
اميرة بإبتسامة: امم مش فاكره اني افكرك انتي عيد ميار بسرعه قالت: اااها صح عيد ميلادي يااه بجد انا مكنتش فاكره حاجه زي كدا يا ماما والله اتنهدت بحزن: السنه دي بجد الثانويه خلتني انسئ كل حاجه حرفيأ (احنا عندنا عيدين بس مفيش حاجة اسمها عيد ميلاد اسمها يوم ميلاد والاحتفال بيه بدعة)
اميرة بهدوء: معلش يا حبيبتي هي كام شهر الكابوس ده يروح من علي قلوبنا. المهم انتي اعملي اللي عليكي اهم حاجه وبس 
ميار بحزن.: ان شاءلله خير يا ماما 
اميرة بإبتسامة حضنتها: سيبك بقا انتي بعد بكرا عيد ميلادك كل سنه وانتي طيبه يا نور عيني ان شاءلله السنه كده الجايه يارب يارب تبقي في الكلية اللي نفسك فيها 
ميار بإبتسامة حضنتها: وانتي طيبه ياقلبي ماما يارب يارب ياحبيبتي ادعيلي كتيررر علشان حقيقي نفسي ابقي دكتورة 
اميرة: ان شاءلله هتبقي اكبر دكتورة في البلد دي 
_________________________
في منزل امينه. 
امينه كانت مسكه في ايدها اختبار الحمل مستنيه النتيجة تظهر علشان تعرف هي حامل ولا 
بعد شويه طلعت. النتيجة كانت 
امينه بدموع: كمان مفيش حمل طيب انا اعمل اي كل شهر كده ياربي ان اصلا زهقت 
رمت الاختبار في الزبالة وهي بتبكي قالت بعيط: متجوزه من ١٥ سنه ولحد دلوقتي مش عارفه اخلف طفل واحد مش عارفه اي ده اتنهدت وقالت بدموع وحزن شديد: استغفر الله العظيم لا اعتراض علي شئ يارب "ما يمكن خير. رقضت علي السرير في عيونها دموع و بتدعي انها تبقي ام
_________________________
في مكان اول مره نروح لي 
قاامت من علي السرير وهي حاطه ايدها علي بطنها بتعب شديد:" ااه ااه س سا. سارة ال الحقيني ي يا سارة شكلي ه هولد يا يا سارة كانت بتنادي وهي بتبكي من شده التعب
دخلت الغرفه البنت بخضه: مالك مالك يا حبيبتي في اي 
" بصريخ:  رنيييييي بسرعههههه علييي كرييييم ااانا بولدددد ااااااه 
البنت بدموع: طيب اهدي اهدي وانا هرن اهو والله 
طلعت من الاوضه بسرعة وهي في عيونها دموع ترن علي اخوها. 
"بدموع:  كريم تعال بسرعه حياة بتولد وهتموت من التعب تعال بسرعه 
قاام بسرعة بفزعه من علي المكتب: طيب اهدي يا حبيبتي وانا جاي اهو في الطريق. طلع بسرعة يجري علي العربيه بتاعته وهو هيموت من الخوف علي مراته التي يعشقها بجنون
بعد شويه كأن وصل البيت  نزل بسرعه من العربية وهو هيموت من الخوف عليها. داخل بقي ي نادي ب لهفه عليهم: ساااارة  حيااااة 
سارة قاامت بسرعة من علي السرير بدموع وخوف: كريم 
كريم داخل الاوضه بص علي حبيبته التي  قاعده علي السرير بتصرخ وتعيط من الوجع 
سارة بدموع: بسرعة يا كريم 
كريم راح شالها بسرعة من علي السرير كانت ماسكه فيه جامد الصريخ مالي البيت من شده التعب 
سارة دخلت تجيب هدوم البيبي من علي السرير اللي كانت مجهزة ليها ولبست النقاب وطلعت بسرعة قفلت الباب راحت علي العربيه 
كريم بلهفه: بسرعة يا سارة 
سارة: حاضر انا خلصت اهو امشي
حياة بدأ يغمي عليها من التعب 
سارة بدموع: حياة خلاص هانت يا حبيبتي 
طول الطريق كانت بتحاول تهدي فيها وتحاول تتكلم معاها علشان تهون عليها. وبعد وقت وصلوأ المستشفى الدكاترة بسرعة اخذوها غرفه العمليات 
كريم كان هيموت من الخوف و القلق عليها كان رايح جاي في المكان حاسس انه حاجه تحصل ليها 
سارة علشان اطمن فيه: كريم حبيبي ان شاءلله خير انت ادعيلها وبس ان شاءلله خير قالت بإبتسامة كلها خوف عليها: هي تجيب لينا بنوته قمر ان شاءلله زيها انت ادعيلها لحد ما تخرج 
كريم بحزن بص لها: شايفه ان في امل يعني 
سارة حضنته بدموع: خايفه اوى عليها بس ان شاءلله خير يلا نصلي وندعي ليها 
كريم جواه  مفيش طمانينه نهائي علي مراته عارف ان بسبب الحمل ان الحمل ده   خطر عليها من الاول كل الدكاترة قالت مفيش امل انها بعد الولاده ممكن تعيش
سارة بصت لي بحزن مسكت ايده:يلا روح اتوضي كدا وادعي ليها وانا كمان هعمل كدا دلوقتي يلا بلاش نفكر كتير يا كريم خير والله خير ان شاءلله 
كريم دار ضهره بالفعل ماشي في المستشفى بدأ يبعد وهو حاسس روحه تخرج منه من شده الرعب علي مراته. 
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
بعد كام ساعة في القلق و الخوف وهما قاعدين يدعو لها انها تقوم بالسلامة. 
كريم بص علي الساعة في ايده اتنهد وقال: يارب ما تجيب غير كل خير يارب 
الدكتورة طلعت من غرفة العمليات وهي شايله بيبي 
كريم و سارة قامو بسرعة بتوتر 
كريم بسرعة: دكتوره طمنيني علي مراتي عامله ايه دلوقتي 
سارة بإبتسامة: اخدت البيبي 
بإبتسامة و فرحه: اللهم بارك البنوته قمر يا كريم اللهم بارك اللهم بارك يارب 
الدكتوره بحزن: مبارك علي الطفلة يا استاذ كريم. 
كريم بلهفه: دكتورة حياة طمنيني عليها بالله عليكي هي كويسه صح قولي انها كويسه 
سارة بخوف: دكتورة حياة كويسه صح؟ 
الدكتوره بحزن: البقاء لله يا جماعة للاسف مدام حياة اتوفت 
الكلمه نزلت عليهم زي السهم اللي ضرب في قلوبهم 
كريم بغير استوعاب: ا ا انتي بتقولي ايه مستحيل يكون الكلام ده صح 
سارة بدأت تعيط جامد مش مصدقه انها ماتت 
كريم بدأ الدموع تنزل منه غضب عنه قال بغضب: اااانتيي ااااكيد مش عااااارفه حااااجه هيي عااايشه عااايشه 
الدكتوره بدموع: للاسف الكلام حقيقي والله هي خلاص انا قولت قبل كدا في اول الحمل ان الحمل صعب عليها البيبي لازم ينزل علشان يا هي يا الطفله اللي لازم تعيش
كريم جواه مش مصدق حاسس ان الحياة من هنا بقت واقفه و الساعه الوقت كل حاجه حواليه مش حاسس بأي شئ غير ان الدنيا سواد في وشه 
سارة كانت بتبكي جامد وحضنه الطفله. الممرضة جت اخدت الطفله منها 
حياة دخلت عند حياة حضنتها جامد وهي تبكي في انهيار عليها
كريم داخل بدموع عليها وكل قلبه  وعقله مشتت بالحزن عليها. 
_________________________
عند شهد كانت طالعه من المدرسة 
لول لما طلعت في حد من بعيد بدأ يصور  فيها من غير ما حد ينتبه لي او هي تشوفه حتى. 
_________________________
في منزل السيوفي.
نور دخلت البيت بتعب دخلت علي الاوضه بتاعتها. وكان كل عقلها شغال بالتفكير في احمد و شهد راقضت علي السرير بصت ل الدبدوب قالت بزهق: ينفع كدا يا صاحبي مش ينفع صح؟  انا عارفه انك معايا ي صاحبي اكيد. اتنهدت و راحت قاامت بدأت تبدل في الهدوم بعدها دخلت الحمام تاخد شاور وطلعت تصلي. 
_________________________
شهد كانت جت البيت هي أيضاً غيرت الهدوم راحت ع الاوضه بتاعت ميار. اول لما دخلت بدأت تبكي. ميار بصت ليها بخضه قاامت من علي المكتب. 
ميار بقلق: مالك يا شهد بتعيطي ليه قالت بسخرية: لا يكون اتخنقتي  انتي و احمد تاني 
شهد بدموع: ياريت كان احسن من الضيق من الضيق اللي جوايا ده والله 
ميار: وانتي مضايقه من اي يختي ميكنش سامي جالك المدرسة تاني ولا اي.؟؟؟؟ 
شهد قعدت علي السرير يزهق: نور الصبح شفتني  وأنا بحضن في احمد وانا خايفه احسن تروح تقول حاجه ل بابا 
ميار بغضب: وانتي تحضني   احمد ليه ان شاءلله هو انتي مش ترتاحي  غير لما تجيبي لنفسك بلوه انا عارفه والله
شهد بحزن: بس انا بحب احمد علشان كدا انا متعودة عليه 
ميار بعصبيه: حبي يا حبيبتي بس مش تعملي اللي انتي بتعمليه ده كانه جوزك احترامي نفسك احسنلك علشان ساعة الغلط محدش يرحمك في البيت نهائي من ايديهم
شهد بعد فهم: محدش يرحمني ازاي علي اي يعني مش فاهمه؟
ميار: انا وانتي فاهمين كويس انا اقصد اي فا انتي لمي نفسك كدا شويه علشان وقت الغلط الشيطان بيبقي عايز اكتر من كدا صدقيني لو حصل حاجه ما بينك انتي و احمد مش هيطلع  عليكي النار. لو حصل كدا في يوم وانا بقولك اهو وأنتي عارفه اللي بيعمل اي حاجه في العيلة دي بيعملو فيها اي كويس 
شهد بخوف: ميار انا انت مستحيل اعمل حاجه زي كدا وانا اصلا مش بفكر في حاجه زي كدا نهائي والله انت هبلة انا بحبه و دايما عاوزه افضل معاه و مستنيه كل واحد فينا نخلص الكام سنه دول لكن مش في نيتي حاجه زي كده والله العظيم 
ميار بزهق: براحتك انا مليش دعوه بيكي صدقيني ساعه كدا احمد مش ها يسأل فيكي و هسيبك وانا كمان هقولهم مكنتش اعرف حاجه عنها ابدأ 
شهد بدموع: انتوا تغدرو  بالواحد كده ليه دا انا بنت عمكم الوحيدة يعني
ميار اتنهدت وقالت: ماانا بقولك اهو خدي بالك من نفسك بلاش ترمي نفسك علي احمد بالطريقة دي 
شهد بدموع و زهق:  تمام طيب و نور هتعملي فيها اي دلوقتي احسن تقول ليهم حاجه 
ميار ببرود: نور سيبك منها مش هتقول حاجه لحد 
شهد بتوتر: انتي متاكده طب انتي قوليلها اوعي تقولي حاجه و. اللي حصل ده مش هيحصل تاني قوليلها اي حاجه
ميار بعصبيه: بقولك ايه اطلعي يلا علشان عاوزه اذاكر يلا لو نور قالت حاجه سبيها عليا انا 
شهد بغضب: انتي غريبه كفايه عصبيه شويه يا بنتي بقا 
ميار قعدت علي المكتب: اطلعي بره يلا بقولك 
شهد راحت طالعه وقافله الباب 
في الصالون اميرة كانت بتنادي علي البنات علشان تاكل.  الكل منهم طلع قاعد علي السفرة. 
سميرة: مالك يا شهد حاسه انك زعلانه كدا حد مزعلك ولا اي؟ 
شهد بإبتسامة حزن: لا يا مرات عمي مفيش حاجه 
نور زعلانه عليها جامد مش عاوزه تشوفها بتعمل غلط وتسكت عاوزه تخليها تمشي في الطريق الصح 
اميره: انا مش عارفه مالها كل يوم في حال وتروح وتجي عند ام أمال مش عاوزه تقعد في مكان واحد البت دي 
أمال بغضب: انا نفسي زهقت منهم و تعبت اقولها اقعد معاها تجي تجري علي هنا مش عارفه هى مالها مش علي بعضها ليه 
شهد قامت من علي السفرة بعياط: ماما انتي عايزني اقعد علي طول هناك انا مش حابه اقعد هناك انك بزهق مش بلاقي حد يقعد معايا ولا يسهر 
أمال بغضب: عالي صوتك كمان عليا ياا بت ولا اقولك بدل ده كلو تعالي اضربيني احسن
اميرة قامت: بسسسسس انتي وهي في اي مفيش احترام الاكل نهائي انتي وهي أمال كفايه شوفيها مالها زهقانه من اي وانتي يا بت اسكتي بلاش صوت عالي ولمي لسانك و اقعدي 
شهد بدموع: انا شبعت الحمدلله 
راحت دخلت الاوضه بتاعتها 
أمال بصوت عالي:  ان شاءلله عنك ما طفحتي غوري كتك نيله 
سميرة بغضب: ما كفايه بقي و اسكتي انتي لسانك سم كدا ليه شوفيها هي عاوزه اي او مالها دي انتي غريبه اوى
امال بزهق: البت مفيش غير انها كل شويه راحه جايه رايحه جايه اتلكك ميت مره مره نسيت حاجه مره عاوزه فلوس مره زهقانه مره مش عارفه اي اااااي دههه الله 
اميرة بهدوء: ياا ختيي كفايه كفايه دماغييي صداعت منك بقا اسكتي 
نور قاامت راحت ليها الاوضه
ميار طلعت من الاوضه علي صوتهم:في اي مالكم؟؟ 
ااميرة: روحي ل شهد في الاوضه بتاعتها  يا ميار   
ميار: تمام .  راحت دخلت  
 نور  قعدت  جنبها علي السرير كانت قاعده علي السرير تبكي 
نور حضنتها بحزن: خلاص كفايه عياط العياط مش يفيدك بحاجة والله قومي كده   توضي وصلي الظهر وخدي قرار كدا انك طلعي احمد من دماغك اهتمي في الدراسه اهم حاجه من ده كله لو ليكي نصيب انتي وهو تبقي لبعض هتبقي لبعض حتى لو بعد ميت سنه والله ي حبيبتي 

ميار دخلت وهي بتقولها كده كانت سامعه كل كلمه 
بضيق: نور ممكن تقومي 
نور طلعت شهد من حضنها وقامت 
ميار قعدت مكانها قالت ل نور: اطلعي بره بقا. 
نور زعلت من كدا: حاضر. راحت طلعت. قبل ما تخرج ميار
 قالت: اقفلي الباب وراك. 
نور قفلت وطلعت بره. 
ميار بصت ليها: اممم هتفضلي كده كتير زعلانه يعني ولا ايه مش فاهمه انا 
شهد بدموع: انا كويسه ياستي اهو عادي سيبك 
ميار: لا مش كويسة و مش هسيبك وبعدين تعالي هنا مالك زعلانه من اي مش فاهمه زعلانه من البت الهبلة دي شافتك انتي و احمد ولا زعلانه و خايفه احسن احمد مش يتجوزك ولا زعلانه من اني بقولك خدي بالك من نفسك كويس من احمد بلاش تعملي كل ده ولا زعلانه من امك ولا زعلانه من اي بالظبط فهميني  علشان ابقي عارفه. 
شهد بعياط: انا زعلانه من كل حاجه و اكتر حاجه لما نور قالتلي واحنا ماشين المدرسة ان احمد مش هيتجوزني دي اكتر حاجه مزعلني بتموتني من جوايا كده و غير انه كمان تقولي ده حرام  و زنا كمان علشان تحضنه كدا
ميار بغيظ منها: سيبك منها هي اش عرفها اعملي اللي انتي عاوزه سيبك من كلام اي حد. قالت بتأكيد: بس مش تروحي تعملي احمد زي جوزك و تحضني فيه تعملي اللي انتي عاوزه كدا لا خلي حدود ما بينكم 
شهد ___
ميار: هتفضلي كده كتير متزعليش بقا 
شهد مسحت دموعها قالت: مش زعلانه عادي. 
ميار بصت ليها: مش زعلانه والله 
شهد دموعها نزلت تاني و هزت رأسها  ب اه 
ميار اتنهدت وقالت: انا عارفه انتي زعلانه ليه زعلانه علشان خايفة احسن احمد لما يسافر  يحب واحده تانيه و يتجوزها صح كده.؟  عمومأ احب اقولك انا احمد بيحبك انتي من زمان لو مكنش بيحبك مكنش يبقي في ما بينكم كلام والله 
( لو كأن فعلاً بيحبها كأن حافظ عليها مش يتكلم معاها وهي نفس الكلام برضو لو كانت بتحبه مكنتش اتكلمت معاه كانت تخلي حدود ما بينهم و ان  كأن ليهم نصيب لبعض هيبقوا لبعض)
شهد بدموع: انا خايفه بعد كل ده مش يبقي ليا والله 
ميار بهدوء: ان شاءلله هتبقي لبعض سبيها علي الله ان شاءلله الأيام هتعدي علطول  و يجي اليوم اللي يطلب ايدك المهم انتي بس اوعي تحبي حد تاني دا اهم حاجه وتكسري قلبه 
شهد: انا عمري ما اكسر قلبه  انا بحبه 
_________________________
في الصالون. الكل خلص اكل و قام نور بدأت تشيل الاكل.. 
في المطبخ. نور كانت بتغسل المواعين. اميرة دخلت 
اميرة: نور سبيهم انا هغسل 
نور: لا يا خالتو انا هاغسلهم انا بحب اغسل المواعين والله 
اميرة ب اصرار: بس اوعي بس انا هغسل يا نور 
نور: والله العظيم مش هتعملي حاجه اصلا 
اميرة بإبتسامة: طيب ليه بتحلفي طيب 
نور ضحكت: كده وخلاص روحي بقا علشان اعرف اعمل ب دماغ رايقه
اميرة: لا انا هطلع اهو اعملي ب دماغ رايقه  ضحكت هي ايضأ راحت طلعت بره.نور بدأت تغسل في المواعين بعدها روقت كل حاجه راحت دخلت الاوضه بتاعتها  تذاكر  .
اليل داخل الوقت بقا متاخر. بعد يوم طويل من الحزن و التعب عليهم. صوت الطفلة كأن مالي بالعياط في البيت كله. سارة كانت راحه جايه بيها في البيت علشان تسكت وفي عيونها دموع هتموت من شده الحزن علي مرات اخوها و علي الطفلة الصغيره
سارة وهي تبكي: كفايه عياط 
كانت بتحاول تهدي فيها وهي بتبكي جامد 
كريم جه طلع من الاوضه اخذها منها
سارة بدموع: كريم مش عاوزه تبطّل عياط هنعمل اي دلوقتي فيها 
كريم بحزن: سبيها عنك انا هاخد بالي منها يا سارة ادخلي اعملي ليها بس لبن من اللي في العلبه ليها 
سارة بحزن: انا هاخد بالي منها وانا اللي اهتم فيها والله بس انا مش هاين عليا اشوفها كدة بتعيط كتير اوي والله.قالت بدموع:المسؤليه علينا كبيره بتاعتها بس احنا الاتنين هناخد بالنا منها ان شاءلله تبقي بنوته صالحة يا كريم 
كريم حضنها هي و الطفله
 بدموع: هي فعلاً مسؤولية كبيره اوى بس احنا قداها هنبقي قد المسؤليه دي نتحمل دي طفلة. 
سارة حضنته بدموع في عيونها. 
فون كريم كان بيرن رن مره اتنين ثلاث مرات. مكنش بيرد من الحزن و التعب. 
سارة: كريم شوف مين بيرن عليك 
كريم بتعب:  ده اكيد وليد هبقي اكلمه الصبح ان شاءلله المهم البنت نامت اهي ادخلي انتي كمان نامى. 
سارة شالت الطفله من ايده راحت ودتها  الاوضه بتاعتها حطتها علي السرير باست راسها بإبتسامة حزن ليها و راحت طلعت ل كريم
قعدت جنبه قالت: كريم نسمي اي ان شاءلله 
كريم اتنهد من قلبه قال:  حياة 
ابتسمت بدموع: الله يرحمك يا حياة يبقي بنتها اسمها حياة من دلوقتي 
كريم بحزن: الله يرحمك ويجعل مثواك الجنة يا حبيبتي 
سارة قاامت قالت بإبتسامة: تصبح على خير يا ابو حياة. 
راحت دخلت نامت جنب حياة الصغيره. 
كريم طلع الاوضه بتاعته قاعد علي السرير بقا باصص لكل ركن في الاوضه ما تخيل حياة مراته قاعده قدامه بتضحك وهي بتهزر معاه و صوتها في كل حته في المكان. متخيل انها قاعده تتكلم الحزن مسيطر عليه جامد جواه مش قادر يطلع الحزن من دماغه مش قادر يستوعب انها راحت و سبته هي كانت كل دنيته لي هو. 
فاق من التخيل اللي هو فيه علي صوت الفون. بص علي الفون راح قفله راح راقض علي السرير وهو في عيونه دموع  حزن الدنيا جواه 
-------------------------------------------
عند وليد. 
قال باستغراب: مش عارف انت مالك مش بترد عليا ليه ي ابن خالي 
( كريم عبدالله عمته تبقي سميرة هو و وليد صحاب صحاب جدا مع بعض و اكتر من اخوات. هو شاب شخصية هادئة جداً شخص جواه لطيف عمره 31 سنه  عنده شركة كبيره لي نفس وليد عايش في بلد تانيه هو و العائله  الصغيرة بتاعته   كانت مراته حياة كل حياته كانت حب عمرة بس للأسف اتوفت / سارة اخت كريم بنوته جميلة جداً و هادئة اوي ملتزمة و منتقبه كريم ليها هو الاب مش  بس اخ معاها متعلقين ببعض جداً عمرها 18 سنه في تانيه كليه  / سامي المساوي شاب طايش  جداً يحب حاجه اسمها يخرب حياة البنات وبس و مغرور من جواه قاسي طبعه وحش جداً و قلبه ميت عنده يموت بس اهم حاجه يراضي غرورة.  بس مع الوقت الحياة تغيرة من الإنسان اوحش الإنسان  كويس و الملتزم عمره 23 سنه.)
وليد اتنهد حط الفون جنبه 
قال: ربنا يسترها عليك بقا لما ابقي ارن عليك الصبح باذن الله 
و راح نام 
________________
في غرفة نور كانت بنحاول تنام مش عارفه تتقلب شمال يمين مكنتش عارفه تنام خالص. قاامت راحت عند ميار. 
كانت بتذاكر ميار. 
قعدت علي السرير
ميار: يعني لسه صاحيه لحد دلوقتي دا الساعه 3 
نور بزهق: مليش نفس أنام 
ميار: ليه.؟ 
نور: مش عارفه والله 
ميار بإبتسامة: خلاص خليكي قاعده جنبي هنا حتى لو نمت تصحيني  علي طول 
نور: طيب نامى طيب 
ميار بحزن: مش هينفع انام الامتحانات خلاص علي الابواب يا نور 
نور: معلش يا حبيبتي فتره هتعدي ان شاءلله تحققي احلامك ياقلبي انتي قولتيلي عاوزه تدخلي اي صح..؟؟ 
ميار: طب يا نور. 
نور بإبتسامة: باذن الله تبقي دكتورة ياقلبي ربنا يديكي علي قد تعبك يارب 
ميار: يارب.  طيب هتعملي ايه دلوقتي هتنامي ولا تقعدي معايا 
نور: مش عارفه 
ميار مسكت الفون بتاعها
 قالت: طيب امسكي اقعدي قدام الفون بتاعي لحد لما تنعسي وتنامي 
نور اخدت منها: تمام.  نور بدات تدخل علي اليوتيوب دخلت علي قنوات قرأن و جابت شيخ  محمد الغليظ  يتكلم عن الحجاب الشرعي قعدت تبحث عن الحجاب الشرعي  وتجيب قنوات كتيره تتكلم عن الدين بدأت تستفد منهم حاجات كتيره. (دكتور محمد الغليظ وحازم شومان وهالة سمير عظظظظظمة وخصوصا هالة سمير بتكلم عن كل حاجة تخص البنت وطبعا في مشايخ كتير جميلة بس دول ال بحبهم جدا )
فات وقت طويل وهي قاعده قدام التلفون تتفرج علي المعلومات و عن الحجاب الشرعي كانت جواها مبسوطه نفسها تلبس وتقربهم كانت مقتنعه بالكلام وعن الحلال و الحرام. 
آذان الفجر بدأ يأذن نور حطت الفون علي الشاحن و قامت 
نور بنعس: ميار يلا قومي صلاة الفجر 
ميار __
نور بصت ليها: يلا قومي بقا جربي صلي الفجر كدا ترتاحي والله اوى حتى علي الأقل علشان خاطر ربنا قومي المره دي صلي الفجر ودعي تحسي بالراحة جداً والله
ميار بتعب: نور روحي صلي و نامى بقا علشان بكره في دروس الصبح بدري 
نور بالعند: لا مش هنام اخلصي قومي بقا يلا هو انتي صغيره علشان مش تصلي دا انتي كبيره 
ميار بزهق: نور انا بدأت اتعصب روحي صلي انتي وانا هقوم شويه كدا 
نور جت تكلم احمد فتح الباب داخل
احمد: ميار فين الشاحن بتاعك علشان الشاحن باظ بتاعي 
ميار بعصبيه: اطلع بره علشان مش كل شويه هاتي الشاحن هاتي الزفت 
احمد ببرود: هاخد غصب عنك الشاحن. راح فصل الشاحن من الفون بتاعها راح اخدو
ميار قامت من علي المكتب بغضب: اااحمد اقسم بالله العظيم مش هتاخد الشاحن علشان انا الشاحن باظ بسببك
نور: اديله الشاحن يا ميار هو اخوكي برضو 
احمد بضيق: لا هي مش عندها ولا غالي أبداً 
عمومأ تمام لو جيتي طلبتي حاجه مني والله العظيم مش هسأل فيكي تاني 
راح طلع. 
نور بزعل: هو زعل منك حرام بلاش تزعلوا بعض انتوا اخوات. 
ميار بعصبيه: بس يا نور هو باظ بسببه مش عاوز يجيب لي شاحن ليه 
نور  بهدوء: تمام اللي اللي يريحك ي ستي المهم يلا روحي توضي و اطلعي صلي تصبحي على خير 
راحت طلعت. 
شافت احمد قاعد في الصالون بيحاول يشغل في الفون. 
نور رجعت الاوضه تاني. راحت جبت الشاحن. 
ميار بضيق: سيبي الشاحن يا نور نور: لا خلي يشحن الفون وانتي ابقي اشحني بقا 
ميار بعصبيه: قولت لا لا لا 
نور عند فيها اخدت الشاحن. 
راحت ادت الشاحن لي 
نور: الشاحن اهو 
ميار طلعت بغضب: نورررر ااانتي بدخلي نفسك ليه فيهه اللييي ملكيش فيههه. 
نور مهتمتش بالكلام. 
احمد بهدوء: خدي الشاحن اهو وانا هجيب واحد الصبح مش عايز منك حاجه اصلا 
ميار اخدت الشاحن راحت دخلت 
نور بزعل: معلش متزعلش بقي هات ليك شاحن ان شاءلله 
احمد بزهق: بلاش تتعودي علي ميار اوى احسن ميار دي غادرة تغدر بأي حد بلاش تعندي فيها نصيحه مني ليكي علشان متندميش بعدين. قام داخل الاوضه بتاعته بضيق من ميار 
نور باستغراب: انتي فعلاً غريبه اوى يا ميار تبقي حلوة حلوة مره واحده تتغيري لوحدك. ربنا يهديكي. راحت اتوضت وصلت قرات الأذكار بعدها نامت 
♡__________♡__________♡
في يوم جديد في الصبح. 
حياة الصغيره بدات تقوم وتعيط 
ساره قامت بسرعه لما سمعت انها بتعيط شألت حياة دخلت المطبخ تعمل ليها لبن صناعي.
بعد ما خلصت دخلت الاوضه اتغضت هي وهي بدات تشرب ليها اللبن
-------------------------------------------
كريم قام فتح الفون شاف المكالمات بتاعت وليد. قام داخل الحمام اخد دش بعدها خلص طلع  صلي صلاة الصبح. 
بعدها طلع راحت الاوضه بتاعت سارة
سارة بصت لي بإبتسامة: بتشرب اللبن بتنام تاني اهي 
كريم قعد جنبها علي السرير ابتسم ابتسامه كلها حزن 
سارة شايفة قد اي ملامح وشه عليها حزن و التعب 
كريم اخد حياة شالها باسها من خدودها
حضنها جامد
_________________________
في منزل السيوفي. 
الكل منهم كان موجود في الصالون 
شهد بإبتسامة: ميار عيد ميلادك انهارده كل سنه وانتي طيبه ياروحي 
ميار بإبتسامة: وانتى طيبه ياقلبي 
نور كانت طالعه من الاوضه سمعت قالت بإبتسامة: كل سنه وانتي طيبه يروح قلبي العمر كله ليكي يارب السنه الجايه تجي كده وانتي محققه كل حاجه نفسك فيها 
ميار بإبتسامة: وانتي طيبه ي جميل 
الكل بدأ يعيد فيها
نور: خالتو عندي درس انا ماشيه 
اميرة: ماشي ي حبيبتي خدي بالك من نفسك. 
نور: حاضر يا خالتو.  راحت مشيت. 
ميار هي كمان كان عندها درس مشيت 
اميرة بهدوء: شهد 
شهد بصت ليها: نعم يا مرات عمي 
اميرة بإبتسامة: انعم الله عليكي ي حبيبتي اومال فين أمال 
شهد: تقريباً لسه نايمه ولا ايه مش عارفه 
قاامت علشان تمشي 
اميرة باستغراب: لابسه كده راحه فين دلوقتي؟ 
شهد: هروح عند تيته 
اميرة بهدوء: تمام اقعدي هناك بقا كام يوم بلاش تروحي تجي كل شويه 
شهد بإبتسامة: حاضر عاوزه حاجه 
اميرة:  سلامتك يا حبيبتي خدي بالك من نفسك 
احمد طلع من الاوضه: استني انا وصلك 
شهد بسرعة: لا 
احمد بغضب: لا ليه ان شاءلله 
اميرة بهدوء: احمد اهدي خلاص هي تمشي لوحده 
شهد: انا امشي لوحدي سلام يا مرات عمي 
جت تخرج من الباب 
احمد بغضب: هو انا مش بتكلم معاكي يا حيواااانه  اانتي 
شهد وقفت بهدوء: احمد في ايه انا امشي لوحدي. 
اميرة: احمد بقولك اهدي شويه بصت ل شهد: امشي ي بت 
شهد راحت مشيت 
اميرة بهدوء: هو انت 
بتحب شهد صح؟ 
احمد ____
اميرة: علي فكرة انا عارفه و فاهمه دماغك كويس علشان انا امك عارفه انك بتحبها بس عاوزه اقولك كلمه واحده اللي بيحب حد مش بيأذيه او يوصله ل طريق غلط 
احمد بعصبيه: انا مش فاهم تقصدي اي بأكدا اصلا وبعدين انا ولا بحب ولا بتاع 
اميرة اتنهدت وقالت: انت فاهم انا قصدي اي كويس عمومأ انا قولت اللي عندي لو بتحبها حافظ عليها مش تعمل حاجه تأذيها. وخاف ربنا 
مشيت من قدامه 
احمد اتنهد بغضب جواه  راح ماشي طلع من البيت خالص.
♕_____________________♕
نور كانت ماشيه علي الطريق شافت قدامها مكتبه راحت تجيب منها حاجات. وقفت بصت علي المكتبة بصت ليها في كل ركن فيها بتبحث علي حاجه ب عيونها بتقول يارب تلاقي  اللي في بالها. 
شافت بالصدفة اللي هي عاوزه بقت فرحانه من جواها. 
بنت طلعت ليها بإبتسامة: اي اوامر حضرتك 
نور بإبتسامة: الأمر لله وحده 
بدأت تجيب الحاجات اللي هي عاوزه بعدها مشيت علي الدرس. 
وهي ماشي كان في حد عمال يتكلم كلام مش مفهوم ليها 
نور كانت ماشيه مش مهتمه بالكلام بتاعته
الشاب فاضل ماشي وراها يتكلم يقول كلام مش كويس. 
نور كانت ماشي بدأت تخاف منه جامد 
الشاب ده مسك ايدها جامد 
راحت نور زقته بسرعة بدموع جواها اترعبت منه. 
راحت ماشيه اتعصب راح مسكها من الحجاب بتاعها جامد
نور بعياط ورعب جواها:  ا ا انت مين سيبني سيبني بال بالله عليك
الشاب بغضب معمي: انا لما احط عيني علي حاجه يبقي لازم تبقي ليا وانتي دلوقتي بتعندي فيا و علشان بتعندي فيا يبقي لازم 
نور زقته بعنف بعيد عنها راحت جريت بسرعة. 
راح سامي حط رجله قدامها راحت وقعت علي الأرض رجلها  اتعورت من تحت الدريس 
نور بدات تصراخ وتعيط جامد. 
كان ماشي بالصدفة راح واقف العربيه بسرعة بصدمه. نزل بسرعة راح ليها 
سامي ضرب نور على وشها جامد 
نور بانهيار: حراااام عليييك عملت لييك اااي 
سامي ببرود: علشان انا كدا بحب أضمر  اي بنت قدامي 
كأن  هيشد من عليها الحجاب. راح ضربه جامد ب رجله و قعه في الارض. 
نور بصت لي بدموع اطمنت لما شافته قامت بسرعة وقفت ورا وهي بتبكي با نهيار و رعب في قلبها 
سامي بص بغضب لي اتصدم لما شافه بصدمه: انت 

يتبع...



      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات