
الفصل الرابع 4
بقلم نور ربيع
عند ميار قاامت من ع المكتب بتاعها. راحت ع السرير
بتعب.: ااه ياربي ع التعب أخيراً خلصت شويه صغيرين بس مش مشكله بإبتسامة: كده كده ماما الفجر جاي هتصحيني اكمل ان شاء الله"ولا تقولن ل شئ اني فاعل ذلك غدا الا ان يشاء الله واذكر ربك اذا نسيت(اما تقولي اي حاجةلازم تقولي ان شاء الله )". غمضت عيونها كانت هتروح ف النوم خلاص. احمد خبط ع الباب وداخل: نمتي.؟؟
ميار فتحت عيونها رفعت راسها من ع المخده: كنت هنام اهو في حاجه ولا ايه؟
احمد قاعد ع السرير بهدوء.. ميار
ميار بصت لي: امم...؟
احمد: بكره امك مش جايه...
ميار بعصبيه:احمد بالله متقوليش انها كانت بتقول لينا كدا علشان خاطر تقعد يومين ولا حاجه
احمد بهدوء: ميار بلاش تحكمي علي حاجه قبل ما تعرفي.
ميار بصوت عالي و
عصبيه: اااحمد أاااحكم ااي ومحكمش اااي هي قااالت يوم واحد بس مش اكتر هتجي الصبح
احمد بعصبيه: ميار اهدي بقاااا فييي اااي يااا شيخههه استهدييي باااالله بلاش ااام العصبيه دي بقااا خالتك تعبانه تعبانه مش بايدها تجي....
ميار بلا مبالاة: تعبانه ولا مش تعبانه عادي يعني وبعدين تعبانه مالها مش فاهمه انا تعبانه بأي هي
احمد بحزن.: سرطان عندها سرطان عرفتي علشان كدا مش هينفع تبقي لوحداه في الوقت الصعب ازاي عاوزه امك تجي بقاا.
ميار بصدمه وحزن:ااي سرطان
احمد اتنهد بحزن: ايوه ياريت تدعي ليها بدل العصبيه وتقوم بالسلامه علشان خاطر امنا ترجع بالسلامة لينا.. تصبحي على خير
طلع من الغرفه. ميار غصب عنها دموعها نزلت منها: سرطان ربنا يشفيها ويعفيها يارب.....
_________________________
اميرة دخلت الغرفه بصدمه: منااال منااال.
منال كانت مغمي عليها في الأرض. راحت ليها بسرعة بدموع بدأت تفوق فيها وهي تبكي.
مكنتش في العالم ابدا. طلبت الاسعاف.
نور دخلت الاوضه شافت امها بالحاله دي وهي تبكي: م ماما ماما مالك. قعدت جنبها علي السرير بقت حضنها وهي تبكي جامد وتسأل اميرة مالها مفيش اي رد منها......
بعد وقت الاسعاف جت اتحولت ل المستشفى ونور و منال معاها..
_________________________
في المستشفى
نور كانت بتبكي جامد علي. منال هتموت من الخوف عليها..
منال بدموع حضنتها: اهدي ي حبيبتي هتبقي كويسه باذن الله ادعيلها ادعيلها كتير..
نور بعيط: ماما ماما ي خالتي معرفش مالها انا مش هعرف اعيش من غيرها لو حصل حاجه ليها انا هموت من غيرها والله..
اميرة بدموع جواها: لو مقمتيش منها مش عارفه هيبقي رد فعل بنتك اي ربنا يشفيك ي ختي ربنا يشفيك يارب
بدات تهدي في نور وبعد وقت نور بطلت عياط شويه.
اميرة بحزن: قومي اتوضى وصلي ي نور ودعي ليها ي بنتي كتير
نور بدموع وتعب: حاضر..
نور قاامت راحت. تعمل زي ما قلتلها
اميرة بدموع: االلهم اشفيها يارب اشفيها وخفف عنها كل وجع يارب
بعد نص ساعة الدكاترة قالولها هتفضل تحت المراقبه لمدّة 24 ساعة ان مفقتش او اتحسنت للاسف الحاله صعبه ع الاخر مفيش امل....
اميرة بدأت تعيط جامد: يارب يارب يارب اللهم اشفيها يارب انت اعلم بالحال يارب...
نور جت شفتها بالحاله دي
بخوف: خالتو مالك بتعيطي ليه ماما فيها حاجه طمنيني عليها بالله عليكي
اميرة بصت ليها بدموع وقالت لازم تقولها كده كدا هتعرف دلوقتي او بعدين هتعرف.
نور بدموع: خالتو بقولك في ايه ماما مالها ارجوكي طمنيني عليها الدكاترة قالوا اي.
اميرة بدموع: نور ي بنتي انا عارفه ان اللي هقول لك دا صدمه كبيره ليكي مستحيل تصدقي تستوعبي الكلام دا
نور بخوع مامتها: في اي ي خالتي مالها ماما هاا.....؟؟؟
الدكتور طلع بسرعة. بصوت عالي جدا: بسرعة جهزو جاهز الاكسجين المريضة في خطر..
اميرة و نور بصو بصدمه و خوف.
اميرة بدموع ورعب: دكتور دكتور اختي مالها ي دكتور..
الممرضة واقفت قدام الغرفة اللي فيها: اسفة مينفعش حد يدخل جواه لل المريضة للاسف.
دخلت وقفلت الباب.
نور بعيط: خالتي فهمني في اي ماما مالها هموت من الخوف عليها
اميرة بعياط: نور امك عندها سرطان عندها سرطان امك بتموت ي نور بتموت مكنتش عاوزه تقولك علشان خاطر متزعليش عليها....
نور حست انها الدنيا بقت واقفه من اول امك عندها سرطان حست ان الدنيا سودة ولا سامعه ولا شايفه
الدكتور طلع بحزن: البقاء لله للاسف المريضة اتوفت.
نور بصدمه و اميرة.
نور بصدمه وغير تصديق: ا ان انت ب بتقول بتقول ااي ا انت بتهزر اي اللي انت بتقوله ده.
بصت ل اميرة بإبتسامة كلها صدمه وجع: قولوا انو انتوا بتقول كلام قولوا ان دا مقلب منكم. م م ماما مستحيل تسيب نور لوحدها مستحيل ماما مش عندها سرطان او م ما ماتت مش م ماتت كل دا كلام منكم انت عارفه..
الاميره با نهيار: نور هي للاسف فعلاً ماتت ماتت...
نور من غير استوعاب: اااانتي بتقوليييي اااي مستحييييل مستحييييل يكوون ااااالكلام صححح مستحييييل.
نور دخلت الغرفة اللي فيها منال با نهيار: ماماااا مااامااا ماامااا قومييي قولييي ااانه كل داااا مش حقيقيييي قومي ياااااااا مامااااااا.. حضنتها جامد وهي في حاله إنهيار. الدكاترة بقت تحاول تهدي فيها وطلعها من الغرفة مكنتش حد قادر عليها بسبب الحاله اللي بقت و الصدمه
اميرة هي ايضأ في إنهيار مش مركزه في اي حاجه حواليها أبداً
نور من كتر الصريخ والعياط اغمى عليها الدكاترة بيحاولو يفوقو فيها......."الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا انا لله وانا اليه راجعون".
_________________________
بعد مدة طويله.
في منزل السيوفي.
الكل عرف اللي حصل.
سميرة ام وليد بحزن: لا حول ولاقوة الابالله الله يرحمها يارب.
محمد بهدوء: جهزوا نفسكم علشان هنروح اليله ليهم ان شاء الله
امال ام شهد بحزن: بنتها اكيد تعبانه من الصدمه لحد دلوقتي هاتوها هنا مش هينفع تفضل في الجو بتاع البيت هناك كده....
ميار بعصبيه: استني استني بس لحظه ي مرات عمي هي مين دي اللي تجي هنا اي عاوزه تجي في وسط اخويا و وليد ولا ايه هنا هي تقرب لينا اي علشان تجي هنا
محمد ابوها بغضب: مياااار اخرسيييييي شويهههه
احمد بغضب: ميار انتي اي مش بتحسي أبداً مش حاطه في دماغك أبدا الحاله اللي هي فيها الله يهديكي ي بنتي عمومأ هي ولا هتروح ولا هتجي هي تعبانه اصلا ولا هي في الحياة من الأساس.
وليد بحزن جواه: قد ايه انتي انانيه مش بتحبي غير نفسك وبس شكلي كدا لما فكرت فكرت في الشئ الغلط. ربنا يهديكي ي شيخه اتنهد وقال: عمي احنا جاهزين نقدر نطلع ع القاهرة اليله
محمد: باذن الله..
________________________
عند نور.
اميرة كانت قاعده جنبها علي السرير بدموع وحزن: ي بنتي قومي بقا بدأت تفوق فيها
كان في ممرضه موجوده معاهم ليها في البيت
الممرضة بسرعة: هي وخده حقنه تخليها تنام ل وقت طويل علشان تهدي من الحاله اللي فيها..
اميرة: قد اي يعني.؟؟؟
الممرضة: ممكن يوم كامل وهي الحقنه من ساعة بس اخدتها
اميرة بحزن: اي يوم كامل. قالت جواها: بس هي لازم تقوم علشان تشوف منال قبل الدفنه يارب.
بدأت تفوق فيها وتهز فيها جامد: نور نور قومي ي نور..
الممرضه: مهما عملتي مش هتصحا بالله عليكى سبيها علشان هتقوم دلوقتي هتبقي في حاله اوحش من اللي كانت فيها.
اميرة بدموع: يارب. بس هي هتزعل كده.
________________________
في يوم جديد.
كان البيت مالي بالناس قريب غريب علشان العزاء الكل منهم كان حزين ع فراق منال وفي عيونهم دموع..
الكل بقا موجود من بيت اميرة ال ميار و شهد......
دخلت ست منتقبة قدام اميرة مادت ايدها بحزن: البقاء لله ي ام احمد.
اميرة بصت بصدمه ليها: انتي مين؟
رفعت النقاب من ع وشها وكل الملامح حزن: انا امينه مرات هاني.
حضنتها: البقاء لله يا حبيبتي
اميرة كان الحزن مالي قلبها مردتش عليها....
طلعت من حضنها بصت ليها.: اومال فين نور..؟
اميرة: نور تعبانه نايمه.
امينه: طب ممكن اشوفها.
اميرة بغضب: بقولك تعبانه نايمه اشمعنا دلوقتي عاوزه تشوفيها...
امينه بهدوء: اسفه لو ازعجتك بس كنت حابه اطمن عليها مش اكتر ابوها بره كمان عاوزه يشوفها بس مستني الرجلين تهدي شويه من البيت.
راحت اخدت بعضها قعدت مع النااس.
بتكلم نفسها بحزن شديد: اكيد جاي ياخد نور بس انا مستحيل اخليه يخدها حتى لو اي دي امانه معايا. انت اللي سبتها من زمان اشمعنا دلوقتي رجعت عايز تشوف بنتك اللي انت حتى متعرفش شكلها عامل ازاي ي هاني الله يسامحك ي شيخ حالهم اتبهدل بسببك.
في غرفة نوم بدأت تفوق من النوم بتعب.
قاامت قعدت على السرير اول حاجه قالت جواها مخنوقه مش قادره تتكلم: ااه م م ماما ماما بدموع: ان انتي فين ي ماما.
كل اللي حصل في المستشفى كأن قدامها وكلام و الصراخ مش بتروح من دماغها فاامت بسرعة وهي بتبكي مش قادره تمسك نفسها من العيط. قالت بصوت عالي جدا: مامااااااااااا اااانتي فيييين..
الكل بص عليها بصدمه اميرة قاامت بسرعة حضنتها: اهدي ي نور اهدي ي حبيبتي.
نور مسكت فيها جامد وهي
تبكي.: ع عاوزه م ما ماما ي خالتي عاوزه ماما..
اميرة بدموع: نور هي في مكان احسن من دا ب كتير والله هي خلاص راحت خلاص مشيت في المكان الحقيقي اللي ليها. ادعيلها ي نور ادعيلها كتير...
نور بدأت تنهار تاني ونفس الحاله بدأت تجي ليها مش مستوعبه اي حاجه مش قادره تصدق انها امها ماتت مش عاوزه تصدق انه اللي حصل وقع ابدأ. تقنع نفسها انه كدب او حلم.......
_________________________
عند ميار و شهد...
شهد: معلش يا ميار متزعليش عمي و احمد مكنتش حد فيهم يقصد انهم يزعلك والله هما زعلانين عليها.
ميار بدموع: شوفتي زعق ليا ازاي بسبب بنت محدش يعرف هي مين بجد مخنوقه وهطق منهم. واحمد مش عارفه زعلانه عليها ليه كدا وهو ولا يعرفها اصلا....
شهد بغيرة: عادي هو زعلان انها بقت لوحدها مش اكتر
ميار بتفكير: ربنا يستر كمان مش تجي تعيش معانا هنا كمان
شهد بفضول: ليه و ابوها فين ولا اخواتها
ميار: امها مطلقه من ابوها مفيش عندها اخوات. عندها مرات ابوها متزوجين من فترة لكن متوقعش انها تعيش معهم اهل ابوها وحشين معاها.
شهد بحزن: طب حرام هي ازاي هتعيش في البيت لوحدها ماهي لازم حد يكون موجود معاها وانتي بتقولي محدش من بيت اهلها عاوزينها يبقي مفيش غير احنا نبقي كل حاجه ليها من بعد امها الله يرحمها يارب
ميار بغضب:اسكتي عاوزه تجي ازاي هنا انتي مش خايفه احسن تاخد منك اللي بتحبيه ولا ايه؟
شهد بضيق: ازاي يعني مش فاهمه ي ميار..؟؟؟؟
ميار بغل: هي هتاخد الحب والحنان منهم هنا اول حاجه ماما هي انحرمت من الام خلاص تاني حاجه بابا وهي محرومه من الاب والحنان عليها هتشوف الكل هنا بيحبها ويتعلقوأ فيها بعدها تكبر هنا وتحب واحد يحبها بقا وتبقي هي ست الكل هاااا
شهد باستغراب: يالهوي علي عقلك يا ميار اي دا فيها اي يعني هي يعتبر يتيمه ملهش حد حرام بقا
ميار بعصبيه: بقولك اي قومي اطلعي برا عشان عاوزه انام ي حيوانه انتي.
شهد بغضب: الله يسامحك ي ستي انتي هتنامي انتي.
سلام قاامت طلعت برا. ميار بقت جواها يغلي من الحقد مش بتفكر لو نور فعلاً جت البيت الكل اتعلق فيها هي مش هتقدر تتحمل دا وهي اللي كانت كل حاجه ليهم
_________________________
اميرة كانت قاعده جنب نور في الغرفه تتكلم معاها علشان ترد عليها مش بترد او بتادي رد فعل ليها
اميرة بدموع: ي بنتي ردي مالك ساكته ليه قولي اي حاجه ليا
نور _____
اميرة: نور ع فكره امك شايفك وحاسه بيكي و بي كل حاجه بتعمليها لازم تتكلمي وتستوعبي اللي حصل علشان مش هينفع تفضلي ساكته كدا كتير.
نور ____
اميرة هزت فيها جامد
"نور حبيبتي ردي عليا
الممرضة: ارجوكي سبيها هي فتره هتفضل كدا سبيها دلوقتي.
اميرة بدموع: انا مقدرش اخليها كدا كتير ساكته دي تموت
الممرضة بحزن: هي دلوقتي في حاله صدمه مش قادره تستوعب اللي حصل
سبيها لما ترجع لوحدها هي تتكلم مع الوقت.
اميرة اتنهدت بحزن..
الباب خبط كانت امينه دخلت.
امينه: طمنيني عليها عامله ايه
اميرة عكس اللي جواها: زي ما انتي شايفة زي ماهي.
اتنهدت وقالت: ان شاءلله مره ع مره تنسئ كل حاجه.
اميرة بغضب: والله وانتي شايفه ان في بنت تقدر تنسئ امها اللي جبتها ع الحياه دي
امينه بهدوء: مقصدش حاجه قصدي ان هي. اميرة قطعت الكلام: بالله عليكي تخرجي بره ي مدام علشان انتي شايفه اللي احنا فيه دلوقتي الجو مش ناقص بالله
امينه اتنهدت وراحت طلعت بره.
_________________________
ميار كانت بترن علي احمد فتح
احمد: امم عاوزه اي
ميار بغضب: انت بتتكلم معايا كدا ليه انت عايز تجبلي جلطه ولا ايه
احمد اتنهد وقال: استغفر الله العظيم وانا اجبلك جلطة ليه بس انا بسألك عاوزه اي مالك..
ميار بعصبيه: هتيجو امتي علشان زهقت من القاعده لوحدي.
احمد بسخرية: ليه شهد مش ماليه عينك ولا ايه اقعدي معاها طالما زهقانه. احنا هنجي يومين كدا ان شاءلله
ميار قفلت في وشه الفون بخنقه.
احمد: الله يهديكي من اللي انتي فيه ي ميار.
وليد بص لي قال: احمد ياريت ترجع البيت انت علشان البنات لوحدهم هناك باذن الله من هنا ل بكره انا كمان هرجع.. انا و مرات عمك.
احمد: هشوف من هنا ل شويه كدا هشوف لو حد محتاج حاجه هنا.
وليد اتنهد: تمام..
_________________________
" عايز اشوف نور بنتي.
اميرة بصت لي بصدمة وغضب
يتبع......