
الفصل التاسع 9
بقلم نور ربيع
نور قاامت من علي السرير ميار دخلت مره واحده بسرعه.
ميار بإبتسامة: مفاااااجأة يااا نوررر ااي رأيك
نور بخضه وصدمه:اي ده بتاع مين ده؟
اميرة بإبتسامة: منين ده يا ميار و بتاع مين...؟؟؟
ميار بإبتسامة: ابو نور بعت ده ليها بس اي رأيك حلو صح. انا عجبني جدا جدا.
نور بحزن و نفس الوقت صدمه انه هو.
هاني كأن بعت ليها دبدوب كبيررررر جدا شكله وردي جميل جداً. كان معاه حاجات كتيره تانيه.
ميار مسكت ايدها. قالت: تعالي تعالي دا في حاجات اكتر من كدا تعالو يلا.
نور طلعت معاها. هي و أميره.
ميار فتحت صندوق الهدايه الكبير اوى بدات طلع منه كل حاجه. طلعت منه شوكولاتة كتيره جداً.
اميرة بإبتسامة: اي الجمال ده معقول ابوكي بيحبك لدرجه دي بصي جبلك اي مش مصدقه والله
نور كانت واقفه تبص علي اللي ميار بتطلعه من الصندوق بدموع محبوسه جواها.
ميار: اي رأيك في كل ده دا طلع بيحبك والله
أمال بإبتسامة: الله الله كل ده ربنا يبارك لك يا حبيبتي يعيش ويجبلك كمان و كمان.
سميرة بسخرية: عامل انها طفله علشان يجيب ليها حاجات زي دي.
ميار بغيظ منها: يلا يا نور خدي دخلي الحاجات دي قالت بمرح: متنسيش تبقي تديني شوكولاتة بقا.
نور بإبتسامة كلها حزن: مش تغلي عليكي والله خديهم كلهم اهو.
ميار بسرعه: لا يروحي انا بهزر المهم خدي دخلي الحاجات بقا وروحي صلي كده و تعالي.
نور: حاضر. نور شألت الدبدوب و الحاجات و دخلت الاوضه بتاعتها.
-------------------------------------------
قعدت علي السرير بدموع: لما انت مش بتسأل عليا حتي ليه تجيب ده كلو انا مش فاهمه دماغك خالص والله العظيم.
بصت ل الدبدوب بإبتسامة ضحكت غصب عنها وحضنتها قالت بضحكه: ههنبقي انا وانت صحاب من دلوقتي ي صاحبي اي رأيك وهحبك كمان.. حطته علي السرير وراحت دخلت الحمام. علشان تتوضي وتصلي. بعد وقت كانت خلصت. وقرأت الاذكار وطلعت بره
_________________________
في الصالون. كانت موجوده اميرة و ميار.
اميرة بإبتسامة: تتعالي يا نور يلا علشان تاكلي.
نور قعدت جنبهم.
قالت بهدوء،: خالتو.
اميرة بصت ليها: نعم يا حبيبتي.
نور اتنهدت من قلبها: ااحكيلي ليه بابا طلق ماما من زمان.
اميرة بحزن: نور عادي بقا انسئ اللي فات مات يا حبيبتي. سيبك.
نور بدموع: خالتو بالله عليكي تقوليلي اي اللي حصل انا حابه اني اعرف علشان ابقي عارفه ماما عمرها ما قالتلي غير انهم مطلقين بسبب مشاكل مابينهم وبس لكن عمرها ما قالتلي انه متجوز واحده تانيه. ابدأ قالت بسخرية؛ ااصلا عمري ما افكرت ان يبقي ليا اب اصلا عمره ماسأل عليا نهائي.
اميرة اتنهدت: نور اهدي يا حبيبتي
نور: هو انتوا تعرفو اللي هي الست دي.؟؟
ميار: اه هي كانت صاحبه امي و امك زمان بس ابوكي اتجوزها.
نور باستغراب: اي يعني انتوا تعرفوها بقا.
اميرة بحزن: ايوه نعرفها احنا كنا كلنا اكتر من اخوات بس للأسف حصل. وساكتت.
نور بصت ليها: حصل اي يا خالتو ها.؟؟
اميرة بدموع محبوسه: نور خلاص بقا انسئ.
نور بدأت تبكي: بالله يااا خالتو قولي بقا علشان ارتاح.
ميار بحزن: انتي كدا هتروحي بالعكس مش هتروحي أبداً بعد الكلام ده...
نور بدموع: عادي انا عاوزه اعرف.
ميار: يا نور ابوكي خائن خان مامتك معاها.
نور بصدمه: انتي بتقولي ايه
ميار بحزن: والله زي ما بقولك علشان كدا اطلقوا من بعض.
نور ببكي: م م معقول ه هو عمل كده طيب ليه معقول يعمل كدا في ماما معقول حرام عليه.
اميرة بدموع: كانت طول عمرها بتحبه لكن للاسف هو راح لواحده غيرها...
نور وهي بتبكي: انتوا مش بتقولوا انها كانت صحبتك انتي و ماما طيب ليه ليه هي عملت كدا هان عليها ماما تشوفها في السواد وهي تبقي عايشه مرتاحه.
ميار.: لما يكون الحب من طرف واحد يبقي لازم يحصل اكتر من كدا يا نور..
نور بدموع: يعني هو كان بيحب مين فيهم هاا.؟؟
اميرة: هو كأن بيحب منال اوي هي كانت الحب الاول لي بس بعد دخلت علي حياتنا امينه الحب ده بقى ليها كلها. هي حبته و قدرت تاخدو من امك في الاخر. فضلت وراه لحد ما بقا يحبها وفعلا حبها وطلع امك من قلبه.
نور بدموع: حتى هو كمان مش هان عليه ماما ليه مش قال انه بعد ما تعرف انه خلاص مبقش يحبها انها ممكن يتكسر قلبها مكنش خايف علي زعلها ابدأ.
اميرة بحزن: أبداً يا نور مكنتش في نظره نهائي تحسي انها كانت عامله لي عمل مش عارفه حقيقي قلبه كأن اسود في اللحظه دي لي.
نور: هو كان رد فعله اي لما ماما قالتله انها حامل بيا.؟
اميرة اتنهدت: نور خلاص بقي
نور ب اصرار: بالله عليكي قوليلي
اميرة: نور من ساعه لما دخلت حياتنا امينه وبقت صاحبه لينا وهو بقا بعيد عن امك خلاص بقا متغير خالص معاها. بقا كل يوم مشاكل علشان يسهر بره لاخر اليل هي كانت تضايق من كده هو اتلكك بالطريقة دي علشان خاطر يطلق امك يروح يتجوز امينه بس منال اكتشفت كل ده قبل الطلاق لما عرفت الحقيقه طلبت منه الطلاق. قالت بدموع: اليوم اللي عرفت فيه انها حامل بيكي فرحت كانت الفرحة مش سيعاها ابدأ..
نور: طيب و بابا..؟؟
اميرة: مكنش يعرف انها حامل علشان كان هو اتجوز خلاص امينه الوقت اللي كأن مبسوط و عايش حياته فيه اختي للاسف كانت بتعاني وتعافر في الحياة لوحدها علشان خاطرك انتي وبس بس انا في يوم كانت امك في الشهر 7 بيكي شوفته صدفه قولتله انها حامل. مهتمش بالموضوع خالص قال عادي تنزله البيبي.
نور بصدمه:هو قال كده.؟؟
اميرة بهدوء: نور هو قال كدا و كان بيعمل كل ده علشان خاطر هو كان مغرور زياده عن اللزوم مكنش بيحب حد ابدأ يلاحظ عليه انه مبسوط او حزين اي حاجه علشان هو عارف انه هو السبب في كل. ده
نور: مش فاهمه هو قال ليه كدا برضو.
اميرة: علشان لما كان بيبعت فلوس ل امك مكنش بتاخد الفلوس دي كانت دايما لو تشوفه صدفه قدامها كانت كل مره تبقي مشاكل و تنهار بسبب اللي عملو. لما جيتي علي الحياة دي هو جه البيت مره و اتنين علشان يشوفك بس هي رفضت كده.
نور بدأت تبكي تاني جامد: خالتو ليه محدش فيكم كان موجود معانا انتوا متعرفيش احنا و ماما كنا عايشين ازاي عايشين حياة صعبة خالص. انا اتربيت من غير اب و من غير اهل انا كنت بتمني لو يوم يجي كدا و اشوفه. ياريتكم كنتو معانا ياريت بدل ما احنا كنا في عذاب طول السنين دي كلها. بس ماما الله يرحمها كانت م خليني اسعد بنت في الدنيا دي علشان خاطر مش احتاج من حد حاجه.
ميار: بس هي مكنتش موافقه علي ان حد يبقي معاها و في حياتها هي رفضت قالت للكل اطلعو من حياتي اختارت انها تعيش لوحده انتي وهي في هدوء
نور كانت بتبكي وبس جامد جواها وجع في قلبها مش قادره انها توقف دموعها او تستوعب اللي بتسمعه ده.
اميرة قاامت حضنتها جامد بحزن: اهدي يروحي انتي اقوي من انك تبقي في الحاله دي اهدي
نور حضنتها اقوي وهي بتبكي جامد.
احمد جه من بره شافهم بالحال ده
قال باستغراب: في اي هو في حد مات عندكم ولا ايه وانا معرفش.؟؟؟
ميار بغيظ: الغالي يا غالي هو اللي مات
احمد باستغراب: مين الغالي ده..؟
نور كانت سامعه الكلام بتاع ميار و احمد وهي بتبكي غصب عنها ضحكت عليهم علشان الاسئله دي.. اميرة طلعتها من حضنتها باستغراب لما سمعت انها بتضحك.
اميرة: نور انتي بتعيطي ولا بتضحكي
نور مسحت دموعها. قالت بحزن:بضحك هما ضحكوني غصب عني.
احمد بمرح: دا احنا ولاد ستين في سبعين علشان ضحكتكي في وسط حزنك.
ميار بضحك: لو اعرف انك تضحكي كدا ياريت كنت جيت من بدري علشان نضحكها كدا يا احمد.
احمد بتريقه: ياريت بقا.
ميار بغيظ: كل حاجه تبقي بتريقه عندك كده.
احمد: معليش. يا مرمور.
اميرة اتنهدت: طب كفايه انتوا الاتنين بقا. بصت ل نور: نور انسي كل ده بقا انتي دلوقتي في بداية جديدة كوني انتي مصدر سعادة نفسك بنفسك من دلوقتي.
نور بحزن: مصدر سعادة ل نفسي ازاي يا خالتو من غير امي.
اميرة: كلنا كدا لينا يوم هنروح مش هنرجع والله ي بنتي ولو عاوزه امك تبقي مبسوطه منك عيشي سعيده اسعدي نفسك بنفسك وحققي كل اللي نفسك فيه في الدنيا دي.
احمد: كفايه يا امي لحسن النكد يشتغل بتاعها دلوقتي احنا مش ناقصبن صداع.
نور زعلت من الكلمه.
ميار بغضب: اسكت انت علشان انتي اللي عايز تنكد علي نفسك شكلك دلوقتي. متزعليش يا نور.
نور: مش زعلانه
اميرة بهدوء: اعلمي من اول الاسبوع ده هتروحي المدرسة ان شاءلله يا نور.
نور اتنهدت: ان شاءلله
________________________
في منزل هاني.
كأن جرز الباب كان بيرن راحت تفتح امينه....
امينه بابتسامة حضنته وحشتنى.
هاني بدالها نفس الحضن.: لحقت.
امينه بضحك؛ اه والله
دخلو. هما الاتنين. وقعدت هي وهو
امينه: امم عملت اي بعت الحاجات
هاني بابتسامة: ايوه يارب تعجبها بس
امينه بابتسامة: هو مش انت بعتها.؟؟
هاني: ايوه.
امينه: يبقي تعجبها باذن الله.
هاني اتنهد: ان شاءلله
امينه بصت لي. بفضول: مالك يا هاني
هاني: مفيش عادي
امينه بهدوء: مفيش اي انت زعلان والله زعلان علي نور صح؟
هاني اتنهد قال: هي اللي عاوزه تقعد هناك انا اعمل ليها اي يعني هي زيها زي امها نفس الدماغ بالظبط عاوزه تبقي لوحده.
امينه افتكرت حاجه في دماغها قالت تأنيب الضمير.
جواها: اللي حصل كان بسببي لولا اني مكنتش حطيتك في دماغي مكنش الاب و بنته يبقي حالهم كدا قالت بحزن: يمكن ربنا مش عايز يرزقني بالطّفل اللي انا عاوزه علشان خاطر ده ذنب عليا. بس اعمل اي انا حبيت حبيت حد غصب عني والله يارب..
هاني بص لها. باستغراب: امينه!! انتي سرحانه في اي كدة.؟؟؟
امينه انتبهت لي: ها لا انا معاك اهو. مسكت ايده بابتسامة. وقالت:بقولك ايه سيبك من ده كلو انا عامله ليك حته اكل تعجبك اوى اوى ي حبيبي قوم يلا عشان ناكل علشان انا جعانه غير هدومك وتعال.
هاني قام بابتسامة.
_________________________
فات يومين من الاحداث. علي الأبطال.. في منزل السيوفي
في صبح يوم جديد
.. المنبهات بدأت ترن في كل الغرف. دا وقت العمل وقت الدراسة...
في غرفة نور تحديدأ
بدأت تتلملم من علي السرير علي صوت المنبه.. اول لما قاامت استوعب انه بيرن قاامت بسرعة من علي السرير.
نور بخضه من المنبه: يالهوي الساعة، 6 و المدرسة. قاامت بسرعة من علي السرير راحت علي الحمام.
_________________________
في غرفه ميار.
بدأت تفوق علي صوت المنبه هي ايضأ علشان المذاكره لانها في تالته ثانوي عام.
قاامت بسرعة دخلت الحمام علشان تغسل وشها.. الكل منهم في البيت بدأ يقوم.
في الصالون. اميرة كانت تحط الاكل علي السفرة.
احمد طلع من الاوضه بتاعته.
قال: صباح الخير
اميرة: صباح النور يلا اقعد افطر
نور طلعت بابتسامة في نفس الوقت جواها توتر.: ص صب صباح الخير ي خالتو..
اميرة بصت لها بابتسامة: صباح النور والسرور ي حبيبتي. بصت علي البس بابتسامة: اللهم بارك يا نور قمر بلبس المدرسه.
نور بإبتسامة: شكرا يا خالتو.
( نور كانت لابسه لبس المدرسه تيشيرت ابيض و جيبه كحلي و طرحه بيضاء عليه).
ميار طلعت من الاوضه.
ميار: صباح الخير.
الكل: صباح النور.
ميار بإبتسامة ل نور: اي العسل ده يا عسل علي الصبح.
نور بإبتسامة؛ تسلميلي يا مرمور.
اميرة: يلا كل واحد يقعد يفطر علشان اللي ورا حاجه يعملها و المدرسة يلا..
الكل قعد...
وبعد وقت من الكل كأن خلص الكل بدأ في نشاط يومه..
_____________________________
عند نور في المدرسة.
بدأت تتفرج علي المدرسة و كل اللي فيها و علي وشها ابتسامه خفيفه مرسومه علي ملامحها.جواها مبسوط انها رجعت المدرسة تاني جواها متوتر في نفس الوقت و مخنوقه حاسه انها لوحده... و اليوم بدأ بالدراسة و بدأت تتعرف علي المدرسين وتحدد امتي تجي المدرسة و امتي لا و تعرف الدروس. امتي و امتي وتعرف كل حاجه بالتفصيل عن الدراسه بتاعتها..
_________________________
اميرة كانت قاعدة متوترة علي نور خايفه احسن حد يزعلها في نفس الوقت تطمن نفسها انها لازم تعتمد علي نفسها..
ميار بصت ليها: ماما مالك.
اميرة بهدوء: مفيش يا حبيبتي.
ميار: خايفه علي نور صح؟.
اميرة اتنهدت: عادي بس خايفه احسن حد يزعلها ولا حاجه بس.
ميار: ماما خليها تعتمد علي نفسها بلاش خوف او تظهري ده ليها انك خايفه....
اميرة: خير ان شاءلله المهم قومي ذاكري شويه
ميار قامت: حاضر يا امي.. دخلت الاوضه بتاعتها...
_________________________وبعد وقت طويل. كان معاد نور اللي هترجع فيه من المدرسة.
دخلت البيت بابتسامة.
اميرة اول لما شفتها راحت حضنتها بابتسامة: الكام ساعة دول وحشتيني فيهم
نور حضنتها اقوى بابتسامة.
ميار طلعت من الاوضه. لما شفت نور حضنها امها حست بالغيرة جامد. ميار بهدوء عكس اللي جواها: احم احم حمد لله على سلامتك جيتي.
نور طلعت من حضن اميرة بإبتسامة: الله يسلمك ياقلبي انتي.
اميرة: روحي غيري و قعدي معاها علي ما اعمل الاكل ليكم.
نور: حاضر. بالفعل راحت...
_________________________
في غرفه نور. نور دخلت قعدت علي السرير جنب الدبدوب. حضنته: عارف انت وحشني علشان سبتك انهارده يا حبيبي.
ميار دخلت استغربت انها بتعمل الدبدوب كدا. قالت: نور ده لعبه ازاي تتعودي عليها بالسرعة. دي وتحبيه الحب. ده كدا.
نور بإبتسامة و برائه: هو دبدوب حلو اوى وانا حبيته. انا بحب اي حاجه بسرعة كده هو جميل. جداً.
ميار: انتي غريبه تحبي اي حاجه بسرعة كدا.
نور بإبتسامة: اه.
ميار قعدت جنبها: طيب قوليلي عملتي ايه في المدرسه انهارده و صحبتي بنات في المدرسه ولا.؟؟
نور: عادي اتعرفت علي المدرسين بس. لكن صحاب لأ مش صحبت حد..
ميار: ليه.؟
نور: محدش جه اتكلم معايا ولا حاجه
ميار: معلش مش تزعلي انا صحبتك طول العمر اهو. والله
نور بإبتسامة حضنتها: ربنا يديمك ليا في حياتي ونفضل كده علطول حبايب في بعض.
ميار بإبتسامة: يارب ياقلبي.
_________________________
عند شهد كانت بترن علي احمد كانت بترن كتير مش بيرد عليها بقت ترن كتير لحد ما رد.
شهد بزهق: انت مش بترد عليا ليه انا ساعه وانا رن. ي احمد.
احمد ببرود: هو انا فاضي ليكي علشان ارد. وبعدين احنا مفيش ما بينا كلام اصلا.
شهد بدموع: احمد انا بحبك ليه بتعمل كدا معايا و علي فكرة الشاب اللي كان واقف ده انا مش اعرفه وربن. احمد قطع الكلمه.
قال بنرفز: اوعي تحلفي يا شهد علشان انا عارفه انك كذابة في كل حاجه
شهد بدموع: احمد والله مش اعرفه نهائي.
احمد ببرود: تمام سلام.
قبل ما يقفل شهد بسرعة.
شهد: استنا هقولك حاجه بس والله العظيم دي الحقيقه بس والله كده اللي حصل بس.
احمد اتنهد: قولي.
شهد: من فترة كان عندي صحبتي دي كان عندها اخوها اللي هو انت شوفته ده. كنا دايما انا وهي نقعد نهزار مع بعض هي بتقولي انا عندي اخ تتجوزي انتي وهو يطلب ايدك من اهلك. انا كنت باخد الموضوع بهزار والله كنت بقولها ماشي موافقه. بس والله كنا بنهزار مع بعض. بس راحت قالت ل اخوها و اخوها ده مش محترم راح قالها هاتي الرقم بتاعها راحت عملت كدا هو كأن ببعتلي علي اساس قالت بدموع.: علي اساس انها هي من رقم جديد راح بعد فتره لقيته قال كلام مش كويس ليا. وبعتلي ريكورد بصوته والله العظيم انا كنت مش مصدقه. حرفيأ اللي هو ازاي. بس من بعدها عملت بلوك لي بدأ يظهر ليا في المدرسة يقولي بحبك وانا اصلا مش اعرفه. وانا هزقت فيه كتير برضو بارد وانا اصلا مش عارفه هو عرفني ازاي.
(اوعي يا بنات تعملوأ كده مع اصحابكم. والله ربنا مش ها يسامحك أبداً علي كدا ربنا يوقعك في مشاكل كتيره في حياتك و ده ذنب كبير. و اللي انتي بتعمليه دلوقتي هتلاقي اي حد يعمل معاكي كدا وهيبقي عقاب ربنا ليكي اغلى شخص عندك يعمل كدا والله فيكي+. لما تشوفي اخوكي بيعمل كدا او يطلب منك ارقام اصحابك او تشوفيه بيعمل الغلط المعاصي دليه ع الطريق الصح مش راضي بلاش تيأسي من كده اوعي والله انتي كده بتاخدي بأيده لطريق الله. بلاش تفتكري بقا اخوكي بيعمل كدا يبقي راجل لا دي مش رجاله والله يا حبيبتي.)
شهد كملت بدموع: بس والله انا البت دي قطعت علاقتي بيها خالص لما عرفت انها عملت كدا فيا كده هي و اخوها.
احمد كان جواه اتعصب جامد. لما قالتله. كدا قال بغضب: وانتي ي حيوانه تهزري معاها ليه بأكدا. من الأول و ليه مقولتش علي كده من ساعه اللي حصل
شهد بدموع:احمد طب انا اسفة مش تتكرر تاني وربنا. وانا مش قولت. حاجه علشان مش عاوزه الموضوع يبقي كبير. وانا مش بعبرة اصلا.
احمد بسخرية: والله.
شهد: اه وربنا مش بكذب عليك وبعدين انا بحبك انت بحبك انت وبس يا احمد وحياتك عندي.
احمد: ____
شهد: احمد انت مش مصدقني صح؟ والله كده وانا بحبك كمان. بدأت دموعها تنزل تاني منها.سامحني انا بحبك والله.
احمد اتنهد من قلبه قال: وانا بحبك بس اللي حصل ده مش ما خليني اثق فيكي.
شهد بصدمه: اثق فيا ازاي مش فاهمه
احمد: افرض كنتي انتي اللي بتتكلمي معاه من نفسك عاوزه كدا انتي.
شهد بعيط: احمد والله العظيم وربنا زي ما بقولك كدا وانا في حياتي مش اتكلمت غير معاك انت قالت بدموع اكبر: عارفه اني انا بتكلم معاك في السر بس بس علشان انا بحبك انت وبس و عارفه انك لما تخلص الكلية هتيجي تتقدملي ليا والله وانا بكلمك كمان علشان خاطر احسن تحب حد غيري في الفترة دي انا خايفه تبقي لوحده تانيه غيري والله..
احمد بهدوء: وانا كمان بحبك لا انا مش بحبك بعشقك والله. قال بغل جواه: بس لو اكتشفت حاجه غير دي انتي عارفه انا هعمل اي كويس. والحيوان ده لو شوفته صدفة قدامي بس موته هيبقي علي ايدي و عز وجلاله الله. ويبقي يحاول يقرب منك تاني.
شهد بإبتسامة: والله مستحيل اعمل حاجه ابدأ يا احمد انت كل حياتي مفيش حد في قلبي و نظري غيرك. حتى مهما العالم كله جاه قالي بحبك مش هيبقي غيرك في قلبي انت وبس. يا احمد.(والله يسمع تحاوركما)
_________________________بعد يوم كامل من الاحداث. في اليل في منزل السيوفي. .
نور دخلت المطبخ. لقت اميرة.
نور: بتعملي ايه يا خالتو.؟؟
اميرة بإبتسامة: بعمل نسكافيه ل ميار. اعمل ليكي انتي كمان اي رايك؟
نور بإبتسامة: سبيه وانا اعمل انت يا خالتو.
اميرة: لا يا حبيبتي
نور: بس روحي علشان الجو برد عليكي وانتي واقفه كده انا هعمل لينا احنا التلاته روحي اقعدي انتي.
اميرة ضحكت: يعني برد عليا مش برد عليكي يا نور.
نور بإبتسامة: اه روحي بقا علشان نجي نقعد مع بعض دلوقتي.
اميرة بإبتسامة: طب ماشي اللي يريحك. وطلعت. نور بدأت تعمل النسكافيه.. بعد ما خلصت. راحت الاوضه دخلته راحت الاوضه بتاعتها جابت الدبدوب و الشوكولاتة راحت ليهم الاوضه بتاعت ميار. طلعت علي السرير جنبهم اتغطت هي و الدبدوب.
( الدبدوب بقا واحد من البيت كمان 😂)
ميار ضحكت جامد: نور ناقص تخليه ياكل معانا كمان انا لو منك قومي هاتي لي هدوم علشان يلبس من البرد.
نور بعبث: حبيبي دا اكيد جعان و كمان بردان.
اميرة بضحك: مش لدرجه دي يا نور يا حبيبتي.
بقا قاعدين في جو هدي مع نفسهم في هزار و ضحك.
نور مسكت فون ميار بدأت تتصور مع بعض هما الثلاثه و الدبدوب..
نور بحب: خلي الصور دي عندك يا مرمور احلي الذكريات واحنا مع بعض لما اجيب فون ان شاءلله تبقي تبعتي لما الصور دي كلها.
ميار بإبتسامة: يااه التلفون بتاعي من ساعه لما جبت مفيش في ولا حاجه حلوه مفيش ذكريات مع صحاب ولا مع اهلي اهو انهارده عملت فيه ذكره حلوة منك انتي و ماما.
اميرة بإبتسامة: خليكم دايما مع بعض حلوين خلي ما بينكم حاجه اسمها حب و صدقه بلاش تكرهوا بعض يوم من الأيام. قالت بحزن شديد: انا و اختي منال الله يرحمها يارب كنا مش اخوات بس احنا كنا ام و اب لبعض. كنا فعلاً صحاب صحاب كنا احنا الاتنين بنحب بعض جدا نخاف علي بعض اوى كنا دائما لما واحده فينا تتعب التانيه كنا تفضل تعيط بدل الدموع دم علي التانيه كنا متعلقين ببعض اوى اوى. بس من بعد ماانا اتجوزت وهي كل واحده فينا الحياة اخذتها ولهت كل واحده فينا عن بعض. حتي السؤال كان غصب عننا برضو كل واحده كانت جوزها صعب معاها.
نور بدأت تعيط جامد.
ميار بصدمه منها: ماما ياريتك ما كنتي قولتي حاجه اهي عيطت مش هنعرف نخليها تسكت خالص.
اميرة حضنتها بدموع. كانت حضنها فيها جامد و في عيونها دموع. مش قادره تهدى فيها من شده الحزن و الدموع.
ميار بحزن: كفايه بقا انتوا الاتنين ليه بتعيط و ادعوا لها بالرحمة احسن من ده كلة كفايه يا ماما هدي فيها بدل ما بتعيطي انتي كمان
اميرة طلعتها من حضنها بدأت تمسح دموعها: اهدي يا نور خلاص اهدي.
نور بعيط: هي وحشاني اوى اوى والله ماما.
اميرة بحزن: وحشنا كلنا والله.
ميار: صلي على النبي كده في اي يا ماما انتي وهي.
اميرة و نور: عليه افضل الصلاة والسلام..
اميرة بصت ل نور اللي حصل بتبكي بصمت.اتنهدت وقالت: نور كفايه يا حبيبتي عياط.
نور كانت مش قادره تمسك دموعها جواها حزينه.
ميار بزهق: كفاااايه بقااا يااا نكديييه الله. افتكرت حاجه. قالت علشان تضحك: بقولك ايه يا نور
نور بصت ليها بدموع: امم
ميار بضحك: اي رايك اجبلك احمد يضحكك.
نور بدموع؛ لا مش تجيبي حد يضحكني مليش نفس اضحك
ميار بصت لها قالت: يغوتتي😂
نور ضحكت جامد غصب عنها وفي عيونها دموع.
اميرة غصب عنها ضحكت هي ايضأ. قالت بابتسامة: علي طول تضحكي فيها كدا يا ميار.
ميار بإبتسامة: لاز نخليها تضحك علشان الوجه الجميل ده ملهوش الحزن اصلا.
نور قاامت حضنت ميار جامد قالت بحب: انا بحبك.
ميار بإبتسامة حضنتها جامد: وانا بحبك كمان يغوتتي.
نور ابتسمت عليها.
اميرة بصت علي الساعة كانت 2/30.قالت: يا بنات كل واحده تنام الوقت اتأخر.
سمعو صوت عالي في الصالون.
نور بخوف: في اي يا خالتو هو بيزعق ليه.؟؟؟؟
اميرة بهدوء: مش عارفه.
ميار،: تعالو نشوف في اي.
قامو طلعو بره..
اميرة: في اي يا احمد انت وليد بيزعق ليك ليه.
احمد بنرفز: مش عارف انام من ساعة اما جيت وهو بيزعق علي الفاضي مش عارف اي ده والله
ابو وليد بغضب: مش عارف بيزعق ليك ليه واحد كل يوم سهران لحد نص الليل ومش عارف ليه.
احمد بعصبيه: عمي لو سمحت انا مش صغير علشان حد يجي يقولي انت سهران فين لحد دلوقتي ما كل واحد حر في نفسه وبعدين هكون سهران فين يعني سهران في قلب الشارع بتاعنا انا بقعد هنا بره انا و اصحابي
محمد بحدة: اااحمد ااتكلم بهدوء مع عمك و ابن عمك انت مش وخد بالك ان صوتك عالي مع اللي اكبر منك ولا ايه.
اميرة بهدوء: صلي على النبي مفيش حاجه لكل ده وبعدين احمد بيقعد بره في الشارع يا وليد مش بيروح مثلا علي القهوة زي مانت ما فكر ولا حاجه والله.
وليد اتنهد وقال: عليه افضل الصلاة والسلام والله يا مرات عمي ولا بتحكم فيه ولا حاجه كل المشكلة مش عايزو ولا يقعد مع صحاب سوء ولا حتي يقعد علي القهوه علشان هما دول اللي يوصلوا الطريق اللي الغلط
احمد بزهق.: تشكّر يا غالي كلك واجب والله.
وليد بنرفز: انت كل حاجه عندك بسخرية وتريقه كده هو انت اي بالظبط يا بني.
احمد بهدوء: هو انا قولت حاجه بقولكم تصبحوا علي الجنة ان شاءلله. داخل الاوضه بتاعته ينام.
محمد بتعب منه: لا حول ولاقوة الابالله الله يهديك يا احمد يا بني
ميار بضيق جواها: قد اي دايما تبقي خايف علينا ياا ابن عمي يبقي قلبك علينا
نور جواها كانت هتموت من الغيظ منه نفسها ترد عليه اللي عملو فيها.
اميرة بصت ليهم هما الاتنين لقيتهم سرحانين كدا.
قالت باستغراب: مالك يا سرحانه انتي وهي هاا.؟؟؟؟
نور و ميار اخدو بالهم.
ميار: هاا لا مفيش انا هروح انام بقا علشان انا عندي درس الصبح بدري. تصبحي على خير ياقلبي تعالي نامى معايا في الاوضه يا نور. و دخلت الاوضه بتاعتها
نور بنعس: وانا كمان يا خالتو تصبحي على خير يا عمري. بصت خدها. وراحت دخلت عند ميار علشان تنام.
اميرة ابتسمت عليها من قلبها. وراحت الاوضه عند احمد.
_________________________
نور بغيظ: عارفه يا ميار انا بكرهه اوي اللي اسمه زفت وليد ده علشان هو دائما يزعق لكل كده ومتعصب هو مش بيحب البشر اصلا الحيوان ده.
ميار بعصبيه: نور اتلمى لمي لسانك احسنلك نامى وانتي ساكته بقا.
نور باستغراب: هو بيزعق لينا دائما و عصبي حتى احمد زعق لي دلوقتي مش تزعلي عليه اصلا.
ميار بغضب: بالله نامى و اسكتي احسن اقسم بالله العظيم اروح اقوله كل ده اخليه يجي يقطع لسانك المره دي و ده مش كلام.
نور بزعل: كدا أهون عليكي يا مرمر.
ميار بنعس،: اه نامى بقا..
نور بزعل منها: تمام مش هكلمك تاني بس كدا. اغمضت عيونها وبدأت تروح في النوم.
ميار جواها:انتي فعلاً بقيتي غاليه علي قلبي وحبيتك مش يهون عليا يحصل ليكي حاجه. بس برضو الشخص ده حبي الأول و الاخر مستحيل اقبل حد يقول عليه حاجه وحشه يوم من الأيام ده روحي.. غمضت عيونها و نامت هي ايضأ.
_________________________
اميرة بهدوء: احمد بلاش سهر كده علشان تبقي تقدر تقوم علشان الكليه بتجي من الكليه تروح الشغل ريح جسمك شويه انت مش بتبقي تعبان ابدأ.
احمد ببرود: لا هو انا اشتكيت ليكم
اميرة بدهشة من البرود ده:لا مش اشتكيت بس زعلانه عليك و علي صحتك دي.
احمد اتنهد وحط راسه علي المخده:٠بالله اطفي النور عندي صداع الدنيا يا امي.
اميرة بحزن: الصداع من السهر ده بلاش سهر بلاش تجي من الكليه و الشغل كده علطول علي بره تفضل قاعد لحد نص الليل بره حرام عليك صحتك دي انت مش بتقعد لحظه في البيت أبداً معانا كده.
احمد ___
اميرة بحزن: الله يهديك يا احمد. راحت قفلت الباب طلعت. علي الاوضه بتاعتها...
في الصباح.
دخلت البيت بابتسامة
شهد بإبتسامة: انا جييت ياا اهل البيت عاملين ايه.
نور طلعت علي صوتها بإبتسامة:حمد لله على سلامتك يا جميل. عامله ايه انتي
شهد حضنتها: الحمدلله يروحي.
امال بغضب: انتي يا بنتي كل يومين هتيجي كدا مش بتلحقي تقعدي ابدأ هناك.
شهد بصت ليها بحزن:هو انتي مش بتحبيني ولا ايه يا ماما مش عايزني اقعد في البيت نهائي.
سميره بإبتسامة:هي علشان عايزك تقعدي مع امها تبقي بتكرهك يا بت
شهد بإبتسامة: والله انا حابه هناك اوى اصلا. ضحكت وقالت: جيت علشان اخد فلوس من بابا علشان الدروس.
امال بصدمه: الله يكسفك يا شيخه جيتي علشان الفلوس.
شهد بضحكه عاليه: اه والله يا مامتيي.
نور بضحك: انتي الله يهديكي والله.
شهد بضحكه:يارب يا ختي المهم يعني مش مشيتي المدرسه كده.
نور: ماانا داخله اهو البس.
شهد: طيب بسرعه علي ما اجيب الفلوس من امي وجي نمشي سوا
نور: تمام. دخلت تلبس.
امال دخلت تجيب الفلوس شهد راحت تجيبهم منها.
_________________________
بعد شوية كانت شهد بتنادي علي نور.. شهد،: نوررر يلا علشااان مش متاااخر بقاا.
اميرة طلعت من الاوضه.
بإبتسامة: عامله ايه يا شوشو.
شهد بإبتسامة: الحمدلله يا مرات عمي. انتي اخبارك ايه.
اميرة،: بخير دامك بخير ياغاليه.
تمشي انتي و نور؟؟؟
شهد: اه يا مرات عمي.
اميرة بإبتسامة: طيب يا حبيبتي. بقولك ايه فى اكل جواه روحي كولي لحد ما تجي.
شهد: ماشي يا مرات عمي. دخلت تجيب الاكل من المطبخ. و اميرة دخلت عند ميار.
شهد كانت واقفه. بتاكل.
احمد داخل المطبخ: حمد لله على السلامة جيتي امتا؟.
شهد بصت ورا. بإبتسامة حضنته جامد وحشتيني اووي.
احمد بدالها نفس الحضن(اتقوا الله والله هتتحاسبوا كل علاقة لا ترضي الله نهايتها لن ترضيك): انتي اكتر
نور طلعت من الاوضه لسه تنادي عليها. اتصدمت جامد من احمد و شهد.
نور بصدمه: ا احمد شهد اي دا؟؟؟
بصو عليها بصدمه..
يتبع...