رواية حب المراهقه الفصل السابع 7 بقلم نور ربيع


رواية حب المراهقه 
الفصل السابع 7
بقلم نور ربيع


نور بهدوء: صباح الخير 
وليد كأن طالع من الاوضه بتاعته راح غض بصرة عنها راح قال صباح الخير ليهم راح ماشي علي الشغل...
في الصالون . 
اميرة بإبتسامة: صباح الخير ي حبيبتي تعالي. عامله ايه دلوقتي 
نور راحت قعدت جنب اميرة... 
بابتسامة: الحمدلله ي خالتو. 
اميرة؛ مش احسن دلوقتي الحمدلله. 
نور اتنهدت: الحمدلله ي خالتو.. 
اميرة بإبتسامة: ادام الله حمدك ونبض قبلك وسجودك لربك وجعلكي الله من الحامدين الشاكرين
شهد بإبتسامة: انتي في سنه كام ي نور؟ 
نور اتنهدت مكنتش عاوزه تتكلم. 
اميرة: نور في سنه تالته اعدادي وانا نقلت ليها كل الورق هنا علشان خاطر تكمل المدرسه هنا. 
نور بصدمه: اي. 
اميرة بهدوء: اي رأيك ي حبيبتي. 
شهد بإبتسامة: اوعي بقا  هتبقي في المدرسة هنا المدرسة بتاعتنا جميلة جداً تعجبك باذن الله . 
نور بزهق: لأ لأ مش عاوزه اروح مش بحب المدرسة اصلا 
اميرة: هتروحي غصب عنك عارفه انك معقدة من المدرسة بس لازم تروحي تكسري العقدة دي بقا علشان خاطر مستقبلك. 
أمال ام شهد: ليه متعقدة ي نور حصل معاكي حاجه يعني.؟ 
نور بدموع: ايوه كنت بحب المدرسة أوي وانا صغيره من ساعه الحادثه مش بحب اروح بسبب التنمر اي اللي في وشك اي اللي مش عارفه اي حتى المذاكره دماغي واقفه مش بقدر افكر في اي حاجه... 
اميرة بإبتسامة: اانتي ست البنات ي حبيبتي تنمر اي بس دا دا انتي بنوته قمر وبعدين انا عامله ليكي مفاجأة دي المدرسة انك تقدمي هنا وتكملي بلاش بقا تكسفيني يرضيك تحرجي خالتك كده. 
نور بخنقه: خالتو بالله مش عاوزه اروح.. 
اميرة: للازم تحققي حلم منال انك تروحي المدرسة وتبقي حاجه كبيرة في الدنيا هي كدا هتزعل منك علشان هي حاسه بيكي. 
امال بإبتسامة: ميار و شهد هنا بيروحو المدرسة اشمعنا انتي بقا لازم تروحي علشان يبقي ليكي مستقبل بقا... 
سميرة: للازم تروحي المدرسة علشان مش هينفع تفضلي من غير تعليم ي حبيبتي. 
نور بدأت اقتنع بالكلام. 
شهد بمرح: للسه هتفكري ي ختي اخلصي يكون السنه خلصت. 
اميرة بهدوء: امم قولتي اي ي نور
نور اتنهدت وقالت بهدوء: حاضر بس من الاسبوع الجاي علشان انا متوترة و خايفه قالت بزهق: ككمان مليش نفس اروح ولا اجي اصلا..... 
اميرة: للأ ي. حبيبتي فكري بس انتي كدا لازم تروحي تكسري كل اللي عندك دا ي بنتي. قاامت: يلا علشان تفطري بقا الاكل جاهز. 
راحو علي السفرة...
نور باستغراب: اومال فين ميار..؟؟
اميرة بإبتسامة: ميار في الدرس عندها انهارده 3 دروس 
نور: هي في سنه كام؟ 
اميرة: في تالته ثانوي عام اتنهدت قالت: ادعيلها انها تعدي السنه دي ع خير 
نور بإبتسامة بسيطه جدا: باذن الله تحقق كل حاجه ي خالتو نفسها فيها حاضر هدعيلها كتير اوي 
شهد بمرح: وانا كمان ادعيلي ي ختي 
نور: وانتي في سنه كام..؟ 
شه: اولي ثانوي عام يسطا. 
نور ابتسمت: ربنا معاكم يارب. 
سميره: شدي حيلك بقا ي قمر كدا علشان تبقي في الثانويه زيهم بسرعة. 
نور: ان شاءلله ي طنط. انتي مش رحتي ليه انهارده المدرسة ي شهد 
شهد بإبتسامة: انهارده واخده اجازه علشان افطر هروح عند تيته ام ماما. 
نور: بتروحي تقعدي معاها يعني ولا ايه؟ 
شهد: اه علشان هي قاعده لوحده بروح اقعد عندها شهر ممكن باخد معايا كل حاجه لازمه ليا و المدرسة كمان. 
نور: اه تمام. 
بعد وقت كانو خلصو الاكل. نور حاسه بزهق مش عارفه تعمل اي. 
اميرة طلعت من المطبخ بإبتسامة: عارفه انك زهقانه مش لاقيه حد تقعدي معاه هخلص اجي اقعد معاكي دلوقتي و ميار زمانها جايه دلوقتي ي حبيبتي. 
نور بهدوء: حاضر.
سميره طلعت قعدت معاها: قوليلي ي نور بقا كنتي عايشه انتي ومين في بيتكم. 
نور بحزن:انا وماما بس الله يرحمها يارب 
سميره: امم الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب. 
طب وابوكي مكنتش بيجي ليكم. خالص. 
نور بدموع: لأ هيجي لينا ازاي هما مطلقين اصلا ي طنط. 
سميره بهدوء: معليش ي حبيبتي متزعليش ربنا يعوضك ويبقي ويبعتلك ابن الحلال اللي ينور حياتك ويبقي ليكي أسرة ليكي انتي وهو. 
نور بصت ليها.. 
بدموع: بس انا مش عاوزه ابن حلال ولا حتي ابن حرام حتي 
سميره باستغراب: ليه بتقولي كده ي بنتي 
نور: علشان انا خايفه خايفه حياتي تبقي زي حياة ماما اللي كانت بتحبه خانها وسبها لما كانت محتاجة... 
سميره بزعل: متزعليش نصيبها كدا وبعدين مش كل الرجاله زي بعضهاوالله قالت بإبتسامة: اي رأيك تتجوزي ابني وليد هو محترم و كويس جداً وبيصلي عمره عينه ما جت علي بنت حتي كده. 
نور افتكرت لما اتخضت منه وصرخت قالت بغضب: لأ كدا كده مش هتجوزه ولا حتي هحبه أبداً لو روحي فيه
سميره بذهول: ليه ي ختي ان شاءلله..؟ 
نور بدموع: علشان خضني ابنك ده وزعق وانا خوفت منه افتكرته هيكولني اصلا... 
سميره بهدوء: معلش مانتي قاعده في الضلمة ي حبيبتي 
وبعدين في واحده في سنك تخرج كدا بالشكل ده كدا عيب و حرام كمان تطلعي قدام راجل في البيت. 
قالت بضحكه: وانتي اللهم بارك اللهم بارك يعني قلبوظه مينفعش تقعدي كده. 
نور بخجل: مكنتش اعرف اصلا انكم صاحيين وانا مش هقعد كدا تاني. اصلا. 
سميره بإبتسامة: ايوه كدا شطوره..... 
-------------------------------------------
بعد وقت كأن المغرب بيأذن نور دخلت الحمام علشان تتواضي وتصلي. خلصت وطلعت لبست الاسدال وصلت المغرب في كل سجدة كانت بتدعي من قلبها بالرحمة ل امها وبتبكي. بعد ما خلصت قرأت الأذكار بعدها طلعت من الغرفة كانت ميار موجوده. 
نور بإبتسامة: حمد لله على سلامتك ياقلبي. 
ميار بهدوء: الله يسلمك ي جميل
ميار قامت دخلت الغرفه بتاعتها. 
اميرة: نور روحي ادخلي اقعدي معاها يلا.. 
نور: ماهي جايه تعبانه ي خالتو اما ترتاح. 
اميرة بإبتسامة: روحي بس ملكش دعوه انتي. 
نور: حاضر. نور راحت ل الغرفه بتاعتها بتوتر خبطت. 
نور بإبتسامة بريئه: ممكن ادخل. 
ميار بإبتسامة: ادخلي. 
نور دخلت راحت قعدت علي السرير...  
ميار قعدت حنبها. 
ميار بفضول: في سنه كام ي نور؟ 
نور بإبتسامة: في سنه تالته اعدادي. عندي 14 سنه. 
ميار بإبتسامة: امم اللهم بارك. 
نور: انتي نفسك تبقي اي بقا ي مرمر.. 
ميار بإبتسامة وفخر: دكتورة نفسي ادخل كليه الطب و أسافر. 
نور بإبتسامة: باذن الله ياقلبي تحققي كل حاجه نفسك فيها
ميار: يارب يارب. 
ميار بسخرية: وانتي عاوزه تبقي اي ان شاءلله. 
نور بحزن: عادي اي حاجه حلوه كل حاجه حلوه من عند ربنا. 
ميار بسخرية: امم نفسك تبقي حاجه حلوه شبهك كده يارب. 
نور الكلمه فهمت تقصد اي زعلت جامد من جواها الكلمه قصرت فيها وحست انها تقلل منها.. 
قامت بإبتسامة كلها حزن دموع محبوسه: ع عن ا اذنك انا هروح ابقي الاوضه الاوضه بتاعتي.. 
ميار بخبث: مالك انتي زعلانه ولا ايه..؟ مالك كدا قلبتي مره واحده
نور بإبتسامة بريئه: ٠لأ خالص مفيش حاجه انا تمام اهو انا بس هاروح علشان اخد العلاج بتاعي كمان. 
ميار:  تمام بالشفاء ياقلبي يارب. 
نور: يارب  راحت طلعت من الغرفة دخلت الاوضه بتاعتها.
ميار بزهق: مش طايقه اشوفك اصلا قدامي كانت ناقصه منك انتي كمان اي القرف ده 
راحت راقضه علي السرير هتنام. 
ميار: اما انام بقا شويه علشان اقوم أذاكر  علي بليل ان شاءلله..... 
ونامت في هدوء....
في اوضه نور قعدت علي السرير في عيونها دموع.: ياريتك كنتي عايشه ي ماما كنت دأيما ابقي زعلانه او فيا حاجه كنتي تجي تخديني في حضنك علي طول دلوقتي مش عارفه اروح لمين لما ابقي في الحاله دي دلوقتي انتي وحشاني كتيررر والله العظيم فضلت اعيط وقت طويل لحد ما نامت مكانها.
علي لسانها كلمه ماما وهي تبكي"يآريت آلدنيآ ح ـلوه مـثـل ضـح ـكه آلآمـهآت. 🕊️
_________________________
في الصالون. 
احمد باستغراب: اومال فين ميار و نور يا امي. كدا..؟؟؟ 
اميرة: انا دخلت علي كل واحده في الاوضه بتاعتهم لقيتهم نايمين
احمد بتريقه: امم يعيني طويل اليل البت هي و البت يشتغلون طويل اليل علشان كدا نايمين الرجاله تعبانه ي شيخه. 
اميرة بهدوء: طويل عمرك كده كل حاجه عندك بتريقه ي بني مش عارفه امتي تكبر  بقي. 
احمد بمرح:  من بكره ي حبيبتي. 
قال بهدوء: احم احم اومال فين البت شهد..؟ 
اميرة: راحت عند ام اومال. 
احمد في نفسه: احسن برضو. 
أمال كانت طالعه من الاوضه.. 
قالت: انت عايز البت شهد في اي ان شاءلله ي غالي... 
احمد بهزار: اصل بنتك دي قمر عجبني اوى بفكر اتجوزها.. 
اميرة و أمال اتعصبوا من الكلمه. 
أمال بغضب: بنتي خط احمر ي غالي ملكش دعوه بيها. فكر في حد تاني احسن. 
اميرة بعصبيه: احمد ياريت تخلي كلامك الطف من كده احسن علشان اللي انت بتعمله وتقوله دا غلط. وحرام 
احمد اتنهد راح قاام: عند اذنكم انا طالع بره شويه.. 
راح ماشي
. اميرة بغضب: الله يهديك ي بني مش عارفه اي ده بجد عقلك اي. 
أمال بقلق: لو اكتشفت انها ليها كلام معاه هقتلها البت دي. 
اميرة بهدوء: صلي على النبي يا أمال ان شاءلله مفيش كدا وانتي خدي بالك منها علشان مش عاوزين اي غلط او مشاكل مابينا ي ختي....
________________________
عند شهد كانت قاعدة زهقانه مخنوقه انه احمد مش حاول يتكلم معاها لحد دلوقتي بدموع: ياربي انا مالي طب انا مخنوقه اعمل ايه دا حتى مش بيعبرني يقولي عامله ايه او يقولي اي حاجه الله.... 
مسكت الفون راحت فتحت الواتس بدموع تبعت ل ميار 
"ميار احمد بيعمل ايه هو فين دلوقتي 
الرساله ظاهر انها نقطة واحده بزهق: اكيد نايمه دلوقتي طيب اعمل اي مش هقدر استني اكتر من كدا بعد.. تفكير  اخدت القرار انها تبعتله رساله بدأت تكتب بدموع: انا اسفة مش هتكلم مع حد تاني والله اسفه انا بحبك مش بيهون عليا اشوفك زعلان منى أبداً والله ي حبيبي.. 
احمد كأن مسك الفون شايف الرساله بس مفتحش  الشات. شهد فضلت قاعدة مستنيه انه يرد عليه مردش فضلت اكتر من نص ساعة. شهد بنوم علي نفسها بعتت رساله تاني. احمد رد عليا انتي هتصالحني...؟  فضلت خمس دقايق. مكنتش قادره تقعد اكتر من كدا راحت نامت علي نفسها.. 
احمد مكنش مهتم بالكلام. 
اتنهد وقال: لما تجي كده وتقولي مين دا ابقي اصالحك.(  يستخفون من الناس ولا يستخفون من الله وهو معهم إذ يبيتون ما لا يرضى من القول وكان الله بما يعملون محيطا ﴾ [ النساء: 108]
----------------------------
في الفجر. الفجر كأن بيأذن. نور بدأت تقوم علي صوت الأذان قاامت دخلت الحمام. اتوضت وطلعت لبست الاسدال وبقت تصلي الفجر.  بعدها خلصت قرأت الورد اليومي بتاعها. فضلت قاعدة علي السجدة الصلاة شويه وكانت بتدعي من قلبها... 

ميار قاامت هي ايضأ. علي صوت الاذان لكنها قاامت علطول علي المذاكرة من غير صلاة. الفجر... 
نور قاامت من علي سجدة الصلاة راحت جت تخلع الاسدال علشان تخرج بره افتكرت اللي حصل امبارح بليل راحت نزلت ايدها علي طول. راحت طلعت بره نورت الانوار.  وقعدت. حست انها جعانه. نور بجوع:انا عاوزه اكل هاكل اي. 
ميار طلعت من الاوضه بتاعتها علشان تجيب اكل. ليها. شافت نور قاعدة 
ميار باستغراب: بتعملي ايه انتي لسه صاحيه ولا ايه؟ 
نور كانت من جواها زعلانه عاوزه تتجنب الكلام معاها علشان خاطر متكسرش بخاطرها ب كلمه... 
مش حلوه.. 
نور بهدوء: كنت اه قومت علي صوت الاذان الفجر الحمدلله صليت مش بعرف انام جيت هنا اقعد. 
ميار: امم قالت:بقولك ايه انتي جعانه: تجي نعمل اكل ناكل. 
نور بإبتسامة: والله انا كمان جعانه بس هناكل اي. 
ميار بسرعة: مكرونة ازبكت بحبها جدا 
نور: وانا بحبها  برضو  جدا  اسهل  اكله دي خلاص روحي اعملي منها يلا. 
ميار بسرعة: اشطا بس مين اللي هيعمل تقصدي انا؟؟؟ 
نور: اه انتي. 
ميار: بس انا مش بعرف اعمل اكل خالص روحي انتي اعملي احسن كدا كده البيت بيتك اصلا اهو مانتي قاعدة معانا علطول. 
نور بإبتسامة: حاضر هعمل انا بس اقعدي معايا لحد ما اخلص اهم حاجه. 
ميار بإبتسامة: تمام يلا. راحو يعملو المكرونة... 
بعد وقت كانو خلصو.  
كانو قاعدين ياكلو في اوضه ميار 
ميار بإبتسامة: بتعرفي تعملي اكل اكلك جميل جداً جداً. 
نور بإبتسامة: تسلميلي. 
ميار: اتعلمتي منين الاكل دا ي نور
نور بحزن: كنت دايما بشوف ماما الله يرحمها يارب بتعمل الاكل كنت اتعلم منها قالت بإبتسامة: كنت بشوفها كمان تصلي كنت بصلي زيها وانا صغيره و لما كنت بشوفها تلبس الطرحة كنت اعمل زيها كانت بتبقي جميله خالص وانا لبست الطرحه وانا صغيره علشان كنت عاوزه ابقي جميله زي ماما كنت بحب اعمل كل حاجه زيها والله. دموعها نزلت منها غصب عنها.. 
ميار بحزن: اي دا انتي بتعيطي الله يرحمها ويجعل مثواها الجنه يارب متزعليش نفسك هي في المكان الأحسن والله. 
نور مسحت دموعها: الله يرحمها. 
ميار: بلاش تزعلي نفسك بقا كفايه 
نور بإبتسامة حزن: ان شاءلله 
ميار: انتي زعلانه اهو في ف عيونك حزن شايفه اهو. 
نور بسرعة: بجد لا 
ميار بمرح: طب احلفي. 
نور ضحكت ببساطة: لا حرام احلف.  
ميار بغضب: والله طيب طالما كنتي بتكدبي ليكي عقاب عندي. 
نور بستغراب: كمان طب اي هو. 
ميار: مش عارفه اي هو بس هقولك اي اي اي فكري ي بت يا ميار يا ميار افتكرت احمد. 
ميار بسرعه: اه العقاب 
انك تقومي كدا زي الشطورة حطي مكرونه ل احمد وتوديها لي في الغرفه
نور بسرعة: لا بلاش كدا مش هينفع روحي انتي مليش دعوه 
ميار بغيظ: هو اي اللي مليش دعوه دي قومي احمد زي اخوكي يلا 
نور بزهق: بس كدا عيب مش هينفع اروح لي الاوضه روحي انتي بالله عليكي. بقا. (مش من محاااارمها والتعامل للضرورة فقط) 
ميار قاامت قعدت علي المكتب علشان تذاكر.: قومي يلا مش هقول تاني علشان انا هذاكر احمد مش هياكلك يعني. 
نور قامت بزهق المطبخ تجيب لي مكرونه راحت طلعت. 
مش عارفه انهي واحده من الغرفة بتاعت احمد فضلت واقفه شويه مش عارفه تدخل او لأ لحد لما دخلت اوضه. 
كانت واقفه علي الباب بتوتر بصت مكنش في حد اتنهدت راحت بسرعة تحط الاكل قبل ما يجي. 
داخل الغرفه شافها. اتصدم منها. 
بغضب: انتي بتعملي ايه هنا هاا 
نور واقفت لما سمعت صوته. بصت وراها. 
بتوتر وخجل: انا اي دخلني هنا دخلت الاوضه بتاعته هو. 
راحت طلعه بسرعة. وهي طلعه بالغلط اتكعبلت في السجاده راح الاكل وقع عليه. 
وليد بغضب وعصبيه: ااانتي حيواااانه غورري برههه. 
نور بدموع: ا ا اس اسفه ا اسفه و والله 
وليد بغضب: بقول غوريييي برهههه اخلصييي. 
نور طلعت بره بسرعه وهي بتعيط علي الغرفه بتاعتها. 
بعياط: تستاهلي ي نور علشان تبقي تروحي تسمعي كلام اي حد يقولك حاجه وانتي تروحي. كانت بتعيط جامد. اميرة خبطت و دخلت شافت انها بتعيط بقلق: مالك ي نور بتعيطي ليه انتي كل يوم في نفس المعاد..... 
نور حضنتها وهي تبكي.: خالتو انا مخنوقه اوى والله. 
اميرة بحزن: اهدي فهمني مخنوقه من اي بس مالك. 
نور بعيط: اللي اسمه وليد زعقلي ي خالتو 
اميرة باستغراب: زعقلك زعق ليكي ليه. 
نور حكيت ليها كل حاجه وهي بتبكي. 
اميرة اتنهدت: معلش ي نور هو اضايق. 
نور بدموع: هو اصلا هو اللي حيوان مش علشان زعقلي والله مش مسامحه أبداً. 
اميرة حضنتها: حقك عليا انا متزعليش ي نور عيني بعد كدا ميار تقولك ودي  حاجه ل احمد تعالي قوليلي انا وانا اروح انا.  ولا حتي ل وليد. 
نور حضنتها بدموع. 
اميرة حطت ايدها رأسها فضلت قاعدة معاها لحد ما هديت
_________________________
في يوم جديد في منزل هاني. 
امينه بهدوء: هاني. 
هاني كأن واقف بيحط برفان علشان ينزل: امم. 
امينه: انت مش تتكلم مع نور هي اكيد زعلانه حاول تتكلم معاها شويه هي نفسها في ايه. 
هاني بزهق: مش عاوزه هي يكون ليها اب او تتكلم معايا ف انسئ. 
امينه بتفكير: طب طالما انت مش قريبين من بعض او ليكم كلام مع بعض.
. اي رأيك تبعت ليها هاديه اي حاجه علشان تبقي عارفه انك بتحبها و عاوزاه. 
هاني بإبتسامة: زي اي مثلا كده.؟؟ 
امينه بإبتسامة: زي اي مثلا مثلا زي اي بص زي انك تجيب ليها تليفون نوع جديد كدا. زي مثلا ابعتلها شوكولاتة. زي فستان اي حاجه من دي اكيد تحبها والله. 
هاني بحب: تصدقي انتي بتعرفي تفكري تفكيرك جميل يديمك ليا يروحي. 
امينه حضنته بإبتسامة و حب: انت عوض ربنا ليا من الدنيا دي ربنا يديمك ليا طول العمر يحبيبي انت... 
_________________________
في منزل اميرة. في غرفة نور. 
كأن الظهر بيأذن نور بدأت تقوم اتلملمت علي السرير بكسل جواها
قاامت قعدت علي السرير شويه بعدها قاامت اخدت دش بعدها طلعت تصلي وقرأت قرأن بعدها خلصت راحت قعدت علي السرير. 
نور بحزن: انا كل حاجه وحشاني اوى ماما و بيتي و المدرسه و كل حاجه تخصني دموعها نزلت قاامت فتحت الدولاب طلعت منه كراسه الرسم اللي متعوده ترسم فيها كل حاجه بنحبها. ابتسمت بحزن اما شافت الرسومات اللي بتحبها. جبت القلم بدأت ترسم. وجهه. 
عليه ملامح الحزن و التعب و قلب مكسور. 
جابت صوره من ليها  وحطت جنب الرسمه الصوره بإبتسامة كلها حزن.
ميار فتحت الباب ودخلت من غير خبط. (البنات ال بترسم خدوا بالكم رسم الأرواح حرام وفي حديث يدل علي كده تقدري ترسمي نبات او جماد وابحثوا في الموضوع ده كويس عشان متشلوش ذنب  )
ميار: نور بتعملي ايه. 
نور مسحت دموعها بسرعه بصت ليها بإبتسامة: تعالي ي مرمر قاعده. 
ميار راحت قعدت جنبها بصت ليها بزهق: ي بنتي كفايه عياط انتي نكديه كدا ليه كل لما ادخل اشوف في عينك دموع حرام عليكي نفسك والله العظيم. 
نور اتصنعت الضحكه: دموع اي بس مفيش حاجه ماانا كويسه و زي الفل اهو. 
ميار بسخرية: ماانا وخده بالي كويس. بصت علي الرسمه. مسكت الكراسه. 
باعجاب: واوو اي دا نور انتي اللي عامله ده صح؟  بدأت تقلب فيها كأنت فيها رسمات كتيره جدا. 
 أشجار و اماكن و حاطه عليها  الوأن  كانت شكلها جميله جدا جدا   
  فيها صور بتاعتها
. بإبتسامة: نور انتي اللي رسمتي دا كلو دا جميل جداً.؟؟ 
نور بإبتسامة: اه انا عجبك. 
ميار: باعجاب جدا جدا والله انتي الله و اكبر عليكي بتعرفي تعملي حاجات كتيره  في حياتك انتي نفسك فيها.. قعدت تتفرج علي كل الرسومات كانت كتيره جدا.  عجبها في حاجات جميله جدا...
ادتها  الكراسه. 
ميار: خدي علشان اروح الدرس بقا عندي درس سلام. 
نور بإبتسامة: تمام صلي الظهر قبل ما تمشي لو مش صليتي بقا. 
ميار بحزن: اصلي اي انا مفيش عندي وقت اصلي اصلا. انا مش بصلي 
نور بصدمه: اي مش بتصلي ازاي في انسان في الدنيا دي عايش من غير صلاة لازم تصلي وبعدين ازاي مفيش عندك وقت انتي لو عاوزه ربنا يحقق ليكي اللي انتي نفسك فيه ويبقي راضي عنك لازم تقربي منه. 
ميار بحزن: صح والله معاكى حق هبدأ اصلي باذن الله. 
نور: امتي بقا كدا؟؟ 
ميار بزهق: مش عارفه بس هبقي اصلي سلام راحت ماشيه. 
نور بسرعة: صلي الصلاة دي اللي تشهد عليكي يوم القيامه. ميار كانت سامعه الكلمه قالت: باذن الله
نور قعدت علي السرير بزهق اتنهدت وقالت: ربنا يطلعنا من الدنيا دي علي خير يارب.. 
قاامت طلعت بره في الصالون.  سمعت صوت شهد عالي هي و احمد نور 
نور باستغراب: هي مش كانت عند جدتها. 
قربت منهم شويه سمعت  مابينهم كلام اتصدمت. و و و 

يتبع...




تعليقات