
الفصل الثاني 2
بقلم نور ربيع
" نور ي حبيبتي حاسه ان كأن اليوم اللي جبتك فيه ع الحياة كان امبارح الفرحة كانت ماليه قلبي مكنتش مصدقه انك انتي جيتي علي حياتي قالت بحزن: هو اه اي نعم من ساعه اما اتولدتي الحياة بقت صعبه وبقيت لوحدي من بعد ابوكي وكل اللي بحبهم بس انتي كنتي كفايه عليا منورها عليا...
نور من بعيد: ماماااا مااامااا تعالي العبي معايااااا
منال بصت عليها بإبتسامة: حاضر جايه اهو. قاامت راحت ليها...
نور بإبتسامة: ماما سرحانه فيه و قاعده لوحدك يعني..؟؟
منال بإبتسامة: لأ ي حبيبتي مش سرحانه ولا حاجه انا معاكي اهو..
نور: اوك ي حبيبتي المهم تعالي نتصور بقا جنب الحيوانات دي ونجيب حاجه نكلها...
منال بإبتسامة: عيوني يلا تعالي..
راحو يتصورو مع بعض ويجيبه اكل ويلعبو و نور بتلعب مع الأطفال كانت مبسوطه و فرحانه جدا منال مبسوطه جواها انها عرفت تفرحها طويل السنين دي مش محتاجه حاجه ولا حتي تحس انها عايشه من غيرها..
استووووب نتعرف على الشخصيات بقا 🤭
نور بطلة الرواية بتاعتنا. نور بنوتة جميلة جدا ذات البشرة البيضاء ذات عيون خضر بنوته هادئة جدا عندها 14 سنه.) وليد أمجد بطل روايتنا شاب ملتزم لكنه عصبي جدا شاب وسيم شخصيته قويه و كل بنت تتمني انه يبقي زوج ليها عمره 29 سنه) ميار محمد بنت عم وليد وبتبقي بنت خالت نور. بنت مغرورة جدا و عصبيه و متكبره وهي جميله جدا ذات البشرة البيضاء ذات العيون عسلي غامق جدا. في تالته ثانوي عام العمر17 سنه) احمد اخو ميار شاب بيحب المرح جداً وفرفوش. شبه ميار جدا ونفس العيون والملامح دايما النااس تقول انهم توأم في تالته كليه الشرطه. العمر 20 سنه) شهد بنت عمهم نفس ميار جدا مغرورة لكنها هادئة جدا من جواها. في اولي ثانوي عام عمرها. ١٦ سنه) أميره ام احمد و ميار تبقي اخت منال وخالت نور ست جميله جداً وطيبه و. دايما اللي يداخل ع حياتها يحبها جدا وهي منتقبه عمرها اربعين سنه.. هي تبقي ست البيت ع سلايفها...)
________________________
وليد باحترم: عمي هو مفيش غير ميار هي اللي بتتعصب دايما ع الكل بسبب انها بتتأخر بس شويه ع الدروس كل يوم ع الحال ده الله يهديها.....
اميره باحترم قدام جوزها:ابو احمد هي من أول ثانوي ما بدأت وهي بقت بالحالة دي ربنا يهديها المهم بلاش تتعب نفسك انت او تغضب هي هتروق هتبقي كويسه لوحده لما ترجع. ان شاءلله......
محمد ابو احمد بغضب:وبعدين في الحاله دي ي اميرة هي كل يوم هنفضل كدا ولا ايه مفيش احترام خالص ياريت تقوليلها خفي العصبيه شويه....
سميرة ام وليد بهدوء: ربنا يهديها ي ابو أحمد والله الله يكون في عونها هي برضو في تالته ثانوي حقها تعمل اكتر من كدا هي طول الوقت في توتر وقلق هي خايفه مش عاوزه تضيع اي وقت علشان الامتحانات باقي ٦ شهور عليها.
اميرة بإبتسامة علشان الجو يبقي لطيف: صلي على النبي بقا هي خلاص راحت ،الجو بقا هدي اهو اما راحت هتيجي كمان ساعة هتكون رايقه وكل حاجه تمام معاها باذن الله ....
الكل: عليه افضل الصلاة والسلام.
الكل قعدوا ع السفرة علشان ياكلو.....
اميرة افتكرت مكالمة منال اختها والكلام بقا متردد في دماغها خايفه وقلقانه عليها حاسه انه في حاجه معاها بتكلم جواها:طب وبعدين انا هعمل ايه دلوقتي بس يارب مش هقدر اسيب البيت دا كل خمس دقايق في حاله ومشاكل شئ من ميار و شئ من ابوها. مش عارفه اعمل ايه انا هحاول اقول ل محمد راضي راضي مش راضي يبقي ربنا يسترها معاكي ي ختي بقا..
اتنهدت وبدأت تاكل
________________________
بعد وقت طويل من اليوم..
عند منال ونور. كان اليل جه
منال كانت قاعده تتحدث مع نفسها بتعب وحزن: لو مجتش اختي اعمل ايه نور هتعمل ايه لوحدها ياربي. مين هياخد بالو منها مش عارفه بعد ما اموت اي اللي هيحصل معاكي ي نور ي بنتي بدأت تبكي بوجع جواها. مسكت الفون بدأت ترن ع رقم رنت كتير محدش رد عليها بدموع وقهرة: حتى ع الاقل رد علشان بنتك مش علشاني انت ي اخي حرام عليك ذنبي انا وهي في رقبتك ل يوم القيامة....
سمعت صوت نور بتنادي عليها...
مسحت دموعها بسرعه قاامت راحت ليها في الغرفة..
بإبتسامة: لسه صاحيه يعني..
نور بنعاس: هنام اهو تعالي نامى جنبي طب الأول...
منال: حاضر راحت نامت جنبها ونور حضنتها جامد.
باست راسها بإبتسامة: عارفه ي ماميي بحبك أوي أوي
منال بحب وانا بحبك اكتر ي عيوني انتي ❤
نور: ربنا يديمك لياا ي ماما..
غمضت عيونها ونامت.
منال بقت دماغها شغاله في التفكير مش قادره تفكر بتعيط بصمت وحزينه ع نفسها. لحد ما نامت من كتر التعب.....
________________________
في منزل اميرة..
اميرة كانت قاعدة ع السرير تفكر وقلقانه.
محمد جوزها باستغراب:مالك ي اميرة..؟
اميرة انتبهت لي: هاا لأ مفيش قالت بتوتر: محمد ك كانت عاوزه اروح ل منال...
محمد بغضب: وتروحي ليه ان شاءلله....
اميرة بهدوء: اهدي هي رنت عليا وطلبت مني انهارده اني اجي.
مش عارفه مالها حسيت من صوتها ان في حاجه...
محمد بهدوء عكس...
اللي جواه: والبيت و ميار و احمد والعيله كل دا هيبقي ع مين..؟؟؟
اميرة بسرعه: بس هو يوم واحد والله مش اكتر هشوفها وحشتيني والله واعرف فيها اي هي وبنتها انت عارف هي من سنين قاعدة لوحدها هي و البنت....
محمد: لكن هي اللي عملت في نفسها كده من زمان بسبب العند..
اميرة: عملت كدا علشان خاطر مش عاوزه تبقي اقل من حد والله غصب عنها مش عاوزه بنتها تبقي اقل من البنات في الدنيا دي...
محمد بسخرية: والله دا ما حال أبداً ي اميرة عاوزه تمشي ورا دماغها وبس.....
اميرة بهدوء: اللي حصل بقا طب قولت اي بقا في الموضوع.؟؟
محمد،: قولت لا الا الله....
اميرة بإبتسامة: محمدا رسولالله
محمد بص ليها: اميرة هي يوم بس مش اكتر من كدا او مترجعيش البيت ده تاني خلي اختك تنفعك بقا...
اميرة بسرعه وفرحه: لأ والله هو زي ما قولت كدا...
محمد اتنهد: تمام..
اميرة قاامت: طب انا هروح اقول ل ميار بقي علشان تبقي عارفه و احمد مش عايز حاجه ي حج
محمد بإبتسامة: سلامتك ي ام احمد روحي...
اميرة طلعت بإبتسامة
لكن جواها عارفه البركان اللي هيطلع عليها دلوقتي من بنتها....
خبطت ودخلت كانت بتذاكر. بإبتسامة: لسه قاعده بتذاكري..
ميار رفعت رأسها من الكتاب بتعب: اعمل ايه بقا ي امي انكتب عليا كده
اميرة بإبتسامة: ربنا يديك ع قد تعبك يا ميار يارب ي بنتي.
قالت بهدوء: ميار.
ميار: يارب ي امي يارب. بصت لها: نعم ..؟؟؟
اميرة: انا بكره ماشيه عند خالتك منال...
ميار بصدمه و عصبيه
يتبع.....