
الفصل الثالث 3
بقلم نور ربيع
ميار بعصبيه: ماما بالله قولي حاجه غير كدا..
اميرة بهدوء: ليه العصبيه دي دلوقتي طب اهدي كدا براحه ي بنتي هتتعبي والله....
ميار بعصبيه: ماما محدش غيرك بيعصبني هنا والله وبعدين مين دي علشان تروحي عندها هاا(كلمي اهلك بادب مهما حصل لأنك هتتحاسبي في الاخر"ووصينا الانسان بوالديه احسانا")
اميرة بغضب: ميار دي خالتك
ميار بسخرية: خالتي اه خالتي اول مره اعرف ان عندي خاله اصلا.....
اميرة بحزن: ربنا يهديكي ي بنتي عمومأ انا مش هتاخر عندها يوم واحد وهجي ان شاء الله ..
ميار مهتمتش ل الكلام...
اميرة بصت ليها: مش عاوزه حاجه.ي حبيبتي..
ميار بحزن: لأ
اميرة بهدوء: حبيبتي زعلانه ليه دلوقتي هطمن عليها والله وهجي علطول..
حضنتها بإبتسامة:بس
العصبيه توحشني والله.. وضحكت..
ميار حضنتها. جامد:انتي كمان ي امي والله..
اميرة طلعت من حضنها: المهم يلا ذاكري بقا كدا و متزعليش ولا تنكدي ع نفسك وانا كمان هروح اشوف احمد.
ميار قعدت ع كرسي المكتب.: تمام ي ماما
اميرة طلعت من الغرفه. راحت عند احمد بإبتسامة: لسه صاحي..
احمد رفع راسه من قدام الفون: اه هنام اهو. وانتي لسه صاحيه يعني. كده.
قعدت جنبه ع السرير
اميرة: انا رايحه بكره مشوار عاوزك تاخد بالك من ميار بلاش تخليها تتعصب أبداً.
احمد باستغراب: هتروحي فين كدا؟
اميرة: عند اختي منال ام نور..
احمد بإبتسامة: امم طب ماهي تجي ولا مينفعش برضو حتى بعد العمر ده كلو.؟؟
اميرة بحزن: للاسف لأ لسه زي ماهي مش عاوزه تشوف حد ولا حد يشوفها ي بني.
احمد اتنهد: ربنا يهدي الحال يارب ي امي متزعليش سبيها علي الله المهم هتمشي امتي؟
اميرة: الصبح باذن الله...
احمد بإبتسامة: ربنا معاكي ابقي سلميلي ع خالتي كتير حاولي معاها يمكن ترضى وتجي هناك...
اميرة بإبتسامة: باذن الله هعمل اللي اقدر عليه. المهم خد بالك من ميار انت بقا بلاش تخليها تتعصب.
احمد ضحك:باذن الله
اميرة بضحك: ربنا يسترها ما عارفه هتخليها تموت منك. قاامت من ع السرير: يلا تصبح على خير ي حبيبي نام علشان عندك تدريب الصبح بدري في الكليه ان شاءلله
احمد: تمام. وانتي من اهل الخير.
اميرة طلعت راحت عليا الغرفه بتاعتها.
احمد فصل الفون ونام......
_________________________
تشرق الشمس ل اليوم الجديد.
في منزل منال....
كانت قاعده ف الصالون سمعت صوت جرس الباب بيرن قاامت تفتح.. فتحت مكنتش مصدقه من اللي كانت واقفه قدامها حضنتها بسرعة بدموع:اميره وحشتيني وحشتيني ي ختي
اميرة حضنتها هي ايضأ جامد بدموع: اانتي اكتر ي حبيبتي..
بعد وقت من السلام ما بينهم.
كانو قاعدين مع بعض.....
بإبتسامة اميرة: طمنيني عليكي عامله ايه وحشتيني نور عامله ايه هي فين عاوزه اشوفها نفسي اخدها ف حضني والله البت دي زمانها كبرت دلوقتي...
منال بدموع: اانا مش كويسه خالص ي اميرة انت تعبانه اوى بموت بالبطئ كل يوم وكل لحظه.
اميرة بقلق وخوف: ممالك ي منال خوفتيني عليكي في اي مالك كدا.
منال بانهيار: اانا عندي سرطان ي اميرة.....
اميرة بصدمه مش مستوعبة الكلمه....ا ا انتي بتقولي ايه؟ انتي عارفه انتي بتقوليلي اي ي منال انتي بتهزري صح.؟ ققولي انك بتهزري و دا كلام
منال بعيط: اللاسف دي الحقيقه والله قالت بإبتسامة كلها حزن وحسرة ع نفسها: ببس انا مش زعلانه من ابتلاء الله زعلانه ع بنتي بنتي وبس.مسكت ايدها بدموع: اميرة عرفتي ليه دلوقتي كنت بقولك هتندمي بعدين لو مجتيش اهو علشان كده وانا مكنتش عاوزه ازعلك ولا حتي اوجع قلبك عليا بس جبتك علشان حاجه واحده بس وهي بنتي نور امانه عليكي ابنتي امانه معاكي ي اميرة انا ممكن اموت في اي لحظه بنتي امانه معاكي...
اميرة لحد دلوقتي مش قادره تصدق اللي بتقوله او حتي مستوعبة كانت بتسمع وبس منها بتسمع منها وهي دموعها بتنزل..
منال هزت فيها بدموع:ااميرة ي ختي بلاش تزعلي نفسك دا امر الله هو عايز كدا اني يحصل كدا ليا متزعليش عليا انا مش هعيش اكتر من عمري والله...
اميرة بدموع: ليه مرنتيش عليا وقولتيلي من زمان ع كده ي منال
منال بدموع: مكنتش عاوزه اتعب حد معايا لو ازعل حد بسببي انا افتكرت هاجي ع العلاج بعد وقت بس للأسف مفيش امل أبداً
اميرة ب امل: طب انتي مش بتاخدي علاج.؟ اكيد ليكي علاج
منال بدموع: مفيش علاج جاب نتيجه معايا ي اميرة مفيش رحت ل ميت دكتور قالي امشي علي علاج ي تجي عليه ي لأ و فعلاً مش جايه ع حاجه كل يوم بتعب يوم ع يوم. مفيش فايده من كل دا اصلا.
اميره جت تكلم سمعو صوت نور بتنادي ع منال: ماما
منال و اميرة بصو ليها. منال اتوترت احسن تكون سمعت حاجه.
اميرة بإبتسامة: اللهم بارك دي نور..
قاامت حضنتها بإبتسامة: عامله ايه ي نور عيني ماشاء الله كبرتي...
نور بإبتسامة بصت ل مامتها.: جواها بتقولها مين دي..؟
منال قاامت بإبتسامة: نور دي اميرة اختي وتبقي خالتك..
نور ابتسمت وحضنتها جامد..
_________________________
في منزل. ل عائله السيوفي.
في غرفه ميار
ميار كانت قاعده بتذاكر...نسيت ان مامتها مش موجوده في البيت. بقت تنادي عليها بصوت عالي: ماما ممكن تجيبي ليا النسكافيه علشان اشرب حاجه ب صداع في دماغي قطعت الكلام بتاعها افتكرت انها مش في البيت بزهق: يووه جت منين خالتي دي كمان وانتي ي ماما لازم تروحي ما اللي عايزك يجي ليكي الله
قاامت راحت المطبخ تعمل النسكافيه شافت احمد طلع من المطبخ بإبتسامة:اتفضلي ولا تتعبي نفسك ادي النسكافيه اهو
ميار بإبتسامة: شكرا ي حبيبي تسلملي...
احمد بمرح: انا عندي كام ميار ي ناس....
ميار ضحكت: هي واحده بس
_________________________
في منزل منال
اميرة كانت جواها فرحانه ب منال و نور انها شفتهم بعد السنين دي كلها. لكن جواها هتموت من الحزن ع اختها و الصدمه اللي نزلت عليها مره واحده....
بصت ع نور اخدت بالها من حاجه
باستغراب: نور اي اللي في وشك ده انتي متعورة...؟
نور زعلانه جامد فضلت ساكته متكلمتش...
منال بحزن جواها اتصنعت الإبتسامة: نور بنتي جميلة وهي اسمها جميلة كمان كان نفسي يكون اسمها جميلة بس بقولها ي نور عيني علشان هي فعلاً نور عيني....
نور ابتسمت ل مامتها....
اميرة بإبتسامة: هي فعلاً جميلة الهم بارك ضحكت: قمركمان لأ مش بس كدا سكرة كمان
نور ابتسمت بخجل ليها.
اميرة بإبتسامة: انتي خجوله كمان
منال ضحكت: اوى اوى اي حاجه تتكسف منها حتى لو قولتلها انا بحبك اللي هي انا امها...
اميرة ضحكت..: انتي في سنه كام ي نور..؟ عامله ايه في الدرسه ي حبيبتي....
نور قاامت بدموع وزهق: ارجوك بلاش اسألي نور ع حاجه اكتر من كدا سيبي نور في حالها كفايه تسألي انتي جايه ل اختك مش ل نور.. بصت ل مامتها بدموع: اسفه ي ماما ع الأسلوب بتاعي بس مخنوقه عن اذنكم. راحت طلعت الغرفه بتاعتها..
اميرة باستغراب منها
منال بحزن: متزعليش منها ي اميرة هي تعبانه هي من فترة عملت حادثة خلتها تكره كل حاجه في حياتها متزعليش بالله
اميرة بهدوء: مش زعلانه والله انا مستغرابه بس هي مالها. قالت بحزن: وبعدين حادثة حادثة اي دي كمان مالو حالك انتي و بنتك ي منال كده معقول مجتيش مره ترني عليا تقوليلي اي حاجه عن اللي بيحصل في حياتك ازاي عرفتي تعيشي في كل دا لوحدك ازاي....
منال بسخرية: منال اتعودت خلاص ع كده انها تعيش كدا...
اميرة بتسأل: منال الجرح اللي في وشها دا من الحادثه ولا ايه؟
اميرة: ايوه من ساعة الحادثه دي و الجرح في وشها مش بيروح جبت ليها كل حاجه علشان يروح مش بيروح......
اميرة اتنهدت بحزن: لا حول ولاقوة الابالله عليكم. علشان كدا مش بتروح المدرسة.. كمان
بحزن منال: بقت معقدة من كل حاجه علشان كدة سابت المدرسة.اميرة قاامت قعدت جنبها حضنتها بدموع: طالما انا جيت كل حاجه هتبقي كويسه معاكي انتي و بنتك باذن الله انا جيت علشانك اهو
منال حضنتها بدموع: يارب يارب انا تايهة اوي اوي ي اميرة.
منال بحزن: كل حاجه ليها حل ان شاءلله كل حاجه هتبقي كويسه.
$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
في غرفة نور...
نور بدموع وندم: انا مش قصدي اني اعمل كل دا بس بس غصب عني علشان انا زعلانه جوايا اوي طيب اعمل انا انا تعبانه اصلا من جوايا من حاجات كتيره 💔
مسحت دموعها بايدها زي الاطفال: ممتزعليش ي نور لعله خير ان شاءلله سبيها علي الله ....
________________________
في غرفة اميرة كانت قاعدة بتفكر مش عارفه تقول ازاي ليهم في البيت انها مش هينفع تجي دلوقتي رنت ع احمد....
احمد بإبتسامة: االو السلام عليكم ورحمة الله وبركاته (قولوا السلام كامل عشان تاخدوا ٣٠ حسنه وال حسنه ب عشرة امثالها)
اميرة بإبتسامة: عليكم السلام ورحمة الله وبركاته عامل ايه ي احمد ميار عامله ايه......
احمد: احنا بخير الحمدلله انتي عامله ايه ي امي كل اللي عندك عاملين ايه.
اميرةاتنهدت:الحمدلله
بخير ي ابني....
احمد حس انه في حاجه من صوتها
قال: مالك ي امي في حاجه حصلت ولا ايه
اميرة بحزن: الحمدلله على كل حال ي احمد المهم انا مش هينفع ارجع بكره انا ممكن اقعد كمان اسبوع....
احمد بصدمة: امي انتي عارفه انتي بتقوليلي اي اسبوع اسبوع اي بالله اوى تقوليلها تاني انتي عارفه ابويا و بنتك العصبيه.. وبعدين في مالك هو في حاجه مع خالتي لا قدر الله...؟؟؟؟
اميرة: احمد افهمني مش هينفع اجي خالتك تعبانه هي محتاجني معاها.
احمد باستغراب: تعبانه تعبانه مالها؟
اميرة بحزن: عندها سرطان وهي ماشيه ع علاج للاسف مش جايه ع اي حاجه بكره هنروح ل دكتور غير دول.
احمد بصدمة: اي قال بحزن: لا حول ولاقوة الابالله ربنا يشفيها ي امي يارب.
اميرة بدموع: احمد حاول تقنع ميار اني مش هينفع اجي قولها اي حاجه. و ابوك انا هحاول اتفاهم معاه ربنا يسترها ان شاءلله انا مش هينفع اسيبها لوحده هي وبنتها بالحاله دي.
احمد بحزن: اكيد مش هينفع ي امي متقلقيش انا هعرف اتصرف هنا باذن الله خير بإذن الله ربنا يشفيها يارب
اميرة يارب يارب.. سمعت حاجه خبطت من غرفة منال اتخضت عليها.: احمد طب انا هقفل دلوقتي عايز حاجه.
احمد سلامتك في رعاية الله.
وقفل.. قال بحزن: حاجه توجع القلب بجد لا حول الله يارب.
_________________________
اميرة طلعت تجري بسرعه ل الاوضه بتاعت منال فتحت ودخلت اتصدمت
اميره بصدمه: منااااال
يتبع.....