
رواية الحسناء والليث
الفصل الحادي عشر 11
بقلم حنين محمد
رامي: اكيد طبعا.............
بس مش ناوي انت كمان تعمل فرحك معايا.........
ليث: يا رامي فرح ايه بس لا مش بحبها.........
رامي : بتعافر برده.........
تقعد مع نفسك وفكر وهتعرف انك بتحبها........
ليث: حاضر يا رامي........ حاضر
خلصوا العشاء وليث طالع غرفته قاعد يفكر في كلام رامي
وبعد كده........
لقى والده مستر فارس بيتصل به
مستر فارس: ايوه يا ليث عامل ايه
ليث: تمام الحمد لله يا بابا .......حضرتك عامل ايه؟!
مسترفارس: انا الحمد لله مادام انت كويس
ليث: بابا ممكن اسالك سؤال
مستر فارس: أكيد طبعاً اتفضل........
ليث: بابا هو انت و ماما الله يرحمها أزاي اتقابلتوا.......
مستر فارس : ياااااااا يا ليث........
مامتك الله يرحمها....
.كانت حلوة اوي.........
وأنا بصراحة بيني وبينك كنت متكبر ومغرور شوية.......
هي كانت طيبة جدا كانت دكتورة زي ما انت
عارف ..........
اتقابلنا في المستشفى .....
وكده كنت بعملها بطريقه متكبرة جدا .....
وكنت اللي هو بضايقها ......
اتقابلنا كتير بعديها لظروف حصلت كدة........
وفي الأول كنت بعافر في الحب يا ليث بس في الأخر أعترفت.............
مفيش غرور في الحب........
ليث: بابا انت أزاي عرفت أنك بتحب؟!
مستر فارس: انا كنت بحب اشوفها..... .....
..بحب طيبتها.........
وبحب أساعدها........
بحب ابقي قريب منها........
بحب جمالها........
بحس بشعور غريب كدة يا ليث.........
شعور انك تبقي قريب منها مش عارف ليه
........مجرد ما بتشوفها بتحس بسعادة مش عارف ايه مصدرها
......شعور كدة أنت مش هتفهمه غير لما تحب؟!
كل ده معناه الحب.......
ليث: معناه الحب؟!!!
مستر فارس: ايوه بس انت بتسال ليه يا حبيبي قل لي احكي لي.........
ليث: خلاص يا بابا هكلم حضرتك بعدين وأحكي لحضرتك على كل حاجة
مستر فارس: تمام شكلك عايز تنام...........
ليث: ايوة يا بابا فعلا..........
تصبح على خير
مستر فارس: وانت من اهله.......
ليث حط دماغه على المخده وقعد يفكر كثير وبعدها قال: انا بحب اشوفها.......
بحبها تبقى معي......
بحبها تبقى جنبي........
بحبها تبقى لي........
يعني انا .............
انا .............
انا بحبها.............
ايوه فعلا انا بحبها بحبها............
ليث طلع يجري على رامي : رامي اصحي........
رامي أصحى........
انا بحبها ..........
ايوه انا بحب.........
بحب حسناء.........
رامي قعد يتنطط معاه ويفرحوا 😂😂
مع بعض بس مرة واحدة ليث ملامحه اتحولت من الفرحة إلى الحزن........
رامي : في أيه يا ليث؟!
انت مش فرحان اخيرا أعترفت يا راجل انا كان فاضل أبوس ايدك........
ليث: ايوة بس بس يا رامي......... دي
مخطوبه ...............
مخطوبه يا رامي ......
رامي: لأ لسه الخطوبة محصلتش...... ..........
لسه فيه وقت
..............
ليث: مش عارف يا رامي لسه في وقت ولا الوقت فات...........
رامي: متخافش يا صاحبي أنا معاك.........
ليث: OK ماشي اسيبك تنام بقي........
رامي: بعد اللي انت قولته ده خلاص بقي.......
هستني ونتجوز انا وأنت في نفس اليوم...........
ليث: اكيد طبعاً........
ليث ورامي حضنوا بعض............
(الصحاب يا جماعة 😍😍)
رودينا روحت اتصلت بحسناء
حسناء : الو ايوة يا رودينا في حاجة............
رودينا: حسناء...........
حسناء ........
انا ميتة من الفرحة
حسناء: اهدي اهدي ربنا يفرح قلبك دايما بس اهدي ايه اللي حصل بس........
رودينا: بصراحة كدة رامي جاه اعترفلي بحبه......
وأنا كمان اعترفتله وكان عامل جو رومانسي سيكا......
حسناء : مبروك يا حبيبتي وربنا يفرح قلبك دايما.......
هيجي امتي بقي لأهلك علشان أبقي معاكي اكيد...........
رودينا: والله لسه متفقناش عموما هقول لك على كل حاجة بكرة إن شاء الله...........
حسناء:ok تصبحي على خير..........
رودينا: وأنتي من أهله.........
**************************
المهم جاء الصباح 🌞🌞🌞
حسناء صحت كالعاده لبست وفطرت و نزلت الشغل.........
وهي رايحه الشغل لقت ليث بيرن عليها ويقول :
استاذة حسناء صباح الخير
حسناء: صباح الخير يا مستر ليث.... .......
انا جاية في حاجة يا مستر ليث.. ........
ليث: لا بس كنت عايز اتاكد انتي جايبه معك العقد بتاع شركه AMG اللي كنت قايلك عليه.......
حسناء: اه يا مستر ليث الحمد لله افتةرته وانا نازلة وجابته.........
ليث: طب تمام سلام..........
حسناء: سلام......
حسناء حست بفرحة لأنها سمعت صوته على الصبح...
مش عارفة ليه بس حاسة بفرحة كدة
بعد موبايلها رن تاني بس المرة دي لقت الزفت احمد........
حسناء (في سرها): يا ربي على القرف ده..........
حسناء ردت عليه وقالت: الو يا احمد........
أحمد: الو صباح الخير يا حسناء.......
حسناء: صباح الزفت على دماغك........
أقصد صباح النور....
احمد: بقولك انا النهاردة مش جاي........ علشان تعبان شوية...
...
حسناء في نفسها بتقول: يا رب تموت .....
ردت وقالت: في ايه مالك........
أحمد : مفيش شوية تعب كدة مش جاي......
اهم حاجة خلي بالك من نفسك.......
حيناء: حاضر ماشي تمام....... سلام
احمد: سلام يا قلب احمد من جوة.......
حسناء وصلت الشركة وقعدت وكدة وبعد كدة بدأت شغل في الملفات وفجأة موبايلها رن.......
حسناء : الو مستر ليث........
أنا وصلت الشركة بس حضرتك مش هنا.......
= في الحقيقة انا معرفش مين مستر ليث ده...........
بس الموبايل ده بتاع واحد عامل حادثة هنا بعريبته وهو لوحزه وأنتي أخر رقم مكلمك.......
حسناء بخوف : مستر ليث......
طب هو فين.....
فين المكان.......
= قالها العنوان وكدة ووصفلها المكان بالظبط
حسناء طلعت تجري علي مكتب رامي ملقتهوش........
هي طلعت تجري.......
تجري..........
تجري........
وبعد كدة اخدت تاكسي بسرعة
ووصلت للمكان بس ملقتش حد لقت عربية ليث مقلوبة وبس.......
قعدت تدور على ليث هنا وهناك
وجوة العربية المقلوبة ملقتش حد فضلت تصوت وتصرخ بصوت عالي:
ليث...... ليث.........
المهم جاية بتلف لقت ليث وراها حضنته وبتقول بعياط جامد اوي: ليث.........
انت كويس.......
ليث......
انت فيك حاجة........
قول.........
انت كويس.......
ليث: اهدي..... اهدي يا قلب يا ليث.......
انتي خايفة عليا.....
صح.......
. خايفة عليا.......
يعني بتحبيني صح...........
حسناء بصتله بعياط ورجعت حضنته تاني: بحبك....... بحبك يا ليث.......
ليث حس ان قلبه رجع ينبض تاني........ .
حس ان البسمة رجعتله بعد ما سمعت الكلمة دي ....
ليث: اهدي بس يا روحي......... انا كويس......
ليث مسح دموعها وقال: بصراحة كدة دي كانت خطة بسيطة كدة..........
علشان تعترفي بحبك.........
وأنا مكنتش عارف انك بتحبيني ولا لأ.....
فقولت اعمل الخطة البسيطة دي..........
حسناءبعصبية: خطة.............
مشاعري و احاسيسي........ بقي خطة........
انا جيت جري يا ليث......
. انت مش فاهم................
.انا كنت ميتة من الرعب........
وفي الأخر تقولي دي خطة..........
حسناء لسه ماشية
ليث مسك ايديها وشدها لحضنه : اهدي بس يا روحي........... اهدي كدة.........
اهم حاجة قولتي بحبك.......
صحيح انتي قولتيها بس انا لسه مقولتهاش يا بيبي........
ليث: حسناء انا.......... انا..............
(حسناء كانت مستنية تسمع الكلمة دي....... وعمالة مستنية)
ليث كمل : حسناء انا...... انا بشكرك انك خوفتي عليا.......
حسناء سابت حضنه.......
حسناء: نعم............. بشكرك ايه دي...... 😡
ليث ضحك: انتي خدتي الموضوع جد ليه كدة.... 😂😂
حسناء مهماش كل ده وفضلت بس مركزة في ضحكة ليث:
انت بتعرف تضحك........
وضحكتك حلوة كمان......... يا مستر ليث
ليث قربها منه وقال: مستر ليث ايه........
ليث بتبقي احلي منك أسمي ليث.....
ماشي .....
حسناء : ماشي يا ليث
ليث قربها منه وهمس في ودنها
وقال: بحبك........ بحبك يا قلب ليث........... يتبع.
صحيح اعترفوا بحبهم بس اوعوا تنسوا في مشاكل لسه في حبهم
هتتحل ازاي بقي ؟!
وهيعملوا ابه؟!
مش النهاردة يا حلوين بكرة بإذن الله
بحبكم 😍😍
رسالة النهاردة ليك انت ......ايوة انت..... الحلو اللي بيقرا دلوقتي
"انت اجمل شخص في العالم....... وأقوي حد ......واكتر حد عنده ارادة....... واكتر حد بيحب الناس..... واكتر حد ناجح.......ثق في نفسك وسيبك من كلام الناس لأنه ولا بيقدم ولا بيأخر...... بس انت ممكن تقدم وتأخر براحتك.... علشان انت تقدر..... يا اجمل واحلي شخص في الكون....
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا