
رواية الحسناء والليث
الفصل الثاني عشر 12
بقلم حنين محمد
حسناء اول ما سمعت الكلمة حضنته جامد..............
حسناء: وأنا كمان بحبك........
بس بذمتك......
دي طريقة حد يعترف فيها بحبه......
ليث بضحك: معلش...........
معلش........
انا مختلف في كل حاجة.........
حتي في طريقة أعترافي بحبي.......
بحبك
ليث بعد عنها مرة واحد ولحزن قال :بس انتي أرتبطي بغيري....... ليه؟!......
مادام انتي بتحبيني..... ليه يا حسناء؟!
حسناء عيطت وقالت: مش بإيدي يا ليث........
مش بإيدي يا ليث والله العظيم...........
مش بإيدي.........
ليث: في أيه براحة.....
براحة.......
في حد جابرك على حاجة طيب........
. في حد عمل حاجة........
أحكيلي.......
الزفت أحمد ده عمل حاجة طيب........
أروح أقتله........
عمل أيه.......... أحكي يا حسناء......
أحكي
حسناء: بيهددني يا ليث.......
حد معندهوش اخلاق مركب صورة ليا وليك مش كويسة وهددني وبعد كدة حسناء حكت لليث على كل حاجة..........
***********************************
على الجانب الأخر........
رامي: صباح الخير يا بيبي
رودينا: صباح الخير يا رامي........
رامي: مش هتصدقي اللي هقولوهولك ليث راح يعترف بحبه لحسناء.............
رودينا: بجد.............. ......
بصراحة هو ده الموضوع اللي كنت عايزه اكلمك فيه........
بصراحة كدة انا اصلا كنت حاسة أن حسناء بتحب ليث
بس احمد الزفت ده هو اللي بوظ الدنيا.....
. بصراحة هقول لك على كل حاجة..........
وحكت رودينا لرامي كل حاجة.......
رامي: ايه الي معندهوش اخلاق ده احنا لازم نعمل حاجة.........
رودينا: أكيد لازم نعلمه درس...........
******,************************
نرجع بقي لحسناء وليث
ليث أخذ حسناء في حضنه بعد ما حكتله :
احمد الكلب ده.......
طب ليه مقولتليش يا قلبي ليه؟!
حسناء: كان مهددني يا ليث
وانا مكنتش عارفة اعمل ايه.............
لأن اهم حاجة بالنسبة لي هي عائلتي خفت على سمعتهم.........
ليث: بوصي يا حسناء حتي لو أخدنا منه الصور
ما هو ممكن يركب واحدة تانية
بس أحنا لازم نعلمه درس نأدبه........
وبعد كدة أنتي بقي أضربيه واعملي فيه اللي انتي عايزاه......
حسناء: اه والله انا نفسي أضربه بوكس وقلم وقلم وأديله بوكس تاني......
ليث: أهدي بس يا حبيبتي الشرسة.... 😂
امال حبيبك راح فين فين بس.....
عضلاتي راحت فين.....
حسناء: عضلات أيه بس يا عم......
ده أنا لو عطيتك بوكس بس هتقع مني.......
ليث: والله.........
طب ما تديني بوكس كدة.......
انا واقف أهو......
يلا أديني........
حسناء: لأ انا خايفة عليك اثل تتعور.......
اصل أنا متهورة خلي بالك.......
ليث ضحك: لا لا متخافيش يا متهورة......
أضربي انتي بس.......
حسناء ضربته بوكس في دراعه وواقف.......
ضربته واحد تاني ولسه واقف حتي متوجعش فضلت تضرب وهو واقف
حسناء: يا أبني أنا أيديا وجعتني انت مش بتحس.......
ضمها لحضنه: لما يبقي قلبي هو اللي بيضربني مقدرش اتكلم ما أنا عايش بسببه أصلا........
حسناء: انت كداب........
انت اصلا محستش......
يا رب ايه الوحش اللي أنا حبيته ده......... تعرف انت
عامل زي الوحوش والأشرار اللي كانوا بيظهروا في هاري بوتر....... 😂😂😂
ليث: حبتيني ليه بقي طالما انا وحش.......
حسناء: ما أنا بحب حبيبي.........
بحب الوحش أبو عضلات ده اللي واقف ادامي
دلوقتي ......
على الأقل لو متعصبة وقعدت اضرب فيه مش هيحصله حاجة أساساً........
ليث: والله......
طب الوحش ده بقي هيستني علشان انتي تضربيه يا قلب الوحش.........
حسناء: خلاص بقي أوعي كدة.......
. لازم نروح الشركة.........
علشان الشغل يا بيه........
اتفضل قدامي......
وكمان خلي بالك هتنزلني قبل الشركة بشوية علشان
محدش يشوفنا عقبال ما نكشف الزفت أحمد ده OK.....
ليث: OK يا قلب الوحش.......
ركبوا العربية وفعلا نزلها قبل الشركة بشوية ووصلوا الشركةوكدة
اول ما ليث دخل مكتبه دخل عليه رامي
رامي: هاااا....... عملت ايه يا بيبي
ليث: خلاص اعترفتلها بس بطريقة مختلفة شوية
رامي : ازاي احكيلي
ليث حكي لرامي
رامي: يالهوي يا ابني.....
حرام عليك والله.....
حتي في الحب كدة.......
ليث: ما لازم أبقي مختلف بس الزفت أحمد ده....
رامي: خلاص متكملش.......
انا عرفت كل حاجة وصدقني هنغمل كل حاجة علشان نعلمه درس..........
هنجتمع انا وأنت وحسناء ورودينا ونتفق OK.....
المهم ليث اتصل بحسناء: حسناء تعالي على مكتبي بسرعة.....
حسناء : حاضر يا مستر ليث......
ليث: قولنا ايه........
حسناء: قصدي يا ليث حاضر........
وهمست في الموبايل يا وحش ابو عضلات.....
ليث ضحك: ماشي تعالي بسرعة يا قلب الوحش.......
رامي: يا ابني حتي في الرومانسية عندك وحوش 😂😂
الله يكون في عون حسناء 😂
حسناء دخلت المكتب لقت رامي وليث..........
رامي : مبروك يا حسناء
حسناء: اللي يبارك فيك يا رامي
ومبروك ليك أنت ورودينا.....
رامي: الله يبارك فيكي........ بس
بقي انتي هتبقي مرات أخويا يعني أختي OK.......
..يعني تقدري تعتبريني اخوكي من هنا ورايح.......
حسناء :ok.........
ليث: بوصي يا حسناء أحمد الزفت ده هيروحك النهاردة......
حسناء: لأ كدة كدة هو تعبان النهاردة ومش هيجي أصلا.......
ليث: تمام بعد الشغل هنجتمع كلنا هنا في المكتب بلاش في كافيه كدة OK..........
بلغي رودينا بقي........
حسناء: OK يا ليث........
ليث: تمام يا حسناء يلا علي شغلك
حسناء : حاضر يا........ مسترليث 😜😜
خلص وقت الشغل وكدة
وفعلا حسناء وليث ورامي
ورودينا أجتمعوا في المكتب
ليث: بوصوا في البداية كدة الصور دي مش مهم نأخذها منه لأن هو عادي زي ما ركب دول ممكن يركب
زيهم.............
بس هنعرف هو مركبها أزاي وعند مين........
او حتي على انهي ابلاكشين........
اوكي في الوقت ده طريقة حسناء مش هتتغير خالص مع أحمد....... علشان ميشكش...... OK.........
وزي ما قولت الصور دي مش هي الهم الأكبر بس هو أنسان مش محترم وممكن يعنل اي حاجة......
فأحنا لازم نأخذ بالنا كويس..........
هندور في ملفاته كدة ونشوف وراه ايه جايز نلاقي اي حاجة مثلا توصله أن هو يتسجن ندور في اي حاجة.......
حسناء : بس مش هتلاقو حاجة لأن هو فعلا أنسان محترم........ أو كان محترم......
هو عمل كدة بس علشان يتجوزني.......
رودينا: حسناء معاها حق.......
ليث: ندور برضه.......
رامي : تمام انا هحاول أتسلل كدة لأوضته بالليل بنفسي مش هبعت حد.......
ليث: لأ يا رامي ابعت حد تاني انا خايف عليك...... ازاي هتتسلل لأوضته يعني.........
ابعت حد.....
لأ
رودينا: لأ يا رامي ليث معاه حق انا أخاف عليك.......
حسناء : معاهم حق يا رامي بلاش تخاطر.......
رامي: متخافوش يا جماعة كمان انا هخاطر علشان أنقذ اختي.......
حسناء: معلش يا رامي أنت قولت اني اختك اهو أسمع كلامي بقا...........
رامي: انا هروح بالليل بس قبل ما يروح وهو في الشركة هنا........
وكمان حسناء تحاول أننا تشغله تعالي نأكل ايس كريم مثلا تعالي نتمشي وبعد كدة نروح بالعربية عادي كدة يعني........
ليث: نعم..............
رامي: معلش يا ليث بس علشان الأمور تمشي كدة ونعرف نمسكه.............
حسناء: خلاص يا ليث مع اني مش بطيق أحمد ده أساسا ولا بحب اقعد معاه بس معلش......
ليث: خلاص ماشي ...........
بس بلاش سهوكة كتير يا اختي ومسك الأيد اللي علي الفاضي ده........... .
يا اما والله هروح أقتله وأقتلك وأقتل نفسي.........
رامي: خلاص يا عم الشهم اهدي شوية متخافش......
هما شوية تمثيل.......
ليث: تمام هنبدأ من بكرة OK......
هما التلاتة في صوت واحد OK......
خرجوا من الشركة
ليث: يلا اركبوا............
حسناء : لأ هنروح انا و رودينا......
رودينا: ايوة......
ليث: هتروحي انتي ورودينا لوحدكوا صح......
رامي بتفكر في اللي بفكر فيه......
رامي: يلا بينا يا ليث
ليث شال ودخلها العربية. ........
رامي شال رودينا ودخلها العربية..........
وبعد كدة ليث ورامي قالوا في صوت واحد:
مينفعش بنات حلوات محترمات كدة يروحوا لوحدهم وأحنا موجدوين.......
الأربعة ضحكوا في صوت واحد.........
المهم كل واحد وصل بيته وكل واحد منهم حط دماغه على المخدة... .....وكان فرحان او طاير من الفرحة...........
باللي بيحصل ده خصوصاً طبعا أستاذ ليث.....
اللي تعبت عقبال ما أعترف بحبه(زهقني الصراحة 😂😂)
المهم كلوا فاق وجاء الصبح
وكالعادة كل واحد نزل على الشركة...............
احمد وصل الشركة وراح دايركت على حسناء
احمد: صباح الخير يا حسناء......... عاملة ايه
حسناء: انا تمام الحمد لله انت عامل ايه ؟!
أحمد: انا كويسة وبخير طالما انت كويسة يا قلب احمد...........
ليث طبعا كان واقف وشايف كل ده
احمد: انتي بتعملي ايه.........
حسناء: بعمل ابه يعني زي ما حضرتك شايف........ ..
سكينة صغيرة وبقطع بيها التفاحة علشان فاكهة بقي healthy على الصبح ......
حسناء وهي بتقشر التفاحة جرحت نفسها بالغلط.......
حسناء : أه ه.........
ليث كان هيطلع يجري عليها بس رامي مسكه من دراعه......
رامي: اهدي يا ليث....... أحمد واقف
احمد جري على حسناء مسك ايديها : انتي كويسة......
انتي كويسة.......
اقعدي براحة........ دم........
طلع منديل من جيبه ولفيلها بيه صوبعها طب براحة.......
بقيتي كويسة؟!
حسناء لاحظت ليث وهو بيراقب كل ده وقلقان عليها
هزت رأسها كدة لليث بمعني كدة: I am OK متخافش عليا .................
احمد: حسناء انتي كويسة........
حسناء :اه يا أحمد تمام متخافش....
احمد : متخافش ايه بس انتي روحي يا حسناء يا قلب احمد انتي.......
ليث طبعا كان نفسه يروح يضربه بوكس كدة لانه ماسك ايد حسناء بس رامي جنبه وبيهديه ومسكه من دراعه.............. يتبع
(يسلام علشان صوبعها اتعور بس حصل كل ده انا ممكن دراعي يتكسر ولما بقول لماما بتقولي: بطلي سهوكة يا بت 😂😂 )
مقولة النهاردة
من أحبَّك في عسرِك ويُسرك دون أن ينتَظر منك معروفاً واحتمَلك في غضبِك وسرُورك دُون أن يُضمِر لك سوءاً ، فذلِك هو الصَّديق..
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا