
رواية الحب الحرام
الفصل الحادي عشر 11
بقلم نور ربيع
الله اكبر 🩷
سجدة بصت ليهم هما الاتنين بصدمه و مش فاهمه اي شيء منهم
سجدة: في اي يا فهد؛ بصت لجنات: في اي يا جنات حد فيكم يفهمني انتوا تعرفوا بعض ازاي
جنات راحت لي وقفت قصاده وهي دموعها نازله منها مثل قطرات المطر
جنات بصدمه ودموع : فهد!! اخيرا يا فهد اخيرا ظهرت؟؟ انت راجع علشان خاطري صح!؟ رجعت عشاني رجعت عشان توفي بوعدك اللي وعدتهلي يا فهد صح؟ رجعت عشان خاطري رجعت عشان خاطر جنات
فهد ____
سجده بصدمه اكبر: انتي بتقولي ايه؟ اي اللي انتي بتقوليه ده يا جنات
جني بدموع: جنات انتي ازاي منتظره بعد كل ده يا جنات فوقي يا جنات من اللي انتي فيه ده كدب عليكي وخدعك
فهد بــجمود: فعلاً انا خدعتك
وكدبت عليكي
جنات بعياط وقهره: يعني انت خدعتني يا فهد؟ كنت كل ده بتخدعني فعلاً
فهد بحزن شديد: فعلاً
جنات بــكسرة ودموع: كنت بكدب نفسي طول الوقت و قول لا لا مش بيخدعني وهيرجع وهيوفي بوعده ليكي طلع فعلاً احساسي صحيح
سجدة بــصرخه وزعيق فيهم: فهموني في ايه؟ طيب فهميني انتي يا جنى في اي و هما يعرفوا بعض ازاي
فهد بغضب شديد: سجدة جنات اسمعو اللي هقول عليه. انا يا سجدة لما كنت عمل جروب من خمس سنين كنت.عمل جروب بوستات علي الوتس اب بنات مع اولاد وقتها جنات دخلت وكلمتني وانا كلمتها تعرفنا على بعضينا وكان كل وقتنا كنا بنتسلى مع بعض لكن هي حبيتني وانا ما حبيتهاش، وجه كلامه لجنات: وانتي يا جنات بعد كل ده لسه برضو مستنياني.؟ لسه عندك امل فيا برضو دا انا دمرت حياتك!!! ليه تستنيني اساسا هاا؟، كمل بحزن مالي قلبه وقلب صادم: انتي عارفه.يا جنات؟! اليوم اللي اتقابلنا فيه انا وانتي اليوم ده كان اسود يوم في حياتي ومش هنسى اليوم ده في تاريخ حياتي أبداً " كمل: انتي عارفه لما عملتي الحادثه انا كنت كل يوم بجي زورك. و اطمن عليكي من غير ما حد من اهلك ياخد بالو مني. وفي يوم لما كنت خلاص ماشي جيت وقتها اطمن عليكي في النفس الوقت اخدت اكبر صدمه في حياتي.و اكبر خدعه من الحياه هي لما جهز النبض وقف وافتكرتك انك متي خلاص اتاري انتي كنتي داخله في غيبوبه وقتها بس مش بس اتصدمت لا اتوهمت وقلبي وجعني جداً حرفيأ. بس حرفيا كنت مخدوع. و في حكايه موتك دي يا جنات...؛ بحزن وندم كبير جواه: انا تكبرت عليكي وجيت عليكي. بما فيه الكفايه و مكنتش حابب انكم تعرفون بعض أبداً ولا سجدة ولا جنات لان كنت خايف عليكي تتعلمي منها المشي الغلط. مكنتش عايز تكونو صحاب ابدا لان شايف جنات بنت سهله جداً و رخيصة اوي في نظري ونظر اي واحد و شايف ان اي واحده تصاحبها هتعلمها نفس اللي هي بتعمله
سجدة بصدمه ودموع: ليه كده يا فهد اخص عليك انا عمري ما هسامحك على اللي انت عملته ده حرام عليك حرام عليك انت ازاي طلعت كده ها؟ لما حكت ليا الحكاية و حكت عن اللي كانت بتتكلم معاه ده انا كنت. بحسبن عليه في كل لحظه اتاري اللي بحسبن عليه ده طلع اخويا وهي ما تستاهلش اللي يحصل فيها كده… بعياط شديد وعتاب من قلبها: حرام عليك يا اخي حرام عليك ليه كده ليه يا فهد ليه توجع قلوبنا بالطريقة دي ليهههه
جنات بصدمه وجع منه: بجد يا فهد يعني انت كنت بتعاملني بالطريقه اللي انت بتحكي بيها دي.؟؟ للدرجه دي انا واحده وحشه ورخيصه طيب ليه. انا غصب عني علي فكره لما اتكلمت معاك انت عارف انا مش زي ما انت بتقول كده انا واحده ضعيفه اوي و كنت بتمني الاقي شخص واحد بس كده في حياتي او جنبي يحسسني بالامان ويفضل معايا لان انا الدنيا كانت سوده في وشي حقيقي … ثم نهت كلامها من هنا طلعت تنهيدة وشهقه من قلبها ومش قادره تكمل كلامها وقلبها وجعها جدا وقلبها بقى مكسور جدا مصدوم اكبر من فهد و من اللي بتسمعه منه
جني بعتاب ودموع: علي فكره بقا انا اختي احسن من اي حد و عمرها ما عملت حاجه غلط في حياتها و لما دخلت و تكلمت معاك كان غصب عنها هي كانت في لحظه دي كانت تعبانه والحقيقه ان احنا كنا قاسيين عليها وقتها هي لجأت ليك بس انت طلعت واحد كذاب وخداع وبتضحك على بنات الناس دا بدل ما تنصحها وترجعها لعقلها وتديها نصيحه من القران وتصحيها وتفوقها من اللي هي فيه وتقتل الشيطان اللي كان بيضحك عليك وعليها. لا رحت زودت عليها وقتلتها انت فاكر بــاللي انت عملته ده ان دي تبقى رجوله منك!! حسبي الله ونعم الوكيل فيك طيب خاف علي اختك خاف من ربك خاف من عذاب القبر خاف من اللحظه اللي انت هتواجه فيها ربك ساعتها هتقوله وهي بني ادم هتقوله ايه
سجدة بعياط وعتاب: يااااه يا فهد عمري ما كنت اتوقع ولا اتخيل لمجرد خيال كده انك انت تعمل كده عمري ما في حياتي بس للاسف طلعت كده ليه كده يا فهد ليه حرام عليك ما كنتش خايف على اختك يترد فيها كل ده ما كنتش خايف من ربنا ما كنتش خايف من ابتلاء ما كنتش خايف تموت في اي لحظه وانت بتوجع في قلوب بنات الناس ساعتها هتقوله ايه.؟؟؟ بسخرية: كنت هتقوله يارب اصلي بتسلى يا رب زهقان مفيش حاجه اعملها في حياتي غير اني اتسلى في بنات الناس سامحني سامحني واديني فرصه" كملت بجديه: طيب بدل ما انت بنات الناس كنت شوفلك حاجه تانيه تعملها حاجه احسن ترضي ربنا شغلانه صاحبه صالحه جامع تروح تصلي فيه تمسكلك مصحف تحفظ في قران امسكلك سبحه اي حاجه من دي تتسلى بيها عبادات ربنا بدل ما انت بتتسلى بالحاجه اللي ما ترضيش ربنا ياما قولتلك ياما قولتلك تقرب من ربنا كنت تقولي لا سيبيني على راحتي سيبيني على راحتي.. جنات جنات اللي انت ما كنتش مستنظف انها تتكلم معايا اهو جاه اليوم اللي ربنا وقعنا في بعض و خلنا نبقي احسن صحاب يا فهد
بص لجنات بقلب نادم ثم قائلا: سامحيني
جني بــتحزير: اوعي يا جنات متنسيش هو عمل فيكي اي
سجدة بدموع: تسامحك ازاي بس تسامحك ازاي انت شكلك مش حاسس ع نفسك عملت اي
فهد بحزن شديد: جنات سامحيني يا جنات!
جنات ____
شدت ايدها جني بدموع وعصبيه: يلا يا جنات كفايه كده يلا نمشي وانت الله يسامحك و يسامح اختي و يسامح جميعا المسلمين " راحت اخدتها و طلعو من الكافتيريا
نهائي،.. سجدة اخدت الشنطة من علي الترابيزة و زقت فهد بيدها في كتفه و راحت ماشيه بره الكافتيريا هي ايضأ وهي في انهيار من العياط
غمض عيونه فهد بــهم كبير في قلبه وشتات وحزن الدنيا والندم
( احنا اتخلقنا في الدنيا دي لوحدنا كل واحد فينا جاه لوحده اه والله انتي جيتي لوحدك من بطن مامتك لما تبقي في القبر هتبقي لوحدك. برضو اعملي حساب لكدا يا غاليه سيبك من ان يكون ليكي ونس في الدنيا دي سيبيها علي ربنا هو هيجيبه ليكي و حطي في بالك انك هتبقي لوحدك في القبر 🥹🥹)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
قعدت جنات علي كرسي وربعت ايديها بــتوهان وجع في قلبها
فتح الدفتر و بصلها الدكتور النفسي بتاعها ثم قال
الدكتور بهدوء: ممكن تحكيلي اي السبب اللي ما خليكي توصلي لحاله دي يا انسه جنات انتي بقالك اسبوع علي الحاله دي الظاهر كده في ماضي تعبك صح؟
هزت راسها جنات بمعني اه بألم جواها
الدكتور بتركيز معاها: طيب احكيلي كده في اي الماضي ده و اي حاجه عندك قوليها انا عايز اسمعك و اسمع الحكاية بالظبط.
اتنهدت وفي عيونها دموع جنات ثم بدات تحكي وقلبها كله بيرجف من التعب والوجع؛ و الدكتور كان متابع حديثها وبيسمع ليها ومركز معاها جدا علشان يعرف يعالج حالتها دي
جنات بدموع وحزن: وقتها كنت بتعب علي نفسي جدا جدا اه والله بس مش عارفه ازاي كده الدنيا جت عليا في لحظه كان عندي امل اني هنجح واحقق حلم ماما وبابا " كملت وهي بتبكي بصمت مش قادره تنسى الماضي المتعب اللي كان مع اهلها والخيال مش قادر يفارق نظرها بتاعهم وقسوتهم عليها
ثم وصلت في الحديث لحد
جنات وهو صعبان عليها نفسها: مكنش في حد في حياتي كنت لوحدي اوي والله العظيم وهو ملا عليا الدنيا والله اه والله ملاها عليا جدا ما كنتش حاسه اني لوحدي ابدا من بعده حسيت معاه بالحب الحلو الجميل حسيت بالامان والحنان وكل حاجه حلوه كنت متمنياها من اهلي وهما ما قدموهاش ليا وهو اللي قدمها ليا بس هو طلع جواه شايل ليا حاجه ثانيه خالص وهو جواه تسليه كان بيتسلى بيا وبس للاسف
جنات بدموع وكسره: لما فوقت من الغيبوبه بدات اوعى على الدنيا اول حاجه هي قولتها فهد وهو اللي كان جوايا لان هو كان اخر حاجه كان قدامي وكان معايا وشفت منه الغدر زيه زي اقرب حد ليا شفته منه الوجع والالم الكبير حقيقي…كملت: بس وقتها مش قادره اشوف منه ان هو غدرني ان هو كذب عليا وهو وجعني مش قادره نهائي عندي امل ان هو هيرجع هيكون ليا وهيختارني وفي يوم حلمت بحلم ان هو جاه على بيتنا. وتقدم ليا واعتذر مني وكلنا كنا مبسوطين وموافقين والمشكله ان الحلم ده كنت قايمه منه مطمنه جدا حاسه بالراحه رغم اني كنت بعيط وموجوعه كنت حزينه جدا انه طلع حلم مش واقع
الدكتور بتنهيده: اممم؛ ثم قال: كملي يا انسه جنات بعد كده
جنات بدات تحكي قبل ما فهد يجي مره تانيه على حياتها وانها كانت بدات تتحسن رغم انها كانت بتفكر فيه طول الوقت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فهد لنفسه: "بسم الله الرحمن الرحيم وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً ۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ" (الروم 21)"
فهد بحزن وندم شديد جواه: استغفر الله العظيم الذي لا اله الا هو الحي القيوم واتوب اليه اللهم اغفر لي وارحمني واهدني
فهد: انا عارف ان كلمه يا ريت مش بتغير حاجه وانا فعلاً غلط عارف ومقتنع اني غلط جامد كمان انا بتمني ان كل واحد ماشي في الطريق ده يبعد يبعد خالص نصيحه مني ليكم بلاش تجري ورا المعصيه لان هتندم هتندم اوي كل الى الارتباط اللي يغضب ربنا بلاش الوعود الكاذبه في السر ادخل من الباب واطلب الحلال احسن من الحرام الندم وحش اوي و كلمه ياريت مش بتفيد بحاجه أبداً
رجع راسه لورا ع كرسي واتنهد بتعب وشتات فهد جامد جواه وندم ماليه جداً ( وأتوا البيوت من أبوابها " ليس ليها اي علاقه بالزواج يا جماعه )
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سجدة بعصبيه: فهد كفايه بقا انا مش حابه اني اتكلم معاك نهائي ياريت نقفل علي كلام ع كده لاني بجد تعبانه
فهد برجاء: سجدة افهميني ي سجدة قولتلك الذنب ده مات خلاص اتقفل عليه مات في ماضي غلطه مني وراحت ربنا يسامحني عليه ويغفرلي
سجدة بدموع وحزن شديد منه: يارب يارب يسامحك و يغفرلك بس مش قادره اني اصدق انك انت بتعمل كده مش قادره حقيقي مصدومه فيك؛ بعتاب: ليه كده يا فهد ليه كده يلا الله يسامحك و يغفر ليك جميع الذنوب و يهديك يارب
فهد بحزن شديد: سامحيني يا سجدة و خلي جنات تسامحني صدقني ندمان اوي مستعد اعمل اي حاجه علشان خاطر تسامحيني وهي تسامحيني وكل اللي حواليا يسامحوني
سجدة بدموع وحزن منه: مش قادره اسامحك والله العظيم جنات ما تستاهلش ان يحصل فيها كده بجد ما تستاهلش والله كنت انا بقيت دعايه كبيره الحمد لله حققت حلمي اني افضل انصح الناس على الصح الحمد لله بفضل ربنا ناس كتيره جدا اتغيرت مبسوطه جدا من كده بس للاسف ما كنتش اتوقع انك انت تبقى كده معقول اخويا يبقي كده شوف انا اي وانت اي اخويا طلع هو اللي بيدمر بنات الناس وبيفسد اخلاق الشباب اللي في سنك ده انت طلعت اللي بتشجع الناس على الغلط وبتاخدهم على الطريق الغلط رووووح الله يساااامحك الله يساااامحك؛ طلعت اخر كلمه منها بصرخه وهي قلبها وجعها منه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شرين بحزن شديد وعتاب: فهد انت معقول يطلع منك كده معقول يا بني ليه كده طيب ليه حرام عليك
فهد بحزن: امي انتي كمان مش هتسامحيني؟! مش هتبقي انتي و سجدة
شرين بحزن شديد: اللي انت عملته ما يتغفيرش عليه دي البنات دي مؤنثات غاليات الرسول ﷺ وصى عليهم بنات غاليه ما ينفعش انهم يتلعب بيهم بالطريقه دي وتغدر بيهم دي البنت شرف
فهد ___
فاضل صامت تماما ما فيش اي رد فعل عنده وخجلان من نفسه تماما. ومن عتاب امه لي وزعلها منه
شرين بحزن وعتاب: دي الانثي دي وصايا عارف يعني اي وصايا دي حاجه غاليه اوي عند ربنا ورسوله مش يتلعب بيها وبتغدر بيها خاف من ربك يا فهد.؛ افتكرت شيء ثم كملت: اه صح علشان كده دايما كنت توصيني على سجدة و تقولي خدي بالك منها ي امي خدي بالك منها حطي عينك عليها اعرفي بتكلم مين بتروح فين بتجي منين خايف عليها صح؟ خايف ربنا يطلع عليك كل ده الله يسامحك يا فهد ي بني روح الله يسامحك
اتنهد تنهيدة طويله خارجه من قلبه وهو كله تعب و حزن وندم شديد من نفسه وضميره وجعه و حزين جدا من نفسه و اصبح كرهه ويأس
بــشدة
فهد بتعب وحزن:{ قال الله تعالى" بسم الله الرحمن الرحيم قل يا عبادي الذين أسرفوا على أنفسهم لا تقنطوا من رحمة الله إن الله يغفر الذنوب جميعا إنه هو الغفور الرحيم " فإن الله تعالى لا يتعاظمه ذنب أن يغفره فرحمته وسعت كل شيء"
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في يوم جديد
سجدة كانت قاعده في غرفتها ماسكه تلفون بتفكر في جنات و فهد و اللي عملو فيها
سجدة بحزن وخنقه: استغفر الله العظيم؛ طلبت رقم جنات بقت ترن عليها و رنت مره و اتنين و محدش رد
سجدة بزعل شديد: شكلها زعلانه مني انا معرفش حاجه عنها بقالي اسبوعين يكون زعلانه مني ياربي بسبب فهد بس انا مليش دعوه بــ كل ده انا راضيه عاوزه اتكلم معاها عايزه تكون صاحبتي وانا بتعامل معاها على اساس اختي مش بس صاحبتي والله و بحبها كمان اوي يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في منزل عثمان
خرجت فاطمه من الغرفه لقيت جنات قاعده في الصالون، راحت قعدت جنبها وهي باصه ليها
فاطمه بحنان: جنات
جنات ___
فاطمه: جنات انتي ليه مش بتتكلمي معايا معقول لسه زعلانه مني كل ده
بصتلها بحزن في عيونها ظاهر عليها ما تكلمتش
فاطمه بحزن شديد: هوني علي نفسك يا جنات مفيش حاجه في الدنيا دي تستاهل انك تزعلي بالطريقه دي. و تحطي في نفسك وتفكري وتوجعي في قلبك الدنيا دي ولا تستاهل
جنات بدموع وجع جواها: هو فعلاً الدنيا ما تستاهلش ابدا ما تستاهلش اني ازعل ولا احط في نفسي ولا كل ده ربنا يهدي قلبي
اخدها في حضنها بدموع فاطمه وقلبها مالي بالحنيه عليها
جنات ببكاء شديد: ياااه يا امي لو تعرفي قد اي قلبي تعبان علي الاخر اااه يا امي
فاطمه بدموع وحزن شديد: اهدي يا جنات هوني علي نفسك امي الماضي ورا ضهرك وانسي انسي ي حبيبتي
سندت راسها علي كتفها و هي تبكي جامد بــحرقه
اللهُمَّ أرح نَفسًا لا يَعلمُ بحَالها إلاَّ أنت ❤🩹..