رواية الحسناء والليث الفصل الثالث 3 بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل الثالث 3

بقلم حنين محمد


ليث نام..... 

وحسناء كمان نامت ........


وبدأت حسناء تتعلم البرمجة ........

والسيستم بتاع الأجهزة الجديدة........

 وبجد اتعلمت بسرعة أوي.....

  وبدأت تعلم الموظفين..... 

  

ليث كان بيراقب كل ده وشاف قد إيه هما بيتعبوا ......

المهم مر الأسبوعين ..........

وليث راح لحسناء......


ليث: أستاذة حسناء أظن بقي كدة الأسبوعين خلصوا....


 انا بنفسي هبص على موظف.........

  موظف...........

   واشوفه اتعلم ولا لأ وبعد كدة... .......

   من احقي أرفضكم من الشركة .....

حسناء: اتفضل.... 


حسناء كانت متوترة وخايفة 

بس محاولتش تبين 


وفعلا عدي على موظف..... موظف وعلي اخر موظفين.... ملامحه اتغيرت .......

حسناء اتوترت

راح عند حسناء وقال: أستاذة حسناء............................ 


(معلش لازم أشوقكم 😂😂)


by: haneen Mohammed


كلهم أتعلموا.... برافو..... محدش هيمشي من الشركة.... 

هتفضلوا هنا...... 


ليث مشى ........

ومعاه رامي طبعا ......

بس رامي وهو ماشي شاور للموظفين بأيده 

وقالهم : برافو 


وقال لحسناء : برافو أستاذة حسناء 


وهو ماشي خبط في رودينا بس المرة دي رودينا وقعت على دراعه 


طبعا رودينا قامت بسرعة 


رامي ضحك : تاني 😂😂 


رودينا ضحكت ضحكة خفيفة كدة : أسفة والله... معلش 


رامي: لأ.. لأ انتي هتبدأي يا ستي..... ولا يهمك


 


رامي مشي ورودينا فضلت بصاله كتير......


 لحد ما دخل مكتبه 


ليث مشى

 وطبعا كان مستغرب ازاي قدرت تعمل كل ده البت دي....

  

المهم فارس (والد ليث) اتصل بيه


وقاله: ها.... عملت أيه في الشركة 


ليث: والله يا بابا.... 

انا جبت آلات جديدة

 وقولت اجيب موظفين اجانب وكدة علشان يعرفوا يشتغلوا على الحاجات الحديثة بس...... 

 

فارس : بس ايه يا ليث 


ليث: حصل أن بنت في الشركة قالت لأ مش هنخرج منها وراحت أتعلمت وعلمت كل الموظفين.........

 أزاي يشتغلوا على آلات.......

  فمجبتش أي موظفين جديدة.... 

  

فارس: طب كويس

 تمام بس ...............

 

 أنت باين عليك من صوتك أنك متعصب أوي 

 


ليث: ايوة كدة بصراحة يا بابي البت دي عمالة افكر فيها؟!


فارس: بتفكر فيها ؟!!! 

أه.......

 بتفكر فيها أزاي يعني؟؟

 

ليث: مش قصدي كدة يا بابا.........

 بس قالت عليا أن انا معنديش قلب .....

 ومتكبر..........

  ومغرور .......

  وعايز أطردهم من الشركة اللي بيشتغلوا فيها بقالهم سنين.... .......

فارس: حبيبي متعصبش نفسك ولا توتر نفسك.... 


سيبك من كل ده 


متحطش حاجة في دماغك يا ابني 


ليث: ماشي يا بابا........

 متشغلش بالك بيا ....

 انا كويس.....

 

فارس:ماشي يا حبيب بابا

 

ليث: باي يا بابا 


بعد ما قفل مع والده 

ليث: يلا بقي نام يا ليث..... 


****************************************


على الجانب الأخر..... 


حسناء روحت البيت عملت فرح.... ......

قعدت تتنطط 

وترقص زي العيال الصغيرة..... 


حسناء: ماما....... بابا...... مش مصدقة نفسي انا أخيراً... مفيش حد هيطرد من الشركة كلنا هنفضل.... ...


by: Haneen Mohammed 


الحمد لله.... مش مصدقة ....هاااااااااا..... 


الأب: ربنا يفرح قلبك دائماً...... 

الأم: حبيبة قلبي كنت واثقة فيكي يا روحي.... أنك هترفعي رأسي دائماً....

حسناء دخلت أوضتها ومن كتر الفرحة مكنش جيالها نوم .....بس في الأخر نامت..... 


في الصباح ☀☀


حسناء قامت وطبعا كلها أمل .....

وتفاؤل ......

وفرحة .......

وحب ......

وغيرت هدومها كالعادة كلمت والدها ووالدتها قبل ما تطلع وبعدها نزلت الشغل 

وراحت قعدت على مكتبها وطبعاً

 قالت لرودينا: صباح الخير 

رودينا:صباح النور يا قلبي.... 


وبعدها على طول دخل ليث الشركة 


وليث قرب من مكتب حسناء وهي لاحظت.......

 قرب اكتر........... اكتر.......... اكتر..... ......

 حسناء قامت مرة واحدة

 وقالت: نعم يا مستر ليث

 قال: استاذة حسناء تعالي على مكتبي من فضلك..... 

 

 حسناء بتوتر: OK يا مستر ليث

 

 ليث: طب بلاش تأخير يا أستاذة حسناء 


ليث دخل المكتب 

حسناء خبطت على باب مكتبه 

ليث: اتفضل.... اتفضلي يا استاذة حسناء..... حسناء اقعدي


ليث قام من على كرسي مكتبه سند علي الكرسي اللي حسناء قاعدة عليه

 وقال: عملتيها يا استاذة حسناء.... عملتيها ....وفعلا كله أتعلم... برافو.... 

حسناء بتوتر: شكرا يا مستر ليث.... 

ليث: بس أنت متوترة كدة ليه (بصوت همس) ...يا حسناء


حسناء قامت من الكرسي وقالت: انا... .....

أنا مش متوترة........

 هتوتر من ايه... 

 

ليث رجع على كرسي مكتبه: عموما أنا كنت عايز أقولك ان في شوية إيميلات هبعتهالك مهمة جداً.... .....

هبعتهالك انتي بالذات لانك تقريباً اكتر واحدة بتفهمي اوي هنا..... 

للأسف مكنش قدامي غيرك..... 


حسناء بتقول بداخلها كدة(يا رب على الليث اللي قدامي ده.... هو أسمه ليث وفعلا أسم على مسمى)  


بس قالت لليث: حاضر يا استاذ ليث تؤمر بحاجة تاني.....

 

ليث: لأ يا استاذة حسناء.... اتفضلي


اول ما حسناء خرجت 


ليث: يا سلام.... 

شعور حلو اوي لما اشوفها متوترة كدة...... 

ليث ضحك ضحكة خبيثة كدة.... 


حسناء راحت على مكتبها وبدأت تشوف الإيميلات وكدة وتشتغل عليها..... 


رامي دخل على ليث لقاه بيضحك ضحكة خبيثة كدة 


رامي: في ايه يا ليث؟! بتضحك يعني


ليث: اصل ضايقت اللي اسمها حسناء دي وشوفت التوتر في عينيها........


رامي: يا سبحان الله اخيرا في بنت مصرية حلوة كدة.... خلتك تضحك.... 


ليث: مش اللي في دماغك... أنت مجنون.... انا ابص لحسناء دي... مستحيل 


رامي :خلاص يا my heart انت خدت الموضوع بجدية كدة ليه...وقال (بصوت بناتي شوية😂😂):

 أساسا انت صاحبي لوحدي ومحدش هيأخدك مني يا بيبي 😂😂

 

ليث: يا ابني لو حد سمع كلامك ده هيفهمنا غلط...... 

أحترم نفسك..... 😂😂😂


رامي: ايه مش صاحبي 😂😂......خلاص خلاص.... هحترم نفسي..... 

المهم خلص وقت الشغل وكله روح.... ....


جماعة بصوا في نهاية كل 

 حلقة كدة نختمها بجملة تحفيزية 

وجملة النهاردة قالها تشارلز بوكوفسكي 

وهي"نعم اشعر بالخوف.... الخوف من التحول إلى شخص يشبه الأخرين"

 علشان كدة خليك مميز عن الناس خليك في التوب لأنك القاع مليان بالناس انت مختلف بتفكيرك وخليك كدة 😍..


              الفصل الرابع من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات