رواية حقى أكون أب الفصل التاسع عشر 19 بقلم نجلاء فتحي

رواية حقى أكون أب

الفصل التاسع عشر 19

بقلم نجلاء فتحي


فى المكتب اقتحم شخص على مكتب الدكتور إسلام دون أذن وهو يتناول القراقيش التى جهزتها لة أميرة 


إسلام/ فى حد يدخل كدة 


مدير المستشفى/ دة أنا 


إسلام أعتدل فى وقفتة/ أهلا ياريس اتفضل 


مدير المستشفى/ محدش بيشوفك قولت أطمن أقعد مكانك 


إسلام/ مشاغل يا ريس


مدير المستشفى/ بتاكل أية حلو ريحة سمن بلدى 


إسلام/ أتفضل 


تناول مدير المستشفى  واحدة وتناولها/ أممم فرن أي تحفة


إسلام/ بيتى 


مدير المستشفى/ عمايل الحاجة يا بختك يا عم تدوب فى البؤ


إسلام/ لا 


تناول مدير المستشفى  واحدة تانية/ مش معقول مرفت دى خايبة 


إسلام/ الدكتورة مرفت طلقتها من شهور  


مدير المستشفى  بصدمة/ معقول بعد الحب دة كلة ،،أممم دة عمايل مراتك التانية 


إسلام بضيق/ أيوة


مدير المستشفى أخذ واحدة ثالثة تناولها/ أتجوزت ربنا يرزقك بالخلف الصالح ،،،، شوفلى واحدة تعملى قراقيش وتهتم بيا كدة هى دكتورة 


إسلام/ ست بيت


مدير المستشفى وهو يرتشف مياة/ أحسن حاجة عملتها، ،  أمال طبيخها عامل أزاى تبت فيها ليها نفس فى الأكل أقولك أخذ العلبة دى أتسلى بيها وخلى المدام تخبزلك تانى ،،خير ما عملت وبرضو شوفلى عروسة زيها 


إسلام بمشاكسة/ والدكتورة


مدير المستشفى/ مالها ماهى على ذمتى ياراجل الست إللى تفطر جوزها وعملة الحلو دة يشيلها على راسة بلا دكتورة بلا زفت المهم أرجع البيت أخر اليوم ملك زمانى مش شايل الدنيا هم إسلام عايش سلطان زمانك ولا ذى مرفت أخدم نفسك بنفسك 

إسلام سكت ولم يرد


مدير المستشفى/ باين على وشك إللى نور وصغرت وأحلويت عايز أدوق طبيخ المدام ،،،،ثم ألتقط قطعة من القراقيش وتناولها وخرج برا المكتب بالعلبة 


إسلام أبتسم وقال/ حتى الغريب شهد فى حقك يا أميرة طيب القراقيش طعمها حلو أعمل أي ،،أووووف بعد كدة أكل والعلبة فى الشنطة لأمان 

أنتبة لشئ أنة أعترف بزواجة بأميرة وهذا عصبة قرر الرجوع للمنزل بدرى من غضبة 

  _________

   [فى شقة إسلام ]


نظفت أميرة غرفتة وغيرت فرشتها  وأزالت الزجاج وفهمت زجاج أطار الصورة وليس كوب أتكسر منة ،،فتحت دولابة حتى تخرج لة طقم بيتى نظيف وتجهزة وقع نظرها على ألبوم صور  أخذتة بعد ترددها ،،،،،،،،شافت الجزء الأول مكتوب صور الخطوبة،،والجزء الثانى صور الفرح  لمست وشة وقالت شكلة قمور وهو شاب ،وحلو فى البدلة  أممم  شكلة حلو فى الكجوال ،،مرفت دى رخمة ،، اللون البنى حلو على بشرتك  ،،طول عمرك ليك هيبة ووقار دكتور من يومك 


إسلام/ متعودة تلعبي فى حاجتى،،،،شهقت هى و وقع منها الألبوم فى الأرض وأرتجفت ،،،،،أنحنى وألتقط الألبوم وقال بقا قمور ،،،والكجوال حلو عليا ،،


مرفت/ كنت بجيب غيار ليك صدقنى ،أسفة مش تتكرر 


إسلام/ أهدى مالك عادى أنا ذى جوزك برضو 


أميرة  خايفة وبتبكى


إسلام/ تعرفى مرفت عمرها مقالت كلمة حلوة ليا ،،ثم وضع الألبوم فى الدولاب بهدوء 


أميرة/ بتحبها  لسة ،،،،،،،


أخذت هو نفس بوجع،،،،،، فقالت هى :-ردها وطلقنى مش صغيرة أتحامى فيك رجعها ليك مستنية ردك النهاردة  ثم برمت باب غرفتة وقالت:- فتحت الأوضة المقفولة متكابرش دى شقة طلقتك  وشافت أجمل ذكريات صح   ومتصور هنا معاها،، ثم خرجت برا الغرفة لغرفتها تبكى  على حظها فهى حبتة ،،،،،،


نفخ هو بضيق وأدايق  جلس على السرير يعيد أفكارة،،لم يستطيع العيش بدونهم والاثنين يكملوا بعض 


أميرة خرجت من أوضتها على أغلاق باب الشقة مسحت دموعها  وقالت حبيتك غصب عنى كدة خلصت ،،ثم دخلت غرفتها  تنتظر ردة حين يأتى 


              (فى مكان أول مرة نروحة )


الجدة/ متأكد أزاى مخطوبة أبوها أتجنن مبلغناش لية


العم/ أتجوزت وأبوها مكملش ٤٠ يوم 


الجدة بحدة/ تطلق منه  وتجبها هنا أبوها يجحمة مربهاش،،،،أنا أرييها  


العم/ جوزها دكتور وكان مطلق وساكنة ***** متابع أخبارها


الجدة/ النهاردة  بت أخوك عندنا 


العم/ أفرد حامل 


الجدة/  هو سحر ،،،حتى لو كدة ينزل ،بنتنا فاجرة أتجوزت ودم أبوها منشفت  فى تربتة 

_________


          [أتى المساء ]


طرق إسلام على باب غرفتها وقال بتنهيدة،،أميرة ،أفتحى ،،،مستنيكى فى الصالة

بعد وقت خرجت وهى ترتدى نقابها كامل ،،،


إسلام/ رايحة فين 


أميرة/ مليش مكان هنا ومينفعش أمشى بدون أذنك مش معايا تليفون أستأذنك


إسلام/ بقالنا شهور مع بعض على زمتى تعودت عليكى


أميرة/ أمشى من أدامك تتعود على غيابى 


إسلام بحيرة/ مشاعرى متلخبطة معاكى 


أميرة/ طلقنى


إسلام بهدوء/ مفيش طلاااااق 


أميرة بدموع/ مقبلش الوضع دة،،كنت عايشة ذى أختك غصب عنى ح ،،حبيتك


إسلام بصدمة / حبتينى ، أزاى 


بكت أميرة من قلبها،،،وقبل جوازنا جوايا حاجة ليك وكنت بمنع مشاعرى أنت السبب ظهرت فى حياتى وكل م أبعد تقربنى


إسلام/ دى مشكلتك أقصد عندى حل أية رأيك تبعدى عنى تقعدى فى بيت أبوكى كام يوم  وقتها نعرف مشاعرنا 


أميرة بخنقة/ تمام ،،،ثم توجهت وفتحت باب الشقة، ،،وقفت على صوتة ::::: فقالت هى 

ملزوش لزوم توصلني، ،عملتلك أكل يكفى أسبوع، وهدومك مغسوله لمها لو نشفت ،،،،ثم خرجت برا العمارة متجهة لشقة أبوها. ونقابها يحجب دموعها،،،،


فى نفس الوقت سيارة أهلها واقفين  أمام العمارة شافوا فتاة منقبة تخرج فى وقت ذى دة


العم/ بنت عمك دى


الأبن/ معرفش ممكن ساكنة،،مفيش زوج يقبل مراتة تنزل دلوقتى الساعة١٢ بالليل،،،،،،


توقفت أميرة  على صوت إسلام وقال::أميرة أستنى مش قادر تبعدى عنى 


أميرة ببكاء / ولا أنا 


سحبها من إيدها وطلع بيها لشقتهم تانى 


ضرب العم إطار السيارة بغل وقال:- طلعت بنت عمك ياترى نزلت لية  ورجعت 


الأبن/يلا نهجم ونخطفها 


العم/أصبر الليلة نفكر و ننهي  القصة دى

،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_______

تجلس مرفت  تفكر فى عرض طليقها ليها يريد الرجوع وافقت بسهولة وأخذت وقت تفكر علشان صدمتها أن أميرة  تزوجها وفهمها جوازهم على الورق ،،،لم تستشير أمها بسبب الخلاف بينهم  وفكرت أميرة تكون خدامة ليها ولحبيبها وبس ،،،وأتصلت علية تبلغة ردها ،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

أتى موعد أذان الفجر لم يناموا هما الأثنين يجلسون فى الصالة  فقد بلغها يريد رجوع طليقتة  ويريد أتمام زواجة بيها  خبرين أقوى من بعض،،،تريد التحدث معة وتقول كيف يتم زواجة منها ولدية مشكله فى الأنجاب، ،،وليس لدية مشاعر أتجاة الأنثى سوف تخسرنفسها بدون فايدة نعم تحبة لكن هذا الشئ لم تتحمل نظرة عينة من كسوفة أمامها  ،بقائها معة شهور لم يقرب منها تأكدت لدية عجز ،،هداها عقلها يريد أتمام زواجة حتى لا تبعد عنة ،،كيف تبلغة أعتراضها ،،،أنتبهت على رنة جوالة الذى يصدع المكان  أخذة بعيد عنها فى البلكونة 


إسلام/ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته 


مرفت/ وعليكم السلام،،صاحى 


إسلام/ منمتش أصلا، ،،ردك أية رافضة 


مرفت/ موافقة 


إسلام / أبتسم أبتسامة فرحة ،،،العيشة فى بيت واحد


مرفت/ موافقة المهم معاك


إسلام/ جهزى نفسك بكرة ان شاء الله تنورى بيتك تانى، ،ثم أغلق الخط فأكثر من ذلك لا يصح الحديث معها وهى غريبة عنة 


أميرة / مين كلمك 


إسلام تجاهل جملتها / وضعى صعب عايزكم أنتم الاثنين  فاضل ردك 


نظرت أميرة للأرض بدموع وقالت:- مش فاهمة 


إسلام/ أقترب ولأول مرة يضمها حضن نيتة مش حضن أخوى ،،،أرتجفت هى أيضا من مشاعرها مثلة  أبتعدت عنة ،،طلقنى 

أتسعت عيونة هو  من الصدمة ثم جذبها لحضنة بأمان  وحنان  ونظر لعيونها الدامعة أبعد حجابها وحرر شعرها ثم تجرأ وقبلها رجعت خطوة للخلف ثبتها، ،يقسم بينة وبين نفسة وقتها قبلتها ليها طعم تانى يريد تجريب أشياء أخرى ،،،أستسلمت وهو أيضا  وضربوا بأعتراضهم عرض الحائط  ومرت الليلة بختم إسلام لاميرة بصك ملكيتة وهو مستغرب كيف كان معها هكذا بكامل نشاطة و🤭🤭 

زرغوطة حلوة يا بنات أميرة اتجوزت لولولولوى


غبى إيها القلب فى اللحظة الخطر تقود وتبنج العقل 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 


                     [أتى الظهر ]


أستيقظت أميرة متأخرة من نومها  أبتسمت  فهى أصبحت زوجة لزوجها قولا وفعلا قامت مع السرير وأرتدت أى شئ ثم ندهت علية لم تجدة خرجت برا الشقة لم تجدة وليس معها هاتف تكلمة ،،هداها عقلها نزل شغلة ثم دخلت غرفتهم وغيرت فرشة السرير،،،،و هى سعيدة ومكسوفة مما حدث أمس ونظفت المكان ثم أخذت شاور وأدت فرضها وهى سعيدة وقالت لربنا عارفة عندة عجز أزاى وإللى حصل بينا ،،أنا معاة يارب مش مهم أطفال كفاية وقفتة جمبى ،،،وبعد الإنتهاء بدأت تجهز وجبة غداء وحلو واختارت عباية  بيتى ضيقة وربع كوم من الشنطة التى أهداتها  لها حماتها وحررت شعرها أول مرة تكون هكذا أمامة  ،الأن زوجها وتعتبر صبحيتها، واقنعت نفسها واحدة واحدة تتجرأ وتلبس لة ملابس   جريئة من الشنطة  كانت أميرة مثل الفراشة والوردة البلدى من سعادة قلبها أقسمت لنفسها أمسكت النجوم بأيدها 

________

                [أتى وقت العصر]


أعتدلت أميرة  فى وقفتها   بهيئتها الرائعة وتلاشت أبتسامتها حين وجدت إسلام وطليقتة معاة ومعلقة زراعها فى زراعة  ،،،،شهقت ووضعت إيدها على فمها نظرت لعيونة تعاتبة وهو متجاهل تلك النظرة وعيونة تأكلها  كم هى جميلة للغاية،،،اتغاظت مرفت من جمال أميرة لم تنكر أنبهارها بتلك الجسد ولون البشرة ،،الظاهرة من زراعها وعنقها و وشها مع صغر سنها لا تضع مساحيق تجميل ،،،فقالت:- مفيش مبروك ولا أية ،،   رجعت بيتى تانى، بيتى إللى أتجوزت وعشت فية ١٠ سنين 


مازالت أميرة تنظر لأسلام الذى دار عينة من عليها   وينظر فى أى شئ غيرها


مرفت بغل/ متعودة تقعدى كدة قدامة أزاى جوازكم على ورق ومعتبرك أختة أدخلى غيرى هدومك لا يجوز يا منقبة هانم 


أتسعت عيون أميرة من هذا التصريح ثم دخلت غرفتها وأغلقتها ولطمت على وجنتها كأنها غلطت وفعلت  فا حشة وتقول غبية المفروض صبحيتى النهاردة سلمت نفسى لواحد لعب بيا يا لهوى لهووى،،،،،،أعمل أية وإللى حصل بالليل ،،ضعت كدة اختة أزاى مبقاش ينفع 😭😭 ،،،، 


إسلام بين أسنانة/ أية الكلام دة 


مرفت بمكر/ كلامك ليا أمبارح كدة قبل رجوعنا لبعض، ،


نفخ إسلام/  أميرة ملكيش دعوة بيها ومش كل شوية تقولى أختى دى


مرفت بترقب/ لية قربت منها ،،البت حلوة تستاهل 


أعطى إسلام ظهرة ليها وقال بلجلجة:- لا مقربتش

منها 


مرفت/ يكون أحسن ،،ثم حضنتة من ظهرة وقالت أنت حبيبى وأنا حبيتك وبس، ،،،،


غمض هو عينة بألم نفسى ثم نظر لغرفة أميرة كذب من أجل مرفت ،،،،جواة شئ يأنبة كيف ينكر وهو منذو ساعات قليلة ختمها بصك ملكيتة  شعر غير عادل بينهم لازم مرفت تعلم أميرة مثلها وليها نفس حقوقها 


إسلام لف ليها وقال بلجلجة عايز أقولك حاجة مهمة


مرفت/ عارفة 


إسلام بصدمة/ عارفة اي


مرفت بدلع مصتنع/ أنى حبيبتك وفى قلبك ومقدرتش على بُعدى ورجعتنى على ذمتك علشان كدة أعيشك الليلة عريس 


إسلام بسخرية/ معملتهاش وأحنا صغيرين نعملها وأحنا شعرنا أبيض 


مرفت بمكر/ جرب


ثم سحبتة لغرفتهم التى أنصدمت من نظافتها،فقالت أميرة نامت هنا 


إسلام بصدق/ لا،،بتنضفها بس 


مرفت تعلقت فى رقبتة و🤭🤭🤭


مر الوقت شدت مرفت شرشف خفيف لافاة عليها وقالت بين أسنانها بتوتر  مفيش حاجة عادى نجرب مرة تانية 


نظر ليها هو وقال  ،،مفيش تانى أنتى مش متفاعلة معايا  أنا سليم 


توترت مرفت ولم تفهم مغزى كلامة / بالعكس أظاهر تعبك خلاك مش متأثر خلاص نرجع ذى الأول بلاش الموضوع دة فى حياتنا 


أخرج سيجارة يشربها بعنف عقلة يكاد يجن مع أميرة كان شاب العشرين ولولا خايف عليها أول مرة ليها كان تمادى أكثر ،،،أقتربت مرفت وسندت وجهها على ظهرة،،،أعتدل فى وقتة وألتقط ملابسة وأرتداها ثم خرج برا الغرفة 

ثم للحمام نظر لغرفة أميرة يريد أثبات لنفسة أنة مازال راجل مكمل وليس كما تتدعي زوجتة مرفت ،   نظر لساعة  الحائط وجدها الثامنة مساءآ  لأول مرة لم يطرق بابها ،،مد زراعة وبرم مقبض الباب وفتحة  وجدها  نائمة على ظهرها بتلك الهيئة الجميلة نظر لغرفة مرفت ثم دخل الغرفة وأغلقها جيدآ ترجل لسرير أميرة وجثى يتأمل وجهها ودموعها التى أهلكت خدها ولونتة أحمر وبحركة غير أرادية مد إيدة على طول زراعها الأبيض الظاهر من العباية النصف كم ،،،،،فتحت عيونها الناعسة المدمعة ثم أعطت لة ظهرها أعتقد زعلانة منه وهذا حقها لف ناحية السرير فى أتجاة وشها ،،،،أنحنى  وأبعد شعرها عن وجنتها ثم أنحنى وقبلها قبلة رقيقة وقال أسف مرفت ليها معزة فى قلبى حقك عليا تململت هى فى نومتها أسرع للخارج وأغلق الباب برفق أما أميرة نايمة زعلانة لا تشعر بأى شئ ،،،،،

حس باب غرفتة هو ومرفت يفتح قفز داخل الحمام  وأشغل مياة الدش،

 خرجت مرفت تبحث عنة لم تجدة أقتحمت غرفة أميرة وجدتها نائمة وظهرها للباب أغلقت الباب بضيق،،سمعت صوت مياة الدش تخرج من الحمام أطمنت ،،دخلت غرفتها تانى وقالت لو ينفع أنقل أوضتك يا أميرة من أدام الحمام أمممم فكرة  وأخذت تدعى على أمها 

                 [أتى الصباح ]


خبطت أميرة على غرفة نوم مرفت وإسلام فقال/ أدخلى صاحى 


أميرة بخجل/ الفطار جاهز 


فتح باب غرفتة لم يجدها خرج وجلس على السفرة بكامل وقارة وهيئتة الرجولية الطاغية، ،وتفحص السفرة الفطار شهى كالعادة  ،أتت هى وأحضرت علاج الضغط ووضعتة أمامة وكوب زجاجى من المياة وقالت:- علاجك ،،،،  تناولة هو ،،،فقالت هى بالشفا، ،،،، لم يعلق على ملابسها رجعت ترتدى أمامة العباية البيتى الفضفاضة وبكم ولمة شعرها كعكة معنى هذا رجعت لمكانة أختة تانى ،،قال / أميرة 


نظرت لة دون كلام ،،،،،


إسلام/ أفطرى معايا


أميرة بحزن / مليش نفس عن أذنك


إسلام/ خليكى جنبى أعمليلى طبق الفطار من إيدك ذى كل يوم ،،،قطع تأملها فى كلامة وقال :- مفيش وقت متأخر، ،هزت لة رأسها بأطاعة وجهزت طبق لة وتناولوا الطعام تحت نظرات العيون الحائرة ،   


إسلام / تسلم إيدك البيض بالسطرمة مضبوط 


أميرة بخجل/ بالهنا 


إسلام شبك إيدة فى بعض ،،عايز أقولك حاجة،،،،وهنا قطع كلامهم خروج مرفت ترتدى ملابس النوم عبارة عن قميص نوم ستان نادرآ م تجلس بية كيف ترتدية الأن ،،هذا حديث إسلام لنفسة ،،وقالت بأمر/ أعمللى نسكافية بلاك بسرعة وياريت تغسلى إيدك كويس بقرف وجهزى فطار جبنة لايت مع توست أسمر وقبل دة كلة جهزى الحمام ،،


                الفصل العشرون من هنا 

تعليقات