رواية حقى أكون أب الفصل الثالث والعشرون 23 بقلم نجلاء فتحي

رواية حقى أكون أب

الفصل الثالث والعشرون 23

بقلم نجلاء فتحي



قام رئيس القسم بأستدعاء إياد 

الدكتور/  حجزت أبن خالتك فى عناية وغرفة خاصة وعدتها وقولت مهما كان زمايل مهنة وبغض النظر هو رئيس قسم العظام هنا،،،،بس الأول والأخير مريض عندنا  ويلتزم بقواعدى ،،،وواخد غرفة خاصة لأبوة وأمة هو فى أى!! لوكاندة أبوك هى مش كفاية البشر الموجودة لإسلام  وساكت


إياد بضيق مخفى/ المستشفى دى حكومى مش ملك حد وأنا دكتور وليا سلطة ، أبوة وأمة دول لازم مش يتعبوا   حالة أستثناء ،،،،، مجاملة الدكتور إسلام يستحق المجاملة دة موجب مع الناس كلها بغض النظرهو أبن خالتى ،،،،وإذا كان على كمية الناس فى الدور الأيام إللى فاتت مليش فية من حبة ربة حبب فية عبدة 


الدكتور/ قصدك أي


إياد / مقصدش


الدكتور بعصبية/ العربخانة دى كلمتى تمشى فيها وعلى مزاجى يا شوية حمير إسلام يتنقل لغرفة عناية وسط الحالات وأمة وأبوة برا يشوفة على ميعاد الزيادة لو حالتة تسمح


إياد بغضب/أزاى دة رئيس قسم العظام هنا لية مكانتة إذا كان مدير المستشفى أخذت الأذن منة ووافق تعترض أنت ليية ،،     ومش حمير  علشان نعيش فى العربخانة كلنا ولاد ناس مصروف علينا ومدام هنا عربخانة يبقا سيادتك رئيس القطيع ٠


أعتدل الدكتور فى وقفتة وضرب على المكتب بكفوفة وقال:- أحترم نفسك يا إياد أنا رئيس القسم بتاعك


إياد/محترم غصب عنك المستشفى كلها عارفة كرهك للدكتور إسلام علشان دفعتك ومحبوب وأنت الناس بتدعى عليك أنت دكتور تحت السلم وشايف تجاوزات وساكت ودينى لو مشلتنى أنا والدكتور إسلام من راسك. أنسى أنى دكتور وأعربجلك صح، أحترم مريض ،،أحترم رئيس قسم ذيك ونفس مكانتك ،ربنا يخدك علشان نرتاح كلنا من أفعالك النج** ،،،مع التمريض والعاملات ريحتك فاحت فى المستشفى كلها


الدكتور بغضب/ أقسم بالله من أنت قاعد فى المستشفى دى وأشطب أسمك من النقابة أنا واصل يلا وليا ظهر  كلة بالقانون بتهمة تعديك على رئيسك


إياد بسخرية/ لية  حضرتك واحدة أدامى علشان أعتدى عليها هى كل الناس زيك وياترى أفقدتك أعز ما تملك ،،،وحامل يا مرا،


الدكتور/ يا أبن ****** هلبسك تهمة ،،،بقا أنا مرا ،،،،مش تقعد  فى المستشفى ولا تمارس الطب وأسرحك بعربية بطاطا


نظر لة إياد بتحدى/ وأنا معايا ربنا والدكتور إسلام وعلاقتة حلوة بمدير المستشفى وأصحاب الأقسام  ،منتظر تهديك ،،ثم عمل لة حركة غير لائقة بأحد أنمالة وخرج يخرج دخان من رأسة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

____________

(ملحوظة )إياد جرئ ومش بيهمة حد لسانة ليس علية رقابة ،،لكنة يرفض أى شئ يغضب ربنا رغم روح الفكاهة التى لدية٠

_________

أتت مرفت ودخلت غرفة زوجها دون أستأذن، ،،تجاهلت ضيق حماتها منها،وقالت 


بلهفة مصتنعة/ حمدلله على السلامه 


إسلام بتعب ممذوج بعتاب/ لسة فاكرة تجى أنا فايق من بالليل


مرفت بتوتر/ عندى شغل 


إسلام/ جوزك محجوز  جمب مكتبك مش عارفة تخطفى دقيقة تطمنى عليا


مرفت/ مسبتكش 


ناجية بسخرية/ على يدى 


مرفت بتوتر/ متابعة حالتك


إسلام/ ضغطى كام ،سكرى كام ،،أدويتى أي!!!!!


تلجلجت مرفت وهو لاحظ ذلك، ،،فقالت:- ضغطك عالى قوى ،ومش فاكرة أدويتك من كترها وضغطك وسكرك عادى كل ساعة فى حال 


إسلام/ متأكدة 


مرفت/ أيوة 


نظر إسلام لمامتة وقال:- الأدوية أي؟؟؟ 


ناجية بثقة،، و شماتة فيها  /

النوع الأول ######،،،،،،،

النوع التانى @@@@@@@،،،،،،،،

النوع الثالث#########،،،،،،

النوع الرابع @@@@@@،،،،،،

النوع الخامس #######

نظر إسلام لزوجتة بغل  ثم لف وشة للجانب الأخر وقال :- شوفى شغلك يا دكتورة كدة خلصت 

مرفت لم تنتبة لأخر كلمة لة وقالت:- لا قاعدة ثم جلست على كرسى ومش عاجبها كلامة 

____________

فتح إياد باب الغرفة وأغلقة بقوة ثم أعتذر ثم ألقى بجسدة بأهمال  على الكنبة الجلد التى تجلس عليها خالتة ووضع رأسة على فخذها، ،،لم ينتبة لوجود مرفت التى تسبب دائما مشاكل فى شغلة بحكم نفس التخصص


ناجية بخضة/ مالك يا واد أنت كمان


إياد / أمى جاتلك 


ناجية/ مش سيبانى  ،،وروحت علشان عمتك تزورها،، قول مالك


إياد/ مفيش


إسلام بصوت مبحوح من التعب/ شكلك عصبى لية ،،،حصل حاجة 


ناجية بعشوائية/ تلاقيك طولت لسانك على حد يا صايع عارفاك أختى مش ربتك


إياد/ هى فضيالى ملهية فى شغلها كويس طلعت دكتور بفضل ربنا وفضلك أنتى وإسلام يا خالتى


ناجية بحنان/ أنت أبنى برضو ،،،،ها شتمت صح


إياد وهو مازال نائم على فخذها، ،،،حصل


ناجية/ مريض 


إسلام/ إياد بيتحمل عصبية المريض وأهلة 


ناجية بحيرة/ قول يا زفت 


أعتدل هو وجلس عدل وقال بثقة :- بهدلت رئيس القسم 


شهقت ناجية وضربتة بقوة على قفاة/ أختى مربتكش حد يعمل كدة يا غبى 


دلك إياد قفاة / أنا ،،وبطلى ضرب فيا دة أنا دكتور برضو 


قطع كلام ناجية بصوت إسلام/ حصل أي 


إياد بعصبية/ البية مش عاجبة حضرتك واخد غرفة عناية لوحدك ،،وخالتى وجوزها يناموا فى غرفة وبدأ يحكى الحوار بالتفصيل الذى تم ذكر أول البارت ⬆️⬆️


إسلام بهدوء/ ميهمكش منة ،،بس عارفت أزاى علاقتة مع الحريم


إياد/ ياعم رحتة فايحة


ناجية بضيق/ خلاص أمشى وأجى على الزيارة بلاش مشاكل 


إياد/ أقعدى ملكيش فى الحوار دة أنا دكتور وليا سلطة وماشى قانونى  وواخد أذن مدير المستشفى يعنى كبيرنا كلنا  ومعايا تصريح مأمن نفسى ،،،غرفة العناية دى مجهزة للمريض طوارئ أو حالة عندها مرض يعدى بالنفس   ،،،أو شخص مهم ،،،،مستحيل أدخل أخويا الكبير العناية الكبيرة وسط الحالات ساعتها مش تدخلى إلا بميعاد  ومقدرش أعمل حاجة ،،،وبينى وبينك المفروض  بالحب الدنيا تمشى مراتة وأبن خالتة فى نفس القسم 


ناجية بحنان/ مستقبلك يا ضنايا منة لله لو أطولة  أكلة بسنانى ثم قالت بعويل/ ضيعت شغلك ،شكلك ذى مقال تسرح 🥔 ببطاطا 


إسلام بهدوء/ كلامة فشنك مكاتبنا مفيهاش كاميرات ومحدش موجود معاكم يثبت كلامة، ،ولازم يقدم شكوى لمدير المستشفى هو الوحيد يقدر ينقلك لكن يشطب أسمك من النقابة، ،بأمر القاضى لو أنت دكتور شمال


إياد/ معرفش بقا ،،هو عصبنى وخلاص


ناجية/ لو لفقلة تهمة


إسلام/ مش عايزك هنا تمام 


إياد بعصبية/ قصدك أي 


إسلام/ تخصصك حالات حرجة أنقلك فى القسم عندى 


إياد/أعمل أي فى العظم


إسلام/ كدة كدة كنت ناوى أجيبك معايا ،،،فى حالات من شدة ألم العظام أو عملية وأثرت علية بيكونوا فى ملكوت تانى وبدل أستدعى حد هنا ويجى القسم العظام بياخد وقت ،،وجودك يلحق المريض


إياد/ كدة أفضل شغال ٢٤ ساعة والضغط عليا


إسلام/ عرضت الفكرة لمدير المستشفى صاحبى رحب بالفكرة وقالى يحول ٤ دكاترة عندى وأنت الخامس بتاعهم ،،وأنتم أبقوا ريحوا بعض فى النبطشيات 


إياد / موافق


إسلام/ عايزك تروح لمدير  المستشفى وتقولة رئيس القسم بتاعك معترض على وجود إسلام وهددنى ويلبسنى تهمة وأوعا تقول شتمتة


إياد/ ماشى ،،،ثم خرج من الغرفة


ناجية/ إياد غلط


إسلام/ كل فعل ولية رد فعل ومن حقة يسكن أى مريض مهما كان هو مين فى المكان المناسب لية،،،أنقلة عندى تحت عينى وبفكر أشغلة فى مركزى الخاص


ناجية بحنان/ ربنا يخليكم لبعض 

كل هذا الحوار ومرفت تصتنت بكل أذان صاغية فهى لا تطيق إياد دائما ضمرها الحى فقالت وأنا مش تنقلى عندك ،،،


إسلام بضيق/ الحكم فى إيد مدير المستشفى 


مرفت بثقة/ سهلة،،،ثم خرجت لمدير القسم تعاتبة أزاى ينقل زوجها وسط الحالات فقط وملهاش دعوة بإياد 

______ 

إسلام / الساعة كام


ناجية / ١٠ ونصف

إسلام فكر أزاى يخلى أمة تروح غرفتها ومرفت التى كرها ،،أميرة جاية لكنة لم يعلم ،مجرد شعور


______

طول الليل بمفردة ومعاة إياد فقط لم يتركه سأل على الساعة فقال إياد لة:- ٢ بعد منتصف الليل


إسلام / روح ريح


إياد/ مش بسيبك أصلا ثم تمدد على كنبة جلد وقال :- ياريت تنام 


إسلام بضيق/ حاضر 


إسلام/ إياد


إياد/ أممممممم


إسلام/ ندرش شوية


إياد/ دة وقتة ما أنت كنت ساكت خلينا بكرة طول اليوم واقف على رجلى عمليات مبتخلص


إسلام/ أميرة جات أمبارح 


أتنفض إياد فى مكانة وجلس وقال:- ظهرت حلو تظهر برائتها 


إسلام بعدم فهم/ تقصد أي سرقت حاجة


إياد بلجلجة/مراتك مرفت أتهمت أميرة فى عرضها وتعرف رجالة كتير وأنت مسكت واحد فى أوضتك متلبس واجهتها هربت


شعر إسلام الدماء يغلى فى رأسة وقال بعصبية:-    كدب،أميرة بنت بنوت ومراتى قدام ربنا وخجولة عشت معاة تعاملنا بحدود منكرش كدة ،،،متربية أحسن تربية كفاية نزلت أشتغلت وأتمرمطت علشان تصرف على أبوها ،،،أميرة مقدرش أتخلى عنها أذتها فى أبوها غصب عنى وفعلا هربت منى 


إياد/ لم يعلم هذة المعلومات عنها وقد أي فتاة شقيانة  وحزن عليها فهو كراجل فترة تقرب منها وأعجب بيها لا يمكن تكون سيئة السمعة

،،،،،،ثم قال:- وضح كلامك صحيح أصغر منك لكن أسرارك معايا يا أبن خالتى 


إسلام/ أحكيلك عايز أرتاح ،،،،كنت رايح لأميرة بيتها مينفعش نتقابل برا قولت أبوها فى البيت عادى ،


إياد / غريبة ،،لية


إسلام/ كنت فى مطعم أنا ومرفت نتغدا وجات فتاة منتقبة تحاسبنى من دعك إيدها حسيت أميرة 


إياد/ كنت تعرفها قبل الموقف دة


إسلام / وهى صغيرة طفلة ،،،،عندى ألبوم تجمعنا ولما لما دخلت كلية الطب فى القاهرة أنشغلت ومكنتش بنزل إسكندرية غير فى الأجازة ونستها ثم أبتسم وقال وهى صغيرة كنت عايزها سكرترتى وأنا دكتور وأتحقق أشتغلت معايا فترة ومشيت بسبب مرفت ،،،،قولتها لما نكبر أتجوزك وفعلا حصل ،،كلام عيال صغيرة  تحقق تخيل 


إياد بصدمة وتذكر/ معقول البنت الصغيرة القمر إللى كنت بتلعب معاها ومتخلنيش أقرب منها وتقول بتاعتى وأزعل منك وأروح أعيط هى أميرة بس أزاى البنت الصغيرة أسمها ميرا


إياد/ دة دلع خاص بيا لوحدى 

هرش إياد شعرة بصدمة وقال لنفسة : - وأنا أقول عيونها شفتها فين ومتعلق بيها ثم تنحنح،،طيب مالك ومال أبوها


إسلام/لما شفتها فى المطعم الظروف خدمتنى مرفت كالعادة عملت مشكلة ومشيت وأنا فضلت مكانى طلبت شاى حجة وعند الحساب جات تانى حسبتها وهى ماشية حبيت أتاكد هى ولا لا ندهت عليها بأسمها قالت نعم المهم طلبت منها نقعد على الترابيزة نتكلم ودى أول مرة أطلب منها كدة رفضت علشان شغلها، ،،،صاحب المطعم جة ليا معرفش أزاى طلبت منة أميرة تقعد معايا عايزها فى موضوع هام نصف ساعة،،،وافق،،الصمت بينا طول ،،مش مهم أتكلمت معاها فى أي،،وهى من توترها مكملتش نصف ساعة ،،،وكل واحد راح لحالة ،   بعدها بفترة عارفت سابت شغلها من أبوها وقال مش مستريحة ،،،خلاصة الحوار بعد مشيت من المطعم أتهامها صاحبة أنها تواعد رجال وسيئة السمعة وطردها فى نفس اليوم ،،رحت المطعم وقولتله هى نظيفة وأنا دكتور وعارفتة بنفسى وهى بنت صاحب أبويا وفى مكانة أختى لا حياة لمن تنادى وكانت مشكلة بينا ،،ودة،،كنت حاسس بتشدنى ليها وكنت بعتبر دة خيانة لمرفت مراتى علشان كدة مش بطيقها وقتها أمى وأبويا غصبوا عليا تشتغل سكرتيرة رفضت مش بشغل بنات المهم من ظغط أهلى وافقت كانت عاملة بهجة ونظافة ومرتبة شغلى فرق كبير بينها وبين أى شاب أشتغل مكانها  ،   حتى تعبت فى مكتبى دور برد ومكنتش حاسس بنفسى من السخونية باتت معايا للصبح كمدات لحد مبقيت كويس مرفت كانت مسافرة مؤتمر ولما رجعت  مكنتش تعرف لحد الأن هى أميرة.   عملت معايا مشكلة خرجت شحنتي فى أميرة لما هديت طلعت أعتذر مشيت


إياد/ مال أميرة ومرفت 


إسلام/ رفضت بنت تشغل هنا ، حاولت أقنعها محترمة ومنقبة  حتى عينها مش باينة وملتزمة ،،،،،أتهمتنى على علاقة بيها وبدافع عنها،،،،،،،تانى مرة أغلط فيها روحتلها البيت وأعتذرت وطلبت ترجع شغلها عارف ظروفهم صعبة،،قالت أشتغلت  وأنا نازل من بيتهم عيل صايع أعترض طريقى طلع إللى كان كاتب كتابة عليها وطلقها  وفاكرنى عريس أتقدمت ليها وعمل مشكلة معايا وهى نزلت وأبوها ،،الواد دة رفع عليا 🔪 أبوها فدانى ومات وقتها بسرعة والواد هرب وبعديها أنت ظهرت وكنت معانا فى أزمتها ونفسيتها وحشة وحاولت ترمى نفسها من البلكونة حضنتها وثبتها على السرير وهى مرحلة هياج طلبت من مرفت تساعدها على أساس دكتورة حالات حرجة وأبويا وأمى أتزلوا ليها كل همها أزاى أحضنها وأزاى أثبتها على السرير ، مكنتش فى دماغى شر لأميرة واحدة بترمى نفسها من البلكونة مش قادر أسيطر عليها حضنتها علشان أمسكها ودخلتها الأوضة وأمى وأبويا ومرفت كلهم موجودين وشهدوا على كدة،،،زعلت منها  أزاى مريضة ترفض مساعدتها أتصلت عليك ومن يومها كنت معانا وأمى وقتها غصبت نسافر العزبة علشان أميرة تهدى كنت أنت ملازمها وخلتها تخرج من أزمتها بسرعة 


إياد بتذكر / بس هى هربت من العزبة والحمد لله لحقنها قبل السواق ميقرب منها 


إسلام/ حياتى وشغلى واقفين بسببها زعقتلها وحسستها عالة علينا وسبتها تمشى بعديها ندم نهش قلبى أزاى أعمل كدة والدنيا ليل وقولت أريح ضميرى وأدور عليها جايز طلعت على الطريق لمحت عربيتك وقفت وشوفت أميرة هدومها متقطعة وتضرب واحد بخشبة وتعيط 

ولما  أنت ضربت الراجل شدتها من إيدك لحضنى مسكت فى هدومى وعينها كلها عتاب  أغمى عليها ،، بعديها مرفت جات العزبة وعملت مشكلة معايا وعايرتنى بالخلفة وغلطت فى أبويا وأمى مستحملتش وطلقتها رفضت اقول سبب الطلاق ،،،أمى فرحت  وأستغلت دة وجوزتنى أميرة ،،،وحكاية جوازنا أنت شاهد علية متجوزها غصب بأمر أمى وأبويا علشان هى ملهاش حد وأهلها متعرفش طريقهم ،،،بينهم وبين أبوها خلافات  وأمها مش مصرية صعب تتواصل أميرة معاهم وبرضو على خلاف علشان أتجوزت مصرى وعاشت معاة،،مشفتش منها حاجة وحشة كل واجبات الزوجة الأصيلة نفذتها تنظف وتطبخ وتغسل ومهتمية بعلاجى وكنت متضبط وغيرة وغيرة تعودت عليها كانت عايشة معايا وأنا جوزها بعباية فضفاضة بكم وحجاب على أساس جوازة غصب وأخوات . مطلبتش منى حاجة لنفسها ،،عزيزة النفس، ، حبيت البيت وأفتح معاها مواضيع ، شهور على كدة وفى لحظة مشاعرنا ظهرت وأعترفت بحبها ليا  شيطانى وسوسلى هى مراتك وفى لحظة ضعف وأنا راجل عايش عاذب مع مراتى ٩ سنين الزوج العاذب  يومها ختمتها بصك ملكيتى وبقت مراتى قدام ربنا ،،منكرش حسيت معاها شاب العشرين مش راجل ٤٥ سنة ضميرى عذبنى ومشيت بالليل وهى نايمة ،،مرفت حبها ظهر ليا والصبح رجعت مرفت على زمتى دخلت الشقة لاقتها لابسة عباية بيتى ضيقة وشعرها مفرود ووشها سعيد أختفت كل دة بوجود مرفت وعارفت  ومرفت قالتلها عارفة جوازك منة شفقة وعايشين أخوات جريت هى على أوضتها تبكى 


إياد بلجلجة/ حد يعمل كدة 


إسلام/ بعديها أميرة رجعت لبسها المحتشم معايا  ومكنتش قادر أقول لمرفت قربى من أميرة 

ومرفت خلتها خدامة صدقنى كنت بدافع عنها حياتنا جحيم ومشاكل وخلافات مع مرفت وأميرة فى حدود بينا  أغلط فيها تسكت عمرها مرفعتش صوتها عليا وإللى زاد البلة طين قولتلها أعتبرى إللى حصل بينا بليل وزة شيطان مش تتكرر وإياكى حد يعرف لطمت وقالتلى أنا مراتك على ذمة الله ورسولة مهتمتش كل همى مرفت وبس حبها مكلبش فى قلبى ،،وفى يوم أمى وأبويا زارونى ودخلوا بيتى تانى مرة خلال ١٠ سنين أتصدموا بمرفت. أبويا خدنى يتكلم ويعاتبى فى البلكونة وسمعت أمى زرغطت دخلنا الصالة قالتى مبروك طلعت راجل وسيد الرجالة ودعت ليا بالخلف الصالح كل همى مرفت وعايز أقتل أميرة وبعد مشيهم أتخانقت معها وأهنتها ،،،،،ثم قال بلجلجة ضربتها ومرفت ورايا تصرخ أقتلها

 أميرة زقتنى وجريت على باب الشقة وخرجت ،،هديت مش لاقتها حسيت ببرودة فى قلبى ووجعنى مرفت أيدت إللى عملتة وحضنتنى قالت أرمى عليها اليمين  و و رمتة ،،ضميرى وجعنى ردتها ومش قولت لمرفت ،،،،

عشان خاطر أمى وأبويا خصمونى علشان مدورتش عليها روحت بيت أبوها أكتر من مرة مش موجودة ومحدش فتح الباب ومع الأيام عايزها بشدة البيت رجعت كرهتة من قلة نظافتة وكئبتة جبت خدامة بقيت مقيد فى بيتى ورجعت مرفت لطبعها تانى، ،تم ذكر المواقف بالتفصيل على مدار سرد القصة 

ياترى رد فعل إياد أي!!!


               الفصل الرابع عشر من هنا 

تعليقات