رواية الحسناء والليث الفصل الثامن عشر 18بقلم حنين محمد


رواية الحسناء والليث

الفصل الثامن عشر 18

بقلم حنين محمد


ليث: هاي يا دكتور حسناء ورامي كويسين؟!


والد أحمد : واحمد يا دكتور كويس؟!


الدكتور: في الحقيقه حسناء رامي الحمد لله كويسين

 ماتخافوش بس احمد هو اللي في خطر شوية هنخرجهم دلوقتي وتقدروا تتطمنوا عليهم......... 

 

 

 والدأحمد : يا حبيبي يا أبني............ يا حبيبي........ 

 

 

 والدة أحمد: با ابني يا حبيبي........ 

 مقدرش مع كل اللي عمله ده أبني...... 

 

 رودينا: الحمد لله  حبيبي كويس........ 

 و  حسناء كويسه.....

 

 كلهم الحمد لله اطمنوا وأهل حسناء  راحولها يطمنوا عليها........ 

 

 وليث ورودينا ومستر فارس راحوا يطمئنوا على رامي.......

 

 رامي بدأ يفتح عينيه لقي رودينا حضنته : انت كويس صح؟!........انت كويس....... أرجوك...... قول..... أتكلم... 


رامي : هتكلم أزاي وأنتي كاتمة نفسي 


رامي: متخافيش انا كويس مفيش اي حاجة فيا صدقيني.......... 

ليث عينيه دمعت : انت متأكد انك كويس يا صاحبي..... 

رامي : يا عم خلاص قولنا كويس....... 

اوعي تفكر اني كنت هأخد بدالك الرصاصة ولا حاجة....... والكلام ده......

 لأ انت فهمت غلط........

  أنا كنت رايح بس اتفاعم معاه وأقوله بلاش قتل ليث وكدة لقاته نزل بالرصاصة عليا قبل ما أتكلم مكنتش أعرف ان هو متهور كدة........


رامي وهو بيتكلم ليث عيط ومسك ايد رامي...... 


رامي  بجدية: بوص يا حبيبي......

. متخافش عليا والله أنا كويس........

 اكتر حاجة مبحبهاش في الدنيا اني اشوف دموعك........

  علي طول انت القوي ليث اللي عمره ما ينزل دمعة........... 

وانا بحب كدة........ مبحبش اشوفك كدة........


 ورامي مسح دموع ليث....

  

 رامي : ما تخافش على يا صاحبي انا هاروح منك فين....... 

 امال مين اللي هيرذل عليك طيب....... 

 يلا روح شوف حسناء..........هيا عاملة ايه؟!

 

 ليث: الحمد لله اهلها عندها دلوقت  ........

 وقالوا انها كويسه الحمد لله.........

 

 رامي : طب روح شوفها يلا........ 

 

 مستر فارس : حمد لله على سلامتك يا ابني.......

 

 رامي : الله يسلمك يا uncle....... 

 

مستر فارس : هسيب رودينا معاك....... وهروح أطمن على حسناء........ 


مستر فارس خرج...... 


رامي : انت بتعيطي ليه دلوقت؟!


رودينا بعياط: مجرد فكره اني ممكن اخسرك بتموتني يا رامي.........

رامي : قلب رامي.............. 

هو انا كان لازم اعمل حادثة علشان تعامليني بشوية رومانسية كدة........... 


رودينا: بجد بقي والله العظيم كنت هموت لما سمعت انك اخدت رصاصة....... 


رامى : لا لا انا كده ممكن اتعود على الكلام الحلو ده على فكره...........


رودينا ضحكت: حمد لله على سلامتك يا بيبي.......


رامي : الله يسلمك يا قلب البيبي بتاعك.........


**************************************

في غرفة حسناء 


اول ما فاقت وفتحت عينيها...........


حسناء: ليث...... ليث....... 

لأ يا احمد متعملش  حاجة في ليث........ ليث.... 


والدها: اهدي يا حبيبتي انت كويسه......؟!


حسناء : انا كويسه بس ليث........ 


والدها : انا عرفت كل حاجه يا بنتي.....

..وليث راح يشوف رامي؟!


حسناء: صح بس رامي عامل ايه دلوقتي 


والدة حسناء: الحمد لله الو ان حاله رامي زيك

 مستقرة.......

 . بس احمد هو اللي حالته خطرة.... 

 

حسناء: طب ليث....... نادولي ليث عايزة اشوفه علشان اطمن....... 


ليث: ليث جالك يا عيون ليث....... 


ليث طلع يجري علي حسناء و باس ايديها وحسناء حضنته 

ليث: حبيبتي انتي كويسة؟!!!


حسناء: ايوة انا كويسة....... بس انت بتعيط ليه...... 


ليث: يا ستي انتي ورامي خليتوني اعيط جامد......... 


انتي عارفة ان انتي حبيبتي واغلى حاجه في حياتي ورامي صاحبي واخويا اوي........


 بس احمد انا مش هاسيبه .......

 

 حسناء: صدقني انا كويسه ما تخافش يا روحي...........

 ليث: انا مش خائف يا قلب ليث من جوة...... 

 

والد حسناء : ما تلاحظ يا ابني ان انا واقف ولا ايه......

 ايه ده؟!

 

 ليث: والله معلش...... 

 

 والد حسناء : اهدي. ......انا كنت بهزر انا. شوفت قد ايه انت كنت خايف على بنتي.......... 

 بس يلا بقي عايز افرح  بيكو...... 

 

 ليث: تفوق حسناء وهاجي اطلب من حضرتك

  هو ممكن حضرتك ترفض؟

  

  والد حسناء: والله الراي راي بنتي ...

هي اللي هتعيش......... ايه رايك يا عروسه ...........


حسناء : لا انا مش موافقة........ 


والدها اتفاجئ 


ليث: نعم يا اختي.......


حسناء: ايوه ما ليش مزاج يا ليث........ 😂


ليث: سيبك منها يا عمي انا اتجوزها ....

انت موافق اني ابقي ابنك.......؟!


والد حسناء: انا موافق عن نفسي........


حسناء: ايه ده ........

ايه ده؟!

 انت بتحطوني قدام امر واقع طب مش هتجوز...........

 

 مستر فارس: مين ده اللي يقدر يجوزك غصب يا بنتي..... 

 

 حسناء: مستر فارس...... اقصد بابا 

 

 مستر فارس : ايه يا بنتي عامله ايه دلوقت........

 

 حسناء: الحمد لله بقيت كويسه......... شفت يا بابا.....عايزين يجوزوني ابنك وانا مش موافقة...... 

 

 مستر فارس : خلاص ما فيش جواز.........

 

 ليث: ايه يا بابا انا ابنك على فكره...........

 

 مستر فارس : طب ما هي بنتي على فكره........

 

 ليث: يعني يا بابا جئت مع حسناء عليا........ 

 

 والد حسناء : ما تخافش يا ليث........ انا معاك و هتتجوزوا..............

 

 ليث: حبيبي يا عمي........

 

 حسناء: ايه يا بابا انت ابويا على فكره........

 

 والد حسناء : وده ابني على فكره........

 

 وكلهم ضحكوا 😂😂😂

 

جاء الليل (وصح حالة احمد بتدهور) 

مستر فارس مع رامي في الاوضه


والد ووالده حسناء معها في الاوضه....


وطول الليل ليث بين الأوضة دي والأوضة دي....... 


شوية عند رامي وشوية عند حسناء......... 

وهكذا..... 


*****,******************


المهم جاء الصباح 🌞🌞🌞


في غرفة حسناء 

حسناء فتحت عيناها لقت ليث جمبها 


ليث: صباح الخير يا وردتي ..........


حسناء : وردتك؟!!!..............صباح النور يا عم...... 

ليث: يا عم......... 

انتي اتقلبتي بعد اللي حصل ولا ايه....... 


حسناء: لأ يا اسطا..........قلنا نلطف الجو بس....... 


ليث: يا اسطا؟!......انتي مين


حسناء: يا عم انا حسناء بس باعرف اتكلم بكل الطرق......... 

ليث: الحمد لله بصي بقى يا قلب الوحش بتاعك اتكلمي باي لغه .....

هافضل احبك وأعشقك 


وهيفضل قلبي يدق علشانك.......  . 

بحبك......

حسناء : بحبك يا وحشي ابو عضلات...... 


ماشي يا قلب وحشك هقوم بقي اشوف رامي.. 


حسناء:ok............يتبع 


عايزين تعرفوا حاجات كتير تابعوا الحلقة الجاية 😍😍


بحبكم في الله 💓


مقولة النهاردة 

( ستتعلم كثيرا من دروس الحياة ، إذا لاحظت ان رجال الأطفاء لا يطفئون النار بالنار.......)..


           الفصل التاسع عشر من هنا 

     لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات