رواية رهفى الفصل الثالث 3 بقلم امانى أشرف


رواية رهفى الفصل الثالث 3 بقلم امانى أشرف



ملك: دكتور زين بتعمل ايه هنا
رهف: احي ليكون عرف عنواني وجاي يشتكيني 
آسر: ايه يا يبت الدخله دي آسورة في عينك لمي لسانك شويه والا هتبر منك
رهف: دانا غلبانه يا قمرايه انت بقولك ايه هو انت تعرف دكتور زين
آسر: ايه دا انتي مش عارفه مين دا
رهف: لا مين دا اللي اعرفه أنه دكتور في كليتي
آسر: دا هاني هههههه
زين: وبتتريق علي اختك وانت انيل منها يخربيتك يا شيخ
كلهم ضحكو هههههههه
آسر: دا زين يا رهف ابن عمو احمد وطنط سارة
رهف بصدمه: دا بجد اممم.. ازيك يا زين عامل ايه 
زين: كويس الحمدلله وانتي عامله بس مش ناسيلك موضوع الصبح في سره عايز اقولك انتي اد ايه وحشتيني ونفسي اخدك في حضني بس اعلمك الادب الاول(فظيع الواد دا😹😹)
رهف،ملك: سماح بقا يا دكتور 
ملك: ولا اقولك اعمل فينا اللي تعمله بالله متشيلنا المادة
رهف: يبنتي ماده ايه دا كان هيشيلنا السنة بس الحمدلله نجينا
زين: مين قال أما وريتكو بس خلاص مش هشيلكو الماده
آسر: لعدي مش قولتلك اللي في بالنا
عدي: ايوا حصل هههههههه
زين: علشان كدا كنتو بتضحكو عارفين أن اختك وصاحبتها مجانين هههه
رهف،ملك: ربنا يسامحك يا دكتور زين
آسر: هااا جايه ليه يا مصيبة
رهف: جريت وحضنت آسر واتشعلقت في رقبته جايه اقولك يا آسورتي ياروحي انا يا عيوني
آسر: طالما بتعملي كدا يبقا جايه لمصلحتك
زين: اضايق واتغاظ من قربها لآسر وقالها ما تبطلي شغل النحنحه دا 
رهف: أظنه ميخصش حضرتك يا دكتور زين دا اخويا 
زين: اضايق جدا ومردش عليها
آسر: ملك هي اللي هتتكلم
ملك بتوتر: هي رهف قالتلي أن احنا نتدرب في شركة أدوية وقولتلها ومين الشركه اللي هتقبلنا  قالتلي عيب عليكي يبقا عندي اخ ليه شركه ومنشتغلش فيها فجينا بعد الكليه علي هنا
آسر: اشطاا يا بتوع مصلحتكو خلاص كل واحده هتبقي تحت اشراف حد منا احنا التلاته
زين: اه صح واختي روز برضو عايزة تتدرب معانا
عدي: عيونه لمعت وقلبه دق اول ما جات سيرة معشوقته نعم فإنه يعشقها من الصغر
آسر: مفيش مشكله اشطاا يا زميلي
رهف: هبقى انا تحت اشرافك يا عدي اشطاا وملك تحت إشراف آسر
زين: ملك وآسر ماشي لكن عدي اخوكي فهتدلعي معاه وكذلك روز اختي فهتدلع معايا فنعكس الأدوار انا وانتي وعدي وروز وزين غمز لعدي فهو يعرف بحبه لروز وايضا روز تحبه(عدي اخو آسر ورهف بالرضاعه فأم عدي خالتهم)
رهف: احي هيموتني وينتقم مني يملك
ملك بضحك: ههه حد قالك تطولي لسانك زياده 
آسر: يلااا يا اخواتي طرقونا علشان اشوف شغلي هنرش ميه ههه والشغل هيبدأ بكرا
الجميع بضحك: ماشي ياخويا ماشي
ملك،رهف: اشطاا هنطلع من الكلية علي الشركه
كل واحد فيهم روح بيته معادا عدي وآسر مازالوا في الشركه
رهف دخلت البيت وبتفتح الباب
رهف: يا اهل البيت ياللي هنا جعاااانه 
وفاء: في ايه يبت صرعتيني ادخلي اتزفتي غيري لحد ما احط الاكل
رهف: ايه يا فوفه يقمر انت بعد الشر عليكي من الصرع وقرصتها في خدها وجريت
وفاء: اه يبنت المجنونه هتجنني والله البت دي ودخلت المطبخ
محمد: اهلا برهفي القمر
رهف: مودي المز وجريت عليها حضنه عامل ايه وحشتني
محمد بضحك: يا بنت الهبلة امك لو سمعتك هتموتك
رهف: ايوا بقا ما فوفه بتغير علي المز ههه وقرصته برضو في خده وجريت علي الاوضة
محمد بضحك: هبلة اوي بس بحبها
وفاء: جهزت الاكل علي السفرة ونادت علي رهف
رهف: جايه يا فوفه اهو 
اتجمعو علي السفرة وآسر كان جه وقعد معاهم وبدأوا يناكفو في بعض ويهزرو ويضحكو(الله انا عايزة من الجو دا 🥺😹)
في بيت زين 
زين: السلام عليكم
الأم والاب: وعليكم السلام
الأم(سارة): يومك كان عامل ايه يا حبيبي
زين: بخير يا ست الكل
سارة: تمام يحبيبي اقعد مع ابوك لحد ما اجهز الغدا
الاب(أحمد): اخبارك ايه يا حبيبي في الشغل
زين: بخير يا بابا قابلت آسر وعدي وقابلتها يا بابا 😔
احمد: ومالك زعلان ليه المفروض تفرح
زين: ايوا انا فرحان جدا ومكنتش متوقع أنها البنت اللي خطفت قلبي لما خبطها بالعربية بس دي ايه بقا لسانها طويل ومجنونه وحلوة اوي
احمد بضحك: عيب يا ولد احترم اني موجود😹
زين بضحك: حاضر يحج وعارف اللي مزعلني انها مش متقبلاني مفرحتش اول ما عرفتني
احمد: بتحبها يبني 
زين: ايوا بحبها اوي من اول ما اتولدت بس مش هقولها دلوقتي غير لما اربيها شويه علي غلطها الصبح معايا ههه
احمد: قاسي اوي ولو بتحبها يبقي اللي فيه الخير يقدمه ربنا
زين: ونعم بالله في اللحظة دي دخلت روز
روز: انا جيت يا بشر يا ماما انا جعانه
زين: ايه يبنتي انتي علطول بلاعة مفتوحة
روز بضيق: بابا خلي زين يسكت
احمد بضحك: بس يا يبني متضايقش اختك 
سارة: جهزت الغدا 
الكل اتجمع علي السفرة وهزرو مع بعض وخلصو وكل واحد راح لاوضته
زين: روز حبيبتي بكرا ان شاء الله تطلعي من كليتك علي شركه آسر وعدي
روز: قلبها لما سمعت اسم عدي حاضر يا حبيبي
زين ابتسم: تصبحي علي خير يا حبيبتي
روز: وانت من اهله
في بيت رهف
كانت قاعده في اوضتها بتفتكر لما زين سابها وقالها هنرجع تاني بسرعه ومرجعش الا بعد مده كبيرة 
 فلاش باك
رهف: زين يا زين اهئ اهئ
زين: مالك يا رهفي زعلانه ليه 
رهف: سمعت من بابا بيقول أن انتو هتسافرو ومش هشوفك تاني
زين: ايوا يا رهفي هنسافر بس مين قالي اني مش هشوفك تاني احنا هنسافر ونرجع علي طول 
رهف: بجد يا زين وتوعدني لما ترجع نتجوز
زين: يضحك علي براءتها اوعدك يا رهفي 
باك
رهف: ايوا انا بحبك يا زين بس والله لاندك علي فراق السنين دي كلها مش هضعف وارجعلك بالساهل ونامت
تاني يوم علي ابطالنا 
رهف صحيت كالعادة وفطرت وراحت الكليه مع ملك وهي داخله المحاضرة قابلت زين ضحكلها لكن هي معبرتوش وبصت الناحيه التانيه ودخلوا المحاضرة
زين: مالها دي بس استني عليا حسابك كتر اوي 
ملك: ايه يبنتي مالك من سعت ما عرفته أنه زين وانتي مش علي بعضك
رهف بدموع: علشان هو كدب عليا وقالي راجع بسرعه ومرجعش وفكرني بايامنا سوا 
ملك: بتمسح دموعها لا مش دي رهف اللي اعرفها شدي حيلك وخليكي قويه قدامه وعلميه الادب اوعي تضعفي
رهف: حاضر يا احلي ملك
ملك: هي دي رهفي
زين دخل المحاضرة ولقاها بتعيط وملك بتمسحلها دموعها 
زين: قلبي وجعني اوي واضايقت لما شوفتك بتعيطي واكيد بسببي بس برضو لسه أما اصفي الحساب وبعدين بصلها ببرود ولا كأنها هماه
رهف: يخربيت برودك ياخي 
ملك: فكك بقا منه 
وخلصو المحاضرات وخرجوا وراحوا الشركه وزين كمان راح الشركه وبعدها ب ربع ساعه وصلت روز
روز: بخ انا جيت وحشتوني يا بنات (روز كانت صديقتهم وهي طفلة)
رهف،ملك: روزي وحشتينا اوي
روز: جريت عليهم وحضنتهم
آسر: ايه شغل المحن دا 
التلاته في صوت واحد: وانت مالك
عدي دخل عليهم 
عينه جات في عين روز
عدي: روووز
روز: عديي
ونكمل بعدين
نعرفكم بقا
روز الجارحي: عندها 22 سنة تالته صيدلة جميله جدا واوزعه كرهف وملك بيضاء وعيونها خضراء لوالدتها وشعرها يصل لظهرها
الاب(احمد): يبلغ من العمر 50 سنه لا يبان عليه الكبير كأنه شاب في الثلاثينات يحب زوجته جدا وهو صديق محمد 
الأم(سارة): تبلغ من العمر 45 سنة وهي مرأه جميلة وعيونها خضراء لا يبان عليها الكبير وحنونه وطيبة وتحب زوجها بشده وصديقة وفاء
............................ 


                   الفصل الرابع من هنا 



تعليقات