
رواية ضيفه قلبت حياتي الفصل الاول 1 بقلم زهرة احمد
في قصر المنشاوي الذي يبهار من يره و لم لا في هو اقل ما يقال عنه متحف من الجمال و الطبع الصعيد
( يجمع الروايه هتكون في الصعيد بس انا هتكلم عام علشان معرفش صعيدي )
الجميل وعندما ندخل نره جميع العائله متجمعين على سفره الافطار معده مصطفي الذي ذهب مبكرة لجماعته التي بيروح فقد للاستماع نره ذلك الوسيم يجلس في مقدمه السفره والجميع جلسوا يأكلون بصمت يقاطعه هذا الصمت صوت روان
روان بحقد : هي المحروسه دي هتوصل امتي على كده
صقر ببرود معتاد : انهارده و مش عايزه مشكلا ياروان فاهمه دي ضيفه هاتقد كم يوم و تمشي
روان بكره : و هو انا اصلا هكلمه ليه و كملت بتكبر انا اصلا ماستنضفش أكلمه دي عاهره مش اكتر علشان كده غوت عزمي وخالتوه يتجوزه
هناء بحده : روان احترم نفسك و اعرفي انتي بتقولي ايه وقدم مين فاهمه
روان بغيظ : انا مقصدش يا مرت عمي انا بس و كملت بكذب انا بس مقهور ان بعد ده كلوا اعرف ان عزمي متجوز من 8 سنين و مخلف كمان و أنا ولا كائني مرتوا
هناء بطيبه : معلش يا حبيبتي انا مقصدش لكن مينفعش تتكلمي عنه كده و احنا اصلا لس مشفنهش
روان تمام : يا مرت عمي قاطعه تلك المجنونه الشقيه
اسيل بشقوه و حماس : بس ياتره تلك الضيقه مواصفاته ايه سنها كم شكله اكيد حلوه علشان ابيه عزمي يتجوزه كل ده من غير ميقولنا
امير بزهق : لم يحدث ممكن تهدي شويه يا ست اسيل الموضوع مش نقص و مظنش ان محتاج الحماس ده كلوا
روان بحقد : ايوه فعلا و بعدين اكيد لا حلوه ولا حاجه هي بس تلقيه بتلبس حاجات متتلابس علشان كده علشان كده خلت عزمي يتجوزه و سنها هيكون ايه يعني اكيد معديه 35
اسيل بسخرية : اه اكيد اكيد
صقر بصوت مرعب : اظن كافيه كده كل الكلام ده على الاكل في ايه مورنش سيره غير الضيقه دي ولا ايه
الجميع سكت تحت نظرات لينا الهدءه الذي بنسب له ممله و بعد وقت ذهب الجميع و لم يتبق سوى هناء و صباح و روان بعد وقت طويل عدت لينا و مصطفي
في الشركة المنشاوي في مكتب صقر يتبع شغلوا بتركيز عالي يقطاعه هذه التركيز صوت التلفون برقم السائق الذي من المفترض يجيب تلك الضيقه اللي غير مرحب بها
صقر بهدوء : ايوه يا عبدو خير جبت الضيوف
عبدو بتوتر : حضرتك اصلا اصلا
صقر بصوت مرعب : في ايه يا عبدو متتكلم على طول في ايه الضيوف ماجوش
عبدو بتوتر: لا حضرتك هم جوا بس واحده منهم طلبت مني الموقع و أنا بعتوا بس طالع كان في عربيه ماستنيهم و رحوا بيه
صقر : اومال انا بعتك ليه مش علشان تجيبهم
عبدو بسرعه : والله ابدا حضرتك حوالت بس هي كانت مصره و قالتلي اني اخليني في حالي علشان بدل ما تئذيني
صقر بهدوء مصتنع : تمام يا عبدو بس ياريت يوصلوا بسلام بدل ما انا هزعلك
عبدو : لا باذن حضرتك هيوصلوا بسلام هم اصلا زمنهم على وصول اصلا الهانم كانت بتسوق بسرعه كبيره جدا
صقر : تمام و قفل من غير ايه كلمه تاني
صقر وهو يحول تهداء نفسه : الله يرحمك يا عزمي طول عمرك بتعمل مصايب و أنا اللي بحلها مع انك انت الكبير و دلوقتي مكافكش الطريقه الوسخه اللي موت بيه كمان طالعت عامل بلاوه مش عارفه هتكون ايه و اخره الوصية اللي الله اعلم في ايه
و بعدين لم اشئ وذهب كي يره تلك المجهول بعد وصوله القصر دخل ليره العائله موجود في بهو القصر و يتحدثون بهدوء فاعلم انها لم تؤتي بعد
صقر بهدوء : سلام عليكم الجميع و عليكم السلام ورحمه الله وبركاته
هناء : حمدالله على السلامه ياحبيبي اجهزلك الاكل
صقر بهدوء ' لا يا امي مش دلوقتي هناء ماشي يا حبيبي صقر طالع يخد شاور على ما الضيقه تيجي
أما في خارج القصر توقفت تلك السيارة مكشوفه الصقف و ينزل منها تلك الفتانت و معهما تلك هذا الطفل الذكي ينظرون لي القصر بلامبله عكس الجميع و رهف تمسك يد سود ودخلوا بخطوات وثقه و قويه و دخلوا على الجميع لان في العاده الباب بيكون مفتوح الصدمه ظهرت على وجوه الجميع من تلك المجهولين السحرين بجملهم
روان بغضب : انتو ازي تتدخوا كده هي
نور بستفزاز : اوف اول مره اشوف حد بيستقبل الضيوف اللي هم منتظرينهم كده
روان ضيوف : مين انتي مجنونه انا هجبلك البوليس دلوقتي رهف بهدوء مزعج ايه يا ضورتي انتي نسيه أني جيه انهارده ولا ايه
لينا بصدمه : يعني انتي اللي كان متجوزه ابيه عزمي
نور بسخريه : اوف اخير طالع في حد بيفاهم في العائله
هناء بحنان : اهلا و سهلا بكم نورتو
رهف : اكيد ده شئ اكيد كده كده
روان بحقد و كره : انتي ايه الجراءه اللي بتتكلمي بيه دي انتي اخرك عاهره اللي اتجوزت جوزي طمعنا فيه و مش معرفلك اصل
رهف بهدوء قبل العاصفه : ياريت تفكري في كلامك قبل ما تقولين علشان صدقيني هتندمي ندمه عمرك لأنك لست متعرفيش انا مين ولا تعرفي اقدر اعمل ايه
قاطعه نزول صقر وهو ينظر لهم جميعا
صقر بهدوء : في ايه و مين دول
قاطعه تلك الأسئلة صوت شهقه عليا من اسيل الذي دخلت الي البيت الآن
اسيل بصدمه و دهشه : الملكه
اوبا شكلوا في حد كده عارفه مين الملكه و هيعرف العائله عليها و كمان خنقت روان و رهف ابتداء بدري جدا ياتره ايه الهيكل أما صقر يعرف أن هي دي الضيقه و ايه اللي هيكون في الوصيه و ايه الاسرار اللي وره رهف و عزمي و نور
التفاعل بقا متاخرتش في اول بارت اهو التفاعل علشان انزل على طول يا جماعه اسف المره الفتات في اقتباس اتلغبط و كتبت مصطفي بد عزمي و حبايبي اللي بيقولوا كملي لاجل انتقامي بجدا انا نفسي اكمله لأنه روايه حلوه اوي و نهيته صدمه علشان كده قولولي في الكومنت عايزين أنزله مع ضيفه قلبت حياتي ولا لاء