رواية جوهرة المقنع الفصل الثاني 2 بقلم نجلاء فتحى

رواية جوهرة المقنع الفصل الثاني 2 بقلم نجلاء فتحى
ذهبت بطلتنا الجميلة للدرس
المستر بحدة / جوهرة خليكى معايا
جوهرة بإنتباة / معاك يا مستر
المستر ضيق عينة/ كنت بقول أي!!!!
جوهرة/ الدرس ،،،شرح الدرس
المستر بعصبية /بقول أي!!!
أخذت جوهرة نفس / بتشرح نحو ولازم نخلى بالنا من المضاف إلية
المستر بأحراج/ أحم، ،فعلا كنت بقول كدة ،أقعدى وبلاش كلام مع إللى جنبك
جوهرة / حاضر ،،،،،،ثم تكلمت مع صاحبتها عن جمال الشخص الذى شافتة فى الفيديو، ،،صرخ المستر بأسمها، ،خافت جوهرة ونزلت تحت الدسك من صوتة
بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات
_______
مرت أيام والدنيا مقلوبة على المقنع الذى يترك بصمتة وشعارة بعد الخراب لا أحد يعلم هويتة ولا شكلة ولا نبرة صوتة حتى جسدة لا يحدده أحد ,,
سرقة البنك ضربة قوية من هول الملايين التى سرقت ،،،
_____
فى مديرية الأمن
يجتمع أفراد الأمن وهم يشاهدون كاميرات البنك ،
اللواء شريف / مين فيهم المقنع كلهم لابسين قناع ،جسمهم ذى بعض ،
ياسين/ فعلا يا فندم عندهم مهارة عاليا ذى ميكون فرد واحد وأستنسخ منه
اللواء شريف / فى قسم شرطة قريب من البنك الضابط إللى هناك متحول للتحقيق متحركش لية بقوتة
ياسين/ أتكلمت معاة شكلة خايف
ضرب اللواء بكفوفة على الطاولة وقال الخوف مش موجود فى قاموسنا،،الضابط دة متحول للتحقيق، ،،ياسين أنت مكلف يا سيادة المقدم القبض على المقنع مجهول الهوية دة ، الزفت بقا أشهر من الكوفيد كرونا ،
هز المقدم ياسين رأسة بإيجاب لة،،،ثم أشار لسيادة اللواء بالتحية العسكرية ،،،،، رحل وتوعد للمقنع طمعآ فى الترقية ونقش أسمة بحروف من ذهب فى سجلات الداخلية لو تحقق ما تمناة
_________
(فى المساء )
يابنى حرام عليك البيت ذى اللوكاندة
ياسين/ عايز أنام ساعتين يا أمى
الأم/ الغداء سخنتة مرتين وأنت مجتش ،ودلوقتى بقينا نصف الليل قوم كُل ونام تانى دة أنت راجل البيت بعد أبوك الله يرحمة
ياسين بأثر النوم / حاضر جهزى السفرة
الأم بفرحة/ جاهزة
ترجل ياسين وهو يتاوب وجلس على السفرة
جوهرة/ الضابط بتاعنا وصل ضرب نار للصباح الباكر هههههههه
ياسين بحدة / صوتك يا بت ، إياكى أسمعك تتكلمى بالطريقة القذ رة دى تانى،احترمى أبوكى وأخوكى ضباط وليهم وضعهم
جوهرة بخوف / أحكيلى بقا مغامراتك
ياسين بغضب/ جوهرة أتلمى بطلى عبط مش فاضى للرغى
جوهرة بحماس/ أحكيلك أنا صورت حتة فيديو لناس لابسين قناع ،،،،،قطعها هو وقال:- لا كلام على طعام
زمت هى شيفاها بأعتراض وقالت:- أوووف حاجة تقصف العمر أنا أخت ضابط قد الدنيا وشغلانتة الكلام مش قادر تستحمل أختك هو أنا بشوفك كتير
ياسين بحدة/ قولت مصدع عايزة ترغى مش فاضيلك ، ،وفيديو أيه دة ها،،،،،،بدل متذاكرى حاجة تنفعك بتصورى ،،،ماما مفيش تليفون لجوهرة تلاقيكى مصورة حاجة تافهة زيك ،،،عارفتى تصورى يا عامية
أعتدلت هى بغل وحزن وجريت لغرفتها تبكى بعد ما قالت:- وربنا ما أنا واكلة 😭😭 وأنا مش تافهة ،،،،،،ولا عامية
الآم بعتاب/لية كدة يا بنى دة أنت إللى مربيها بعد أبوك الله يرحمة مش كفاية قسوتة عليها تجى أنت كمان تكمل عليها عايزها تطفش مننا مش كفاية أختك الكبيرة ماتت من قسوة أبوك عليها
ياسين بحدة/ يبقا آخر يوم فى عمرها بنتك مدلعة وإللى بسمعة وبشوفة فى القسم ،وتجربتى يخليني أكرة صنف الحريم كلة
الأم شهقت/ بتغلط فيا م أنا من الحريم الله يسامحك يا ابنى ،،،،طليقتك خليتك تكرهنا لية دة أنا بحبك ،،،،، أنت نسخة من أبوك لأسف ورثك كل حاجة من أول شغلتة لحد طبعة ،،أمال لما تتجوز تانى تعيش حياتك أزاى بتفكيرك دة الدنيا مبتقفش على حد
ياسين/ لسة متخلقتش إللى تهز كيان سيادة المقدم ياسين جربت الحب وطلع فشنك ومصلحة قذرة
الأم بذل/ علشان خاطرى راضى أختك دى غلبانة ملهاش أصحاب ولا أى حاجة فى الدنيا ،،،تليفونها وسيلة الترفية ليها سيبة علشان خاطرى
ياسين/ لا ،،،،تذاكر دى ثانوية عامة ،ميبقاش أنا ضابط وأختى فاشلةةةةةةة
الأم/ هووووش وطى صوتك حرام عليكى مش كفاية إللى أبوك عملة فيها أتقى الله فيها أختك لو جالها فرصة تهرب مننا ساعتها مش أسامحك أبدآ يا ياسين كفاية ضغط عليها ،،،،أحتويها لو حست بأمان برا تضيع مننا
تركها ياسين ودخل غرفتة ونام ولا على بالة ماحدث
جوهرة فى غرفتها تبكى فهى سمعت الحوار كامل،،،،،،وقالت:- ياريتني أهرب ،بس أروح فين ،،ثم شردت فى الماضى ودخلت فى نوبة مااااااااا ،بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، دخلت أمها تراضيها ووجدتها فى حالة ما على الفور فوقتها وحين تفوق تتعامل عادى كأن شئ لم يحدث
_______
(فى منزل المقنع)
أمممم مفيش فايدة أبوة حاول يمسكنى أنا وأبويا معرفش،جاى أنت يا ياسين بتعيد زمن أبوك شكلك عايز نهاية أبوك تنكتب عليك ،،،ثم أشار للراجل بالإنصراف الذى أتى لة بالمعلومات ثم أستدعى أحد من رجالة،بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، يجلب معلومات حديثة عن ياسين وأفراد أسرتة وخط سيرة فهو يخطط لشئ ما
، بعد مرور ساعتين أتت لة المعلومات المطلوبة عن ياسين وأسرتة ،ثم نظر للفراغ وأبتسم بمكر وقال زمان كنت صغير يا ياسين وأبوك مات وأرتحت منة حتى أختك الكبيرة مرحمتهاش طعمها حلو وهى تحت إيدى تصرخ وأعمل إللى عايزة أدام أبوها هههههه،،، أممممم شكل إللى حصل لأختك الكبيرة يحصل لاختك الصغيرة والمرادى قدام عينك ههههههههه بقيت مقدم يا ياسين ومكلف بالقبض عليا حلو الشغل دة ،،،ثم قال أسم جوهرة بتلذذ فهو فكر فيها تفكير شيطانى ،،،،،،أتفوة على أمثالك يا مقنع
________
مرت أيام وياسين ليل نهار يبحث ويدرس قضية المقنع الذى فشل فيها أبوة زمان وكان سبب فى موتة لكن هناك سر لماذا أختة الكبيرة أنخطفت وبعد رجوعها فهى كانت مخطوفة و ماتت وأبوة وقتها لحد متوفى لا يحب أن يذكر أسمها، ،،لم يهتم لذلك المهم القبض على المقنع حتى يلمع أسمة فى تاريخ الداخلية ،،،،،
_______
الأم فى غرفتها عرفت مهمة أبنها وأخذت الغرفة ذهابآ وآيابآ من خوفها علية وعلى جوهرة وقالت برعب/ تانى الزفت المقنع دة خد شرف بنتى الكبيرة وبسببة أنتحر*ت وأبوك بعديها بكام سنة مات ،،،لية ياسين تفتح الماضى أبوك حلفنى مش أفتح سيرة أختك وأهى ماتت بسرها محدش عرف ،،يارب تموت يا مقنع ذى مضيعت فرحة بنتى وعايشة بنارها محدش حاسس بيا ،،،الكل فاكرك يا مريم ميتة طبيعى يارب أغفر ليها من قسوة أبوها مش أستحملت كأنها السبب فيما حدث لها ،،
______
خرجت جوهرة من الدرس كالعادة لوحدها فهى لديها أصدقاء واحدة أو اثنان وعلاقتها بيهم لا تصل لحد الصحوبية حتى نمر التليفونات مش معاها أتمنى المعنى وصل لحضرتكم ،،،
وجدت من يشد شنطتها صرخت وهنا ظهر شخص من العدم وضرب الملثم بالبوكس وأخذ الشنطة وأعطها لها وقال بأبتسامة ساحرة، ،خلى بالك من نفسك يا جميل أقصد يا أنسة ثم رحل ،
أتسعت عينها من فرق الطول بينهم وضخامة جسدة بلعت ريقها أول مرة تجد راجل يدافع عنها أبوها قاسى المعاملة وأخوها كذلك حتى المدرسين يخشون أخوها ويتعاملون بقسوة معها بأمر من أخوها ،،،مسحت دموعها وحضنت شنطتها وأخذت تجرى مثل الأطفال للبيت خوفآ من الحرامى
____
على الجانب الأخر
داخل سيارة يدلك راجل فكة السفلى وقال بألم"- مكنش فى داعى للضرب يا مقنع
المقنع/ أمال أقنعها أزاى
الراجل/ إيدك تقيلة
المقنع/ مشغل نسوان معايا
الراجل/ البت ضعيفة كنت خطفت الشنطة وخلاص
المقنع / هدفى مش السرقة ،،،هدفى حاجة تانية،،،شنطة أيه إللى تخطفها يدوب فيها كتب وكراسات ومصروفها
الراجل/ تليفونها
المقنع مط شيفاه بسخرية / فى جيبها لو مركز
الراجل/ لمحتة أزاى
المقنع/ لقبى مش من فراغ هههههههه
__________
دخلت جوهرة غرفتها وهى مرعوبة وتفكر فى ذلك الشخص الذى أنقذها ..
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا
تعليقات
إرسال تعليق