رواية جوهرة المقنع الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء فتحى

رواية جوهرة المقنع الفصل الثالث 3 بقلم نجلاء فتحى


دخلت جوهرة غرفتها وهى مرعوبة وتفكر فى ذلك الشخص الذى أنقذها  مجرد التفكير يقتلها خوفآ من أخوها إذا علم ،،،، لكنها مثل أى فتاة فى سنها مراهقة عقلها الباطل يهيآ ليها أحلام وردية لم تعلم خطورتها فيما بعد  


أخذ عقلها يجسد ليها مقتطفات من الأفراح التى تحضرها مع والدتها كم تمنت تكون العروسة وهنا وجدت فارس أحلامها هو العريس  ،،،،كم أنيقة بفستانها الأبيض  وما جعلها تتفزع من أحلامها اليقظة ظهور أبوها وأخوها ونظرة عيونهم القوية تجعلها تصدم بأمر الواقع الأليم  

 

جلست على مكتبها ماسكة القلم وكتابها مفتوح يظنون أنها تدرس لكن فى حقيقة الأمر شاردة الذهن بمن سَلب عقلها 


[ملحوظة】 

جوهرة صغيرة فى ٣ ثانوى وتفكر فى الزواج أيوة دة حلمها تشعر دايما عدم أرتدائها للفستان الأبيض لذلك تحلم بية دائما حتى أحلام اليقظة سيطرت عليها فليس لديها ثقة فى نفسها 


قطع ذلك دخول أخوها عليها ،، أتنفضت وواقفت ترتجف ،،لاحظ هو ذلك فجلس على حرف السرير وقال:- بتعملى إي!!!


جوهرة/ ب ب بذاكر


ياسين/ مش باين 


جوهرة بلعت ريقها


ياسين/ شكلك عاملة عملة أعترفى بدل مخليكى تعترفى بطريقتى 


 أرتجفت حدقة عينها وقالت/ بذاكر  صدقنى بذاكر 


ترجل هو لمكتبها وأخذ يفتش فى محتواة  من الأخر مارس عملة عليها  كضابط ،لم يراعى أنها أختة الصغيرة، ،،،،،لم يراعى لها ظروف خاصة سوف أعلن عنها فيما بعد ،،لم يراعى أن الفتاة إذا لم تجد أهتمام واحتواء فى البيت سوف تبحث عنة بالخارج أو تكون صيدة سهلة لأصحاب النفوس الخبيثة ،،


ياسين أمسكها بقوة من زراعها وهزها / عارفة لو كنت لاقيت شئ كنت عملت فيكى إي!!!!!! ،،زقها على الكرسى ؛؛؛؛؛ عارفة لو كنتى مخبية عليا حاجة كدة ولا كدة أقتلك يا فاشلة  أمك صممت تدخلى ثانوى ومتأكد مركزى وتعب سنين يضيع بسببك أنتى كارثة وخطر عليا ورينى يا بت تليفونك 


جوهرة بدموع وهى تدلك كتفها بألم من آثر أمساكة لها ،،،لية 


ياسين بهياج  /  مخبية فية إيه طبعا خايفة أعرف بتكلمى مين,,,,  وطااااااخ


وضعت جوهرة إيدها على خدها 

مكان الصفعة / مامااااااااا ألحقينى مامااااااا ،،،، جريت للخارج  جرى ،،،،و  هو وراها فى الصالة،،، زقها على الأرض وخلع حزامة وقال يمين بالله  لو لاقيت حاجة على التليفون لاقتلك يا جوهرة بابا الله يرحمة عندة حق البنت خطر على إللى زينا ،،

فين تليفونك يا بتتتتتتت


 جوهرة برجفة/ على الشاحن فى أوضتى،،،ثم أعتدلت فى وقفتها وتقدمت لغرفتها بخطوات مرتجفة كأنها فعلت ذنب ،وهنا تذكرت الفيديو إللى صورتة للشخص المجهول   أدركت وقوعها فى مخالب أخيها ،،


أمسك ياسين الفون وفتحة وبحث عن الأرقام لا يوجد أرقام غريبة مسجلة  غير نمرتين بتاعتة وبتاعة أمة،،ولا أحد غريب أتصل عليها  بحث فى ملف الصور كلها تفاهات مصورة صور ورد ،،،قطط ،،،أشجار، ،،أشياء تافهة بالنسبة لة لكنها مهمة بالنسبة لها فهى ممنوع تصور نفسها على الفون فكانت تصور الأشياء التى تتمنى تتصور بجوارهم ،،ثم فتح الفيديوهات لا يوجد غير فيديو واحد وبالفعل فتحة  هذا هو الفيديو الخاص بالشخص إللى الداخلية قالبة علية الدنيا  ويظهر فية المقنع بشكل ملحوظ  وليس فرد من رجالتة ٠٠٠

___________

      [فى يخت على البحر]


أنحنت فتاة بملابسها الفا ضحة  ومكياجها الصارخ  وهى تعطى كأس وقالت بليونة :- فى صحتك يا شداد بية 


أخذ منها الكأس بسُكر وتجرعة دفعة واحدة وقال:- أرقصلى 


البنت/ أوامر شداد بية ،،،،ثم ضحكت ضحكة خليعة  وأخذت ترقص بأغراء لة حتى تنول غرضها وهو 🤭 أحم أحم 🤭٠طمعآ لقضاء ليلة خاصة معة حتى تتباهى أمام صديقاتها العاهرات  بهذا فهم يتنافسون علية بسبب قوة جسدة وتكوينة الخارجي الذى يشبة أصحاب الملاكمة 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، ،أعتدل هو يرقص أمامها ويترنح من أثر غياب عقلة من الممنوعات التى تناولها ،وأنتهى الأمر حين سحبها لغرفة ما فى اليخت يفعل  ماحرمة الله   تاركين أنفسهم للشيطان يلهو بعقولهم ويصور ألاعيبة زينة لهم غافلون عن هذا الأثم الكبير الذين يفعلونة  ، 

_______

【فى نفس الوقت فى مديرية الأمن يجتمع القادة 】


اللواء شريف / مش معقول سرقة البنك محدش قدر يتعرف على إللى حصل ليييية فى عصر الجاهلية  فين الكاميرات 


الضابط بتوتر/ مسجلتش حاجة 


اللواء  شريف بعصبية/ نعمممممم أزاى دة بنك مش بيت أمك هو 


انحرج الضابط وقال/ يا فندم الوقت إللى حصل فية  الهجوم أنفصلت الكاميرات وبعديها رجعت تانى 


اللواء/ يبقا حد من غرفة المراقبة جوة البنك تبع المقنع


الضابط/ ممكن 


اللواء بعصبية/ مفيش ممكن ،،دة أكيد ،،،بلاش البنك الكاميرات إللى فى  المحلات  


الضابط/ مصورتش حاجة 


اللواء/  راشى أصحاب المحلات كمان دى منطقة حيوية أزاى ،،،،فى سر فى الموضوع السرقة حصلت ومفيش كاميرا سجلت  حد يتصل على  المقدم ياسين بسرعة هو إللى ماسك قضية الزفت المقنع بقالوا أسبوع ولا حس ،بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات، ،ولا خبر خلاص نسيب البلد ونهج علشان مش عارفين نمسك المقنع ولا حتى نعرف أسمة ولا شكلة  ،،،يلا على مكاتبكم عااااايز يااااااااسين حالااااااا المدرية مقلوبة 

____________

(على الجانب الأخر )


عُدى/ عايز أتجوز 


الأم/ لولولولولوى يا ألف نهار مبروك يا بنى  


عُدى/ أستنى بس  


الأم بترقب/ فى أي،،،، العروسة فقيرة!!!!!


عُدى/ لا


الأم/ حولة


عُدى/ لا


الأم/ أمال أي مشلولة


عُدى/ أي إللى بتقولية دة ،،العروسة تبقا جوهرة بنت خالتى


الأم/ يانهار مدوحس ملقتش غير دى ،،يانصبتى من قلة البنات يا بنى


عُدى/ دة أنا إللى مش قد المقام يا أمى خايف يرفضوا


الأم/ ياريت بركة يا جامع، ،،يا  ابنى جوهرة بنت أختى على عينى وعلى راسى بس أخوها صعب يتعبك أمة بتشتكي منه 


عُدى/ بحبها خالص ومش عارف أقرب منها أخوها فى كل حتة ولا ليها فيس ولا واتس ولا أى حاجة حتى التجمعات العائلية بحساب حاولى تعزميهم هنا من غير ياسين 


الأم بلجلجة/ البنت غلبانة وأمها حما طيبة أختى وأنا عارفاها بس أخوها ،،،،،،وجوهره ليها ظروف خاصة كفاية عنيها  وقصيرة قوى 


عُدى/ أخوها مليش دعوة بية لو طولت أنقل محافظة تانية بيها وأنتى أكيد معانا أعملها ،،،وإللى فيها متقبلة


شهقت الأم/ بعد العمر دة كلة أسيب الدنيا وأجرى ذى الحرامية لمحافظة تانية ،،،،،أسمع يأنى يا بنت أختى 


عُدى بحزن/ عايزها


الأم بعقل/ أي إللى مميز فيها  دى معقدة ،، تخينة و متلخبطة فى بعض  وعينها وشاكة فى حاجة فى عقلها وأختى بتنكر 


عُدى بنفى/ مستحيل، ،، دى طيبة أوى ممكن جبروت أبوها وضربة ليها وبعد موتة أخوها تولى دة خلاها كدة ،،،،جوهرة مميزة أتجوزها وأربيها على إيدى وأعلمها كل حاجة فى الدنيا على إيدى الوردة تفتح على كيفى بذمتك فى واحدة فيها المواصفات كدة 


الأم بحيرة/لا ،بنات اليومين دول بجاحة وقلة آدب،،،بس برضو دى ثانوية عامة لسة صغيرة أصبر تخلص السنة دى وأخطبهالك وربنا يستر  ،،،،ومتجيش تعيط من حكم أخوها 


حضنها عٌدى بفرحة / كلمى خالتى وأحجزيها ليا 


الأم / عنيا يا قلب أمك 

_____

داخل غرفة نوم جوهرة وأخيها يتصفح فونها وشغل الفيديو الوحيد لديها وهى تكاد تفقد وعيها مر الوقت  ،،،تعصب أخيها....



                  الفصل الرابع من هنا      

      لقراءة جميع فصول الرواية من هنا


تعليقات