×

رواية جوهرة المقنع الفصل الخامس 5 بقلم نجلاء فتحى

رواية جوهرة المقنع الفصل الخامس 5 بقلم نجلاء فتحى


وقفنا البارت السابق حين ذهب ياسين لمدرسة أختة بسبب اتصال والدتة تبلغة أختة لم تصل حتى الأن فقرر ترك عملة  بغضب وبدأ رحلة البحث عنها وأول مكان هو مدرستها وللأسف شافها داخل حضن شاب  نزل من سيارتة وهو يصرخ بأسمها ثم ترجل بخطوات سريعة لجوهرة وشدها من حضن الشخص فسقطت فى الأرض فاقدة وعيها كأن حضن المقنع الداعم ليها قبل أغمائها  هل خوف من أخيها أو من شدة قربها لشاب ؟؟؟؟

وفى لمح البصر تلقى المقنع لكمة قوية من ياسين وهنا رجع لوعية كعور إيدة بجانبة حاول التحكم فى غضبة حتى لا يعلن هويتة أمامة  كان حريص إلا يظهر وشة لياسين فكل تركيزة على جوهرة التى حملاها أخوها وألقاها داخل السيارة بقسوة وسار فى طريقة بسيارتة وهو يسب هذا الشخص ويتوعد لة 


سار المقنع بغضب متطاير لسيارتة متجاهل نداء عبد الفتاح علية  وأخرج سيجارة وأشعلها


فتوح / أزاى تسيبة يضربك جرى إيه يا شداد  حضن البت نساك أنت مين  لولا نبهت عليا منزلش من العربية كنت ٠٠


شداد بغضب مكتوم/ ألقى سيجارتة من شباك السيارة دون انتهائها وقال:- كلمة زيادة أرميك من أم العربية  ،،،،عايزنى أتشاجر معاة وأقولة تعال أنا المقنع إللى بتدور علية ومش عارفُة ،،، بينا تار قديم وجوهره هى التمن ،،،،، ثم سار بسيارتة وهو يقسم داخليآ أن يندم ياسين على سبة اللأزع لة ولكمة بشدة، ،،،،

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

______

         [فى بيت جوهرة]


ترقد فى سريرها فاقدة وعيها وبجوارها أمها منهارة ،

الأم ببكاء/ عملت إيه فى أختك خارجة معاك ذى الفل تجبها جثة 


ياسين بأنفعال/ بنتك فاجرة 


الأم بحدة/قطع لسانك دى أختك 


ياسين/ أتصلتى عليا وسبت شغلى من تليفونك ،الهانم أتأخرت ألاقيها فى حضن واحد فى الشارع عينى عينك ،،،،


شهقت الأم ووضعت إيدها على فمها من الصدمة وأتسعت عيونها وهى تحول نظارها لبنتها وقالت :- بنتى ياسييييين أنت بتكدب  بنتى أناااااااا 


ياسين بقلق/ وضعى مركزى الناس تقول إيه


الام/ دة إللى همك  ،،تنفست بسرعة ،،،مين الواد دة هاتوا هنا 


ياسين/ خايف قرب منها بنتك لازم أكشف عليها حالا ودينى لو إللى فى دماغى حصل لكون محصلة أبوها فى تربتة ،،ثم أخرج مسد سة  🔫 وقال:- وبدة 


لطمت الأم على صدرها وهى منهارة وتكتم فمها حتى لا يسمعة الجيران  

_________

        【فى بيت عُدى】


الأم/ يوةةة كلمتها محدش رد أعمل أي تانى 


عُدى/ أطمنى عليها عملت أي فى الإمتحان الطلبة فرحانين على النت من سهولة المادة


الأم/ كدة كدة بنت أختى مووووس مذاكرة شاطرة تلاقيها حلتة ومقفله المادة 


عُدى بأصرار/أتصلى 


الأم بضيق/ عايز تطمن على حبيبة القلب ،،،أقولك أنا كلمت أختى وطلبتها للجواز وهى وافقت


فرحة عُدى عارمة 


الأم/ المغرب نروح نزورهم وفرصة تقرب من جوهرة وأخوها فى شغلة


عُدى/ إي رأيك أفاتح خالتى بالخطوبة ولو وافقت أشترى الدبلة النهاردة  وتلبسها عايز أرتباط  رسمى بينا


الأم بحيرة/ بعد الامتحانات أمها قالت كدة 


عُدى/ صدقينى قربى منها حافز لنجاحها  بحبها أوووى 


الأم بضحكة/ علشان سعادتك أعمل المستحيل 


عُدى/ ربنا يبارك فى عمرك يا ماما

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

_________

【فى شقة جوهرة 】

تجلس الأم بحيرة  فى الصالة حاولت بكل الطرق أفاقت بنتها من الأغماء قالت/ شغلك يا ياسين  يلا 


تنهد ياسين/ مش رايح  أطمن على أختى الأول

حاولى تفوقيها لازم أطمن عليها


الأم/ قلبك حنين 


تنهد ياسين :-دماغك راحت فين ،،،عايز أطمن الواد قرب منها ولا لا


الأم بألم/ بلاش توجع قلبى  أختك نظيفة ، سليمة ،دى عبيطة 


ياسين/ الدكتورة هى إللى تقول مش أحنا


الأم بعويل/أتجننت أثباتك إيه


ياسين بأنفعال/ شوفتها فى حضنة فى الشارع مش أى حضن دة حضن عاشق أنا كنت متجوز قبل كدة وفاهم 


الأم/ أسمع فى حل أختك تتجوز بسرعة 


ياسين/ مين يقبل بواحدة معيوبة 


غمضت الأم عيونها بوجع/ أبن أختى طلبها وأختى خايفة منك ترفض هو عايزها وأولى بيها ستر وغطا ،أبلغة بعد كتب الكتاب إللى حصل وأكيد يفهم عيلة وأضحك عليها ،،،،،، أختك من يومين كملت ال١٨ سنة  


ياسين بضيق/مش بطيق الواد دة جربوع فى نفسة 


الأم/ الجربوع دة يستر أختك  وبلاش تقف قدامة فى الجهاز  والعفش ،،بس هو يرضى بيها بعد إللى حصل 


ياسين /اتصلى علية قوليلة ياسين موافق على الجواز وخلية يجى النهاردة 


الأم/ أختك  مغمى عليها


ياسين/خلية يجى بس 

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

________

【فى منزل المقنع 】


فتوح /  مالك شارد من وقت مقابلتك لأخت الزفت ياسين ،،شداد بكلمك 


رمى شداد السيجارة بأهمال خلفة وقال بعصبية/ يعنى إيه شارد تطلع مين علشان أفكر فيها  دى واحدة أوزعة مبعجرة  مين هى علشان  أشغل عقلى بيها


فتوح/ براحة يا مقنع مش كدة بصراحة لما شوفتك خدتها فى حضنك  وضعك عاشق مش لعبة تشغلها بيك


شداد بحدة/شكل الصنف إللى بتشربة لحس دماغك ،أنا المقنع أتعلق ببنت قد عيالى لو كنت خلفت،،،، انت ناسى أول واحدة قربت منها وعمرى كام سنة ١٥ سنة يومها أبويا عمل حفلة بقيت راجل 


فتوح/ على كدة لو خلفت زمان عيالك أكبر منها يا شداد ههههههه


شداد/ تصدق أنك أبن ****** على المسا غور من وشى 


فتوح/ أمممم فى مزة جاية 


شداد/ أيوة 


فتوح/ أخوك ملوش نصيب


شداد/ لو خرجت سليمة من تحت إيدى حلال عليك 


فتوح بترقب/ يبقا بلاش  مدام قولت كدة تبقى غضبان البنت وسيلة تفضى شحنتك فيها خلاص خلصت على بنات البلد إللى زينا نلاقيهم فين


شداد/ غصب ولا بمزاجهم هى وحظها معايا،،،،،ثم  رحل


فتوح/ شكلك مخبى حاجة يا أبن أمى وأبويا 

[[أستوب نعرف الشخصيات ]]

شداد ::-- الملقب بالمقنع 

مجر م،،،،، دولى محدش يعرف شكلة لحد الأن  مطلوب للعدالة فى أى بلد يخطو فيها كل الصفات السيئة يتحلى بيها  ،لا يعرف الشفقة  ولا الرحمة  جاهل ميعرفش الألف من كوز الذرة لكنة يعرف لغات أخرى عن طريق الممارسة ويتقنها  مجرد كلام فقط مفيش شئ يصعب علية لدية لياقة بدنية عالية فى كل بلد يوجد لة مفتاح بل مفاتح يسكن فى أى مكان لدية القدرة على قيادة أى شئ حتى لو غواصة تحت المياة من الأخر بطل خارق أسطورى      وأمام الناس راجل أعمال مشهور ،،،،،عمرة ٣٨سنة  لكن شكلة أصغر من كدة بكتير بسبب الرياضة المحافظ عليها مفتول العضلات وبقيت صفاتة أعلن عنها فيما بعد 

______

فتوح::-- أخو المقنع عمرة ٢٠سنة ودراعة اليمين  مثلة الأعلى أخوة  ،،لدية أستعداد يضحى بروحة من أجل أخوة شداد  لدية حس الفكاهة عالى لكن أخوة يمنعة من ذلك  يفعل ما يفعلة أخوة معدا  


القت*ل ،،،،،قلبة ضعيف وهذا سبب خلاف مع أخوة  وفى حقيقة الأمر فتوح نقطة ضعف شداد لذلك يحاول جاهدآ أخفاء هذة النقطة أمام الجميع 

 

جوهرة::-- قصيرة ،،من أصحاب الوزن كلبوظة أووى ،،،ترتدى نظارة بسبب ضعف نظارها للغاية وبدونها  تعتبر كفيفة   من يوم ولادتها لا تذكر أى موقف حلو لأبيها وأخيها لحد الأن ولم تعرف سبب هذة المعاملة رغم مستواها الأجتماعى الراقى والميسور  تعيش فى عالم العزلة  ليس لديها علاقات أجتماعية،،النفس عليها محسوب  لا تجد فى هذة الدنيا غير والدتها التى تدافع عنها  تشعر الجميع يخاف التقرب منها بسبب أخوها تعشق صور فساتين الزفاف البيضاء يروادها شعور  لم تحصل علية  تتمنى أن تكون عروسة  ،،تريد أن تتحقق هذة الأمنية تريد التحدث مع أحد بحرية دون خوف ،،تريد إلا تتعرض للتنمر بسبب شكلها 

،،،،،بشرتها بيضاء حليب عيونها بنى غامق  شعرها برتقالى   تقيل وتكرهة بسبب التنمر علية مجعد ولديها نمش كأنها رسمة نقاطة بأحترافية على خدها فقط     وتكرهة بسبب تنمر زميلاتها  والمعارف عليها والمدرسين ،، تعتقد  إذا هربت من  البيت تبعد عن أخوها أفضل  ليها ،،،لديها مشكلة نفسية سوف أعلن عنها بالتفصيل  فيما بعد تجعلها تدخل فى حالة إغماء أو نوم لا يستطيع أحد إخراجها منها إلا إذا فاقت من تلقاء نفسها 


______

ياسين ::-- ضابط شرطة تشبع بكلام أبوة المتوفى  وكون فكرة أن المرأة عاااااااااار ،،،،،،، وأختة سبب فى ضياع كيانة فى يوم لذلك يجب الحدة والقسوة حتى والدتة لم تسلم من طبعة ،،لكنها بقلب أم تلمس لة العذر بسبب ما حدث فى الماضى وسببة طليقتة  

_________

فى شقة ياسين تحديدآ غرفة الضيوف،،

عُدى/ كنتى قلقانة ندخل بيتهم أزاى الحمد لله خالتى هى إللى أتصلت


الأم/ شكلها جوازة سهلة


عُدى/ خالتى شكلها فيها حاجة من وقت م فتحت الباب لينا وهى متغيرة


الأم/ تصدق عندك حق ،،،،،هوش بقا فى حد جاى 

_____

دخل ياسين و وراة والدتة وجلسوا 


ياسين بضيق/ منورة يا خالتى


الخالة/ دة نورك يا أبن أختى  


مر الصمت ونظرات عُدى لأمة بربية ،،،،ونظرات ياسين لأمة بتردد


ياسين/ من الأخر كدة موافق على جوازك من أختى جوهرة 


عُدى بفرحة / صدقنى مش هتندم 


الخالة بترقب/ أستنوا بس ،،،، لما طلبت أختك للجواز أمك قالت لازم إللى يتجوز بنتى يعيشها نفس المستوى إللى كانت عايشة فية  وشبكتها قطع كتير 


الأم/ مش كلامى دة كلام أخوها 


ياسين/ أنسوا أى شروط  ،،أنت يا عُدى طلبت أختى وأنا موافق وكتب الكتاب دلوقتى 


فرحة عارمة لعُدى وقلق لأمة مجهول مصدرة فقالت :- بسرعة كدة 


ياسين/ أيوة يا خالتى أنزل أجيب المأذون وأجى البيت بيتكم سلام 


هربت الأم من نظرات أختها وقالت :- أصحى وأجهز العروسة 


الخالة/ واد يا عُدى فى آن،،، 


عُدى/ يا ساتر عليكى يا ماما أفرحى 


الخالة/ قلبى مقبوض بسهولة وافقوا وكتب كتاب على طول من غير أتفاقات


عُدى / هتكون العروسة معيوبة عايزين يلبسهالى مثلا،،،،،أنا فرحان بلاش تبوظى فرحتى 


الخالة بنفى/ معيوبة ،،أستغفر الله دى بنت أختى ،،،،كل الحكاية قلبى مقبوض

بقلم نجلاءفتحى عاشقةالكلمات 

دخلت الأم غرفة جوهرة وجدتها تجلس على حرف السرير شاردة فقالت:- فوقتى أخيرآ 

نظرت ليها جوهرة بعيون  شاردة فأحداث اليوم تحوم بذاكرتها فقالت بخوف ظاهر :- ياسين فين 


الأم بلجلجة/  يا يا ياسين  في فى أحم أحم، ألبسى وأجهزى خالتك وأبنها برا


جوهرة/ عايزة أحكيلك حاجة  حصلت النهاردة 


الأم بحدة /قومى أجهزى 


جوهرة/ نظارتى أتكسرت مش شايفة 


الأم لم تنتبه لذلك وتعلم جيدآ من غير هذة النظاره الطبية بنتها تتعامل كفيفة ،،،،،تنهدت وجواها رغبة معرفة الشخص الذى كانت داخل أحضانة وما سبب الكدمة التى بالقرب من عينها ،،،ألتزمت الصمت حتى لا تشعر أختها وأبنها بشئ فى الخارج ،،،،،،،وقامت بتجهزها 

،،،،،،، 

مر الوقت وخرجت الأم بصحبة بنتها جوهرة وهى تمسك إيدها ودخلوا غرفة الضيوف وجلسوا وبعد السلام والترحاب 


عُدى/ عَملتى أيه فى الإمتحان النهاردة التلفزيون والنت بيقولوا سهل،،،،،

غصة أبتلعتها جوهرة فى قلبها وبكت 


عُدى بخصة / أهدى أيه إللى حصل دموعك غالية عليا


أتغاظت الخالة من كلام وأفعال أبنها وقالت:- تلاقيها فوتت سؤال  ولا حاجة عادى عادى كدة كدة أنتى من الأوائل ذى كل سنة 


الأم بحدة/ بطلى عياط يا بنتى


عُدى/ أخرج منديل ورقى من علبتة من جيبة ومد إيدة لجوهرة وقال بحنان :- خدى أمسحى دموعك 

ضيقت هى عينها تحاول تجمع نظرها لأسف الرؤية مشوشة وخيالات ،،مدت إيدها مسكت الهواء مرة التانية الثالثة فشلت فى إمساك المنديل 

توترت أمها فلا أحد يعلم من العائلة بموضوع نظارها الضعيف تدخلت وأمسكت هى المنديل وأعطتها لبنتها فى إيدها وقالت :- يوة عليكى يا جوجو عليكى حركات حتى وأنتى بتعيطى بتهزرى 

الخالة/ أول مرة أعرف جوهرة بتهزر

لكن عُدى شك فى شئ وفكر فى شئ ما وقال....


              الفصل السادس من هنا 

    لقراءة جميع فصول الرواية من هنا

للمزيد من الروايات زوروا قناتنا على تليجرام من هنا

زيارة القناة
تعليقات